3.08M
🔴 چقدر زشت است...
💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ
الکافي , جلد۲ , صفحه۳۲۰
🌺 حضرت صادق سلام الله علیه: چه زشت است براى مؤمن كه ميل و رغبتى در او باشد كه او را خوار كند.
🌺 ویژگی های مؤمن
💠 الإمامُ عليٌّ عليه السلام: المؤمنُ بِشْرُهُ في وجهِهِ ، و حُزنُهُ في قلبِهِ ، أوسَعُ شَيءٍ صَدْرا ، و أذَلُّ شَيءٍ نَفْسا ، يَكْرَهُ الرِّفْعةَ ، و يَشْنَأُ السُّمْعةَ ، طويلٌ غمُّهُ ، بَعيدٌ هَمُّهُ ، كثيرٌ صَمتُهُ ، مَشغولٌ وقتُهُ ، شَكورٌ ، صَبورٌ ، مَغمورٌ بفِكرَتِهِ ، ضَنينٌ بخَلّتِهِ ، سَهلُ الخَليقةِ ، لَيِّنُ العَرِيكةِ ، نَفسُهُ أصْلَبُ مِن الصَّلْدِ ، و هُو أذَلُّ مِن العبدِ .[بحار الأنوار: 69/410/127 .]
🔹 حضرت امیرالمؤمنین على سلام الله علیه: مؤمن شادى اش در چهره اش مى باشد و اندوهش در دلش، سينه اش فراخ است و نَفْسش از هر چيز رامتر؛ بلند پايگى را ناخوش مى دارد و شهرت را دشمن مى شمارد. اندوهش دراز است و همّتش بلند؛ بسيار خموش است و اوقاتش به بيكارى نمى گذرد؛ شكور است و شكيبا؛ غرق در انديشه خويش است و در پايبندى به دوستى خود [با ديگران ]حريص. نرمخو و مهربان است، اراده اش سخت تر از سنگ خار است و با اين حال از يك برده، خوارتر و افتاده تر است.
1.97M
💠 امیرالمؤمنین سلام الله علیه: المؤمنُ بِشْرُهُ في وجهِهِ و حُزنُهُ في قلبِهِ، أوسَعُ شَيءٍ صَدْرا، و أذَلُّ شَيءٍ نَفْسا، يَكْرَهُ الرِّفْعةَ، و يَشْنَأُ السُّمْعةَ، طويلٌ غمُّهُ، بَعيدٌ هَمُّهُ، كثيرٌ صَمتُهُ، مَشغولٌ وقتُهُ، شَكورٌ، صَبورٌ، مَغمورٌ بفِكرَتِهِ، ضَنينٌ بخَلّتِهِ، سَهلُ الخَليقةِ، لَيِّنُ العَرِيكةِ، نَفسُهُ أصْلَبُ مِن الصَّلْدِ، و هُو أذَلُّ مِن العبدِ .[بحار الأنوار: 69/410/127 .]
🌺 حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه: مؤمن شادى اش در چهره اش مى باشد و اندوهش در دلش، سينه اش فراخ است و نَفْسش از هر چيز رامتر؛ بلند پايگى را ناخوش مى دارد و شهرت را دشمن مى شمارد، اندوهش دراز است و همّتش بلند؛ بسيار خموش است و اوقاتش به بيكارى نمى گذرد؛ شكور است و شكيبا؛ غرق در انديشه خويش است و در پايبندى به دوستى خود [با ديگران ]حريص. نرمخو و مهربان است، اراده اش سخت تر از سنگ خار است و با اين حال از يك برده، خوارتر و افتاده تر است.
🔵 سوره مبارکه یوسف آیه 42
💠 وَ قالَ لِلَّذي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْني عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنينَ
🔹 و از ميان آن دو نفر، به آنكس كه مىدانست رهايى مىيابد، گفت: «مرا نزد خدایت (پادشاه مصر) ياد كن [تا از زندان رهايى يابم]». ولى شيطان ياد او را نزد خدایش از خاطر وى برد؛ و از اينرو، [يوسف] چند سال در زندان باقىماند.
🔴 تقیه
💠 حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ غَيْرِهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: ذُكِرَتِ اَلتَّقِيَّةُ يَوْماً عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِي قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَهُمَا فَمَا ظَنُّكُمْ بِسَائِرِ اَلْخَلْقِ إِنَّ عِلْمَ اَلْعَالِمِ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ قَالَ وَ إِنَّمَا صَارَ سَلْمَانُ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ لِأَنَّهُ اِمْرُؤٌ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فَلِذَلِكَ نَسَبُهُ إِلَيْنَا .
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام, جلد۱, صفحه۲۵
💠 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَجِبْتُ مِنْ أَخِی یُوسُفَ (علیه السلام)؛ کَیْفَ اسْتَغَاثَ بِالْمَخْلُوقِ دُونَ الْخَالِقِ؟.
🔹 پیامبر (صلی الله علیه و آله): از برادرم یوسف (علیه السلام) تعجّب میکنم که چگونه بهجای خالق، از مخلوق یاری خواست.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۰ نورالثقلین
2.97M
🔴 اهمیت فوق العاده تقیه، سکوت و دوری از مردم
3.6M
🔵 سوره مبارکه توبه آیه 118
💠 وَ عَلَى الثَّلاثَةِ الَّذينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذا ضاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ وَ ضاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ [118]
🔹 و [همچنين] آن سهنفر كه [از شركت در جنگ تبوك] تخلّف جستند، [و مسلمانان با آنان قطعرابطه نمودند] تا آنجا كه زمين با همهی وسعتش بر آنها تنگ شد [حتّى] در وجود خويش، جايى براى خود نمىيافتند [و] دانستند پناهگاهى در برابر عذاب خدا جز رفتن بهسوى او نيست، سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود، [و به آنان توفيق داد] تا توبه كنند، زيرا خداوند بسيار توبهپذير و مهربان است.
🔴 مظلومیت حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه
💠 مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «يَا مَنْصُورُ مَا أَجِدُ أَحَداً أُحَدِّثُهُ، وَ إِنِّي لَأُحَدِّثُ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ بِالْحَدِيثِ فَيَتَحَدَّثُ بِهِ، فَأُوتَى بِهِ فَأَقُولُ: لَمْ أَقُلْهُ» .
🟥 حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه فرمودند: ای منصور! کسی را نمییابم که با او سخن بگویم، براستی که من برای مردی از شما حدیث میگویم و او آنرا برای دیگری نقل میکند، سپس آن حدیث برای من آورده میشود و من میگویم: آن را نگفتهام.
🔖بصائرالدرجات ص ۴۷۹
🔖مختصر البصائر ص ۲۸۷
💠 علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ لِأَبِي بَصِيرٍ: أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ أَنِّي أَجِدُ مِنْكُمْ ثَلاَثَةَ مُؤْمِنِينَ يَكْتُمُونَ حَدِيثِي مَا اِسْتَحْلَلْتُ أَنْ أَكْتُمَهُمْ حَدِيثاً.
🟥 حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه به ابى بصير مىفرمودند: همانا به خدا سوگند اگر من سه تن از شماها را مؤمن كامل مىدانستم كه سخنان مرا پنهان دارند روا نمىدانستم كه از آنها هيچ سخنى را پنهان سازم.
🔖کافی ج ۲ ص ۲۴۲
🔖مختصر البصائر ص ۲۷۹
زندگانی امام صادق علیه السلام (ترجمه جلد یازدهم).pdf
9.66M
🌺 زندگی نامه حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه
⚫️ #گریه برای اهل بیت سلام الله علیهم
حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه:
💠 مَن ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّهُ وَجهَهُ عَلَى النّار؛
هركس در نزد او از ما ياد شود و او بگريد، خداوند چهرهاش را بر آتش حرام گرداند.
كامل الزيارات، ص۱۰۴
🔹 اهمیت #سحرخیزی
🔹 مانند بجا آوردن حج
🔹 عبادت و ذکر خداوند متعال از اذان صبح تا طلوع آفتاب
حدیث 1
💠 عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: مَنْ قَعَدَ فى مُصَّلاهُ الَّذى صَلّى فيهِ الْفَجْرَ، يَذْكُرُ اللّه َ حَتّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ كانَ لَهُ كَحَجِّ بَيْتِ اللّه ِ الْحَرامِ. [ مستدرك الوسائل 5: 57 ح 5357]
🔹 كسى كه در مكانى نماز صبح را خوانده بنشيند و ذكر خدا گويد تا آفتاب طلوع كند پاداش او همانند كسى است كه حجّ خانه خدا را بجا آورده است.
🔹 اهمیت #سحرخیزی
🔹 عبادت و ذکر خداوند متعال از اذان صبح تا طلوع آفتاب
حدیث 2
💠 عَنِ النَّبىِّ صلي الله عليه و آله قالَ: لِأنْ اُصَلِّىَ الصُّبْحَ ثُمَّ أجْلِسُ فى مَجْلِسٍ أذْكُرُاللّه َ عز و جل حَتّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ أحَبُّ إلىَّ مِنْ شَدِّ عَلى جِيادِ الْخَيْلِ فى سَبيلِ اللّه ِ عز و جل [ معجم الكبير 3: 104 ح 5638]
🔹 اينكه نماز صبح را بجا آوردم سپس در جايى بنشينم و خداى عزيز و بزرگ را ذكر بگويم تا آفتاب طلوع كند پيش من محبوبتر است از اينكه اسب را زين كرده و به جهاد در راه خدا پردازم.
🌺 نماز صبح را اول وقت بخوانیم
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 3
💠 عَن الصّادِقِ سلام الله علیه: فَضْلُ الْوَقْتِ الْأوَّلِ عَلىَ الأخيرِ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مَنْ وَلَدِهِ وَمالِهِ. وَقالَ: فَضْلُ الْوَقْتِ الْأوَّلَ عَلىَ الأخيرِ كَفَضْلِ الآخِرَةِ عَلىَ الدُّنْيا. [ مكارم الاخلاق: 301]
🔹 برترى اوّل وقت بر آخر وقت براى انسان مؤمن از مال و فرزندش بهتر است. و فرمود: برترى اوّلِ وقت بر آخر آن مثل برترى آخرت بر دنياست.
🌺 عبادت خداوند متعال در حالی که به شدت خوابمان می آید
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 4
💠 عَنْ عَلىٍّ عليه السلام قالَ: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ سَتْرُ الْعُيُونِ بِذِكْرِاللّه ِ سُبْحانَهُ. [ ميزان الحكمة 2: 1376 ح 8960، چاپ دارالحديث]
🔹 برترين عبادت بيدارى چشم ها با ذكر خداوند سبحان است.
🌺 سیره متقین
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 5
💠 الإمامُ امیرالمؤمنین سلام الله علیه: سَهـَرُ اللَّيـْلِ شِعارُ الْمُتَقينَ وَ شيمَةُ الْمُشْتاقينَ. [ ميزان الحكمة 2: 1376 ح 8953]
🔹 بيدارى شب شعار پرهيزكاران و منش مشتاقان است.
🌺 حاجاتی که در سحر مطرح میشوند
افزایش رزق و روزی
اهمیت #سحرخیزی
حدیث 6
💠 عَنْ أبى جَعْفَرٍ سلام الله علیه: إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ كُلَّ دَعّاءٍ، فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ فى السَّحَرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَإنَّها ساعَةٌ تُفْتَحُ فَيها أبوابُ السَّماءِ، وَتُقْسَمُ فيهَا الْأرْزاقُ، وَتُقْضى فيها الْحَوائِجُ العِظامِ. [ عدّة الداعى: 67]
🔹 حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه: خداوند متعال از میان بندگانش، هركسى را كه زيادتر از دیگران دعا می كند بیشتر دوست مى دارد، پس بر شما باد دعاى در سحر تا طلوع آفتاب، زيرا آن زمان ساعتى است كه دربهاى آسمان گشوده مى شود ورزق انسانها تقسيم مى گردد و نيازهاى بزرگ و مهمّ برآورده مى شود.
🔴 ملعون
💠 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الدُّنْیَا مَلْعُونَهًٌْ مَلْعُونٌ مَنْ فِیهَا مَلْعُونٌ مَنْ طَلَبَهَا وَ أَحَبَّهَا وَ نَصَبَ لَهَا وَ تَصْدِیقُ ذَلِکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ وَ قَوْلِهِ کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ.
⛔️ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پسر مسعود! دنیا ملعون است و ملعون است هرچه در اوست و ملعون است هر که به آن عشق بورزد و طالب آن باشد و آن را هدف نهایی خود قرار دهد و گواه این مطلب، این آیه قرآن است که میفرماید: کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ.* وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الجَلالِ وَ الْإِکْرامِ و [همچنین] فرمودهی خدا: همهچیز جز ذات [پاک] او فانی میشود. (قصص/۸۸)».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۸ مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۳۸/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۱۰۵/ مکارم الأخلاق، ص۴۵۳
🔹 سوره مبارکه الرحمن آیه 27
💠 وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ
🔹 و باقی می ماند وجه پروردگار تو که صاحب جلال و اکرام است
انرژی بی نهایت (اهل بیت سلام الله علیهم)
🔹 سوره مبارکه الرحمن آیه 27 💠 وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ 🔹 و باقی می م
▫️ وجه الله چه کسانی هستند؟
💠ذالسّجّاد (سلام الله علیه)- قَالَ عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ (علیه السلام) نَحْنُ الْوَجْهُ الَّذِی یُؤْتَی اللَّهُ مِنْه.
🔹 حضرت علی بن الحسین سلام الله علیه: ما همان وجه خدا هستیم که از آن به سوی خداوند میروند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۱۰ القمی، ج۲، ص۳۴۵/ البرهان/ نورالثقلین
آیه ۴۵ - سوره هود
💠 وَ نادى نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْني مِنْ أَهْلي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمينَ
🔴 نوح به پروردگارش عرض کرد: «پروردگارا! پسرم از خاندان من است؛ و وعدهی تو [در مورد نجات خاندانم] حقّ است؛ و تو بهترین حکمکنندگانى».
آیه ۴۶ - سوره هود
قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ
فرمود: «اى نوح! او از خاندان تو نیست؛ او عمل غیرصالحى است (فرد ناشایستهاى است)؛ پس آنچه را از آن آگاه نیستى، از من مخواه؛ من به تو اندرز ميدهم که از جاهلان نباشي».
آیه ۴۷ - سوره هود
قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاَّ تَغْفِرْ لي وَ تَرْحَمْني أَكُنْ مِنَ الْخاسِرينَ [47]
عرض کرد: «پروردگارا! من به تو پناه مىبرم که از تو چیزى بخواهم که از آن آگاهى ندارم. و اگر مرا نیامرزى، و بر من رحم نکنى، از زیانکاران خواهم بود