eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 موضوع: زنان در قرون وسطی 📌 تفاوت میان غرب و شرق اروپا -زنان با توجه منطقه بسیار متفاوت از یکدیگر بود. در اروپای غربی ازدواج دیر هنگام و نرخ بالای تجرد (امتناع از ازدواج یا الگوی ازدواج اروپای غربی به انگلیسیWestern European marriage pattern :) به محدود کردن افراطی کمک کرد. مسیحیت و باعث ایجاد مشوق‌هایی جهت نگهداشتن خانواده‌های هسته ای و بالا رفتن سن ازدواج در نتیجه آن شدند. ❇ کلیسای غرب قوانین و شیوه‌هایی را برای تضعیف گروه‌های خویشاوندی بزرگ وضع کرد. از ابتدای قرن چهارم کلیسا هرگونه عملی مانند فرزندخواندگی ،چندهمسری داشتن معشوقه و مجدد که موجب رشد خانواده می‌شد را تقبیح می‌کرد. کلیسا ازدواج خونی که جهت تشکیل قبایل و اداره این طوایف (و در نتیجه قدرت آنها) در طول تاریخ بوده‌است را تقبیح و ممنوع کرده بود. کلیسا همین‌طور ازداوج‌هایی که در آن عروس رضایت خود را به‌طور مشخص جهت وصلت بیان نکرده را نیز ممنوع کرد. پس از سقوط مانوریالیسم نیز موجب تضعیف روابط خویشاوندی و قدرت قبایل شد. در اوایل سال‌های ۸۰۰ فرانسهٔ شمالی خانواده‌هایی که در ملک‌های اربابی کار می‌کردند کوچک بودند و اغلب از پدر، مادر و پدر بزرگ ومادربزرگ تشکیل می‌شد. و متحد شدند تا همبستگی و در نتیجه آن قدرت طوایف را از بین ببرند. کلیسا بدنبال آن بود تا مذهب سنتی که چرخ‌های آن گروه‌های هم خون و خویشاوند بودند را از بین ببرد، قدرت ریش سفیدان قبیله را با ریش سفیدان دینی عوض کند. هم‌زمان با آن قدرت پادشاه نیز با شورش قبایل که توطئه‌ها و قتلهایی که انجام می‌دادند موجب تهدید قدرت دولت بود تضعیف شد و باعث شد تا اربابان تیول سازگاری بیشتری با کارگران بکنند. (منیع: ویکی پدیا) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله عرفان و آزادی زنان تفکر عرفانی زنانه در قرون وسطی و پیدایی جنبش های زنانه نگر معاصر.pdf
300.3K
📒 عنوان مقاله: عرفان و آزادی تفکر عرفانی زنانه در قرون وسطی و پیدایی جنبشهای زنانه‌نگر معاصر 👤 نویسنده: بهروز حدادی 📐 منبع:پژوهشنامه زنان, دوره ۹, شماره ۲۶, صفحه ۱-۲۶ 📌 چكيده: تأثیر عمیق اندیشه دینی بر منزلت زن در سه دین ابراهیمی، با همه تفاوت‌ها و نوساناتش، نزد بسیاری از محققان امری پذیرفته شده است. برقراری عدالت، نفی تبعیض، توجه به مهربانی در تعالیم هر سه دین دیده می‌شود. در خصوص یهودیت، شاید به دلیل دیرپایی و عدم آگاهی از همه تحولات، داوری قدری دشوار باشد و شاید تصور شود که به زنان نگاهی فرودستانه و تحقیرآمیز شده است اما در مسیحیت و اسلام می‌توان گفت که هم در ناحیه آموزه‌ها و هم در تنظیم قواعد و قوانین، توجه خوبی به جایگاه زنان شده و همین در جای خود، موجب ارتقای شأن و منزلت زنان شده است. بنابرین، با توجه به مقتضیات عرفی و فرهنگی آن زمان، می‌توان مدعی شد که ادیان نقش مثبتی در این زمینه داشته و چه بسا بتوان آنها را در تقابل با سنت و عرف رایج زن‌ستیز دانست. تفکر دینی عرفانی در این میان، جذابیت‌ها و توانمندی‌های زیادی داشتند. از این رو، در قرون وسطی، بسیاری از زنان طبقات مختلف اجتماعی شیفته تفکر دینی عرفانی بودند که از جمله مولفه‌های آن، دو عنصر استقلال و قدرت رهبری را می‌توان معرفی کرد و می‌توان آنان را پیشگامان مکاتب زنانه‌نگر معاصر معرفی کرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 حدیث روز💠 🌹 رسول خدا (صلي الله عليه واله) ❇ إنَّ أعْجَلَ الخَیْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ. ✳ ثواب صلۀ رحم زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری [به صاحب آن] می‌رسد. The rewards for visiting relatives will be received sooner than any other act of goodness 📚 کافی، جلد 2، صفحه 152 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها(8) 🔍 وضعیت اداره: غيردولتي 👥 نام دبيرکل يا رئيس: خانم دكتر مصفا (رئيس هيئت مديره) قديمي، اكرم (دبير) 👥 هيأت مؤسس يا شوراي مرکزي: آقاي دكتر آيينه وند،دكتر نوابي نژاد، شكوه،آيت الله موسوي بجنوردي 📐 نوع مرکز: تخصصي پژوهشي 📎 موضوع فعاليت: فعاليت در زمينه مسائل علمي و پژوهشي 🕞 سال تأسيس: 1379 تعداد اعضا: 100 📧 پست الکترونيک: info@iraws.org ⬅ آدرس: استان تهران - شهرستان تهران -خ انقلاب -ميدان فردوسي خ شهيد موسوي پ 27 سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران طبقه دوم اتاق 231 📞 تلفن: 66462322 66462223 📠 نمابر: 66494154 📌 آدرس سایت: http://iraws.ir/ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://jfr.sbu.ac.ir @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 معرفی برخی از موضوعات و مسائل مطالعات زنان(قسمت 8) 151.بررسی آزادی زنان از منظر درون‌دینی و برون‌دینی 152. بررسی آزار جنسی در محیط کار زنان شاغل غربی و مقایسه آن با ایران 153.بررسی آفرینش زن ،تفاوت یا تبعیض ، توازن یا تساوی، اصالت یا تبعیت؟ 154.بررسی آموزه های سیاسی اجتماعی حضرت زینب(س) 155.بررسی آیین و آداب همسرداری پیامبر 156.بررسی ابعاد شخصیتی زنان مؤثر در قیام حسینی 157.بررسی ابعاد شکاف جنسیتی و میزان تحقق کاهش آن در برنامه توسعه 158.بررسی ابعاد و روشهای تربیت دینی 159.بررسی ابهامات کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان 160.بررسی اثرات دوری عاطفی مادر(شاغل و خانه دار) از کودکان 161.بررسی احادیث طلاق با عرضه بر قرآن 162.بررسی احکام خیانت زوج و زوجه 163.بررسی احکام سقط جنین 164.بررسی ارتباط نماز و دینداری در خانواده از منظر قرآن 165.بررسی ارزش شهادت زن در قوانین جزایی و مبانی فقهی آن 166. بررسی اشتراكات حجاب در ادیان ابراهیمی 167.بررسی اصل معاشرت به معروف میان همسران از منظر قرآن کریم 168.بررسی اصول و جهت گیریهای «نهضت برابری زنان» از منظر تربیتی 169.بررسی اصول و مولفه های الهیات فمینیستی 170.بررسی اقتصاد خانواده با الگوپذیری از سیره عملی حضرت زهرا(س) 171.بررسی الحاق ایران به کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان 172.بررسی الزام حجاب در حكومت دینی 173.بررسی انحرافات تاریخی و اعتقادی در ادبیات فمنیستی نسبت به زنان @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (7) 📘 عنوان کتاب: منشاء خانواده، مالکیت خصوصی و دولت 👤 نویسنده: انگلس، فریدریش 📌 مشخصات: چاپ اول، نشر جامی، تهران، 1380، 272ص. کتاب حاضر برای اولین بار در سال 1884 بر مبنای تحقیقات انسان شناسی، در کتاب «جامعه باستان» (1877م) به نگارش درآمده و دستمایه اصلی ، شد. نویسنده فرودستی زنان را ناشی از ماهیت زیست شناختی نمی داند؛ بلکه آن را ناشی از تقسیمات اجتماعی و رابطه مالکیت به شمار می آورد. وی طبیعی بودن نهاد خانواده را نمی پذیرد و با استناد به داده های انسان شناسی، نشان می دهد که در دوران های ماقبل تاریخ، مردان و زنان به صورت شبکه های گسترده خویشاوندی به گونه ای غیر از روابط موجود در خانواده های مرسوم زندگی می کردند. این نظام هم بود و هم ، زیرا اثبات پیوند مستقیم فرزند با مادرش بسیار آسان تر از پیوند با پدرش بود و همچنین به علت اقتصاد کشاورزی، زنان به عنوان تولید کننده، ذخیره کننده و توزیع کننده از قدرت ویژه ای برخور دارند بودند.(برگرفته از کتاب مأخذشناسی/ مجید دهقان). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله ماهیت حقوقی فرزندآوری و آثار اشتراط و عدم اشتراط آن ضمن عقد نکاح.pdf
387.8K
📒عنوان مقاله:ماهیت حقوقی فرزندآوری و آثار اشتراط و عدم اشتراط آن ضمن عقد نکاح (مطالعه تطبیقی) 👥 نویسندگان: حبیب الله رحیمی/ محمدجواد صادقی 📎 منبع: خانواده پژوهی سال چهاردهم زمستان 1397 شماره 56 📌 چکیده: انسان دارای توانایی و قابلیت بالقوه ای است که به او این امکان را می دهد که صاحب فرزند شود. اظهارنظر در مورد اینکه ماهیت حقوقی این قابلیت چیست، است یا یک ، اندکی دشوار به نظر می رسد. با وجود این با توجه به تاثیر اراده در آن، می توان آن را یک حق به شمار آورد. در حقوق کشورهای آمریکا و انگلیس نیز اکثریت حقوقدانان آن را یک حق می دانند هر چند در این مورد که یک حق مثبت است یا یک حق منفی، اختلاف نظر است. از این رو با رعایت ماده 959 قانون مدنی ایران می توان برخی محدودیت ها و یا شروط را در خصوص آن در رابطه بین زوجین و یا زوجین با اشخاص ثالث پذیرفت؛ مانند توافق زن و شوهری جوان در خصوص عدم فرزندآوری در 5 سال اول زندگی. هر چند این محدودیت ها در که حالت دائمی و همیشگی دارد کمتر است و در ، با توجه به کوتاه و موقت بودن آن، اعمال محدودیت های بیشتر حتی تا زمان انقضای مدت نکاح نیز صحیح به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد که مقتضای ذات نکاح نیست ولی مقتضای اطلاق آن هست از این رو در صورت عدم وجود هرگونه شرطی در نکاح، زوجین در قبال یکدیگر تعهد به فرزندآوری دارند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران.pdf
315.8K
📒 عنوان مقاله: سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران 👤 نویسنده: حنیف عموزاده مهدیرجی 📎منبع: فصلنامه علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 1 بهار / 1396، صفحه 133-152 📌 چکیده: نقش و جایگاه بی بدیل و قدسی نهاد خانواده در کشور ایران سبب شده تا وضعیت آن نه تنها مورد توجه سیاست­سازان بلکه اهم اولویت­های شهروندان نیز قرار گیرد. با ­این ­وجود، تغییرات اجتماعی به وقوع پیوسته در بازار کار به دلیل رشد بخش خدمات در اقتصاد کشور سبب دگردیسی در ماهیّت و چارچوب­های این نهاد بنیادین اجتماعی گردیده است که این امر خود سیاستگذاری خانواده را دستخوش تغییراتی عظیم کرده است. ✅ لذا در مقاله حاضر تلاش شده است تا طراحی مدل مطالعاتی و مفهومی جهت شناسایی و بررسی انواع سیاستگذاری­ خانواده در دستور کار قرار گیرد. همچنین سعی شده تا با کمک مدل مطرح شده، مطالعه ­ای تطبیقی در ارتباط با نقش و در میان سه کشور ، و صورت پذیرد. در نتیجه، بررسی اسناد سیاستی سه کشور در حوزه سیاستگذاری خانواده با و ­_ای مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفته است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
صورت‌بندی و تحلیل موقعیت‌سازهای کلیدی هرمنوتیکی در سیاست‌گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده.pdf
497.4K
📒عنوان مقاله: صورت‌بندی و تحلیل موقعیت‌سازهای کلیدی هرمنوتیکی در سیاست‌گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده 👥نویسندگان: احمد واعظی/نعمت‌الله کرم‌الهی/ سیدمحمدحسین هاشمیان/حسین پرکان (نویسنده مسئول) 📎منبع: فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23)اجرایی، زمستان ،1397، صفحه 134-166 📌 چکیده: هر موضع‌گیریِ سیاست‌گذار، یک را برای وی رقم می‌زند و فهم‌های بعدیِ او متأثر از این انتخاب است. چنین موقعیت‌هایی، موقعیت‌سازهای هرمنوتیکی هستند که برخی از آن‌ها کلیدی است و با هر انتخاب در این موقعیت‌ها، زنجیره‌ای از موقعیت‌های هرمنوتیکی به وجود خواهد آمد. ↙ در این پژوهش با بهره‌گیری از راهبرد تحلیل مضمون، موقعیت‌های تقابلی در حوزه خانواده، بر اساس شش منبع شامل: اسناد بالادستی، بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، راه‌کارها و سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت‌ها، اظهارنظر مسئولین، نخبگان و فرهیختگان، مُدل‌ها و الگوهای سیاست‌گذاری عمومی، الگوهای سیاست‌گذاری فرهنگی و نیز 21 دوراهی شورای اروپا، استخراج شده و طی 11 مرحله با بهره‌گیری از روش ISM، موقعیت‌سازهای کلیدی هرمنوتیکی مشخص و تبیین شده است. 🔚 در پایان مهم‌ترین چالش‌های هرمنوتیکی حوزه خانواده مبتنی بر روابط موقعیت‌سازهای کلیدی هرمنوتیکی در یک سطح «کلی» و چهار سطح موقعیت‌سازهای کلیدی هرمنوتیکی در حوزه خانواده واکاوی شده است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله تحلیل جنسیتی سیاستگذاری اشتغال در ایران پساانقلاب.pdf
472.7K
📒 عنوان مقاله: تحلیل جنسیتی سیاستگذاری اشتغال در ایران پساانقلاب 👥نویسندگان: علی اکبر مزینانی/مریم ابراهیمی/ محمد تقی کرمی قهی 🔍منبع: برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی/مقاله 1، دوره 10، شماره 38، بهار 1398، صفحه 1-34 📌 چکیده: هدف این مقاله شناسایی حاکم بر مجموعه سیاست‌های اشتغال بعد از انقلاب اسلامی با استفاده از تحلیل محتوای کیفی است. نتایج مطالعه نشان ‌می‌دهد که گزاره‌های مختلفی از رقیب در مجموعه اسناد قابل‌شناسایی است که به لحاظ دوره زمانی، مرجع تصویب‌کننده و حوزه‌های اشتغال، تنوع و تحول داشته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، درحالی‌که مقولات بازتاب‌دهنده رویکرد ذات‌گرا در مجموعه اسناد و در گفتمان‌های سیاسی مختلف چون اولویت مادری و همسری، خانواده مرد سرپرست، اشتغال مضر، حوزه خصوصی مهم، تکالیف و حقوق متفاوت و خانواده محوری سیطره دارد. اشتغال مشروط برای گروه زنان نخبه نیز مورد نظر سیاست‌گذار بوده است و از منظر غیرذاتگرایانه نیز مقولاتی چون برابری دستمزد، مهارت محوری و توانمندسازی و تغییرات ساختاری نیز مدنظر بوده است. در مجموع با استفاده از مدل مک فیل می‌توان وجود رویکردهای ذات‌گرایانه و غیرذات‌گرایانه مختلف در اسناد را شناسایی کرد که نشان‌دهنده تناقضات اساسی و مواضع متناقض در سطح کلان نسبت به هستند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘 معرفی کتاب ارایش، مد و بهره کشی از زنان(مسایل، تحلیلها و دیدگاه ها) 📌 درباره کتاب: چگونه دارندگان ثرونمند صنعت مد و آرایش از ناآگاهی زنان بهره‌ می برند تا فرآورده خود را بفروشند و پول کلانی به دست آوردند؟ معیارهای زیبایی در جامعه سرمایه‌داری چگونه تعیین می گردد؛ چرا کارفرمایان ، رسانه های گروهی، دولت ، مدیران آموزشگاه ها ، دانشگاه ها و کلیساها از رده‌ی پایین تا بالا، از «راز ورمز زنانه» هواداری می کنند و نقش زنان را به مسئولیت های خانوادگی محدود می سازند؟ و همه‌ی اینها در رابطه با مناسبات میان سیستم سرمایه داری و ستم بر زنان چه می گویند؟ اینها برخی از پرسش های به میان آمده در گفتگویی زنده و پرشور درباره رابطه بازار لوازم آرایش و مد با بهره‌کشی از زنان است. ✅ پس از اینکه ژوزف هنسن در سال 1954 در هفته نامه سوسیالیستی رزمنده با شرحی کوتاه به افشاگری درباره صنعت ارایش پرداخت ، این گفتگو درگرفت. در این مجموعه، سایر مقاله های وابسته به این بحث که درباره ی فشار توان‌فرسا بر زنان و مردان در جامعه سرمایه‌داری به ویژه در دوره های واپس‌گرایی و عقب‌نیشینی سیاسی است و مقاله ای از ایولین رید درباره «خاستگاه خانواده و ستم بر زنان» نیز گنجانیده‌ایم. ماری آلیس واترز در پیشگفتار خود «بحث آرایش» را در زمینه تاریخی آن بررسی می‌کند و به ارزیابی پیامد دگرگونی در جایگاه اجتماعی زنان پس از جنگ دوم جهانی بویژه روی آوردن آنان به کارهای صنعتی و پیوستن آنان به اتحادیه های کارگری می پردازد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده