eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله جنسیت و اخلاق مراقبت در فلسفه اخلاق فمینیستی.pdf
378.7K
📒عنوان مقاله: جنسيت و اخلاق مراقبت در فلسفه اخلاق فمنيستي 👥 نویسندگان: كرمي قهي محمدتقي/ اخباري محسن 📎 منبع: نشریه زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان): بهار 1396 , دوره 15 , شماره 1، از صفحه 45تا صفحه 62 📌چکیده: دغدغه مشترک برخي انديشمندان فمینيست، واکاوي نسبت ميان و است. از اين منظر، فمنيست ها اخلاق سنتي را به دليل ناديده گرفتن يا کم اهميت دانستن ارزش هاي فرهنگي و نيز تجربه اخلاقي زنان با نگاهي مردسالارانه نقد کرده اند. از اين رو، با طرح نظريات و رويکردهاي گونا گون به بازانديشي اخلاق سنتي پرداخته و سعي کرده اند صورت بندي نويني از نظام و مناسبات اخلاقي متناسب با مفهوم جنسيت ارائه دهند. به اخلاق بر روابط شخصي و تاکيد مي کنند و به ارزش روابط انساني اهتمام مي ورزند. همچنين، بر ارتباط خاص بين مادران و فرزندان به منزله الگوي تعامل اخلاقي تاکيد مي کنند. به همين دليل، اين گونه رهيافت ها به خلاف اخلاق سنتي، که دربردارنده قواعد عام اخلاقي، بدون جانب داري و عقلاني است، رهيافت هايي قاعده گريز، جزئي نگر، متن محور، عيني و مبتني بر عواطفي با بنيان جنسيتي اند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی.pdf
528.1K
📒عنوان مقاله: جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی 👥نویسندگان: فاطمه نیازکار/ حسین دیبا 📎منبع: اخلاق وحیانی سال پنجم پاییز و زمستان 1395 شماره 1 📌چکیده: این مقاله درباره و از منظر و مقایسه آن با برخی دیدگاه ها در فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی و فمینیسم است. ◀این مقاله درصدد است با پاسخ به پرسش هایی مانند «آیا هنجارهای اخلاقی زنان با مردان متفاوت است؟» و «آیا جنسیت در اخلاق تأثیرگذار است؟» از منظر آیت الله جوادی آملی، مشکلات تعامل های اخلاقی جامعه را رفع کند. ازآنجاکه روح انسان حقیقت واحدی دارد، اصول اخلاقی مطلق اند، احکام اخلاقی حاکم بر زنان و مردان ازسوی شارع مقدس نیز یکسان اند و فقط در برخی فروعات تفاوت هایی دارند؛ احکام اخلاقی جنسیت پذیر نیستند و اصول اخلاقی یکسانی بر زنان و مردان در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی.pdf
381.4K
📒عنوان مقاله: اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی 👥 نویسندگان: عباس عبداللهی/ سکینه اکبری 📎منبع: اخلاق سال هشتم پاییز 1397 شماره 31 📌چکیده: یکی از مسائل نوپدید در تحقیقات تفسیری و حدیثی معاصر، بازخوانی اخلاق اسلامی از جنبه و استناد به منابع وحیانی اسلام است. ◀مسئله اصلی این نوشتار، در گام نخست، اثبات اصل گزاره های اخلاقی خطاب به یکی از دو جنس انسانی در آیات و روایات و در گام دوم، یافتن مبانی و مبادی استنباط اخلاق جنسیتی از معارف وحیانی اسلام و ابطال اشکال نسبیت اخلاقی درباره آن است. 🔚براساس یافته های این تحقیق، وجود گزاره های اخلاق جنسیتی در آیات و روایات انکارناپذیر است و تناظر دو مبنای قرآنی «زوجیت» و «تطابق نظام تشریع و نظام تکوین»، بستر نفس الامریِ صدور این گزاره ها را از جانب شارع مقدس نمایان می سازد. در نهایت، بعد از پاسخ دادن به اشکال نسبی شدن احکام اخلاقی در صورت پذیرش «اخلاق جنسیتی» در اسلام، این نتیجه حاصل شد که ادعای اطلاق کامل گزاره های اخلاقی به دو جنس انسانی در شریعت اسلامی، قابل استناد به منابع دینی نیست. بدین ترتیب، در استنباط گزاره های اخلاقی اسلام در نظام خانواده، توجه به بُعد جنسیتی زن و مرد، امری ضروری است و در بعضی موارد موجب تفاوت یا تعارض احکام اخلاقی زنانه و مردانه می شود. روش این پژوهش، ترکیبی از رویکردهای درون دینی و برون دینی است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله بررسی فرایندهای تفسیری و معنایی مبتنی بر جنسیّت در انتخاب کنش اخلاقی.pdf
235.5K
📒عنوان مقاله: بررسی فرایندهای تفسیری و معنایی مبتنی بر جنسیت در انتخاب کنش اخلاقی 👥نویسندگان: سعیده عباس زاده/ زهره خسروی 📌چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی فرایندهای معنایی و استدلالی افراد در هنگام و کشف جهت گیری های جنسیتی در آن است. در این تحقیق که از روش کیفی بهره برده است, تمرکز مطالعه بر فرایندی است که قضاوت افراد را هنگام مواجهه با تعارضات و دو راهی های اخلاقی شکل می دهد. این پژوهش از طریق ارائه هفت داستان با محتوای تعارض اخلاقی که با ابعاد مختلف زندگی انسانها در ارتباط بود و مصاحبه عمیق از طریق قرار دادن افراد در دوراهی های اخلاقی موجود در داستان ها, به جمع آوری داده پرداخته است. 🔚نتایج تحقیق نشان می دهد که اگرچه افراد در یک دوراهی اخلاقی, به یک تصمیم گیری مشابه برسند, اما فرایندهای استدلالی آنها برای رسیدن به این تصمیم مشترک, کاملا متفاوت از یکدیگر است. همچنین یافته ها نشان می دهد که نقش قابل ملاحظه ای را در جهت گیری های متفاوت اخلاقی ایفا می کند, به نحوی که بر استدلال های عاطفی و و بر گرایش های منطقی و تاکید بیشتری دارند, اگرچه هر دو گرایش و جهت گیری را می توان در هر دو گروه مشاهده نمود. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘معرفی با صدای متفاوت (نظریه روانشناختی و رشد زنان) تفاوت های رشد اخلاقی زنان ومردان 👤نویسنده: کرول گیلیگان 📖كتاب «با صدايي متفاوت» به چگونگي تصميم‌گيري زنان و مردان درباره اخلاق مي‌پردازد. «كرول گيليگان»، نويسنده اين كتاب، گرايش اخلاقي مردان را «جهت‌گيري عدالت» با تاكيد بر حقوق افراد و احترام به آن و گرايش اخلاقي زنان را «جهت‌گيري مسئوليت در برابر ديگران» با تاكيد بر مراقبت از آن‌ها مي‌پندارد. او رشد اخلاقي زنان و مردان را متضمن يكپارچگي اين دو گرايش مي‌داند. 👤گیلیگان در این کتاب دو دانش‌آموز یازده ساله باهوش و تقریباً هم سطح را برای آزمون انتخاب می‌کند؛ پسری به نام جَیک (Jake) و دختری به نام اَمی (Amy) و طی مصاحبه‌ای از آنان می‌خواهد تا به این معضل اخلاقی پاسخ دهند. پاسخ جَیک روشن و قاطع است: هاینتس باید دارو را بدزدد و همسرش را از مرگ نجات دهد. چرا؟ زیرا زندگی انسان ارزشمندتر از پول است. وانگهی اگر آن داروساز پول کمتری به دست آورد، باز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، حال آن که زن هاینتس در صورت نرسیدن دارو خواهد مرد. پس حفظ جان مقدم بر رعایت حق مالکیت است. مصاحبه‌گر می‌پرسد که چرا باید حفظ جان را مهمتر از پول دانست.؟ ✅ جهت مطالعه ادامه و متن کامل کلیک کنید. ✂️🖋جهت مطالعه بررسی و نقد کتاب(صوت) با حضور مترجم و ناقدین، کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله اخلاق و جنسيت در حديث «خصال النساء».pdf
451.6K
📒عنوان مقاله: اخلاق و جنسيت در حديث «خصال النساء» 👤نویسنده: سید حسن اسلامی 📌چکیده: حديث «خيار خصال النساء ...» فضايل اصلي زنان را دانسته و بدين ترتيب، را با پيوند زده و بر تمايز اخلاقي زن و مرد تاکيد کرده است. ◀در اين مقاله، پس از طرح مساله، کوشش شده است تا مضمون و کارآمدي اين حديث، در هفت بخش بررسي و تحليل شود. 1⃣در بخش نخست، منابع اين حديث و تفاوت هاي لفظي آن نقل شده است. 2⃣بخش دوم، ديدگاه مفسران و شارحان را درباره اين حديث تجزيه و تحليل مي کند. 3⃣سومين بخش، بنيادهاي علمي و زيست شناختي تمايز ميان زن و مرد را بررسي مي کند. 4⃣چهارمين بخش، به تحليل اين حديث در پرتو تازه ترين يافته ها و مطالعات اخلاقي در حوزه زنان مي پردازد. 5⃣در پنجمين بخش، به تحليل سندي و محتوايي اين حديث و مقايسه مضمون آن با آموزه هاي قرآني پرداخته شده است. 6⃣ششمين بخش، مدعي آن است که مضمون اين حديث، اعتقادي است کهن، مبني بر فروتري جنس زن که در قالب حديث در آمده است. 7⃣هفتمين بخش، با اشاره به سه اصل روشي درباره اين قبيل احاديث، روند تغيير مضموني و لفظي برخي احاديث را نشان مي دهد. 🔚سرانجام، نويسنده در پايان مقاله خود نتيجه مي گيرد که اين حديث، سندي مقبول، مضموني مستدل و محتوايي سازگار با ديگر آموزه هاي قرآني و آموزه هاي اخلاقي احاديث ندارد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹پیامبر اکرم(صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) ❇اُحِبُّ الصِّبْیانَ لِخَمْسٍ: اَلاَْوَّلُ: اَنـَّهُمْ هُمُ الْبَکّاؤونَ، وَالثّانی: یَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ، وَ الثّالِثُ: یَخْتَصِمونَ مِنْ غَیْرِ حِقْدٍ، وَ الرّابِـعُ: لا یَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَیئا، وَ الْخامِسُ: یُعَمِّرونَ ثُمَّ یُخَرِّبونَ. ✳کودکان را به خاطر پنج چیز دوست می‌دارم: اول آن‌که بسیار می‌گِریند، دوم آن‌که با خاک بازی می‌کنند، سوم آن‌که دعوا کردن آنان همراه با کینه نیست، چهارم آن‌که چیزی برای فردا ذخیره نمی‌کنند، پنجم آن‌که می‌سازند و سپس، خراب می‌کنند (دل‌بستگی ندارند). 📚مواعظ العددیّه ، ص ۲۵۹ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (50) 961.حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت 962.حقوق متقابل همسران 963.حقوق و تفاوت جنسی از دیدگاه نظریه‌های فمینیستی 964.حقوق و تکالیف خانواده در قرآن 965.حقوق و تکالیف زنان از دیدگاه اسلام 966.حقوق و تکاليف متقابل والدين و فرزندان از ديدگاه قرآن و روايات 967.حکمت تفاوت حقوق زن و مرد در بعضی از احکام اسلامی 968.حکومت زنان بر جامعه اسلامی 969.حل اختلاف زن و شوهر از ديدگاه قرآن و بررسي فقهي آن 970.حمایت مردان و سلامت روانی زنان باردار 971. حمایت های مالی از زنان در نظام حقوق خانواده از دیدگاه اسلام 972.حوزه‌های علمیه خواهران و سرمایه اجتماعی 973.حیات طیبه، الگوهای رفتاری فاطمه در خانواده 974.حیطه‌های برابری زن و مرد در اسلام 975.خانواده آرمانی در قرآن کریم 976.خانواده از دیدگاه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) 977.خانواده از منظر دین و روانشناسی 978.خانواده جوان و محبوبیت و مقبولیت اجتماعی 979.خانواده در آثار علمی (تاریخی، ادبی و سایر رشته های علوم انسانی) 980.خانواده در آیینه دین و روانشناسی 981.خانواده در ادیان یهود ـ مسیحیت و مقایسه آن‌ها با اسلام. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (47) 📔عنوان کتاب: فمینیسم و دانش های فمینیستی ✒سرویراستار: حمیدرضا حسنی 📌مشخصات: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1382، 384 ص 📖 این کتاب حاوی یک مقدمه و ترجمه 13 مقاله از «دایرة المعارف فلسفی روتلیج» در مورد ، جنسیت و دانش های فمینیستی است. به جز سه مقاله 9، 12، و 13 بقیه مقالات در پایان هر یک مورد نقد قرار گرفته است. ⬅در مقدمه ص78-11، محمد رضا زیبایی نژاد تحت عنوان «فمینیسم» به واژه شناسی و تاریخچه فمینیسم، فمینیسم در عرصه بین الملل، فمینیسم اسلامی و معرفی برخی اندیشه های فمینیسم می پردازد. ⬅محمود فتحعلی درباره اخلاق و بحث می نماید. ⬅معرفت شناسی فمینیستی، «فمینیسم و علم» و «فمینیسم و علوم اجتماعی» موضوعاتی است که مورد بررسی علیرضا قائمی نیا قرار گرفته است. ⬅محمد تقی سبحانی در مورد فمینیسم و زبان و فلسفه سیاسی فمینیسم توضیحاتی می دهد. ⬅و محمد تقی کرمی موضوع فمینیسم در روانکاری را به بحث می گذارد. ↙برخی از مقالات ترجمه شده عبارتنداز: 1ـ «فمینیسم» سوزان جیمز: این مقاله با نگاهی تاریخی به توضیح فعالیت جنبش فمینیسم و دیدگاه های آن از آغاز تاکنون می پردازد. 2- «حقوق فمینیستی» ای. اف کینگدام: در این مقاله دو نظریه معروف فمینیستی در مورد حقوق یعنی طرح تساوی و طرح تغییر، مطرح و مورد انتقاد قرار می گیرد. 3- از مارجوری ساشوکی: این مقاله به تاریخچه الهیات فمینیستی و موضوعات فمینیستی مطرح در این حوزه می پردازد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 زن و خانواده (7) 98. آسيب‌شناسي شخصيت و محبوبيت زن (با تأكيد بر لاقيدي و بي‌حجابي)، محمدرضا كوهي، قم، نشر پارسايان. 99. اسلام و تربيت دختران، علي قائمي، انتشارات اميري. 100.بررسي پاره‌اي از شبهات پيرامون زن در نگاه علي (ع)، مشهد، نشر امام محمد باقر(ع). 101. تربيت جنسي در اسلام، حافظ ثابت، مؤسسه امام خميني(ره). 102.جريان‌شناسي دفاع از حقوق زنان، ابراهيم شفيعي سروستاني، طه. 103. حجاب در اديان الهي، علي محمدي آشناني، انتشارات اشراق. 104. حدود مشاركت سياسي زنان در اسلام، آيت‌الله محمدمهدي شمس‌الدين، مترجم: محسن عابدي، قم، نشر بعثت. 105. خوشرفتاري با زنان (نفي خشونت عليه زنان)، زهرا آيت‌اللهي، تهران، روابط عمومي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان. 106.زن در ميان شفافيت شريعت الهي و تيرگي فرهنگ غرب، محمدسعيد رمضان البوطي، مترجم: فريد قادري، انتشارات كردستان. 107.زن زيباترين گل آفرينش، عطيه صادق كوهستاني، نشر نسيم حيات. 108. زن مسلمان، پرده‌نشيني يا حضور اجتماعي، دكتر سهيلا جلالي كندري، تهران، دانشگاه الزهرا. 109. زنان از منظر اسلام، فريده مصطفوي، قم، نشر بوستان كتاب. 110. زندگي سياسي حضرت فاطمه زهرا(س)، شهين خشاوي، نشر عابد. 111. فاطمه (سلام‌الله عليها) احياگر شخصيت زن، فريده مصطفوي (خميني) و فاطمه جعفري، قم، انتشارات اجر. 112. فلسفه خلقت: تبعيض يا تفاوت، ديروز، امروز، فردا، طوبي كرماني، قم، نشر بين‌المللي الهدي. 113. فمينيسم و خانواده، سهيلا صادقي فسائي و ديگران، تهران، شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 (24) 1⃣بخش اول: ⬅الهیات مسیحی فمینیستی، نوعی از فرقه‌گرایی‌های مذهبی است که در آن سعی در حذف یا تغییر و تفسیر جایگاه مردان یا دانش ایشان از مذهب دارند. بدین ترتیب متکلمان فمینیست نوعی خاص از معنویت را با محوریت زنانه پایه‌گذاری می‌کنند. 🔛نقطه آغاز الهیات فمینیستی، و است (طرد حاکمیت مردان بر زنان). ادعا می‌شود که با خاتمه پدرسالاری زنان به‌مثابه انسان‌های واقعی نگریسته می‌شوند و نیز سراسر مردمحور است. برخی الهیات‌دانان فمینیست بر این باورند که متن کتاب مقدس دارای سوءتعابیری است که نیاز به بازبینی و تفاسیر مجددی در خود دارد. بسیاری از فمینیست‌ها، با مروری بر تاریخ کلیسا، خوانش آباء کلیسا و اصلاح‌طلبان را به چالش کشیدند و در پی آشکار ساختن حضور زنان در الهیات، تلاش فراوانی کردند. در حوزه الهیات آکادمیک هم بسیاری مدعی هستند و نیز بوده‌اند که این حیطه نیز پارادایمی مردانه است. ↩(theology) یا خداشناسی به معنای شناخت خدا است؛ کلمه «تئو» در تئولوژی قالبی مردانه است. برخی فمینیست‌ها از جایگزینی تئا (thea) به جای تئو (theo) سخن گفتند، و بدین‌ترتیب تئالوژی واژه مدنظر ایشان خواهد بود. برخی از ایشان به یک خدا یا الهه باوردارند و برخی به چندین الهه باور دارند؛ برخی نیز معتقدند که خدا نامی ندارد یا نمی‌توان وی را شناخت بلکه خدا هر کس (زن یا مرد) یا هر چیزی که هست در درون ما است و ما باید به درون خود بنگریم تا او یا آن چیز را بیابیم. 🚺طیف‌های گسترده‌ای میان الهیات‌دانان فمینیست وجود دارد. برخی از ایشان در سنت مسیحیت ارتدوکس فعالیت می‌کنند. ایشان ادامه‌دهندگان سنت نبوی در فراخوانی مومنان به دین معتبر هستند (در این مورد با چشم‌پوشی از تبعیض جنسی). برخی دیگر معتقدند سنت مسیحیت دیگر پاسخ‌گوی سوالات و چالش‌های موجود نبوده و باید از این مذهب پدرسالارانه خروج کرد و به سنت الهه‌پرستی کهن در پاگانیسم پیش از مسیحیت/یهود روی آورد. ⏪قرن نوزدهم شاهد کارهای پیشگامان متکلمان فمینیست بود؛ درواقع فعالیت ایشان برآیند طبیعی جنبش فمینیستی بود. کتاب با عنوان «کتاب مقدس زن» The Woman’s Bible در 1895 و 1898 منتشر شد. همان‌طور که مطالبات زنان تحصیلات، شغل و حقوق برابر بود، همین حقوق برابر از کلیسا نیز مطالبه شد. در زمان واتیکان دوم مردم بسیاری مدعی شدند از آنجا که در بسیاری از بخش‌های کلیسا زنان لحاظ نشده‌اند، پس کلیسا مجموعه سنت‌هایی با تبعیض‌های جنسی است و باید مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد. 📚منبع: (نحله های فمینیستی، الهیات مسیحی فمینیستی/ شارون جیمز برگردان فاطمه همدانیان ) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 (24) ادامه ... 2⃣بخش دوم: #⃣در مجموع، ◀متکلمان فمینیست‌ کتاب‌مقدس‌ معاصر(the feminist biblical theologians of today) که از سنت فمینیست اصلاح‌طلب لیبرال برخاسته‌اند، تفاوت میان دو جنس را تا حد ممکن تقلیل می‌دهند و مدعی فرصت‌های برابر برای دو جنس در کلیسا هستند. ◀متکلمان فمینیست مابعدکتاب‌مقدس احتمالا احساس تعلق بیشتری به فمینیست‌های رمانتیست رادیکال می‌کنند، ایشان نیز معتقدند که تفاوت‌های میان دوجنس در کلیسا، تفاوت‎های به‌حقی است. تفاوت‌های میان متکلمان فمینیست تقریبا مشهود و واضح است. در این میان سنت‌های متعدد و متمایزی میان زنان سیاه، اسپانول و آسیایی وجود دارد. در اینجا به صورت گزینشی و ساده به نحله‌هایی از مکاتب متکلمین فمنیست از محافظه‌کارترین تا رادیکال‌ترین ایشان اشاره می شود: 1. Evangelical feminists آنها، قدرت کتاب مقدس و حقیقت عقاید تاریخی را تایید می‌کنند. بسیاری از فمینیست‌های اوانجلیست استفاده از زبان خنثی بدون لحاظ جنسیت را در ترجمه کتاب مقدس می‌پذیرند و برخی بر این عقیده‌اند که در اعتقاد به تثلیث تابعیتی دوجانبه نهفته است. ایشان هرگونه برتری را در روابط زن و مرد نفی می‌کنند. یکی از رویکردهای اخیر ایشان تفکر برابری‌طلبی در کتاب مقدس است (ادس، پیرس، گروسیوس و فی (IVP, 2005). 2. آنها، کتاب مقدس را در جایگاه منبعی ارزشمند تلقی می‌کنند؛ اما در رد اعتبار کل یک متن و تایید «متنی درون متن» ایشان موضع سنت لیبرال را اتخاذ کردند. ایشان منتقد سنت مسیحیت هستند، اما خواستار اصلاحات آن از درون نیز هستند. از صاحبنظران این حوزه: و فیورنسا هستند. 3. این متکلمان، کلا اعتبار کتاب مقدس را رد کردند و قسمت زیادی از آن را دارای سوءتعابیر جنسیتی و با سوگیری‌های پدرسالارانه قلمداد کردند. از صاحبنظران این حوزه: و هستند. 4. (خدای مونث)goddess feminists آنها، خدای خود و شعایر مربوط به همان خدا را تقدیس می‌کنند (که گونه‌های متعددی میان ایشان پدید آمده: یک یا ؛ زن یا مرد و یا صرفا یک خدای زن؛ برخی به خدایی حقیقی معتقدند و برخی به خدایی برتر باور دارند). برخی را تقدیس می‌کنند؛ گایا روحی است که باعث نشئه جهان طبیعت و زندگی آن است. طی دهه 1970 بسیاری از افراد درون حوزه فمینیسم مذهبی، را به عنوان نماد معنوی خود برگزیدند. ایشان مدعی بودند به زمانی از تاریخ برگشتند که در آن مذهب مادرسالار ظهور کرد. چنین تفکری از نظریه‌های انسان‌شناسی رمانتیک آلمانی اتخاذ شد؛ این تئوری‌ها مادرسالاری را به عنوان دولت جهانی تمدن قبل از پدرسالاری تصور می‌کردند(چنین نگاهی به گذشته بی‌اعتبار است اما فمینیست‌های الهه جسورانه به این آرزوی جعلی خود استناد می‌کنند و از این طریق اتوپیایی خیالی را برای خود متصورند). کتاب تولد دوباره الهه (درقالب نوعی تئالوژی سیستماتیک) را نوشت. 5. این نوع فمینیستها، دنباله‌رو سنت جادوگری هستند. ویکافمینیست گروهی فرعی درون گروه بزرگ فمینست‌های الهه هستند. ویکا، زمین مذهبی اروپایی(European earth religion) است که یک مرد و یک زن را خدای خود می‌داند (از این مذهب با عنوان نئوپاگان‌ها نیز یاد می‌کنند). آموزه‌های ویکاها متمایز از شیطان‌پرستان است. شیطان‌پرستی نوعی «سیاه‌نمایی» از مسیحیت «وارونه» است که در آن شیطان پرستش می‌شود. کسی که چندین کتاب راجع به جادوگری نوشت. او می‌گوید «جادوگر کسی است که به زمین همچون موجودی زنده می‌نگرد؛ در واقع زمین به مثابه خود خداوند است و مورد احترام واقع می‌شود. جادوگر خودش را بخشی از وجود خداوند تصور می‌کند، خدایی که در درون فرد است نه جایی جدا و بیرون از او.» میریام استارهوک[15] که یک جادوگر پگان‌فمینیست است، بنابر گزارش‌های وبسایتش به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا به آموزش رسومات جادوگری، شعایر و ابزار آن و مهارت‌های فعالیت در این نحله بپردازد. کتاب وی «رقص معنوی» (1979) متن اصلی نحله نئوپاگان است و تاکنون به هفت زبان اصلی ترجمه شده است. 📚منبع: (نحله های فمینیستی، الهیات مسیحی فمینیستی/ شارون جیمز برگردان فاطمه همدانیان ) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده