eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
✂ نقد کتاب «راهنمایی سرگشتگان برگردان دلالة الحائرین» ✏ کتاب «دلالة الحائرین» اثری مهم و مهجور است. 🔍 آرشیو: 👈 نشست نقد و بررسی کتاب «راهنمایی سرگشتگان برگردان دلالة الحائرین» چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با حضور رضا اکبری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد و محمدجواد اسماعیلی، نویسنده و منتقد و ناصر عباسپور مترجم کتاب «دلالة الحائرین»، در سرای اهل قلم برگزار شد. 📖 این کتاب مهجور است و در تواریخ فلسفه اسلامی بسیار کم از آن یاد شده و می‌شود. در کتاب‌های رسمی فلسفی که در حوزه‌ها تدریس می‌شود نیز نامی از موسی‎بن میمون برده نشده و تبریزی تنها فیلسوف مسلمانی است که به این کتاب توجه داشته است، حتی در کتاب‌های کلامی هم سخنی از این اثر نیست با اینکه بار کلامی آن بیش از بار فلسفی‌اش است و موسی بن میمون فلسفه را برای کلام و کلام را برای شریعت می‌خواهد. البته این موضوع به دلیل این نبوده که موسی‌بن میمون یهودی بوده، کسانی مثل ابن کمونه بوده‌اند که یهودی بوده و بعداً مسلمان شده‌اند که آراء این‌ها وجود دارد و نقد می‌شود. 📎 مطالعه محتوای نشست در: www.irna.ir/news/83627466/ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📝 موضوع: زنان در قرون وسطی /سده‌های میانه اولیه(۱۰۰۰–۴۷۶ میلادی) که در این دوران به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای قدرت که با انتخاب آموزش لاتین، حفاظت از هنر نوشتن و قدرت متمرکز که توسط شبکه اسقف‌ها اداره می‌شد به عنوان تأثیرگذارترین نیروی فرهنگی به‌شمار می‌آید. به‌طور تاریخی در کلیسای کاتولیک و دیگر کلیساهای باستان نقش اسقف و دیگر نقش‌های مشابه مانند مقام کشیش تنها به مردان محدود می‌شد. ⬅ شورای نخست اورانژ (سال۴۴۱ میلادی) انتصاب زنان را به عنوان دیکون ممنوع کرد که این قانون در شورای ایپاوان (سال ۵۱۷ میلادی) و شورای دوم اورلئان (سال ۵۳۳ میلادی) تمدید شد.[۲] با تأسیس نقش‌های دیگری در کلیسا برای قابل دسترس شد. از قرن پنج میلادی به بعد صومعه‌های مسیحی فرصتهایی را برای برخی از زنان به وجود آوردند تا با یادگیری سواد و تحصیل از راه ازدواج و نگهداری فرزندان بگریزند ونقش دینی فعالتری را بازی کنند. ⬅ رئیسه می‌توانست با در اختیار داشتن مقدار قابل ملاحظه‌ای از زمین، قدرت و حکمرانی بر صومعه‌هایی که متشکل از زنان و مردان می‌شد به چهره مهمی در حوضه حقوق خود تبدیل شود. اشخاصی مانند در مقیاس ملی و بین‌المللی افراد با نفوذی شدند. ⬅ یکی از صنایع دستی سنتی زنان در این زمان بود، که در ابتدا با استفاده از دوک و دشکی انجام می‌شد. چرخ نخ‌ریسی در قرون وسطی ثانویه اختراع شد. در اکثر سدهٔ میانه تا زمان معرفی آبجوهایی که توسط رازک تهیه می‌شد. مرحله دم کردن تهیهٔ آبجو بیشتر مواقع توسط زنان انجام می‌پذیرفت؛ و این گونه‌ای شغلی بود که قابلیت انجام دادن در خانه را نیز داشت. علاوه بر آن از زنانی که ازدواج کرده بودند انتظار می‌رفت که در کسب و کار نیز به شوهرانشان کمک کنند. چنین مشارکتی با این واقعیت تسهیل شد که کارهای زیادی را در خانه یا در نزدیکی انجام می‌دادند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرون وسطی ثانویه زنان به کاری غیر از شغل همسرشان نیز مشغول بوده‌اند. مامایی نیز به‌طور غیررسمی انجام می‌پذیرفت و رفته رفته در اواخر سده میانه به یک شغل تخصصی تغییر یافته‌است. زنان اغلب جان خود را در هنگام زایمان از دست می‌دادند. هر چند اگر از سال‌های زایمان جان سالم به در می‌بردند می‌توانستند به اندازه مردان و حتی تا ۷۰ سالگی زندگی کنند. در قرون وسطی ثانویه به دلیل بهبود در تغذیه افزایش یافت. به مانند مردان دهقان زندگی برای زنان دهقان نیز سخت بود. زنان در این طبقه از جامعه دارای حقوق برابری جنسیتی قابل توجهی بودند. اما اغلب اوقات این به معنی فقر مشترک بود. تا زمان بهبود تغذیه زنان امید به زندگی برای آن‌ها در بدو تولد به‌طور قابل توجهی کمتر از مردان دهقان بود سنی حدود ۲۵ سال. به پیامد آن در برخی مکان‌ها چهار مرد برای هر سه زن وجود داشت. (منبع: ویکی پدیا) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📝 موضوع: زنان در قرون وسطی 1⃣ قرون وسطی ثانویه(۱۳۰۰–۱۱۰۰) 👤 (۱۲۰۴–۱۱۲۲) یکی از ثروتمندترین و پرقدرتترین زنان در اروپای غربی در دوران قرون وسطی ثانویه بود. او حامی مالی چهره‌های ادبی شاخصی همچون وس، بنوا دو سنت-مور و کرتین دو تروا بود. وی در سن پانزده سالگی جانشین پدرش شد. زنان صنعت‌گر در این دوره حقوقی برابر با مردان داشتند و سازماندهی شده در این صنف بودند. ✅ دربارهٔ نقش رنان در کلیسا پاپ اینوسنت سوم در سال ۱۲۱۰ میلادی می‌نویسد: «مهم نیست که متبرکترین مریم جایگاه رفیع تر و درخشان تری از تمامی حواریون داشته باشد. اما بر او (مریم) نیست بلکه بر آنها (حواریون) است که خدا کلید پادشاهی بهشت را به آنها سپرده‌است. 2⃣ قرون وسطی پایانی(۱۵۰۰–۱۳۰۰میلادی) در قرون وسطی پایانی زنانی مانند و تأثیر ژرفی در گسترش عقاید الهی و بحثهای کلیسا داشتند. ایزابلای یکم (کاستیا) یک پادشاهی اشتراکی را همراه با همسرش فردیناند دوم (آراگون) داشت وژان دارک سپاه فرانسه را در چندین جنگ صد ساله با موفقیت رهبری کرد. به عنوان یکی از نویسندگان معروف دربارهٔ مسائل زنان درقرون وسطی پایانی شناخته می‌شود. وی در (به فرانسه:La Cité des dames) به انتقاد می‌پردازد در مقابل او درگنجینه شهر زنان به فضیلت زنانه در دامنه وسیع از شاهزاده تا همسر دهقان می‌پردازد. از اواخر قرون وسطی به بعد شروع محدودیت‌ها بر شغل‌های زنان آغاز شد و اصناف به‌طور فزاینده مختص مردان شد.حقوق مالکیت زنان نیز در این دوره محدود شد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📝 موضوع: زنان در قرون وسطی 📌 تفاوت میان غرب و شرق اروپا -زنان با توجه منطقه بسیار متفاوت از یکدیگر بود. در اروپای غربی ازدواج دیر هنگام و نرخ بالای تجرد (امتناع از ازدواج یا الگوی ازدواج اروپای غربی به انگلیسیWestern European marriage pattern :) به محدود کردن افراطی کمک کرد. مسیحیت و باعث ایجاد مشوق‌هایی جهت نگهداشتن خانواده‌های هسته ای و بالا رفتن سن ازدواج در نتیجه آن شدند. ❇ کلیسای غرب قوانین و شیوه‌هایی را برای تضعیف گروه‌های خویشاوندی بزرگ وضع کرد. از ابتدای قرن چهارم کلیسا هرگونه عملی مانند فرزندخواندگی ،چندهمسری داشتن معشوقه و مجدد که موجب رشد خانواده می‌شد را تقبیح می‌کرد. کلیسا ازدواج خونی که جهت تشکیل قبایل و اداره این طوایف (و در نتیجه قدرت آنها) در طول تاریخ بوده‌است را تقبیح و ممنوع کرده بود. کلیسا همین‌طور ازداوج‌هایی که در آن عروس رضایت خود را به‌طور مشخص جهت وصلت بیان نکرده را نیز ممنوع کرد. پس از سقوط مانوریالیسم نیز موجب تضعیف روابط خویشاوندی و قدرت قبایل شد. در اوایل سال‌های ۸۰۰ فرانسهٔ شمالی خانواده‌هایی که در ملک‌های اربابی کار می‌کردند کوچک بودند و اغلب از پدر، مادر و پدر بزرگ ومادربزرگ تشکیل می‌شد. و متحد شدند تا همبستگی و در نتیجه آن قدرت طوایف را از بین ببرند. کلیسا بدنبال آن بود تا مذهب سنتی که چرخ‌های آن گروه‌های هم خون و خویشاوند بودند را از بین ببرد، قدرت ریش سفیدان قبیله را با ریش سفیدان دینی عوض کند. هم‌زمان با آن قدرت پادشاه نیز با شورش قبایل که توطئه‌ها و قتلهایی که انجام می‌دادند موجب تهدید قدرت دولت بود تضعیف شد و باعث شد تا اربابان تیول سازگاری بیشتری با کارگران بکنند. (منیع: ویکی پدیا) @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله عرفان و آزادی زنان تفکر عرفانی زنانه در قرون وسطی و پیدایی جنبش های زنانه نگر معاصر.pdf
300.3K
📒 عنوان مقاله: عرفان و آزادی تفکر عرفانی زنانه در قرون وسطی و پیدایی جنبشهای زنانه‌نگر معاصر 👤 نویسنده: بهروز حدادی 📐 منبع:پژوهشنامه زنان, دوره ۹, شماره ۲۶, صفحه ۱-۲۶ 📌 چكيده: تأثیر عمیق اندیشه دینی بر منزلت زن در سه دین ابراهیمی، با همه تفاوت‌ها و نوساناتش، نزد بسیاری از محققان امری پذیرفته شده است. برقراری عدالت، نفی تبعیض، توجه به مهربانی در تعالیم هر سه دین دیده می‌شود. در خصوص یهودیت، شاید به دلیل دیرپایی و عدم آگاهی از همه تحولات، داوری قدری دشوار باشد و شاید تصور شود که به زنان نگاهی فرودستانه و تحقیرآمیز شده است اما در مسیحیت و اسلام می‌توان گفت که هم در ناحیه آموزه‌ها و هم در تنظیم قواعد و قوانین، توجه خوبی به جایگاه زنان شده و همین در جای خود، موجب ارتقای شأن و منزلت زنان شده است. بنابرین، با توجه به مقتضیات عرفی و فرهنگی آن زمان، می‌توان مدعی شد که ادیان نقش مثبتی در این زمینه داشته و چه بسا بتوان آنها را در تقابل با سنت و عرف رایج زن‌ستیز دانست. تفکر دینی عرفانی در این میان، جذابیت‌ها و توانمندی‌های زیادی داشتند. از این رو، در قرون وسطی، بسیاری از زنان طبقات مختلف اجتماعی شیفته تفکر دینی عرفانی بودند که از جمله مولفه‌های آن، دو عنصر استقلال و قدرت رهبری را می‌توان معرفی کرد و می‌توان آنان را پیشگامان مکاتب زنانه‌نگر معاصر معرفی کرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 حدیث روز💠 🌹 رسول خدا (صلي الله عليه واله) ❇ إنَّ أعْجَلَ الخَیْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ. ✳ ثواب صلۀ رحم زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری [به صاحب آن] می‌رسد. The rewards for visiting relatives will be received sooner than any other act of goodness 📚 کافی، جلد 2، صفحه 152 @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها(8) 🔍 وضعیت اداره: غيردولتي 👥 نام دبيرکل يا رئيس: خانم دكتر مصفا (رئيس هيئت مديره) قديمي، اكرم (دبير) 👥 هيأت مؤسس يا شوراي مرکزي: آقاي دكتر آيينه وند،دكتر نوابي نژاد، شكوه،آيت الله موسوي بجنوردي 📐 نوع مرکز: تخصصي پژوهشي 📎 موضوع فعاليت: فعاليت در زمينه مسائل علمي و پژوهشي 🕞 سال تأسيس: 1379 تعداد اعضا: 100 📧 پست الکترونيک: info@iraws.org ⬅ آدرس: استان تهران - شهرستان تهران -خ انقلاب -ميدان فردوسي خ شهيد موسوي پ 27 سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران طبقه دوم اتاق 231 📞 تلفن: 66462322 66462223 📠 نمابر: 66494154 📌 آدرس سایت: http://iraws.ir/ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://jfr.sbu.ac.ir @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 معرفی برخی از موضوعات و مسائل مطالعات زنان(قسمت 8) 151.بررسی آزادی زنان از منظر درون‌دینی و برون‌دینی 152. بررسی آزار جنسی در محیط کار زنان شاغل غربی و مقایسه آن با ایران 153.بررسی آفرینش زن ،تفاوت یا تبعیض ، توازن یا تساوی، اصالت یا تبعیت؟ 154.بررسی آموزه های سیاسی اجتماعی حضرت زینب(س) 155.بررسی آیین و آداب همسرداری پیامبر 156.بررسی ابعاد شخصیتی زنان مؤثر در قیام حسینی 157.بررسی ابعاد شکاف جنسیتی و میزان تحقق کاهش آن در برنامه توسعه 158.بررسی ابعاد و روشهای تربیت دینی 159.بررسی ابهامات کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان 160.بررسی اثرات دوری عاطفی مادر(شاغل و خانه دار) از کودکان 161.بررسی احادیث طلاق با عرضه بر قرآن 162.بررسی احکام خیانت زوج و زوجه 163.بررسی احکام سقط جنین 164.بررسی ارتباط نماز و دینداری در خانواده از منظر قرآن 165.بررسی ارزش شهادت زن در قوانین جزایی و مبانی فقهی آن 166. بررسی اشتراكات حجاب در ادیان ابراهیمی 167.بررسی اصل معاشرت به معروف میان همسران از منظر قرآن کریم 168.بررسی اصول و جهت گیریهای «نهضت برابری زنان» از منظر تربیتی 169.بررسی اصول و مولفه های الهیات فمینیستی 170.بررسی اقتصاد خانواده با الگوپذیری از سیره عملی حضرت زهرا(س) 171.بررسی الحاق ایران به کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان 172.بررسی الزام حجاب در حكومت دینی 173.بررسی انحرافات تاریخی و اعتقادی در ادبیات فمنیستی نسبت به زنان @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (7) 📘 عنوان کتاب: منشاء خانواده، مالکیت خصوصی و دولت 👤 نویسنده: انگلس، فریدریش 📌 مشخصات: چاپ اول، نشر جامی، تهران، 1380، 272ص. کتاب حاضر برای اولین بار در سال 1884 بر مبنای تحقیقات انسان شناسی، در کتاب «جامعه باستان» (1877م) به نگارش درآمده و دستمایه اصلی ، شد. نویسنده فرودستی زنان را ناشی از ماهیت زیست شناختی نمی داند؛ بلکه آن را ناشی از تقسیمات اجتماعی و رابطه مالکیت به شمار می آورد. وی طبیعی بودن نهاد خانواده را نمی پذیرد و با استناد به داده های انسان شناسی، نشان می دهد که در دوران های ماقبل تاریخ، مردان و زنان به صورت شبکه های گسترده خویشاوندی به گونه ای غیر از روابط موجود در خانواده های مرسوم زندگی می کردند. این نظام هم بود و هم ، زیرا اثبات پیوند مستقیم فرزند با مادرش بسیار آسان تر از پیوند با پدرش بود و همچنین به علت اقتصاد کشاورزی، زنان به عنوان تولید کننده، ذخیره کننده و توزیع کننده از قدرت ویژه ای برخور دارند بودند.(برگرفته از کتاب مأخذشناسی/ مجید دهقان). @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله ماهیت حقوقی فرزندآوری و آثار اشتراط و عدم اشتراط آن ضمن عقد نکاح.pdf
387.8K
📒عنوان مقاله:ماهیت حقوقی فرزندآوری و آثار اشتراط و عدم اشتراط آن ضمن عقد نکاح (مطالعه تطبیقی) 👥 نویسندگان: حبیب الله رحیمی/ محمدجواد صادقی 📎 منبع: خانواده پژوهی سال چهاردهم زمستان 1397 شماره 56 📌 چکیده: انسان دارای توانایی و قابلیت بالقوه ای است که به او این امکان را می دهد که صاحب فرزند شود. اظهارنظر در مورد اینکه ماهیت حقوقی این قابلیت چیست، است یا یک ، اندکی دشوار به نظر می رسد. با وجود این با توجه به تاثیر اراده در آن، می توان آن را یک حق به شمار آورد. در حقوق کشورهای آمریکا و انگلیس نیز اکثریت حقوقدانان آن را یک حق می دانند هر چند در این مورد که یک حق مثبت است یا یک حق منفی، اختلاف نظر است. از این رو با رعایت ماده 959 قانون مدنی ایران می توان برخی محدودیت ها و یا شروط را در خصوص آن در رابطه بین زوجین و یا زوجین با اشخاص ثالث پذیرفت؛ مانند توافق زن و شوهری جوان در خصوص عدم فرزندآوری در 5 سال اول زندگی. هر چند این محدودیت ها در که حالت دائمی و همیشگی دارد کمتر است و در ، با توجه به کوتاه و موقت بودن آن، اعمال محدودیت های بیشتر حتی تا زمان انقضای مدت نکاح نیز صحیح به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد که مقتضای ذات نکاح نیست ولی مقتضای اطلاق آن هست از این رو در صورت عدم وجود هرگونه شرطی در نکاح، زوجین در قبال یکدیگر تعهد به فرزندآوری دارند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران.pdf
315.8K
📒 عنوان مقاله: سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران 👤 نویسنده: حنیف عموزاده مهدیرجی 📎منبع: فصلنامه علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 1 بهار / 1396، صفحه 133-152 📌 چکیده: نقش و جایگاه بی بدیل و قدسی نهاد خانواده در کشور ایران سبب شده تا وضعیت آن نه تنها مورد توجه سیاست­سازان بلکه اهم اولویت­های شهروندان نیز قرار گیرد. با ­این ­وجود، تغییرات اجتماعی به وقوع پیوسته در بازار کار به دلیل رشد بخش خدمات در اقتصاد کشور سبب دگردیسی در ماهیّت و چارچوب­های این نهاد بنیادین اجتماعی گردیده است که این امر خود سیاستگذاری خانواده را دستخوش تغییراتی عظیم کرده است. ✅ لذا در مقاله حاضر تلاش شده است تا طراحی مدل مطالعاتی و مفهومی جهت شناسایی و بررسی انواع سیاستگذاری­ خانواده در دستور کار قرار گیرد. همچنین سعی شده تا با کمک مدل مطرح شده، مطالعه ­ای تطبیقی در ارتباط با نقش و در میان سه کشور ، و صورت پذیرد. در نتیجه، بررسی اسناد سیاستی سه کشور در حوزه سیاستگذاری خانواده با و ­_ای مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفته است. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده