🌐 معرفی مراکز، موسسات و نهادها (9)
#انجمن_زن_در_رسانه_ها
🔍 وضعیت اداره: غيردولتي
👤 نام دبيرکل يا رئيس: سونيا، پوريامين
👥 هيأت مؤسس يا شوراي مرکزي: سالومه، پوريامين/ طريقي، مژگان
📐 نوع مرکز: فرهنگي پژوهشي
🕗 سال تأسيس: 1376 تعداد اعضا: 38
⬅ آدرس: تهران, خ مطهري چهارراه سهروردي شمالي, کوچه بيشه پلاک 3 و5 و واحد 12
📞 تلفن: 88422378 /0911200252
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://jzvj.miau.ac.ir/
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله روابط عوامل اجتماعی و خانوادگی با نگرش زنان به طلاق در شهر قم.pdf
795.3K
📒 عنوان مقاله: رابطه عوامل اجتماعی و خانوادگی با نگرش زنان به طلاق در شهر قم
👥 نویسندگان: ام البنین چابکی/منصوره زارعان
📎 منبع: فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه: مقاله 4، دوره 9، شماره 36، زمستان 1397، صفحه 73-96
📌 چکیده:
این پژوهش، به نگرش زنان قم نسبت به طلاق و رابطه آن با عوامل اجتماعی – خانوادگی پرداخته است؛ با این هدف که پیشنهاداتی، برای کنترل برخی عوامل اثرگذار در این زمینه ارایه کند. میزان بالای طلاق در این شهر مذهبی، ضرورت بررسی این پدیده را مورد تأکید قرار میدهد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و به شیوه پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی نمونه، متشکل از 400 نفر است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند.
📈 برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS 22 استفاده شد. نتایج نشان داد، رابطه بین نگاه زنان به کارکردهای خانواده، پایبندی زنان به ارزشهای مذهبی- اخلاقی، تفاوت سطح زوجین، اختلاف سطح خانواده های زوجین، شبکه های حمایتی، استفاده از فضای مجازی، انتظارات زنان از همسر، وجود زن مطلقه در بستگان و آشنایان با نگرش مثبت زنان نسبت به طلاق، معنادار است.
📊 نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد متغیرهای انتظارات از همسر، وجود زن مطلقه در بین خویشاوندان و آشنایان، استفاده از فضای مجازی و اختلاف عقیده و سطح زوجین بیشترین اثر را بر متغیر وابسته داشتهاند و 2/32 درصد از کل تغییرات متغیر وابسته (نگرش مثبت زنان به طلاق)را تبیین میکنند.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 معرفی برخی از موضوعات و مسائل مطالعات زنان (قسمت9)
174.بررسی اندیشه های زنانه مفسره قرآن بانو سیده نصرت امین
175.بررسی اهمیت و ابعاد تربیت جسمانی در اسلام
176.بررسی باور حیا در رسانههای جمعی
177.بررسی نقشهای خانوادگی
178.بررسی پدیده قاچاق زنان و پیامدهای منفی آن
179.بررسی پیامدهای کودک آزاری بر شخصیت فرزندان
180.بررسی تاثیر آموزش اسلام محور به والدین بر عزت نفس نوجوانان
181.بررسی تاثیر اعتقاد به زندگی پس از مرگ در استحکام خانواده
182.بررسی تاثیر جنسیت در واگذاری مشاغل کلیدی
183.بررسی تاثیر زن بر خانواده
184.بررسی تاثیر و تاثر نگاه جنسیتی به کار و تأثیر آن بر توسعه انسانی
185.بررسی تاثیر وسایل ارتباط جمعی بر زنان و خانواده
186.بررسی تاثیرات اشتغال زنان و فرایند تغییر پوشش
187.بررسی تاثیرات برنامه ریزی مصرف در خانواده
188.بررسی تاثیرات جهانی شدن بر زنان (فرصتها و تهدیدها) با تأکید بر تجربیات جهانی
189.بررسی تاریخی جایگاه زن در جاهلیت و قرآن با توجه به آیه ضرب
190.بررسی تاریخی منزلت زن از دیدگاه اسلام و تطبیق الگوی صدر اسلام با جامعه کنونی
191.بررسی تحلیلی خطبه های حضرت زینب (س) و ارائه راه کارهایی به نظام تعلیم و تربیت کشور
192.بررسی تحلیلی روشهای تربیت دینی
193.بررسی تحلیلی زندگانی حضرت معصومه(س) از منظر سیاسی و عقیدتی
194.بررسی تحولات عمده در موقعیت، جایگاه و نقش زن از منظر تاریخی
195.بررسی تربیت کودک در روایات اسلامی و سیره علمی اهل بیت(ع)
196.بررسی تطبیقی آیات خاص زنان با کلام و رفتار رسول اکرم (ص) با زنان
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 #مأخذشناسی(8)
📓عنوان کتاب: مقدمه ای بر مطالعات زنان
👤نویسنده: حمیرا مشیر زاده
📌مشخصات: دفتربرنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، 1383، چاپ اول، تهران، 204ص
📖این کتاب در دو بخش و هشت فصل مباحثی را در حوزه مطالعات زنان مطرح می کند.
1⃣در بخش اول طی دو فصل زمینه های ظهور جنبش زنان، تاریخچه این جنبش، امواج سه گانه آن و گرایشهای مختلف فمینیستی معرفی می شود.
2⃣ بخش دوم به مطالعات زنان می پردازد.
3⃣در فصل سوم در مورد شکل گیری مطالعات زنان بحث می شود.
4⃣ فصل چهارم به مباحث فلسفی و فرانظری این مطالعات پرداخته و در ذیل آن اخلاق و معرفت شناسی فمینیستی، تشریح می گردد.
5⃣در فصل پنجم، مطالعات زنان در حوزه تاریخ
6⃣ و در فصل ششم مطالعات اجتماعی فمینیستی، مطرح می گردد.
7⃣ نقد فمینیسم بر جریان اصلی روان شناسی و نظریه های فمینیستی درباره روان شناسی جنسیت در فصل هفتم
8⃣ و سیاست در مطالعات زنان در فصل هشتم مورد بررسی قرار می گیرد. (برگرفته از کتاب مأخذشناسی/ مجید دهقان).
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📰 جایگاه زنان در پارلمان اروپا: موانع و راهکارها
⬅ مقدمه:
زمانی که نانسی استور (Nancy Astor) در سال 1919 بهعنوان نخستین زن به پارلمان بریتانیا راه یافت این سنت را که سیاست تنها کاری از آن مردان است شکست. قرنهاست که صدای سیاست صدایی مردانه است و هنوز صدای زنان در سیاست آنطور که بایدوشاید به گوش نمیرسد. علیرغم تلاشهای ارزشمند زنان و مردانی پیشرو در این رابطه روند افزایش حضور زنان در ساختار قدرت بهکندی سپری میشود. بااینحال در پنج دهه اخیر با اتخاذ سیاستهای بازیگرانی همچون اتحادیه اروپا در این خصوص، پیشرفتهای ارزشمندی را نیز شاهد بودهایم.
1⃣ وضعیت زنان در پارلمان اروپا
حضور مؤثر زنان در عرصه قدرت پا بهپای مردان یک پیششرط مهم برای دستیابی به دموکراسی کامل است. اتحادیه اروپا در معاهده تأسیس خود (پیمان روم 1957) ارزش برابری جنسیتی را به رسمیت شناخته و تقدیس نمود. درگذشته زنان اروپایی در عرصههای سیاسی و اقتصادی همواره در اقلیت بودند و تنها در چند دهه اخیر شاهد افزایش شمار زنان تصمیمگیرنده در سطح اتحادیه هستیم. البته هنوز هم در پارلمانها، وزارتخانهها و بخش خصوصی قدرت از آن مردان است. با این وصف پیشرفتهای صورت گرفته در دهههای اخیر قابلتوجه میباشد. امروزه...
متن کامل: http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=162006
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📰 بررسی وضعیت حقوق زنان در افغانستان از سال 2001 تاکنون
🔷مقدمه
با گذشت نزدیک به 18 سال از سقوط حکومت طالبان، دورانی که زنان افغانستان متحمل سختترین تبعیضها و سختگیریها از جانب این حکومت بودند، اینک زنان این کشور به موفقیتهای زیادی در زمینهٔ احقاق حقوق خود رسیدهاند. آنها که در دوره طالبان حتی حق درس خواندن نداشتند اکنون با حضور در جامعه توانستهاند در برخی فعالیتهای مختلف سیاسی و اجتماعی شرکت کنند.
ولی با وجود تمام پیشرفتهایی که افغانستان در این زمینه داشته است هنوز هم زنان این کشور با چالشهای زیادی روبرو هستند، مردسالاری کماکان فرهنگ غالب در این کشور است و بخش زیادی از قربانیان خشونتهای خانوادگی و اجتماعی را زنان تشکیل میدهند. همچنین طالبان مانع بزرگی بر سر راه تحقق حقوق زنان در این کشور محسوب میشود. سازمان آمار مرکزی(cso) در سال 2010 مهمترین مشکلات مربوط به زنان افغان را #خشونت_خانگی، #ازدواج_اجباری و #عدم_حمایت_مالی عنوان کرد.
🔻وضعیت حقوق زنان در دوره طالبان
گروههای حقوق بشری شرایط زندگی زنان افغانستان در #دوره_طالبان را یکی از بدترین شرایطی که جهان با آن روبرو شده است توصیف کردند. از سال 1996تا 2001 حق رأی دادن، آموزش و کار کردن توسط طالبان از زنان سلب شده بود.
در سال 1997 طالبان بر اساس قانونی درس خواندن زنان در مراکز آموزش عمومی را ممنوع اعلام کرد. به این ترتیب مراکز آموزشی کوچکی بهصورت خودجوش در خانهها توسط افراد برای آموزش به دخترها شکل گرفت....
متن کامل: http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182427
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
ناقص سازی جنسی زنان د ر غرب آفریقا.pdf
336.3K
📒 عنوان مقاله: ناقص سازی جنسی زنان در غرب آفریقا
👤نویسنده: دکتر امیربهرام عرب احمدی /استاديار گروه مطالعات جنوب آفريقا، دانشكده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.
⬅ مقدمه:ناقص سازی جنسی زنان در غرب آفريقا از مشكلات بزرگ اين سرزمین پهناور به شمار میرود .اين سنت قديمی از بدو پیدايش تاكنون تأثیرات سوء و نامطلوبی بر وضعیت جسمی و روحی زنان شهری و روستايی غرب آفريقا برجای نهاده است .طی چند دهه اخیر اقدامات قابل توجهی از سوی سازمان ملل و سازمان های تابعه در خصوص توقف و يا كاهش نرخ ختنه دختران خردسال در آفريقای غربی آغاز شده است .با اينحال بسیاری از بومیان با تأكید بر لزوم حفظ سنت های قديمی برجای مانده از اجداد خود، بر تداوم اين سنت پافشاری میكنند.
⬅ یافته ها:
در اين مطالعه به موضوع ختنه زنان در منطقه غرب آفريقا و بررسی عواقب آن نظیر بروز مشكلات طولانی مدت روحی و جسمی پرداخته شد
✅ نتیجه گیری:
پديده ناقص سازی جنسی زنان از سنت های غلط غرب آفريقا است كه عوارض مرگباری به دنبال دارد.با اين حال در راستای اقدامات سازمان ملل و سازمان های وابسته،فرآيند رشد آن به تدريج كاهش يافته و پیش بینی شده است كه با تداوم ارتباط با جوامع محلی و رؤسای قبايل غرب آفريقا تا پايان دهه 1111میلادی به صورت قابل توجهی محدود شود.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🔍 عنوان گزارش: آفريقا در هزاره سوم ميلادي، ارتقاء جايگاه زنان
♦آرشیو
🔵 سازمانهای مدافع حقوق زنان
عمدهترین سازمانهای زنان آفریقایی که طی دو دهۀ گذشته با هدف کسب حقوق حقۀ بانوان و ایجاد برابری و عدالت اجتماعی بین زنان و مردان تأسیس شده و دارای شعباتی در سرتاسر آفریقا می باشند عبارتند از:
🔹انجمن های وکلای زنان آفریقایی
🔹انجمن های ملی زنان آفریقا
🔹انجمن های حقوق و توسعۀ زنان آفریقا
🔹انجمن های دفاع از حقوق زنان آفریقا
🔹انجمن های توسعه و پیشرفت زنان آفریقایی
🔹انجمن های دفاع از توسعه آراء زنان آفریقا
🔹انجمن های حقوق زنان و کودکان آفریقایی
این سازمانها که با همتایان خود در دیگر کشورهای جهان و سازمان های بین المللی همچون یونسکو ، یونیسف ، سازمان بهداشت جهاني ، صندوق جمعیت سازمان ملل ، صندوق زنان سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز ارتباط دارند، معمولاً در طول سال برنامههای فرهنگی آموزشی مختلفی را اجرا می کنند.
🔵 اولويت ارتقاي جايگاه زنان
موضوع ارتقاء جایگاه زنان و فراهم آوردن شرایط مساوی در ورود به عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی يكي از اولويت هاي رهبران آفريقائي بوده که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بر این موضوع تاکید می ورزند. اتحادیه آفریقا نیز از بدو تاسیس در شكستن تابوي واگذاری پست هاي عالي مديريتي به زنان نقش افرین و پیشگام بوده و طي دو دهه گذشته موضوع زنان در جلسات اتحادیه آفریقا بارها مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
👥 روسای دوره ای اتحادیه آفریقا نیز در راستای فرهنگ سازی عمومی و كمرنگ ساختن انديشه مردسالارانه، علاوه بر تصویب پروتكل 2003 منشور اتحاديه آفريقا در خصوص حقوق زنان آفريقا در ماپوتو و تشویق اعضاء در پذیرش رسمی این قانون ؛ تاکنون ده ها پست مدیریتی مهم را به زنان واگذار نموده و رهبران کشورها را همواره به واگذاری مسئولیت های بالای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی به بانوان واجد شرایط تشویق نموده اند.
متن کامل: https://www.iribnews.ir/009cRL
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
نوسان اصطلاح فمينيسم ميان ناقدان موافق و مخالف).pdf
232.3K
📒 عنوان مقاله: الأدب النسائي مصطلح يتأرجح بين مؤيد و معارض.
📝 عنوان فارسي: نوسان اصطلاح فمينيسم ميان ناقدان موافق و مخالف.
👥 نویسندگان: مهدی ممتحن/ شمسی واقف زاده.
📌 چکيده فارسي:
پژواک ادبيات فمنيستي در قرن بيستم و در چارچوب جنبش هاي آزادي زنان، بازتابي گسترده داشته است. اين ادبيات در دهه هفتاد و هشتاد ميلادي وارد ادبيات عربي شد تا اينکه جنبشي عربي بنام نقد فمنيستي در اين ادبيات پديد آمد. اين اصطلاح همواره نزد بسياري از زنان نوآور جاي شک و ترديد دارد و چه بسا اتهامي به پديده هاي ادبي ايشان باشد از اين روي، اصطلاح نقد فمنيستي در محافل زنان، ميان برخي مخالف وعده اي موافق در نوسان است.
بيشتر اختلاف ها بر اين است که آيا ادبيات فمنيستي را تنها زنان بوجود مي آورند؟ يا افزون بر شرط مذکور اين ادبيات بايد بر مردسالاري جامعه نيز شورش کند؟ يا اينکه شرايط ديگري براي آن وجود دارد؟ آيا اصلا ادبيات زنانه و مردانه وجود دارد يا اينکه ادبيات انساني است؟ اصطلاح مناسب براي اينگونه ادبيات چيست؟ ادبيات فمنيستي؟ يا ادبيات زن؟ يا ادبيات مونث؟ يا ادبيات زنانه؟
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله تحلیل جامعهشناختی تنوع جنبش زنان در کشورهای اسلامی منطقۀ خاورمیانه.pdf
491K
📒 عنوان مقاله: تحلیل جامعهشناختی تنوع جنبش زنان در کشورهای اسلامی منطقۀ خاورمیانه
👥 نویسندگان: علی محمد حاضری / نعیما محمدی
📌 چکیده:
مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیل بینکشوری به گونهشناسی اندیشههای مطرح در مورد بهرسمیتشناسی #هویت-زنان در کشورهای اسلامی پرداخته است. در این کشورها علیرغم تسلط فرهنگ اسلامی رویکردهای نظری متنوع و متناقضی درباب زنان شکل گرفته است. با توجه به #نظریۀ_هونت، اندیشۀ بهرسمیتشناسی در کشورهایی ارزش مطالعه دارد که از یکسو #توسعۀ_جنسیتی و #توانمندسازی_جنسیتی آنها بالاست و از سوی دیگر تحت تأثیر ساختار سیاسی، گروهی از زنان از جانب حکومت، با تحقیر، انکار یا اختلال در بهرسمیتشناسی مواجهند. نظر به آنچه گفته شد، دو موضع نظری:
1⃣1 ) اندیشۀ بهرسمیتشناسی هویت زنان اسلامگرا در کشورهای اقتدارگرا- سکولار
2⃣2 ) اندیشۀ بهرسمیتشناسی هویت زنان تجددگرا در کشورهای اقتدارگرا- شریعتگرا قابل شناسایی است.
✅ نتایج این تحقیق نشان میدهد در شرایطی که کشورهای مصر، مراکش و تونس بستر مناسبی برای شکلگیری فمینیسم اسلامی است، کشورهای #ایران، #لبنان، #بحرین، #الجزایر و #امارات بستر مناسبی برای شکلگیری #فمینیسم_مدرن و #پسامدرن است. همچنین در کشورهایی نظیر #قطر، #کویت و #عربستان به دلیل شکاف میان توسعۀ انسانی و توسعۀ جنسیتی امکان شکلگیری جنبش زنان برای بهرسمیتشناسی وجود ندارد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📒 عنوان مقاله: چگونه غرب حقوق زنان در جهان عرب را تضعیف کرد؟
👤 نویسنده: نیکولا پرت
📝 مترجم: لیلا بهبهانی
این مقاله بر پایهٔ بخشی از یک پژوهش نوشته شده است که در دو سال گذشته در مورد #کنشگری_زنان در مصر، لبنان و اردن از زمان استقلال تا بهار عربی انجام دادهام. {برای این پژوهش} بیش از صد روایت شخصی از فعالان زنان طبقهٔ متوسط از نسلهای مختلف جمعآوری کردم. این پژوهش ابتدا بر مبنای چیزی که یک «پارادوکس جنسیتی» تلقی میشود چارچوببندی شده بود: با وجود گذشت بیش از یک قرن از کنشگری زنان، چرا زنان در کشورهای عرب هنوز با بعضی از گستردهترین نابرابریهای جنسیتی در دنیا مواجه هستند؟
↙ استعمارزدایی از جنسیت در دنیای عرب
هدف پژوهش پرداختن نقادانه به دو پیشفرض اصلی شکلدهندهٔ این پارادوکس بود. پیشفرض اول فروکاستن کنشگری زنان به مقابله آنها با مردسالاری است. این فرض به مقولهٔ تفکیکِ دوگانه خصوصی/عمومی مرتبط است و بحث فمینیستها دربارهاش این بوده که زنان به حوزهٔ خصوصی محدود شدهاند و مردان بر حوزهٔ عمومی تسلط دارند.[اما] با توجه به شواهد موجود در دنیای عرب که نشان میدهند مشارکت زنان به عنوان وسیلهای برای #مدرنیزاسیون و معیار آن ترویج میشود، چنین تفکیکی مشکلآفرین است. از پایان قرن نوزدهم میلادی، #گفتمان_ملیگرایانه در خاورمیانه سیمایی از به اصطلاح #زن_جدید ایجاد کرد که تحصیلکرده بود و در فضای عمومی حضور داشت.
متن کامل: https://meidaan.com/archive/14829
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده