فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از تاریخ: جلسه مجلس درخصوص جدایی بحرین از ایران
"در جلسه سي ام فروردين 1349 مجلس شوراي ملي، پنج تن از نمايندگان حزب پانايرانيست اقدام دولت وقت در قبال بحرين را شديدا به باد انتقاد گرفتند و گفتند كه دولت به خواست آمريكا كه نسبت به بحرين برنامه دارد.
قانونا «بحرين» استان چهاردهم ايران بشمار مي آمد كه شاه در سفر هند، در يك مصاحبه مطبوعاتي در پاسخ به سئوالي - به طور غير منتظره گفت كه حاضر است تعيين سرنوشت بحرين را موكول به رفراندم كند، ولي اين رفراندم، تنها در بحرين انجام شد، نه در همه ايران؛ كه اشكال قانوني داشته است."
https://eitaa.com/Intllaw
#مقاله
بحرین و ابعاد حقوقی- سیاسی جدایی آن از ایران
دکتر سید #فضلالله_موسوی و سید #مهدی_چهلتنی
چکیده
▫️در دوران سلطنت قاجارها، انگلیسیها به علت ضعف دولت ایران، طی قراردادی، حفظ امنیت خلیج فارس و جزایر آن را بر عهده گرفتند. این حاکمیت یکصد و پنجاه ساله مورد مخالفت دولت ایران قرار گرفت.
▫️در سال 1336 شمسی در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و موجی از مخالفت در کشورهای عربی برانگیخت.
▫️شاه به دلیل وابستگی به غرب یکباره تصمیم خود را مبنی بر چشمپوشی از ادعاهای دیرینه ایران نسبت به بحرین اعلام نمود. در 11 مه1970 شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه 278، بر اساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین، تمایل اکثریت اهالی بحرین برای استقلال را اعلام نمود.
▫️در این مقاله، وضعیت حاکمیت ایران بر بحرین پیش از جدایی از ایران بررسی شده، وقایع دوره انتقال و ادعای حق تعیین سرنوشت مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت، بررسی خواهد شد.
متن کامل در آدرس
https://journals.ut.ac.ir/article_35308.html
https://eitaa.com/Intllaw
درخواست دبیرکل ملل متحد از رهبران مذهبی جهان برای وحدت در مبارزه با کرونا
✅ گوترش در درخواستی ویژه در شرایطی که مسیحیان، عید پاک و یهودیان عید فصح و مسلمانان، ماه مبارک رمضان را استقبال میکنند و هر سه مناسبت، اجتماعی از متدینین بههمراه میآورد، از رهبران مذهبی خواست تا وحدتی برای مبارزه با کرونا بهوجود آورند.
✅ گوترش شرایط ناشی از کرونا را که منجر به خالی شدن خیابانها و مراکز خرید و بسته شدن عبادتگاهها گردیده، یک وضعیت سورئال و غیرقابلباور دانسته است که این وضعیت جشن گرفتن مناسبتهای یادشده را تحتالشعاع قرار داده است.
✅ دبیرکل ملل متحد ضمن پاسداشت خدمات پزشکان دز مقابله با این بلیه، بیشترین افراد آسیبپذیر را انسانهای درگیر در مناطق جنگی، ساکنین کمپهای پناهندگان و مناطق فقیرنشین فاقد تجهیزات پزشکی دانست.
✅ گوترش با یادآوری روح کمک و مراقبت از همنوع در امور مذهبی و معنوی خواست تا همگان با ایمان، انسجام و همکاری بر مبارزه و شکست کرونا متمرکز شوند.
پینوشت: در یکماه اخیر شخصیتهای مذهبی متعددی درخصوص همدلی بینالمللی بر محور بلیه کرونا اظهارنظر کردند. نامه استاد محقق داماد به پاپ، نامه دبیرکل مجمع جهانی تقریب به شیخ الازهر و درخواست استاد احمد مبلغی برای نامگذاری روز بینالمللی دعا و نیایش از جمله آنهاست.
متن انگلیسی پیام گوترش در آدرس زیر:
https://news.un.org/en/story/2020/04/1061512
https://eitaa.com/Intllaw
حقوق بین الملل
درخواست دبیرکل ملل متحد از رهبران مذهبی جهان برای وحدت در مبارزه با کرونا ✅ گوترش در درخواستی ویژه
نامه مدیر حوزههای علمیه به شورای جهانی کلیساها
آیتالله اعرافی در نامه به دبیرکل شورای جهانی کلیساها، آمادگی حوزههای علمیه را برای همکاری و همفکری با نهاد کلیسای ارتدوکس اعلام کرد و بیان کرد که:
▫️حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است.
▫️حوزههای علمیه و بزرگان و استادان و طلاب آن آمادگی دارند ضمن تبادل تجارب علمی، پژوهشی، فرهنگی و امدادی به ویژه در عرصه مجازی، فصل جدیدی از هم فکری ها و همکاری ها را با مراکز علمی بین المللی، دانشگاه ها، مراکز دینی، رهبران ادیان آسمانی و کشورهای دنیا و نهاد مسیحیت ارتدوکس آغاز نمایند تا با این حوار و تعامل صف واحد ادیان الهی درخدمت بشریت شکل گیرد.
متن کامل نامه
@intllaw
روز بزرگداشت سعدی
مزن تا توانی بر ابرو گره
که دشمن اگرچه زبون، دوست به
اگر پیل زوری وگر شیر چنگ
به نزدیک من صلح بهتر که جنگ
@intllaw
تجربه جنگ و اسیری در زندگانی شیخ شیراز در دوره صلیبیون
🔸️ سعدی را به زنجیر بسته بودند و مانند بردگان با او رفتار میکردند. آن قدر وضعیت او و سایر بردگان اسفناک بود که دل هر تازهواردی را در شهر «طرابلس» (در لبنان امروزی) به درد میآورد.
🔸️گر چه در آن زمان همه سرزمینهای اسلامی به دست «صلاحالدین ایوبی» آزاد شده بود اما هنوز بخشهای کوچکی در سواحل شرقی مدیترانه از جمله طرابلس طعم آزادی را نچشیده بودند. این سرزمینهای کوچک هر کدام سهم سرداری صلیبی شده بودند تا روزنه امیدی باشند برای فئودالها در فتح دوباره همهی اراضی امپراتوری.
🔸️سعدی در باب دوم گلستان سعدی با نام «در اخلاق درویشان» این ماجرا را این طور شرح میدهد: «از صحبت یاران دمشقم ملالتی پدید آمده بود، سر در بیابان قدس نهادم و با حیوانات انس گرفتم تا وقتی که اسیر فرنگ شدم.» این طور که معلوم است، او به سمت اورشلیم در حرکت بوده، چون بر اساس آخرین اخباری که از جنگهای صلیبی پیشین در ذهن داشت، تصور میکرد اورشلیم در دست مسلمانان باشد.
🔸️در آن مقطع رسم بود که هر مسلمان و یهودی میتوانست با پرداخت «سر بها» افراد آزادشده خود را به سرزمینهای اسلامی برساند اما سعدی چون آه در بساط نداشت، ناچار بود مدت زمان مدیدی در خندق طرابلس برای لایروبی کار کند. البته مسلمانان توانگر هم به سرزمینهای تحت تصرف صلیبیون میآمدند و مسلمانان اسیر شده را آزاد میکردند.
🔸️یکی از همین توانگران مسلمان که از حاکمان حلب بود و از قضا سعدی را هم میشناخت، با دیدن او بسیار تعجب کرد. او سعدی را به ۱۰دینار فدیه خریداری و آزاد کرد و با خود به حلب برد و پیشنهاد داد که سعدی با دخترش ازدواج کند. شیخ شیراز نیز دختر حاکم حلب را که ۱۰۰دینار کابینش بود، به همسری برگزید. همسری که به تعبیر خود سعدی «بدخوی و ستیزهروی و نافرمان بود. زبان درازی کردن گرفت و عیش مرا منغّص داشتن. باری زبان به تَعَنّت دراز کرده همی گفت: تو آن نیستی که پدر من تو را از فرنگ بازخرید؟»
سعدی هم جواب داده: «بلی من آنم که به ده دینار از قید فرنگم بازخرید و به صد دینار به دست تو گرفتار کرد.» سعدی سرانجام راهی جز این نمیبیند که عطای این زندگی را به لقایش ببخشد و به شیراز بازگردد.»
متن کامل در
https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/95101308148/
@intllaw
✴ ارتش آمريكا در چنین روزی در 1960s از نوعي عامل شيميايي معروف به «ايجنت اورنج» در جنوب ويتنام و به ويژه در جنگلهاي مناطق مرتفع (نزديك مرز ويتنام با كامبوج) كه به صورت كمينگاه ويت كنگ درآمده بود استفاده كرد.
✴با اين كه از زمان بكارگيري اين سلاح شيميايي چنددهه ميگذرد، اين مواد همچنان در ويتنام قرباني مي گيرند.
✴اصطلاح «ایجنت اورنج» به این لحاظ رایج شده است که این مواد در بشکه های نارنجی رنگ از امریکا به ویتنام حمل شده بود.
https://eitaa.com/Intllaw
4030113940402.pdf
591.8K
#مقاله
1️⃣جنايت جنگي، به عنوان يک رفتار مجرمانه بين المللي داراي مصاديق متعددي است که در اساسنامه ديوان کيفري بين المللي مورد جرم انگاري قرار گرفته اند.
2️⃣ برخي از مصاديق اين جنايت مربوط به کاربرد نوعي از تسليحات مي باشد که در يک مخاصمه بين المللي ممکن است مورد استفاده قرار گيرد. اين دسته از سلاح ها به عنوان جنگ افزار غير متعارف شامل اقسام متعددي از سلاح هاي شيميايي، تسليحات ميکروبي، جنگ افزار هسته اي و مصاديقي از گلوله هاي انفجاري مي باشند که سبب تحميل درد و رنج بيهوده خواهند شد.
3️⃣جنايت به کارگيري سلاح هاي نامتعارف در زمره جرايم عمدي ميباشد که در برخي اسناد بينالمللي از جمله اساسنامه ديوان کيفري بينالمللي پيش بيني شده اند. در جنايات عمدي مزبور ضرورت دارد که مرتکب علاوه بر تعمد در ارتکاب آن، نسبت به اوضاع و احوال محيط بر جنايت نيز آگاهي داشته باشد.
4️⃣از منظر فقه اسلام ممنوعيت ها و محدوديت هايي در استفاده از ابزار جنگي وضع شده است. پيش بيني عدم مشروعيت به کارگيري برخي از ادوات نظامي به عنوان حکمي کلي که قابليت تعميم به مصاديق متعدد دارد، به منزله حکم اوليه است.
5️⃣از اين رو براي ممنوعيت به کارگيري اين نوع از سلاحها هچنان که ممکن است به اسناد مختلف بينالمللي استناد کرد، مي توان به آموزه هاي اسلامي و احکام شريعت توسل جست، احکام و قواعدي که ناظر بر موازين حقوق بشردوستانه ميباشند.
6️⃣مبناي نظري مورد قبول در منع و مجازات استفاده از تسليحات نامتعارف مبتني بر قواعد نسبتا مشابه در شريعت اسلامي و نظام حقوق بينالملل کیفری است.
https://eitaa.com/Intllaw
V1605998-ENGLISH-۱.pdf
838.1K
سالروز شکست آمریکا در طبس
عملیات طبس با هدف اولیه «آزادسازی کارمندان سفارت آمریکا» و زمینهسازی برای «ساقط کردن حکومت برخاسته از انقلاب» صورت پذیرفت. دولت آمریکا با وارد کردن نظامیانش به داخل سرزمین ایران، ضمن نادیده انگاشتن حاکمیت ایران، مرتکب عمل متخلفانه «تجاوز ارضی» شد.
در حقوق بینالملل، «عمل تجاوز» (Act of Aggression) بهدلیل نقض اصول مسلم حقوق بینالملل یعنی «اصل منع توسل به زور» و «اصل منع مداخله در امور داخلی» دیگر دولتها، منجر به مسئولیت بینالمللی دولت خطاکار میشود. قطعنامه 3314 مجمع عمومی ملل متحد، در متنی تفصیلی مصادیق ارتکاب تجاوز را برشمرده است.
از آنجا که تجاوز منجر به برهم ریختگی نظم و صلح بینالمللی میشود و در عمل، بسیاری از تخلفات حقوقی دیگر را بههمراه میآورد، از اینرو حقوق بینالملل کیفری نیز مباشرین و معاونین تجاوز ارضی را مستوجب مجازات ذیل نظام حقوق بینالملل دانسته است. منشور نورنبرگ و اساسنامه دیوان بینالملل کیفری موادی درخصوص جرمانگاری بینالملل «جنایت تجاوز» (Crime of Aggression) دارند؛ با این توضیح که «عمل تجاوزی» که در سطح شدید و فاحش صورت پذیرد، «جنایت تجاوز» بهشمار میآید.
عملیات صحرا از منظر حقوق بینالملل، یک عمل تجاوزکارانه بهشمار میآید و براساس آن، دولت آمریکا بهدلیل نقض تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت بینالمللی دارد. هرچند که ایران در آن زمان، بهدلیل فشارهای بینالمللی نتوانست اقدام خاصی را درخصوص پاسخگویی دولت آمریکا انجام دهد و آمریکا نیز تا کنون از اقدام خود عذرخواهی نکرده است.
https://eitaa.com/Intllaw
مطابق قطعنامه 3314 مورخ 14 دسامبر 1974 مجمع عمومی ملل متحد بهعنوان عمل تجاوز محسوب میشود:
الف) یورش یا تهاجم نیروهای مسلح یک دولت به قلمروی دولت دیگر یا هرگونه اشغال نظامی هرچند موقت، که ناشی از این یورش یا تهاجمی باشد یا هرگونه الحاق کلی یا جزیی سرزمین دیگر با استفاده از زور؛
ب) بمباران قلمرو دولت دیگر توسط نیروهای مسلح یک دولت یا استفاده از هرگونه سلاح بهوسیله یک دولت بر ضدقلمرو دولت دیگر؛
پ) محاصره بنادر یا سواحل یک دولت توسط نیروهای مسلح دولت دیگر؛
ت) تهاجم نیروهای مسلح یک دولت علیه نیروهای زمینی، دریایی یا هوایی یا ناوگان هوایی و دریایی دولت دیگر؛
ج) استفاده از نیروی نظامی یک دولت که در قلمرو دولت دیگر قرار دارد با موافقت دولت اخیر شرایط مقرر در توافقنامه یا هرگونه تمدید حضور آنها در اینگونه سرزمین پس از انقضای موافقتنامه؛
چ) عمل یک دولت که اجازه میدهد سرزمینش را که در اختیار دولت دیگر قرار داده توسط آن دولت برای عمل تجاوز علیه دولت ثالث مورد استفاده قرار بگیرد؛
ح) اعزام دستهها، گروهها، نیروهای نامنظم یا مزدوران مسلح از سوی یک دولت یا بهنام یک دولت که علیه دولت دیگر اعمال شبهنظامی به شدت اعمال فوق، انجام میدهند یا کمک اساسی به این اعمال میکنند».
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام تبریک نخستوزیر کانادا به مسلمانان کانادایی
مسلمانان یکی از اقلیتهای پرجمعیت کانادا به شمار میآیند. از اینرو نخست وزیر کانادا، در پیامی به "مسلمانان کانادایی"، فرارسیدن ماه رمضان را تبریک گفت.
او از مسلمانان خواست اجتماعاتشان را بهجای حضور در مساجد و افطارها در خانه یکدیگر، بهصورت برخط و آنلاین برگزار کنند و در خانه بمانند.
نخستوزیر با اشاره به فضای اهدا و بخشندگی در ماه مبارک، از اقدامات نهادهای خیریه اسلامی سخن به میان آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان؛ ماه خدا
فیلم: اسلام و حقوق بشر
مدت: یک دقیقه
مفسر قرآن استاد #محسن_قرائتی
کانالی برای انعکاس نوشتارها، اخبار، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بینالملل
https://eitaa.com/Intllaw
4.9 from (92-93) MATN GHORAN 44-2_0.pdf
1.42M
اسلام و حقوق بشر
تطبیقی اجمالی میان عناوین حقوق بشری و تعالیم اسلام (فارسی)
https://eitaa.com/Intllaw
UDHR_VS_ISLAM2015_12_1612_34_45UTC.pdf
469.3K
اسلام و حقوق بشر
تطبیقی اجمالی میان مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعالیم دینی (انگلیسی)
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان؛ ماه خدا
فیلم: جهانشمولی حقوق بشر از منظر ایتالله جوادی آملی
مدت: پنج دقیقه
کانالی برای انعکاس نوشتارها، اخبار، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بینالملل
https://eitaa.com/Intllaw
جهانشمولی حقوق بشر یا نسبیت آن
1️⃣یکی از مجادلات همیشگی در حوزه حقوق بشر، موضوع جهانشمولگرایی و نسبیگرایی است.
2️⃣مدافعان جهانشمولی حقوق بشر معتقدند که انسانها، در تمامی کره خاکی، از ماهیت و طبیعت یکسانی برخوردارند، درنتیجه تمامی انسان باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند و تفاوت در مکان زندگی، مذهب، نژاد، زبان و ... نباید منجر به تفاوت در بهرهمندی آنها از حقوق یکسان شود.
3️⃣نسبیگرایان براین باورند که حقوق، یک محصول و برساخت اجتماعی است. از اینرو هرچند شکه انسانها در تمامی نقاط زمین، یکسانند اما به دلیل تفاوت در فرهنگ و اجتماعی که در آن زندگی میکنند، از حقوق متفاوت یا قرائتهای حقوقی غیریکسانی بهره میبرند.
4️⃣نسبیگرایان براین باورند که ایده جهانشمولی در واقع به دنبال آنست تا مفاهیم حقوق بشری برخاسته از فرهنگ غرب را تحت عنوان جهانشمولی بر تمامی انسانها تحمیل کند (#امپریالیسم_ارزشی).
به بیان روشنتر عمده مفاهیم حقوق بشری کنونی توسط اندیشمندان اروپایی و آمریکایی و براساس فرهنگ آنها شکل گرفته و از طریق مجامع و سازمانهای بینالمللی بر تمامی دولتها به صورت واحد و یکسان الزام میشود.
این درحالیست که فرهنگ آسیا و آفریقا بگونه دیگری است و در موارد متعدد تاب پذیرش حقوق بشر اروپایی و آمریکایی را ندارد.
5️⃣برای مثال، برخلاف اینکه مقدسات مذهبی در جایگاه مهم ارزشی برای انسان آسیایی یا آفریقایی قرار دارد، این موضوع برای غرب اهمیت فراوانی ندارد. از اینرو حقوق بشر غربی، مجازات توهین به مقدسات در نظامهای حقوقی داخلی کشورهای آسیایی و آفریقایی را مغایر حقوق بشر و بویژه حق بر آزادی بیان میدانند.
یا اینکه در جوامع اسلامی، استفاده از پوشش دینی از اهمیت فراوانی برخوردار است و حق مسلم فرد شناخته میشود اما در برخی جوامع غربی، استفاده از حجاب اسلامی در اماکن عمومی یا رسمی منع میشود و این منع را مغایر حقوق بشر و آزادی های فردی تلقی نمیکنند.
@intllaw
debate.pdf
184.4K
مجموعه اجمالی از سخنرانیهایی پیرامون جهانشمولی حقوق بشر در دیدگاههای مختلف (انگلیسی)
کانالی برای انعکاس نوشتارها، اخبار، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بینالملل
https://eitaa.com/Intllaw
۱۰ فروردین، روز ملی خلیج فارس
۳ سند آرشیو ملی ایران
🔸️اطلاعیه سفارت آمریکا در سال۵۲ درباره اعلام تأسف از به کارگیری لفظ خلیج فارس–عربی
🔸️بخشنامه نخست وزیری برای به کار بردن نام صحیح خلیج فارس در اسناد و نقشههای سازمان ملل متحد
🔸️نقشه خلیج فارس و جزایر آن
منبع: مرکز مطالعات خلیج فارس
http://www.persiangulfstudies.com
کانالی برای انعکاس نوشتارها، اخبار، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بینالملل
https://eitaa.com/Intllaw
جعل نام خلیج فارس از منظر حقوق بین الملل عمومی
دکتر سید #یاسر_ضیایی
در طی سالهای اخیر بارها و بارها نام خلیج فارس از سوی کشورهای مختلف و حتی بازیگرانی غیردولتی مانند موتورهای جستجوگر و موسسات بین المللی جغرافیایی مورد تحریف و جعل قرار گرفته است. بسیار دیده می شود که نویسندگان دلسوز ایرانی برای اعتراض به این اقدام غیرانسانی در کنار استدلالات تاریخی برای مشروعیت بخشی به نام خلیج فارس به عبارت حقوق بین الملل نیز تاسی می کنند در حالی که کمتر این موضوع از نظر حقوق بین الملل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. صرف نظر از اینکه چنین اقدامی بیانگر عملی از روی عجز و ناتوانی سیاسی کشورهای حاشیه و اقدامی مغایر با وجدان و اخلاق است در این نوشتار به تحلیل جعل نام خلیج فارس از منظر حقوق بین الملل عمومی پرداخته ام.
الف) مباني حقوقي
۱. حاكميت دولتها و اسامي جغرافيايي: در تاريخ موضوع عناوين جغرافيايي در زماني مورد مناقشه قرار گرفت كه كشوري براي اولين بار منطقه اي بلاصاحب را تصرف مي كرد و نامي براي آن انتخاب مي كرد و پس از مدتي با حضور نيروي كشوري ديگر در آن منطقه نام ديگري اعلام مي شد. در اين زمان بود كه موضوع عناوين جغرافيايي با موضوع حاكميت پيوند خورد. مناقشه در اسامي جغرافيايي بيشتر در آبهاي آزاد يعني در جايي كه دور از حاكميت دولتها است مطرح بوده است.
پس از انعقاد كنوانسيون حقوق درياها اين استدلال قابل طرح بوده است كه طبق ماده 246 اين كنوانسيون، هر كشور ساحلي حق نامگذاري آبهاي درياي سرزميني و منطقه انحصاري اقتصادي خود را دارد. چرا كه اين ماده از حق دولت ساحلي در اعمال صلاحيت اعم از حق قانونگذاري و مديريت و اقدام در زمينه تحقيقات علمي در منطقه انحصاري اقتصادي و فلات قاره صحبت مي كند. در تفسيري موسع اين حق شامل حق نامگذاري نيز ميشود. موضوع انحصاري كردن نام در حقوق تجارت بينالملل از موضوعاتي است كه پذيرفته شده است. اتحاديه اروپا سوء استفاده از نامهاي جغرافيايي در توليد كالا را موجب مسئوليت دانسته است. هرچند عمده موارد تخلف استفاده دروغين از نام يك محل است يا استفاده جعلي از نامي است كه شركتي قبلاً از آن نام استفاده كرده است. تعميم اين مقررات به حقوق بينالملل درياها به طور كلي حقوق بينالملل عمومي موضوعي است كه نياز به تأمل بيشتري دارد. به عبارت ديگر به سختي ميتوان از عبارت «حق مالكيت فكري يك كشور در نام يك سرزمين» ياد نمود.
۲. كارگروه سازمان ملل در خصوص اسامي جغرافيايي:
گروه متخصصين سازمان ملل براي اسامي جغرافيايي از سوي دبيركل سازمان ملل به دنبال قطعنامهاي از شوراي اقتصادي اجتماعي ايجاد شد. طبق قطعنامه، اين نهاد به اين مسائل مي پردازد:
الف) بررسي مسائل فني استاندارسازي داخلي اسامي جغرافيايي كه شامل ارزيابي مشكلات منطقه اي و عمومي و تهيه پيش نويس توصيه هايي براي رفع آن مي شود مانند توصيه هاي زباني در تلفظ صحيح نام جغرافيايي از سوي خود كشورها در خصوص مناطق همان كشور،
ب) ارائه گزارش به شورا تا در شرايط مناسب كنفرانسي را در خصوص موضوع تشكيل دهند و حمايت از كارگروه زباني،
ج) بنا به درخواست دبيركل، دعوت از كشورهاي ذينفع و علاقهمند در موضوع براي ارائه مشورت به كارگروه قبلي.
اين كارگروه در طول هر پنج سال سه اجلاس خواهند داشت. اين كارگروه از سال 1967 تاكنون 25 اجلاس داشته است. در قواعد شكلي اين كارگروه مي خوانيم كه تصميمات اين نهاد لازم است به كنفرانس ملل متحد در خصوص استانداردسازي اسامي جغرافيايي ارائه شود و در صورت تصويب كنفرانس براي تأييد نهايي به شوراي اقتصادي اجتماعي ملل متحد ارسال شود. لذا تصميمات كارگروه جنبه توصيهاي دارد. تحقيقات كارگروه بايد بر اساس دستاوردهاي علمي و توليد دادههاي اسمشناسي مكانها باشد. استانداردسازي بينالمللي اسامي لازم است از طريق استانداردسازي ملي صورت گيرد. رأي گيري در خصوص موضوعات ماهوي با رأي اكثريت نمايندگان مناطق جغرافيايي صورت مي گيرد و در صورتي كه چنين اكثريتي حاصل نشد پس از 15 دقيقه مشورت مجدداً رأي گيري مي شود و در صورت شكست رأي، آن موضوع رد شده محسوب مي شود.آييننامه داخلي كارگروه
ب) تحليل حقوقي
۱. نام خليج فارس در كارگروه سازمان ملل براي اسامي جغرافيايي: در بيست و سومين جلسه كارگروه اسامي جغرافيايي در 4 آوريل 2006، شصت و يكمين گزارش خود را به اعتبار تاريخي، جغرافيايي و حقوقي نام خليج فارس اختصاص داد. اين گروه در بخشي از گزارش خود بيان مي كند كه حتي اگر جغرافيدانان گذشته نام خليج فارس را براي اين خليج انتخاب نكرده بودند، بهترين نام براي اين خليج همان نام ايران (پرشيا) بر اين خليج بوده چرا كه ايران بيشترين مرز را با اين خليج دارد و با جمعيتي حدود 70 ميليون كشوري است كه در ميان كشورهاي ساحلي خليج بيشترين جمعيت را داراست. اين گزارش اعلام مي دارد «در طول قرون، حداقل 2500 سال كه بخش عمدهاي از آن در زمان امپراطوري فارس بوده است، هيچگاه ميان تاريخدانان و نويسندگان در خصوص يك نام در خاورميانه چنين اتفاق نظري وجود نداشته است». اين گروه با اشاره به تاريخنگاران و نقشههايي از گذشته به ذكر نام خليج فارس در اسناد معتبر اقرار ميكند. اين گزارش با تفكيك ميان سه دوره باستان، اسلامي و هژموني پرتغال در خليج فارس بيان مي كند كه در زمان حضور پرتغال در اين خليج 50 نقشه و نامه تبادل شد كه اين منطقه با اين نامها ذكر شده بود:
Persio-Persiski Zaliv, Persischer Golf, Pars Sea, Bahre Fars, Perza obol, Persiste Habbugt.
در سالهاي 1507 تا 1960 تعداد 10 موافقتنامه ميان كشورهايي چون كويت، عربستان، عثماني، عمان و امارات به زبانهاي عربي و انگليسي منعقد شد كه در آنها از نام خليج فارس استفاده شده است. سازمانهاي بينالمللي نيز در استفاده صحيح از نام خليج فارس نقش داشته اند. به طور مثال 14 يادداشت دبيركل ملل متحد در پاسخ و درخواست ايران براي استفاده درست از اين نام در انتشارات و اسناد سازمان ملل و نهادهاي وابسته قابل ذكرند. اين گزارش در پايان از شوراي اقتصادي اجتماعي ملل متحد ميخواهد تا بر استفاده از نام خليج فارس تأكيد نمايد.
۲. نام خليج فارس در ساير اسناد بينالمللي: علاوه بر ذكر نام خليج فارس در سايت رسمي سازمان ملل متحد ديوان بينالمللي دادگستري نيز در قضيه سكوهاي نفتي همچون لوايح جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحد امريكا از نام «خليج فارس» استفاده نمود. شوراي امنيت نيز در برخي قطعنامههاي خود در خصوص جنگ عراق عليه كويت مانند قطعنامه 687 از نام خليج فارس استفاده كرده است. در مقابل سازمان بينالمللي شوراي همكاري خليج كماكان از ذكر نام خليج فارس پرهيز مي كند.
۳. جنگ نام در خليج فارس: آزادي اطلاعات در حقوق بين الملل بشر كه در ماده 19 ميثاق مدني و سياسي ذكر شده است شامل آزادي ارسال و آزادي دريافت اطلاعات مي شود. آزادي ارسال اطلاعات به طور منطقي مشروط به صحيح بودن اطلاعات است. كنوانسيون حق تصحيح (convention on international right to correction) مورخ 1962 نيز بر ارسال اطلاعات صحيح از طريق وسايل ارتباط جمعي تدكيد كرده است. مي توان استدلال نمود كه كشورهاي عربي در انتشار نام مجعول از خليج فارس در رسانه هاي ملي و بين المللي تعهدات خود مبني بر ارسال اطلاعات صحيح را نقض كرده اند. اين كنوانسوين كشوري كه اطلاعات كذبي را عليه كشوري ديگر منتشر كند موظف به تصحيح آن از طريق همان كنوانسیون مي كند. اما بايد توجه داشت ايران و بسياري از كشورهاي عربي عضو اين كنوانسيون نيستند.
منبع:
http://yaserziaee.blogfa.com/post/249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰ فروردین، روز ملی خلیج فارس
حاشا اگر این خانه شود لانه روباه...
به یاد مدافعان مرزهای این مرزوبوم