May 11
رسول اسلام، رسول صلح و رحمت
🔸️در قرآن، از شخص پیامبر به عنوان بهترین الگو و اسوه، در تمام میادین و ابعاد زندگی نام برده میشود.
🔸️هیچ دینی مانند اسلام و هیچ کتابی مثل قرآن و هیچ پیامبری همچون محمّد -صلّی الله علیه وسلّم- به تعامل، همبستگی و همکاری و پرهیز دشمنی و اختلاف و پراکندگی توصیه نفرموده است.
🔸️ ایمان، بین افراد یک جامعه ارتباط ویژهای را پدید میآورد؛ بهگونهای که بین افراد متعدّد و گوناگون از جهت جنسیّت، زبان، قومیت و جغرافیا، گروه واحد و یگانهای را شکل میدهد.
🔸️قرآن بهعنوان یک قانون کلّی و عمومی برای همیشه و همه جا، رسالت پیامبر را بهعنوان سفیر صلح و دوستی و ایجاد اخوت، اعلان میدارد. در اینجا، قرآن این را بهعنوان یک وظیفه مطرح میکند که فرد مسلمان مسئولیّتی دینی دارد که از نزاع و درگیری و خونریزی میان مسلمانان جلوگیری کند و برای خود این زمینهی مسئولیّت را قائل باشد. چه تعبیر زیبا و گیرایی که همهی مؤمنان برادر یکدیگرند و نزاع و درگیری میان آنها را درگیری میان برادران نامیده که باید به زودی جای خود را به صلح و صفا بدهد و به تعبیر دیگر، اسلام تمام مسلمانان را به حکم یک خانواده میداند.
🔸️یکی از عوامل مهمّی که در جذب و گسترش اسلام مؤثّر بوده است، برخوردهای بسیار خوب و سازندهی پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- بوده است، به گونهای که در هیچ شرایطی از آن عدول نکرده است؛ «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»(سورهی آل عمران آیهی ١٥٩)؛ «اگر تو تندخو و با قساوت میبودی، از طرف تو پراکنده میشدند.»
🔸️به گفتهی «ویل دورانت»، پیامبر اسلام، تنها مُصلحی است که توانسته تمام آرزوهای خود را در جامعه عملی کند و همچنین فضائل و خصلتهای برجستهاش، ایمان به دعوت و رسالت خویش، اتّکا به تاییدات حق، کوشش در نشر دعوت، ثبات و پایمردی و شجاعت و فداکاری».
نوشتاری از دکتر #حسن_بلخاری
https://eitaa.com/Intllaw
گزارش #شورای_حقوق_بشر از ایران
1. در سال 2006 میلادی بهدلیل نقصانهای عملکردی «کمیسیون حقوق بشر ملل متحد»، مجمع عمومی تصمیم گرفت تا شورای حقوق بشر را جایگزین آن کند تا با تضمین بیشتر بیطرفی، تمامی دولتهای جهان را تحت رصد حقوق بشری قرار دهد.
2. شورا در حال حاضر از سه سازوکار برای نظارت حقوق بشری بهره میبرد:
الف) ارائه گزارش موضوعی (Thematic) که در آن، وضعیت یک موضوع خاص را در همه جهان بررسی میکند. موضوعاتی همانند حق بر آموزش، کار کودکان و ...؛
ب) ارائه گزارش وضعیت ویژه (Situation) که در آن با تعیین یک گزارشگر ویژه، گزارش ویژه از وضعیت حقوق بشر دریک کشور یا مورد خاص را ارایه میدهد (درخصوص ایران چند بار، گزارشگر ویژه انتخاب شده است)؛
پ) بررسی دورهای جهانی (Universal Periodical Review) یا همان «یو.پی.آر» که براساس آن در دورههای پنجساله، وضعیت حقوق بشر در تمامی کشورهای جهان بررسی میگردد. امتیاز این بررسیها آنست که انحصار اظهارنظر در مورد حقوق بشر را از دست دولتهای قدرتمند خارج کرده و حتی خود این دولتها را در معرض بررسی قرار میدهد.
3. دوره سوم «یو.پی.آر» درخصوص ایران در ماههای اخیر شروع شد و گزارش غیرنهایی آن نیز منتشر گردید. این گزارشها ضمن استفاده از دو سازوکار نخستین، مبتنی بر شکایت شاکیان فردی، گزارشات سازمانهای غیردولتی و همچنین اخبار منتشرشده در رسانههای داخلی و خارجی هر کشور تنظیم میگردد.
4. در دورههای قبلی «یو.پی.آر»، تعداد زیادی از سازمانهای غیردولتی فعال در خارج از کشور (اعم از ایرانی و خارجی) علیه جمهوری اسلامی ایران گزارشهایی داده بودند و همین موضوع، فضاسازی شدیدی را علیه ایران در شورای حقوق بشر بههمراه آورد. این موضوع سبب شد تا دستاندرکاران امر، سازمانهای مردمنهاد حامی جمهوری اسلامی ایران را در این اقدامات فعال کنند و با خروج از انفعال، ضمن حمایت از اقدامات حقوق بشری صورتگرفته در ایران، علیه نقض حقوق بشر در دیگر کشورها (نظیر آزار اقلیتهای مسلمان و #اسلام_هراسی) ابتکارعمل را دست بگیرند.
5. هرچند عملکرد شورا نسبت نهاد سلفش بهبود یافته اما تاثیرپذیری گزارشهای آن از فشار دولتها غربی، بهرهگیری از ملاکهای حقوق بشری غربی، سازمانهای غیردولتی همانند منافقین و عفو بینالملل و رسانههای خارجی منجر به درج اطلاعات غیرموثق یا غیرقابلقبول در آنها میشود. همین عامل منجر شده تا دولت ایران همواره ددر قبال این گزارشها اعتراض داشته باشد.
6. گزارش اخیر شورا بهموضوعاتی همانند حق حیات (لغو مجازات اعدام و اعدام افراد زیر 18 سال)، بازداشت افراد دوتابعیتی (افراد متهم به جاسوسی و فعالان زیستمحیطی)، حق آزادی بیان و تجمعات، حق بر حریم خصوصی (آزادی در اینترنت و فیلترینگ)، اقلیتهای قومی و مذهبی، حق بر بهداشت و توصیه به همکاری با شورا میپردازد.
7. بخش ویژهای از گزارش با عنوان «زنان و دختران» به موضوعات مرتبط با ایشان اختصاص یافته است. موضوعاتی نظیر تبعیض در قانون در مواردی مانند اشتغال زن بدون اذن شوهر و حق بر حضانت، خشونت خانگی، سن قانونی ازدواج، ازدواج کودکان، اسیدپاشی علیه زنان و مشارکت زنان در مشاغل سیاسی مهمترین موضوعاتی است که در این گزارش بررسی شده است.
شورا برای اولین بار، متن گزارش فوق (گزارش سالانه کمیساریای عالی) را به زبان فارسی منتشر ساخته است که فایل متن کامل برای استفاده پژوهشگران در ادامه پیوست شده است.
https://eitaa.com/Intllaw
۲۵ مارس
#روز_بینالمللی یاد بود قربانیان بردگی و تجارت برده ار آن سوی اقیانوس اطلس
Annual International Day of
Remembrance of the Victims of Slavery and the Transatlantic Slave Trade
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی از دوران بردهداری فرانسویان در آفریقا
پرتاب غلات و خوراکی برای بردگان گرسنه
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر اسلام درخصوص بردهداری
#استاد_محمدی
https://eitaa.com/Intllaw
به بهانه هفته بینالمللی همبستگی با مردمانی که با تبعیض نژدای مبارزه میکنند (21 الی 27 مارس)
🔸️اصل منع تبعیض (Non-Discrimination) از اصول کلیدی حقوق بشر بهشمار میآید. از این اصل با عنوان اصل تساوی (Equality) نیز یاد میکنند.
🔸️این اصل، نخستین بار در قالب مبارزه با تبعیض مبتنی بر نژاد، ملیت، قومیت، مذهب و زبان در اسناد بینالمللی منعکس شد.
🔸️به تدریج تبعیضهای مبتنی بر جنسیت، معلولیت، سن، عقیده و دیگر زمینههای تبعیضآمیز نیز تحت شمول اصل یادشده قرار گرفت.
🔸️هفته همبستگی با مردمان درگیر با تبعیض نژادی در پاسخ به شرایطی همانند حکومتهای آپارتایدی آفریقای جنوبی شکل گرفته است.
🔸️یکی از زمینههای بروز تبعیض، وجود تصویر کلیشهای (Stereotype Picture) است. فرهنگ عمومی با ساخت «تصویر کلیشهای»، منجر به نهادینه شدن تبعیض در یک جامعه میشود. برای مثال، تصویر کلیشه ای از یک سیاهپوست، تصویر انسانی خشن، بزهکار، تنشجو و فقیر است. این تصویر در دیگر زمینههای تبعیض نیز وجود دارد مثلاً تصویر کلیشهای در تبعیض مبتنی بر سن (Ageism) بیانگر آنست که تمام افراد سالمند را انسانهایی مریض، ناتوان، ناسازگار، سربار و غیرمولد ترسیم میکند؛ درحالیکه واقعیت چیز دیگری است.
🔸️تصویر کلیشهای زمینه اِعمال تبعیض در جامعه را هموار میکند؛ از اینرو یکی از اقدامات در مقابله با تبعیض، مقابله با تصویر کلیشهای است.
در ادامه به کلیپی کوتاه درخصوص نحوه عملکرد تصویر کلیشهای در تبعیض نژادی توجه فرمایید:
https://eitaa.com/Intllaw
میلاد سرور آزادگان، امام حسین مبارکباد
حركت امام حسين (ع) مشروعيت بالايي دارد و به يك فرهنگ بزرگ جهاني تبديل شده است. نوعي #جهانشمولي در عاشورا به تدريج در حال پيدا شدن است. ما ميتوانيم از ذخيره فرهنگ عاشورا براي پيشبرد مفاهيم بشري استفاده كنيم.
نامهها و خطابههاي امام حسين (ع) و حضرت امير كه در ادبيات ما وجود دارد، وسیلهای براي #جهانيسازي ارزشهاي ديني خودمان و بوميسازي ارزشهاي جهاني است.
دکتر #داود_فیرحی
https://eitaa.com/Intllaw
سخنرانی_فلسفه_حقوق_بشری_نهضت_امام_حسین_2)_صفحه_آرایی_شده.pdf
692K
کتابچه ظرفیتهای حقوق بشری نهضت امام حسین (ع) (مجموعه سخنرانی)
https://eitaa.com/Intllaw
مقایسه اجمالی اعلامیه جهانی حقوق بشر و رساله حقوق امام سجاد (ع)
آن چه در این رساله آمده، وظائفی است که فرد در رابطه با افراد مختلف دارد. با توجه به این که این وظایف نسبت به همه افراد جامعه مطرحشده و همه میتوانند آنها را از یکدیگر مطالبه کنند، در نتیجه با مفهوم حقوق بشر کنونی، فاصله ندارد.
در این رساله پس از بیان حقالله و حق النفس، نوبت به حقوق اجتماعی میرسد.
حقوق اجتماعی مندرج در رساله امام علیبنالحسین (علیهماالسلام) شامل موارد زیر میشود: حق فرمانروا، حق آموزگار، حق مالک، حقّ رعیت، حقّ دانش آموز، حقّ همسر، حقّ برده و غلام، حقّ مادر، حقّ پدر، حقّ فرزند، حقّ برادر، حقّ مولا بر بنده آزادشده او، حقّ بنده آزادشده بر مولا، حقّ احسانکننده، حقّ مؤذّن، حقّ امام جماعت، حق همنشین، حق همسایه، حق دوست، حق شریک، حق ثروت، حق بستانکار، حق معاشر، حق طرفین دعوا، حق مستشیر، حق مشاور، حق نصیحتخواه، حق نصیحت کننده، حق بزرگ سالان، حق خردسال، حق سائل (درخواست کمک کننده)، حق مسوول، حق شخص شادمان کننده، حق بدیکننده، حق همکیش، حق اهل ذمّه.
تفاوت اعلامیه جهانی حقوق بشر با رساله حقوق بشر:
1. انگیزه اصلی تدوینکنندگان اعلامیه، تأمین زیرساخت زندگی مسالمت آمیز بشر در جوامع انسانی بوده است اما امام سجاد علاوه بر هدف یادشده، به جنبههای فراطبیعی و الهی نیازهای بشر نیز نظر داشتهاند.
2. اعلامیه با دیدی سکولار و انسانمحور به بررسی حقوق بشر پرداخته، درحالیکه رساله حقوق با نگاهی جامع، حق خداوند، نفس و افراد جامعه را در یک منظومه بررسی کرده است.
3. اعلامیه رویکرد حقمحور صرف دارد، در حالی که رساله حقوق ضمن بیان تفصیلی حقوق به بیان صاحبان حق و مخاطبین آن نیز پرداخته است (این رویکرد، بعدها به اسناد حقوق بشر نیز منتقل شد).
4. حتی اگر با نگرشی غیرالهی میان این دو مقایسهای صورت پذیرد، مصادیق حقوق بشری مندرج در رساله حقوق امام سجاد نسبت به اعلامیه، از تعدد، تنوع و غنای محتوایی بیشتری برخوردار است.
متن کامل در:
https://hawzah.net/fa/Article/View/94489
https://eitaa.com/Intllaw
resale emam.pdf
438.5K
متن کامل رساله حقوق امام زین العابدین (ع) (عربی و فارسی)
https://eitaa.com/Intllaw
گزارشگر ویژه ملل متحد در موضوع حق بر غذا: تحریمها علیه ایران، ناقض حقوق بشر
▪️حق بر غذای کافی، یکی از مصادیق حق بر بهرهمندی "استاندارد مناسب برای زندگی" (مندرج در ماده ۱۱ میثاق حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) است و مبتنی بر اصل کرامت انسانی میباشد.
▫️ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میگوید:
"هرکس حق دارد از سطح مناسب یک زندگانی برخوردار باشد که سلامت و رفاه او و خانواده اش، منجمله خوراک و لباس و مسکن و رسیدگی های پزشکی آنان را تامین کند. همچنین حق دارد ...".
▪️چند روز پیش، "گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص حق بر غذا" بیانیهای داده است و در آن، از تحمیل تحریمها علیه ایران، سوریه، ونزوئلا، کوبا و زیمبابوه که منجر به فشار به عموم اتباع دولتهای یادشده بویژه در موضوع حق بر غذا، اعتراض کرده است.
▫️این بیانیه، وجود پاندمیک کرونا را تشدیدکننده فشار بر اتباع یادشده دانسته و عامل اصلی آن را یکجانبهگرایی آمریکا در اعمال تحریمها معرفی کرده است.
▪️بیانیه در پایان نیز اعلام میکند که مبارزه با کویید۱۹، بدون تمهید امنیت غذایی غیرممکن است
▪️در روزهای اخیر، نهادهای مختلف وابسته به سازمان ملل متحد نسبت به یکجانبهگراییهای دولت آمریکا در ابعاد مختلف اعتراض کردهاند که در نوع خود، بسیار حائزاهمیت است.
🔸️پینوشت: یکجانبهگرایی به رویکرد یک دولت گفته میشود که در فضای بینالمللی بدون هماهنگی با دولتهای دیگر اقداماتی را صرفا مرتبط با منافع شخصی دولت خود اتخاذ کند.
از انجا که دولت امریکا، تحریمها را درچارچوب سیاستهای خود و بدون هماهنگی با دولتهای دیگر و سازمان ملل اعمال میکند، در نتیجه عمل او، یکجانبهگرایی دانسته میشود.
بیانیه گزارشگر ویژه در نشانی زیر:
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=25761&LangID=E
https://eitaa.com/Intllaw
1_189426055.pdf
266.4K
#بازنشر
#گزارش جامع اما اجمالی درخصوص حق بر غذا توسط سازمان خواروبار جهانی (فائو)
https://eitaa.com/Intllaw
به بهانه #روز_بینالمللی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه مین (۴ آوریل)
🔸️ در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از ۲۰ میلیون مین توسط رژیم بعث عراق در خاک ایران کاشته شد که بواسطه انفجار آنها در مجموع بیش از ۲۰۰۰ تن شهید شدهاند.
🔸️ مرکز مینزدایی کشور عراق با اعلام اینکه نقشههای میادین مین جنگ رژیم بعث علیه ایران، از سوی نیروهای آمریکا از بین رفته است، از تحویل کامل این نقشهها امتناع کرده است.
🔸️ حقوق بینالملل بویژه حقوق بشردوستانه توجه ویژهای به آثار ناشی از کاربست مین در زمان جنگ دارد.
🔸️ معاهدات چهارگانه ژنو و معاهده منع استفاده از سلاحهای خاص ۱۹۸۰، دارای مفادی درخصوص چارچوب حقوقی استفاده از مین هستند.
🔸️ اما مهمترین معاهده درخصوص مینهای ضدنفر، کنوانسیون اوتاوا (کنوانسیون ممنوعیت استفاده، ذخیره سازی، تولید و انتقال مین های ضد نفر) میباشد که در سال ۱۹۹۷ بهتصویب بیش از ۱۶۰ دولت رسید و شامل مقررات منع کاربرد مین است.
🔸️ نهادهای بینالمللی همانند سرویس ویژه ملل متحد درخصوص مین (United Nations Mine Action Service) و مرکز حقوق بشردوستانه مینزدایی ( Geneva International Centre for Humanitarian Demining) نیز در این موضوع فعالیت دارند.
🔸️ ایران تنها زیاندیده کاربرد مینهای ضدنفر نمیباشد بلکه براساس پیام اخیر دبیرکل ملل متحد، سوریه و مالی دو کشوری هستند که به دلیل ناآرامیهای سالیان اخیر بشدت درمعرض استفاده از مینهای ضدنفر قرار گرفتهاند.
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر شهدای راه حق و حقیقت بویژه شهید عزیز "آوینی"
https://eitaa.com/Intllaw
Ottawa_Convention_English.pdf
73.7K
متن انگلیسی کنوانسیون اتاوا ۱۹۹۷ (کنوانسیون ممنوعیت استفاده، ذخیره سازی، تولید و انتقال مین های ضد نفر)
https://eitaa.com/Intllaw