فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرافکنی ترامپ در پاسخ به خبرنگار درخصوص تحریم تجهیزات دارویی
ترامپ در پاسخ به اصرار خبرنگار درخصوص آسیب مردم ایران از تحریمها، پاسخهای زیر را داد:
▫️ ایرانیها آمریکا را دوست دارند. فکر میکنم آنها عاشق آزادی هستند و آنها خواهان داشتن چیزهایی هستند که ما داریم.
▫️من ایران را به یاد دارم خیلی سال پیش دوستان من همیشه آنجا بودند در حوزه املاک معامله می کردند و خیلی موفق بودند. اما یک روز همه چیز تمام شد.
▫️من فکر میکنم مردم ایران عاشق آمریکا هستند آنها عاشق آن چیزی که ما از آن طرفداری میکنیم هستند.
▫️ما به دنبال تغییر حکومت نیستیم. آمریکا بارها این تجربه را داشته است و این راه به جایی نمیبرد.
▫️اگر آنها خواهان ملاقات باشند، ما هم علاقهمندیم و علاقه داریم همه مسائل را حل و فصل کنیم، اما شک دارم.
▫️من در قبال مردم ایران زمانی مسئولیت اخلاقی خواهم داشت که آنها از من درخواست کمک بکنند. اگر آنها نیاز به کمک داشته باشند، من موضوع را به صورت دیگر بررسی خواهم کرد.
http://www.persiangulfstudies.com/fa/pages/75
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمایش ده تصویر از کودکان بیمار ایرانی (مبتلا به اوتیسم، ایبی، هموفیلی و ...) که از تحریم دارویی ایران آسیب دیدهاند، در حاشیه اجلاس ۴۳ شورای حق بشر در مقرر ملل متحد در ژنو.
اللهم اشف کل مریض
https://eitaa.com/Intllaw
#پایاننامه
آثار تحریم های بین المللی بر بهره مندی از حق بر غذا و دارو از منظر حقوق بین الملل
حمیدرضا امیرپور
✅حق برخورداری از غذا و دارو از حقوق بنیادین بشری است که بسیاری از حقهای بشری دیگر نیز بدانها وابسته هستند. به این دو حق در اسناد گوناگونی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره شده است.
✅ همچنین حق برخورداری از غذا و دارو در زمان جنگ نیز از جمله مسائلی است که در کنوانسیونهای چهارگانه ژنو 1949 و دو پروتکل الحاقی بدان پرداخته شده است.
✅بدین ترتیب هرگونه وضع تحریم بینالمللی که به نوعی دسترسی به غذا و دارو توسط یک ملت را محدود نماید، موجب نقض کنوانسیونهای مذکور، قواعد آمره و حقوق بینالملل عرفی میباشد و از این بابت دولت واضع تحریمها نیز دارای مسئولیت بینالمللی است.
✅ در ارزیابی این دست از تحریمها بر اساس منشور ملل متحد در مییابیم که دولتها را از مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا خارجی دیگر کشورها منع نموده است، موجب نقض اصل احترام به حاکمیت دولتها و اصل عدم مداخله گردند.
✅همچنین بر اساس تفسیر موسع ارائه شده از اصل عدم توسل به زور که مورد تایید کشورهای در حال توسعه نیز میباشد، این تحریم ها ناقض اصل عدم توسل به زور نیز هستند.
لینک دانلود:
https://ut.ac.ir/fa/thesis/5516/آثار-تحریم-های-بین-المللی-بر-بهره-مندی-از-حق-بر-غذا-و-دارو-از-منظر-حقوق-بین-الملل
https://eitaa.com/Intllaw
به بهانه فرارسیدن روز ملی فناوری هسته ای
🔸️حق بهرهمندی از انرژی اتمی در هیچ رای قضایی بینالمللی برسمیت شناخته نشدا است. بلکه میتوان این حق را مبتنی بر اصل لوتوس (مندرج در رای لوتوس دیوان بینالمللی دادگستری) استنباط کرد. این اصل گویای آنست که هر دولت، دارای اراده آزاد برای انجام هر اقدامی است مگر آنکه بصورت ارادی یا ضمن معاهده، محدودیتی را بر خود بپذیرد.
🔸️هیچ قاعده عام، آمره یا مقرره معاهداتی وجود ندارد که استفاده صلحآمیز از انرژی اتمی را ممنوع کند.
🔸️نظام حقوقی بهرهمندی صلحآمیز از انرژی اتمی مبتنی بر معاهده منع گسترش و اشاعه سلاحهای اتمی یا همان انپیتی است.
🔸️ماده ۴ معاهده منع اشاعه میگوید: "هیچ ماده این معاهده نباید بنحوی تفسیر شود که بر حق مسلم دولتهای عضو در برخورداری از انرژی هستهای مانع ایجاد کند".
🔸️حق بر برخورداری از انرژی هستهای شامل تمامی مراحل بهرهبرداری میگردد.
🔸️دو محدودیت در حقوق بینالملل بر حق یادشده وارد میشود: "منع استفاده از این انرژی برای ارتکاب جنایت بینالمللی" و "جبران خسارت درصورت ورود خسارت به دولتهای دیگر ناشی از فعالیتهای هستهای".
🔸️آغاز فعالیتهای ایران در حوزه اتمی به سال ۱۳۲۹ بازمیگردد. در سال ۱۳۵۳ شرکت آلمانی کرافتورک یونیون متعهد به ساخت نیروگاه بوشهر شد.
🔸️وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی، فعالیتهای هستهای را با وقفه روبرو ساخت تا اینکه در سال ۱۳۷۳ تکمیل نیروگاه بوشهر به روسها سپرده شد.
🔸️از سال ۲۰۰۲ تاکنون، دولتهای غربی و شرقی به بهانههای متعدد همانند غیرصلحآمیز بودن، عدم اطلاع بهموقع فعالیتها، وجود انگیزههای جنگی و تسلیحاتی، وجود آلودگیهای اتمی و... تلاش کردهاند تا مانع بهرهمندی ایران از حق یادشده شوند.
برداشتی از مقاله "استفاده از انرژی صلحآمیز هستهای از منظر حقوق بینالملل با تاکید بر حق غنیسازی ایران"
دکتر #مجتبی_بابایی
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استقبال از نیمه شعبان
در آستانه روز ملی فناوری هستهای
https://eitaa.com/Intllaw
جایگاه نهادهای حقوقی در عصر ظهور
۱. آیا میتوانیم شرایطِ عصرِ ظهور را بشناسیم؟ و آیا حق داریم در مورد اینکه امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور چه خواهند کرد، سخن بگوییم و تأمل کنیم؟ ممکن است کسی به ما بگوید: حضرت خودش بهتر میداند. «هر چه آن خسرو کند شیرین بود».
به اعتقاد بنده، اگر صحبت از امام زمان میکنیم و از عصرِ ظهور سخن میگوییم، در حقیقت برای شناختِ درستتر وظایف خودمان در عصر غیبت است. میخواهیم دریابیم که ما چه باید بکنیم. حتی اگر از نهادهای حقوقی در عصرِ ظهور صحبت میکنیم، به گونهای به بازشناسی وظایف خودمان در عصرِ غیبت پرداختهایم.
۲. وقتی میگوییم نهادهای حقوقی، فقط تأسیسات حقوقی را در برنمیگیرد؛ احکام حقوقی را هم شامل میشود.
۳. برای شناخت نحوه مدیریت امام عصر ارواحنا فداه، باید ببینیم پیامبر چه کار کرد؟ امام نیز همان کار را با قدرت بیشتر میکند. پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مسلماً عدالتورز بودهاند. امام علی(علیه السلام) هم عدالت اجتماعی داشتند و خودشان فرمودهاند: "من در این دنیا و مناطق تحت حاکمیت خود، کسی را نمیشناسم، مگر آن که سرپناهی دارد که زیر آن آرامش میگیرد و قوت روز و شبش را دارد و امنیت ایشان تأمین است". در اینباره روایاتی هم داریم.
اساس دین، عدل است و همه پیامبران هدفشان هدایت مردم به سوی عدالت است. امام باقر(علیه السلام) فرمود: «وقتی امام زمان ظهور میکند، بردهای نمیماند؛ مدیونی باقی نخواهد ماند؛ و کشتهای باقی نمیماند مگر آنکه دیهاش پرداخت میشود.»
۴. امام که میآید، شرک از بین میرود، اما ادیان مختلف توحیدی وجود دارند. یک حاکمیت واحد توحیدی، برقرار خواهد بود. نظامی که امام تشکیل میدهد، احتمالاً متشکل از یک دولت مرکزی (یا دولت فدرال) و دولتهای کوچک (ایالتها) است که تماماً در حاکمیت اماماند. امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «امام هر کشوری را دست کسی میسپارد.» و میفرماید: «هر جور که صلاح دیدی، عمل کن.» ولی روابط بینالملل و سازمان ملل به معنای امروزی وجود نخواهد داشت.
استاد مرحوم دکتر #ناصر_قرباننیا
متن کامل در:
http://www.intizar.ir/vdcbuzb5prhb9.iur.html
@intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ سلام خادمان
تقدیم به ساحت حضرت نرجس(سلامالله علیها)
https://eitaa.com/Intllaw
کرونا و اقلیتهای مسلمان در اروپا
▪️حقوق و آزادیهای مذهبی، بخشی از منظومه حقوق بشر است که عموما از اقلیتهای دینی در برابر فشارهای اکثریت، حمایت بهعمل میآورد.
▫️مصادیق مهم حقوق بشر در حوزه مذهب عبارتند از حق بر آموزش مذهب، حق بر انجام مناسک و اعمال مذهبی، مصونیت اماکن مذهبی از تعرض، حق بر تشکیل تجمعات مذهبی، حق بر استفاده از پوششها و نمادهای مورد سفارش مذهب و نهایتا حق بر تبلیغ.
▫️پس از اتفاقات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ و حمله به ساختمانهای تجارت جهانی، موج عمیقی از #اسلام_هراسی علیه اقلیتهای مسلمان در آمریکا به راه افتاد.
▪️این جریان به اروپا نیز سرایت پیدا کرد. دولتهای اروپایی که سابقه اسلامستیزی آنها به دوران فتوحات اروپایی مسلمانان برمیگردد، با استفاده از موج یادشده، محدودیتهای شدیدی را علیه مسلمانان به راه انداختند.
▫️فرانسه، اسپانیا و هلند سرآمدان اعمال محدودیت و فشار بهشمار میآیند. در اینباره پروندههای مشهوری درخصوص منع استفاده حجاب و برقع در اماکن عمومی در محاکم حقوق بشری ارایه شد که همه آنها با صدور حکم علیه استفاده از پوشش مذهبی ختم گردید (در اینباره پیشتر در این کانال مطالبی گذاشته شد).
▪️فشار علیه اقلیت مسلمان اروپایینشین منجر به ظهور افراطیگرایی در برخی جماعات اسلامی اروپایینشین شد که ظهور و بروز آن را در پیوستن برخی مسلمانان اروپایی به گروههای اسلامی افراطی همانند داعش میتوان جستجو کرد.
▫️با شیوع کرونا در کشورهای اروپایی، دولتمردان برای ایجاد حس انسجام اجتماعی به اقلیتهای مسلمان برخی از کشورهای اروپایی اجازه دادهاند تا بصورت محدود و مشروط اذان را از مساجدشان پخش کنند. درحالیکه پیش از این بشدت با پخش اذان در فضای آزاد ممانعت بهعمل میآمد.
▪️در دوران حکمرانی کمونیستها بر روسیه نیز در بحرانهای شدید اجتماعی برای ایجاد حس همبستگی به مسلمانان اجازه محدود و موقت برای انجام مناسک و اعمال مذهبی صادر شد.
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش اذان در برلین برای اولینبار
به ادارهکنندگان مسجد «دارالسلام» در برلین پایتخت آلمان اجازه داده شد که برای اولین از بلندگوی مسجد اذان پخش کنند. این اقدام برای تقویت همدلی در جریان گسترش ویروس کرونا انجام شده است.
این اقدام برای تقویت همدلی در جریان گسترش ویروس کرونا انجام شده و از این پس تا پایان بحران کرونا رأس ساعت ۶ عصر از این مسجد که در شهرک «نیوکولون» محل سکونت مسلمانان واقع شده، اذان پخش میشود و بطور همزمان ناقوس کلیسای این شهرک نیز نواخته خواهد شد.
«محمد صبری طه» امام جماعت مسجد دارالسلام در این باره گفت: این اقدام موجب توجه دلها به خداوند شده، بازتاب خوبی در میان مسلمان شهر داشته و شوق آنها را برای شنیدن صدای اذان به دنبال داشته است، چرا که صدای اذان برای آنها آرامشبخش و اطمینانآور بوده است.
عضو شورای عالی مسلمانان آلمان از کسانی که پخش اذان از مساجد را پیروزی بزرگی برای مسلمانان دانستهاند، انتقاد کرده و از آنها خواسته که واقعبین بوده و اغراق نکنند.
با این حال و با وجود اینکه هیچ یک از مقامات رسمی آلمان با پخش اذان از مساجد مخالفت نکردهاند ولی برخی از راستگرایان افراطی در شبکههای اجتماعی با این کار مخالفت کرده و مدعی شدهاند که مسلمان برلین از وضعیت بینظمی و آشفتگی روزهای کرونایی سوء استفاده کردهاند!
http://fr.paris.icro.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=261&pageid=32423&newsview=747581
https://eitaa.com/Intllaw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقریبا ۵ قرن است که اسپانیا طنین اذان را از مؤذنان در مساجد بهطور زنده نشنیده است.
شهردار بارسلون تأکید کرده بود که تا شهردار است صدای اذان مسلمانان پخش نخواهد شد.
حالا با انتشار بیماری کرونا کلیپهایی از مسلمانان در حال اذان گفتن در رسانههای اجتماعی پخش شده و نخستین اذان از مسجد «الباضین» در گرانادا اسپانیا به گوش رسیده است.
https://iqna.ir/fa/news/3887894/فیلم%7C-طنین-صدای-اذان-بعد-از-۵۰۰-سال-در-اسپانیا
#بازنشر
رای دیوان اروپایی حقوق بشر درخصوص استفاده از برقع اسلامی در اماکن عمومی
بلوکه اموال ایران؛ یک مساله حقوقی
▫️دولت آمریکا در سالهای پس از انقلاب با طرح ادعاهای مختلف اقدام به مصادره اموال دولت ایران در خاک خود میکرد.
▫️با اتمام این اموال، آمریکا اقدام به درخواست توقیف اموال ایران از دیگر کشورها مینماید و بعضی از آنها همانند کانادا نیز به درخواست یادشده، پاسخ مثبت میدهند و اموال ایران در خاک خودشان را به نفع امریکا ضبط و توقیف مینمایند.
▫️در پروندههای قضایی متعدد، دولت یا مردم آمریکا و اسراییل با طرح دعوا علیه اتفاقات تروریستی یا نظامی و بیان این ادعا که دولت ایران در پس آنها قرار دارد، حکم قضایی مبنی بر لزوم جبران خسارت از اموال ایران میگیرند.
🔸️در سال ۲۰۱۱، دولت آمریکا و تعدادی از آسیبدیدگان یازده سپتامبر بر همین اساس علیه ایران طرح دعوا کردند و چون دیگر ایران اموالی برای مصادره در آمریکا ندارد لذا از دولت لوکزامبورگ درخواست توقیف ۱/۶ میلیارد دلار از اموال ایران در لوکزامبورگ را کردند.
🔸️ایران با طرح پرونده قضایی در دادگاههای لوگزامبورگ و طی یک فرایند قضایی توانست ادعای یادشده را نقض و از اموالش رفع توقیف کند. البته این رای نیاز به تایید دیوان عالی فدرال است و پس از آن بهصورت قطعی رفع توقیف صورت میپذیرد.
نکاتی از منظر حقوق بینالملل
⬅️هرگونه تعرض به اموال یک دولت در خاک دولت دیگر در هر قالب، مغایر اصل مصونیت اموال دولتهاست که این اصل از اصول مهم حقوق بین الملل در تمامی دورهها بوده است.
⬅️بنابر اصل تساوی دولتها، هیچگاه یک دادگاه داخلی حق رسیدگی به ادعاها علیه یک دولت خارجی را ندارند و ادعا علیه دولتها باید در محاکم بینالمللی همانند دیوان بینالمللی دادگستری طرح شود.
⬅️ دولت آمریکا سالیان درازی است که اصول مصونیت اموال و تساوی دولتها را نادید میانگارد و دلیل آن را نقض منافع حیاتی آمریکا و مردمانش معرفی میکند. پرونده پترسون، یکی از مهمترین پروندههایی است که بموجب آن، قریب به دو میلیار دلار از اموال ایران مصادره شد و مستند حقوقی آن، حمایت ایران از اقدامات تروریستی بود.
⬅️پروندهای درخصوص مصادره اموال ایران توسط آمریکا در دیوان بینالمللی دادگستری در جریان است که پیشتر در همین کانال به زوایایی از آن پرداخته شد.
@intllaw
MPILux_WP_2020_1__US-Havlish_MM_VR_SL_ES-۱.pdf
831.9K
گزارش تفصیلی موسسه ماکس پلانک از این پرونده بهزبان انگلیسی
https://eitaa.com/Intllaw
#مقاله
نقض مصونیت قضایی و اجرایی دولتها و اموالشان (مطالعه موردی مصادره دارایی جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده آمریکا)
دکتر #فضلالله_فروغی و مراد_عباسی
چکیده
اصل احترام متقابل و برابری حاکمیت، از جمله قواعد بینالمللی پذیرفته شده در جامعه بینالمللی است. از طرفی، مصونیت قضایی دولتها و اموالشان، در معاهدات مختلفی پذیرفته شده که آخرین معاهده مربوط به کنوانسیون 2004 سازمان ملل متحد راجع به مصونیت دولتها و اموالشان است. با وجود اینکه کنوانسیون مذکور به این سؤال پاسخ نداده است که آیا دولتها میتوانند در برابر محاکم داخلی سایر دولتها به مصونیت قضایی خود استناد کنند یا خیر؟ برخی دولتها از جمله آمریکا به صورت یکجانبه، اقدام به لغو یا کاهش مصونیت قضایی و اجرایی برخی دولتها میکنند که در حقوق بینالملل نامتعارف است. مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران توسط دادگاه آمریکایی به جهت پرداخت غرامت به قربانیان حادثه مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان، از موضوعاتی است که چالشهای حقوقی زیادی را برای طرفین به وجود آورده است. مقاله حاضر ضمن تبیین جایگاه مصونیت قضایی و اجرایی دولتها در مقررات بینالمللی و استثنائات وارده، رویه قضایی و اجرایی دولت آمریکا را در چارچوب قواعد بینالمللی ارزیابی و درصدد پاسخگویی به این سوال است که فرایند دادرسی و صدور آراء در پرونده پترسون به چه میزان با قواعد حقوق بینالملل در ارتباط با مصونیت قضایی و اجرایی دولتها و اموالشان منطبق است؟ به موجب نتایج حاصل از این پژوهش، عملکرد آمریکا بر وفق قواعد حقوقی و مقررات بینالمللی نبوده و در تعارض آشکار با آموزههای دیوان بینالمللی دادگستری، از جمله در رأی 2012 دولت آلمان علیه ایتالیا است.
متن کامل مقاله در آدرس زیر
http://jls.shirazu.ac.ir/article_5207.html
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از تاریخ: جلسه مجلس درخصوص جدایی بحرین از ایران
"در جلسه سي ام فروردين 1349 مجلس شوراي ملي، پنج تن از نمايندگان حزب پانايرانيست اقدام دولت وقت در قبال بحرين را شديدا به باد انتقاد گرفتند و گفتند كه دولت به خواست آمريكا كه نسبت به بحرين برنامه دارد.
قانونا «بحرين» استان چهاردهم ايران بشمار مي آمد كه شاه در سفر هند، در يك مصاحبه مطبوعاتي در پاسخ به سئوالي - به طور غير منتظره گفت كه حاضر است تعيين سرنوشت بحرين را موكول به رفراندم كند، ولي اين رفراندم، تنها در بحرين انجام شد، نه در همه ايران؛ كه اشكال قانوني داشته است."
https://eitaa.com/Intllaw
#مقاله
بحرین و ابعاد حقوقی- سیاسی جدایی آن از ایران
دکتر سید #فضلالله_موسوی و سید #مهدی_چهلتنی
چکیده
▫️در دوران سلطنت قاجارها، انگلیسیها به علت ضعف دولت ایران، طی قراردادی، حفظ امنیت خلیج فارس و جزایر آن را بر عهده گرفتند. این حاکمیت یکصد و پنجاه ساله مورد مخالفت دولت ایران قرار گرفت.
▫️در سال 1336 شمسی در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و موجی از مخالفت در کشورهای عربی برانگیخت.
▫️شاه به دلیل وابستگی به غرب یکباره تصمیم خود را مبنی بر چشمپوشی از ادعاهای دیرینه ایران نسبت به بحرین اعلام نمود. در 11 مه1970 شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه 278، بر اساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین، تمایل اکثریت اهالی بحرین برای استقلال را اعلام نمود.
▫️در این مقاله، وضعیت حاکمیت ایران بر بحرین پیش از جدایی از ایران بررسی شده، وقایع دوره انتقال و ادعای حق تعیین سرنوشت مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت، بررسی خواهد شد.
متن کامل در آدرس
https://journals.ut.ac.ir/article_35308.html
https://eitaa.com/Intllaw
درخواست دبیرکل ملل متحد از رهبران مذهبی جهان برای وحدت در مبارزه با کرونا
✅ گوترش در درخواستی ویژه در شرایطی که مسیحیان، عید پاک و یهودیان عید فصح و مسلمانان، ماه مبارک رمضان را استقبال میکنند و هر سه مناسبت، اجتماعی از متدینین بههمراه میآورد، از رهبران مذهبی خواست تا وحدتی برای مبارزه با کرونا بهوجود آورند.
✅ گوترش شرایط ناشی از کرونا را که منجر به خالی شدن خیابانها و مراکز خرید و بسته شدن عبادتگاهها گردیده، یک وضعیت سورئال و غیرقابلباور دانسته است که این وضعیت جشن گرفتن مناسبتهای یادشده را تحتالشعاع قرار داده است.
✅ دبیرکل ملل متحد ضمن پاسداشت خدمات پزشکان دز مقابله با این بلیه، بیشترین افراد آسیبپذیر را انسانهای درگیر در مناطق جنگی، ساکنین کمپهای پناهندگان و مناطق فقیرنشین فاقد تجهیزات پزشکی دانست.
✅ گوترش با یادآوری روح کمک و مراقبت از همنوع در امور مذهبی و معنوی خواست تا همگان با ایمان، انسجام و همکاری بر مبارزه و شکست کرونا متمرکز شوند.
پینوشت: در یکماه اخیر شخصیتهای مذهبی متعددی درخصوص همدلی بینالمللی بر محور بلیه کرونا اظهارنظر کردند. نامه استاد محقق داماد به پاپ، نامه دبیرکل مجمع جهانی تقریب به شیخ الازهر و درخواست استاد احمد مبلغی برای نامگذاری روز بینالمللی دعا و نیایش از جمله آنهاست.
متن انگلیسی پیام گوترش در آدرس زیر:
https://news.un.org/en/story/2020/04/1061512
https://eitaa.com/Intllaw
نامه مدیر حوزههای علمیه به شورای جهانی کلیساها
آیتالله اعرافی در نامه به دبیرکل شورای جهانی کلیساها، آمادگی حوزههای علمیه را برای همکاری و همفکری با نهاد کلیسای ارتدوکس اعلام کرد و بیان کرد که:
▫️حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است.
▫️حوزههای علمیه و بزرگان و استادان و طلاب آن آمادگی دارند ضمن تبادل تجارب علمی، پژوهشی، فرهنگی و امدادی به ویژه در عرصه مجازی، فصل جدیدی از هم فکری ها و همکاری ها را با مراکز علمی بین المللی، دانشگاه ها، مراکز دینی، رهبران ادیان آسمانی و کشورهای دنیا و نهاد مسیحیت ارتدوکس آغاز نمایند تا با این حوار و تعامل صف واحد ادیان الهی درخدمت بشریت شکل گیرد.
متن کامل نامه
@intllaw
روز بزرگداشت سعدی
مزن تا توانی بر ابرو گره
که دشمن اگرچه زبون، دوست به
اگر پیل زوری وگر شیر چنگ
به نزدیک من صلح بهتر که جنگ
@intllaw
تجربه جنگ و اسیری در زندگانی شیخ شیراز در دوره صلیبیون
🔸️ سعدی را به زنجیر بسته بودند و مانند بردگان با او رفتار میکردند. آن قدر وضعیت او و سایر بردگان اسفناک بود که دل هر تازهواردی را در شهر «طرابلس» (در لبنان امروزی) به درد میآورد.
🔸️گر چه در آن زمان همه سرزمینهای اسلامی به دست «صلاحالدین ایوبی» آزاد شده بود اما هنوز بخشهای کوچکی در سواحل شرقی مدیترانه از جمله طرابلس طعم آزادی را نچشیده بودند. این سرزمینهای کوچک هر کدام سهم سرداری صلیبی شده بودند تا روزنه امیدی باشند برای فئودالها در فتح دوباره همهی اراضی امپراتوری.
🔸️سعدی در باب دوم گلستان سعدی با نام «در اخلاق درویشان» این ماجرا را این طور شرح میدهد: «از صحبت یاران دمشقم ملالتی پدید آمده بود، سر در بیابان قدس نهادم و با حیوانات انس گرفتم تا وقتی که اسیر فرنگ شدم.» این طور که معلوم است، او به سمت اورشلیم در حرکت بوده، چون بر اساس آخرین اخباری که از جنگهای صلیبی پیشین در ذهن داشت، تصور میکرد اورشلیم در دست مسلمانان باشد.
🔸️در آن مقطع رسم بود که هر مسلمان و یهودی میتوانست با پرداخت «سر بها» افراد آزادشده خود را به سرزمینهای اسلامی برساند اما سعدی چون آه در بساط نداشت، ناچار بود مدت زمان مدیدی در خندق طرابلس برای لایروبی کار کند. البته مسلمانان توانگر هم به سرزمینهای تحت تصرف صلیبیون میآمدند و مسلمانان اسیر شده را آزاد میکردند.
🔸️یکی از همین توانگران مسلمان که از حاکمان حلب بود و از قضا سعدی را هم میشناخت، با دیدن او بسیار تعجب کرد. او سعدی را به ۱۰دینار فدیه خریداری و آزاد کرد و با خود به حلب برد و پیشنهاد داد که سعدی با دخترش ازدواج کند. شیخ شیراز نیز دختر حاکم حلب را که ۱۰۰دینار کابینش بود، به همسری برگزید. همسری که به تعبیر خود سعدی «بدخوی و ستیزهروی و نافرمان بود. زبان درازی کردن گرفت و عیش مرا منغّص داشتن. باری زبان به تَعَنّت دراز کرده همی گفت: تو آن نیستی که پدر من تو را از فرنگ بازخرید؟»
سعدی هم جواب داده: «بلی من آنم که به ده دینار از قید فرنگم بازخرید و به صد دینار به دست تو گرفتار کرد.» سعدی سرانجام راهی جز این نمیبیند که عطای این زندگی را به لقایش ببخشد و به شیراز بازگردد.»
متن کامل در
https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/95101308148/
@intllaw