eitaa logo
مبلغان بدون مرز
693 دنبال‌کننده
143 عکس
134 ویدیو
4 فایل
کانالی برای تمامی افرادی که دغدغه رساندن پیام اسلام به سرتاسر جهان را دارند. ادمین: @preacher
مشاهده در ایتا
دانلود
@intMob ✳️ در بسترهای مجازی کدام شبکه ها در اولویت فعالیت هستند؟ 🔹فیسبوک، یوتیوب، واتس آپ در رتبه 1 تا 3؛ اینستاگرام در رتبه 4، تلگرام در رتبه 9، توئیتر در رتبه 14 و ... . - تبلیغ بین الملل نیازمند شناسایی دقیق فضای مجازی و شبکه های فعال در کشورهای مورد نظر است؛ بدون این اتفاق ره به جایی نخواهیم برد. - علاوه بر شناخت ابزارها، فضا و ...، مرتبه بعد شناخت مخاطبین، نیازها، مسائل مرتبط است. - مرحله سوم نیز تولید محتوای پژوهشی و هنری مناسب برای مخاطب خواهد بود. - یکی از مشکلات جدی تبلیغ بین الملل در ایران مخدوش بودن یکی از مراحل فوق است، مسئله ای که با وجود هزینه های ریالی و غالباً دلاری خروجی ای جز مجموعه ای بیلان کاری و آمارهای کمّی ساختگی چیزی نیست. - این ره قطعاً به ترکستان است، خواه بخواهند بفهمند و خواه منافع ایجاب کند که خود را به خواب بزنند. - بدون ارائه خروجی کیفی تبلیغ بین المللی ای جز نخواهیم داشت؛ والسلام. 💯 مبلغان بدون مرز @intMob
| @IntMob ✳️ تکه های الماس در گفتگو با توبیاس یا 🔹دانشجویان یهودی چگونه هویت مذهبی خود را حفظ می‌کنند. 🔸 بخش 2 از 3 از فضائل علمی او همین بس که هارون گلاسرمن را بی‌برنامه و جنگولک و بی‌سواد می‌دانست! به منابع مکتوب کهن و جدید، از عهد عتیق گرفته تا منابع اسلامی و نیز مقالات و کتاب‌های حدید انگلیسی و فرانسه تسلط بسیار خوبی داشت. تقریبا هر بحثی که استاد مطرح می‌کرد، چند ثانیه بعد از لب‌تابش یک مقاله در همان موضوع پیدا می‌کرد و نظری می‌داد. تقریباَ هر بحثی که در اندیشه اسلامی مطرح می‌شد، اظهار نظر دقیقی می‌کرد؛ به عنوان نمونه اظهارنظرهایش درباره غزالی و ابن تیمیه برایم جالب بود. از دانشمندان شیعی هم اطلاع خوبی داشت و آثار مهم از اصحاب فکر شیعی را مطالعه کرده بود. اما خودش اظهار می‌داشت که تخصص و علاقه‌اش ”تاریخ فکر“ است. آثارش نیز گواه همین امر است. سخنرانی او در مدرسه درباره احمد بن محمد مقری تلمسانی و کتاب ”احکام لاهل الذمه“ او بود. در انتخاب این اثر نیز تعمد ویژه‌ای داشته، چه اینکه تلاش داشت تا نشان دهد این کتاب یک اثر یهودستیزانه است و نقش مهمی در تعذیب و آزار یهود شمال آفریقا ایفا کرده است.. من چون پیش‌تر کتاب ”یهودیان اسلام“ نوشته برنارد لویس را خوانده بودم و به عنوان تکلیف درسی برای دوره اسلام و ادیان ابراهیمی دانشگاه اکستر ملاحظاتی نوشته بودم،‌ دیدگاه او را در اینباره نقد کردم که شرحش به زمان دیگر احتیاج دارد. باری من و توبیاس و دوست ایرانی دیگر حاضر در مدرسه تابستانی، ساعت‌ها با او گفتگو کردیم و سعی کردیم اسرار تحصیل او را استخراج و برای دوستانمان شرح دهیم. به این ترتیب موضوعات مختلفی را از او جویا شدیم. در مدرسه هم جای من و او کنار هم قرار داده شده بود. یک بار به مناسبتی دیدم که متنی به زبان عبری را می‌خواند که یک عکس تعزیه وسطش بود. متن عبری را نمی‌فهمیدم و لذا سوال کردم که این چه متنی است؟ و او توضیح داد که ترجمه یک تعزیه‌نامه شیعی به زبان عبری است که در اسرائیل منتشر شده؟! به هر صورت او هویت یهودی کاملی داشت و یک بار بر سر مناقشه اسرائیل - حماس، که در ایام دوره ما جریان داشت،نزدیک بود با دوست ایرانی مدافع آرمان فلسطین بگو مگو پیدا کند. 🔺 : اسامی افراد و مکان ها تغییر داده شده است. ادامه دارد ... 🔸لینک بخش اول 👈👈👈 https://telegram.me/IntMob/63 💯 مبلغان بدون مرز @IntMob
@IntMob ✳️ از سرى خاطرات "نمى خواهم با يك مسلمان همكار شوم" 🔹خاطره دوم: شام كريسمس كريسمس كه از راه مى رسد سطح شهر رنگ و روى تازه اى به خود مى گيرد. كوچه پس كوچه هاى شهر چراغانى مى شود و جلوى درب مغازه ها برچسب هاى تبريك كريسمس قرار مى گيرد. چه صاحب مغازه اش به تولد حضرت مسيح اعتقاد داشته باشد و چه نه، نا خوداگاه درگير جشن شادى و سرور مى شود. شركت ها و دفاتر كارى رسمى به مناسبت فرا رسيدن كريسمس كارمندان خود را در يكى از روزهاى تعطيل به صرف شام دعوت مى كنند تا شب را در كنار يكديگر به مستى و سرور بگذرانند. دعوتى محل كار ما از اين قرار بود كه به يكى از رستوران هاى سطح شهر بروند كه درون خود رستوران واحد مشروب خانه نيز قرار داشت و مى توانستند بعد از سرو غذا به عيش و نوش بپردازند. امسال برخلاف سال هاى قبل بودجه ى هنگفتى نيز براى اين مهمانى در نظر گرفته شده بود. يادم مى آيد سال گذشته كه من نيز مانند ديگر كارمندان وقتى با شور و ذوق منيو رستوران مورد نظر را از صفحه كامپوتر محل كار بالا و پايين مى كردم تا از يك هفته قبل غذاى مورد نظرم را سفارش دهم، متوجه شدم همكارانم نوع مشروب هايشان را هم سفارش مى دهند تا بر سر همان ميز مشروب بنوشند. مى دانستم در يك همچين مكانى معذب خواهم شد لذا بهانه آوردم تا در ان مهمانى شركت نكنم. بعدها فهميدم به فتواى برخى مراجع، نشستن بر سر ميزى كه بر روى آن مشروب سرو مى شود گناه است. امسال هم قصد داشتم بهانه اى بياورم تا در اين مهمانى شركت نكنم. مى دانستم به تصميمم احترام مى گذارند و بهم فشار نمى آورند. - تاريخ مهمونى رو شنبه گذاشتيم، تو هم مياي ديگه نه؟ - متاسفانه كمى درگير هستم و نمى تونم شركت كنم. - چقدر حيف، جات خالى ميشه. و به كارش ادامه داد. مدير شركت كه فرد مسلمان بود متوجه مكالمه مان شد و به گونه اى كه ديگر همكاران نيز متوجه شوند گفت: " چرا شركت نميكنى؟ شام كريسمس هست و تمام همكاران بايد شركت كنند" عذرخواهى كردم و گفتم متاسفانه نمى تونم. پوزخندى زد و گفت شركت نكردن نوعى بى احترامى هست. مى دانستم مى خواهد اذيت كند. سال گذشته هم شركت نكرده بودم و هيچ بى احترامى اى نبود. سكوت كردم و هيچ نگفتم... چند روز بعد فهميدم كه مدير مسلمان شركت بر اثر بيمارى نتوانسته بود در اين مهمانى شركت كند. 💯 مبلغان بدون مرز @IntMob
@intMob ❇️ جزیره‌های دورافتاده عقاید: نمود فعالیت‌های مذهبی ایرانیان در دو پیام‌رسان‌ 🔹 برآورد اخیر تیم هدی از دو پیامرسان تلگرام (با ۶۳ میلیون کاربر ایرانی) و ایتا ( با ۱۵ میلیون کاربر) نشان می‌دهد که فعالیت‌ کانال‌ها در حوزه ایدئولوژی و عقاید، این دو پیامرسان را تبدیل به دو جزیره مجزا کرده‌است: در حقیقت مذهبی‌ها برای مذهبی‌ها در ایتا محتوا تولید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها، فعالیتی برای ۵۰ میلیون ایرانی دیگر حاضر در تلگرام و...ندارند. 🔸در این نمودار مشاهده می‌شود که سهم عمده کانال‌های حوزه ایدئولوژی در ایتا متعلق به کانال‌های مذهبی با قرائت سنتی‌ (شیعی‌)ست و خوانش‌های دیگر (متجددانه یا خلاف) در این پیام‌رسان جایگاهی ندارند یا سریعاً حذف می‌شوند. 🔹این آمار در تلگرام متفاوت است: فعالیت کانال‌های مذهبی سنتی (چه شخصی، چه سازمانی و نهادی و چه گمنام) به نسبت کمتر است (البته همچنان از سایرین بیشتر) و گفتمان‌های دیگر به نسبت سهم بیشتری دارند. 🔸هرچند به‌نظر در این افتراق و جزیره‌گرایی سیاست‌هایی چون فیلترینگ تلگرام سهمی اساسی دارند، اما باید دید چه میزان از این عدم گفتمان متکثر در زمینی مشترک ریشه در خلق‌وخوی ایرانی این روزها دارد. 🔸 برخی از جامعه‌شناسان، خلاء گفت‌وگو و تضارب آرا در ایران را زمینه‌ساز بحران‌های رادیکال دینی دانسته‌اند و مشاهده فوق در پیام‌رسان‌ها نیز، این خلاء زمین‌های مشترک برای گفت‌وگو را تایید می‌کند. البته نتیجه‌گیری دقیق‌تر و جامع‌تر وابسته به بررسی رسانه‌های دیگر نظیر اینستاگرام و توئیتر نیز هست. آکادمی هدی 💯مبلغان بدون مرز @intMob
⁠ ✳️ تبلیغ ما در عرصه بین الملل از جنس قمپوز درکردن است؟! (قسمت اول) ✍🏻 سیدمحمد ذوالفقاری؛ مبلغ بین الملل @intMob 🔹مدتها بود که می خواستم مطلبی در خصوص تبلیغ در بین الملل بنویسم اما از ترس برخی از مدعیان این عرصه جرئت دست به قلم بردن نداشتم، (حالا چرا ترس بماند.) تا اینکه چند روز پیش میهمانی داشتم از سوئد، حرف ها و داستان زندگی او انگیزه ای شد برای نوشتن. 🔸به واسطه ی مفتی اهل سنت در کینشاسا که رابطه برادرانه و خوبی با او دارم با فیلیپ آشنا میشوم. فیلیپ خودش را این گونه معرفی می کند: من مومنی هستم که به خداوند معتقدم اما به دینی اعتقاد ندارد در واقع دین مشخصی ندارم، من مومنی هستم در مسیر شدن. 🔹حرف تازه ای نبود این نوع از خدا باوری و معنویت گرایی را قبلا هم دیده بودم و می شناختم؛ لذا جهد بی حاصل برای به اصطلاح هدایتش نکردم. مساله خود فیلیپ نبود موضوع پسرش مالکو بود. فیلیپ پسری دارد به نام مالکو که تازه مسلمان شده و اکنون ساکن مراکش است. امسال حاجی هم شده است. فیلیپ عکسی از مالکو با لباس احرام در کنار کعبه را نشانم می دهد و می گوید این پسر عزیزم مالکو است، به همراه دوستش سمیر که الجزایری است. 🔸فیلیپ چند دقیقه با شور و اشتیاق از اعتقاد به خدا و ایمان صحبت می کند و می گوید من یهودی، مسیحی و مسلمان هستم؛ من خدا را باور دارم، اما در بند هیچ نسک و مسلکی که مرا از دیگر موحدان جدا کند نیستم. به تجربه دریافته ام الان وقت ورود به بحث و استدلال نیست او فعلا باید حرف بزند باید به انتهای حرفهایش برسد باید صبر کرد و گوش کرد، باید اعتماد کند که تو او را میفهمی و و با او همدلی میکنی. @intMob 🔹در این میان به مناسبتی لحن و موضوع حرفهایش تغییر می کند، با کنجکاوی و تردید از مذاهب و فرق اسلامی و اختلافات آنها سوال می کند. در میان حرفهایش ترس از سلفی ها موج می زند و این ترس را از تن صدا و بریده بریده صحبت کردنش میفهمم. در پاسخ به سوالش کلیاتی از جنس کلیات ابوالبقا در مورد سلفیت می گویم و موضوع را خیلی جدی نمی گیرم. 🔸بی خبر از داستان مالکو شماره مالکو را از او می گیرم و خوشحال از یافتن یک مسلمان جویای حقیقت از طریق واتس آپ به همراه تصویری از پدرش یک پیام محبت آمیز برایش میفرستم. در همان اولین پیام با اینکه فرانسوی با او صحبت می کنم با عربی شکسته بسته ای پاسخ میدهد «من تو را از تصویر پروفایلت شناختم و فهمیدم که رافضی هستی و من بحمدالله سلفی و از اتباع سلف هستم و لطفا دیگر به من پیامی نده.» فیلیپ از شنیدن آنچه میان من و مالکو گذشته خیلی ناراحت است. چند روز است مدام پیام می دهد و با بهانه عذر خواهی از برخورد پسرش تلاش میکند از سلفیگری و زوایای آن اطلاعات بیشتری کسب کند، با حوصله تلاش می کنم سوالاتش را دقیق و قابل فهم پاسخ دهم. از من کتاب می خواهد جز یکی دو جزوه کتاب خاصی ندارم! از من فیلم می خواهد و من ندارم! از من مستند میخواهد و من ندارم! از من استادی طلب میکند که بر مباحث جریان شناسی و سلفیت و.... مسلط باشد و زبان فرانسه را خوب بداند و من نمیشناسم! از من سایتی میخواهد که مطالب متقن و مستدلی در خصوص موضوع به زبان فرانسوی ارائه دهد و من نمیشناسم! 🔹امروز در انتهای بحث جمله ای گفت که سخت مرا به فکر فرو برد. گفت وقتی پسر مسیحی من قرآن می خواند و می خواست مسلمان شود تو و دوستانت کجا بودید؟ چرا باید پسر من در مسیری برود که تو مدعی هستی غلط است؟ پس مسئولیت شما روحانیون و مبلغان در قبال او و صدها مثل او چه بود و چیست؟ بعد خودش جواب داد البته با این دستهای خالی اگر بودید هم کار چندانی نمی توانستید بکنید. 🔸ناخود آگاه یاد داستان توپ قمپوز افتادم. قمپز نام توپی بوده که عثمانی‌ها در سلسله جنگ‌هایی که با ایرانیان داشته‌اند مورد استفاده قرار می‌دادند. این توپ اثر تخریبی نداشته است؛ چرا که در آن از گلوله استفاده نمی‌شده و فقط از باروت و پارچه‌های کهنه که با فشار درون لوله توپ جای می‌دادند برای ایجاد رعب و وحشت در بین لشگریان استفاده می کردند. در جنگ‌های اولیه بین ایران و عثمانی، این توپ نقش اساسی در تضعیف روحیه سربازان ایرانی داشت ولی بعدها که دست آنها رو شد، دیگر فاقد اثر اولیه بود و هر گاه صدای دلخراش این توپ به صدا در می‌آمد، لشکریان می‌گفتند: " نترسید، قمپز در کردند!" عمده فعالیتهای ما در عرصه بین الملل از جنس قمپوز است. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@intMob ✳️ تبلیغ ما در عرصه بین الملل از جنس قمپوز درکردن است! 👈 بخش اول ✍🏻 سید محمد ذوالفقاری؛ مبلغ بین الملل لینک متن 💯مبلغان بدون مرز @intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Congratulations to Imam Mahdi (a) & to the entire Muslim Ummah on the Wiladat anniversary of Imam Reza (as) 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@intMob ✴️ صندلی همیشه‌ خالی رهبران شیعه در محافل بین‌المللی 🔸روز گذشته شیخ دکتر احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر از طریق ویدئوکنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد. 🔸در این سخنرانی او خود را یک «مرد مسلمان شرقی» معرفی کرد که دوستدار صلح است. از ارزش و جایگاه صلح در آموزه‌های اسلام و قرآن سخن گفت و از استثنا نه قاعده بودن جنگ در اسلام. سپس به ویرانگری جنگ‌های اخیر اشاره کرد؛ از ویرانی شهرها و آوارگی بی‌گناهان گفت؛ از حقوق پناهندگان، از فروپاشی خانواده‌ها، از حقوق کودکانی که از آغوش مادرانشان محروم می‌شوند. در ادامه با ارجاعات مکرر به همفکری‌ها و اشتراک نظراتش با پاپ فراسیس بر اهمیت نهادهای دینی برای حل بحران جنگ‌طلبی و خشونت در جهان امروز تاکید کرد. 🔸هم شیخ طیب و هم پاپ فرانسیس هر دو به‌ عنوان دو رهبر روحانی یکی مسلمان (سنی) و دیگری مسیحی (کاتولیک) حضور فعالی درمحافل بین‌المللی و مجامع جهانی دارند. این دو به خوبی دریافته‌اند در دنیای امروز، راهی جز همین حضور و مشارکت و گفتگو و همفکری برای بقای دین و سازمان دینی نیست. اما در این میان جای رهبران عالی‌ رتبه‌ی شیعه همچنان خالیست. منبع 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@intMob ⛔️حوزه ی حال حاضر ۰/۰۱% نیاز تبلیغ بین الملل ما را هم جواب نمیدهد‼️ 🔹آیت‌الله اعرافی: بنده از سال ۶۱ وارد عرصه شدم |بنده سالهای سال فعالیت های گسترده در عرصه تبلیغ بین الملل داشته ام |اکثریت ما نمی دانند که گفتمان انقلاب اسلامی چه ظرفیت و استعداد پذیرشی در عالم دارد |بنده در روستاهای آفریقا و آسیا گشته ام و با همه طبقات علمی وغیرعلمی کشورهای مختلف جهان ارتباط داشته ام|حوزه ما یک هزارم این ظرفیت را نیز جواب نمیدهد 1- تشکر از حضرت آیت الله اعرافی که با وجود مدعای واهی برخی مسؤلان حوزوی به این موضوع اذعان کردند. 2- اما عجیب که باوجود این اذعان هنوزبه ساختارسازی های بی فایده وحتی مضر اصرار دارند،ساختارهایی ناکارآمد، آسیب‌زا، ناتوان و مانع از حرکت جمعی متخصصان حوزوی بین الملل 3- جای تعجب از ناکارآمدی حوزه درعرصه بین الملل نیست؛حوزه ای که هنوز ازشناخت ظرفیتهای تبلیغی بین المللی خود عاجزست وبه کارهای نمایشی(نشست وهمایش های بی خاصیت، سفرهای کذایی بی کارکرد، گسترش بروکراسی فزآینده و.) علاقه وافر دارد سرنوشت محتوم مشخصی خواهد داشت. 4- با توجه به سفرهای متعدد ایشان از سال61 به کشورهای مختلف،بالاخص دوسفر اخیر به واتیکان وعراق خوشحال می‌شویم ثمرات این دو سفر برای مبلغان تشریح گردد. 5-اگر بین الملل به اهلش سپرده (ستاد) واز ساختار کارمندی فعلی گرفته شود شاهد جوانه هایی جدیدبر تنه فرتوت درخت کهنسال بین الملل خواهیم بود وامید که از واتیکانیزه شدن حوزه جلوگیری کند ان شاء الله 🙏هدیه 5صلوات به یاد مرحوم آیت الله سیدمجتبی موسوی لاری ره 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@intMob 💠 جای خالی دیپلماسی فرهنگی ✍️ یحیی جهانگیری 🔸 از سر کنجکاوی [به] کتابخانه تخصصی‌ مسجدالحرام سر زدم. بخشهای مختلفی داشت؛ تفسیر، حدیث، فقه، و... یک چند بخش به زبانهای دیگر از جمله فارسی خواننده‌هایی هم از کشورهای مختلف شب و روز را اینجا مطالعه میکنند اما، عجیب این بود‌ که هیچ کتاب تالیفی از اندیشمندان شیعی آنجا نبود! در بخش تفسیرش چنان نبودیم که گویی در تاریخ شیعه یک مفسر هم نبود، در بخش فقه‌اش و حدیثش و... داستان شبیه هم بود 🔸اگر نوشتن کتاب مهم است، مهمتر آنکه چقدر در عرصه بین‌الملل دیده میشود؟ غیبت ما در عرصه بین‌الملل، باید بررسی شود. مباد با نمایشگاه بین‌المللی در قم گمان کنیم جهان را درنوردیدیم، هرگز. بین‌الملل، به حضور و بازیگری است در دل جریانهای رقیب نه بازی در زمین خود، و نه نمایش خودبه خود 🔸حتی در بخش زبان فارسی، چند کتاب ترجمه بسیار دل‌زننده بود که اگر کسی فارسی را با آن بخواند دل‌زده میشود و قند فارسی را نمیتواند بچشد. مقایسه بخش زبانهای دیگر با فارسی نشان میداد رقبای دیگر به دنبال تغییر ما نیستند بلکه به دنبال غیبت و دیده نشدگی ما هستند 🔴 یا حوزه آداب گفتگوی علمی فرهنگی بین الملل را نمی داند یا ضرورتی برای آن احساس نمی کند یا با نمایشگاه ها و گزارش سازی های داخلی خود را فریب می دهد یا همه موارد 🔴 میزان ارتباط رسمی و تعامل حوزه با مراکز دینی در داخل و خارج از کشور بیانگر موضوع است. بزرگواران مسؤل اینقدر "باید" نگویید، مخاطب این بایدها خودِ شما هستید. والله بیلان کاری جلسه و نشست رافع مسؤلیت نیست. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
چه با عظمت است ذی الحجه موسی(ع) به طور می‌رود فاطمه(س) به خانه علی(ع) ابراهیم(ع) با اسماعیل(ع) به قربانگاه محمد(ص) با علی(ع) به غدیر و حسین(ع) با تمام هستی اش به کربلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@intMob 🔴 چرا عید قربان در جمهوری اسلامی ایران بایکوت شده است؟! 🔹شب بزرگترین عید ۲ میلیارد مسلمان است. همه کشورهای اسلامی در جشن و شادی است. یکی از بهترین نوستالوژیهای مسلمانان در همه جای دنیا از چاد تا داغستان تا چین و جاکارتا ایام عید قربان است. و در جوامع مالتی کالچر این اجتماع و تنوع نژادی حاضر به جذابیت آن افزوده است. 🔹در ایران اما داستان متفاوت است. ظاهرا در توافق نانوشته ای هیچ تلاشی برای جشن گرفتن وجود ندارد . عیدی که در کنار عید فطر تنها اشتراک جشن مذهبی ایرانیان شیعه با ۹۰ درصد جامعه مسلمانان غیرشیعه است. @intMob 🔹اخبار تلویزیون در یک گزارش فرمالیته بر روی اشکهای دختران و پسران جوان در دعای عرفه زوم کرده و خبر بعدی تشییع جنازه شهدای گمنام است. برخی از جریانات چند سال است دهه مسلمیه! را عزا می‌گیرند و از این روز که خداوند شانیت آن را عید دانسته به پیشواز عزاداری محرم می روند ! 🔹 ای کاش دست اندرکاران مذهبی جمهوری اسلامی به جای مناسبت سازی  و مناسک سازی بر روی خاطره سازی و بولد کردن این عید الهی برای مردم ایران برنامه ریزی می کردند. 🔹برای مثال برگزاری نماز با شکوه عید قربان مانند عید فطر به امامت رهبر انقلاب با حضور مسئولین و مردم و سخنرانی در این روز؛ قطعا اثرگذاری آن از پیام سالانه حج  که از سوی رسانه های غربی، عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر بود. منبع 💯مبلغان بدون مرز @intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Happy Eid🙏🏻🌹 Adha mubarak for All Muslims especially for our dear community 🙏🏻🌹 💯مبلغان بدون مرز @intMob
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاه‌های عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور @intMob 🔹برداشتی آزاد از نشست تجربه‌کاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا ✏ محمد رضا کوهکن ✂ برش‌هایی از متن 🔹 تصمیم گرفته شد رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب خون دلی که لعل شد با عنوان «سلول شماره 14» در قالب یک رویداد فرهنگی انجام بگیرد و کشور ونزوئلا به‌واسطه ظرفیت‌ها و سوابقی که داشت، به‌عنوان اولین میزبان رونمایی کتاب انتخاب شد؛ 🔹 این رویداد مورد استقبال گسترده مخاطبان و پوشش گسترده رسانه‌های ونزوئلایی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که فقط اسامی 8000 نفر در غرفه خدمات پزشکی ثبت شده و مسابقات روزانه نیز بین 800 تا 1000 نفر شرکت‌کننده داشته است. این رویداد علاوه بر افکار عمومی و رسانه‌ها، مورد توجه مسئولان رسمی این کشور نیز قرار گرفته بود. 🔹 توفیق یک مؤسسه در داخل کشور برای هدایت اجرای چنین رویدادی، دستگاه‌های عظیم و باسابقه دیپلماسی فرهنگی کشور را با چالش هویت و کارآمدی مواجه می‌کند و این سؤال را مطرح می‌سازد که چرا چنین فعالیت‌هایی از جانب این دستگاه‌ها با وجود قدرت، امکانات، نمایندگی‌های خارج کشور، بودجه و… کمتر مشاهده می‌شود؟ آیا این مسئله تلنگری برای ضرورت بازطراحی الگوی فعلی فعالیت این دستگاه‌ها نیست؟ چگونه می‌توان این فعالیت‌ها را از «استثنا»، به «قاعده» فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی و عمومی کشور تبدیل کرد؟ 📌 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید 💠 پی نوشت را حتما از اینجا بخوانید 💯مبلغان بدون مرز @intMob
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاه‌های عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور @intMob 🔹برداشتی آزاد از نشست تجربه‌کاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا ✏ محمد رضا کوهکن متن کامل 💠 پی نوشت: مهمترین مسئله در عدم توفیق دیپلماسی فرهنگی کشور، تصدی گری ارگان های صاحب قدرت و عدم اجازه به مجموعه های واقعا خصوصی و مردمی است. اگر چه کلیت یادداشت فوق نسبت به ارگان های دولتی عریض و طویل فرهنگی بین الملل مورد پذیرش است اما قطعا این پذیرش همه گیر و قابل تعمیم نیست. در نمونه موفق فوق نیز وابستگی مشهود مؤسسه فرهنگی انقلاب اسلامی به نهادهای قدرت و ثروت، ارائه تحلیل را بعنوان ضابطه و قاعده نفی می کند. بدیهی است به دلیل اشکال اصلی ای که بیان شد، اشکال موجود در تحلیل همچنان باقی خواهد ماند. هیچ مجموعه خصوصی ای بدون قدرت و ثروت ارگان بالادستی اجازه چنین اقدامی ای حتی در سطح پایین تر را نخواهد یافت. تا زمانی که متولیان فرهنگی بین الملل افرادی تصدی گر و تمامیت خواه هستند سخن از فعالیت مراکز خصوصی امری دست نیافتنی است. اگر چه اتفاق فوق نسبت به فجایع موجود در ارگان های متولی مانند مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقریب، سازمان فرهنگ، بین الملل بیت، مراکز اسلامی خارج از کشور، بنیاد سعدی، بین الملل حوزه های علمیه و... شاهکار بزرگی است، اما نسبت به واقعیت صحنه تغییر شگرفی نخواهد بود. این تحلیل زمانی قابل تعمیم و راهگشاست که به صورت برابر همین قدرت و ثروت برای سایر مراکز و مجموعه های بین المللی توانمند ارائه شود و بر اساس طرح پیشنهادی، واگذاری پروژه صورت گیرد. اولا با وضع موجود و خودصاحب پنداری مسؤلین فعلی، قطعا چنین اتفاقی محال است. ثانیا بررسی کنید هزینه برنامه فوق چه میزان بوده است؟ آیا این هزینه نسبت به خروجی ارزش داشته است؟ آیا امکان برگزاری چنین برنامه ای با همکاری سایر مراکز فعال و توانمند با خروجی مناسب و هزینه پایین تر ممکن نبوده است؟ پاسخ شما مسیر اصلی حرکت و تحول در عرصه بین الملل را مشخص می نماید. تا زمانی که متولیان خودصاحب پندار، نه فهم بین الملل داشته باشند و نه مفهوم ستاد را متوجه شوند، دلخوشی به همین اتفاقات قبیح نيست، اما رضایت بر آن اشد قبحا خواهد بود، فتأمل جیدا 💯مبلغان بدون مرز @intMob
نام جنین می آید، صدایتان در گوش هایم رژه می رود: 🔴من شیرین ام اهل قدس، پرواز از جنین، به دیدار مسیح، اما تابوتم در دستان پر درد جوان مسلمان از باتوم ها، خبرنگارم، با جلیقه ای خونین.... 🔴من زکریا ام از خاندان پر افتخار زبیدی، کتاب هایم را در زندان جا گذاشتم، فرار می کنم از سلول های بند زندان، تنها با امید و قاشق ... 🔴من محمود العارضه ام مادرم برایم از بالکان خانه فریاد زد: تویی یا تاج العروبه و العرب، نامه نوشتم مادر غصه نخور از "انار" و "صبر" خورده ام، آزاده ام، گمان نکن دوباره اسیرم.... 🔴من عزالدین ام قسام! جهان وطنی ام، هر جا استعمار انسانیت بود، جنگیدم و نامم افتخار گردان های شهداست 🔴من عدنان ام یک نانوا، با سابقه ای طولانی از آزادی و اسارت، تن ندادم به ذلت ولو با اعتصاب غذا. همانگونه که گفته بودم: إن لم تكن حسينيًّا على طريق الشّهادة فكن زينبيًّا 🔴من جوان جنین ام! گمنام، نسل z فلسطین، عاشق مد روز، عاشق سیگار و دود، نسل پسا اسلو، اهل تیک تاک، رها از رهبران و تحولات سیاسی، عاشق اسطوره‌های گذشته، اهل مبارزه از رسانه تا سلاح من جوان جنین ام، سرتیتر بیانیه ام هست "و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی" 🔴کودکی ام در کوچه پس کوچه های جنین! در راهپیمایی تشییع شهدایمان فریاد می زنم: « نحن جندک یا علی» میدانم راه دراز است....چشم چراغ آینده فلسطین ام! 🔴و من محسن ام، در میانه اردوگاه جنین، دلتنگ زندگی شما، در مارپیج اخبار گم می شوم، فراموش می شوم گویی نبوده ام، چون اهل اردوگاه جنین شما نبوده ام....محمود درویش حتما اهل جنین بود که سرود: تُنسى، كأنك لم تكن محسن فایضی 13 تیر 1402/ 15 ذی الحجه 1444 دلنوشته ای در میانه روزهای خون و دود جنین.... 💯مبلغان بدون مرز @intMob
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@intMob مشاري العفاسی؛ امام، مبلغ و شیخ کویتی که می‌توان گفت محبوب‌ترین قاری حال حاضر قرآن است و در یوتیوب 8.89 میلیون فالوئر دارد؛ در آستانه عید غدیر این نماهنگ را در نعت امیرالمؤمنین امام علی(ع) منتشر کرده است. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@intMob ✳️ 20 نکته ویژه از حضرت علیه السلام که باید بدانید. 🔹زیرنویس فارسی ❇️ 20 things you should know about Imam Ali ibn Abi Talib. 🔹The gate to the city of knowledge7 💠 اگر می‌خواهید در عرصه بین الملل محتوا تولید کرده و اثرگذار باشید، مانند این کلیپ کار حرفه ای بسازید، هم در محتوا، هم طراحی و هم نریشن. این کار با دغدغه و پیگیری یکی از علاقه مندان به عرصه تبلیغ بین المللی اسلام، بصورت جهادی، آتش‌ به اختیار و با هزینه شخصی در طول یکسال تولید شده است. 💠 کار غیرحرفه ای اتلاف وقت، هزینه و انرژی است؛ به جای اصرار بر تولید کار غیرحرفه ای، امکانات را به اشتراک گذاشته و با هم افزایی کار حرفه ای تولید کنید. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای زمینه صدای زائران أبی عبدالله علیه السلام است... صلی الله علیک یا ابا عبدالله (ع)💔 رفقا انتشارش با شما‌ 💚 💯مبلغان بدون مرز @intMob
| @IntMob ✳️ در عرصه از برجام هیچ خبری نبود. مرکز اسلامی امام علی ع وین در اتریش، نقطه امن و آرامش مسلمانان منطقه بود. شب های محرم تا چهار هزار نفر در مراسم ها شرکت میکردند. از صبح زود که بیدار میشدیم تا آخر شب در مرکز می دویدیم و نمی فهمیدیم چطور بیهوش شده ایم و آنقدر نشاط در مرکز بود که هنوز به حال و هوای آن روزها غبطه می خورم. فقط نبود که چنین شور و نشاطی برقرار بود. ، ، و شهر ها و مراکز اسلامی زیادی به مرکز اسلامی امام علی علیه السلام وصل بودند. ظهر عاشورا بود. خادم جوانی در مرکز کار میکرد که مهاجر بود. پنج سال بود از خانواده اش و بچه اش دور بود. بعد از مراسم، آرام وارد اتاق شدم. دیدم دارد با تلفن صحبت می کند و کشیش مسیحی بهش زنگ زده بود که اگر در فرم بنویسد است فردا مشکل اقامتش را حل میکند. گریه می کرد و می گفت، آن دنیا چطور جواب حضرت عباس ع را بدهم. امضاء نکرد و سختی را به جان خرید. هوای وین برجامی شده بود. گروه، گروه می آمدند و سفارت و هتل شده بود پاتوق آقایان. قرار بود آپولو هوا کنند. یادمه به مسئول ایرانی در اتریش گفتم: برایم عجیب است اینقدر به برجام امید دارید. اثر آب اروپا است؟! می گفت: شما طلبه ها به آشنا نیستید. یادمه آقای سفیر اقامت خانواده اش را گرفت و در همان جا ماند. اتریش در ایران بیش از ۱۷۰ مرکز فرهنگی دارد و ایران به جز رایزنی که هیچی نیست، مرکز اسلامی امام علی علیه السلام را دارد که الان به برکت و تخصص آقایان در نماز جماعت هم به زور دارد چه برسد به مراسم و برنامه. از آن ۱۷۰ مرکز اتریشی حتی یکی هم تعطیل نشده. مرکز اسلامی امام علی ع را سروران افغانستانی پر می کردند. اگر امروز آقایان یقه سفید، دیپلمات به این عزیزان ایراد می گیرند چون پرچم اسلام و انقلاب به دست همین سروران افغانستانی بالاست و پرچم با آقایان سازگار نیست و چه خوب گفت رهبرمان که . عکس: یادگاری های وین در دوران قبل از / حامد تقدیری https://eitaa.com/IntMob/22 💯 مبلغان بدون مرز @IntMob
@intMob چند دقیقه مانده به اذان مغرب، عبدالرحمن همراه یک مرد و زن جوان سیاه پوست به مسجد آمد. او پسر همراهش را معرفی کرد و گفت که در مدرسه دینی مرکز اسلامی عربستان با او آشنا شده. سپس به خانمی که مانتو و روسری سیاه به تن داشت و به سمت ورودی خانم ها می رفت، اشاره کرد و گفت که می خواهد با او ازدواج کند. از آن جوان پرسیدم که آیا پدر و مادرشان در جریان هستند. او پاسخ داد که پدر و مادر هر دوی آنها مرده اند. از حرف های پسر متوجه شدم که او و آن دختر با هم زندگی میکنند. به او گفتم: " شما مسلمان هستید و خوب نیست که در یک اتاق زندگی کنید. اگر قصد ازدواج دارید، همین الآن میتوانم خطبه عقد شما را جاری کنم." او گفت که مشکلی با این مساله ندارد. به سمت دیگر مسجد رفتم و دختر که حالا فهمیده بودم نامش عالیه است را صدا زدم. به سمت من آمد و با احترام دستش را به سمت من دراز کرد. دستم را رو سینه گذاشتم و گفتم که ما مسلمان ها نباید با نامحرم دست دهیم. او تازه مسلمان بود و چیز زیادی از عقاید و احکام اسلامی نمیدانست. موضوع را با او در میان گذاشتم. لبخند زد و پس از لحظه ای سکوت گفت: "او تازه دیروز از من خواستگاری کرده و من نیاز دارم که فکر کنم و موضوع را با خواهر و برادرم درمیان بگذارم." گفتم: "من فکر کردم که تصمیم خود را گرفته اید. اگر این طور است که البته بهتر است خوب فکر کنی و درست تصمیم بگیری. بهرحال هر چه زودتر تصمیم بگیری بهترست و من میتوانم در همین مسجد خطبه ی شما را جاری کنم." کمی فکر کرد و گفت: "آیا ما فقیر هستیم و چیزی برای خوردن نداریم میشود ازدواج کنیم."یک لحظه دلم برای او سوخت. گفتم: "ازدواج ربطی به فقیر یا پولدار بودن ندارد. شما به هم محرم میشوید و در کنار هم برای گذراندن زندگی تلاش خواهید کرد. متاسفانه ما در مسجد امکانات کافی نداریم که به شما کمک کنیم، اما برای اجرای خطبه عقد من میتوانم به شما کمک کنم. فقط قبل از اجرای خطبه لازم است که مهریه را هم مشخص کنید."سپس به او توضیح دادم که مهریه چیست. از او جدا شده و به سمت پسر جوان رفتم. پس از اینکه پاسخ عالیه را به او رساندم، برای اینکه او را به آمدن به مسجد در شب های آینده تشویق کنم گفتم: "آمدن تو به این مسجد در این روز، تصادفی نیست. خدا راهی را برای تو گشوده که اگر قدر آن را بدانی چیزهای جدیدی خواهی آموخت که شاید مسیر زندگی ات را تغییر دهد." شنبه ساعت ۶، عبدالرحمان و آن دو جوان به مسجد آمدند. عالیه هنوز برای ازدواج تصمیم نگرفته بود و به قسمت خانم ها رفت. با آن دو جوان در حیاط مسجد نشستیم تا کلاس اسلام شناسی را شروع کنیم. قبل از شروع بحث، نام جوان را پرسیدم. او گفت که هنوز نام اسلامی انتخاب نکرده است. کمی مشکوک شدم که اگر تمایلی به استفاده از اسم اصلی خود ندارد، چرا در این سه سال اسمی برای خود انتخاب نکرده است. نام شناسنامه ای او چیزی شبیه شِمَث بود. به او نام حسین را پیشنهاد دادم. در ابتدا تلفظ آن برایش دشوار بود. پس از چند بار تکرار، آن را پسندید. کلاس را شروع کردم. چون میدانستم که در آینده ممکن است آنها را از آمدن به مسجد منع کنند، همان ابتدا با اشاره به آیه ۱۸ سوره زمر گفتم: از نظر قرآن، باید نظرات مختلف را شنید و با تفکر و بررسی بهترین را انتخاب کرد. اگر کسی شما را از تحقیق وشنیدن وخواندن نظرات دیگر منع کرد، خلاف قرآن سخن گفته است. حقیقت این است که در طول تاریخ و همچنین در زمان ما بسیاری از حقایق اسلام را پنهان کرده اند. من در این جلسات سعی می کنم دیدگاه های مختلف را با دلایل تاریخی و قرآنی آن بیان کنم و در نهایت شما دیدگاهی را که درست تر یا کامل تر می دانید انتخاب خواهید کرد." دو دیدگاه در مورد مرجعیت دینی پس از پیامبر اکرم ص را مطرح کردم و به عنوان شاهد برای دیدگاه اهل بیت، به روایت پیامبر اکرم ص که " من شهر علم هستم و علی دروازه آن است"، اشاره کردم. در این هنگام برای اینکه اثبات کنم که پس از پیامبر ص، اسلام دچار انحراف شده، پرسیدم که آیا می دانند حضرت علی ع چگونه از دنیا رفته است. با کمال تعجب متوجه شدم که حضرت علی را نمیشناسند. امام حسین را هم که نمیشناختند. نام دختر پیامبر را پرسیدم. آن را هم نمیدانستند. از آنها خواستم تا اسم هایی که در اسلام می شناسند را نام ببرند. گفتند: "محمد، عایشه همسر پیامبر، ابوبکر و عمر." در حالی که سعی می کردم خشم خود را زیر لبخند پنهان سازم، به آرامی روی میز زدم و گفتم: "خیلی چیزهای مهم را به شما نگفته اند. به خواست خدا در اینجا به تدریج یاد می گیرید."آن روز حدود چهل دقیقه صحبت کردیم و در پایان جلسه به آنها دو تکلیف دادم. اول اینکه آیه ای که در آن پاداش پیامبر مشخص شده را پیدا کنند و دوم اینکه تحقیق کنند که "اولوالامر" در آیه ۵۹ سوره نساء، که اطاعتشان واجب است، چه کسانی هستند. حجت الاسلام صبوری 💯مبلغان بدون مرز @intMob
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@intMob 🔺آقا محسن چاوشی خیلی خودتی! آدمهایی که خیلی خودشونن خیلی دوست داشتنی‌اند. 🔺‏"عیبی نداره بذار بگن که آوازه خون بود و واسه تو روضه خون شد" آقای امید روزبه شمام بابت این اشعار دمت گرم 💠مخاطب شناسی و توجه به تنوع ذائقه ها از مهمترین عناصر مؤثر در تبلیغ موفق است.💠 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@IntMob سر میز ناهار: - منال (دانشجوی دکترای مراکشی): چه خبر حسین؟ برای عاشورا شما برنامه داشتید؟ - حسین (با تعجب): آره، چطور مگه؟ - جدی کجا؟ کی ها بودند؟ -تو یه مرکز فرهنگی. بیشتر مراکشی و الجزائری و افغانی و... بودند تا ایرانی. - خوب شما چه کردید روز عاشورا? روزه هم گرفتید شما؟ - (من که تا الان فکر میکردم منظورش برنامه عاشورای خودمان است)، آها الان منظورت رو متوجه شدم، نه، روزه ما نگرفتیم و این روز، روز عزاداری ماست. برنامه ما در عاشورا، سخنرانی هست و ذکر مصیبت حضرت سید الشهداء و...، نه شادی. شما روزه گرفتید؟ من شنیدم که عاشورا برای شما روز جشن و شادی هستش. علتش چیه؟ - علتش ریشه مذهبی نداره و بیشتر یک چیز سنتیه. در واقع یه جورایی نسخه عربی هالووین مثلا! - خوب یعنی چه میکنید؟ - معمولا روزه میگیریم، یه غذای عیدی درست می کنیم، یه هدیه کوچیک یا عیدی مثلا به بچه ها می دیم، بچه ها لباس مهمونی می پوشن و صورتاشون رو نقاشی میکنن مثلا و بازی میکنن و... - عجب! اما ما تو این روز به دلیل شهادت امام حسین و یارانش توسط سپاه یزید در واقعه کربلا و اسارت خاندان حضرت رسول عزاداری میکنیم و... - یه سوال بپرسم؟ یه خورده ممکنه صریح باشه. - بپرس. اشکالی نداره. - شما چرا به خودتون ضربه می زنید. من حتی بعضا دیدم که بعضی از شیعیان با شمشیر به خودشون ضربه می زنن. البته چیزایی که دیدم مال لبنان بوده، شاید تو شیعه هم گروه های مختلفی وجود داشته باشن. مثلا شاید لبنانی ها فرق داشته باشند با ایرانی ها؟ - ادامه صحبت ها به توضیح حرام بودن این کار در نظر علمای بزرگ شیعه و توضیح آئین های عزاداری شیعیان و اینها گذشت. یعنی داستانی داریم، اینقدر تبلیغات و ذهنیت های منفی در مورد مکتب اهل بیت علیهم السلام اینجا وجود داره. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
@intMob ✳️ خاطره ای از نماز مغرب در مسجد برادران اهل تسنن دو ساعتی از اذان مغرب گذشته بود. هنوز نتوانسته بودم نماز بخوانم. تازه باید به بیروت بر می‌گشتم و اقلا یک ساعت و نیم دیگر نمازم به عقب می افتاد. گفتم همینجا در صور یک مسجد پیدا می کنم و نماز می خوانم. یادم افتاد مسجدی در اول چهار راه عباسیه دیده بودم. باران شدیدی می آمد. از ماشین که بیرون آمدم مثل فشفشه دویدم سمت مسجد. برای همین اسم آن را ندیدم. وارد که شدم پنج شش نفر دم در مانده بودند که داشتند خارج می شدند. سلام کردم و رفتم داخل. قیافه هایشان برایم شک بر انگیز شد. تابلوی اعلانات که برگه و دعا و اطلاعیه می چسبانند را نگاه کردم، از صلی الله علیه وسلم فهمیدم که مسجد اهل سنت است. نه اینکه بترسم ولی دو دو تا چهارتا کردم و با خودم گفتم تا دستشویی بروم و وضو بگیرم اینها هم می روند و با خیال راحت نماز می خوانم. وضو گرفتن در وضوخانه اهل سنت سخت است. چون روی صندلی سنگی می‌نشینند و آب به پاها می‌پاشد، برای آنها راحت است چون اساسا پا را کامل می شویند. اما خیس شدن پا برای مسح کشیدن ما مشکل دارد. داخل مسجد که برگشتم دیدم ای بابا یک نفر هست. گفت داشتم در را قفل می کردم هنوز نرفتی؟ گفتم الان یک نماز می خوانم می روم. چون تا به بیروت برسم خیلی دیر می‌شود. گفت خیالت تخت، نمازت رو بخون. رفتم طرف جلوی مسجد که جعبه دستمال کاغذی بود. به بهانه خشک کردن دست و صورت می خواستم از آن به عنوان مهر استفاده کنم. جوان که بعدها فهمیدم خادم مسجد است گفت چیزی می خواهی؟ مهر این بالا هست! کم نیاوردم و با دستمال صورتم را خشک کردم و رفتم مهر را از بالای کتابخانه قرآن ها برداشتم. نماز مغرب را خواندم. خادم منتظر من نشسته بود. عشا هم شکسته بود. وقتی می خواستم بروم گفت قبول باشد. به قیافه اش نمی آمد لبنانی باشد. فضولی ام گل کرد. گفتم اهل کجایی؟ گفت سوریه. گفت تو اهل بیروتی؟ گفتم نه لبنانی نیستم. جا خورد. از لهجه ام معلوم نمی شود خارجی باشم. گفت پس اهل کجایی؟ گفتم ایران. در کمال تعجب دیدم گل از گلش شکفت و مرا در آغوش کشید و گفت به به اهلا و سهلا. همدیگر را بوسیدیم. بیش از یک خادم اطلاعات دینی داشت. شروع کرد از لزوم وحدت گفتن و اینکه خدا همه ما را آفریده و گفته از اهل ذکر سوال کنید. اما متاسفانه برخی علما امروز با پول خریده شده اند و علیه دیگر مذاهب فتنه پراکنی می کنند. گفت متاسفانه شیعه ها نمی آیند در مسجد ما نماز بخوانند. خیلی کم هستند که مثل تو بیایند اینجا نماز بخوانند. ما همه برادر هستیم. در سوریه ما اصلا شیعه سنی نداشتیم. حتی سرباز هم اتاقی من در ارتش مسیحی بود و بعد از شش ماه فهمیدم. ماه رمضان مثل من روزه می گرفت. می گفتم خب تو که نباید روزه بگیری! می گفت خب تو که روزه هستی. من نمی توانم جلوی تو غذا بخورم. کمی صحبت کردیم و دوباره با هم روبوسی کردیم و خداحافظی کردم و زیر باران به سمت ماشین دویدم. در راه خیلی به این جمله اش فکر می کردم که سیاسیون و اشرار ما را از هم جدا کردند وگرنه ما با هم برادر هستیم. دانستن اینکه صهیونیستها تفرقه بین مردم و کشورها انداخته اند کار سختی نیست. خصوصا وقتی لب مرزشان باشی. منبع 💯مبلغان بدون مرز @intMob