📣 #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت #روز_دانشجو و هفته #حقوق_بشر برگزار میکند:
🔹 نشست علمی:
آزادی بیان در دانشگاه
🔸اساتید ارائهدهنده:
🎤 خانم دکتر سیده فاطمه فقیهی
عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و دبیر شعبه استان قم انجمن
🎤 حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رحمت الله علیه، دبیر هسته حقوق بشر انجمن
🔹 دبیر جلسه:
آقای محمد مولاهویزه
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
🎥 همراه با پخش گزیدههای
مستند آمریکایی اخراجشده
💻 شیوه برگزاری: مجازی
📇 صدور گواهی شرکت در نشست علمی
🔗 [لینک ورود به جلسه]
🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
#یادداشت_تحلیلی
📝 مروری کوتاه بر امکانسنجی تقنین شریعت و راهکارهای اجراییشدن آن
1⃣ قسمت اول: قانون عفاف و حجاب؛ منطقهالفراغ یا جامعیت شریعت؟
🖋 به قلم:
آقای محمدحسین نادری
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)
سردبیر نشریه احقاق و عضو انجمن
🔹 پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکلگیری جمهوری اسلامی طبعاً نخستین کار، پیریزی نظامی حقوقی مبتنی بر شرع اسلام و تدوین قانون اساسی است. در این میان مسئله مهم، چگونگی ابتنای قوای حاکم بر احکام اسلامی در این نظام تازهتأسیس است؛ نظامی که هدف اصلی خود را تحقق حاکمیت الله قرار داده و به دنبال طراحی الگوی حکمرانی اسلامی در عصر غیبت است. از دیگر سو ضرورت حل این چالش بنیادین امروز با بروز معضلاتی چون پدیده کشف حجاب، محسوستر شده است و در پی تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بحث از مبنا و راهکار اجرایی شدن بند (1) سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مبنی بر «توجه به موازين شرع بهعنوان اصليترين منشأ قانونگذاري در تنظيم و تصويب طرحها و لوايح قانوني» جدیتر مطرح شده است. اما قبل از آنکه به سراغ قانونگذاری در حوزه حجاب و عفاف برویم لازم است تا وضیعت خود را در قبال اصل مسئله نسبت شریعت با قانونگذاری آنهم به شکل مرسوم امروزی آن پیدا کنیم.
شکی نیست که از میان قوای سهگانه، دو قوه مقننه و قضائیه مهمترین جلوه و بروز را در ارتباط با دین مبین اسلام دارند؛ چرا که قانونگذاری اسلامی و قضای اسلامی از مهمترین نمودهای یک نظام حقوقی اسلامی است. بنابراین از همان ابتدا و در جلسات تدوین و تصویب قانون اساسی، در خصوص پارلمان و فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی بحث و فحص فراوانی صورت گرفت؛ موضوعی که امروزه و بعد از چهار دهه از تصویب قانون اساسی و فعالیت قوای حاکم در جمهوری اسلامی، همچنان میتواند مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. اینکه آیا اساساً با وجود جامعیت دین اسلام در نظام سیاسی مبتنی بر شریعت، جایی برای قانونگذاری باقی میماند و آیا وجود نهادی به عنوان «قوه مقننه» قابل پذیرش است یا خیر؟
🔸 پاسخ سنتی به این پرسش، منفی است و به همین جهت از «مجلس» به عنوان نهاد برنامهریز یاد شده است و نه نهاد قانونگذار. در نقطه مقابل، گروهی با گرایش به نظریههایی مانند «منطقه الفراغ»، برای حکومت و حاکم اسلامی قدرت و اختیار تقنین قائل شدهاند، اما طرفداران «جامعیت شریعت»، چنین نظری را مغایر با کمال دین و مستلزم نقص شریعت دانسته و مردود تلقی کردهاند. موضوع مهمی که برخی از صاحبنظران در مقاله «امکانسنجی تقنین در نظام مبتنی بر شریعت جامع» ضمن بازخوانی مبانی و آثار اعتقاد به «جامعیت شریعت»، اثبات میکنند، این است که اولاً نظریه «منطقه الفراغ» به معنای از دست دادن اعتقاد به جامعیت شریعت نیست و این نظریه قصد ندارد تا نقص در نظام حقوقی اسلام را به رسمیت بشناسد، بلکه مقصود صاحبان این نظریه از «ما لانص فیه»، فقدان حکم خاص و ابدی برای همه موضوعات ریز و درشتی است که جامعه بشری با آن مواجه بوده یا مواجه خواهد شد. آنان، در عین حال، وجود نصوص عامی را قبول دارند که هیچ بنبستی را برای یافتن حکم شرعی در خصوص موضوعات نوپیدای زندگی نمیپذیرند. ایشان بر اساس همین قواعد عام، حکومت و حاکم شرعی را مجاز به وضع و اجرای قانون در حوزههای مختلف میدانند. ثانیاٌ و مهمتر از این، بهرغم برخی قرائتها از نظریه جامعیت شریعت، نباید آن را به معنای تعیین تکلیف قطعی و قبلی برای همه موضوعاتی دانست که اجتماع انسانی با آن روبرو خواهد شد. طبق قرائت صحیح از «جامعیت شریعت» که اتفاقاً در ادله مربوط نیز مورد تصریح قرار گرفته است، این نظریه به معنای بینیازی از تقنین نیست. نتیجه آنکه در نظام اسلامی و یا مطابق نظریه «جامعیت شریعت» نیز، میتوان و باید به «قانونگذاری» پرداخت و دارای «قوه مقننه» بود.
🔹 سؤالات اساسی دیگری نیز در این زمینه قابل بحث و بررسی است؛ اینکه آیا احکام شرعی برای لازمالاجرا شدن در نظام اسلامی باید فرآیند قانونگذاری را طی کنند یا بدون گذر از این فرآیند هم لازمالاتباع هستند؟ و دیگر آنکه اساساً چطور میتوان احکام شرعی را به تقنین درآورد؟ آیا نیازمند فرآوری حقوقی هستند یا بدون ویرایش و تغییر باید به متن قانون تبدیل شوند؟ با توجه به اینکه پرداختن به تمام این سؤالات مجالی مجزا میطلبد، ما در قسمت بعدی این مرقومه، راهکارهای تقنین شریعت را تبیینی اجمالی خواهیم کرد.
🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
🔶️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
🌐 @nshrehghagh
📣 #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
🔹 #گفتوگوی_علمی
نقش حوزه و دانشگاه در بومیسازی حقوق عمومی
🔸با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:
🎙 حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🎙 دکتر سید ناصر سلطانی
عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔹دبیر نشست:
🎙 حجتالاسلام محمدمهدی سمیعیفرد
دانشپژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
📍مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم)
موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
nshn.ir/0brbsCrbIxsZk0
⏰زمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
📇همراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
💥امتیاز ویژه:
عضویت رایگان در انجمن برای شرکتکنندگان حضوری در نشست
🔗 لینک شرکت به صورت مجازی
skyroom.online/ch/p_edalat/naghsh
🤝 با همکاری:
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔰مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
🔰کانون علمی فقه و حقوق
🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🗒 #بخوانید
📋 #بیانیه
.
💠 بسم الله الرحمن الرحیم
📌 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
🔹بخش نخست
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران بهعنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزههای اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاههای خود را در خصوص مهمترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان میکند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید:
◼️با عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانوادهدوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایشهای اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی
◼️با عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامتمدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربهمعروف و نهیازمنکر
◼️ با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده بهعنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سستکننده یا آسیبرسان به این کانون بنیادی
◼️ با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی (منکرات)
◼️ باتوجهبه حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعهسازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوههای غیرانسانی
◼️ با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزههای اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی
◼️ با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156)
◼️ با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامتمدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همهجانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندیهای آحاد جامعه
◼️ با عنایت به تأثیرات بهشدت نامطلوب و قطعی پوششهای پرخطر و آسیبرسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینههای گزاف مترتب بر ولنگاری و بیبندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال
◼️ با بذلتوجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمانیافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (بهویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) بهمنظور عقب نگهداشتن ملت ایران از پیشرفت همهجانبه
◼️ با تأکید بر لزوم پایبندی همگان بهویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سهگانه و دیگر دستگاههای حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🗒 #بخوانید
📋 #بیانیه
.
💠 بسم الله الرحمن الرحیم
📌 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
🔹 بخش دوم
◻️1. ازآنجاکه نوع پوشش افراد در ملأعام و محیطهای عمومی و اجتماعی، حریم خصوصی محسوب نمیشود و نوع پوشش افراد در محیطهای عمومی و اجتماعی بر کرامت انسانی، حقوق و آزادیها و انتخابهای دیگران و همچنین استواری روابط خانوادگی بهجد مؤثر است، لذا مواجهه مؤثر و قانونی با پوششهای پرخطر و آسیبرسان(منکرات)، وظیفه قطعی دستگاههای حکومتی و نهادهای اجتماعی است. بدیهی است تنوع پوشش آحاد جامعه در چارچوب موازین اسلامی و مصالح عمومی امری پذیرفتهشده و مسلّم است و جواز مداخله دولت در نوع پوشش افراد، مبتنی بر رعایت مصالح عمومی جامعه اسلامی و حمایت از نهاد بنیادین خانواده و نیز حق همگان در برخورداری از فضای سالم و امن اجتماعی برای رشد و شکوفایی استعدادهای خداداد در مسیر تقوا است.
◻️2. نقاط قوت قانون مصوب از جمله «توجه به برخورد رتبهای با مقوله کشف حجاب»، «تفکیک احکام مترتب بر برهنگی و بدپوششی و کشف حجاب» و «حذف مواجهه مستقیم نیروی انتظامی با متخلفان»، «توجه همزمان به ضوابط پوشش مردان و زنان»، «عدم اکتفا به مواجهه سلبی و ارائه احکام ایجابی و ناظر به حل مسئله» و غیر اینها از محاسن این قانون و مورد تأکید است. از دیگر سو، «کمتوجهی به مشارکت مردمی در فرایند تهیه و تصویب قانون»، «غفلت از تقویت نقش محوری مردم در مبارزه با منکرات اجتماعی»، «تکرار برخی مصوبات موجود»، «عدم اولویتبندی در اجرای احکام انتظامی و کیفری» و «پرحجم بودن متن قانون» و «تفسیرپذیری ناموجه برخی اصطلاحات»، در شمار ایرادات این قانون تلقی میشود.ضروری است ضمن کاربست ارزیابی تأثیرات فرهنگی و تربیتی قانون در حین اجرای قانون، ابعاد مثبت و منفی قانون در طول دوره اجرای آزمایشی آن توسط کارگروههای تخصصی و کارشناسی با مشارکت نهادهای مردمی استخراج و در زمان اصلاح قانون مدنظر قرار گیرد.
◻️3. اگرچه قوانین مصوب بشری (با وجود طی کردن مسیر کارشناسی و بهرهگیری از دانش و تجربه متخصصان) مصون از کاستی و ایراد نیستند و معمولاً در طول زمان اجرای آنها، نواقص و کمبودهای آنها عیان میشود و لذا میبایست با تکیه بر راههای قانونی برای اصلاح و تکمیل آنها همت گماشت، اما اقدامات زورمدارانه برای توقف و جلوگیری از اجرای قانونی که همه مراحل خود را طبق قانون اساسی طی کرده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، مسیری ناصواب و بدعتی نامیمون و خطرناک است که دلخواه دیکتاتورمآبان در طول تاریخ بوده است و بنیاد نظام حقوقی و امنیت حقوقی شهروندان را نشانه گرفته است. تأخیر در ابلاغ قانون مصوب به استناد برخی توجیهات خودسرانه، خود تخلفی مستقل است. لذا ابلاغ قانون مصوب و اجرای آن به صورت حکیمانه و همراه با روشنگری مستمر و شفافیت معقول، مورد انتظار و تأکید است. اجرای گام به گام، اقناع افکار عمومی نسبت به پیشبرد متوازن احکام متنوع قانون و ارائه پیوست تبیینی و رسانهای در اجرای قانون مورد تأکید است.
◻️4. این انجمن از همه دغدغهمندان زیست کرامتمدار انسانی، اندیشمندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، دانشمندان علوم مختلف انسانی و اجتماعی به ویژه مراجع عظام تقلید، اساتید معزز دانشگاه و پژوهشگران و فضلای گرانقدر حوزوی و دانشگاهی دعوت میکند ضمن اعلام حمایت از اجرای صحیح قانون مصوب، به صورت روشن و صریح نقطه نظرات خود را در خصوص ابعاد گوناگون این قانون در فضایی عالمانه و به دور از هیجان و احساسات کاذب به اشتراک بگذارند. این انجمن آمادگی خود را برای میزبانی برگزاری گفتگوهای علمی آزاد، مؤدبانه، جدّی و مستمر در خصوص کلیه ابعاد و مواد این قانون و موضوعات محوری آن بدون هرگونه محدودیت از جهت مهمانان و موضوعات اعلام مینماید
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
#اصلاحیه
📣 #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
🔹 #گفتوگوی_علمی
نقش حوزه و دانشگاه در بومیسازی حقوق عمومی
🔸با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:
🎙 حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🎙 دکتر سید ناصر سلطانی
عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔹دبیر نشست:
🎙 حجتالاسلام محمدمهدی سمیعیفرد
دانشپژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
📍مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم)
موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
https://nshn.ir/0brbsCrbIxsZk0
⏰زمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
📇همراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
💥امتیاز ویژه:
عضویت رایگان در انجمن برای شرکتکنندگان حضوری در نشست
🔗 #لینک_اصلاحشده
✅ شرکت به صورت مجازی
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3
🤝 با همکاری:
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔰کانون علمی فقه و حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
11zon_merged-Files.pdf
3.21M
🖇 فایل PDF بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
گزارش نشست علمی.pdf
423.8K
#گزارش_تفصیلی
🔹 نشست علمی:
آزادی بیان در دانشگاه
📝 تهیه و تدوین:
مجتبی علیزاده
طلبه درس خارج حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن
🔗 [پیوند مشاهده مستند آمریکایی اخراجشده: فهمیدن مجاز نیست (پخششده در نشست)](https://www.aparat.com/v/IgF2s)
📽 Expelled: No Intelligence Allowed
🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
#گزارش_تصویری
نقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی
🕗 زمان: دوشنبه 3 دی ماه سال ۱۴۰۳
🔸محل برگزاری:شهر قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir