فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر روحالله ایزدخواه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 مشارکت مردم از نگاه گفتمان انقلاب یک #اصل است، حتی یک تاکتیک و استراتژی هم نیست، بلکه یک اصل اساسی است.
.
📌 #مشارکت_مردم تنها به ساحت سیاسی محدود نمیشود بلکه مردم در همه زمینههای اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی میتوانند نقشآفرین باشند.
.
📌 مجلس هر طرح یا لایحهای که امسال پیگیری میکند، هر کنش نظارتی که انجام میدهد باید به مشارکت مردم ربط داشته باشد.
.
📌 وظیفه مهم دولت در زمینه افزایش مشارکت مردم، میدان دادن به فعالیتهای مردمی است.
.
📌 این مدل #حکمرانی ، این مدل #قانونگذاری ، این مدل #اداره_کشور که پر هزینه انجام میشود و همراه با نارضایتی مردم است، قطعا ضد مشارکت مردم است.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر محسن زنگنه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 یک تفکری در کشور حاکم است و معتقد است که اگر ما کار را به مردم واگذار کنیم، کار خراب میشود یا اصطلاحاً از دست دولت در میرود.
.
📌 ما هر زمانی که کار و مدیریت را بهصورت مطلق در اختیار نهادهای دولتی قرار دادیم، در کنارش با امضاهای طلایی مواجه شدیم، با #رانت مواجه شدیم، در کنارش با کاهش بهرهوری مواجه شدیم.
.
📌 دولت با استفاده از منابع خودش که محدود به #فروش_نفت و اخذ #عوارض و #مالیات و مواردی از این دست میباشد، طبعاً نمیتواند اقتصاد کشور را مدیریت کند.
.
📌 ما در بحث اقتصاد باید به مردم #اعتماد کنیم.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
🖼 #اینفوگرافی
💡 #مردم_مدار
.
📌 ضوابط کلی طراحی ایده نخستین رویداد ایدهنگاری #مردم_مدار
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🖼 #اینفوگرافی 💡 #مردم_مدار . 📌 ضوابط کلی طراحی ایده نخستین رویداد ایدهنگاری #مردم_مدار . 🔊 با #مر
🖼 #اینفوگرافی
💡 #مردم_مدار
.
📌 ضوابط کلی طراحی ایده نخستین رویداد ایدهنگاری #مردم_مدار
.
📯 چهارچوب ایدهها:
⬅️ ایدههای ارائه شده می بایست ناظر به یک یا چند محور از محورها (پیش نیازهای ایجاد یا ارتقا، سازکارهای اجرایی، سازکارهای تثبیت و استمرار و محدودیت های پیاده سازی مشارکت)، عرصه ها (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی) و سطوح (بین المللی، ملی و محلی) بوده و می تواند در یکی از سه قالب متنی، صوتی و یا ویدئویی باشد.
.
❌📑✒ ساختار ایده ها در هر دو قالب فوق به این ترتیب است:
1️⃣ مقدمه (تبیین مفاهیم، اهمیت و ضرورت، پیشفرضها)
2️⃣ بیان مساله و آسیب شناسی ناظر به محور، عرصه و سطح مختار
3️⃣ اقدامات و تدابیر اتخاذ شده به منظور رفع آسیب/ جلوگیری از وقوع آسیب محتمل توسط مراجع مربوطه
4️⃣ ایده پیشنهادی برای رفع آسیب/جلوگیری از وقوع آسیب محتمل
5️⃣ لوازم اجرای ایده ها و موانع آن و ارزیابی هزینه فایده
6️⃣ نتیجه گیری
.
📚📝 ایده های ارائه شده در قالب متن می بایست در یک پرونده Word در بازه 750 الی 1500 کلمه باشد و در آن به نحو مستوفی به بخش های ساختار فوق پرداخته شده باشد.
.
💥💥💥 ملاحظه نکات زیر در ارزیابی موثر خواهد بود:
🔍 شرکت به صورت گروهی در رویداد
🔍 تنوع تخصصی اعضای گروه
🔍 تنوع مقاطع تحصیلی اعضای گروه
🔍 طرح مثال، آمار، نقل قولهای مرتبط که به انتقال بهتر ایده کمک می کند.
🔍 درج ارجاعات مربوطه در متن در صورت لزوم
🔍 درج پیوست در صورت لزوم
🔍 سازماندهی متن در چهارچوب بندهای با ایده مرکزی معین
🔍 توجه به ابعاد غیرحقوقی موضوع (جنبههای جامعهشناختی، مدیریتی، اقتصادی و فناورانه)
.
🎤🎧📽🎬🎥 ایده های ارائه شده در قالب صوت و ویدئو می بایست در یک پرونده MP4 در بازه 5 الی 10 دقیقه باشد و در آن به نحو مستوفی به بخش های ساختار فوق پرداخته شده باشد. ویدئوهای ارسالی می بایست به صورت افقی ضبط شده و حجم آن نیز نباید از 15 مگابایت فراتر باشد.
.
⚠️ نکات مهم در ارزیابی:
🖇 طرح مثال، آمار، نقل قولهای مرتبط که به انتقال بهتر ایده کمک می کند
🖇 ذکر ارجاعات مربوطه به صورت دقیق در ویدئو در صورت لزوم
🖇 درج تصاویر یا ویدئوی پیوست به ویدئوی ارسالی در صورت لزوم
.
⛔🚫 درج یا ذکر مطالب غیرمرتبط امتیاز منفی به دنبال خواهد داشت.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 به مناسبت روز #بانکداری_اسلامی
.
📌 «بانکداری بدون ربا» یا «بانکداری اسلامی»؟ مسئله این است ...
.
✍ محمدحسین صادقی
🎓 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
🏢 عضو هسته حقوق عمومی اقتصادی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
1️⃣ با توقّف مبادلات پایاپای و استفاده از پول بهعنوان واسطه معاملات، صنعت بانکداری برای واسطهگری میان دارندگان وجوه مازاد و واحدهای اقتصادی دارای کسری پا به دنیای اقتصاد نهاد. مطالعه ماهیّت بانکداری متعارف بیانگر آن است که بسیاری از ابزارهای این نهاد، در قالب قرض با بهره طراحیشدهاند. این در حالی است که این قالب قراردادی در معارف اسلامی تحت عنوان ربا شناساییشده و با ادبیاتی همچون جنگ با خدا و پیامبر از آن یادشده است (بقره: 279).
.
2️⃣ پس از ورود این صنعت به کشورهای اسلامی، اشکال مذکور متفکرین مسلمان را بر آن داشت تا در سطوح مختلف به رفع تناقض ساختار بانک سرمایهداری با نظام اقتصادی اسلام بپردازند. توضیح بیشتر آنکه بانک سرمایهداری در دو سطح با نظام اقتصادی اسلام در تناقض میباشد: 1. تناقض با احکام شریعت اسلامی و قانون مدنی فقه اسلامی که ربا را حرام نموده است. 2. تناقض با مبانی اقتصاد اسلامی و روح عمومی آن در توزیع و استفاده از ثروت. در جهت مقابله با دو تناقض مذکور، دو رویکرد قابلتصور است: 1. تلاش در جهت رفع تناقض نخست و دستیابی بهنظام بانکداری بدون ربا. 2. عدم اکتفا به رفع تناقض نخست و تلاش در جهت دستیابی بهنظام بانکداری اسلامی [1] از طریق حل هر دو تناقض مذکور. در چهارچوب محدود رویکرد نخست، نمیتوان بین نقش بانک و اصول مکتب اقتصادی اسلام سازگاری ایجاد نمود؛ به همین جهت رویکرد بانکداری بدون ربا نمیتواند اهداف مکتب اقتصادی اسلام از تحریم ربا را بهصورت کامل محقق سازد؛ و برای دستیابی به نهاد اسلامی حقیقی در زمینه مالی، تلاش برای حل هر دو تناقض مذکور ضروری مینماید (صدر، 1434ق، صص201-203).
.
3️⃣ اکتفا به حل تناقض نخست و اجرای عقود اسلامی در نظام بانکداری بدون ربا، همواره با چالشها و تناقضهای متعددی مواجه میشود که ریشه این چالشها عدم سازگاری لازم میان ساختار بانک بدون ربا و مکتب اقتصادی اسلام میباشد. درنتیجه این چالشها، نه ابزار بانکی مورداستفاده، از کارکرد اقتصادی لازم برخوردار بوده و نه نظر شریعت در این حوزه تأمین میگردد؛ به عنوان مثال تنها یکی از چالشهایی که در اثر ناسازگاری عقود اسلامی با ساختار نظام بانکداری بدون ربا حاصل میشود، مسئله صوریسازی برخی فعّالیّتها و تسهیلات نظام بانکی میباشد. صوریسازی به این معناست که معاملهای که بین بانک و مشتری انجام میپذیرد، مورد قصد جدّی یک طرف یا طرفین معامله واقع نشده و صرفاً از صورت و ظاهر این معامله برای دستیابی به اغراض دیگر استفاده میشود؛ به عنوان مثال در عقد جعاله، مشتری ابتدا با درخواست خدمت به بانک، نسبت به انعقاد جعاله اقساطی با نظام بانکی اقدام مینماید. در ادامه نظام بانکی با انعقاد یک جعاله نقد، خود فرد را مأمور به انجام خدمت مذکور نموده و وجه مورد نیاز را در اختیار او قرار میدهد. حال آنکه بر اساس گزارش فعّالین حوزه بانکداری معمولاً وجه دریافت شده صرف خریداری خدمت نگردیده و در امور دیگر هزینه میگردد (اکبریان و رفیعی، 1386ش، ص113). به همین جهت اگرچه صورت و ظاهر این معامله عقد جعاله میباشد؛ امّا در باطن، فرد مبلغی را از نظام بانکی استقراض نموده و متعهد میگردد در بازههای زمانی مشخص نسبت به بازپرداخت اقساط آن به همراه زیاده اقدام نماید. درنتیجه ماهیّت معامله مذکور منطبق بر ربای قرضی میشود.
.
⬛ پینوشت:
✔ مقصود از «نظام بانکداری اسلامی» در این نوشتار، نهاد مالی است که بر اساس چهارچوب نظام اقتصادی اسلام طراحیشده باشد. استفاده از تعبیر «بانک» در این ترکیب صرفاً جهت تقریب به ذهن بوده و از اصالت ویژهای برخوردار نمیباشد.
.
📚 منابع:
1- قرآن کریم.
2- صدر، محمدباقر (1434ق). موسوعة الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر قدس سره. قم، پژوهشگاه علمی-تخصصی شهید صدر.
3- اکبریان، رضا؛ رفیعی، حمید (1386ش). بانکداری اسلامی، چالشهای نظری - عملی و راهکارها. فصلنامه اقتصاد اسلامی، 26 (7)، صص 97-118.
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
💥 💥مجموعه یادداشتهای ذیل رویداد #مردم_مدار
.
📌 اعتماد؛ كليد احياي مشاركت جامعه در توليد از طريق #بورس
.
✍ مصطفی امیری
🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
.
⬅️ در ديدگاه سنتي همواره سرمايهگذاري كردن، از طرفي مربوط به اشخاصي تلقي ميشده كه داراي ثروت زياد يا نسبتاً زيادي بودهاند و از طرفي نيز فعالان بازار كه نياز به سرمايه داشته و پذيرندگان سرمايه بودهاند، آن را از نهادهاي مشخصي همچون بانكها يا صندوقهاي معين و يا از ثروتمندان محدودي تأمين ميكردهاند. با گذشت زمان و به لطف ابزارها و فناوريهاي نوين، سرمايهگذاري نيز دچار تغيير و تحولات جدي شد. ديگر براي سرمايهگذاري كردن الزاماً نيازي به داشتن ثروت زياد نبود و تنها راه سرمايهپذيران نيز يافتن شخص ثروتمند يا نهادي همچون بانك و طي كردن فرايندهاي پيچيده و پرضابطهي بانكها نبود. در اين حالت، سرمايه از عموم مردم و از تعداد زيادي از افراد جامعه جمعآوري ميشود، كه به آن، «تأمين مالي جمعي (Crowd Funding)» يا «جمعسپاري مالي» ميگويند. در اين وضعيت جديد، چنانچه بخش خصوصي ثروتمند را با عموم جامعه متفاوت بدانيم، در اين صورت گروه اخير، يعني عموم جامعه ميتوانند در امور اقتصادي به ميزان قابل توجهي مشاركت كرده و از اين طريق در اثرگذاري بر سرنوشت اقتصادي كشور نيز تأثيرگذار باشند و اين امر، همان موضوعي است كه در شعار سال 1403 با عنوان «جهش توليد با مشاركت مردم» بيان گرديده است. ناگفته پيداست كه اين جمعسپاري مالي و مشاركت مردم بايد در فضايي امن، شفاف و به دور از سوءاستفادههاي احتمالي اشخاص سودجو باشد. علاوه بر اين، در بند «5» و «6» سیاستهای کلی نظام در امور تشویق سرمایهگذاری (ابلاغي 1389 مقام معظم رهبري) نيز بر لزوم «لغو انحصارات غیرضرور و تقویت ساختار رقابتی و زیرساختهای لازم» و همچنين «شفافيت درآمدها» تأكيد گرديده است.
⬅️ مجموعه مطالبي كه بيان شد، مربوط به همان فضايي است كه ميتواند در بازار بورس كشور وجود داشته باشد. بورسهاي چهارگانه كشور (كالا، انرژي، اوراق بهادار، فرابورس) در حالي فعاليت مالي مذكور را با مشاركت سرمايهگذاران انجام ميدهند كه سازمان بورس و اوراق بهادار بر فعاليت آنها نظارت داشته و تخلفات يا جرايم فعالان اقتصادي بورسي را رسيدگي يا پيگيري قضايي مينمايد. در واقع، بورسهاي كشور ميتوانند بسترهاي مناسبي در جهت جمعسپاري مالي يا مشاركت مردم در اين زمينه بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار نيز ميتواند در جهت حفظ امنيت و شفافيت فضاي اين بازارها، اقدامات نظارتي لازم را انجام دهد.
⬅️ لكن در طول چند سال گذشته، تابلوي بورسها در غالب اوقات، سرخپوش بوده است، كه نشان از وضعيت نامناسب اين بازار دارد. لازم به ذكر است سرخپوش بودن تابلوهاي بورس بدان معناست كه ميانگين ارزش سهام شركتهاي فعال در بورس (شاخص كل) كاهش پيدا كرده است و با توجه به اينكه بازار بورس مبتني بر نظام عرضه و تقاضا بوده و ارزش سهام اين شركتها با خروج سرمايه سهامداران از بورس ارتباط مستقيم و بيواسطهاي دارد، بنابراين بايد در واقع عامل اصلي خروج سرمايه از بورس را يافت. در اين خصوص تحليلهاي مختلفي صورت گرفته است. لكن به نظر ميرسد مهمترين عامل اين وضعيت، عدم وجود «اعتماد» جامعه به اين بازار باشد، كه باعث ميشود در حالت عادي سرمايههاي خود را به اين بازار وارد نكرده و در مواقع خاص همچون وقوع هر گونه اتفاق كماهميت سياسي، نظامي يا اجتماعي نيز آن را از بورس خارج كرده و به بازارهاي موازي (همچون بازار مستغلات، طلا و ارز) انتقال دهند. بنابراين اقدام كليدي براي بازگشت سرمايهها به بازار بورس و خروج آن از سرخپوشي، بازگرداندن اعتماد جامعه به آن است، كه براي اين موضوع ميتوان راهكارهاي زير را ارائه كرد:
1️⃣ كاهش جذابيت اقدامات ناسالم بازارهاي موازي: با توجه به اينكه بازارهاي موازي بورس -چه در واقعيت و چه از نظرگاه مردم- سودآوري مطمئنتر و بيدغدغهتري نسبت به بازار بورس دارند، بنابراين بسياري از اشخاص ترجيح ميدهند كه سرمايههاي خود را به آن سو هدايت كنند. حال آنكه اين امر، باعث شده تا علاوه بر ابتذال فرهنگ مالي مردم و وادار كردن آنان به سفتهبازي و سوداگريهايي كه هيچ سودي براي اقتصاد كشور ندارد، التهاب در اين بازارها و در نتيجه بيثباتيهاي مقطعي اقتصادي به بار آيد. از اين روي لازم است تا با انجام اموري از جمله اجراي جامع طرح اخذ ماليات بر خانههاي خالي مندرج در ماده (54) مكرر قانون مالياتهاي مستقيم (اصلاحي 1399)، شفافسازي و اخذ ماليات عادلانه در بازار طلا (كه اقدام به آن، در ماههاي گذشته منجر به اعتراضات شديد طلافروشان شده است) و مواردي از اين قبيل، جذابيت بازارهاي موازي بورس، كه هيچ سودي براي اقتصاد كشور ندارند، كاهش پيدا كند.
.
ادامه یادداشت در پیام بعدی: 👇👇👇
2️⃣ آگاهيبخشي به جامعه: به دليل سقوط ناگهاني و غيرمنتظره ارزش سهام شركتهاي بورس در سال 1399، بسياري از مردم، فعاليت در فضاي بورس را همچون قمار دانسته و تصور ميكنند كه وارد كردن سرمايه در اين بازار، صرفاً نياز به انجام بازيهاي مالي غيرمولد دارد. حال آنكه بايد با انجام كار تبليغاتي و افزايش آگاهي جامعه، اين امر را به آنان تفهيم كرد كه فعاليت در بورس ميتواند باعث رشد و گسترش فعاليت شركتها و نهادهايي شود كه در اقتصاد كشور اقدام به توليد ميكنند و در نهايت با افزايش توليد ناخالص داخلي كشور (GDP) و ساير شاخصهاي اقتصادي، به جامعه خدمت مينمايد.
3️⃣ كاهش امكان نوسانات ناگهاني سهام شركتها: يكي از مهمترين خصوصيات اوراق اسلامي -كه باعث شده تا در برخي از كشورها از جمله بورس لندن نيز جذابيت لازم را داشته باشند- پايين بودن ميزان ريسك اين اوراق است. اگرچه نبايد بازار را به گونهاي ضابطهمند كرد كه آزادي آن به طور كامل مختل شده و نظام عرضه و تقاضاي شفاف آن، معيوب گردد، لكن بايد به گونهاي عمل كرد كه وقتي اشخاص سرمايه خود را به اين بازار وارد ميكنند، بتوانند از عدم نابودي سرمايه خود آن هم فقط در طول يك روز اطمينان پيدا كنند. براي نيل به اين موضوع بايد چند اقدام جدي انجام شود:
.
✅ تشديد مجازاتها: مجازاتهاي مربوط به جرم استفاده از اطلاعات نهاني مندرج در ماده (46) و بندهاي «1» و «2» آن و همچنين بند «3» ماده مذكور از قانون بازار اوراق بهادار (مصوب 1384) بايد تشديد گردد، تا انگيزه سودجويان براي كسب ثروتهاي ناگهاني براي خود و محو كردن ناگهاني سرمايههاي مردم از بين برود.
✅ تحديد فروش حقوقيها: با توجه به اينكه گاهي فروش ناگهاني سهام يك شركت توسط حقوقيها در حجم بالا ميتواند ارزش سهام آن شركت را چندين برابر كاهش داده و منجر به از بين رفتن ميلياردها ريال سرمايه مردم شود، بايد علاوه بر محدوديت مربوط به «نوسان روزانه قيمت»، محدوديت «حجم فروش سهام» براي حقوقيها نيز وضع گردد تا ريسك اين بازار تا حد زيادي كاهش پيدا كند.
.
💠 در نهايت اميد ميرود كه با انجام اقدامات مذكور، بازار بورس كشور نيز بتواند در راستاي شعار سال 1403 مبني بر «جهش توليد با مشاركت مردم»، گامهاي مناسبي را بردارد.
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 آقای علیرضا شفاه، تحلیلگر و عضو شورای علمی موسسه علم و سیاست اشراق از #مردم_مدار میگوید
.
📌 یکی از خطرات و آسیبهایی که در سالهای اخیر پیدا کردیم این است که تلقی مفهوم "سیاست" را به مفهوم "اداره" تقلیل دادهایم.
.
📌 برخی فکر میکنند که رئیسجمهور، صرفاً رئیس بزرگترین اداره کشور است!
.
📌 عبارت #جمهوری_اسلامی_ایران یک عبارت واحده است! نه یک عبارت ترکیبی یا یک عبارت مقید.
.
📌 اساسا مشارکت مردم به این معنا است که او در این جهان برای خودش راهی ببینید، احساس کند که در این راه میتواند شریک داستان جهان باشد.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از #مردم_مدار میگوید
.
📌 وضعیت موجود #مشارکت_مردم در عرصه #تصمیمگیری و در عرصه #تصمیم_سازی ، آنطور که باید و شاید مطلوب نیست.
.
📌 من فکر میکنم یکی از کاستیها و شاید انحرافها در حوزه مشارکتهای مردمی، فروکاستن بحث به #مشارکتهای_سیاسی است.
.
📌 اسناد راهبردی و بالادستی ما به خوبی بحث مشارکتهای مردمی را پیشبینی کردهاند، اما نه اقناع #افکار_عمومی به درستی در این زمینه انجام شده و نه بدنه ساختاری و سازمانی دیوانسالاری ما تناسبی با اهداف مشارکت در مردم پیشبرد امور کشور دارد.
.
📌 یکی از گامهای مهم در راستای گسترش مشارکت مردم، تقویت #واحدهای_غیرمتمرکز و تمرکززدایی حداکثری از قوه مرکزی است.
.
📌 به غیر از #انتخابات که یکی از مظاهر مشارکت مردم در عرصه تصمیمگیری است، میبایست نسبت به مشارکتهای غیرانتخاباتی فکر کنیم. راهکارهایی متناسب با #زیست_بوم جامعه ایرانی.
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید:
.
🔰 سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
🔶 فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
🔸گعده دوم: قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟
💠 محورهای گفتگو:
✔️مبنای مداخله مردم در تدوین و نگارش قانون اساسی
✔️منشأ اعتبار قانون اساسی
✔️تمایزات قوه موسس در حقوق عمومی مدرن و حقوق عمومی اسلامی
✔️ مبنای تعیین تکلیف برای نسلهای آینده در قانون اساسی
✔️کیفیت تغییر قانون اساسی در صورت احراز اراده عمومی مبنی بر تغییر آن
.
📍 همراه با ارائه اساتید:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 دبیر هیئت اندیشهورز انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران
♦️ مجالی برای گفتگو میان مخاطبین و اساتید
🗓 دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸، مجموعه سرچشمه
.
✅ جلسه به صورت حضوری برگزار شده و برای مشارکتکنندگان در بحث، گواهی شرکت در جلسه صادر میشود.
.
📌 لوکیشن محل برگزاری جلسه:
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
.
✅ علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
101.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش اول)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
💥 این نشست با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و همچنین دکتر محمدرضا اصغری شورستانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ سهشنبه ۲۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی در سالن جلسات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
✅️ در بخش نخستِ این گفتگوی چالشی، نقطه افتراق بحث بر سر جایگاه حقیقی قانون اساسی در حقوق عمومی اسلامی است. یک اندیشه که دکتر نیکونهاد آن را راهبری میکند، قائل به عبور از قانون اساسی شکلی در صورت از دست دادن مصلحت و کارآمدی در قالب اصول ۱۱۲ ( مصلحت موقت) و ۱۷۷ (مصلحت دائمی) با عنایت به قانون اساسی مادی است. مدافع اندیشه دیگر یعنی دکتر اصغری اما معتقد است مادامی که قانون اساسی شکلی به مثابه عهد مردم و حکمرانان است مجمع تشخیص مصلحت حق ندارد از آن عبور کند. اگر اصلی اشتباه است باید طبق اصل ۱۷۷ در آن بازنگری شود چرا که مردم معمار بازنشسته نیستند و نقش آنها تداوم دارد.
🤔 نظر شما چیست؟ درست است. اول باید استدلالات دو استاد را دید بعد نظر داد...
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
📢 #بخوانید
.
📌 الزامات تحقق #حکمرانی قانونمند در #فضای_مجازی
.
✍ حمید فعلی
🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
💥 آنچه در این یادداشت میخوانید:
1️⃣ مهمترین اسناد و سیاستهای حوزه فضای مجازی که اجرای آنها نیازمند قانونگذاری است، کدام است و چه حوزههایی از آنها نیازمند قانونگذاری است؟
2️⃣ قانون بودجه چگونه میتوانند زمینه اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت در حل مسائل فضای مجازی فراهم کنند؟
3️⃣ چگونه تعیین نسبت نهادهای متعدد سیاستگذار و تنظیمگر در فضای مجازی بر حکمرانی قانونمند اثر میگذارد و چه باید کرد؟
4️⃣ برای بررسی سایر تجارب قانونگذاری جهت نیل به حکمرانی قانونمند در دنیا، کدام قوانین و بر چه اساسی باید ارزیابی شوند.
.
✴ در ادامه بخوانید...
https://eitaa.com/iplai_ir/245
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی 📢 #بخوانید . 📌 الزامات تحقق #حکمرانی قانونمند در #فضای_مجازی . ✍ حمید فعلی 🎓 دانشج
حکمرانی قانونمند.pdf
460.2K
📝 #یادداشت_تحلیلی
📢 #بخوانید
.
📌 الزامات تحقق #حکمرانی قانونمند در #فضای_مجازی
.
✍ حمید فعلی
🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
53.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش دوم)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
✅️ سخن بر سر ذاتیات و عرضیات قانون اساسی است. هر دو استاد قائل بر این مفاهیم هستند ولی فهم متفاوتی دارند. دکتر نیکونهاد معتقد است نمادِ خواست مردم، منحصر در قانون اساسی شکلی نیست بدین سان مفهوم قانون اساسی ماهوی مطرح میشود. مطالبات مردم به قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ بازمیگردد و ریشه در پذیرش اسلام اجتماعی و رهبری امام خمینی دارد. ذاتیات ارزشها و بنیادهاست و عرضیات، ساختارهاست.
نظر دکتر اصغری این است که ذاتی و عرضی در چهارچوب قانون اساسی است و نباید از نص آن عبور کرد. رویه شورای نگهبان نیز به عنوان پاسدار قانون اساسی چنین است.
🤔 نظر شما چیست؟ درست است. اول باید استدلالات دو استاد را دید بعد نظر داد...
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
51.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📌 قسمتهای برگزیده نخستین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
(بخش سوم)
♦️فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
✅️ بهراستی نسبت بین قانون اساسی جمهوری اسلامی با انقلاب مشروطه چیست؟
دکتر نیکونهاد: این بحث از دو زاویه قابل بررسی است: اگر انقلاب مشروطه از اهداف اصلی خود منحرف نمیشد و در کنار تاسیس عدالتخانه، رهبران آن، علمای اصیل باقی میماندند و آغشته به روشنفکری وارداتی نمیشد میتوانستیم انقلاب اسلامی را همراستای انقلاب مشروطه بدانیم اما اگر معتقد به اندیشهای شویم که همه جا یک اساسی دارد ما هم همان اساس با آن ضوابط را میخواهیم این انحراف بوده و با انقلاب اسلامی زاویه دارد. متاسفانه اصل تراز نیز به جهت دگردیسی، اجرایی نشد چون ارادهای برای انجام آن وجود نداشت.
دکتر اصغری شورستانی: دگر دیسیِ مشروطه از تاسیس عدالتخانه اتفاق نیفتاد. تاسیس عدالتخانه خواسته متحصنین در حرم حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) بود. در کنار آن تاسیس دارالشورا درخواست متحصنین در باغ سفارت انگلستان بود. دو اندیشه در این میان موجود بود: عدهای معتقد بودند اگر دارالشورا را از انگلستان گرفتی بسان اجزای ساعت باید همه چیز را بگیری اما عدهای در مقابل معتقد بودند میتوان تنها فرم را گرفت.
◼ با انجمن خودتان همراه باشید
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُواْ ٱلجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَواْ مِن قَبلِكُم مَّسَّتهُمُ ٱلبَأسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَ زُلزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَى نَصرُ ٱللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصرَ ٱللَّهِ قَرِيب. (بقره/۲۱۴)
◼️شهادت جانسوز سید عزیز مقاومت، عالم مبارز و نستوه، حجت الاسلام سید حسن نصرالله رضوان الله علیه، اگرچه داغی بر دل مؤمنین و انسان های آزاده است، اما خون تازهای است که در رگهای جبهه مقاومت جریان یافته و انگیزه مبارزه با رژیم خونریز صهیونی را در آزادگان عالم دو چندان میکند.
◼️انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران، ضمن عرض تسلیت و تبریک بابت این ثلمه بزرگ و توفیق الهی و نیز شهادت جمعی از فرماندهان و مجاهدان شجره مبارکه حزب الله، به محضر امام عصر ارواحنافداه، نایب بر حق ایشان حضرت آیتالله امام خامنهای، ملت مسلمان ایران و ملت مظلوم و مقتدر لبنان و آحاد امت اسلامی، اعلام میدارد ساخت مستحکم حزبالله لبنان و جبهه مقاومت بسیار ریشهدارتر از آن است که با بریدن شاخهای هرچند پربار از پا بیفتد، بلکه این جنایت مایه تسریع در پایان بخشیدن به حیات این ولد نامشروع انگلیس خبیث و جنایتکار خواهد شد باذن الله.
و اما حزب الله لبنان کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء به مراتب قویتر از دوران جنگ ۳۳ روزهای است که رژیم صهیونی در آن شکستی مفتضحانه خورد. این قدرت در یک شخص متمرکز نشده است که با شهادت او زوال پذیرد بلکه بر پایه ایمان عمیق به حقیقت و حقانیت و راه اصیل مقاومت استوار است.
◼️به حکم آیه شریفه «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا» (نساء/۷۵) انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با پیروی از حکم جهاد ولی امر مسلمین جهان در حمایت از لبنان برای نابودی باند تبهکار و عنکبوت خبیث صهیونی، با توجّه به اینکه شرایط کنونی هم برای جبهه حق و هم برای دشمن باطل صهیونی، شرایط مرگ و زندگی است، تکلیف دینی و فوری عموم امت اسلام را این میداند که از برادران دینی خود در غزه و لبنان حمایت همه جانبه و بیدریغ نمایند. آزادگان دنیا نیز میبایست بر اساس اصول انسانیت خود را موظف به مقابله با جنایات بینالمللی و اقدامات تروریستی گسترده این رژیم جنایتکار بدانند.
◼️دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصول ۳، ۱۱، ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی باید به تکلیف اساسی و مسئولیت فراسرزمینی خود در حمایت همهجانبه از مبارزه حقطلبانه حزب الله لبنان علیه رژیم جعلی صهیونی در جهت آرمان آزادی قدس شریف از اشغال عمل نماید. در این راستا بر اساس منشور ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر اسلامی و سایر اسناد بینالمللی، مقابله متناسب با این سگ هار جریان استکبار نه تنها مشروع، بلکه تکلیفی انسانی اسلامی و حقوقی است. از سوی دیگر بر اساس بند ۵ اصل سوم قانون اساسی، ضروری است که برای طرد كامل استعمار، از نفوذ اجانبی که از طریق ایادی خائن یا غافل یا مرجفون في المدینه در داخل کشور شعار سازش و عدم اقدام به انتقام سر میدهند، جلوگيری کرد. در این زمینه طبق اصول ۱۱۳ و ۱۲۲ و ۱۷۶ و سایر اصول مرتبط قانون اساسی تکلیف خاصی متوجه شخص رئیس جمهور محترم و سایر مسئولین جمهوری اسلامی ایران است.
◼️بر این پایه، این انجمن علمی، عموم مردم و نخبگان علمی، سیاسی و نظامی مسلمان و آزاده را در سطح جهان و ایران به ادامه راه مکتب نصرالله تا نابودی کامل این رژیم دعوت کرده و هشدار میدهد که هزینه سازش و تسلیم در برابر این جنایتکاران به مراتب بیش از مقاومت است. انتقام نگرفتن از خون این شهدا و مردم مظلوم غزه و لبنان، این رژیم اشغالگر را به خونریزی تشنهتر کرده و او را در پیمودن اهداف سلطهگرانه خود نسبت به دیگر مناطق جهان و به ویژه کشورهای اسلامی، مصممتر خواهد کرد.
◼️در آخر این انجمن علمی، اعلام آمادگی میکند تا با یاری سایر نخبگان حقطلب، پرچم خونخواهی شهدای مقاومت را در مراجع تظلمخواهی بینالمللی برافرازد تا منجر به محکومیت حقوقی رسمی چنین جنایاتی گشته و در مقابل ارتکاب مجدد آن بازدارندگی حقوقی ایجاد کند.
و السلام علی من اتبع الهدی
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
گزارش دوم در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
599.2K
📖 #جایگاه_قانون_اساسی_کجاست؟
📝#گزارش_تفصیلی
🔰 *سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
🔶 فصل اول گفتگو: *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
🔸گعده دوم: *قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟*
📍 *همراه با ارائه اساتید:*
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 دبیر هیئت اندیشهورز انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 *آیا عملیات وعده صادق 2 از منظر حقوق بینالملل دفاع مشروع تلقی میشود؟*
آنچه در این یادداشت میخوانید:
✒️آیا اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت، از نظر حقوق بینالملل نیز مشمول تعریف تروریسم است؟
✒️چه قضایایی مشابه وعده صادق 1 و 2 در دکترینهای پذیرفتهشده در حقوق بینالملل وجود دارد؟
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
دکتر ضیایی.pdf
370.3K
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 *آیا عملیات وعده صادق 2 از منظر حقوق بینالملل دفاع مشروع تلقی میشود؟*
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📖 #کتاب_خوب
📚 عنوان کتاب: حقوق اساسی کشور های اسلامی
🖋 به قلم: حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته و محمد مهدیفر
📗مطالعه تطبیقی گاه در ارتباط با مکاتب حقوقی و گاه در سایه نظامهای حقوقی صورت میگیرد. این گونه دستهبندیها با هدف آسانسازی آگاهیهای حقوقی از یکسو و زمینهسازی جهت درک بهتر نقاط قوت و ضعف نظامهای حقوقی از سوی دیگر است. قواعد حقوقی، زمانی که از انسجام و به هم پیوستگی نسبی در مبانی، منابع، ساختار و اهداف برخوردار باشند، می توان نام «نظام حقوقی» بر آن نهاد.
📄در حال حاضر بیش از 50 کشور وجود دارد که نظام حقوقی یا اجزایی از نظام حقوقی آنها رنگ و بوی اسلامی دارد. در کتاب «حقوق اساسی کشورهای اسلامی» تصویری از نقاط اشتراک و افتراق موضوعات حقوق اساسی در کشورهای اسلامی به استادان و دانشجویان گرامی ارائه شده است. کتاب مشتمل بر فصول زیر است: فصل اول اختصاص به مفاهیم و مبانی (مبانی حاکمیت و نسبت دین و دولت)دارد. در فصل دوم، حقوق و آزادیهای مدنی و سیاسی و در فصل سوم، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی تطبیقی شدهاند. فصل چهارم، تصویری از نظام تفکیک قوا در کشورهای اسلامی را ارائه کرده و در فصلهای پنجم، ششم و هفتم به ترتیب مروری بر قوای مقننه، مجریه و قضائیه صورت گرفته است.
◾ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه منتشر کرد:
🔰 تیزر گعده دوم *سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
🔶 *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
🔸 *قانون اساسیِ کدام مردم؟ مردمِ کدام قانون اساسی؟*
💠 این نشست در تاریخ دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در مجموعه سرچشمه با ارائه اساتید گرامی، دکتر نیکونهاد و دکتر اصغری برگزار گردید.
✅ *علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:*
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
48.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #به_نظاره_بنشینید
🎬 #قانون_اساسی_کدام_مردم؟
📌 *قسمتهای برگزیده دومین گعده گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی*
(بخش اول)
♦️فصل اول گفتگو: *مسئله قانون اساسی در زمانه ما*
💥 این نشست با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و همچنین دکتر محمدرضا اصغری شورستانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ دوشنبه ۲۶ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی در سالن جلسات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
✅️ *دکتر نیکونهاد:*
گروههای مختلف همیشه ادعای اکثریتنمایی دارند و برای بازیگری فعال در حکومت این ادعا را مطرح میکنند که مردم هم این حکومت را نمیخواهند پس باید حکومت مستقر توسط ما ساقط شود. بدین سان چرخه خشونت مطرح میشود و خشونت موجه و ناموجه در هم خلط میشود. هر حکومتی ایضا حکومت اسلامی بنای ماندن دارد ولی روشهای ماندن فرق میکند. باید تبیین کرد که وضعیت حکومت اسلامی ولو با هزینه دادن به مرز حفظ موجودیت نرسد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، برای جمهوری اسلامی چگونه ماندن هم مهم است نه اینکه فقط بماند.
🤔 نظر شما چیست؟
◼ *با انجمن خودتان همراه باشید*
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir