🔘 باید با بیان و شیوهی هنری، معرفت را در بین مردم گسترش دهید. بنابراین شأن مداح این است؛ یعنی #برانگیختن_عواطف، و به کمک اندیشه و خرد بردنِ این عواطف. شأن مداح و ستایشگر - این حرفهای که امروز در کشور ما بحمداللّه بوفور وجود دارد - این است که بتواند با #بیان_هنری، با شیوهی هنری، با اجرای هنری، معرفت را در بین مردم گسترش دهد. این شد #محور_اصلی. شعری که انتخاب میکنید، لحنی که انتخاب میکنید، شیوهای که در آن با مردم حرف میزنید، در این جهت قرار بگیرد؛ در #جهت_افزایش_معرفت و عمق بخشیدن به هدایت مردم و دانائیهای آنها از دین و از راه زندگی؛ این کاری است که جامعهی مداح به بهترین وجهی میتواند انجام دهد.۱۳۹۲/۰۲/۱
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
▪️شکی نیست که در مواردی در عزاداریها حرفهای غیرواقعی و غلط و خرافی گفته میشود؛ لیکن اگر فرض میکردیم هیچ حرف غلطی هم به آن معنا بیان نشود، اما وقتی حرف صحیح ولی #سست و بدون استناد به یک #مدرکِ_درست گفته شود، یا حرفی که ایمان مردم را متزلزل کند و در باور مخاطبان نگنجد، گفته شود، این هم مضر است.
▪️امروز ما این همه در کشور مسأله داریم. یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینی و حسینیهها و سینهزنیها و دستجات مذهبی. از این منبر، #والاترین_معارف و #فوری_ترین و #لازمترین مطالب را میشود بیان کرد؛ اما اگر ما این را به چیزهای موهوم یا موهون مصروف کنیم، بههیچوجه مصلحت نیست.۱۳۸۳/۱۲/۲۷
____
🔻هیئت وعزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
🖊| روضهخواندن و سینهزنی مربوط به همه ائمه نیست.
🔘مسألهى دیگر، مسألهى روضههاست. روضهخوانى و سینهزنى باید باشد؛ اما نه در هر عزایى. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن – آن سنت سنیه – مربوط به همهى ائمه نیست؛ متعلق به بعضى از ائمه است.
🔘حالا یک وقت در جمع و مجلسى کسى روضهاى مىخواند، عدهاى دلشان نرم مىشود و گریه مىکنند؛ این عیبى ندارد.
🔘اصلاً عزادارى کردن یک حرف است، روضهخوانى و سینهزنى راه انداختن یک حرف دیگر است. #روضهخوانى و #سینهزنى راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به #بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست و یکم ماه رمضان، سینه زنى و عزادارى و برپایى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى بن جعفر (علیهالسّلام) – با اینکه وفات آن بزرگوار از وفاتهاى داراى روضه خوانى است – من لزومى نمىبینم که سینه زنى بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلاماللَّهعلیها) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحهخوانى و سینهزنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریهآور است.۱۳۷۰/۱۲/۱۳
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌این روضه و این گریه آدم ساز است!
این مطلبی که الآن #القا کرده اند به جوانهای ما که تا کی گریه و تا کی روضه و اینها!؟
بیاید تظاهر کنیم اینها نمی فهمند روضه چیست؛و این اساس[را]کی تا حالا نگه داشته است،این را نمی فهمند،و نمی شود بهشان بفهمانیم.اینها #نمیفهمند که این #روضه و این گریه #آدم_ساز است؛
انسان درست میکند.
📚 صحیفه امام،جلد۱۰،صفحه۱۲
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
🖊| شما با امام حسین مخالفید!
▪️ما چند سال پیش اینجا راجع به قمهزنی - امری که «بیّن الغىّ» است - مطالبی گفتیم؛ بزرگانی صحبت کردند، نجابت کردند، قبول کردند و مردمِ زیادی هم پذیرفتند؛ یک وقت دیدیم از گوشههایی سروصدا بلند شد که آقا شما با امام حسین مخالفید!
▪️معنای «سفینةالنجاة و مصباح الهدی» این است که ما عملی را که بلاشک شرعاً محل اشکال است و به عنوان ثانوی هم حرام مسلّم و بیّن است، انجام دهیم؟
▪️باید این روشنگریها را بکنیم تا نسل جوان ما به اسلام بیشتر علاقهمند شود. گرایش جوانها را به اسلام میبینید. این گرایش، گرایش عاطفی است. این گرایش، بسیار ارزشمند است؛ اما مثل موجی است که ممکن است بیاید و برگردد.
▪️ما اگر بخواهیم این موج همچنان استمرار داشته باشد، باید پایههای فکری جوانها را محکم کنیم. ما اینهمه منبع داریم. همین دعای ابوحمزه که حضرت آقای مشکینی فرمودند، دعای امام حسین در روز عرفه، اینها را جوانهای ما میخوانند؛ اما معنایش را نمیفهمند. «الهی هب لی قلبا یدنیه منک شوقه»؛ چقدر از اینگونه مناجاتها و از اینگونه مبانی و از این حرفهای عمیق در دعاهایی مثل مناجات شعبانیه و صحیفهی سجادیه وجود دارد که احتیاج هست ما اینها را برای جوانها بیان و تبیین و روشن کنیم تا بفهمند و با علاقه و عاطفه و شوقی که دارند، بخوانند.
۱۳۸۴/۶/۱۷
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
🖊| برای این موضوع فکری بکنید...
▪️اینطور نباشد که وقتی مطلب حقی در مرکزی گفته میشود و مسئول و روحانىِ روشنفکر و آگاهی آن را بیان میکند، ناگهان با این توهّم یا با این وسوسه که اصل عزاداری امام حسین زیر سؤال برده شد، جریانی درست شود؛ کما اینکه ما دیدیم در قضیهی قمهزنی همینطور شد.
▪️به نظر ما قمهزنی یک خلاف شرع قطعی بود و هست؛ این را ما اعلام کردیم و بزرگانی هم حمایت کردند؛ اما بعد دیدیم از گوشه و کنار کسانی در جهت عکس این عمل میکنند! اگر قمهزنی اشکال هم نداشته باشد و حرام هم نباشد، واجب که نیست؛
▪️چرا در جاهایی برای این چیزهای بعضاً خرافی انگیزه وجود دارد؟ آنهایی هم که جنبهی خرافىِ محض ندارد، لا اقل این مقدار هست که در دنیای امروز، در ارتباطات امروز، در فرهنگ رایج جهانی امروز، در عقلانیاتی که امروز در داخل خانههای ما و بین جوانان و دختران و پسران ما رایج است، عکسالعمل نامناسب ایجاد خواهد کرد.
▪️اینها از بیّنات شرع نیست که ما بگوییم چه دنیا بپسندد، چه نپسندد، ما باید اینها را بگوییم؛ حداقل اینها چیزهای مشکوکٌفیه است. برای این موضوع فکری بکنید و کاری انجام دهید. ۱۳۸۳/۱۲/۲۷
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌این درسی است برای ما،که باید فرا بگیریم...
🔘 در روضه خوانی و گریه کردن ها، برادران عزیز و علمای محترمی که تشریف دارند، اگر ذکر مصیبت کردند و سخنرانی کردند، به جنبه ی #فداکاری حسین بن علی[علیه السلام] و درسی که او آموخته، باید بیشتر توجه کنند وتکیه کنند.اصلا کار حسین بن علی[علیه السلام] یک #درس بود؛ به ما نشان داد که مسلمان باید از دینش این گونه دفاع کند.
🔘 حسین بن علی[علیه اسلام] ایستادگی کرد،مقاومت کرد،شجاعت به خرج داد و عقب نشینی نکرد. باید این را یاد بگیریم. حسین بن علی[علیه السلام] برای اسلام از #همه_چیز خود گذشت؛،این درسی است برای ما،که باید #فرابگیریم.
۱۳۶۷/۵/۲۶
____
🔻هیئت وعزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌پایه کارشان بر عواطف و فکر_هردو است!
هیئت، نماد تجمع عاطفی و فکری بر محور شخصیت حسین بن علی[علیه السلام] است؛مجلس عزاداری و دستهی سینه زنی است؛ اسمش را هرچه میخواهند، بگذارند. مراد این است که گروهی دور هم جمع میشوند و پایهی کارشان بر عواطف و فکر، هردو است؛ عواطف تنها نیست، اندیشهی خشک بیعاطفه هم نیست. اگر عواطف تنها باشد، اثر بخش نیست و در واقع زندگی اثر نمیگذارد. اگر اندیشه و فکر، خشک و بیعاطفه باشد، ماندگاری و نفوذ و ماندگاری نخواهد داشت. شادابی #فکر به آمیختگی آن با #عواطف است. محور هم وجود مقدس اباعبدالله[علیه السلام] است؛ یک سرچشمهی خشک نشدنی؛ دریایی که انسان هرگز نمیتواند به عمق آن برسد؛ از عاطفه و فکر، هردو. ۱۳۸۴/۶/۳
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌لزوم جهت دار بودن عزاداری بر سید الشهدا
من مکرر این نکته را گفته ام و باز هم میگویم که بنده با #شور_حسینی اشک ریختن و ناله کردن_موافقم؛اصلا انسان نمی تواند وارد آن فضا بشود و این کار را نکند؛،اما باید #جهت_دار باشد.اگر جهت دار نبود،در زندگی من و شما اثر نمی بخشد اینجا می نشینیم به یاد امام حسین از دلمان خون میگرییم؛اما یک لحظه بعد درست خلاف جهتی که امام حسین برای آن،این همه سختیها را تحمل کرد،حرکت میکنیم؛حرفی میزنیم بر خلاف رضای خدا،اقدامی میکنیم بر خلاف سنا پیغمبر،راهی میرویم بر خلاف راه اسلام و در جهت ضد اسلام؛به دشمن اسلام کمک میکنیم،به یزید زمان کمک میکنیم،به شمر زمان کمک میکنیم.
وقتی فکر پشت سر عواطف نبود،این از آب در می آید.این را باید در هیئتها رعایت کنید.۱۳۸۴/۶/۳
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌راز گریستن بر اباعبدالله[علیه السلام]
می بینید که به ما گفته اند هر سال برای امام حسین[علیه السلام]گریه کنید.گریه کردن،به معنای #زنده بودن یک مصیبت است؛گویی همین دیروز اتفاق افتاده است.
انسانی هزار و چند صد سال قبل به شهادت رسیده است؛چرا باید #امروز برای او #گریه کرد؟
گریه ی ما به سبب این است که اگر یاد او با همه ی ابعادش در ذهن و زندگی و بساط هستی ما زنده نماند،بتدریج #فکر و سر انگشت اشاره ی او کمرنگ خواهد شد؛چه ما بخواهیم و چه نخواهیم.۱۳۶۸/۴/۲۸
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
👌این یک شرط اساسی است!
در باب معارف و در باب دلبستگیهای فکری و عاطفی؛ به هر حدیثی، به هر روایتی،به هر حرفی وبه هر گفته ای اعتماد کنیم؟ این، قابل قبول نیست.
#اتقان در نقل، اتقان در بیان و اتقان در مستندات آنچه میخواهیم به عنوان #خوراک_فکری به مردم بدهیم، لازم است؛این یک #شرط اساسی است.۱۳۸۴/۶/۱۷
___
🔻هیئت و عزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a
▪️من خودم الان در ایام ماه محرم که نمیتوانم روضه بروم_چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش میخواهد در عزاداری شرکت کند_لذا من این را با خواندن«نفس المهموم» حاج شیخ عباس قمی، که یک کتاب عربی است،اشباع میکنم؛ این خودش گریه آور است و برای من کار چند نفر روضه خوان را میکند.
▪️حتما لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتی روضه خوانی باشد که اولش چیزی می خوانند و بعد هم احیانا آخرش دمی میگیرند و سینه ای می زنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلا یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی وضع زندان رفتن حضرت موسی بن جعفر [علیه السلام]را بیان کند،حوادث تلخ زندان را بیان کند، بعد شهادت حضرت را بیان کند، بعد مراسم تشییع را بیان کند؛در این صورت هر کس که آنجا نشسته باشد، دلش نرم میشود.۱۳۷۰/۱۲/۱۳
___
🔻هیئت وعزاداری در کلام رهبر انقلاب
☑️ eitaa.com/joinchat/892010500C5673b3923a