eitaa logo
پیش به‌سوی ایران ۱۴۴۴
523 دنبال‌کننده
404 عکس
57 ویدیو
5 فایل
جنبش «پیش به‌سوی ایران ۱۴۴۴» قرن جدید اسلام، قرن تحقق کامل رؤیای ایرانی-اسلامی‌ست. مطالعات تخصصی آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی و تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب و ایران ۱۴۴۴ طرازگذاری افق ۱۴۴۴ را در سایت ببینید: Iran1444.ir پیغام‌بر: @M_Hajarr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید | 💠 امروز، روز ملی جمعیت و سال‌روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط امام خامنه‌ای به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ است. 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @Iran1444_ir
🔴علل اصلی که هرگز دیده نشده است! 💠 امروز، سال‌روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط امام خامنه‌ای در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ است. ✅ سرمایه اجتماعی با تمرکز بر و ، که نقش مهم و بسزایی در «صلابت قدرت ملی» کشورها دارد از هم‌اکنون تا افق ۱۴۱۴ با چه خطرات جدی روبروست: 🔴 نگرانی از کاهش جمعیت و پیری جمعیت کشور، امروز نقل مجالس است. کاهش سن ازدواج، ازدواج آسان، تشویق زادوولد، توانمندسازی فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی مردان، پیشنهادهایی است که مطرح می‌شود، اما چالش‌های جدی‌تری در این راه وجود دارد: ⭕️الف ـ کاهش جمعیت، یک متغیر مهم دارد: . پدر و مادری که اسیر ویروس تفرد Individualism شده‌اند قطعاً تحمل کودک و فرزند را ندارند. ⭕️ب ـ وقوع در ایران: انقلاب جنسی، مانند آنچه در دهه‌ی ۱۹۵۰ در آمریکا رخ داد، در حال وقوع است. پایه‌ی ایدئولوژیک این انقلاب جنسی، و هدونیسم است. به نوشته‌ی آلن بلوم Alan Bloom، پروژه‌ی مرکزی فمینیست‌ها، به منظور تحقق انقلاب جنسی است. جنبش فمینیستی ایران نیز در دو دهه‌ی اخیر، نقش کلیدی در حیازدایی برای تحقق انقلاب جنسی ایفاء کرد. از این‌رو، این جنبش عمیقاً مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی غرب بوده و هست. اصالت لذت، بخش مکمل حیازدایی در انقلاب جنسی است...ایران امروز، توفان انقلاب جنسی را در نسل زیر ۳۵ سال خود در دوره‌ی ۲۵ ساله‌ی اخیر از سر گذرانده است. برای مواجهه با انقلاب جنسی نوین در ایران، مدیریت و هدایت آن تا نیل به یک رژیم شرعی ـ عرفی جنسی جدید در افق ۱۴۱۴ ترند اصلی این حوزه است. ✅ تبیین رژیم جنسی نوین ایرانی ـ اسلامی، به عنوان یک الگوی کارآمد و مؤثر که گزاره‌های زیر را در بر داشته باشد، در افق ۱۴۱۴ از ترندهای اساسی تربیتی، فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود: 🔸۱- متضمن حقوق جسمی، عاطفی، روانی، ذهنی ـ قلبی و اجتماعی فرد باشد. 🔸۲- تفریح و لذت جنسی مشروع را تضمین کند. 🔸۳- میان زوجین، مناسبات مطلوب را ایجاد کند (به منتج شود). 🔸۴- مناسبات جنسی مطلوب زوجین، استحکام خانواده را رقم زند. 🔸۵- به اصلاح و تقویت مناسبات اجتماعی و ایجاد جامعه‌ی جنسی سالم منجر شود. 🔻با توجه به رخوت مدیریت علمی- فرهنگی- تربیتی- هنری و رسانه‌ای کشور، اقدام مناسبی از سوی نهادهای رسمی انجام نمی‌شود. از این رو، باید در طول برنامه‌ی ششم، گفتمان‌سازی ـ که آغاز شده است ـ با حرکت خودجوش مردمی، شتاب روزافزون بگیرد. ⭕️ پ ـ عصر زن‌سالاری: خانواده‌ی ایرانی تا سال ۱۳۶۰ مردسالار بود. از ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ دوره‌ی فرزندسالاری شکل گرفت؛ اما این وضعیت به مرور به عصر زن‌سالاری در خانواده‌ی ایرانی تغییر ماهیت می‌دهد. آمار بالای طلاق، خانه‌های مجردی و پدیده‌ی هم‌باشی از مؤلفه‌های اصلی زن‌سالاری است. زن‌سالاری در ۱۴۱۴ در ایران تعدیل می‌شود؛ چون نسل آینده‌ی دختران، آن‌چه در جامعه‌ی کنونی می‌بینند، وضعیت زنان ظاهراً مستقل و تنهایی است که دوره‌ی پیری تلخی را خواهند گذراند و مایه‌ی عبرت نسل بعد می‌شوند، مانند اتفاقی که اکنون در غرب می‌افتد. ⭕️ ت ـ رواج شهرنشینی مفرط: در سال ۱۳۵۷ اکثر جمعیت ایران روستانشین بود، اما در سال ۱۳۹۷ این وضعیت به زیر ۳۰% کاهش می‌یابد. ترقی شهرها و شیوع پدیده‌ی شهرنشینی، بستر شکل‌گیری گسترده‌ی سبک زندگی بورژوایی در جوامع شهری ایران شده است. شیوع سبک زندگی بورژوایی یک نشانه‌ی مهم انحطاط و اضمحلال اجتماعی است. تبلور سبک زندگی بورژوایی در حوزه‌ی کسب‌وکار و در حوزه‌ی خانواده‌ی طبقه‌ی متوسط شهری ایرانی دیده می‌شود. سینمای بورژوایی ایران در یک دهه‌ی اخیر در بیش از یک‌صد فیلم، تصویر تمام نمایی از وضعیت خانواده‌ی بورژوایی ایران ارائه کرده است که شش مؤلفه‌ی کلی را در بر دارد: ۱- خانواده متلاشی شده یا در آستانه‌ی طلاق است. ۲- همواره یکی از زوجین در حال ترک وطن و بیتوته در اروپا و آمریکاست. ۳- خانواده بدون فرزند یا تک فرزند است. ۴- پیرها در خانواده جایی ندارند یا منزوی هستند. ۵- چشمان یکی از زوجین ناپاک است و دچار فساد اخلاقی و خیانت است. ۶- منابع مالی خانواده حرام و شبهه‌ناک است. 🔻سینماگر لیبرال و بورژوا به خوبی توانسته است انحطاط این طبقه را در ایران امروز به نمایش بگذارد. ⭕️ ث ـ خشونت شهری: رواج شهرنشینی به ویژه با مدل بورژوایی، یک پیامد مهم دارد؛ خشونت شهری. خشونت شهری همان گانگستریسم موجود در آمریکاست که در سینمای آن مشهود است و هر هفته در مدارس و دانشگاه‌ها و ورزش‌گاه‌های آمریکا، با کشتار و جنایت اجتماعی بروز دارد، در جامعه‌ی ایرانی نیز آغاز شده است و در افق ۱۴۰۴ به یک پدیده تبدیل می‌شود. ❇️ ترندگذاری برنامه‌ ششم پیشرفت در افق طرح‌ریزی استراتژیک ۱۴۱۴ - اندیشکده یقین - ویراست فروردین ۱۳۹۴: پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 ❇️ 🎙 باهم بشنویم: ۱۹- جلسه نوزدهم - گروه‌های معارض ❇️ امام خامنه‌ای در این جلسه به زیبایی هرچه تمام، سه گروه اصلی معارضین انبیاء و را با دقت در آیه ۳۹ سوره عنکبوت تشریح می‌کنند: 💠 «و قارونَ‌ وَ فِرعونَ‌ و هامانَ‌ و لَقَد جاءَهم موسى‌ بِالبيناتِ‌ فَاستکبَروا في‌ الأَرضِ‌ و ما کانوا سابِقينَ» 🔺مثلث قدرتی که مقابل انبیاء و اولیاء و ولی فقیه صف‌آرایی می‌کند چه اضلاعی دارد؟ 1️⃣ فراعنه، شاهان، دوک‌ها، سیاسیون، رؤسای جمهور، رؤسای مجلس و.. 2️⃣ هامان، رهبانیون، فلاسفه، پاپ‌ها و روحانیون فاسد 3️⃣ قارون، سلسله‌ی بانک‌داران از جمله مدیچی‌ها و راکفلرها و.. بانک که با آلوده کردن زندگی مردم به ربا، عصاره‌ی کوشش مردم را می‌مکند. 🔴 این سه گروه اصلی، عصر رنسانس در اروپا را شکل داده و دین ره برای همیشه از صحنه اقتصاد و فرهنگ و سیاست، بیرون راندند. هم‌اکنون نیز همین سه گروه تلاش دارند تا رنسانس نوین در ایران را رقم بزنند تا دین مبین اسلام را از صحنه اقتصاد، فرهنگ و سیاست حذف کنند و البته، رؤیایشان را با خود به گور خواهند برد. 🇮🇷 @iran1444_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 ❇️ 🎙 باهم بشنویم: ۲۰- جلسه بیستم - فرجام نبوت ۱ 🔸هدف انبیاء عظام این بود تا بشریتِ نادان و ناآگاه به پیمودن مسیر فطرت خویش را از کلاس اول به کلاس دوم و بالاتر و یعنی به اوج قله‌ی معرفت و فرهنگ و.. برسانند و او را آماده‌ی زندگی آخرت کنند؛ و گرچه در این مسیر، به شهادت رسیدند و ظاهرا ناکام ماندند اما به واسطه‌ی همین کوشش آن‌ها بود که بشریت هرچه به جلوتر امده قدم به قدم مترقی‌تر شده و به سرمنزل مقصود، نزدیک‌تر شده است. 🔸امروز بشریت برای پذیرش حکومت حقه الهی، از هزارسال قبل مهیاتر است و هزار سال بعد هم از امروز مهیاتر. و این نبود جز کوشش انبیاء و اولیاء الهی و اراده‌ی انسان‌ها. 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | ماجرای شنیدنی خانواده‌ای که راضی به دفن شهیدان گمنام در کنار منزل‌شان نبودند.. 🔸زين پيش دلاورا كسي چون تو شگفت 🔸حيثيت مرگ را به بازي نگرفت ✅ جامعه آرمانی مهدوی همین‌جاست.. در دل‌های این ۵ شهید گمنام ۱۸ تا ۲۲ ساله‌ای که در زندگی کوتاه خود، ساختمان چهارطبقه‌ی وجودشان را طی کردند؛ از حیاتِ نباتی، حیاتِ حیوانی، حیاتِ جنی عبور کرده و به حیات ملکوتی رسیدند؛ و از آن نیز بالاتر، از ملائک افضل شدند.. 🔰غریبانه در عصری زیست می‌کردند که اساس نگاه به انسان، حیوان بود. دانش علوم اجتماعی و جامعه‌سازی سعی در تغییر عادات این انسانِ حیوان‌انگاشته‌شده از وحشی بودن به اهلی شدن بود! در همین عصر، جوانانی رشید و اغلب کم‌سال تاریخ را ورق زدند. اگر امام روح‌الله(ره) می‌گفت: همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. عصر امام خامنه‌ای دوره‌ی جامعه‌سازی با بن‌مایه چنین نگرشی به عموم انسان‌ها‏ خواهد بود؛ ان شاءالله ❇️ ❇️ ❇️ 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
🔰 بیست و ششم ماه رمضان، سالروز رحلت «جمال‌الدین خوانساری» زعیم شیعه در غیبت کبری است. نهضت وی، نظام مخفی فرهنگی-سیاسی بود. 🔸 آقا جمال، فرزند برومند آقاحسین محقق خوانساری، سی و هشتمین است. این پدر و پسر اصفهانی، هر دو از نائبان عام امام عصر(عج) بودند. آقاجمال از علمای طراز اول و مدرّسان برجسته آن دوران اصفهان شمرده می‌شد، به‌گونه‌ای که در زمان خود ریاست حوزه تدریس اصفهان را به عهده داشت. اين حکیم بزرگ ايرانی، در اكثر رشته‌های علوم متنوع عصر، هم چون: فقه، اصول، فلسفه، تفسير، علوم رياضی، شعر و ادب، عقايد و كلام تسلط وافر داشت. 🔸 آقا جمال‌الدین خوانساری از علامه مجلسی (زعیم سی و نهم شیعه) اجازه نقل حدیث داشته است. اجازه‌ نقل روایت، برای حفظ و انتقال حدیث به نسل‌های بعدی بوده که استاد به شاگردان مورد اطمینان خود می‌دهد. 🔸ایشان با پادشاهان عصر خويش ارتباط داشت. او در تشكيلات حكومت صفوی نقش ارزنده‌ای ايفا می‌كرد و برای از بين بردن فساد، با حكومت وقت از نزديك همكاری می‌نمود و آنان را در موارد لازم از منكر باز می‌داشت و به معروف رهنمون می‌شد. وی كتاب‌های مورد نياز جامعه شيعه را، به درخواست سلاطين و كارگزاران صفويه ترجمه يا تأليف می‌نمود. 💠 آقا جمال در ۲۶ رمضان سال ۱۱۲۵ هـجری قمری، ۲۵ سال بعد از رحلت پدر بزرگوارش در اصفهان وفات يافت و در تكيه خوانساری‌ها در مزار تخت فولاد، كنار قبر پدرش، (آقا حسين) دفن شد. ❇️ ❇️ 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
💚 سال ۱۳۷۲ هجری قمری هنگام دفن پيكر حاج شيخ اسدالله فهامی، يكی از علمای وارسته معاصر در كنار مرقد ، ديواره قبر آقا جمال ريزش كرد و به قبر آقا جمال راهی باز شد. پیکر مطهر ايشان را بعد از سه قرن، سالم و تازه یافتند به طوری که حتی کفن او نیز سالم مانده بود. ▫️تصاویری از تکیه خوانساری 🔸مزار آقاحسین و آقاجمال خوانساری در اصفهان ❇️ ❇️ 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
♨️ ⬅️ مبارزه با باورهای نادرست و خرافات ✅ مجتهد و عالمی حاضر جواب بود. او در فكاهيات و مطايبه، كم نظير و در سخن گفتن، استاد بود. عالمی نقّاد، نكته سنج و درد آشنا در جامعه خويش بود، در نهايت زيركی و تيزهوشی، با سياست‌های نادرست و باورهای غلط فرهنگی و خرافات رايج بين مردم و مسئولان وقت مبارزه می‌كرد. وی با تأليف كتاب عقائد النساء يا ، رسوم و پندارهای رايج در ميان زنان آن روزگار ايران را به نقد كشيد. 🔸این كتاب هنرمندانه و طنزآميز عقايد النساء از نخستين كتاب‌های رسمی فرهنگ عمومی است. شيخ آقا بزرگ طهرانی، كتاب شناس برجسته شيعی درباره اين كتاب و مولف آن چنين می‌نگارد: «كلثوم ننه كتابی شريف، رمانی، انتقادی، لطيف و خنده‌آور می‌باشد. در اين كتاب بسياری از بدعت‌هايی را كه نابجا به دين نسبت داده می‌شود، بيان داشته است.» ❇️ ❇️ 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
💬 «در کنار ترويج و تبليغ معارف اصيل دينى و اسلام ناب، بايد با خرافات مبارزه کرد. کسانى دارند روزبه‌روز خرافات جديدى را وارد جامعه‌ ما مى‌کنند. مبارزه با خرافات را بايد جدى بگيريد. اين روش علماى ما بوده. مرحوم ، عالم معروف، مُحشىّ شرح لمعه - که حاشيه‌هاى او را در حواشى شرح لمعه‌هاى قديم ديده‌ايد. نمى‌دانم حالا هم چاپ مى‌شود يا نه. پسر مرحوم آقا حسين خوانسارى (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاريخ روحانيت شيعه‌اند) - سيصد سال پيش براى اينکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام را نوشت، که الان هست. بنده چاپ‌هاى قديمش را داشتم و اخيرا هم ديدم مجددا چاپ شده است، که چاپ جديدش را هم براى من آوردند.» 💬 «ايشان با زبان طنز، معروف‌ترين خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مى‌گويد زنان پنج فقيه بزرگ دارند! يکى‌اش، کلثوم ننه است! يکى، دده بزم‌آراست! يکى، بى‌بى‌شاه زينب است! يکى، فلان است. آن وقت از قول اينها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چيزها، مطالبى را نقل مى‌کند. يعنى عالم دينى به اين چيزها مى‌پردازد. ما خيال مى‌کنيم اگر با يک مطلبى که مورد عقيده‌ مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت کرديم، بر خلاف شئون روحانى عمل کرده‌ايم؛ نه، شأن روحانى اين است.» 👆امام خامنه‌ای - دی ماه ۱۳۸۹ 🖇 دریافت کتاب کلثوم ننه - چاپ قدیم در عصر پهلوی ❇️ ❇️ 👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
❇️ «روند نهضت انتظار» 🔸 دوره زعامت چهلمین زعیم شیعه، جمال‌الدین خوانساری ▫️فایل اصلی تصویر 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
💠 نهی از منکر به شیوه‌ای غیر مستقیم روزی (زعیم چهلم شیعه) شنيد كه دو نفر از متوليان يكی از مساجد در توليت مسجد مشاجره و مجادله نموده و بالاخره مصالحه كرده‌اند كه مسجد را از وسط ديوار كشيده و هر يك متولی سهم خود باشند. 🔰 آقا جمال يك نفر را مأمور كرد به رسم آن روز، شال عزا به گردن انداخته و سوار اسب شده و به اهل شهر اعلان نمايد كه در فلان مسجد اقامه تعزيه دارد همه حاضر بشويد. 💠 علما، اكابر، كسبه، و ساير طبقات مردم در مسجد حاضر شده، بعد از قرائت فاتحه و تعزيت و تسليت و صرف قليان و چای، سؤال كردند مجلس فاتحه برای كيست؟ آقا جمال فرمود: خداوند عالَم مرحوم شده، مجلس ترحيم مرحوم خداوند است!» همه تعجب كرده و گفتند: «آقا! اين چه فرمايش است؟! فرمود: «اگر خداوند از دنيا نرفته پس چرا خانه او را مثل متروكات مرده‌ها تقسيم نموده‌اند؟!» آن دو نفر از شنيدن اين سخن بسيار خجالت كشيده، ديوار را از وسط مسجد برداشتند.» 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
✨ آفتابِ آسمان فقاهت و اجتهاد ✍️ بیست و هفتم ماه رمضان، سالروز رحلت زعیم شیعه است. نهضت وی نهضت مخفی فرهنگی-سیاسی بود. عالمی ربانی با پشتکاری وافر و بی‌نظیر که در عمر پربرکت ۷۴ ساله‌ی خود حدود ۲۰۰ کتاب نوشت که تنها یک عنوان آن، «بحار الأنوار» در ۱۱۰ جلد است. عمر او سراسر وقف علم و دین و دانش در اسلام گردید. ❤️ پدرش «محمدتقی مجلسی» از شاگردان شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از بزرگان روزگار خود به شمار میرفت. ❇️ علامه مجلسى را در طول تاریخ جهان اسلام، از حیث جامعیت در علوم گوناگون بى‌نظیر دانسته‌اند. حکیمی که در علم تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه سرآمد عصر خود بود؛ و علاوه بر این، اشراف بر فلسفه و منطق و ریاضیات و ادبیات و لغت و جغرافیا و طب و نجوم و علوم غریبه از او شخصیتى ممتاز ساخته است. 🔸محمدباقر مجلسى لقب پرافتخار «علامه» را از وحید بهبهانى، علامه بحرالعلوم و شیخ اعظم انصارى اخذ کرده است. 🔰 عالم خستگی‌ناپذیر مرحوم علامه مجلسی (رحمة الله علیه) در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ هجری قمری به دیدار معبود شتافت. 🔸 💚 🇮🇷 @iran1444_ir
🌙 آن شب، ماه در آسمان جلوه دیگری داشت. عالم فرزانه برای عبادت برخاسته بود. خانه او در سایه روشن زیبایی از نور ماه قرار داشت. به گهواره کودکش نگریست. پرتو نور ماه بر گهواره و کودک، چون نوازشی دلنشین به نظر می‌آمد. آن شب حال عجیبی داشت؛ شوری وصف ناشدنی را مهمان جانش کرده بود. در وصف حال خویش می‌گوید: 💠 «من در آن شب، خود را در حالتی دیدم که هر چه از خدا بخواهم، به من عنایت خواهد شد. فکر کردم چه درخواستی از امور دنیا و آخرت از خداوند بنمایم که ناگاه صدای گریه را از گهواره شنیدم. در آن حال عرض کردم: خداوندا تو را به پیامبر و آل او قسم می‌دهم که این طفل را موفق بدار تا مروج دین سید المرسلین شود و توفیقاتی به او مرحمت کن که انتهایی بر آن نباشد» 🌷 با دعای خالصانه پدرش، از طفولیت به نبوغی عظیم در کسب معارف الهی و علوم اهل بیت نائل آمد؛ عطش سیری‌ناپذیر او در فراگیری علم، روز به روز بیشتر شد و از علمای بزرگ اسلام و نائب امام عصر(عج) گردید. شرح تصویر: اصفهان-مزار مطهر مجلسی اول و دوم - پدری فرزانه و پسری علامه 🔸 💚 🇮🇷 @iran1444_ir
✨ دریاهای نور «بحارالانوار» چطور پدید آمد 🔰 در عصری می‌زیست که فلسفه و عرفان، فقه و حدیث اهل بیت را تحت‌الشعاع قرار داده بود و علمای شیعه بیشتر میل به فلسفه داشتند و فقه و حدیث در درجه دوم اهمیت قرار داشت. ادامه این وضع روایات اهل بیت را مورد تهدید قرار می‌داد. افزون بر آن، کتاب‌های احادیث شیعه بر اثر جنگ‌ها و غارت‌هایی که در ایران رخ داده بود و محدودیت‌هایی که شیعیان پیش از صفویه داشتند، نوعاً از بین رفته و باقی مانده‌ها نیز دور از دسترس بودند؛ بدین جهت شیعه از نظر احادیث نیازمند دایرة‌المعارف حدیث شامل همه‌گونه اخبار در هر موضوع بود. 🔸امام خمینى(ره) درباره می‌فرماید: «بحار خزانه همه اخبارى است که به پیشوایان اسلام نسبت داده شده، چه درست باشد یا نادرست، در آن کتاب‌هایى هست که خود صاحب بحار آنها را درست نمی‌داند. او نخواسته کتاب علمى بنویسد تا کسى اشکال کند که چرا این کتاب‌ها را فراهم کردی» 🔸 💚 🇮🇷 @iran1444_ir
✨ «حلیه المتقین»؛ برترین کتاب شیعی در سبک زندگی اسلامی 💠 همچون دیگر زعمای شیعه نسبت در کنار درجات والای علمی خود به «سبک زندگی» و مسائل عموم مردم جامعه عصر خود حساس بود. اگر شیخ بهایی شیوه پختن نان سنگک را ابداع کرد که نقش مهمی در تندرستی بدن انسان دارد، و کتاب طنز را نوشت تا خرافات و موهومات مرسوم در جامعه خودش را ابطال کند، علامه مجلسی کتابی در سبک زندگی نگاشت. جای خالی کتاب‌هایی در سبک زندگی اسلامی امروزمان چقدر خالی‌ست.. 📚 «حلیه المتقین» از آثار فاخر علامه مجلسی‌ست که به زبان فارسی روان و ساده عصر خود، آداب زندگی را در تمام زمینه‌ها از دیدگاه اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) در چهارده باب به رشته تحریر درآورده و در هر باب هر چه را مناسب و باارزش یافته ذکر کرده است به گونه‌ای که همه‌ی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی انسان را پوشش می‌دهد. 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
💚 عالمی ربانی که شیخ الاسلامِ حکومت صفوى بود اما در نهایت زهد و سادگى گذران زندگی می‌کرد 💬 «شما ملاحظه کنید، در میان علمای دوران صفویه.. شیخ‌الاسلام‌ها و علمای بزرگ و مورد توجه دربارها بودند؛ اما زندگی آنان را که نگاه می‌کنید، می‌بینید مثل یک عالم غیروابسته‌ی به دستگاه‌ها زندگی می‌کردند؛ یعنی درست در کنار مردم، با مردم، در خدمت مردم و برای مردم؛ این چیز خیلی عجیبی است. مثلاً که شیخ‌الاسلام بزرگ اصفهان بوده و آن دستگاه باعظمت را داشته، یک روحانی بوده که مردم به او مراجعه می‌کردند و مسأله می‌پرسیدند.. بعد هم وقتی که دوران ارتباط با سلاطین پایان گرفت (در آن اوایل، چون سلاطین صفویه به علما احتیاج داشتند، به آنها روی می‌آوردند و به طرفشان می‌رفتند؛ لذا یک مقدار ارتباط داشتند) شما می‌بینید که علما سلسله‌ی جداگانه‌یی شدند که باز در خدمت دین، معارف و در خدمت مردم بودند؛ هیچ‌کس نتوانست از آنان سوء استفاده کند.» 🔰 امام خامنه‌ای - ۱۳۷۰/۰۸/۲۰ 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
🔰 امام خامنه‌ای در بزرگداشت علّامه مجلسى - ۱۳۷۲/۰۳/۲۴ : 💬 یکی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ّ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیان‌هایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. یعنی اگر کسی بیان‌های مجلسی را به‌عنوان حلّ مشکلات اخبار و بیان اخبار مشکله جمع کند، یک کتاب قطور چند جلدی، پر از مطالب بسیار دقیق علمی در همه‌ی فنون و زمینه‌ها خواهد شد. یا همین دو شرح عظیمی که بر «تهذیب(۱)» و «کافی(۲)» دارد یعنی «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» واقعاً دو کتاب فوق‌العاده است! اگر یک نفر آدم بخواهد یک «مرآت العقول» بنویسد، یک عمر، وقت می‌گیرد. و این مرد، همین‌طور روان، این همه کتاب نوشته است. 💬 بزرگی ایشان، یکی به خاطر این است که ملّای بزرگی است. ثانیاً، از این جهت که کارهایی بزرگ کرده است. شما ببینید این مرد، چه کارهایی انجام داده است! اوّلین تفسیر موضوعی «تفصیل الایات» را مجلسی نوشته است. شما در این بیست‌وپنج جلد بحار که نگاه کنید، می‌بینید برحسب موضوعات مختلف، از موضوعات «ژول لابوم»، به‌مراتب مفیدتر و به‌دردبخورتر است. یعنی تفصیلی که ژول لابومِ فرانسوی کرده، تفصیلی نیست که یک مسلمان به آن احتیاج داشته باشد. برای تفصیل قرآن، دید و سبک نگرش غربی او، هادی او بوده است. اما مرحوم مجلسی تفصیلی کرده که یک عالم دینی می‌تواند از آن استفاده کند. بنابراین، اولین قرآنِ تفصیلیِ موضوعی را ایشان نوشته، و به همان مناسبت، این آیات مفصّله را تفسیر کرده است. همچنین، ایشان اوّل کسی است که «نهج‌البلاغه» را تقسیم و فصل‌بندی کرده است. احادیث را ایشان فصل‌بندی کرده است؛ آن هم یک فصل‌بندی وسیع. کار مجلسی، واقعاً فوق‌العاده است و قابل بیان نیست. اصلاً عظمت کار مجلسی در «بحار» و در کارهای حاشیه‌ای‌اش، در کلمات نمی‌گنجد. این «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» و غیره، کارهایِ حاشیه‌ایِ ایشان است که معلوم است آنها را در حاشیه‌ی «بحار» انجام داده است. 💬 بنابراین، او مرد بزرگی است. منتها این مرد بزرگ، چون به فکر عوام زمان خودش هم بوده، چند کتاب فارسی هم نوشته و لذا در سطح یک «فارسی‌نویس» تنزّل کرده است تا عوام‌النّاس هم از اینها یعنی «حیات القلوب» و «حقّ‌الیقین» و «حلیه المتقین» استفاده کنند. مثل «شیخ جعفر شوشتری» که یک مجتهد درجه‌ی یک بود، هنوز هم در تاریخ ما، به‌عنوان «شیخ جعفر واعظ» معروف است! چرا؟ چون مرجع تقلیدی بوده که منبر می‌رفته و قدرت منبر داشته است. اینها واقعاً جزو ظلمهایی است که برخی از ما، نسبت به بعضی از بزرگان، مرتکب می‌شویم؛ از جمله، نسبت به این مرد با عظمت و ملّایی به این بزرگی، یعنی نویسنده‌ی «بِحارالانوار». حالا فرضاً یک کتاب فارسی هم نوشته است؛ این‌که گناه نیست! ایشان مرد بزرگی است. 💬 ایشان در زمان خودش، «شیخ‌الاسلام» بوده است. وقتی می‌خواهند زمان مجلسی را ترسیم کنند، فوراً حمله‌ی افغان‌ها و شاه سلطان حسین که افغان‌ها او را تار و مار کردند، به نظر می‌آید. در حالی‌که همه‌ی عمر مجلسی که در زمان حمله افغان و سلطنت شاه سلطان حسین نیست! مجلسی سال‌های متمادی پنجاه، شصت سال حیات علمی داشته است و باید آن حیات علمی زنده شود. به صرف این‌که ایشان چهار کلمه نسبت به شاه سلطان حسین، در اوّل کتاب‌هایشْ چیزی آورده است، این موجب نشود که مقام و عظمتِ علمی اجتماعی او و شیخ‌الاسلامی‌اش، که منشأ آثار و برکات بسیار بوده است، تحت‌الشعاع قرار گیرد.» 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عالم طراز اول 📹 ببینید| علامه مجلسی، زعیم سی و نهم شیعه در عصر غیبت کبری به روایت کوتاهی از امام خامنه‌ای 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir
❇️ «روند نهضت انتظار» 🔸 دوره زعامت سی و نهمین زعیم شیعه، علامه محمدباقر مجلسی (رض) ▫️فایل اصلی تصویر 🔸 💚 👈 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴ 🇮🇷 @iran1444_ir