eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶ملاقات شهید سیدمصطفی خمینی و حاج آقا مجتبی تهرانی با آیت‌الله حکیم 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/4 ▫️آنگاه که آيت‌الله حكيم در پی اخراج ايرانيان از عراق با بعثی‌ها درگير شد، حاج سيد مصطفی خمينی به همراه حاج آقا مجتبی نزد ايشان رفتند و با ايشان گفت و گو كردند: ▪️... در شب27صفر من و حاج آقا مصطفی به ملاقات آقای حكيم رفتيم. حاج آقا مصطفی يک طرف ايشان نشست و من طرف ديگر. ▫️آقای حكيم سخت ناراحت بود. گفت ديشب از شدت ناراحتی حتی با قرص خواب هم نتوانستم بخوابم. دو ساعت نخوابيدم. در اين ملاقات يک سيدی نشسته بود. آقای حكيم گفتند او هندی است و فارسی و عربی نمی‌فهمد. حاج آقا مصطفی سخن را آغاز كرد... ▪️شهيد حاج سيد مصطفي در اين ديدار به آيت‌الله حكيم يادآور شد كه رژيم بعث عراق می‌خواهد شما را با اتهام هواداری از رژيم ايران در ميان ملت عراق به زير سؤال ببرد و بدنام كند؛ شما در برخورد با بعثی‌ها كه امروز به ظاهر با رژيم شاه درگيرند، مراقب باشيد كه به جانبداری از ايران متهم نشويد. آقای حكيم در پاسخ گفته بودند به خدا توكل می‌كنم و از او مدد می‌جويم. چند روز پس از آن ديدار، بعثی‌ها حاج سيد مصطفی را دستگير كردند و به بغداد بردند. ▫️آن شهيد برای حاج آقا مجتبی اين جريان را چنين روايت كرده بود: قائم مقام (فرماندار) نجف آمد نزد امام و گفت سيد مصطفی را از بغداد احضار كرده‌اند. من را بردند استانداری كربلا و از آنجا به «امن العام» بغداد. رئيس امن به من گفت «سيد الرئيس يريد يشوفكم»(آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد شما را ببیند) حدود ساعت 3 بعد از ظهر من را به كاخ رياست جمهوری بردند. زمانی نگذشت كه احمد حسن البكر به همراه مترجم آمد و به من دست داد وقتي ديد عربی حرف می‌زنم مترجم را مرخص كرد. از گفت و گوی من با آيت‌الله حكيم كاملاً اطلاع داشت و اظهار نگرانی كرد و به صورت تلويحی تهديد. احتمالاً همان سيد هندی كه در نزد آقای حكيم بود كه به ظاهر نه فارسی و نه عربی می‌فهميد! گفتوگوها با آيت‌الله حكيم را گزارش كرده بود. ▪️احمد حسن‌البكر در اين ديدار اظهار داشته بود كه انتظار ما از «سماحةالسيد» (امام خمینی) آن است كه ما را در مبارزه با رژيم شاه ياری كند. حاج سيد مصطفی در پاسخ اين پيشنهاد را رد كرده بود و در ضمن برای نجات حجت‌الاسام سيد حسن شيرازی كه در زندان به سر می‌برد، اينگونه وساطت كرده بود: شما چه انتظاری از ما داريد در حالی كه سيد حسن شيرازی را بازداشت كرده و به زندان انداخته‌ايد! منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 44-43. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶بازگشت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به ایران 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/5 ▫️حاج آقا مجتبی در سال 1349به علت كسالت فرزندش ناگزير شد به ايران بيايد و هنگامی كه بر آن بود به عراق بازگردد با اخراج ايرانيان مصادف شد و راه سفر به عراق بر روی ايرانی‌ها به كلی بسته شد. از اين رو، او ناگزير در ايران اقامت گزيد و بی‌درنگ در تهران به تدريس دست زد. رسائل، مكاسب و كفايه را درس گفت. ▪️از سال 1355به تدريس خارج پرداخت. نخست در مدرسه امام رضا در خيابان بوذرجمهری شرقی درس می‌گفت؛ آنگاه محل تدريس را به مدرسه مروی انتقال داد. درس خارج را از طهارت و صلوة آغاز كرد، يک دوره ولايت فقيه را نيز درس گفت. «مكاسب محرمه» را از آغاز تا پايان تدريس كرد. دو سال مسائل قضا و دو سال مباحث بيع را مورد بحث و درس قرار داد و نزديک سی سال درس خارج گفت. ▫️آن عالم فقيد افزون بر بحث و درس و پرورش شاگردان، ساليان درازی به تبليغ و ارشاد و تهذيب نيروهای جوان اهتمام ورزيد و شمار زيادی از جوانان را به خودسازی، آراستگی و وارستگی كشانيد و تأثير فوق‌العاده‌ای در منطقه محل زيست خود باقی گذاشت. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 44. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔸اعتماد امام به سرمایه ایمانی مردم ایران 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/6 ▫️در دوران اوج انقلاب مهندس شهرستانی (شهردار تهران) به ملاقات آيت‌الله ميرزا باقر آشتيانی رفت و اظهار كرد كه من از طرف دربار و هم از طرف دولت مأموريت دارم كه از شما بپرسم برای ما روشن سازيد كه امام چه می‌خواهند و هدف نهايی ايشان چه می‌باشد؟ آقای آشتيانی براي پاسخ به نماينده شاه و دولت با حاج آقا مجتبی تهرانی به رايزنی پرداخته بود. حاج آقا مجتبي اظهار كرده بود كه پاسخ امام در اعلاميه‌ها و سخنرانی‌هايشان آمده است؛ با وجود اين پس از مذاكره با جمعی از علما به اين نتيجه رسيده بودند كه موضوع را با شخص امام در ميان بگذارند و پاسخ را از زبان امام بشنوند. حاج آقا مجتبی به اين منظور رهسپار عراق شد و در روز 14خرداد57 به بغداد رسيد. پس از زيارت كاظمين از آنجايی كه دريافت امام در كربلا به سر می‌برند، به كربلا سفر كرد و در ديدار با امام پيام دربار و دولت به وسيله شهرستانی و نظرخواهی شماری از علما و روحانيان تهران را به عرض رسانيد. امام در پاسخ اظهار كرده بودند: 1. اين شاه از كسانی است كه وقتی احساس ضعف كند كرنش می‌كند بعد كه خطر از سرش گذشت، سر جای اول خود قرار دارد و همان جنايت‌ها و قانونشكنی‌ها را ادامه می‌دهد؛ تاكنون چند بار اين وضع برای او پيش آمده، او هر بار با همين تاكتيک خود را از خطر رهانيده و بار ديگر همان اعمال غير انسانی را دنبال كرده است. اين شاه مورد اعتماد نيست و نبايد به او مهلت داد. 2. اين شاه رفتنی است؛ اگر علمای تهران به ما كمک كنند او زودتر می‌رود و ملت ايران از شرش رهایی می‌يابند. حاج آقا مجتبی گفت من با شنيدن اين سخن از امام بهت‌زده شدم، لولا التعبد، عقل من آن را نمی‌پذيرفت. به امام گفتم فرضاً بتوان او را بيرون كرد، بعد چه؟ او و پدرش حدود پنجاه سال مردم ايران را بی‌دين كرده‌اند، شما در ميان مردم پشتوانه ايمانی نداريد؟ اكنون اعتصابات شروع شده است، اگر اين اعتصابات ادامه يابد يكی از اين دو عامل بايد به عنوان پشتوانه باشد؛ يا وضع مردم از نظر مادی به گونه‌ای سر و سامان يابد تا بتوانند مقاومت كنند يا ايمان و فرهنگ قوی داشته باشند. اين پدر و پسر ايمان را از مردم گرفته‌اند. امام پاسخ دادند دومی وجود دارد. اين پدر و پسر نتوانسته‌اند دين و ايمان را از مردم بگيرند كه موجب تعجب بيشتر من شد. يک روز بعد كه رفتم خدمتشان امام به من فرمود آخرين سخن من اين است كه شاه بايد برود. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 45-44. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶مذاکرات امام و علما در مبارزات انجمن‌های ایالتی و ولایتی 🔘گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/7 ▫️...در جريان تصويبنامه انجمن‌های ايالتی و ولايتی حاج شيخ نصرالله خلخالی از نجف به ايران آمد و در منزل امام اقامت گزيد. من به منزل امام به ديدار حاج شيخ نصرالله رفتم. ▪️امام به من فرمودند كه شام بياييد، پذيرفتم. آن شب امام با آيت‌الله گلپايگاني در منزل آقای شريعتمداری جلسه داشتند و ميان امام و آقای گلپايگانی بر سر اينكه پيشنهاد دولت را بپذيرند يا رد كنند اختلاف نظر پيش آمده بود. ▫️دولت طی تلگرامی به علمای قم پيشنهاد داده بود كه تصويبنامه دولت فعلاً متوقف بماند تا مجلس شورا و سنا كه در آن مقطع تعطيل بود، درباره اين تصويبنامه، رأی و نظر بدهد. ▪️نظر آقای گلپايگانی اين بود كه اين پيشنهاد را بپذيريم و به مبارزه پايان بدهيم؛ ليكن نظر امام اين بود كه دولت با اين تصويبنامه برخلاف قانون عمل كرده و قانون‌شكنی كرده است و بايد رسماً با لغو اين تصويبنامه، به قانون‌شكنی پايان دهد. آنگاه كه امام از آن مجلس بازگشتند حاج شيخ مرتضی حائری و آقای اشراقی نيز با امام همراه بودند. ▫️امام سخت آشفته بودند و از آقای حائری خواستند كه با آقای گلپايگانی تماس بگيرند و به ايشان بگويند كه اگر بخواهند در تأييد پيشنهاد دولت اعلاميه بدهند ممكن است مقدسين بر ايشان بشورند. ▪️امام نگرانی ديگری نيز داشتند و آن اينكه دولت طی اطلاعيه يا مصاحبه‌ای در جرايد اعلام كند كه علمای قم نظريه دولت را پذيرفته‌اند؛ از اين رو، به آقای اشراقی گفتند با آقای بهبهانی تماس بگيرند تا من با ايشان گفت و گو كنم. ▫️آقای اشراقی تماس گرفت؛ گفتند ايشان خوابيده‌اند، امام گفتند بگوييد بيدارش كنند. سرانجام او را بيدار كردند و آمد پشت خط، گوشي را به امام دادند، امام گفتند: سلام عليكم، من روح الله، اين طرح دولت از نظر ما مردود است و تا تصويبنامه را لغو نكند ما آرام نمی‌نشينيم و اگر در جرايد اعلام كند كه علمای قم پذيرفته‌اند با عكس‌العمل شديد ما مواجه خواهند شد. ▪️آقای بهبهانی پاسخ داد مطمئن باشيد تا نظر شما را تأمين نكنند، نمی‌گذاريم كه اعلام كنند. .. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 47-46. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶رابطه علمی امام خمینی و آیت‌الله بروجردی 📌گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/8 ▫️آيت‌الله بروجردي وقتي كه به قم آمدند بحث موضوع در علوم را آغاز كردند. امام در اين زمينه نوشته‌ای داشتند كه آن را در دسترس آقای بروجردی قرار دادند، ايشان تقريباً همان را تدريس كردند. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 47. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶شاه‌بازی را کنار بگذارید 📌گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/9 ▫️... امام حوزه درسی منظمی داشتند. حضورشان در درس لحظه‌ای پس و پيش نمی‌شد. سر ساعت معين به محل درس وارد می‌شدند. روزی امام، درس نيامدند. شاگردان، تقريباً ساعتی معطل ماندند كه موجب تعجب ما شد. ▪️فردای آن روز از آقا مصطفی شنيدم كه آيت‌الله بروجردی ايشان را خواسته بودند و با ايشان مشورت كرده بودند كه شاه به وسيله دكتر اقبال برای من پيغام فرستاده كه قانون اصاحات ارضی در برخی از كشورهای اسلامی مانند مصر و عراق اجرا شده است. شما چرا با اجرای آن در ايران مخالفت می‌كنيد؟ امام به آقای بروجردی گفته بودند شما به شاه جواب دهيد كه اگر می‌خواهيد از آن كشورها تأسی كنيد آن‌ها اول شاه‌بازی را كنار گذاشته و جمهوری شده‌اند شما هم از اينجا شروع كنيد. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48-47. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶آیت‌الله کاشانی: در قم اگر ملایی باشد همین حاج آقا روح‌الله است 📌گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی 📌به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/10 ▫️شب جمعه‌ای به حضرت عبدالعظيم مشرف شدم. در مراجعت ديدم آيت‌الله كاشانی در مقبره پسرش سيد مصطفی نشسته است؛به كنارشان رفتم و حال و احوال كردم. از من پرسيد در قم درس چه كسانی شركت می‌كنيد، عرض كردم درس آيت‌الله بروجردی و آيت‌الله خمينی. آقای كاشانی اظهار كرد در قم اگر ملايی باشد همين حاج آقا روح‌الله است... منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۴۲ ➖به گزارش ساواک مصطفی خمینی، فرزند آیت‌الله خمینی، که چندی قبل به قم مسافرت کرده بود امشب به تهران مراجعت کرد و ضمن شرح اوضاع قم گفت مجالس بسیاری به مناسبت سالروز میلاد حضرت از طرف طبقات مختلف مردم در قم برگزار شده بود. وی افزود در آن مجالس بیش از هر چیز توجه و علاقه مردم به روحانیون و دعا و ثنای آنان در حق علما و پیشوایان دین به چشم می‌خورد. او گفت: مردم قم مخصوصا طبقه علما و طلاب که شنیده بودند ممکن است آیت‌الله خمینی آزاد شود با بی‌صبری چشم به راه ایشان بوده‌اند و هستند. وی همچنین گفت شخصیت‌های قم از من دعوت‌های بسیار کردند تا ملاقاتی با من داشته باشند ولی من به ندرت می‌پذیرفتم. حاج مصطفی خمینی اکنون در محل اقامت پدرش به سر می‌برد. ادامه مطلب 👇🏼 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۴۲ ➖بازار سیاه ماهی 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶امام و میرزا مهدی اصفهانی 📌گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/11 ▫️روزی امام در جماران از من پرسيدند كه شما را ديده بوديد؟ گفتم سن من اقتضای ديدن او را نداشت. امام گفتند وقتی كتاب را نوشتم و منتشر شد، ميرزا مهدی با خواندن اين كتاب در اسلام من شبهه كرده بود! تا كتاب كشف اسراررا نوشتم. ايشان با مطالعه آن گفته بود بابا اين مسلمان است!! ▪️امام ادامه دادند و پرسيدند كه را به ياد داريد؟ او روحانی نبود، مردی عوام بود ليكن اهل معنا بود؛ آقای به او علاقه داشت و مورد اعتماد ايشان بود. شيخ حسن طباخ يک روز نزد من آمد و اظهار كرد كه ميرزا مهدی بيمار شده او را آورده‌اند تهران و اصرار دارد كه شما را ببيند. امام گفتند من به عيادت او رفتم و نيم ساعتی او با من حرف زد،1 آدم خيلی خوبی بود، اما به اين مسائل [عرفانی و معنوی] ورود نداشت. امام فرمود بقايای ميرزا مهدی هنوز هستند.2 پی نوشت: ▫️1. احتمالاً آن مرحوم براي حاليت خواستن اصرار داشته است امام را ببيند، ليكن امام از روی بزرگواری و خلوص آن را بازگو نكرده است. ▪️2. آقای محمود تولايی (حلبی) از پيروان ميرزا مهدی اصفهانی بود. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زنگ تاریخ ◀️شاه سعی داشت علما را با سرکوب و ارعاب از صحنه مبارزه بیرون براند و سخنرانی حماسی حضرت امام خمینی خطاب به طلاب علوم دینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍پاسخ امام به نامه مرحوم حاج آقا مجتبی و تعیین نام کتابخانه 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/12 🔸متن نامه امام به مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی: «اسم کتابخانه باختیار آقایان است لکن باسم اینجانب نباشد اگر باسم ولی امر عجل الله تعالی باشد بهتر است اختیار با خود آقایان است.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔸اعتراض امام به حاج آقا مجتبی تهرانی بابت درج القاب برای ایشان در کتاب تحریرالوسیلة 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/13 ▫️متن نامه امام به مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی: ...دو سه روز پيش كتاب تحريرالوسيله را آوردند، ديدم پشت كتاب عبارتی نوشته شده است كه موجب تأسف و تأثر و نگرانی شد. فرستادم آقای قوچانی آمد از ايشان مؤاخذه كردم گفتند دستور حاج آقا مجتبی است. خيلی موجب تعجب شد. شما با آنكه قدری سيره اينجانب را می‌دانيد چه شده است كه يک همچو عبارتی را دستور داده‌ايد بنويسند؟ گفتم بايد محو شود... 🇮🇷 @IRANeMOASER
تهرانی حاج آقا مجتبی.pdf
1.3M
📌گزیده‌ای از مقدمه استاد سیدحمید روحانی بر مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام» 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/14 ▫️آنچه در پی می‌آيد بخش‌هايی يادداشت شده از خاطرات آيت‌الله عارف، حاج شيخ مجتبی تهرانی «قدس سره» است كه در ديدارهای گاه و بيگاه نگارنده با ايشان، به شكل پراكنده و به مناسبت‌هايی بر زبان آورده و بازگو كرده‌اند كه گوشه‌هايی از فعاليت‌های علمی، سياسی و اجتماعی ايشان را می‌نماياند. هر چند اين آورده‌ها حق آن بزرگوار را هيچ‌گاه ادا نمی‌كند و بيش از نيم قرن حضور ايشان در عرصه‌های علمی، مجامع روحانی و صحنه‌های سياسی را نشان نمی‌دهد ليكن می‌تواند گوشه‌هايی از راه و روش و منش ايشان را به نمايش بگذارد. ▪️نگارنده ساليان متمادی تلاش‌های زياد و پافشاری‌های بيش از حدی به عمل آورد تا ايشان خاطرات ارزشمند و گرانبهای خويش را بيان كنند تا ضبط شود، ليكن ايشان روی تواضع و فروتنی هيچگاه اين خواسته و خواهش را نپذيرفتند. ▫️اين روشی است كه می‌توان گفت بسياری از مردان از خودرسته و عارفان و سالكان وارسته به آن پايبندند و خاطرات خويش را به عنوان «اسرار مگو» پنهان می‌دارند و با خود می‌برند... ضمیمه: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شاگرد دلباخته مکتب امام 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت ایام سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی مقابله مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی با دارالتبلیغ نقش آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در انتشار آثار امام خمینی اعتراض امام خمینی به درج القاب برای ایشان ملاقات شهید سیدمصطفی خمینی و حاج آقا مجتبی تهرانی با آیت‌الله حکیم بازگشت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به ایران اعتماد امام به سرمایه ایمانی مردم ایران مذاکرات امام و علما در مبارزات انجمن‌های ایالتی و ولایتی رابطه علمی امام خمینی و آیت‌الله بروجردی شاه‌بازی را کنار بگذارید آیت‌الله کاشانی: در قم اگر ملایی باشد همین حاج آقا روح‌الله است امام و میرزا مهدی اصفهانی سند: پاسخ امام به نامه مرحوم حاج آقا مجتبی و تعیین نام کتابخانه سند: اعتراض امام به حاج آقا مجتبی تهرانی بابت درج القاب برای ایشان در کتاب تحریرالوسیلة مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیت‌الله مصباح در آستانه سالگرد فوت آقای /1 🔹25شهریور1393، یکی از سایت‌های خبری غرب‌گرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام می‌دانستند. 🔸این خاطره، هم‌چون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد و اسناد و استنادات کتاب این قبیل مطالب خلاف واقع را به‌خوبی نقد و حلاجی کرده است. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در همان ایام صدور این خاطره از زبان آقای رفسنجانی گفت: «اگر واقعاً این اظهارات از آقای هاشمی درباره آقای مصباح بوده باشد، عجیب است چرا که خود ایشان هم می‌‌دانند که آقای مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد. 🔸ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) به آیت‌الله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح از ارکان اصلی بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اینکه آقای هاشمی حرف‌ دیگری می‌زند، اشتباه است. 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح بصیرت مبارزاتی داشتند، گفت: یکی از اختلافات آقای مصباح و هاشمی درباره یا همان بود؛ آیت‌الله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت از سازمان مجاهدین(منافقین) را حرام می‌دانستند اما آقای هاشمی در برهه‌ای برخلاف نظر آقای مصباح بعضاً از این گروه حمایت می‌کرد. لذا آقای مصباح حمایت از این سازمان را حرام می‌دانست نه مبارزه با شاه را. بهتر است به جای تخریب شخصیت بزرگورا و بصیری چون حضرت آیت‌الله مصباح از گذشته درس گرفته شود. 🔸ایشان با بیان اینکه اسناد دقیق، کامل و قابل توجهی از سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح وجود دارد، گفت: برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح را را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری می‌کرد. امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیه‌های علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست. 🔹استاد سیدحمید روحانی خاطر نشان کرد: وقتی نشریه بعثت منتشر می شد، آقای مصباح به دلیل آنکه این نشریه را آلوده به تفکرات آقای می‌دانست تصمیم گرفت نشریه را منتشر کند که در این زمینه اصطحکاک بین آقای هاشمی و مصباح به وجود آمد و بعدها مشخص شد که نظر آقای مصباح درست بوده است؛ درباره حمایت از سازمان مجاهدین نیز همین طور شد و مشخص شد که تحلیل آیت‌الله مصباح درباره این گروه چقدر دقیق بوده است.(خبرگزاری تسنیم، 26شهریور1393) خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴هاشمی رفسنجانی و نامحرم دانستن مردم در آستانه سالگرد فوت آقای /2 🔹با مطالعه خاطرات آقای هاشمی مشخص می‌شود که نویسنده آن در این خاطره‌نویسی‌ها با بی‌پرده، صاف و شفّاف سخن نگفته است و حتی در مواردی عادی و پیش‌پا افتاده با پرده‌پوشی، ، سربسته و آهسته گذاشته و گذشته است، گویی را كه امام قدس سره الشریف با همه وجود به آن‌ها عشق می‌ورزید و آن‌ها را محرم راز می‌دانست، نامحرم می‌داند! 🔸جناب در جای‌جای خاطرات خود تلاش كرده است پیرامون رویدادها و جریان‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی با پرده‌پوشی و پنهان‌كاری قلم بزند و سخن بگوید. البته آوردن برخی از موضوعات و رویدادهای سیاسی شاید در یک برهه زمانی به امنیت كشور و نظام نباشد و برای بازگو كردن آن به گذر زمان نیاز باشد، لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود برخی از جریان‌ها و رویدادها را سربسته گذاشته و گذشته است كه نه‌تنها جنبه اسرار و امنیتی نداشته، بلكه توضیح آن برای مردم می‌توانست یک سلسله واقعیت‌های تاریخی را روشن كند تا برای نسل امروز و نسل‌های آینده درس عبرت باشد. 🔹از این دست جریان، دستگیری و مرگ شیخ در سال ١٣۶٠ است كه در پرده ابهام مانده و تاكنون نیز كسی برای مردم توضیح نداده است كه نامبرده چرا دستگیر شد و چگونه درگذشت؟! در آن روزها این خبر را كه لاهوتی بر سر هواداری از ! با امام و نظام مشكل پیدا كرده و در صف مخالفان قرار گرفته است همگان دریافتند، لیكن علت دستگیری و بازداشت او از سوی و مرگ او در زندان در همان ساعت‌های اولیه‌ای كه بازداشت شده بود، تاكنون برای ملّت ما روشن نشده و در پرده ابهام مانده است. 🔸انتظار می‌رفت كه جناب هاشمی رفسنجانی چون با این جریان از نزدیك درگیر بوده است، بی‌پرده و واقعیت‌ها را آشكار سازد و مردم را در متن این رویداد تاریخی قرار دهد. بی‌تردید شرح و بیان موضع سیاسی آقای لاهوتی و این‌كه چرا دادستان انقلاب اسلامی او را بازداشت كرد و آیا مرگ او به علت یا سكته بود، از مسائل مهم امنیتی و اطّلاعاتی نیست كه بازگو كردن آن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نباشد لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود این جریان را به گونه‌ای سربسته، پیچیده و با پرده‌پوشی و نهان‌كاری مطرح می‌كند و می‌گذرد كه جز رازداری برای یک خطاكار و در تاریكی نگاه داشتن مردم، نامی نمی‌توان بر آن نهاد.(برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟! در آستانه سالگرد فوت آقای /3 🔹آقای هاشمی رفسنجانی در خاطره‌نویسی‌های خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بی‌مناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطره‌نویسی‌ها مطرح كردن و معرفی كردن ، ، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است: 🔸«... مهدی و یاسر از این‌كه در صف اول نماز [جمعه] دیده می‌شوند خیلی خوشحال بودند... 🔹... و از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند... 🔸...مهدی و یاسر به برف‌بازی در باغچه مشغول‌اند، گاهی هم دعوا می‌كنند... 🔹... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید... 🔸... بچه‌ها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند... 🔹... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!... 🔸... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعة‌الصادق رفتند... 🔹... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچه‌ها هم آمدند. مهدی و یاسر از این‌كه در فیلم و در صف اول نماز دیده می‌شدند خیلی خوشحال بودند... 🔸... عفت به خانه فائزه رفت... 🔹...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند... 🔸...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس می‌رفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...» 🔹جناب هاشمی رفتن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است: 🔸«... جالب است كه هم با صبر و منطق برخورد می‌كند و با این‌كه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچه‌هایش را متحمّل نمی‌شود، در این مورد اظهاری نمی‌كند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه می‌روند وجود دارد...» 🔹لیكن به نظر می‌رسد این رفتن به جبهه جنبه داشته و بازدیدی از بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻ژست رهبری و فرماندهی در آستانه سالگرد فوت آقای /4 🔹از دیگر نكته‌هایی كه در خاطرات فراوان خودنمایی می‌كند، ادعای رهبری و راهنمایی در نهضت و انقلاب، حتی در مورد امام است؛ این‌گونه داعیه‌ها و خودنمایی‌ها در لابه‌لای خاطره‌گویی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود كه در كارنامه او هیچ‌گونه نمونه‌ای از درایت، مدیریت و توانایی برجسته در امور كشوری و كشورداری و ابتكار عمل در عرصه سیاسی و زمامداری و نیز در عرصه جنگ و جبهه دیده نمی‌شود و از نقش فرماندهی ایشان در دوران - با این‌كه جانشینی فرماندهی كل قوا را بر دوش داشته است- نكته‌های برجسته‌ای روایت نشده است و اصولاً در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی كمتر حضور داشته و بیش‌تر با تنها از پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها آگاهی می‌یافته است. البته در این مورد نیز غالباً شادروان حاج خبرهای تازه و دست اول به ایشان می‌داده‌اند. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER