🔻آیتالله مدرس و انتخابات مجلس پنجم، به روایت ملکالشعراء بهار ✅ سردارسپه مجلس مؤسسان را انتخاب کرد و در آن مجلس، مدرس و اقلیت رفقای او انتخاب نشدند و هیچکدام در آن مجلس شرکت ننمودند و آن مجلس رأی به پادشاهی او داد و تاج پادشاهی ایران زینتافزای فرق رضاخان شد. بعد از پادشاهی او، مدرس خود را با امری واقع شده برابر یافت و گفت:
این کار نباید میشد، ولی سستی و اهمال هموطنان کار خود را کرد، ما هم تا جایی که بشر بتواند تقلا کند سعی کردیم و حرف خود را گفتیم و کشته هم دادیم، دیگر دِینی بر عهده نداریم...👁🗨در اینستاگرام ما را ببینید 🆔 https://www.instagram.com/p/B5io6L7gCOM/?utm_source=ig_web_copy_link ⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی: رئیس جمهوری اسلامی دروغ نمیگوید
🔺عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹رئیس جمهور اسلامی دوگانه و متناقص با مردم حرف نمی زند.
🔹رئیس جمهور اسلامی وعده دروغ نمیدهد.
🔹رئیس جمهوری اسلامی در جلسه خصوصی یک چیز، و جلسه عمومی ضدش را نمیگوید.
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
♨️خاطرات همسر امام، به قلم خودش (7 )
💎 اجرای عقد در حرم حضرت عبدالعظیم
🌀... فردای آن روز به محل سکونت خودم یعنی منزل مادربزرگم برگشتم... پس از چند روز مادر بزرگ و مادر مشغول تهیه جهیزیه شدند و آقا سید احمد [لواسانی] مشغول تهیه، خانه کوچکی را در کوچه میرزا محمود وزیر در خیابان امیر کبیر، نزدیک سهراه امین حضور اجاره کردند و یک قطعه فرش مستعمل دوازده متری که برادر داماد با خود از خمین آورده بود – همان که بعداً سالهای سال فرش اتاق ما بود – در اتاق نزدیک درب منزل انداختند ... همان اتاقی بود که عیناً در خواب دیده بودم. که شرح آن گذشت. دو اتاق دیگر هم با جهیزیه من مرتب شد. زمستان بود و ماه بهمن. جهزیه نسبتاً مفصلی داشتم... روز هشتم ماه رمضان 1348 بود که آقاجانم مرا صدا زد و گفت به من اجازه بده تا آقا سید احمد را وکیل کنم بروند حضرت عبدالعظیم و در آنجا صیغه عقد را جاری کنند... اول جواب ندادم. دوباره گفتند آقایان معطلند. گفتم وکیل هستید... برادر بزرگ داماد یعنی آقای پسندیده هم از طرف داماد وکیل بود. من 16 ساله بودم و آقا 28 ساله عقد در حرم حضرت عبدالعظیم خوانده شد و تا شانزدهم ماه مبارک رمضان خانه مهیا گردید ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 54-55
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
✳️ میرزای بزرگ ایران
🔻سالروز شهادت طلبهای که تاریخ را ساخت
🔻یازده آذر سالروز شهادت میرزای ایران است که بر خلاف نامش نه تنها کوچک نبود بلکه بزرگیاش در قلب تاریخ ایران جا گرفت. #سردار_جنگل را باید بشناسیم و ویژگیهای برجستهاش را برای امروزمان زنده نگه داریم: مروت دینیاش با مخالفان، استقلالش از بیگانگان و در نهایت تشکیل نمونهای کوچک از جمهوری اسلامی در دل جنگلهای سرسبز گیلان.
🔸«رفتار #میرزا_کوچکخان یک رفتار دینی و اعتقادی است، یعنی انسان مشاهده میکند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت، بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت میکردند، امّا مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملاً #حدود_شرعی را رعایت میکرده و اهل درگیری با داخل نبوده. مثلاً کسانی بودند که مخالفتهای اعتقادی با ایشان داشتند؛ همراهان ایشان -آن افراطیها- میگفتند اینها را بزنیم سرکوب کنیم! میرزا کوچک نمیگذاشته، جلوی اینها را میگرفته و مانع میشده از اینکه این کار را بکنند.یعنی رفتار هم یک رفتار دینی است.
🔹حرکت [ایشان]، یک حرکت صددرصد اسلامی و ایرانی است. خب آن زمان -میدانید دیگر- آن غوغای #نهضت_مارکسیستی و تشکیل شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبهای که برای بعضی از ملّتها بهوجود آورده بود، طبعاً یک عدهای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبریهای ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم بهخاطر پایبندیاش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد بهطور صریح و قاطع آن نظریّه را -با اینکه جزو نزدیکترینهایی که با او از اوّل همراه بودند، گرایش پیدا کردند؛ البتّه آنها هم ناکام از دنیا رفتند، هیچکدام آنها هم خیری از این زندگی ندیدند و از آن #جریان_بلشویکی هیچ خیر و تجاوب جوانمردانهای مشاهده نکردند- و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ یعنی چون سیاستی بود که از طرف اجانب بود، با اینکه اینها مقابلهشان با دستگاههای حاکم مثل انگلیس و روسهای قزّاق و مانند اینها بود، امّا درعینحال به آن طرف هم جذب نشد؛ #استقلال را حفظ کرد.
🔸ایشان یک واحد مینیاتوری را ایشان از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدودهی خاصّ خودش -گیلان- بهوجود آورده است.»(مقام معظم رهبری مدظلهالعالی ۱۳۹۱.۸.۲۹)
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در ۱۱ آذر ۱۳۰۰
🔘اولین ویژگی شهید میرزا کوچک خان ساده زیستی و مردمی بودن وی بود که در نهایت در راه مردم سر داد و تن به قدرت و مقام دنیوی نداد و نسبت به بیگانگان انزجار داشت و وعده های شرق و غرب بر عملکرد میرزا تاثیری نداشت .
🔘میرزا کوچک خان همیشه یاور مردم مظلوم و سازش ناپذیر نسبت به بیگانگان بود. در آغاز مسیر مبارزه با سطله گران بیگانه به دنبال ایجاد وحدت با نیروهای اسلامی بود و وعده های روس، انگلیس و شرق و غرب روی عملکرد وی تاثیری نداشت.
🔘از ویژگی ها و خصوصیات مشترک بین میرزا کوچک خان جنگلی و امام خمینی (ره) روحیه از خودگذشتی و تسلیم ناپذیری بود انسان های بزرگ روحیه تسلیم پذیری و سازش با دشمنان ندارند و در هر برهه تاریخ با مردم یک رنگ، همراه و صادق هستند.
✅ زندگی و تفکر شهید میرزا کوچک خان جنگلی باید به شکل مبسوط و مفصل تشریح و بیان شود و الگویی برای جوانان و مسئولین باشد..
🎙بخشی از سخنرانی دکتر سید حمید روحانی در یادواره میرزاکوچک خان جنگلی ، رشت، آذر۹۸
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
با این خندهها و ترفندها آقای روحانی تبرئه نمیشود.mp3
4.89M
⭕️با این خندهها و ترفندها آقای روحانی تبرئه نمیشود
🎙بخشی از سخنرانی دکتر سیدحمید روحانی در رشت ۹۸.۹.۹
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
💢خاطرات همسر امام، به قلم خودش (8 )
🌀 خوابی که تعبیر شد
🔸... مجلس عروسی برپا شد. حدود 60-70 نفر عروس را با چند سواری به منزل داماد بردند و آقاجانم برای دست به دست دادن آمدند. در آن زمان مرسوم بود یکی از محارم مخصوصاً پدر داماد یا عروس که از محارم بودند دست به دست میدادند. در آن شب بود که من برای اولین بار او را رو به رو دیدم و او مرا. فردای آن شب بود که متوجه شدم این همان خانهای که در خواب دیدم و این همان اتاقی است که پیغمبر (ص) و امیر المومنین (ع) و امام حسین (ع) را در عالم رویا دیده بودم، حتی همان در و پنجره است، حتی پرده همان پرده است .. باور کنید درست همان بود، هیچ فرقی ولو جزیی با آنچه در خواب دیده بودم نداشت ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 56
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻شیخ شهید در اندیشه حکومت اسلامی🔻
✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش اول
🔸#شیخ_مشروطهخواه به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغپراکنی غربیها و غربزدگان بود که برای پیشبرد اهدافشان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند.
🔹شناخت اندیشه #شیخ_فضلالله_نوری رحمهالله به عنوان مجتهدی سیاستمدار به خودی خود ارزشمند است اما بررسی ابعاد تفکر سیاسی ایشان به عنوان پشتوانه تاریخی طرح حکومت اسلامی جایگاه ویژهای دارد:
🔸«مهم ترین منبعی که می توان نظرات شیخ فضل الله نوری را در آن یافت، نشریه «لوایح» است که در هنگامه تحصن در بارگاه مقدس #حضرت_عبدالعظیم (ع) منتشر می شد.
🔹مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید:
🔸« وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیمالسلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا و سه طایفة دیگر باشند واجبالاطاعه نخواهد بود.
🔹بلی به مذاهب اربعه[مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی] دیگران سلطان، اولوالامر و واجبالاطاعه است و ممکن نیست مذهباً که دولت آن شوروی شود» ؛ یعنی بدون اذن فقیه و یا تنفیذ ایشان، رأی اکثریت به خودی خود، اعتباربخش حاکمیت نیست؛ هرچند که مقبولیت بیاورد؛ همان طور که شیخ نیز چنین گفتند و گذشت.
🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از #اجتهاد_ناب_شیعی، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح #مجلس_شورا در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، #مجتهد_شیعه را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در 13 رجب 1327ق اعدام کردند.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص70-69، چاپ پنجم)
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
⁉️از قم چه خبر؟
🔸«#اسکات_مادل Scott Modell از جمله افسران سازمان #سیا است که در حدود سیزده سال در اداره عملیات این سازمان در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان فعالیت کرده است.
🔹او در اسفندماه سال 95 در جلسه مهمی در کنگره سیاست های دولت ترامپ درباره ایران را با هفت بند شروع کرد.
🔸او که سالها تجربه کار در منطقه غرب آسیا را در کارنامه خود دارد در مورد مقابله و مهار ایران بسیار قابل توجه و تأمل است.
🔹 وی که به زبان فارسی نیز مسلط است در این نسخه که در واقع میتوان آن را «#طرح_مهار_ایران» نامید به طور خلاصه و فهرستوار به موارد بسیار مهم و قابل توجهی اشاره میکند.
◀️....افسر ارشد سازمان اطلاعات امریکا ایجاد #فتنه_مذهبی در #قم و #نجف را نیز در فهرست پیشنهادات خود قرار داد.
◀️او اعتقاد دارد باید میان مراجع عظام تقلید #قم و #نجف اختلاف ایجاد کرد و از این تفرقه سود برد. در این راستا مادل صراحتاً اعلام میکند باید از افرادی مانند #صادق_شیرازی حمایت قاطع کرد.»(بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوبهای کور دی ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار، فصلنامه پانزده خرداد، شماره 55، بهار97)
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
☑️مکانیسم تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم چند وجهی و بی نظیر بود. .
🔸 ملت ایران قبل از این هم در دورۀ مشروطه تجربه تدوین قانون اساسی داشت . مجلس تدوین قانون اساسی مشروطه یک مجلس صنفی و مضحک بود. از هر صنفی افرادی برای نوشتن قانون اساسی یک ملتِ با فرهنگِ تاریخی آنهم فقط از تهران نه از شهرستانها به صورت نمایشی و بدون انتخاب مردم حاضر کردند. به قول شهید شیخ فضل الله نوری" معلوم نیست که ملت ایران گرفتار چه مرضی و جهلی شده که سرنوشت او را باید بقال، بزاز، صنف کله پزها، صنف حمامی ها و... تعیین کند"
🔸قانون اساسی مشروطه از اساس توسط خبرگان یا شخصیت های کار آزموده و دانا نوشته نشد و اختلاف جریانها در نگارش قانون اساسی آرمان های جنبش را به باد داد و یک دیکتاتوری به مراتب سیاه تر از دیکتاتوری قاجارها بر ملت ایران تحمیل کرد. .
🔸اظهارنظرهایی که از هر گوشه و کنار و از هر صنفی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی واصل شد نشان می داد که ظاهراً همان داستان های نوشتن قانون اساسی مشروطه دارد در انقلاب اسلامی هم تکرار می شود. امام اما با تشکیل مجلس خبرگان و متمرکز کردن بررسی قانون اساسی در یک جمع خبره برگزیده توسط مردم به تمام بازی ها پایان داد و انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را از یک خطر ویرانگر نجات داد. برای همین بود که وقتی مخالفان جمهوری اسلامی از تفرقه پیش نویس ها نا امید شدند شعار انحلال مجلس خبرگان سر دادند.
🗞مصاحبه دکتر مظفر نامدار ، سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد با خبرگزاری مهر
⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🔻سیاست نائینی🔻
✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش دوم
🔸یکی از علمای بزرگی که بحث #ولایت_فقیه و حکومت و نیابت فقهاء را مطرح میکند، مرحوم نائینی است که رساله «تنبیه الامّة و تنزیه الملة» وی با موضوع بررسی مستندات و مبانی #حکومت_فقیهانه در عصر غیبت، از شهرتی فراگیر برخوردار است.
🔹مرحوم نائینی از طرفداران و پیشگامان #جنبش_مشروطیت ایران است که افکارش تأثیرات فراگیری در «نظام سازی دینی» برجای گذاشته است تا بدان جا که امام خمینی نیز در ضمن مباحث «ولایت فقیه» به بعضی از نظرات اجتهادی ایشان، ارجاعات و اشاراتی دارد.
🔻در ادامه، برخی از آراء سیاسی-دینی مرحوم نائینی را مرور میکنیم:
🔸از نظر مرحوم نائینی در زمانی که دسترسی به امام معصوم و پذیرش ولایت او ممکن نباشد، #فقیهان_عادل، خودساخته و خدا محور، ولایت خواهند داشت.
🔹او حکومت را در درجه اول «#منصبی_الهی» میداند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید .
🔸از نظر #میرزای_نائینی تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری نداشته باشد، باید تکلیف الهیاش را انجام دهد، چنانکه خود او چنین میکرد.
🔹« از جمله قطعیات مذهب ما طائفه امامیه، این است که در این عصر غیبت - علی مغیبه السلام- آنچه از ولایات نوعیه را که عدم رضای شارع مقدس به اهمال آن، حتی دراین زمینه هم معلوم باشد، وظایف حسبیه نامیده، نیابت #فقهای_عصر_غیبت را در آن قدر متیقن و ثابت دانستیم، حتی با عدم ثبوت نیابت عامه در جمیع مناصب و چون عدم رضای شارع مقدس به اختلال نظام و بلکه اهمیت وظایف راجعه به حفظ و نظم ممالک اسلامیه از تمام امور حسبیه از اوضح قطعیات است، لهذا ثبوت نیابت فقها و نواب عامّ عصر غیبت او اقامه وظایف مذکوره از قطعیات مذهب خواهد بود».
🔸همانطور که ملاحظه میشود #مرحوم_نائینی در این بخش از سخنان خود، دو نکته را مورد توجه قرار داده، اول آنکه، نیابت فقها درعصر غیبت در اموری که شارع به تعطیل آنها راضی نیست (امور حسبیّه)، از قطعیات مذهب است. دوم آنکه، وظایف راجع به حفظ و نظم مملکت اسلامی از مهمترین موارد امور حسبیه محسوب میشود.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص73-72)
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser
🌀 خاطرات همسر امام، به قلم خودش (9 )
✳️ عروس در ماشین باری
🔹... روز چهاردهم فروردین 1309 ه.ش ... ماشین باری سیمی که شرحش رفت اجاره شده و من برای اولین بار بود که با چنین ماشینی مسافرت این چنینی میکردم چرا که قبلاً با سواری میرفتیم. وسط ماشین جهزیه مرا ریختند و روی صندلیهای باریک ما را نشاندند، عده دیگر هم سوار شدند و بدین ترتیب... به سوی شهرستان غبار گرفته قم حرکت کردیم. تا حسنآباد گریستم، ناله کردم و گلوله اشک از چشمم روی لباسم میریخت ، نمیدانم این همه اشک را از کجا داشتم! به حسنآباد که رسیدیم یعنی سه ساعت گریه کردن، آقا گفت « بس است دیگر، تحمل داشته باش » ساکت شدم و تا قم که هشت ساعت راه بود، بغض کردم و گلویم از شدت بغض درد گرفت ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 62-61
⭐️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🇮🇷 @iranemoaser