eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
421 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔸مواجهه امام خمینی با ثمره عمر خود حسینعلی منتظری یکی از تلخترین مواجهات امام با پروژه نفوذ و اغفال سران برجسته نظام بود که طبعا هزینه سنگینی برای جمهوری اسلامی داشت. 🔹اما آغاز ماجرا پس از آنی بود که تیتر یک روزنامه کیهان مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه ۶۴ که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شد، بیت منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. کسانی که منتظری را پل پیروزی‌ها و کسب موقعیت‌های بعدی خود می‌دیدند. 🔸ارتباط نهضت آزادی‌ها با وی که از قبل از انقلاب وجود داشت، تقویت شد و جولان باند سید مهدی هاشمی و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگرایی‌ها، انتقادات غیرمنصفانه و تند منتظری در نامه‌هایش به امام (ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد. 🔹می‌توان اوج این بی انصافی‌ها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان ۶۷ دید که در بیان منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آن‌ها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه انقلاب و امام (ره) را می ستایید، در ده فجر ۶۷، تندترین انتقادات را به راه امام (ره) و سیاست‌های انقلاب و جنگ وارد کرد؛ در حالی که خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین اختیارات را داشت! 🔸 امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند. 🔹ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند: « والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.» مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند. 🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد: « در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در بدون حضور امام برگزار می شد. من، ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بی‌مقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.» 🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « » و «» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروه‌های منحرف و لیبرال‌مسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینه‌ای ندادند و پس از انقلاب طلب‌کارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند. ◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین بار در 3 اسفند 67، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال ها و خوشبینی به آنها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند: 🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به ‎‏گروه‌ها و #‎‏لیبرال‌ها می‌خوریم، آغوش کشور و همیشه برای پذیرفتن همۀ‏‎ ‎‏کسانی که قصد و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت‏‎# ‎‏طلب‌کاری آنان از همۀ اصول، که چرا « » گفتید! چرا کردید! چرا نسبت‏‎ ‎‏به منافقین و ضدانقلابیون را جاری می کنید؟ چرا شعار « »‏‎ ‎‏داده اید؟ چرا را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر. 🔹و نکتۀ مهم در این‏‎ ‎‏رابطه این که نباید تحت تأثیر و بی مورد نسبت به و مخالفین و‏‎ ‎‏متخلفین نظام، به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من‏‎ ‎‏بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می برند. ‎‏من به آنهایی که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می رسد و چه بسا حرف های‏‎ ‎‏دیگران را می زنند صریحاً اعلام می کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست‏#‎ ‎‏‎‏لیبرال‌ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،‏‎ ‎‏تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد»(صحیفه امام ج21 ص 273) 🔸اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت. (روزگار قائم‌مقامی ص 221) 🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است: « چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنه‌ای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم». 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/3 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد: « امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..» 🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای ، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵) 🔸امام خمینی(ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده) 🔸امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا میکرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، در دیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید.(روزگار قائم مقامی، ص 126-132 ( 🔹اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام افزوده و برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند. 🔸 نامه ای که اصل آن با دستخط امام موجود است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز صدورش را تایید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه ای و مشکینی هم بر نوشتن آن توسط امام شهادت داده اند. جالب تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه مذکور نوشته است. 🔹 برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده تا آنرا از اعتبار بیاندازد. برخورد جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم ایفا کرده و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری های خود ادامه می دهد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (46) ♨️ امام در مزار علمای شهید ترکیه 🔹... مصطفی وقتی وارد بورسا می‌شود پدرش را در اتاقی می‌یابد که حتی پرده‌هایش کشیده شده بود او به محض ورود به اتاق، پرده‌ها را کنار می‌زند در مقابل اتاق حیاط نسبتاً بزرگی بوده که بی‌صفا هم نبوده است. پدرش به او می‌خندد و می‌گوید من دو ماه است که در این اتاق هستم و حاضر نشدم پرده‌ها را کنار بزنم چرا که نمی‌خواستم آنها احساس کنند که من از این وضع خسته شده‌ام. من حتی یک مرتبه هم از لای پرده بیرون را نگاه نکردم با اینکه در اتاق بودم. این است روحیه مردی که من با او زندگی می‌کنم. 🔸با رفتن مصطفی به ترکیه آقا از تنهایی بیرون می‌آید ولی بالأخره هردو تنهایند. مصطفی می‌گفت گاهی نزدیک غروب خیلی دلم می‌گرفت ولی هر طور بود سرم را به چیزی گرم می‌کردم، مانند آشپزی و ... در ترکیه یک مرتبه آقا و نیز مصطفی را به ازمیر می‌برند. این جمله را آقا خیلی تکرار می‌کرد که روزی که به ازمیر رسیدم در نقطه‌ای تعداد زیادی قبر را به صورت دسته جمعی دیدم، پرسیدم این چیست؟ رئیس امنیت ترکیه گفت وقتی آتاتورک بر ضد دین قیام کرد علما علیه او به مبارزه برخاستند و آتاتورک همه آنها را کشت و عده‌ای از آنها در این نقطه دفن شدند. آقا گفتند با خود گفتم که علمای اهل سنت ترکیه علیه آتاتورک تا پای جان قیام کردند و همه کشته شدند ولی در قضایای ایران هیچ عالمی کشته نشد ( تا آن موقع از علما کسی کشته نشده بود ) آقا این داستان را به تلخی چندین بار نقل کردند. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 272-274 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️اصول انقلابی‌گری از نگاه شهید آیت‌الله سعیدی 🔴در آستانه شهادت 🔹ملت ایران و برای پیروزی انقلاب اسلامی هزینه‌های بسیاری را داده و شهدای عزیزی را تقدیم اسلام کرده است. یکی از برجسته‌ترین شهدا؛ بود که 20خرداد1349 در زندان قزل‌قلعه مظلومانه به شهادت رسید. 🔸در سند زیر بخش کوچکی از فعالیت‌های صریح و انقلابی آن مرحوم تشریح شده است: «صبح روز 31/4/45 سيد محمدرضا سعيدى... شديداً و صريحاً به دولت ايران و امريكا و حتى در اشارات به شاهنشاه آريامهر حمله نموده، اظهار داشت: آقاى ‏اللّه_ خمينى سه سال پيش اين جنايتكار (جانسون) را به ما معرفى كرد ولى دولت ايران ما را به زندان و تبعيد محكوم كرد. نامبرده با تشريح وضع به مأمورين ساواك حمله نموده و گفت: مأمورين اين سازمان مردم را از مدرسه و خيابان و پياده‏روها مى‏گرفتند و به زندان مى‏بردند. امروز جناب ارباب جانسون در امريكا و اروپا و آسيا شناخته شده و ثابت شده است كه چه جنايتكار و خونخوار است و در ايران حتى بيوه‏زنان هم به‏خوبى متوجه شده‏اند... . 🔹در اين مملكت كتب مربوط به و آزادانه چاپ و منتشر مى‏شود، ولى روحانيان حق انتشار اعلاميه را ندارند. سعيدى ضمن سخنان خود مردم را به مبارزه دعوت كرد و آنها را تحريك مى‏نمود...‏‏. سپس اشاره به نطق خمينى در تركيه كرد و گفت: در يكى از گفتار خود گفته است هنگام اقامت در تركيه مطالعاتى كرده و فهميده است در زمان 40 نفر از روحانيون اعدام شدند. اين است نه اينكه خون از دماغ من و شما نيامده و سيلى به گوش ما نخورده است.»(نهضت امام خمینی ج2 ص838) ◀️پی‌نوشت: این سند گویای وضعیت تبلیغات مذهبی در دوران پهلوی است که در آن دوران آثار فرقه‌های گمراه مثل بهائیت به راحتی چاپ می‌شد ولی آثار ناب اسلامی با محدودیت جدی مواجه می‌شد. نکته بعدی در خصوص از دیدگاه مرحوم آیت‌الله سعیدی است که ایشان و مبارزه منهای هزینه‌دهی را مبارزه حقیقی نمی‌دانند و این؛ ملاک مناسبی برای سنجش انقلابی‌گری افراد در زمانه ماست. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢زندان استراحت‌گاه ما! ❇️فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/1 🔻«ما سربازهاى امام حسين(ع) هستيم؛ قيام مال ماست، گرسنگى مال ماست،دربه‏درى متعلق به ماست. بايد تا آخر عمر مبارزه كنيم تا پيروز شويم. ما سربازان شيعه از دنيا هيچ چيز نمى‏خواهيم. تبعيد، مسافرت‏هاى ماست؛ كتك‏‏خوردن، كيف كردن و خوشگذرانى ما شيعه‏هاست؛ زندان استراحتگاه ماست...‏‏. بايد مثل شيعه‏هاى گذشته قيام و مبارزه را آغاز كنيم.»(1345/2/2-نهضت امام خمینی ج2 ص842) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مبارزه تشکیلاتی ❇️فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/2 🔻«ما بايد براى مبارزه كردن تشكيلات داشته باشيم و درس مبارزه و دفاع از كشور و دين و علماى دين و مراجع تقليد را يادبگيريم... من به كسى كار ندارم ولى وظيفه يك سرباز دينى اين است كه حقايق را بگويد و مردم را راهنمايى كند. اگر تشكيلات داشته باشيم مى‏توانيم هدف‏ها را معلوم كنيم و در مقابل دشمنان خود مقاومت كنيم...‏‏.»(1345/4/31-نهضت امام خمینی ج2 ص843) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢جان فدای امام ❇️فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/3 🔻«جان ما بايد فداى اين روحانى عالى‏مقام (امام خمینی) شود زيرا كه جان خود را فداى امام زمان خواهد كرد. رهبر ما هر فرمايشى كه فرمود مطابق دستور اسلام است و ما بايد از جان و دل او را حمايت كنيم...‏‏ .»( 1345/10/10-نهضت امام خمینی ج2 ص845) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢منافق؛ بدتر از کافر ❇️فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیت‌الله سعیدی/4 🔻«اين ايام به امام جواد تعلق دارد. آن حضرت فرمود: منافق از كافر بدتر است. منافق[ها] كسانى هستند كه تظاهر به ديندارى مى‏كنند ولى در باطن تيشه به ريشۀ اسلام مى‏زنند. خواه اين منافق اهل مسجد باشد، يا بازارى، خواه ادارى باشد يا وزير و وكيل و يا هر مقام ديگر. خداوند براى اينگونه منافقين ته جهنم را وعده داده است. حالا منافق خيلى فراوان است.»(1345/12/18-نهضت امام خمینی ج2 ص847) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (47) ♨️ تبعیدگاه دوم 🔹... بالأخره امام از ترکیه به نجف آمدند. در این زمینه آقا گفتند روزی مأموران امنیتی ترکیه به اتفاق علی بیک رئیس امنیت شهر بورسا آمدند و اظهار کردند دوست دارید به نجف بروید؟ ... قبول حکم تبعید با اظهار خودم ولو در نجف باشد درست نیست [لذا] از آنها خواستم تا مدتی در این زمینه فکر کنم که فردا آمدند و گفتند تصمیم گرفته شده است شما به نجف بروید، با خودم گفتم الخیر فی ما وقع . ما را از بورسا به استانبول و از استانبول به بغداد بردند(1) هواپیما که ما را به بغداد برد(2) تنی چند از مأموران ترکیه نیز بودند. 🔸وارد فرودگاه بغداد شدیم مصطفی به این‌طرف و آن‌طرف نگاه کرد و با حالت شعفی گفت آزادیم ... مصطفی از بانک فرودگاه بغداد پول عراقی در ازای پول ایرانی یا ترکی گرفته بود و با تاکسی روانه کاظمین شدند... مصطفی از مهمانخانه به آقا شیخ نصرالله خلخالی تلفن می‌کند... آقا شیخ نصرالله خلخالی از دوستان قدیمی و بسیار صمیمی آقا بود که در نجف سکنی داشت، خدایش رحمت کند، در آن روز هم از افراد بسیار معتبر عراق محسوب می‌شد، تاجری بود [در لباس] روحانی، بسیار به درد طلاب می‌خورد ... امام از کاظمین به کربلا می‌رود (3) البته یک سفر به سامرا میرود و این سفر تنها سفری بود که آقا در مدت چهارده سالی که عراق بودند به سامرا داشتند ... در سامرا دو روز و یک شب را گذراندند و ... بعد عازم نجف شدند و وارد خانه‌ای شدند که تا آخر آنجا بودیم. در نجف مقداری اثاثیه به سلیقه طلاب خریداری شده بود. 🔹از وضع ما در قم بشنوید: یک هفته بود می‌شنیدم آقا را به نجف برده‌اند ولی باور نمی‌کردیم. از ساواک سئوال کردیم آنها از باب اذیت جواب درستی نمی‌دادند، تلگراف را هم مخابره نمی‌کردند ... پس از ده روز که شایعات در این زمینه هم به حد اعلای خود رسیده بود نامه‌ای از ایشان برایم رسید، آن‌هم توسط مسافر ... معلوم شد که ایشان 9 جمادی الثانی (13 مهر 1344) آزاد و وارد عراق شده بودند ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 276-278 1.در اصل: آوردند 2.در اصل : می‌آورد 3.در اصل: می‌آید 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ سازمان‌های جهانی؛ دست‌نشانده‌های ابرقدرت‌ها ✉️نامه امام خمینی قدس سره الشریف به شهید آیت‌الله سعیدی/1 🔴به مناسبت شهادت آیت‌الله سعیدی ▫️مجاهد شهيد؛ در فعاليت‏هاى دينى و مبارزاتى سياسى خود هماره از رهنمودهاى امام برخوردار بود و دربارۀ رويدادها، جريانات و مشكلاتى كه براى او پيش مى‏آمد، با نامه و پيام، امام را در جريان مى‏گذاشت و از او راهنمايى مى‏خواست، امام نيز به وسيله نامه و پيام او را ارشاد و راهنمايى مى‏كرد و از سرخوردگى، دلسردى و نوميدى كه ممكن بود در او پديد آيد، پيشگيرى مى‏كرد و او را به پايدارى، بردبارى و ادامۀ مبارزه فرامى‏خواند. ▪️نمونه‏‌هايى از نامه‌‏هاى روح‏‌بخش، سازنده و آموزندۀ امام به شهيد سعيدى را خواهیم آورد: به عرض مى‏رساند، مرقوم شريف كه حاكى از سلامت مزاج شريف و از روى عِرْق سيادت و ديانت صادر شده بود، موجب تشكر گرديد. از زحمات جنابعالى متشكرم. مطالبى كه مرقوم شده بود چون جواب تفصيلى صلاح نيست، شرحى [به] آقاى علم‏الهدى اهوازى گفتم كه به جنابعالى تذكر دهند؛ و اجمالش آنكه دستگاه‏هاى خارجى، از قبيل و غيره، جز اشخاص دست‏نشانده نيستند كه براى مصالح ممالك بزرگ و اغفال ممالك كوچك ايجاد شده است؛ و اشخاص سياسى از كه در خارج زندگى مى‏كنند، تماس با آن‌ها به صلاح روحانيت و اسلام نيست؛ و آن‌چه به من نسبت داده‏اند، كه قدرى تندروى شده است، همان طور كه حدس زده‏ايد دروغ است. من كارى نكردم كه تندروى باشد. از خداوند تعالى اميد عفو دارم در قصور و تقصير؛ و از درگاه مقدسش توفيق خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم در حسن عاقبت. والسلام عليكم. ▫️از اينكه تشريف برده‌‏ايد از جهتى خوشوقت شدم؛ چون مركز از هر جا بيشتر محتاج به علماى عاملين دارد. مساعى جميله جنابعالى مورد تقدير و تشكر است. روح‏ اللّه‏ الموسوى الخمينى »(نهضت امام خمینی،ج2، ص 861-860) 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️انجام وظایف در سخت‌ترین شرایط ✉️نامه امام خمینی قدس سره الشریف به شهید آیت‌الله سعیدی/2 🔴به مناسبت شهادت آیت‌الله سعیدی ▪️مرحوم آیت‌الله سعیدی در ناملایمات همچون سایر انقلابی‌ها پناه خود را حضرت امام خمینی قدس سره الشریف می‌دیدند و از ایشان کسب تکلیف می‌کردند. در برهه‌ای از و تبلیغی خود پیشنهاد کناره‌گیری از امامت جماعت مسجد حضرت علیه‌السلام را دادند که با مخالفت ناصحانه و مشفقانه امام خمینی قدس سره الشریف روبرو شد. بازخوانی این نامه؛ گزاره‌ای برای تبیین هرچه بیش‌تر نسبت «تکلیف-نتیجه» از دیدگاه امام خمینی قدس سره الشریف نیز خواهد بود: «غرۀ محرّم‏الحرام 89 بسمه تعالى ▫️ ... از اوضاع شكايت نموده بوديد. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان اميدى نيست مگر به ، ان‏شاءاللّه‏ تعالى؛ لكن ما نبايد در اداى وظايف منتظر نتيجۀ قطعيه باشيم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به معرفى شويم، همين « » است. از خداوند تعالى توفيق عمل به وظيفه را براى كافّۀ مسلمين و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مى‏خواستم از مسجد اعراض كنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى كه مشغول است، بايد با هر ناملايمى پايدار باشد. در نظر دارم كه به يكى از آقايان ائمه ـ در زمان فشار براى تغيير لباس ـ گفتم: اگر شما را اجبار به كنند، چه مى‏كنيد؟ گفتند: «در منزل مى‏نشينم و بيرون نمى‏آيم». گفتم: اگر من را اجبار كنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مى‏روم. بايد پست‏ها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دسته‏جمعى طرف را كوبيد. مع‏الاسف نه آن را داريم و نه اين را. از خداوند تعالى توفيق و سعادت جنابعالى را خواستار است. اميد دعاى خير براى حُسن عاقبت دارم.... روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی، ج2، ص865) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (48) ♨️ آغاز هجرت 🔹در نامه‌ آقا به من از مُهری سخن رفته بود که ثانیه‌های آخر دستگیریشان به من سپرده بودند که توسط مردی مطمئن بفرستم. و در صورتی که ساواک مانع نشود [ به‌سوی نجف ] حرکت کنیم. آقا از ترکیه پیغام داده بود که ما به آنجا نرویم ولی در نجف ... از ما خواسته بود تا برویم. یکی از دوستان باوفای امام شیخ عبدالعلی قرهی را که گذرنامه مهیا داشت. با مُهر آقا روانه نجف کردم، در این موقع بود که بقیه اهل خانه و فامیل فهمیدند که مُهر ایشان پیش من بوده و من دم در نیاوردم. آقا هم در این خصوص از من تشکر کرد. 🔸برای رفتن به نجف ... به‌ساواک گفته شد که ایشان [همسر امام] برای حمل و نقل اثاثیه به یک مرد احتیاج دارند. آنان اجازه دادند تا مشهدی حسین معحود، یعنی همان کسی که در موقع دستگیری آقا لای فرش قایم (پنهان) شده بود را با خود ببریم، احمد را هم نگذاشتند با ما بیاید. مشهدی حسین تا آخر با ما بود ... فقط ده گذرنامه دادند خود من و سکینه سلطان آشپزمان و مشهد حسین، صدیقه خانم دخترم و سه بچه‌اش نفیسه و زهرا و نعیمه و دخترم فهیمه با بچه‌اش لیلی، مرحومه مادرم خازن‌الملوک و معصومه خانم همسر فرزند شهیدم [مصطفی] با دو بچه‌اش حسین و مریم. 🔹صبح 24 رجب با شرکت مسافربری تی‌بی‌تی با مأموری از ساواک در لباس روحانی که بعدها فهمیدم «از ما بهتران» است عازم عراق شدیم. احمد فرزندم در ایران تنها شد او تا گاراژ ما را مشایعت کرد. صبح فرادی آن روز به گمرک عراق رسیدیم. غفلت کرده بودیم ورقه بهداشت تهیه کنیم لذا یک هفته ما را در گمرک کثیف آنجا قرنطینه کردند ... عصر آن روز آمدند و با آمپول وبا و یا ضد آن واکسینه‌مان کردند ... ما هفده نفر بودیم و در اتاق نسبتاً بزرگی که ده تخت داشت اسکانمان دادند. بعضی از بزرگ‌ها با بچه‌هایشان روی تخت و بقیه هم روی زمین می‌خوابیدیم ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 248-287 🇮🇷 @IRANeMOASER