eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم 🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه: بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب و سدّ ابواب از ممالک خارجه، از این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آن‌که) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 76) 🔸میرزا فتح الله شیرازی: عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان) 🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) : به چه لسان شک کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست. 🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند. با کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77) 🔹ابن صدر الدین موسوی: بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78) 🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری): با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار . 🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، ، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند. علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟ نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمی‌بینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم 🔹مرحوم محدث نوری: با دست خبیث به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند. 🔸تشبّث به ، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند. 🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند.... 🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند). ... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80) 🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی: موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق ... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند. 🔹آخر هیچ می‌دانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (53) ♨️ در نجف به ما چه گذشت؟ 🔹... به آقا اصرار می‌کردم که هوای کوفه بهتر از این وادی سوزان است و رفتن به کوفه هم که عادی است. تمام مراجع و خیلی از مدرسین نیز یک منزل کوفه و یکی نجف دارند. شما منزل نخرید ولی لااقل یک خانه کوچک در کوفه دوماهه تابستان اجاره کنید. می‌گفت من بروم کنار شط (نهر) کوفه در حالی که مردم شریف ایران در زندانهای شاه هستند؟ این از دوستی و انسانیت به دور است ... 🔸ما تا سه سال روی پشت‌بام می‌خوابیدیم. گرمای هوا در ساعت 12 شب اگر چهل درجه بود خدا را شاکر بودیم و به یکدیگر مژده می‌دادیم. گرمای زمین پشت‌بام بیش از این حرفها بود چرا که آفتاب 50-60 درجه در روز چیزی نبود که بدین زودی‌ها از بین برود. در نجف رسم است که روزها چادر می‌زنند تا از آفتاب مصون بمانند و شب‌ها همه روی تخت می‌خوابیدند و یا بهتر بگویم هیچ کس روی زمین پشت‌بام نمی‌خوابد. 🔹ما یک حصیر از برگ خرما پهن می‌کردیم و تشک‌های‌مان را روی آن می‌انداختیم. ساعت 12 شب که برای خواب می‌رفتیم هر طرف بدن مان که روی زمین بود از گرما می‌سوخت درست مثل اینکه روی تنور نانوایی خوابیده‌ایم تا نزدیک سحر پرپر می‌زدم تا آن موقع کمی هوا خوب می‌شد و خوابم می‌برد ولی آقا زود خوابش می‌برد البته او هم تا نزدیک سحر که برای نماز شب بیدار می‌شد دائم [از این پهلو به آن پهلو می‌شد] وقتی که برای نماز شب بیدار می‌شد من تازه خوابم می‌برد او که می‌خواست بخوابد مرا برای نماز صبح از خواب بیدار می‌کرد البته با اجازه و اصرار خودم و الا او هیچکس را بدون اجازه‌اش از خواب بیدار نمی‌کرد. 🔸سال سوم از سوزش بدنم به گریه افتادم بلند بلند گریستم آقا گفت چه شده ؟ گفتم دیگر تحمل ندارم بدنم از شدت گرما می‌سوزد وقتی گریه‌ام را دید لابد فکر کرد دیگر عذر شرعی تمام شده است در هر امری وقتی به گریه می‌افتادم او تسلیم می‌شد ولی من کسی نبودم که غرورم را بدین زودی‌ها بشکنم و او می‌دانست که هرگز گریه‌ام را برای پیشبرد مقصودم بهانه نمی‌کنم. او می‌دانست که زنی هستم مقاوم و پر صبر و تحمل و لابد کارد به استخوانم رسیده است 🔹... آن شب با ناراحتی گفتم من از شما تخت نمی‌خواهم فقط اجازه دهید تا خود تهیه کنم. با اینکه از این حرف خوشش نیامد ولی گفت بسیار خوب ... فردا پیغام دادم که یک تخت چوبی برایم تهیه کنند آقای قرهی از آقا اجازه خواست که یکی هم برای ایشان بگیرند. سکوت آقا را دلیل رضا گرفت و رفت . این مسایل نوشتنی نیست ولی بعضی از آنها می‌تواند الگویی باشد برای کسانی که می‌خواهند خودشان را در ابعاد مختلف بسازند ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 305-306 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰 فروپاشی برجام و شکست و پیامدهای آن برای انقلاب اسلامی 🖊دکتر مظفر نامدار ◀️ بازنشر به مناسبت سال‌گرد برجام نافرجام 🔹 در همه جنبش‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین علت‌های ناکامی انقلاب‌های بزرگ است. 🔸فهم منطق سازش به نوعی فهم منطق انقلاب و خط مقاومت نیز هست 🔹برای ملت بزرگ ایران که در تاریخ معاصر با چشمانی غمبار شاهد از دست رفتن دستاوردهایی بود که با خیانت خط سازش، در پای منافع بیگانگان و در رأس آن انگلیس و امریکا قربانی شد، فهم این فرآیند بسیار روشن و آشکار است. 🔸ممکن است نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین و مبارک انقلاب اسلامی است مسائل و مشکلاتی داشته.. اما با این همه، جوهر یک نظام آزادی‌خواه، استقلال‌طلب، حساس در مقابل ظلم و بی‌عدالتی و حق‌طلب را آن گونه که در آموزه‌های حکیمان، فیلسوفان و مصلحان تاریخ تعریف شده است، در خود دارد. 🔹خط سازش از اساس وظیفه‌اش این است که نگذارد این آرمان‌ها در درون انقلاب اسلامی و در ساختار جمهوری اسلامی نهادینه شود. و در پوشش پروژه‌هایی چون ، مذاکره مستقیم، مذاکره لندن، طرح مک فارلین، پروژه مذاکرات برلین، مذاکره با تئوری‌پرداز انقلاب‌های مخملی و در نهایت مذاکرات برجام اتفاق افتاد، خواسته و ناخواسته دستاوردی جز اظهار پشیمانی از مقاومت و مبارزه، و تعظیم و تکریم خط سازش با شقی‌ترین دشمنان بشریت ندارد. 🔸این که آخرین آن در جریان مذاکرات دولت روحانی، از یک‌سو برجام را تا حد معجزه پیامبران بالا برد و از سوی دیگر ریشه‌های عمیق نفرت امریکا از انقلاب اسلامی و ملت ایران را کم‌بها نشان داد. 🔹خروج از پیش مسلم امریکا از برجام اگر چه هنوز برای دل‌سپردگان خط سازش در ایران و غرب‌پرستان وابسته به آن، که تمام آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بینند، ضربه گیج‌کننده‌ای به حساب می‌آید ولی برای ملت ایران و خط انقلابی مقاومت، یک فرصت طلایی است. 🔸شکست «معجزه‌گری برجام» و روسیاه شدن خط سازش یک واقعیت تلخ دیگر را برای ملت ایران از عمق به سطح آورد.. اما حقیقت تلخ درباره جمهوری اسلامی این است که سازمان‌دهندگان این خط، عموماً در مرکز دیوانسالاری و در قامت مدیران ارشد جای دارند. از ابتدای انقلاب رگه‌های خط سازش چه در دولت موقت بازرگان، چه در دوران ریاست‌جمهوری بنی‌صدر، چه در دولت سازندگی ‌هاشمی رفسنجانی، چه در دولت خاتمی و چه در دولت‌های دیگر وجود داشت و تلاش می‌کرد توهمات خود درباره انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار جهانی و در رأس آن مذاکره با امریکا و عقب‌نشینی از آرمان‌های انقلابی و انسانی ملت ایران را تئوریزه و القا نماید. 🔹به رغم این که ما از حضور جریان سازش در کنار ضد انقلاب داخلی و خارجی برای باج‌خواهی از انقلاب، وادار ساختن رهبری به اعلام حالت اضطراری در کشور در مقاطع مختلف، سیاه‌نمایی و رابطه با دشمنان قسم‌خورده ملت و سایر کارهایی که جبهه انقلاب و خط مقاومت را تضعیف می‌کرد، خبر داشتیم ولی با تعلل و اغماض در برخورد با این خط به خاطر بعضی از ملاحظات، راه را برای نفوذ آنها در عالی‌ترین سطوح دیوانسالاری جمهوری اسلامی مثل مجلس، دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها باز کردیم. 🔸پیامدهای ضمنی شکست «معجزه‌گری برجام» و روسیاهی خط سازش می‌تواند انگیزه‌های پرقدرتی برای ارزیابی عملکرد انقلابیون خط مقاومت و امریکاپرستان خط سازش در دیوانسالاری ایران باشد و خط مقاومت را آماده کند که واقعیات این دیوانسالاری را که بی‌تردید «» و «» نظام جمهوری اسلامی است، تا هر جا که آنها را بکشاند، پیگیری کنند. این واقعیات حتی ممکن است تا درون مناسبات خانوادگی بعضی از مدیران ارشد و کارگزارانی که از سال‌های دولت سازندگی و دولت‌های بعدی تبدیل به یک طبقه اجتماعی خاص و ویژه‌خوار جدید در دیوانسالاری ایران شدند، کشیده شود. 🔹درست است که معجزه‌گری برجام خاصیت خود را از دست داده است اما خط سازش، خط نفاق و خط وادادگی از انقلاب، از مرده‌ریگ برجام نیز دست بر نداشته و بی‌تردید انتقام این شکست را از مردم ایران خواهد گرفت. اگر خط مقاومت از ابتدا بر مواضع یکدست، قاطع و آگاهی‌بخش تکیه می‌کرد و داستان «معجزه‌گری برجام» را به بازی‌های جناحی، انتخاباتی و تصفیه‌حساب‌های سیاسی وصل نمی‌‌کرد و همه هزینه‌های برخورد با خط سازش را به رهبری حواله نمی‌کرد، خط سازش نمی‌توانست گستاخانه طرح‌های ذلت‌بار خود را در پوشش داستانی شبیه حکمیت ابوموسی اشعری و عمروعاص بر امام زمان تحمیل کند. ⏪ متن کامل را اینجا ببینید 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ تیر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاع‌نگاشت: حمایت مسئولین عالی‌رتبه از تروریست‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی 💠 24تیر1399 غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام سه تن از عناصر اصلى اغتشاشات آبان 1398 خبر داد و اعلام کرد دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و با تهدید به اسلحه می‌خواستند اموال خانمى را بربایند که خدا کمک کرد و باعث دستگیرى این افراد شد. این اقدام قاطع قوه قضائیه به مذاق رسانه‌های معاند خوش نیامد و در سایه ول‌انگاری فضای مجازی از جانب مسئولین مربوط؛ هجمه وسیعی علیه قوه قضائیه و نظام اسلامی وارد شد و علاوه بر مزدوران غربی-سعودی؛ برخی سلبریتی‌های ناآگاه و بعضا کم‌سواد نیز با موج رسانه‌ای همراه شدند و به حمایت از تروریست‌ها پرداختند. حمایت از جلادها توسط چند سلبریتی کم‌سواد چندان عجیب نیست؛ آن‌گاه که بدانیم برخی مسئولین عالی کشور نیز در طول تاریخ جمهوری اسلامی به این عمل ضدملی اقدام کردند: از بازرگان گرفته که مجاهدین خلق را فرزندان خود خواند تا بنی‌صدر که با فرزندان جلاد بازرگان تعامل جدی داشت تا آقای منتظری که جلادهای دهه شصت را از زندان آزاد کرد و به جان ملت ایران انداخت و البته جناب رئیس‌جمهور که در نطق خود جای جلاد و شهید را عوض کرد و از تروریست‌ها چهره‌ای مظلوم جلوه داد. طبیعی است عدم برخورد جدی با حامیان تروریسم، زمینه را برای ناامنی هرچه بیش‌تر کشور فراهم خواهد کرد که با هوشیاری مسئولین و ملت ایران این اتفاق رخ نخواهد داد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
همراهی آیت الله مهدوی کنی با نهضت امام خمینی ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔸براساس سندی به تاریخ 1344/3/5 به دلیل اینکه در مسجد جلیلی برخی جلسات راجع به قتل برگزار شده بود، فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی کنی تحت نظر قرار گرفته و تلاش‌های زیادی برای کنترل ایشان از سوی ساواک صورت گرفت: 🔹«ساعت ۲۰:۴۵ روز ۴۴/۴/۱۸ شیخ در مسجد جلیلی ضمن بیاناتی در مورد جنگ و صلح و زمامداری معاویه اظهار داشته. فعلا در کشور ما مانند زمامداری معاویه جنایت و دزدی و رشوه خواری و تعدی به مال و ناموس یک عده مردم بیگناه و حق کشی رواج داشته و اگر کسی بگوید فوری زبان‌تان را قطع می‌نمایند چون که حق را ناحق گفته است. همه چیز در این کشور هست غیر از دین. فساد روی فساد. و اوضاع روز به روز بدتر میشود. قومی به عوض راندن و سرکوبی دشمن در خانه ننشسته و دست روی دست گذارده و دفع دشمن را از دعا و خدا می‌خواهند در صورتی که بزرگترین اشتباه مردم در این است باید بیدار شد و سازمان‌هایی تشکیل داده و دستجاتی به وجود آورد و با هر جنب و جوشی که ممکن است به دشمن دین حمله کرد. البته با صبر و حوصله سپس چند نامه از جیب خود در آورده. و اظهار داشته است چند جوان سئوالاتی از من کرده اند و یک جوان سئوال نموده چرا اغلب تحصیل‌کرده‌ها از دین کناره گیری می کنند که پاسخ آن را هفته آینده خواهم داد». (یاران امام به روایت اسناد ساواک،آیت الله محمدرضا مهدوی کنی،ص۱۲) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️گزارش ساواک در مورد مقاومت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در برابر فشارهای ساواک ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹از : 20 ه 3 به : 316 شماره : 24486 /20 ه 3 سرهنگ محبعلی کریمی در یک صحبت دوستانه اظهار داشت چندی قبل پیش نماز و واعظ واقع در شاهرضا نرسیده به میدان فردوسی مرتبا از فتوی و صحبت نموده و به مردم تجویز می نماید و با اینکه چندین بار به کلانتری جلب شده و تعهداتی سپرده لکن از رویه خود دست برنداشته است. 🔸 این مسجد دارای موقوفاتی است که درآمد آن زیر نظر نامبرده خرج می گردد وی افزود مسجد مزبور معروف به شده و گروهی از مردم و نمازگزاران مؤمن از رفتن به مسجد خودداری نموده و همین امر باعث ناراحتی آنها گردیده است نامبرده در دنباله سخنان خویش گفت مرسوم است پس از ادای نماز دعای خیر جهت سلامتی شاهنشاه آریامهر می کند در صورتی که آیت الله مهدوی به این عمل مبادرت نمی ورزد. 🔹نظریه یکشنبه : اقدام مستقیم در مورد اظهارات محبعلی کریمی باعث شناسایی شنبه می گردد. بهنام نظریه چهارشنبه : نظریه یکشنبه تأیید می گردد. ارشاد (کتاب آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 149) 🔺آیت‌الله مهدوی کنی؛ اولین دبیر شورای نگهبان 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️آیت‌الله صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹ما حکومت و اسم های شریفی مانند « » و « » و امثال‏‎ ‎‏این ها را از اختصاصات خداوند متعال می دانیم و حکومتی را مشروع تلقی می کنیم که‏‎ ‎‏منشعب و مقتبس از این حکومت باشد. قبلاً حکومت هایی وجود داشت که نوعاً علما‏‎ ‎‏آن ها را « » می نامیدند، لذا کسانی که متعهد و متدین بودند در مواردی که‏‎ ‎‏لازم می دانستند، بدون اجازه علما کاری را انجام نمی دادند؛ یعنی قائل به این مطلب‏‎ ‎‏بودند که این ها چون در عصر غیبت از طرف فقها نیستند و حاکمانی هستند که بر مردم‏‎ ‎‏مسلط شده اند از این جهت حکومتی ندارند و این افراد ناچار بودند در کارهایی که با‏‎ ‎‏فقها در ارتباط است از آن ها اجازه بگیرند.‏.. 🔸همان طور که در توقیع شریف‏‎ ‎‏آمده است ما معتقدیم که در ، نظام و امور مردم در دست فقها می باشد. این‏‎ ‎‏موضوع را من در کتاب های «التعزیر»، «ولایت تکوینی و تشریعی» و «ضرورت‏‎ ‎‏حکومت» یادآوری کرده و نوشته ام که در عصر غیبت حکومت باید باشد و ضرورت دارد. این ها مسائلی است که بین شیعه مشهور و معروف بوده است. 🔹 در طول زمان‏‎ ‎‏موقعیت هایی برای فقها پیش آمده است و مثلاً در آن حکمی که برای‏‎ ‎‏ صادر کردند نوشتند: «من به عنوان حق شرعی تو را معین می کنم» و یا میرزای‏‎ ‎‏شیرازی یا سید محمد مجاهد در جنگ با روس ها در حکومت دخالت داشتند یا حاجی‏‎ ‎‏محمد باقر حجة الاسلام در اصفهان اقامه حدود می کردند. در تمام این مدت حکومت به‏‎ ‎‏دست فقهای شیعه بوده است و هر چند حکام غاصبی بر سر کار بودند، ولی در امور غیر‏‎ ‎‏سلطنتی و حکومتی باز هم دستور و حکم علما نافذ بوده است.‏(امام خمینی و حکومت اسلامی(مصاحبه‌های علمی)، 15-13) 🔺آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی؛ دومین دبیر شورای نگهبان‎ ‎ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻گلایه آیت‌الله محمدی گیلانی از آزادی تروریست‌ها و منافقین ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹جنایات در ابتدای انقلاب اسلامی یکی از مسائل جدی مردم و دولت جمهوری اسلامی بود. البته این گروهک‌ها تنها از پشتوانه تسیلحاتی برخوردار نبودند بلکه به واسطه امثال و هم‌چنین نفوذ و شاید سادگی شخصیت‌هایی هم‌چون آقای از پشتیبانی سیاسی نیز برخوردار بودند. 🔸در همین راستا، در میانه سال 59 و پس از ادعاهای بی‌اساس مبنی بر شکنجه زندانیان، هیئت تحقیق تشکیل شد. هیئت مزبور تمام زندان‌های کشور را بازدید نمود و به نتیجه خاصی مبنی بر وجود شکنجه نرسید. 🔹همچنین در سال های بعد(62/3/19) به آیت اللّه ، ، و حجت السلام مسئولیّت رسیدگی به پرونده های دادگستری جهت تشخیص استحقاق عفو یا تخفیف مجازات از طرف امام داده شد. این بار البته قائم مقام رهبری تحت تأثیر حرف های دیگران پا پیش نهاده بود. وی در این زمینه چنین می نویسد: 🔸«مشکلات زندان‌ها هم یکی از مشکلات ما در اوایل انقلاب بود و سر و صداهایی را ایجاد کرده بود. مرحوم امام  چند نفر را فرستاده بودند که بروند راجع به امور زندانیان تحقیقاتی انجام بدهند... رفتم خدمت امام ...فرمودند: «خیلی خوب. شما یک هیأتی را مشخص بکنید که بررسی کنند. اگر نماینده اطلاعات و رئیس زندان و نماینده دادستانی تأیید کردند که فردی صلاحیت عفو دارد، شما از طرف من او را مورد عفو قرار بدهید..»..به امام  گفتم من این مسئولیّت را قبول میکنم به یک شرط و آن این که اگر گفتند فلانی دارد تندتند افراد را آزاد میکند، شما مبادا یک چیزی در بین جمعیت بگویید یا بنویسید. شما اگر نظری و مطلبی دارید به خودم بفرمایید.» 🔹به دنبال آن، آقایان ، ، و به عنوان هیأت عفو مشخص شدند.(روزگار قائم‌مقامی ص180-178) 🔸البته چند ماه پیش از تشکیل این هیئت که با فشار آقای منتظری تشکیل شده بود؛ در تاریخ 28اردیبهشت1361 از حامیان داخلی تروریست‌ها و منافقین و رأفت‌های بی‌جا نسبت به آنان گلایه کرد و گفت: 🔹«حکومت الهی و قضاء شرعی با احساسات و عواطف تطبیق نمی‌کند. البته یک آدم ضعیف‌النفسی می‌بیند که فلان دارد تیرباران می‌شود و ممکن است طاقت دیدن را نداشته باشد. آن‌هایی که در مصادر قضا وارد می‌شوند، این‌ها حاجی مقدس نباید باشند... عده‌ای گفتند که این‌ها فرزندان این آب و خاک هستند و این‌ها را ببینیم می‌توانیم تعلیم بدهیم و تربیت کنیم و نتیجه این شد که گروهی از این‌ها از زندان آزاد شدند و شروع به ترور و تخریب و حتی بعضی‌ها که تحت عنوان توابین هم آزاد شده بودند، حالا هم مشغول شیطنت هستند و من فکر می‌کنم این رأفت‌های بی‌جا آن‌چنان لطمه به توان و قدرت دادستانی زد که اگر اطاعت حضرت امام نمی‌بود، قضات و دادستان‌ها می‌گذاشتند و می‌رفتند.»(روزنامه جمهوری اسلامی 28اردیبهشت1361) 🔺آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻مخالفت آیت‌الله محمد محمدی گیلانی،سومین دبیر شورای نگهبان، با قائم‌مقامی منتظری🔻 ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹آیت‌الله محمّد محمّدی دعوی‌سرایی مشهور به گیلانی در نهم شهریور ۱۳۰۷ در دعوی‌سرا از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان متولد شد. ایشان در سال ۱۳۲۵ جهت ادامه‌ی تحصیل به قم عزیمت کرده و ادبیات، سطح و دوره‌ی خارج را در حوزه علمیه‌ی قم به پایان می‌رساند. ایشان به طور ویژه و در طول سال‌های متمادی از محضر ، حضرت (ره) و بهره‌ی وافری برد.(ویژه‌نامه چشم بینا/2،تارنمای رسمی شورای نگهبان، 18تیر1398) 🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از ، توسط امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان حاکم شرع و رئیس منصوب شد و در سال 11تیر1362 به عنوان یکی از فقهای شش‌گانه؛ به عضویت درآمد و در تیر1367 پس از استعفای آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان سومین دبیر این شورا برگزیده شدند. 🔹آیت‌الله محمدی گیلانی یکی از مخالفان جدی آقای منتظری بود و ماجرای مخالفت امام قدس سره الشریف با قائم‌مقامی منتظری که با پنهان‌کاری آقای هاشمی رفسنجانی به نتیجه نرسید نیز از ایشان نقل شده است: 🔸 «یک روز قبل از مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری در (64/4/25) ، من ضمن تماس با دفتر امام  کتباً از طریق آقای توسلی و آقای رسولی، از ایشان درخواست ملاقات کردم. در آن موقع اعلام شده بود که امام تا پانزده روز ملاقات ندارند. من در تکه کاغذی نوشتم مطلبی واجب و ضروری است، احساس وجوب کردم به عرض مبارک برسانم. امام اجازه دادند خدمت شان رسیدم. گفتم: 🔹«فردا قرار است موضوع قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شود، خواستم به عرض تان برسانم به آقای بگویید مطرح نشود. من به آقای منتظری ارادت دارم؛ خدمتشان درس خوانده‌ام؛ ایشان را عابد و زاهد می‌دانم؛ ولی این خصوصیّات، کافی نیست. او از عهده این کار برنمی‌آید...» 🔸امام، گله‌های سوزانی از آقای منتظری را آغاز کرد که کجا چه کرده و کجا چه...! و اضافه فرمود: «احمد هم از او دفاع می‌کند! از منزل ، دست‌نویس‌های او را آورده‌اند. من دیدم نامه‌های آقای منتظری از نوشته‌های مهدی هاشمی الهام گرفته! این را من برای ایشان نوشتم!» 🔹سخن امام که به اینجا رسید، من گفتم: «آقای منتظری عین نامه شما را آورد و در جلسه خواند و با خنده گفت: امام خیال کرده که آن چه من برایش مینویسم، الهام از سیدمهدی میگیرم!» 🔸امام فرمود: «نامه مرا آورد در جلسه خواند؟!» گفتم: «بله! آقای و و چند نفر دیگر هم بودند.» امام فرمود: «او این‌طور است!» عرض کردم: «بفرمایید که فردا ایشان به عنوان قائم مقام رهبری مطرح نشود.» 🔹امام قدری فکر کرد و فرمود: «احمد نیست، می‌شود شما زحمت بکشید و به آقای هاشمی بگویید بعدازظهر من ایشان را ببینم؟» عرض کردم: «بله، اما به آقای هاشمی نفرمایید که من آمدم [و این جریان را خدمت شما گفتم]. به هیچ کس نگویید. می‌ترسم مرا هم کنند یا مثل در چاه بیندازند!» این را که گفتم، امام _اعلی اللّه مقامه_ سه بار خندید و فرمود: «خاطرت جمع باشد.» از دفتر امام حرکت کردم و آمدم شورای نگهبان. جلسه تمام شده بود و بعد رفتم خدمت آقای هاشمی و گفتم صبح، خدمت امام رسیدم. کاری داشتم. فرمودند: به آقای هاشمی بگویید که من ایشان را ببینم. 🔸فردای آن روز، آقای موضوع قائم مقامی آقای منتظری را در مجلس خبرگان مطرح کرد... پس از این ماجرا، روزی آقای هاشمی در حضور جمعی گفت: من بعدازظهر رفتم خدمت امام ، امام فرمودند: «موضوع قائم مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن.» گفتم: «چرا؟! ما در اجلاسیه قبل، به آقایان گفته‌ایم که ایشان را به عنوان قائم مقام، مطرح کنیم.» فرمود: «نه، یکی از دوستان آمده و چنین گفته...» گفتم: «ما اعلام کرده‌ایم. نمی‌شود ...» 🔹مرحوم درباره همین دیدار با امام  و صحبت با آیت‌اللّه محمدی گیلانی در خاطرات روز 14آبان 1364 می‌نویسد: «آقای محمدی گیلانی به دفترم آمد و پیام امام  را درباره برنامه مجلس خبرگان آورد... گفت: امام با انتخاب آقای منتظری [برای قائم مقامی] موافق نیستند... شب، خدمت امام رفتم و راجع به پیام ایشان در مورد مجلس خبرگان مذاکره کردیم. نگرانند که تعیین آیت‏اللّه منتظری به عنوان رهبر آینده، باعث عداوت و کارشکنی رقبای دیگر شود. باید با احتیاط و مراعات جوانب کار، عمل شود.» (روزگار قائم‌مقامی ص66-63) 🇮🇷 @IRANeMOASER