eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
417 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ بهترین شاگرد امام 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/1 🔹مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. 🔸ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری 68.8.1؛ یادها و یادمان‌ها، ص40) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آقازاده نبود! 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/2 🔹اخلاق خاص او در رابطه با امام (س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه میگفتند که حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام (س) و با نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.(سخنرانی مقام معظم رهبری 68.8.1، یادها و یادمان‌ها، ص41) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ آشتی ناپذیر در برابر سازشکاران 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/3 🔹از من خواسته اند تا درباره برادرم، استادم و مرادم مطلبی بنویسم. در شرایط کنونی چه چیز می توان نوشت؟ من او را از هیچ یک از شهدای انقلاب بالاتر نمیدانم، زیرا شهید با ایثار خون خویش به چنان مرحله ای می رسد که برای او بود و نبود، دانش و بینش، امتیازی نیست. 🔸از خصوصیات بارز این مرد خدا، دشمنی پر و پا قرص با شاه و رژیم او و جهت دار بودنش در مبارزه و صراحتش در برخورد با مسائل اصولی و آشتی ناپذیری اش در مقابل سازشکاران بود. خوب نیست شهیدی را بیشتر از شهید دیگر ستود که همه در پیش خدا یکسانند. (پیام مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی 1359/07/26، یادها و یادمان ها ص 47-48) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ تو آن طرف جوی و ما این طرف 🔻 ؛ الگوی حوزه انقلابی/4 💢مصاحبه با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج (ره): 🔹آنچه که من در برادرم دیدم و آن را در کمتر کسی یافتم، ایشان بود. به این معنا که حاج آقا مصطفی (ره) در به هیچ وجه با کسی تعارف نداشت و خیلی صریح صحبت می کرد. مثلا در طول مبارزات ۱۶-۱۵ ساله امام (س) از سال ۱۳۴۲ هجری شمسی، کسی را اگر میدید که زمانی رفیقش بوده و از راه راست منحرف شده و با دستگاه همکاری می کند یا کرده است، صریح به او می‌گفتند من دیگر نمی توانم با تو باشم، تو آن طرف جوی و ما این طرف، و این صراحت به حدی بود که گاهی بعضی از این دوستان وقتی او را صدا می زدند، هرگز جوابی نمی شنیدند. (مصاحبه مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی 1359/07/26،یادها و یادمان‌ها ص49) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️مرحوم : آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از نوادر زمان بود 💢دست نوشته تاریخی آیت الله بهاءالدینی در وصف آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/5 🔹الحاج آقا مصطفی (ره)، آية الله بين المعقول والمنقول و السياسة الإسلامية و الدينية في شبابه، و بلغ ما بلغ، من نوادر زماننا بل من و الأزمان، صادق القول مع حسن النية، مع كمال الفطانة والدّهی، و له سهم وافر في الإنقلاب و حوادثه، صابر في المشكلات و نوائب الدهر. ابن الإمام، بل ، بل له اب مثل الإمام، شديد الحب بالإمام، لا لأجل الابوة، والإمام شديد الحب لا لأجل البنوة بل لجهات اخر لا مجال لذكرها. 🔸آنچه من در این جا نسبت به حاج آقا مصطفی (ره) آوردم، هیچ مبالغه و گزاف نیست. اگر کمی به ذهن بعید به نظر می رسد، به علت این است که ما حاج آقا مصطفی را نمی شناسیم. او به راستی یکی از شخصیتهای بزرگ، اما گمنام ماست.(یادها و یادمان‌ها ص 54) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️شخصیت علمی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی ره 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/6 🔹ایشان تمام « » را از حفظ بود و به خصوصیات لغات واقف بود و در قدرت حافظه، دانستن فتاوی علما، ید طولایی داشت. در او همین بس که از تمام فروع كتاب « » مرحوم (ره)، که یکی از کتب بسیار نفیس فقهی است، اطلاع کافی داشت. و اما در مورد استعداد ایشان، همین قدر بگویم که ما با ایشان و یکی از رفقای دیگر به نام استاد محمد فاضل لنکرانی، سالها هم بحث بودیم و من در آن بحث دریافتم که ایشان در سن ۲۵ سالگی شده است. 🔸یادم نمی‌رود که در آن سال‌ها، امام (س) تابستان را به تهران، امامزاده قاسم تشریف می آوردند. من روزی به حضرت امام (س) گفتم، که حاج آقا مصطفی (ره) است، آیا حضرت عالی بر این معنا صحه می‌گذارید؟ امام (س) به سئوال من جواب صریحی ندادند، چون نمی خواستند نسبت به فرزند خودشان اظهار نظری بفرمایند، ولی من به واسطه شادمانی که در چهره ایشان مشاهده کردم، دریافتم که ایشان نیز معتقدند که مرحوم (ره) در آن سن مجتهد است و این را همه فضلا می دانستند.(یادها و یادمان ها،مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، ص 66) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ روح اجتهاد در او زنده بود 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/7 🔹مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) جولان فکری و جسارت علمی عجیبی داشت و از ابتدا در مباحث اظهار نظر می کرد و نسبت به مطالب علمی حالت تعبد نداشت، یعنی مثلا اگر شیخ انصاری یا هر بزرگواری مطلبی را گفته است، دربست نمی پذیرفت بلکه مانند حضرت امام(س) در مقام تجزیه و تحلیل بر می آمد و می توان گفت که از همان اوایل روح اجتهاد در او زنده بود و همین هم باعث ترقی او شد، ایشان تنها به فقه و اصول بسنده نمی کرد و با کار و کوشش فراوان در بسیاری از فنون اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد که آثار گرانبهایی در این فنون از وی باقی مانده است.(آیت الله سیدمحمدابطحی کاشانی، یادها و یادمان ها ص 102) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ نادره زمان 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/8 🔹درباره او باید گفت: او یک نفر بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و این رویه را از برکات وجود حضرت آیت‌الله آقای ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند. 🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود. 🔹اما در باب اصول بی اندازه مبتکر بود و از خود رأی داشت و بعضا فرمایش امام (س) را نقد می کرد و برای خود اشهد بالله صاحب رأی بود. یکی از خصوصیات آقای حاج آقا مصطفی (ره) این بود که ایشان با حافظه و استعداد کافی که داشت، بی اندازه پر کار بود و اهل فن میدانند که اگر این سه موضوع در یک نفر جمع شد او از نوابغ خواهد بود و در وجود آقای حاج آقا مصطفی (ره)، هم «حافظه قوی» وجود داشت و هم «استعداد فوق العاده» و هم «پرکاری». 🔸در باب حافظه قوی او همین قدر می توان گفت که اکثر اشعار و و قسمتی از و تاریخ علمای اسلام را (چه از قدما و چه متاخرین) حفظ بود و خصوصیات زندگی آنها را که در کتب نوشته اند دیده بود. کتاب « » و « » را از بر کرده بود و تمام لغات « » را بلد بود و در نکات ادلی سرآمد بود، با اینکه اکثر طلاب و را نمی خوانند، ایشان در هر دو کتاب استاد و از نکات ادلی برجسته کاملا واقف بود و به طور قاطع می گویم که او یک صفحه یا را با اعراب و بدون غلط می خواند. 🔹درباره اصول، ایشان در کلمات مرحوم نائینی و مرحوم آقا ضیاء و مرحوم آخوند خراسانی (ره) نظر داشت و حرف آنها را می گفت و با دقت انتقاد می کرد. ایشان در قم درس میگفت ولی دستگاه پهلوی سانسور می کرد، اما در نجف یکی از اساتید بزرگ حوزه محسوب می شد که درس خارج اصول می گفت و تعدادی از طلاب پرکار که در درس حضرت امام(س) شرکت می کردند در درس ایشان نیز حضور داشتند. 🔸کثرت مطالعه کتب (چه در فقه و چه در اصول) او را یک استاد فن کرده بود و در که غالبا رسم است فرعی را عنوان و در اطراف آن بحث می کنند، با وجود حاج آقا مصطفی (ره) دیگران بی اغراق تحت الشعاع بودند، او کاملا بر حرف قدما و متاخرین مسلط بود و با استشهاد به کلام آنها (چه در باب فقه و چه در باب اصول( طرف مقابل را مجاب می کرد و قانع می نمود. 🔹در باب منطق و فلسفه از همان اوان طلبگی بی اندازه مشتاق بود، یادم هست که « » مرحوم شاه آبادی (ره) را نزد یک نفر عارف مرحوم در قم درس می خواندیم و در فلسفه حدود هفت سال «سفر نفس» را از خدمت استاد علامه طباطبایی (ره) و خود حضرت امام (س) استفاده کردیم، مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) زمانی که در قم بود (قبل از تبعید) در حوزه علمیه، استاد معروف منظومه حکمت بود، اما در نجف، هم خارج اصول را تدریس می کرد و هم فلسفه. (مرحوم محمدصادق خلخالی گیوی، یادها و یادمان ها ص 108-110) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸نادره زمان 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی درباره او باید گفت: او یک نفر بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و این رویه را از برکات وجود حضرت آیت‌الله آقای ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند. 🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ محور مبارزه 🔻 ؛ الگوی حوزه انقلابی/10 💠هیچ یادم نرفته است، شبی که امام را گرفتند و جریان پیش آمد، مرحوم حاج آقا (ره) در منزل امام (س) با یک نفر صحبت می کردند و مرا هم خواستند. بنده ملاحظه کردم آن چیزی که ذهن ایشان را مشغول کرده، زندانی بودن امام (س) نیست، بلکه چگونگی ادامه مبارزه است. نقشه هایی طرح می کرد و به شخصی که در آنجا بود دستوراتی می‌داد تا این حرکت را که آغاز شده بود تسریع و تشدید نماید و من شاهد کوشش بسیار ایشان بودم. در اوج مبارزات اولین کسی که در قم مبارزه را شروع کرد، باز هم ایشان بود. (مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، یادها و یادمان ها ص 69) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴وبینار 🔹 مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی🔹 ◀️چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد: 🔹با سخنرانی: 🔸تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی 🔸آیت الله سیفی مازندرانی پنجشنبه یکم آبان 1399 ساعت ۱۰:۰۰ صبح پیوند اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid پیوند آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ صیانت از جایگاه علما 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/11 🔹به یاد دارم وقتی مرحوم (رضوان الله عليه) برای جلوگیری از کمک به دولت، استفاده از و را منع کردند، چون امام (س) در آن موقع در تهران زندانی بودند، حاج آقا مصطفی (ره) به عنوان حمایت از این فرمان، در آبدارخانه منزل امام(س) را بستند و به جای چای، به مردم سرکه شیره می دادند، آن هم سرکه شیره ای که از شکر درست نشده بود. ایشان اینقدر مراقب بود تا حیثیت علما محفوظ بماند و از آنان احترام می نمود.(مصاحبه با آیت الله مومن قمی، یادها و یادمان ها ص 78) وقتی بعضی از علما معاملات دولتی را تحریم کردند، مرحوم آقا سید مصطفی (ره) در خانه امام (س)، قند و چای را قدغن کرده و به واردین به منزل خود سرکه و شیره می‌دادند.(مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، یادها و یادمان ها ص 69) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️بازتاب برگزاری وبینار «مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی» در خبرگزاری ایسنا 🎙 وبینار «مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی» با محور احیای سیره سیاسی، اخلاقی و علمی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به همت بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و با سخنرانی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین و آیت‌الله مدظله برگزار شد. 🔹🔸بازتاب برگزاری وبینار در خبرگزاری ایسنا: https://www.isna.ir/news/99080100326/ 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️بازتاب برگزاری وبینار «مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی» در خبرگزاری ایکنا 🎙 وبینار «مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی» با محور احیای سیره سیاسی، اخلاقی و علمی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به همت بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و با سخنرانی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین و آیت‌الله مدظله برگزار شد. 🔹🔸بازتاب برگزاری وبینار در خبرگزاری ایکنا: https://iqna.ir/00GUYu 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️تشکیل حکومت، وظیفه پیامبران ◀️مجتهد شهید و حکومت اسلامی/1 🔹«وظیفه الهی صلی الله علیه و آله منحصر در محدوده شریعت و هدایت معنوی (امور اخروی) نیست بلکه ایشان همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام ورزیده اند. بر اساس برخی روایات شریفه، آن حضرت، در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یک جانبه ممحض نبوده و همواره حد وسط و معیار میانه را اتخاذ کرده است؛ بر خلاف سیره برخی پیامبران گذشته که تنها در یکی از دو امر دنیا یا آخرت، ممحض بوده اند. 🔸به بیان دیگر، روش هدایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نه به سان علیه‌السلام است و نه همچون علیه‌السلام، بلکه روش ایشان حقیقت روشنی است که مختص به وجود خود حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.»(ولاية الفقيه (للسيد مصطفى الخميني)، ص 4‌) ❇️ترجمه و گزیده‌ای از کتاب ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت اسلامی ◀️مجتهد شهید و حکومت اسلامی/2 🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ 🔹شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولاية الفقيه (للسيد مصطفى الخميني)، ص 4‌) ❇️ترجمه و گزیده‌ای از کتاب ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی ◀️مجتهد شهید و حکومت اسلامی/3 🔹«واژه «دین» در ابتدای امر چنین می نماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه می کند، اطلاق می شود. حال آن که دین، همان ای است که عهده دار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظام های قانونی که قانون های اساسی آنها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسان ها نیز با کمبود مواجه اند. »(ولاية الفقيه (للسيد مصطفى الخميني)، ص 5) 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ❇️ترجمه و گزیده‌ای از کتاب ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ◀️مجتهد شهید و حکومت اسلامی/4 🔹«لزوم تعیین رهبر و توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آنها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند. 🔹تعیین سرپرست، رئیس و ، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد. 🔹چنان که ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه می شویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچ گونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(للسيد مصطفى الخميني)، ص 8) 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ❇️ترجمه و گزیده‌ای از کتاب ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت اسلامی/5 🔹«اگر حکومت نباشد، دین داری مورد غفلت واقع شده و تبدیل به امری تشریفاتی خواهد شد. چنان که در جوامع تحت سلطه کلیسا و روحانیان مسیحی و غیر آن چنین وضعی را مشاهده می کنیم، که این وضعیت نیز تنها به خاطر فاصله انداختن بین دین و دنیا است. اما همان طور که دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند. 🔹این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما می بینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه‌السلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهده دار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند. 🔹پس وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، می تواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومت داری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا اینکه اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد. آیا علت این اتفاق جزء این بود که رئیس اسلام با تنگ دستی و سخت گرفتن بر خود زندگی می کرد؟ و آیا جز این است که مانند اسراف کاران و انسان های مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوت پرستان زندگی نمی کرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمی گذشت مگر اینکه به امور اسلام و مسلمانان اهتمام می ورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچ کس نمی تواند از روش و سیره آنها تخطی کند.»ولاية الفقيه (للسيد مصطفى الخميني)، ص: 9‌) 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ❇️ترجمه و گزیده‌ای از کتاب ولایت‌فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🇮🇷 @IRANeMOASER