eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📍ابراز تأسف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از بی‌اطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز 🔹«شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه می‌دهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه می‌دهد... نکته‌ای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند منشأ این حرکت‌ها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست. گاهی من در زمان شاه می‌گفتم: این کارهایی که شاه انجام می‌دهد برنامه‌های خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمی‌رسید، بلکه این نقشه‌های بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا می‌کرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر می‌برند، از ماسینیون می‌گویند برای حفظ جدایی و تفرقه آن‌ها از یکدیگر و بیگانه شدن آن‌ها از زبان و این‌که زبان همه است نظر می‌خواهند او پیشنهاد می‌کند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آن‌ها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیت‌ها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻خودبرتربینی و غرب‌زدگی مهدی بازرگان 🔴سالگرد تشکیل دولت موقت 🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرب‌اندیشی‌ش را تأیید می‌کرد اما عجیب آن‌که همه را به کیش خویش می‌پنداشت و زمین و زمان را غربی می‌دید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی این‌گونه سخن گفت: 🔸«... زندگی که ما امروز داریم همه‌اش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠. 🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور این‌که انقلاب و مبارزه‌ای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهن‌کجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بی‌ادبی هرچه تمام آن‌ها را، که زیر سخت‌ترین شکنجه‌های رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازک‌نارنجی‌ترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد: 🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشته‌اند ندارد...» (همان) 🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم می‌کند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تبیین انقلاب اسلامی ایران بر اساس تئوری تحول انقلابی چالمرز جانسون ✅انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مؤثرترین پدیده های پایانی قرن بیستم، تأثیرات و بازتاب های گسترده ای در ایران، منطقه و جهان داشته است و از ابعاد و جهات گوناگون مورد توجه و مطالعه صاحب نظران و نظریه پردازان ایرانی و غیر ایرانی واقع شده است. شاید گسترده ترین موضوع، پرداختن به پدیده انقلاب ایران در باب چگونگی شکل‌گیری و علل وقوع این حادثه عظیم و غیر قابل پیش بینی بوده است؛ چرا که کمتر کسی تصور می کرد کشوری که جزیره ثبات در خاورمیانه نامیده می شد، ناگهان این چنین متحول گردد و ساختارهای قدیمی را از بنیان برکند. ✳️دایره وسیع علل و عوامل وقوع انقلاب در ایران، پژوهشگران را بر آن داشته است تا هرکدام از منظری خاص به بررسی این پدیده بپردازند. در این پژوهش نیز پژوهشگر با آگاهی از این موضوع و نیز با عتقاد به این مطلب که انقلاب ایران بیش از همه، انقلابی فرهنگی بود درصدد بر آمد تا در چارچوب رهیافت کارکرد گرایانه و با استناد از مدل انقلاب چالمرز جانسون به تحلیل انقلاب ایران بپردازد. 🔗متن کامل مقاله: http://iranemoaser.ir/quarterly-22-article-4/ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻استکبارستیزی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل 🖊بخشی از یادداشت کم‌تر دیده شده آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️«اسلام آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است امّا نه آن که « » و جمعی دیگر از متفکّرین می‌گویند و از حکومت متّحد جهانی دم می‌زنند و مجلّه « » افکار آن‌ها را منتشر می‌سازد؛ زیرا اگر آن حکومت فرضاً روزی در جهان تأسیس شود مثل این که بعد از جنگ اوّل و دوّم جهانی تأسیس شد همان‌طور که مخالفین آن مانند « » عقیده دارند برای بشر موجب زحمت و سلب آزادی، و وسیله تسلّط اقویا بر ضعفا می‌شود و به قول مخالفین حکومت متّحد جهانی، وسیله مدرن در عالم خواهد شد؛ چون این حکومتی که اینها عنوان کرده‌اند مبتنی بر ایمان به خدا و توحید و عقایدی که برای همه یک قدر مشترک معنوی باشد نیست و بر اساس ایمان واقعی افراد به حقوق و آزادی‌های دیگران به وجود نمی‌آید. ▪️آن حکومتی که این آقایان می‌گویند این است که توسعه سلاح‌های مخرّب و اتمی که تمدّن و نسل بشر را به خطر انداخته اگر یک جامعه جهانی و حکومت متّحد نباشد سرانجام خواه و ناخواه موجب خواهد شد، پس باید برای جلوگیری از این خطرات از هم‌اکنون ملل دنیا دست‌به‌کار تأسیس یک جامعه جهانی در تحت لوای قانونی بشوند. ▫️این حکومت نه به ‌وجود خواهد آمد و نه اگر به ‌وجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت و نه شهوات و غرایز آدمی را که محرّک او به جنگ و فتنه است مهار کرده و به‌طور صحیح راهنمایی می‌نماید و نه می‌تواند یک برادری ایمانی و انسانی در عالم به وجود آورد.»(نشریه مسجد اعظم، شماره 22، بهمن1345، ص13) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻با حضور مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی انجام خواهد شد: 🔹نشست مجازی با موضوع: جنایت ها و خباثت های رژیم پهلوی 🔸 ١٧ بهمن ١۴٠٠ ساعت ١١ 🔹برای شرکت در نشست عضو شوید: https://rubika.ir/nasraa_kb 🇮🇷 @IRANeMOASER
سانسور مضحک دیوان حافظ در دوران پهلوی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٧ 🔹امام در جمع علما و روحانیان تهران و دیگر شهرستان ها، آقای فلسفی واعظ را به حضور فراخواند و از او خواست در آن جمع سخنرانی کند. آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت. 🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد: «در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند. 🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است: «رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی. 🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند». 🔹شنیدم اهالی کردستان طی راهپیمایی باشکوهی از امام و دولت مهندس بازرگان پشتیبانی کردند و این شعار را می دادند: سنی و شیعه فرقی نیه رهبر ما خمینیه 🔸در تهران نیز صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و پشتیبانی خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند. 🔹در زاهدان چماق به دستان با اتومبیل وارد صف تظاهر کنندگان شدند و چند تن را شهید و بیش از ۶٠ تن را مجروح کردند و بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه مردم را منهدم کردند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️روزشمار انقلاب اسلامی ⚡️سه شنبه ۱۷بهمن ماه ۱۳۵۷ 🔹فرمانداری نظامی تهران تظاهرات این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۹:۵۵ حدود ۲ هزار نفر از مسجدالرسول نازی‌آباد، ساعت ۱۰ حدود هزار نفر در میدان محمدرضا شاه (میدان جمهوری اسلامی) و ۳ هزار نفر از ابوسعید به سمت غرب، ساعت ۱۱ حدود هزار نفر در خیابان ری و ۳ الی ۴ هزار نفر از میدان اعدام (میدان محمدیه) به طرف گلوبندک، ساعت ۱۲:۴۵ حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در خیابان ۲۰ متری جوادیه و ۵ هزار نفر از آیزنهاور (خیابان آزادی) به طرف میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب)، ساعت ۱۳ حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر در چهارراه سیدعلی و ۵ هزار نفر در بهارستان، هزار الی ۱۵۰۰ نفر در منطقه دانشگاه، ۶ الی ۷ هزار نفر در میدان فردوسی، ۳ هزار نفر در خیابان ژاله، ۲ الی ۳ هزار نفر در خیابان فردوسی، ۲ الی ۳ هزار نفر در خیابان سیروس و ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر در خیابان آذربایجان. 🔹بنابر گزارش روزنامه‌ها، مردم شهرهای مختلف ایران در حمایت از حکم امام در خصوص انتصاب بازرگان به نخست‌وزیری اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. مطبوعات در گزارش‌های متعدد نام شهرهایی که در آنها به این دلیل تظاهرات برپا گردید چنین اعلام کردند: اراک، اهواز، ایلام، بابل، تبریز، خرم‌آباد، خرمدره، خوی، دزفول، رامسر، زنجان، ساری، سبزوار، سنقر، شاهرود، شهرکرد، شهسوار، شیراز، فسا، کاشمر، کرج، کرمان، گرگان، گنبدکاووس، لنگرود، مشهد، منجیل، همدان و یاسوج. 🔹بنابر گزارش روزنامه بورس، بختیار پس از حضور در مجلس، با ایراد سخنانی گفت: «یک مملکت، یک حکومت و یک قانون اساسی و لاغیر.« او به تشکیل دولت بازرگان تاخت و با تهدید خونریزی، قانون اساسی را معیار حکومت خود خواند. روزنامه آیندگان نیز نوشت بختیار دولت بازرگان را یک شوخی خواند و گفت: «تا زمانی که این شوخی‌ها ادامه دارد کاری به آنها نداریم.» 🔹بنابر گزارش روزنامه آیندگان، در پی تظاهراتی که مردم زاهدان در حمایت از نخست‌وزیری مهندس بازرگان برپا کردند، بر اثر هجوم چماق ‌به دستان، ۲ نفر شهید و ۶۰ نفر مجروح شدند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ بهمن ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاع‌نگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی 🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد. 🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و لزوم بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی آن را مرور می‌کنیم 🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش اول 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: «کتاب الف لام خمینی... به رغم این‌که زیر نظر مؤسسه‌ای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاه‌نمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...» متن کامل در پیوست یادداشت 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شگفت‌زدگی مورخ خبیر انقلاب اسلامی از نان به نرخ روز خوری نهضت آزادی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷/۱۱/۱۹ 🔹اطلاعیه «نهضت آزادی» مایه شگفتی من شد. این گروه در پی سالیان درازی دنباله‌روی از تز استعماری « » با ۱۸۰ درجه چرخش اعلام کرد: بسمه تعالی 🔸اکنون که رهبر بزرگ و زعیم عالی‌قدر، بنا به حق شرعی و قانونی خویش، در این موقعیت حساس و تعیین‌کننده و تاریخی، جناب آقای را بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی، به ریاست ، شرعی و قانونی برگزیده‌اند، ما این انتصاب انقلابی و تاریخ‌ساز را به ملت شریف و فداکار ایران تبریک می‌گوییم و از آنجا که به فرمان آیه شریفه « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » اطاعت از این امر را و عقیدتی خود به شمار می‌آوریم و از آنجا که بر طبق اصول والای اسلامی و به خصوص مذهب شیعه که مرجعیت عالی آن به عنوان ، حق عزل و نصب دارد، وظیفه خود می‌دانیم که به برادر ارجمند آقای اطمینان دهیم که هر چه بیش‌تر در جهت رسالت مکتبی و تشکیلاتی که نهضت آزادی ایران بر دوش دارد، بر تلاش‌های خود بیفزاییم تا ایشان با فراغ خاطر و بدون نگرانی به مأموریت خطیری که بر عهده دارند بپردازند و توفيق او را در این امر مهم از پروردگار بزرگ خواستاریم. نهضت آزادی ایران یکی از دوستان از قم زنگ زد که ساعت ١٠:۴۵ صبح امروز (۵۷/۱۱/۱۹) هزاران تن از طلاب در حالی که دو پیراهن آغشته به خون دو شهید را بر سر دست داشتند به تظاهرات خیابانی دست زدند، مردم نیز سیل‌آسا به آنان پیوستند کماندوهای شاه با حمله به تظاهرکنندگان با آنان درگیر شدند از تعداد تلفات هنوز خبری نرسیده است.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، ص ٣٠۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام2.pdf
612.6K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش دوم 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: «نویسنده الف لام،پایه و شالوده کتاب خود را اسناد ساواک قرار داده و بر مبنای آن در راه شناخت و شناساندن امام قلم زده و به بررسی نشسته است و در واقع به شرح و تفسیر اسناد و گزارش‌های ساواک پرداخته است. لیکن محققان و پژوهشگرانی که از پژوهش به درستی سر درمی‌آورند هیچ‌گاه اسناد و مدارک پس‌افکند رژیم شاه را دست‌مایه تحقیق و پژوهش قرار نمی‌دهند، با همت و زحمت و جستاری توان‌فرسا واقعیت‌ها را به دست می‌آورند و مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند و اگر در این راستا اسنادی از رژیم گذشته یافتند که با واقعیت‌ها و رویدادها هم‌خوانی دارد از آن نیز بهره می‌گیرند.»(فصلنامه تخصصی 15 خرداد، شماره57، پاییز 1397) متن کامل در پیوست یادداشت 🇮🇷 @IRANeMOASER