eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻لزوم پایبندی به فقه جعفری 🏴شهادت حضرت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد! امام خمینی قدس سره الشریف : 🔸معرف حضرت صادق- سلام اللَّه علیه-...خود وجودش معرف است. این فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ‏ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمی‏ دانیم، این فقه از عهده جوابش بر می‏ آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلی بکنیم. 🔸خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهی که اکثرش را حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بیان فرموده است، این فقه همه احتیاجات صوری و معنوی و فلسفی و عرفانی همه بشر را در طول مدت الی یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفی است که خود اینها معرف این بزرگواران‏ اند و ما نمی‏ توانیم که از آنها تعریفی بکنیم که لایق آنها باشد. (19آبان1366، صحیفه امام، ج 20، ص 409) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️تشکیل حکومت؛ هدف حضرت امام صادق علیه‌السلام 📍نقشه‌ی علیه‌السلام این بود، که بعد از رحلت امام باقر علیه‌السلام کارها را جمع و جور کند، یک قیام علنی به راه بیندازد و حکومت بنی‌امیه را که هر روزی یک دولتی عوض می‌شد و حاکی از نهایت ضعف دستگاه بنی‌امیه بود واژگون کند و از خراسان و ری و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراکش و همه‌ی مناطق مسلمان‌نشین که در همه‌ی این مناطق شبکه حزبی امام صادق علیه‌السلام یعنی شیعه، شیعه یعنی شبکه‌ی حزبی امام صادق علیه‌السلام علیه‌السلام همه جا گسترده بود، از همه آن‌ها نیرو بیاید مدینه و امام لشکرکشی کند به شام، را ساقط کند و خودش پرچم خلافت را بلند کند و بیاید مدینه و حکومت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را به راه بیندازد؛ این نقشه‌ی امام صادق بود. 📍لذا وقتی که در خدمت علیه‌السلام در روزهای آخر عمرش صحبت می‌شود و سؤال می‌شود که کیست، حضرت یک نگاهی می‌کنند به امام صادق علیه‌السلام می‌گویند که گویا می‌بینم که قائم آل محمد این است. (مقام معظم رهبری 1391/1/26) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام سوم: پایبندی به استقلال همه جانبه ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹استقلال‌طلبی یکی از شاخصه‌های دائمی و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. ایشان این ویژگی و به طور کلی بینش عمیق خود را سال‌ها پیش از آغاز داشت و دیگران را بدان فرامی‌خواند. 🔸با نگاهی به کتاب امام خمینی، که در فروردین ۱۳۲۳ در پاسخ به یکی از دگراندیشان درباری با سوابق حوزوی نگارش یافته به خوبی می‌توان بینش گسترده و جهش‌بار و سطح والای اندیشه او را شناخت و پایه برخورداری او از تعالیم سازنده و فروزنده قرآن را دریافت... 🔹امام خمینی (قدس سره) در این کتاب، که در واقع اسلام در برابر کتابی گمراه کنند بود، با استدلالات متقن غبار شبهات از چهره اسلام زدودند و «در پایان کتاب مزبور روی سه آیه از قرآن کریم انگشت گذاشته و عموم توده‌ها را به عمل به آن فراخوانده است که دو آیه (از سوره مبارکه نساء/1139-138 و مائده/59)، مربوط به بر حذر داشتن مردم از همکاری و و یهود و نصارا و گزینش رهبری آنان می‌باشد و آیه دیگر(از سوره مبارکه انفال/60) مربوط به واداشتن توده‌های مسلمان به آموزش نظامی، تهیه تجهیزات جنگی و مسلح شدن است... 🔸آن‌گاه (پس از آوردن آیات ذکر شده) چنین آورده‌اند: هم‌میهنان عزیز! خوانندگان گرامی! برادران ایمانی! جوانان ایران‌دوست! ایرانیان عظمت‌خواه! مسلمانان عزت‌طلب! دین‌داران ! 🔹این فرمان‌های آسمانی است، این دستورات خدایی است، این پیام‌های غیبی است که خدای جهان برای کشور اسلامی و بنای سرافرازی به شما ملت قرآن و پیروان خود فرو فرستاده؛ آن‌ها را بخوانید و تکرار کنید و در پیرامون آن دقت نمایید و آن‌ها را به کار ببندید تا استقلال و شما برگردد و پیروزی و را دوباره در آغوش گیرید، وگرنه راه نیستی و زندگانی سراسر ذلت و خواری را خوهید پیمود و طعمه جهان‌خواران خواهید شد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص99-98) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام چهارم: استکبارستیزی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹یکی از شاخصه‌های ثابت و همیشگی امام خمینی (قدس سره) و استعمار زمان بود. دشمنان راه امام تلاش می‌کنند این ویژگی و شاخصه را عنصری مزاحم جلوه دهند و این‌گونه عنوان می‌کنند که استکبارستیزی در عصر حاضر موجب انزوای کشور و ملت می‌شود. امّا تحقیقات علمی و میدانی نشان می‌دهد که این عنصر نه تنها باعث انزوای کشور نشده بلکه شجاعت ایشان در مبارزه با استکبار امام و امت در چشم جهان است. در ادامه گوشه‌ای از نظرات اندیشمندان جهان در مورد امام (قدس سره) و این ویژگی بارز ایشان می‌خوانیم: 1️⃣ رحلت امام همانند حیات او در دنیا بود. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی برای تمام مسلمان‌های دنیا و بی‌تردید برای انقلابیون دنیا، یک است. امام بدون تکیه به هیچ قدرتی توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند و افکار همه مستکبران و کافران را زیر و رو کند. زندگی و مرگ امام یک انقلاب بود... (اسماعیل اوچ ما از دانشمندان ترکیه) 2️⃣ غم از دست دادن امام نه تنها برای مردم ایران، غمی جان‌سوز بود، بلکه برای همه مسلمانان جهان یک ضایعه بزرگ محسوب می‌شود... امام یکی از بود که با طاغوت، استعمار و استثمار مبارزه کرد و سرانجام پیروز شد... زندگی ساده امام، بایستی سرمشق تمام مسلمین جهان باشد... (نیمان مایشان-معاون انجمن اسلامی چین) 3️⃣ امام خمینی مثل دریای بی‌کران پرسکون و آرام بود. امام خمینی آمریکا را از ایران اسلامی بیرون راند و ایران را از یوغ استعمار بیرون کشید... امروز اثر این حرکت را ما در آفریقا می‌بینیم که چگونه یک پزشک مسیحی به یکی از علمای الازهر میگوید ما اسلامی را که در دست اعراب و ایران و شاهان اسیر است نمی‌خواهیم، ما اسلام خمینی را می‌خواهیم که در مقابل ظلم می‌ایستد و از مظلوم حمایت می‌کند. (مولانا سیدصادق علیشاه-از دانشمندان پاکستان) 4️⃣امام خمینی با برپایی حکومت اسلامی و ارائه تئوری که از ویژگی‌های ضدغربی و ضداستعماری بالایی نیز برخوردار بود، در برابر سه جریان عمده حاکم یعنی مادی‌گرایی غربی، نظام‌های لائیزم حاکم بر برخی کشورهای اسلامی مانند ایران دوران شاه و ترکیه که تحت نفوذ سیاسی و فرهنگی گسترده غرب نیز قرار داشتند و هم‌چنین جریان افراطی و التقاطی وهابیت که موجب تشدید شکاف و اختلاف در میان جوامع اسلامی گردیده بود، قیام کرد و کوشید را وارد عرصه‌های زندگی کند. (دکتر عمران معاولین-استاد فلسفه و ادبیات دانشگاه کاست سات-تایلند) »(فصلنامه تخصصی 15 خرداد صص10-8، شماره 3) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام پنجم: نفی اشرافی‌گری؛ حمایت از مستضعفین ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔸«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر و توده‌های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است. 🔹اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ را به کاخ نشینان ترجیح می‌دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می‌فرمود کسانی می‌توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه‌داری، و اشرافی‌گری دوری گزیدند. 🔸بزرگترین خطری که و برای یک ملت درپی دارد خطرِ وابستگی است. و نتیجه این اشرافی‌گری آن می‌شود ملتی که با دادن جان وجوان و خون خود استقلال را به دست آورده، دشمن از در رانده شده از پنجره برگردد. لذا مردم عزیز ما باید هوشیار باشند و توجه داشته باشند که تفکر اشرافی‌گری هم بر خلاف موازین اسلام و قرآن است و هم برخلاف آرمان‌های امام است؛ حتی کسانی که فارق از اعتقاد به اسلام می‌خواهند سربلند و باعزت و بدون وابستگی و تعرض دشمن زندگی کنند باید سعی کنند از اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی دوری کنند. 🔹نفرت امام از زرمداران و سرمایه داران باعث شده بود که ایشان تا روزی که چشم از جان برستند هرگز حاضر نشدند با سرمایه داران و کسانی که اهل آلاف و ثروت اندوزی بودند نشست و برخاست داشته باشند وبه آن‌ها کمکی کنند. 🔸حتی امام به مسئولین تذکر می دادند تا سرمایه‌داران و مال‌اندوزان را در کارهای اجرایی ممکلت شریک نکنند و با آن‌ها ارتباط نداشته نباشند. امام روی این موارد بسیار حساس بودند. آنچه باعث شده بود امام راحل به قشر مستضعف و محروم توجه ویژه ای داشته باشند علاوه بر اینکه دستور قرآن و اسلام بوده، برگرفته از اقتضای انسانیت انسان است. 🔹امام وقتی مطلع می شد انسانی مشکلی در زندگی دارد به شدت رنج می‌کشید. امام راحل مصداق واقعی " بنی آدم اعضای یکدیگرند " است. امام با تکیه برانسانیت تکامل یافته خود نمی توانست نسبت به محرومین بی‌تفاوت باشد. لذا امام از همان روز اولی که انقلاب به پیروزی رسید به سازندگی روی آورد. اولین اقدام امام بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث سازندگی این بود که شماره حساب 100 را برای مسکن محرومین راه اندازی کرد. امام فعالیت های سازندگی زیادی را برای اینکه توده های محروم جامعه را به حقوق حقه شان برساند و از محرومیت نجات دهد، به سرانجام رساند. » (مصاحبه تسنیم 16بهمن1395: https://b2n.ir/72863 ) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
نکته ها و ناگفته هایی از زندگی علامه مصباح.pdf
208.3K
🔰نکته‌ها و ناگفته‌هایی از زندگانی شخصی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی 💢گفتگوی اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح 🔹نکاتی تاریخی از روابط گرم خانوادگی مرحوم آیت‌الله مصباح 🔸همکاری مرحوم آیت‌الله مصباح در کارهای منزل 🔹تقید مرحوم آیت‌الله مصباح به اذکار دینی و تهجد 🔸ماجرای انتخاب نام خانوادگی «مصباح» 🔹حفظ احترام و ارتباط متقابل با شهید بهشتی، پس از اختلافات مدرسه حقانی 🔸روایت مرحوم آیت‌الله مصباح از دقت نظر مقام معظم رهبری در مصرف بیت‌المال 🔸اصل ولایت‌فقیه؛ یکی از نقاط افتراق اصلی میان مرحوم آیت‌الله مصباح و هاشمی رفسنجانی 🔹مرحوم آیت‌الله مصباح حتی یک‌بار هم به انجمن حجتیه روی خوش نشان نداد 🔸مرحوم آیت‌الله مصباح آقای منتظری را خیلی جدی نمی‌گرفت و سادگی او را پیش‌بینی می‌کردند 🔹ماجرای عدم شرکت آیت‌الله مصباح در جلسه با منتظری 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام ششم: حمایت از پیشرفت اقتصادی و مادی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹با توجه به نوع تبلیغات انجام گرفته در خصوص اهداف و آرمان‌های امام خمینی (قدس سره) ممکن است این نکته به ذهن برسد که نهضت ایشان محدود به آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی بود و به و مادی نظری نداشت. امّا با مطالعه دقیق کنش‌ها و بیانات ایشان در طول نهضت این فرضیه باطل می‌شود. نامه به نخست‌وزیر وقت؛ امیرعباس در خصوص وضع نابسامان اقتصادی کشور : 🔸«... موجب کمال تأسف است که نغمه ناموزون شماها تقریبا از حدود تبلیغات رادیو و روزنامه‌های غیر آزاد و بعضی نوشته‌های مشحون به گزافه تجاوز ننموده است و هر روز بر فقر و بیچارگی ملت افزوده می‌شود و ورشکستگی بازار و بازرگانان محترم روزافزون است. نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سرتا پا گزاف، برای اجانب است و ملت را به حال فقر و عقب‌افتادگی به اسم ملت مترقی نگه‌داشتن است... 🔹جشن‌های غیرملی که به نفع شخصی در هر سال چندین مرتبه تشکیل می‌شود و در هر مرتبه مصیبت‌های جان‌گداز برای اسلام و مسلمین و ملت فقیر پابرهنه ایران به بار می‌آورد، یکی از آن‌هاست. با سرنیزه پلیس از مردم بیچاره بی‌پناه، خرج‌های گزاف آن‌ها گرفته می‌شود. 🔸یکی از جشن‌ها که من نمی‌توانم اسمی روی آن بگذارم جز هوس و شهوت و بازی با احساسات ملت، گفته می‌شود چهارهزار میلیون ریال خرج شده است که نصف آن از خزانه ملت و نصف دیگر بی‌واسطه از بازار و غیره و با زور و ارعاب اخاذی شده... شماها در کاخ‌های مجللی که هر چند سال تغییر مکان می‌دهید و با میلیون‌ها تومان خرج‌های گزاف که تصورش برای ملت ممکن نیست، نشسته‌اید و مخارج آن را از کیسه این ملت بدبخت اخاذی نموده‌اید و ناظر فقر و گرسنگی ملت و ورشکستگی بازار و بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل هستید، ناظر اختلال وضع فلاحت و زراعت، اختلال وضع بازار و تسلط بر شؤون اقتصادی کشور، بلکه به طوری که گزارش داده‌اند دخالت اسرائیل در می‌باشید؛ ناظر فقدان ضروریات اولیه زندگی در غالب دهات نزدیک، چه رسد به دهکده‌های دور افتاده، از قبیل آب آشامیدنی سالم، حمام، وسایل بهداشت هستید...چطور وجدان خود را راضی می‌کنید برای حکومت زودگذر این‌قدر چاپلوسی از اجانب کرده، ذخایر ملت را به رایگان یا به مقداری ناچیز تسلیم آن‌ها نموده و ظلم و ستم به زیردستان یعنی ملت بدبخت می‌کنید؟»(نهضت امام خمینی ج2 ص313-312) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام هفتم: بی‌اعتمادی به وعده طاغوت و اعتماد به صدق وعده الهی ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹سیاست‌ورزان در ساحت اندیشه و تصمیم همواره در یک دو راهی قرار دارند: اعتماد به و بیگانگان یا اعتماد به صدق و مردان خدا راهی جز راه او و اعتماد تام به قول خداوند متعال نمی‌شناسند و در مقابل منافقین و وعده پوچ طاغوت را پذیرفته و کلام الهی را کنار می‌زنند. 🔸یکی از صحنه‌های تاریخی این دو راهی؛ قضیه بود که در آن مذبذبین و منافقین که آمریکا آن‌ها را میانه‌رو می‌خواند و امید خود می‌دانست؛ وعده باطل آمریکا را حق پنداشتند و در مقابل؛ امام (قدس سره) که از صمیم قلب به وعده الهی ایمان داشت دست رد به سینه آمریکا و اذناب داخلی او زد. شمه‌ای از ماجرای مک‌فارلین؛ به روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی: 🔹« اصولاً لیبرالیست‌ها و گروه‌های سیاسی مانند و از اندیشه ضدآمریکایی و سازش‌ناپذیری امام رنج می‌بردند و هنوز هم رنج می‌برند، چون آن‌ها بر این باورند که ما باید به هر نحوی با آمریکا کنیم. یادم هست که زمانی که مهندس و ابراهیم از سفر الجزایر بازگشتند در آنجا با ملاقات کرده بودند و امام نسبت به این مسئله اعتراض کردند، حرف مهندس بازرگان این بود که ما بدون آمریکا نمی‌توانیم زندگی کنیم و ما باید با آن‌ها تعامل داشته باشیم، متأسفانه این فکر هنوز هم موجود است. 🔸در قضیه مک‌فارلین آن‌ها چون اعتقاد داشتند که ما باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم، سعی کردند که امام را دور بزنند؛ بنابراین آقای [حسن] روحانی را فرستادند و آنجا ملاقات کردند و زمینه‌ای فراهم کردند که مک‌فارلین به تهران بیاید، لذا فکر می‌کردند که امام در مقابل عمل انجام‌شده قرار خواهد گرفت و تسلیم می‌شود و کوتاه می‌آید. 🔹اما امام، آن مرد خدا همه اعمال، رفتار و گفتارش برمدار خداشناسی بود در قضیه مک‌فارلین نیز دست رد بر سینه نامحرمان زد،[ و وقتی خبردار شد که مک فارلین به ایران آمده، اجازه نداد کسی با وی ملاقات کند و دستور داد ماجرا را برای بازگو کنند. ] اما این جریان ناامید نشدند و باز هم به دنبال رابطه با آمریکا رفتند. و موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا نیز در راستای همین تفکر و جریان بود و فتنه ۸۸ ریشه‌ای از همان‌جا بود،‌ یعنی همان قضیه رابطه با آمریکا و مک‌فارلین بود که در سال ۸۸ این مسئله اوج گرفت. الآن نیز مسئله ۲ بر مبنای همین تفکر شروع‌شده است.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️انتخابات در دهه آخر رژیم قاجاری 🔹انتخابات با و تشکیل وارد ادبیات سیاسی ایران شد. از پیروزی جنبش مشروطه، تا پیروزی انقلاب اسلامی ، بیست و چهار دوره انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. بر اساس قانون اساسی مشروطیت، به همراه مجلس شورای ملی یکی از دو مجلس قانون‌گذاری ایران بود. با توجه به انتصابی بودن نیمی از نمایندگان سنا توسط شاه، عملاً اراده ملی در انتخاب نمایندگان این مجلس، مفهوم خود را از دست ‌داد. ، مجمعی از نمایندگان ملت بود که از طریق انتخابات عمومی تشکیل می‌شد و مسئول تهیه قانون اساسی یا تغییر بعضی از اصول آن بود. 🔸مهم‌ترین نهاد مشروطیت، مجلس شورای ملی بود. نخستین مجلس شورای ملی در 1285 افتتاح شد. انتخابات مجلس اول مشکلاتی چون صنفی بودن انتخابات تهران، دو مرحله‌ای بودن انتخابات ولایات و ایالات و عدم تخصیص نماینده به اقلیت‌ها و ایلات را داشت. مطابق نظامنامه، انتخابات صنفی-طبقاتی بود و طبقات شش‌گانه شاهزادگان قاجاری، علما و طلاب، اعیان و اشراف، ملاکین، فلاحین و اصناف نمایندگان خود را برگزیدند. 🔹مشروطه‌خواهان در قانون انتخابات مجلس شورای ملی، زنان را از انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم ساختند. نظامنامه انحصار طبقاتی در دوره بعدی به تدریج اصلاح شد و راه را برای حضور بیشتر طبقات مختلف جامعه فراهم کرد. مجالس اول و دوم به ترتیب با به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روسی و اولتیماتوم روس‌ها در مخالفت با اقدامات شوستر امریکایی بسته شد. در انتخابات دوره سوم که در سال 1293 برگزار گردید، بر اساس قانون جدید، انتخاب نمایندگان به صورت همگانی و عمومی بود و دهقانان نیز از حق رأی برخوردار شدند. 🔸دوره چهارم با مسائل حاد سیاسی همچون جنجال قرارداد همراه بود. بریتانیا سعی داشت به این قرارداد وجهه قانونی ببخشد و این امر مستلزم تصویب در مجلس شورای ملی بود. بنابراین وثوق‌الدوله نخست‌وزیر به منظور گزینش نمایندگان هوادار بریتانیا و تصویب قرارداد 1919، فرمان انتخابات مجلس چهارم را صادر کرد. اما گسترش اعتراضات داخلی و خارجی و نیز برملا شدن توطئه تقلب گسترده در انتخابات در سطح وسیع به سقوط دولت وثوق‌الدوله منجر شد. مشیرالدوله نخست‌وزیر جدید زمینه بر هم زدن قرارداد 1919 را در مجلس آینده فراهم کرد. 📚منبع: فصلنامه 15خرداد، شماره 69/70 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ خرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/١ ◀️امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: ⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف 🔹 با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچ‌گاه با امام و ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلاف‌ها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی گام به گام انحراف‌شان آشکارتر می‌گردد: 🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوش‌زد می‌کنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی می‌پردازد: « همه درد و بلای ما این است که ما غرب زده‌ایم. ما سال‌های طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا می‌خواهید بگویید روی پای خودمان می‌خواهیم بایستیم باز هم . حالا که می‌گویید روی پای خودمان، بازهم ؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331) و در نهایت استوار به مردم ایران گوش‌زد می‌کنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157) 🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل ، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون می‌داند و به تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند. 🔸امام همچنین با حمایت از ، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان می‌خواهد اگر ماده‌ای از و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامه‌ها و نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان می‌ترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308) 🔹امام حتی زمانی که پس از با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه ، این لانه جاسوسی را گرفتند، این به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... می‌خواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه اینها هم ظاهر می‌شد»(همان، ج 15، ص 30) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/٢ 🔸گام سوم: با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از و اسلامی، امام به آنان تشر می زنند و از آنان می خواهد که خط خود را از و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند. «خوب چرا حساب‌تان را جدا نمی‌کنید.. شمایی که مسلمان هستید و هیچ‌گاه نمی‌خواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا « » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این نماز شب‌خوان‌ها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشسته‌اید. مگر نهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465) 🔹گام چهارم: از سال 1363 كه نمایندگان عضو و یا هوادار نهضت آزادی از اول هم بیرون رفتند، آخرین رشته‌های نازک پیوند رسمی آنان با نظام نیز قطع شد. به مرور این جریان در سر و شکل حقیقی خود یعنی برانداز نظام جمهوری اسلامی را به خود گرفت. " " در كنگره هفتم نهضت آزادی در تاریخ 18بهمن 1363، خط مشی براندازی نظام را چنین تبیین می‌كند: «نهضت آزادی ایران معتقد است كه باید حاكمیت فعلی را از طریق قانونی و منطقی و پارلمانی كرد. ادامه بحران فعلی مملكت، شرط لازم رژیم حاكم می‌باشد اما شرط كافی نیست ... شرط كافی موقعی ایجاد می‌گردد كه در ذهنیت مردم، عنصر جانشینی ملحوظ گردد. نهضت می‌باید به عنوان این عنصر جایگزین عمل نماید».(خیانت های نهضت آزادی از زبان رهبر انقلاب، رونامه کیهان،ش 20955) 🔸 امام خمینی قدس سره الشریف نیز وقتی این نصیحت ها اثری نمی گذارد رسماً آنان را به عنوان نهضتی مخالف خط اسلام و مدافع استکبار اعلام کرده و بر لزوم برخورد قاطعانه با این نهضت تأکید می کنند: «به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481) 🔹هرچند امام خمینی قدس سره الشریف بعدها تیر خلاص بر پیکر بی روح سران نهضت آزادی می زند ولی در واقع آنان را از ابتدا منحرف می‌دانند. ایشان با درایت و صبر انقلابی خود چهره کریه و مذبذب آنان را به تاریخ نمایان نمودند«گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهان‌خوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند.»( همان، ج21، ص285) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم ⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی چهارده گام تا امام 🔹یکی از اصول سیاست‌ورزی همیشگی امام خمینی (قدس سره)؛ اعتقاد ایشان به بود. اعتقادی که وجه تمایز ایشان با بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و حتی حوزوی بود. 🔸در ادامه بخشی از گفت و گوی تاریخی امام خمینی (قدس سره) با مرحوم که در آن زمان از زعمای بودند می‌پردازیم. امام در این جلسه حساس و ویژه اعتقاد و ایمان خود را به نیرو و بصیرت مردم ابراز می‌کنند. 🔹در این دیدار « امام فرصت را غنیمت شمرد و رسالت تاریخی خود را چنین آغاز کرد: خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آن‌جا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه می‌گذرد. در زمان عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره، حمل بر صحت می‌کردم و می‌گفتم مطالب را به ایشان نمی‌رسانند. نسبت به جنابعالی هم این‌طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمی‌رسانند و الا شما هم ساکت نمی‌ماندید. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کرده‌اند از گفتنش خجلم. آقای حکیم: شما که این‌جا هستید به من لطفی ندارد به ایران بروم، وانگهی چه می‌شود کرد، چه اثری دارد. 🔹امام: قطعا اثر دارد، ما با همین تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا مؤثر است. آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است. امام: قطعا تأثیر دارد، چنان‌چه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، است. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است. آقای حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی‌کنند، مردم دروغ می‌گویند، آن‌ها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمی‌کنند. امام: چطور مردم دروغ می‌گویند؟! این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموال‌شان به غارت رفت، چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند دروغ می‌گویند؟! آقای حکیم: تبعیت نمی‌کنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند! امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند. آقای حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد و سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا می‌گویند و سر و صدا راه می‌اندازند. امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دست‌بوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بی‌ارادتی مردم واقع شد. در تبعید به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم، اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آن‌ها سنی می‌باشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک می‌بینند، چهل نفر کشته می‌دهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانت‌مان وارد آمده خون از دماغ‍مان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است....»(نهضت امام خمینی، ج2، صص222-221) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها 🔆به مناسبت میلاد حضرت سلام الله علیها 🔹ای‌‌ ازلیّت، به تربت تو مُخمّر! وی‌‌ ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! 🔸آیت رحمت ز جلوه‌ی‌ تو هویدا رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر 🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر 🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام عالَم اجسام گردد عالَم دیگر 🔹جلوه‌ی‌ تو، نور ایزدی‌ را مَجْلی‌ٰ عِصمت تو، سِرّ مُختفی‌ را مَظهر 🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر 🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر 🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر 🔹ممکن، امّا یگانه واسطه‌ی‌ فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر 🔸ممکن، امّا نمودِ هستی‌‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر 🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز نور وی‌ از است و او ز پیمبر 🔸نور خُدا در پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر 🔹و ز وی‌، تابان شده به حضرت زهرا اینک ظاهر ز دُختِ موسی‌ جعفر 🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد عالم، آن‌کو به عال است مُنوّر 🔹این است آن نور، کز تجلّی‌ قدرت داد به دوشیزگان هستی‌ زیور 🔸شیطانْ عالِم شدی‌ اگر که بدین نور ناگفتی‌ آدم است خاک و من آذر 🔹آبِروی‌ مُمْکِناتْ جمله، از این نور گر نَبُدی‌، باطل آمدند سراسر 🔸جلوه‌ی‌ این، خود عَرَض نمود عَرَض را ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر 🔹عیسی‌ِ مریم به پیشگاهش دربان موسی‌ِ عمران به بارگاهش چاکر 🔸آن یک چون دیده‌بان، فرا شده بر دار وین یک چون قاپقان، معطّی‌ بر در 🔹یا که دو طفل‌اند در حریم جلالش از پی‌ تکمیل نفس آمده مُضطَر 🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ وین یک «تورات» را بخواند از بر 🔹گر که نگفتی‌: امام هستم بر خلق موسی‌ِ جعفر ولّیِ‌ حضرتِ داور 🔸فاش بگفتم که این رسول خدای‌ است معجزه‌اش می‌ بُوَد همانا دختر 🔹دختر، جُ‍ز فاطمه نیاید چون این صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمه‌ی‌ مادر 🔸دختر، چون این دو، از مَشیمه‌ی‌ قدرت نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر 🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر 🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلی‌ٰ وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر 🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر 🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه وین یک، در مُلک کبریایی‌ مَشْعَر 🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر 🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر 🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور 🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی‌، تارُک وین یک، بر عرش کبریایی‌ افسر 🔹تابشی‌ از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد سایه‌ای‌ از قهر این، جحیم مُقَعّر 🔸قطره‌ای‌ از جودِ آن، بِحارِ سماوی‌ رَشْحه‌ای‌ از فیض این، ذخایر اغیر 🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین صفحه‌‌ی‌ قم را نموده، این یک انور 🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت آب مدینه، نموده آن یک، کوثر 🔹عرصه‌ی‌ قم غیرت بهشت برین است بلکه بهشتش، یَساولی‌ است برابر 🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر شاید، گر «لوح» را بیابد همسر 🔹خاکی‌، عجب خاک! آبروی‌ خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر 🔸گر که شنیدندی‌ این قصیده‌ی‌ هندی‌ شاعر شیراز و آن ادیب سخنور 🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی ای‌ به جلالت ز آفرینش برتر 🔸وین یک قمری‌ نمط هماره نگفتی‌ ای‌ که جهان از رُخ تو گشته منوّر 🇮🇷 @IRANeMOASER