نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
🔴تحریفگر؛ معرفی پنج اثر تحریفآمیز در زندگی امام خمینی و نهضت ایشان/بخش چهارم
▫️راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه؛ برای #حافظه_تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری #رجال_سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجا است که رجال سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت میکنند.
▪️روایتها و خاطرات #مرحوم_اکبر_هاشمی_رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنههای مختلف برای همه تاریخپژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقاً به همین دلیل؛ اگر عمداً یا سهواً «روایتهای ناروا» در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوشسازی حافظه تاریخی محققین و و به ویژه معرفی تحریفآمیز مکتب امام خمینی، اثر بسیار منفی برجا خواهد گذاشت.
▫️مجموعه « #روایتهای_ناروا » 10 مقاله در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سالهای حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد.برخی از تحریفات و اشکالات خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی عبارت است از:
▪️نامحرم شمردن مردم در تبیین مسائل تاریخی
▫️نادیده انگاشتن ویژگیهای برجسته امام خمینی
▪️تبدیل خاطرات سیاسی به معرفینامه خانوادگی
▫️غلو در خاطرهگویی و القای «ژست رهبری و فرماندهی»
▪️خلافگویی پیرامون برخی جریانات
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
#ارتحال_امام
🇮🇷 @IRANeMOASER
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای حسینعلی منتظری
🔴تحریفگر؛ معرفی پنج اثر تحریفآمیز در زندگی امام خمینی و نهضت ایشان/بخش پنجم
▫️آقای حسینعلی منتظری به دلیل اعتماد ویژه برخی دلسوزان و مطرح شدن به عنوان قائممقام رهبری از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار شد و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از عزل؛ در مناصب و موقعیتهای حساس حضور داشت اما در نهایت به دلیل ضعف شخصیتی و نفوذ دادن جریانات انحرافی به بیت خود از خط امام جدا شد و به یک مخالفخوان تمام عیار در برابر جمهوری اسلامی تبدیل شد.
▪️همان جریانات انحرافی سیاسی پس از عزل نیز دست از او نکشیدند و با تولید روایات تاریخی تحریفآمیز تلاش کردند انتقام خود را از امام و نظام بگیرند. روایاتی که اگر تحریفات آن افشا نمیشد خسارتی سنگین به حافظه تاریخی ایرانیان وارد میساخت.
▫️مورخ خبیر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی طی 21 مقاله، از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شمارگان 21-1، به تفصیل آن خاطرات را نقد کردند. برخی از تحریفات خاطرات منتظری عبارت است از:
▪️تناقضگویی و عدم ثبات روایی
▫️رویگردانی از اصول خاطرهنگاری و تلاش برای تبرئه خود و تخطئه دیگران
▪️بزرگنمایی و اسطورهسازی از آقای منتظری
▫️سانسور نقش سایر مبارزان
▪️پنداربافی و ارائه مطالب خیالی
▫️خطدهی مصاحبهکننده به آقای منتظری و ارائه مطالب از پیشمهندسیشده
و...
#ارتحال_امام
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام چهاردهم: امید به آینده
⚫️به مناسبت ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔹« حضرت امام بر خلاف عمده سیاستمداران و عالمان دینی که #انفعال خویش را با فقدان یار و یاور توجیه میکردند، به تأسی از #سیره_انبیا از نقطه صفر و با رویکرد #همفکرسازی و دعوت چهره به چهره و با امید به موفقیت، آغاز کردند و مقتضیات جو غالب زمان و مکان (ایران، ترکیه، عراق و فرانسه) معظم له را از حرکت به سمت براندازی رژیم شاه و آرمان تشکیل #حکومت_اسلامی مأیوس نکرد. این مطلب را از فحوای سخنرانی ایشان در نوفللوشاتو که خطاب به دانشجویان بوده است به راحتی میتوان دریافت:
« حضرت موسی ( سلامالله علیه ) مأمور شده بود که خودش برود و فرعون را دعوت کند. آن فرعون، آن هم با آن بساط؛ فرعون، بیشتر از فرعون ما بساط داشت. از اهرام مصر معلوم است...
🔸ما به پیروی از انبیا عظام (سلام الله علیهم) از صفر شروع کردیم. انبیا (علیهمالسلام) برای دعوت و قیام بر ضد طاغوت از صفر شروع میکردند و دعوتهای بزرگ آنها از واحد واحد شروع میشد تا گروه گروه جمع میشدند. آن روزی که ما دعوت بر ضد طاغوت را شروع کردیم، صفر بودیم... ما از صفر شروع کردیم و به دعوت اسلامی مردم را خواندیم...»(نواندیشی دینی حضرت امام در نسبت فقه با زمان و مکان، فصلنامه تخصصی 15 خرداد شماره 27 بهار90)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۳ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کهیان ۱۳ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۳ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه
🔴قیام خون/1
▫️گروه ها و سازمان های سیاسی و وفاداران به شاه و رژیم پادشاهی سالیان درازی با دنبال کردن سیاست مسالمت آمیز و مبارزه در چارچوب قانون اساسی نظام #مشروطه_سلطنتی، خواهان آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات و اجرای قانون اساسی بودند و بدین گونه رژیم شاه را از خطر براندازی دور نگاه می داشتند.
▪️قیام 15 خرداد به این گونه مبارزه های بی ثمر پایان داد و شعار «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» را به زباله دان تاریخ افکند. شمارش معکوس برای سقوط شاه از آن برهه آغاز شد و دریایی از خون میان شاه و ملت جدایی افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اسلامخواهی قیامکنندگان 15خرداد
🔴قیام خون/2
▫️15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز #اسلام نداشتند #15_خرداد را به وجود آوردند.
▪️همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص54-53)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸مرز ملت و اجنبیزدهها
🔴قیام خون/3
ای غربزده ها! ای #اجنبیزدهها ! ای انسانهای میان تهی! ای انسانهای بی محتوا! به خود آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید...هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها مسْلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را منحرف کنید. (15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص56)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
1.mp3
5.37M
🎙تهران در خون!
#روایت_ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342
بخش اول
▫️خبر دستگيرى امام، تلفنى به مقامات برجسته روحانى، ملى و سياسى پايتخت رسيد. ساعتى بعد اين خبر در سراسر تهران مثل بمب صدا كرد. تودههاى مسلمان با شنيدن اين خبر مُدهش و باورنكردنى از خانهها بيرون ريختند، مغازهها و دكاكين تعطيل شد.
▪️شور و غلغله همراه با قهر و خشم و غضب سراسر پايتخت را فراگرفت. دانشجويان كلاسها را ترک گفته در محوطه دانشگاه به تظاهرات پرداختند. واكنش بازداشت امام خمينى در تهران قبل از هر جاى ديگر در دانشگاه بروز كرد. #دانشجويان_غيور با تظاهرات دستهجمعى و شعارهاى انقلابى از دانشگاه خارج شدند و دامنه تظاهرات را به خيابانها كشانيدند و با فرياد: «خمينى را آزاد كنيد» شور و احساسات تودههايى را كه هنوز از دستگيرى امام بىخبر بودند برانگيختند. پليس، دانشگاه را تعطيل كرد و با تانک و توپ در محاصره قرار داد...
◀️برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر نخست
🇮🇷 @IRANeMOASER
2.mp3
2.12M
🎙دیو استبداد در لبه پرتگاه!
#روایت_ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342
بخش دوم
▫️با اوج گرفتن قيام همگانى پانزده خرداد و يورش بىامان مردم به #كاخ و مراكز حساس دولتى، #رژيم_شاه در معرض سقوط و واژگونى قرار گرفت. شاه بار ديگر وحشيانه به جنگ ملت آمد. تانکها، توپها، و مسلسلهايى را كه با دسترنج تودههاى زحمتكش فراهم آورده بود براى سركوبى آنان به كار گرفت، ارتش و پليس را بار ديگر براى سركوبى ملت به جنايت واداشت.
▪️آتش انقلاب وقتى به اوج خود رسيد كه مردم خشمگين و از جان گذشته تهران به سوى كاخ شاه به راه افتادند. تمام خيابانهايى كه به كاخ منتهى مىشد از سرباز و تانك و زرهپوش پوشيده شده بود، هزاران سرباز مسلح به مسلسل از كاخ پاسدارى مىكردند. سيل خروشان جمعيت تا نزديكىهاى كاخ پيش رفت و به چند قدمى لولههاى توپ و مسلسل رسيد و اينجا بود كه ...
بخش نخست از این #روایت_ویژه را بشنوید:
🎙تهران در خون!
◀️برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر نخست
🇮🇷 @IRANeMOASER
15خرداد و پیوند ملت و روحانیت
🔴قیام خون/4
در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشاندهندهی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت -که مظهر آن، امام بزرگوار بود- یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند. (مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
اصلاحات آمریکایی
🔴قیام خون/5
▫️ #آمریکا برای پیشگیری از شورش مردمی علیه شاه، شاه را بر آن داشت که با یک سلسله برنامه های به ظاهر اصلاحی بتواند کارگران و کشاورزان و دیگر اقشار محروم جامعه را به سوی خود کشد و از پشتیبانی آنان برخوردار باشد.
▪️لیکن امام با #نهضت_اسلامی و روشنگری ها و افشاگری های پیگیر خود توانست این نقشه و نیرنگ آمریکا را نقش بر آب کند. در روز 15 خرداد 42 آن کشاورزان و کارگرانی که به گمان آمریکا باید پشت سر شاه بایستند و از او حمایت کنند، رویاروی او ایستادند، فریاد مرگ بر شاه سردادند و حماسه ها آفریدند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی
🔴قیام خون/6
▫️جنبش 15خرداد اعتمادی در مردم ایران ایجاد کرد که ترس از آثار زیانبار مقابله با اصل نظام شاهنشاهی را به کلی محو کرد و انگاره خدایان سرزمینی پادشاهان را که قدرت مهار بر قلمرو خود را هیچگاه از کف نمیدهند، ویران ساخت.(فصلنامه 15 خرداد / شماره 58-59 / گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
پاکباختگان شهید
🔴قیام خون/7
در قیام 15 خرداد مسائل مادی هیچ گونه نقشی نداشت. آن #پاکباختگانی که در آن روزهای خونبار به صحنه آمدند و جانفشانی کردند، نه برای #تنباکو بود، نه برای #نفت بود و حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلکه برای دفاع از #ولایت و #مرجعیت دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخیمان شاه ایستادند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
پایان عصر مشروطهخواهی سلطنتی
🔴قیام خون/8
15 خرداد در حقیقت، پایان عصر #مشروطهخواهی_سلطنتی و #دگرگونیهای_لیبرالی در ایران را اعلام می کند. بعد از 15 خرداد، نه تنها گفتمان جریان های مذهبی دیگر گفتمان نظام مشروطه نیست، بلکه نیروهای سیاسی و فکری غیرمذهبی نیز گرایشی به لیبرالیسم و نظام های سیاسی آن ندارد. و بدین طریق سیطره نیم قرن ادبیات مشروطه خواهی در ایران به پایان می رسد. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
جنایتی کمنظیر
🔴قیام خون/9
▫️جنایاتی که این مرد[ #محمدرضا_پهلوی ] در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ نظیرش اتفاق افتاده باشد، الاّ نادر. مردم بیگناه را همینطور درو کردند.
▪️اشخاصی که دیده بودند می گفتند ـ می گفتند که ـ همین طور می آمدند، این کامیونها می آمدند، این زرهپوشها همینطور مردم را درو می کردند و میریختند توی خیابانها...ملت ایران نباید این 15خرداد را از یاد ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. (10خرداد1357، صحیفه امام ج3 ص411)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
وقتی روشنفکران غربزده دست خود را با خون میشویند!
🔴قیام خون/10
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری 22اردیبهشت1377)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر
🔴قیام خون/11
▫️جوانهای ما، مردم عزیز ما باید به این نکات توجه کنند؛ اینها مهم است. در مقابل این کشتار بیرحمانهای که [15خرداد1342] در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح #حقوق_بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
▪️مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در #پانزده_خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود!
▫️هر جائی که مردمان #عافیتطلب و #راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جایی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به #تندی و #افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. امام به پشتوانهی این مردم، تنها ماند در میدان؛ اما به معنای حقیقی کلمه، یک رهبر آسمانی و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهرهی خود به همهی مردم و به تاریخ نشان داد.(مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
15خرداد و پیشتازی مردم قم
🔴قیام خون/12
روز عاشورا[ی سال 1342] در همین #مدرسه_فیضیه مردم قم جمع شدند، فریاد و غریو امام را شنیدند، جانهاشان را لبریز کردند و دو روز بعد که خبر دستگیری امام بزرگوار را شنیدند، در صحن مطهر اجتماع کردند.
این حرکت عظیم آنها موجب شد که #نهضت_روحانیت به رهبری امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بیاید وارد جامعه شود. پیشرو این کار، قمیها بودند و این کار بزرگ را انجام دادند.(مقام معظم رهبری 1389/7/27)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلامخواهی و رعیتپروری شاه
🔴قیام خون/13
▫️ از نخستین ره آوردهای قیام 15 خرداد، دریدن ماسک #اسلام_خواهی، رعیتپروری و #وطنخواهی از چهره #شاه بود. قیام 15 خرداد سرشت شاه را به نمایش گذاشت. او با تجاوز به مقام امامت و حریم مرجعیت و به خاک و خون کشیدن مردم بی گناهی که جز دفاع از مرجع تقلید خود جرمی نداشتند، ماهیت خود را به درستی آشکار ساخت و قساوت و رذالت و شرارت خود را به نمایش گذاشت. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی
🔴قیام خون/14
15 خرداد مرجعیت مبارزات سیاسی حزبی و سازمانی را که از بعد مشروطه تبدیل به یک سنت گردیده بود و در شعار های خود این مطلب را القا می کرد که هرگونه تحولی جز از طریق این جریانات و روشنفکران وابسته به آنها ممکن نیست، مورد تردید قرار داد و با وارد کردن روحانیت در همه ارکان سیاست، مرجعیت تفسیر تحولات سیاسی را به نهاد های دینی برگرداند.(نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
🇮🇷 @IRANeMOASER