eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ دی ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣ریشه‌های مردمی ولایت فقیه 💠سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/1 🔹برخی از گروه‌ها و جريان‌هاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسى‌ها و نظريه‌پردازى‌هاى خود چنين وانمود مى‌كنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچ‌گونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع و اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است! 🔸اينگونه نظريه‌پردازى‌هاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريان‌هاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافته‌ها و ساخته‌هاى غرب بوده است، نه از ويژگى‌ها و دلبستگى‌هاى مردم هيچ‌گونه شناختى دارد، نه ايده‌ها و انديشه‌هاى ملت ايران را برمى‌تابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مى‌فهمد؛ از اين رو، انديشه‌ها و آموخته‌هاى غربى خود را به نام مردم بازگو مى‌كند. 🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينه‌اى هزاره دارد. البته در هر دوره و سده‌اى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجت‌الاسلام » دوره‌اى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است. 🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشه‌اى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزه‌اى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشه‌اى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟ 🔹 سرهنگ ، عنصر كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشته‌هاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم (دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مى‌دهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومت‌ها جز حكومت اسلامى از زمان‌هاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشته‌هايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در صف‌بندی‌های سیاسی 💠سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/2 🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد. 🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند: 🔹1. سلطنت‌‏طلبانى كه مى‏‌خواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمان‌‏هاى نهايى آنان به شمار مى‏‌رفت. 🔸2. گروه‌‏هايى كه داراى انديشه‌‏هاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بى‌‏طبقه را از آرمان‌‏هاى خود مى‌‏شمردند و رژيم‌‏هاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند. 🔹3. جاه‏‌طلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضع‏‌گيرى‌‏هاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود. 🔸4. ناراضى‏‌هايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليت‌‏هاى سياسى كشيده شده بودند. 🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند: 🔸الف) كسانى كه اختلاف‌شان با رژيم شاه ريشه‌‏اى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بى‏‌حجابى، شراب‏‌فروشى، برپاشدن عشرت‌كده‌‏ها و مراكز فساد رنج مى‌‏بردند و از ظلم‏‌ها و بى‌‏عدالتى‌‏ها انتقاد مى‌‏كردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مى‌‏آورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مى‌‏داد و حقوق مردم را رعايت مى‌‏كرد، سرجاى خود مى‌‏نشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مى‏‌دادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولت‌‏ها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند. 🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايى‌‏ها» در پست‌‏هاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مى‏‌زدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمى‌‏خاستند. 🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را به‌حق دست‏‌نشانده بيگانگان مى‌‏دانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيان‌بار ارزيابى مى‌‏كردند و اگر از سوى صاحب‏‌منصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مى‏‌داد و رژيم شاه واژگون مى‌‏شد، بى‌‏ترديد با پشتيبانى آنان روبه‌‏رو مى‏‌شد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مى‌‏بود و به حقوق مردم احترام مى‌‏گذاشت. 🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى. 🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مى‌‏دانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند. 🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمى‌‏دانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مى‏‌باشد و چه مى‌‏خواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواسته‌‏هاى امام تأمين مى‌‏شود و مبارزه پايان مى‌‏پذيرد، شمارى نيز مى‌‏پنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است. 🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پرده‌‏هاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی 💠سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/3 🔹امام در پى برهه‌‏اى خويشتن‏دارى و بردبارى در برابر انحراف‏‌ها، كج‏روى‌‏ها و تاريك‌‏انديشى‏‌هاى حاكم بر نجف، فريادى در سكوت مرگبار آن سامان سر داد و براى نخستين‏‌‏بار پس از ورود به عراق از عرصه منبر نجف، بر جو مسموم و خواب‌‏زده آن حوزه و جامعه روحانيت شيعه، سخت تاخت. با نگهبانان شب و سياهى به مبارزه برخاست. بر شب‌‏زدگان نور پاشيد. به خواب‌‏ربودگان بانگ زد. افكار استعمارى، ضد اسلامى و واپس‌‏گرايانه را كه در برخى از عناصر تاريك‌‏انديش حوزه نجف جريان داشت، مورد انتقاد قرار داد.... 🔸سخنان ژرف، روح‏‌بخش و دلنشين [امام] كه در نجف ناشنيده و ناگفته مانده بود، همانند پتكى بر مغز عناصر مرموز و وابسته به استكبار جهانى فرود مى‌‏آمد و آنان را كلافه مى‌‏كرد. آن‌ها كه در مكتب استعمار درس خيانت و تزوير آموخته بودند، ساليان درازى با نيرنگ‌‏بازى، جوسازى و تبليغات زهرآگين تلاش كرده بودند تا اسلام را وارونه جلوه دهند، احكام قرآن را تحريف كنند، حوزه علميه نجف را در خاموشى، ناآگاهى و بى‏‌خبرى فرو برند و از سياست، حركت و جنبش دور كنند. ديرزمانى در گوش‏‌ها زمزمه كرده بودند كه اسلام حكومت ندارد، سياست ندارد، اصولاً سياست با روح اسلام مغايرت دارد! در شأن يك عالم و روحانى نيست كه در سياست دخالت كند، روحانى بايد فقط عبادت كند، ذكر بگويد، ورد بخواند، اگر تو سرش زدند، سرش را بيش‌تر خم كند، اگر به گوش راستش زدند، گوش چپ را جلو بياورد! اگر عبا را از دوشش ربودند، قبايش را تسليم كند. هميشه دعاگوى شاهان و ظلمه باشد، در برابر ظلم و خيانت آنان به اسلام و مردم محروم سكوت كند و مردم را نيز به سكوت و تسليم وادارد. 🔹اكنون مى‏‌ديدند كه خمينى در پايگاه آنان، بر عرصه منبر نشسته است و رشته‌‏هايشان را پنبه مى‌‏كند، انديشه‏‌هاى آنان را مورد انتقاد قرار مى‏‌دهد، به روحانيان و مردم هشدار مى‌‏دهد كه شما پيرو و شيعه آن بزرگوارانى هستيد كه لباس رزم بر تن مى‌‏كردند، كلاه‌‏خود بر سر مى‌‏گذاشتند، شمشير به دست مى‌‏جنگيدند، مى‌‏كشتند و كشته مى‌‏دادند، فرمانروايى داشتند، حكومت تشكيل مى‏‌دادند، كشور و ملت را اداره مى‌‏كردند و پيرو بايد راه رهبران را دنبال كند. 🔸اين سخنان سازنده براى مهره‌‏هاى كارآزموده استعمار در نجف فاجعه جبران‏‌ناپذير و غيرقابل تحملى به بار آورده بود، از اين رو آنان را بر آن داشت كه پيش از پايان فرصت، صداى امام را خاموش كنند و از روشنگرى و افشاگرى او پيشگيرى نمايند و اجازه ندهند كه امام، نجف را چون قم آگاهى بخشد و به قيام وادارد. آن‌ها براى خاموش كردن صداى آسمانى امام بار ديگر به جوسازى، سمپاشى و شايعه‌‏پراكنى دست زدند و از هر راه ممكن امام را زير فشار قرار دادند تا به اين بحث پايان دهد و بيش از اين روشنگرى و افشاگرى نكند! 🔹امام در ضمن بحث حكومت اسلامى با اشاره به اين جوسازى و فشارى كه از ناحيه عناصر مرموز در نجف، براى تعطيل آن بحث بر او وارد مى‌‏آمد، چنين مى‌‏گويد: 🔸... من نمى‏‌دانم اين حرف‌‏هاى من بر بعضى نفوس چقدر گران آمد كه اعتراض كردند: چرا دست از اين حرف‏ها برنمى‌‏دارد؟ چرا مسأله‏‌اش را نمى‌‏گويد و رد شود؟! خدا مى‏داند كه اين صحبت‌‏ها از مسائل واجب‌تر است، اين صحبت‏‌ها شما را زنده مى‏‌كند، اين وضع نكبت‏‌بار شما را تغيير مى‌‏دهد..‏‏. (ولایت‌فقیه یا حکومت اسلامی، درس 10، ص34) (نهضت امام خمینی، ج2، صص718-716) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍چگونگی چاپ سلسله درس‏‌هاى حكومت اسلامى به‌روایت استاد سیدحمید روحانی 💠سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/4 🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريع‌تر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيش‌تر دست به كار مى‌‏شديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مى‌‏گرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث و دسته‌‏اى را مسئول امور چاپ قرار داديم. 🔸نگارنده* نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار به‌سرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس ‏‏بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درس‌‏هاى بعدى نيز، به ترتيب و به‌سرعت از چاپ در آمد. 🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسى‌‏زبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند. 🔸همزمان با چاپ و نشر جزوه‏‌هاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبه‌‏رو بوديم؛ بيش از هفته‌‏اى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمه‌‏اى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوه‏‌هاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر يک با مقدمه‌‏اى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد. 🔹در مقدمه هر يک از جزوه‏‌هاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفته‌‏ها و نوشته‌‏هاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد. 🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مى‌‏شد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مى‌‏گرفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص731-730) *حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست 💠سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/5 🔹عوامل و ايادى استعمار در نجف اشرف كه طى نيم قرن با تبليغات و سمپاشى‌‏ها در خواب و خام كردن حوزه نجف كوشيده بودند، يک‌باره متوجه شدند كه امام از منبر مسجد شيخ انصاری زنگ بيدارى توده‏‌ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى‏‌ها و افشاگرى‌‏هاى خود، مى‏‌خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد. 🔸آنچه آنان را وحشت‏‌زده كرده بود، آن‌كه مى‌‏ديدند امام پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى، يكباره بر خواب‏زدگان و نگهبانان شب و سياهى، شبيخون زده است و ضربه‏‌هاى بيداركننده و طلسم‌‏شكن خود را آنچنان سريع و برق‌‏آسا وارد مى‌‏كند كه فرصت برابرى و پيشگيرى براى آنان نمانده است. 🔹عوامل و ايادى استعمار طى ساليان درازى به ملت‏‌هاى اسلامى درس نوميدى و بى‏‌اعتمادى به خويشتن داده بودند و به توده‏‌هاى محروم منطقه باورانده بودند كه از آنان هيچ كارى نمى‌‏آيد و سرنوشت آنان چنين رقم خورده است كه هميشه اسير و ذليل دست قدرت‌‏هاى بزرگ باشند! و اكنون مى‏‌ديدند كه امام با حماسه‏‌آفرينى‌‏ها و روشنگرى‏‌هاى خود مى‌‏خواهد به آن اسطوره‏‌سازى‌‏ها و افسانه‌‏سرايى‌‏ها پايان بخشد و توطئه‌‏ها و دسيسه‌‏هاى استعمارى آنان را برملا و خنثى كند و به توده‏‌هاى محروم و مردم مستضعف جهان بفهماند كه قدرتمندان، زورمداران و غارت‌گران بين‌‏المللى در برابر اراده ملت‌‏ها عاجز و ناتوانند و ملت‌‏ها در سايه اراده، اتحاد، پايدارى و بردبارى مى‌‏توانند سيادت و استقلال از دست‏رفته خود را بازيابند، بر كاخ‏‌نشينان و استعمارگران چيره شوند و پيروزى قطعى و نهايى را از آن خود سازند. 🔸مهره‌‏هاى كهنه‌‏كار استعمار در نجف اشرف با درک اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوه تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در آرامش مرگبار حوزه نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه‌‏جانبه‌‏اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه‌‏سازى‏‌هايى بحث حكومت اسلامى امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! و بدبينى افراد را نسبت به آن جلب كنند. از اين رو، اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث حكومت اسلامى طبق نقشه تيمور بختيار است كه مى‏‌خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث حكومت اسلامى لبه تيز حمله متوجه امريكا شده است و اين زمينه‌‏ساز نفوذ كمونيست‏‌ها در ايران است»!! 🔹از اين بى‏‌شرمانه‌‏تر آن‌كه چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است»! و ديگران درصدد رد و تكذيب آن بر آمدند و جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! و اين نقشه‌‏اى بود حساب‏‌شده جهت بدنام كردن «حكومت اسلامى» تا كسى را جرأت دم‌‏زدن از آن نباشد و جانبدارى از «حكومت اسلامى» به‌‏سان طرفدارى از يک مكتب الحادى و انحرافى وانمود شود! 🔸اينگونه دسيسه‌‏ها از طرف ارتجاع نجف نمايانگر اثر ژرف، روشنى‏‌بخش و آگاه‏‌كننده طرح حكومت اسلامى در حوزه خواب‌‏ربوده نجف بود كه موجب وحشت و نگرانى شب‏‌زدگان و تاريك‌‏انديشان شده بود. 🔹امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت: از آنجا كه ما از حوزه‏‌هاى علميه خواستيم كه روى حكومت اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه‌‏پراكنى‌‏ها مى‌‏خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم «حكومت اسلامى» را بر زبان آورد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم 🔹ارتجاع نجف به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مى‌‏تواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث حكومت اسلامى امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبه‌‏رو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى‏‌زدند! يكى از عناصر رده بالاى «حزب الدعوه» گفته بود: 🔸«چون در اين بحث موضع‏گيرى‌‏ها به گونه‏‌اى است كه در حقيقت به نفع شوروى است، از ترجمه آن معذورم»!! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه‌‏رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن به‌‏رغم اين كارشكنى‏‌ها و سنگ‏‌اندازى‏‌ها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه‌‏اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى‌‏رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه‏‌رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوه‌‏هاى عربى را تا آنجا كه مى‌‏توانند جمع‏‌آورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوه‌‏هاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود دجله و فرات كردند! 🔹از ديگر توطئه‌‏هاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط‏‌هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى‏‌ماند! عربى آب نكشيده است! از عرب‌‏ها هر كه آن را بخواند مى‌‏خندد!! و...‏‏. 🔸با اين وجود در پى تلاش شبانه‌‏روزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت. 🔹يكى از نويسندگان عراقى به نام «طاهر ابورغيف» در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخش‌‏هايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنش‌‏هاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناق‌‏بار بود و در روحيه برادرانى كه دست‌‏اندر كار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزنده‏‌اى داشت. 🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبنده‏اى در روحيه دست‏اندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى به‌كلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرف‌‏انديش انقلاب كه به توطئه‏‌ها و دسيسه‏‌هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى‌‏يابد، در اين مقطع نيز به توطئه‌‏شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد: 🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى‏‌ربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجال‌‏ها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه‏‌هايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى‌‏ها به وحشت افتاده‏‌اند و خواه‌‏ناخواه ساكت نمى‌‏نشينند و هر روز بساطى راه مى‌‏اندازند، ليكن شما بى‏‌اعتنا به اين سر‏‏ و‏‏ صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد...‏‏.(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731) 🇮🇷 @IRANeMOASER
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/6 🔹فهم صحیح از ولایت فقیه به عنوان شالوده و اساس نظام حاکمیتی ایرانِ پس از انقلاب سال ۵۷ به ما برای درک دقیق‌تر کنش و واکنش‌های سیاسی کشور کمک شایانی می‌کند. 🔸هرچند ولایت فقیه موضوعی با سابقه در فقه شیعه است و آغاز تئوریزه کردنش به قرن پنجم هجری توسط شیخ مفید برمی‌گردد، اما پس از ورود این اصل فقهی در قانون اساسی کشور ایران و بالتبع، جایگاه ولی فقیه و حدود و اختیاراتش در این چهارچوب، بیش از پیش ولایت فقیه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. در این راستا خبرگزاری فارس به‌ معرفی اجمالی از ۷ اثر فاخر در مورد ولایت فقیه از اندیشمندان دینی تراز اول معاصر پرداخت و در این راستا، کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایت‌فقیه را معرفی کرد. متن کامل گزارش ویژه خبرگزاری فارس متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ 📞تلفن دفتر قم: 025-32904231 🇮🇷 @IRANeMOASER
ادله غیرلفظی آیت_الله سیدمصطفی خمینی.pdf
206.2K
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیت‌الله سید مصطفی خمینی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/7 🔹آیت‌الله سید مصطفی خمینی از نخستین مجتهدانی است که به موازات مطرح شدن مسئله ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) به بسط و تأمل پیرامون این مسئله پرداخت و حاصل تأملات فکری ایشان در برخی آثار وی مندرج است. 🔸از جمله مهم‌ترین این آثار که اکنون در دست قرار دارد، رساله‌ای با همین عنوان (ولایت فقیه) است که توسط جناب حجت‌الاسلام سید محمد سجادی (از شاگردان ایشان در نجف) از آثار و دست‌نوشته‌های مرحوم آقا مصطفی خمینی استنساخ و استخراج شده است. این رساله (به عربی) و بالغ بر ۸۰ صفحه است که در در کتابی با عنوان ثلاث رسائل در سال ۸۵ توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ شده است. متن این رساله همچنین در نرم‌افزار فقه قرار داده شده و در دسترس همگان است اما به دلیل عدم اطلاع محققان عرصه «فقه سیاسی» چندان به این رساله مهم و گران‌سنگ توجهی نشده است... 🖇ضمیمه: مقاله «تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397) 🇮🇷 @IRANeMOASER
مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی.pdf
178.8K
بازخوانی «ولایت‌فقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/8 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موضوع ولایت فقیه از یک مسئله علمی محض به یک مسئله پژوهشی با رویکرد سیاسی- اجتماعی تبدیل گردید، و این پرسش را برای برخی از پژوهشگران مطرح کرد که اصولاً نظریه ولایت فقیه به معنای ولایت و حکومت فقیه در جامعه به منظور اجرای احکام الهی و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین، از چه جایگاه فکری و پشتوانه فقهی برخوردار است؟ 🔸از آنجا که برای بررسی پیشینه هر پدیده‌ای باید نخست به سراغ سرچشمه‌های آن رفت، ما نیز در این مقاله برای بررسی مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی فقهای متقدم امامیه، به سراغ سه تن از مشاهیر فقهای شیعه یعنی ، و رفتیم تا به مدد تتبع و تأمل در آثار ایشان به پاسخی درخور و مستدل دست یابیم. 🖇ضمیمه: مقاله «مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره64-63، بهار و تابستان1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی.pdf
317.1K
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/9 🔹آثار در مطالعات اندیشه سیاسی ایران به‌ویژه کتاب که عموماً به عنوان متن درسی در دانشگاه‌های ایران به خصوص دانشگاه تهران مورد استفاده قرار می‌گرفت، در میان اساتید و دانشجویان علم سیاست در ایران از جمله متون مرجع به حساب می‌آید. 🔸تمرکز پژوهشی حمید عنایت تا سال ۱۳۵۶ عموماً بر نهادها و اندیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی در دنیای اهل سنت بود. آشنایی و دوستی وی با استاد شهید آیت‌الله و اوج‌گیری نهضت امام خمینی در سال ۱۳۵۶ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد، تمرکز وی را به تحولات ایران به خصوص اندیشه سیاسی شیعه و نظریه ولایت فقیه معطوف کرد... 🖇ضمیمه: مقاله «مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی»، ترجمه مقاله iran: “khomeini s concept of the guardianship of the jurisconsult، حمید عنایت، مترجم: سعید محبی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62،زمستان 1398. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه.pdf
771.1K
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/10 🔹استاد سید حمید روحانی در جلد دوم نهضت امام خمینی می‌نویسد: «محققان و پژوهشگران ژرف‌‏اندیش حوزه‏‌هاى علمیه با آن‌که از طرف ساواک شدیداً زیر نظر قرار گرفته بودند و بارها نوشتجات آنان در مورد مسائل و موضوعات اسلامى، از طرف ساواک به یغما رفته بود، با پشتکار و کوشش فراوان به تحقیق و بررسى پیرامون حکومت اسلامى نشستند... از میان این پژوهشگران، مجاهد فقید ربانى شیرازى در نامه‏‌اى که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامى از طرف امام، براى نگارنده در نجف اشرف نوشته است، دیدگاه‌‏هاى خود را درباره حکومت اسلامى بیان داشته است که صرف‏‌نظر از جنبه درستى یا نادرستى آن، از این نظر در خور اهمیت است که رهروان راستین راه امام و علماى محقق حوزه علمیه قم به محض مطرح شدن طرح حکومت اسلامى از طرف امام، بى‌‏درنگ به بررسى و تحقیق درباره آن پرداختند و دیدگاه‌‏هاى خود را در مورد آن بیان کردند.» 🔸مرحوم ربانی شیرازی از جمله یاران مبارز نهضت امام خمینی بود که وفای به عهد را با خون خود امضا کرد و تا روز مرگ قدمی از آرمان‌های انقلاب پس نکشید. مطالعه دیدگاه‌های او در مورد ولایت فقیه در حکومت اسلامی که جزء اولین نوشته‌هایی است که بعد امام این مسئله را مورد توجه قرار داده است در نوع خود راهگشاست... 🖇ضمیمه: «نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398 🇮🇷 @IRANeMOASER
امام خمینی(ره) و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت فقیه از کتاب کشف اسرار.pdf
357.7K
ولایت‌فقیه از دریچه «کشف اسرار» سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/11 🔹کتاب کشف اسرار، پاسخ امام خمینی به جزوه‌ای است به نام اسرار هزارساله، که فردی به نام علی‌اکبر حکمی‌زاده یکی از روحانیون منحرف و هوادار کسروی در قم برای ایجاد تردید بین مردم نسبت به بعضی از اعمال و اعتقادات شیعه نوشته شد و در سال ۱۳۲۲ در نشریه پرچم متعلق به فرقه کسروی منتشر گردید. اگرچه کتاب کشف اسرار به‌ظاهر پاسخی عقلی و شرعی به شبهات حکمی‌زاده نسبت به پاره‌ای از اعتقادات شیعه است اما مطالبی در آن وجود دارد که ۳۵ سال بعد ارکان اعتقادی و عملی و پایه‌های اساسی یکی از بزرگترین جنبش‌های سیاسی و اجتماعی و فکری جهان یعنی انقلاب اسلامی شد و از دل آن الگوی جدیدی از نظام‌های مردم‌سالار دینی، به نام جمهوری اسلامی متولد شد. 🔸بی‌تردید رد پای اولیه نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی است را باید در کتاب کشف اسرار جست‌وجو کرد... 🖇ضمیمه: «امام خمینی و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه از کتاب کشف اسرار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398 🇮🇷 @IRANeMOASER
مانیفست.pdf
155.7K
ولایت‌فقیه منشور مبارزه با سکولاریسم سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/12 🔹درس‌گفتارهای ولایت فقیه زمانی مطرح شد که حتی بسیاری از اندیشه‌های الهیاتی در ایران، به پیروی از غرب، در قلمرو تقابل انتزاعی و ذهنی میان دین و دنیا، فرد و جامعه، علم و دین، سیاست و شریعت و امثال این سرگرمی‌های روز، مانده بودند و منورالفکران دانشگاه و رسانه، گرفتار قبض و بسط‌های نظریه سه مرحله‌ای تحول اجتماعی اگوست کنت، حل و فصل تکوین سرمایه‌داری مدرن و برآمدن خرده‌بورژوازی شهری در جهان سوم، گزینش نظریه‌های متناقض توسعه، سازماندهی عقلانیت ابزاری ماکس وبر در دیوانسالاری، یا فهم تمایز جهان مدرن و پیشامدرن و تقسیم کار مکانیکی از کار ارگانیکی امیل دورکیم و در نهایت گرفتار فرآیند ذوب شدن در ماتریالیسم تاریخی کارل مارکس، لنین و استالین بودند. 🔸امام خمینی در این شرایط مرگ‌آور در محیط علمی و حوزه‌های دینی، تنها حکیمی است که در پی آن شد تا شریعت اسلامی را در حوزه سیاسی به همان صورتی که پیامبر ما بدان توجه داشت، احیا کند. و چنین بیانیه جانانه‌ای را صادر نماید. بنابراین امام خمینی را باید به خاطر شجاعت مبتکرانه و ژرف‌اندیش‌شان در سیاست ستود؛ فقیهی که شجاعانه به عادات زمانه تاخت و بنیادهای نو در انداخت... 🖇ضمیمه: «درس‌گفتارهای ولایت‌فقیه، منشوری (مانیفست) علیه نظم سکولار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهید سیدمصطفی.pdf
198.5K
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/13 نگاهی گذرا به رساله «ولایت فقیه» علامه شهیدسید مصطفی خمینی 🖇ضمیمه: «حکومت و ولایت‌فقیه؛ نگاهی گذرا به رساله «ولایت‌فقیه» آیت‌الله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی 1. اثبات ولايت فقيه 2. مبارزه با «تفكيک دين از سياست» 3. شناساندن اسلام ناب محمدى(ص) 4. مبارزه با خودباختگى و خودكم‏‌بينى 5. افشاگرى عليه رژيم شاه 6. موضع‌‏گيرى عليه رژيم‌‏هاى ارتجاعی در كشورهاى اسلامى 7. مبارزه با روحانى‌‏نماها 8. يادآورى مراسم‌های عبادى ـ سياسى منبع: نهضت امام خمینی، ج2، صص730-718 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️حضرت امام باقر علیه‌السلام سردمدار مقابله با تحریف 💠مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریف‌ها و مسخ‌هایی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️جنگ احزاب در میدان تاریخ‌نگاری 🔹امام خمینی در حکم تاریخی به حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در سال 1367 ایشان را مأمور به تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان کردند. مأموریتی که جایگاهی اساسی در «جهاد تبیین»، که مدتی طولانی و به‌صورتی پرتکرار مورد تأکید امام خامنه‌ای قرار گرفته، دارد. 🔸این حکم تاریخی پرده‌ای دیگر نیز دارد و این نامه امام را باید دردنامه‌ای خطاب به یکی از زجرکشیدگان انقلاب اسلامی دانست. چه آن‌که در لابلای آن؛ حضرت امام مرارت‌های خود و یارانش را در مسیر نهضت اسلامی بازگو می‌کنند: 🔹«شما باید نشان دهید که در جمود حوزه‌های علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی می‌کردند، تنی چند از عالمان دین‌باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجرکشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.» 🔸به‌طور قطع یکی از جدی‌ترین صدماتی که به‌تاریخ انقلاب اسلامی وارد شده همین تهمت‌ها و برچسب‌هایی است که از طرف عناصر معلوم‌الحال حوزوی و نیز برخی از ساده‌اندیشان حوزه تولید شد و ذهن بخش قابل اعتنایی از حوزویان و مردم را آلوده ساخت. جو مسمومی که ارتجاع نجف ایجاد کرد این بود هرکس وارد جبهه مبارزه با شاه و آمریکا شود مارکسیست و وابسته به شوروی است، ذهنیتی که مورخ انقلاب حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در جلد دوم کتاب نهضت امام خمینی به آن اشاره می‌کنند: 🔹«مهره‌های استعمار در نجف... مخالفین شاه را در میان مردم و افراد حوزه علمیه نجف، مارکسیست مى‌نمایاندند... یکى از محصلین پاکستانى حوزه نجف که در مدرسه آخوند، نزدیک حجره نگارنده حجره داشت، پس از شناخت واقعى اسلام و انقلاب اسلامى ایران روزى براى نگارنده بازگو کرد: من سالیان درازى شما را که با شاه ایران مبارزه مى‏‌کردید، مارکسیست مى‏‌دانستم و روزی این عقیده را پیش یکی از طلاب هندی که با شما سلام و علیک مختصری داشت اظهار کردم. او نظرم را رد کرد و گفت: فلانی اولین فرد از طلاب این مدرسه است که هر روز سحرگاهان از مدرسه خارج می‌شود و به حرم حضرت علی (ع) می‌رود...» 🔸امتداد تهمت‌های ذکر شده را می‌توان در غلبه نگاه چپ‌زده در برخی تولیدات در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده کرد که بررسی تفصیلی و مصداقی آن فرصتی دیگر می‌خواهد. 🔹در کنار ارتجاع نجف در ایران نیز گروه‌های زاویه‌دار و البته متحجری همچون «انجمن حجتیه» مشغول تولید روایات تحریف‌آمیز خود بودند. در مقابلِ این حجم از تخریب و تهمت؛ افشای منطق مزورانه ضدانقلاب مقدس‌مآب برای جوانان به‌تصریح امام خمینی یکی از وظایف مورخین انقلاب اسلامی است و ضرورت این مهم آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم آن خط منحط که روزی انقلابی‌گری را مساوی با مارکسیسم می‌دانست یا قیام ضد طاغوت را باطل می‌پنداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادبیاتی جدید تیغ تحریف را تیز کرد و در صورت غفلت مورخین متعهد همین جریان با تولیدات روایی انحرافی زمینه را برای ذبح انقلاب اسلامی بر آستانه دنیاپرستی و کج‌فهمی فراهم خواهد کرد چنانچه امام خمینی در هشداری صریح فرموده‌اند: 🔸«حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ای‌ها همه چیزتان را نابود کردند.» 🔹البته باید دانست که خط تحریف و خطر تحریف‌گران محدود به مقدس‌مآبان متحجر نیست چنانچه امام خمینی در همان حکم مأموریت تاریخ‌نگاری هشدار می‌دهند: «امروز همچون همیشه تاریخ انقلاب‌ها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پرافتخار‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند.» مقام معظم رهبری نیز در افشای این خط، که حتی دست به تحریف شخصیت امام نیز زده‌اند، فرمودند: «بعد از رحلت امام هم همین جریان [تحریف] ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرف‌ها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی می‌کنند؛ این هم به‌شدّت غلط و خلاف واقع است.» (14 خرداد 1394) 🔸با توضیحات فوق روشن می‌شود که تاریخ‌نگاریِ عصر انقلاب اسلامی صرفا یک اقدام علمیِ صرف نیست بلکه یک جهاد ترکیبی و پیچیده است و مورخ حقیقیِ انقلاب اسلامی همواره خود را در برابر جبهه‌ای وسیع می‌بیند که میمنه آن متحجرین مقدس‌مأب‌اند و میسره آن چپ‌زدگانِ والهِ شرق و قلب و سرِ آن، غرب‌زدگان لیبرال است. 🔹با این وصف؛ تاریخ‌نگاری عصر انقلاب اسلامی چیزی نیست جز به‌کار بستن شمشیرِ قلم در جنگ احزابِ روایت‌ها و تولید روایت دقیق و به‌هنگام و مقابله با تولیدات تحریف‌آمیز که روز به روز بر حجم و پیچیدگی آن افزوده می‌شود. مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 @IRANeMOASER
💎منشور مبارزه 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف ریشه‌های مردمی ولایت فقیه تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در صف‌بندی‌های سیاسی تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی چگونگی چاپ سلسله درس‏‌هاى حكومت اسلامى به‌روایت استاد سیدحمید روحانی واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیت‌الله سید مصطفی خمینی بازخوانی «ولایت‌فقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه ولایت‌فقیه از دریچه «کشف اسرار» ولایت‌فقیه منشور مبارزه با سکولاریسم حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی 📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ بهمن ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER