eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۱ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه ✳️12فروردین روز جمهوری اسلامی 🔻از جمله مهم‌ترین اسناد تاریخی در زمینه اهتمام به تأسیس «»، نامه «علما، اعیان و رعایای » است. 🔹این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی1324ق/برابر 1285ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این متن، به صراحت از تعبیر «جمهوری اسلامی» یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق العاده دارد. این متن در همان دوران، در روزنامه کوکب دری و همچنین در تاریخ بیداری ایرانیان _نوشته ناظم الإسلام کرمانی_ منتشر شده است. در بخشی از این نامه چنین آمده است: 🔸«تا کنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگی‌مآبان تازه و از طبیعی‌مذاقان (مادی‌گرایان) پوسیده و روزنامه‌خوان پاریس به زبان خوشیده (متظاهر به فرانسه‌دانی) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن که ایران است، چه از عهد سلف تا حالِ خلف؛ علمای ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهراً به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، بلکه مجبوراً از همان طائفه و ایل، خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنیِ باریک؛ جمهوریِ ما رشک فرانسه و آمریکاست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص 37و38) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام توسط وی ◀️پیشینه شناسی تاریخی / در آستانه روز جمهوری اسلامی/۱ 🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریان‌های مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند. 🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایت‌های غیر واقعی و نادرستی مشاهده می‌گردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به و خواهد کشید. 🔹روایت یکی از سران از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونه‌های نقد در این باب است. وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید. 🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « » به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است. وی بارها در بیان‌هایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. فرد مذکور تا بدانجا می‌رود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی را منکر می‌شود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد و تصریح می‌کند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است. 🔹این مدعا در حالی مطرح می‌شود که اولا مفهوم نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است. 🔸ثانیا و جریان‌های سیاسی به اصطلاح ملی‌گرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کرده‌اند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند. 🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند. 🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص۳۰-۲۷) 📚«نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی» ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 📞تلفن: 32904231-025 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/2 ❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت 🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه‌های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نوپدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد. 🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت‌های استبدادی (به طور مطلق) سامان یافته است. شکل‌گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت‌های اسلامی، از جمله برون‌دادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت‌های ظالمانه را به اثبات می‌رساند. 🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت‌های دینی نقش پررنگی داشته‌اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده‌های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت‌های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می‌دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی‌توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند. 🔸 به عنوان نمونه شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه‌خواهان می‌نویسد: «کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص25) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پیشینه شناسی تاریخی /3 ❎ علمای شیعی در آینه اسناد 🔹 خاطرات و گزارشات« » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهم‌ترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق «جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است. 🔻وی در یکی از که در دوران مأموریت خود به لندن می‌فرستد در تبیین جریان‌های فراماسونری و سایر جریان‌های مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام (پان اسلامیسم) در ایران می‌نویسد: «مجامع پان اسلامی که از طرف پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است. 🔸از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه علمای شیعی به نظام «»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی 1324 ق/برابر 1285 ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین‌آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق‌العاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است: «.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگی‌مآبان تازه و از طبیعی‌مذاقان پوسیده و روزنامه‌خوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن‌که ایران است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص 37- 36) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سروران دنیا و آخرت 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/7 🔹 عن زیدِ بنِ علیٍّ علیه‌السلام عن اَبیه عن جده عن علیٍّ علیهماالسلام قالْ سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء انسان سخی یعنی آن کسی که به دیگران پول می‌دهد، به دیگران کمک می‌کند از جمله کمک مالی می‌کند، این [افراد] در دنیا سرورانند؛ این‌ها برای اهل دنیا رئیس و مُطاعند. اما در آخرت چه؟ در آخرت که بحث پول و رشوه و این حرف‌ها دیگر وجود ندارد. این روایت این را می‌خواهد بگوید. 🔸در این جمله سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء جنبه ارزشی مورد لحاظ نیست؛ طبیعت امر را بیان می‌کند؛ این [جمله] معنی‌اش این نیست که این سخاوت بد است یا خوب است؛ بله، اگر این سخاوت در جهت اهداف خوب مثل تقرب الی الله، کمک به فقیر و مستمند و کمک به مؤمن انجام بگیرد، کار خوبی است. اگر هدفِ دادن پول، تحقق یک مقصود مکرّم و قابل قبولی باشد البته خوب است. 🔹اگر نه، هدف از این [سخاوت] اهداف مادی است، اهداف دنیایی است، اهداف خبیث است، برای رسیدن به مقاصد سوء است، خب بله، [این سخاوت] بد است. بنابراین در این جمله نگاه ارزشی نشده است به سخاوت؛ طبیعت امر را می‌خواهد بگوید. سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء؛ اما در آخرت چه؟ 🔸و فِی الآخِرَةِ اَلأَتقِیاء در آخرت، سروران مردم، بزرگان مردم، کسانی که در چشم خلائق عظمت پیدا می‌کنند، انسان‌های باتقوا و پرهیزگار هستند... 🇮🇷 @IRANeMOASER
ایمان حضرت خدیجه سلام الله علیها در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ از اول که قیام کرد، تنها ـ تنهاـ قیام کرد و‏‎ ‎‏دعوت کرد مردم را. قومش را دعوت کرد به حقْ تعالی و به توحید و هیچ کس همراهش‏‎ ‎‏نبود. تنهایی قیام کرد اول هم. مثلاً زنش که در منزل بود ـ حضرت خدیجه ـ به او ایمان‏‎ ‎‏آورد، و حضرت امیر که بچه‌ای بود آن وقت ایمان آورد؛ و بعد کم‌کم در مدینه. ▪️در مکه‏‎ ‎‏هم که بودند ـ در سیزده سال ـ نشد یک کاری انجام بدهند، برای اینکه مکّی‌ها همه‏‎ ‎‏مقتدر و چیزدار بودند و می‌دیدند که اگر این رشد بکند با منافع‌شان مخالف است. از این‏‎ ‎‏جهت با او مخالفت می‌کردند، از خوف این‌که این رشد پیدا بکند و با منافع‌شان چه بشود.‏‎.. ▫️تا در مکه بودند ـ تقریباً ـ می‌شود گفت تنها بودند. یکی ـ دو تا،‏‎ ‎‏چند نفر مختصری به ایشان گرویدند و این‌ها. فعالیت هم در مکه جز اینکه دعوت‏‎ ‎‏می‌کردند و دعوت زیرزمینی ـ به اصطلاح ـ می‌کردند چیزی نبود؛ تا وقتی که مقتضیات‏‎ ‎‏جور شد و رفتند به مدینه.. .‏(28آبان1357 - صحیفه امام ج5 ص36) ⚫️رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎ و ملی ماست. 🔹‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏وَ نُریدْ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً‏ ‏‏وَ نَجْعَلُهُمُ الْوارِثینَ‏‎ صَدَقَ الله الْعَظیمْ.‏ 🔸‏من به بزرگ که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با خود آنان را‏‎ ‎‏خفیف‏‎ شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می گویم. خداوند‏‎ ‎‏تعالی بر ما منت نهاد و را با دست توانای خود که است‏‎ ‎‏در هم پیچید و ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود، و با برقراری‏ ، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز‏‎ ‎‏ و روز فتح و ظفر ملت، را اعلام می کنم. به دنیا اعلام‏‎ ‎‏می کنم که در تاریخ ایران چنین سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با و‏‎ ‎‏ و و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی خود را در آن ریخته و‏‎ ‎‏رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.‏ 🔹‏من از این همبستگی بی‌مانند که جز مشتی ماجراجو و بی‌خبر از خدا، همه و همه به ندای‏‎ ‎‏آسمانی ‏‏وَاْعتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً‏‎ لبیک گفتند، و با تقریباً به جمهوری اسلامی‏‎ ‎ ‏رأی مثبت دادند و و اجتماعی خود را به و ثابت کردند، تقدیر‏‎ ‎‏می‌کنم. مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و‏‎ ‎‏پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و را از پای درآوردید، و با‏ رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در‏‎ ‎‏آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک‏‎ ‎‏طور می تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می‌بارد. مبارک باد شما‏‎ ‎‏را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و و و و و ‏‎ ‎‏مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق‏‎ ‎‏فاضله و اعمال صالحه است. ‏ 🔸‏مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می رسند، فرقی بین‏‎ ‎‏زن و مرد و اقلیت‌های مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان‏‎ ‎‏و سرکشی به دنبال او دفن می شود، و کشور از چنگال دشمن‌های داخلی و خارجی و‏‎ ‎‏چپاول‌گران و غارت‌پیشگان نجات یافت. اینک شما ملت شجاع، پاسداران جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این ارث الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید‏‎ ‎‏و نگذارید بقایای رژیم متعفن‏‎ که در کمین نشسته اند و طرفداران دزدان بین‌المللی و‏‎ ‎‏نفتخواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند. اینک شمایید که باید مقدرات‏‎ ‎‏خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهی که مظهر آن‏‎ ‎‏جماعت است، قدم‌های بعدی را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امنای خود در‏‎ ‎‏مجلس مؤسسان، جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید، و همان‌طور که‏‎ ‎‏با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رأی دادید، به امنای امت رأی دهید تا مجالی برای‏‎ ‎‏بداندیشان نماند.‏ 🔹صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ ‎ و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏ 🔸‏هان! ای ملت عزیز که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را‏‎ ‎‏عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، عدالت الهی‏‎ ‎‏را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است،‏‎ ‎‏این چند روز آخر عمر را می‌گذرانم، و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی پاسداری کنند. ‏ 🔹‏من از دولت‌ها می خواهم که بدون وحشت از غرب و ، با استقلال فکر و اراده،‏‎ ‎‏باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و‏‎ ‎‏فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانه‌ها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی به‌پا شده‏‎ ‎‏است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا و و‏‎ اقتصادی و سیاسی را نشان دهند. از خداوند تعالی عظمت و استقلال کشور و امت‏‎ ‎‏اسلامی را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله . ‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی (12 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 452-454) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️‏دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان /1 📍پیام امام خمینی به‌ملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی 🔹‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏ روز ، سالروز رسمیت یافتن بر مستکبرین‏‎ ‎‏در ایران است؛ سالروز تحقق وعده حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف‏‎ ‎‏ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد.‏ 🔸‏دوازده فروردین، روز غلبه جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان‏‎ ‎‏مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را تلقی می‌کند. و آن روز فتح‏‎ ‎‏مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایه پرچم‏‎ ‎‏نَصرٌ من الله ‏‏ فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور و قُطْر‏‎ دست‏‎ ‎‏جنایتکار ستمگران و چپاول‌چیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را‏‎ ‎‏افراشته نمایند؛ آن روزی که با قیام دلاورانه و بانگ «الله اکبر»، با امثال سادات‏‎ و هم‏‎ ‎‏مسلکان شاه مخلوع، آن کنند که ملت شجاع ایران با محمدرضا پهلوی کرد.‏ ‏🔹ملت بزرگ مصر که از ننگ سادات خیانتکار به تنگ آمده بودند، اکنون مواجه با‏‎ ‎‏تحمل ننگ بزرگ‌تری شده اند که با دسیسه و توطئه شیطان بزرگ، بر آنان تحمیل شده‏‎ ‎‏است. برای رسیدن به چند سال مَسند جنایت، به هر وسیله ممکن دستاویز‏‎ ‎‏و به هر نقشه شیطانی متشبث می‌شود؛ محمدرضا را به مصر تحمیل و خود را از آن‏ بی‌خبر معرفی می‌کند. غافل از آن‌که ملت‌ها بیدار شده‌اند و دست امثال او را خوب‏ ‏خوانده‌اند. او که گاهی با اشغال نظامی و پیاده کردن چتربازان در لانه جاسوسی و گاهی با‏‎ ‎‏محاصره اقتصادی و منزوی کردن کشور، ما را تهدید می‌کرد و از آن نتیجه نگرفت،‏‎ ‎‏اکنون دست به یک نقشه سیاسی و یک نیرنگ شیطانی زده است و با نرمش و چاپلوسی‏‎ ‎‏می‌خواهد ما را اغفال کند و قمار سیاسی خود را از رقیبان خود با نیرنگ به ملت ما، ببرد.‏ ‏🔸این نیرنگ جدید شبیه همان نیرنگی است که شاه مخلوع در اواخر عمر‏‎ ‎‏سلطنت ننگینش زد و در مقابل و به چاپلوسی و حیله‌گری پرداخت و‏‎ ‎‏دسیسه او نقش بر آب شد. آقای کارتر باید بداند که با فرستادن شاه مخلوع به مصر و‏‎ ‎‏عذرخواهی از اشتباهات گذشته و اعتراف به به ملت‌های مظلوم ـ از آن‏‎ ‎‏جمله ایران ـ و راه حل لانه جاسوسی را از من که یک نفر از ملت بزرگ ایران هستم‏‎ ‎‏خواستن، به بیراهه رفتن است. حل این مسئله به دست هیچ‌کس جز ملت شریف ایران و‏‎ ‎‏مجلس شورای اسلامی منبعث از آرای ملت نیست. و باید بداند که حمایت از شاه‏‎ ‎‏مخلوع بعد از آن همه جنایات و خیانت‌های بزرگ و آن چپاولگری‌ها مجالی برای حل به‏‎ ‎‏اصطلاح شرافتمندانه نگذاشته است. با سپردن شاه مخلوع ـ دشمن اسلام و ایران ـ به‏‎ ‎‏دست دشمنی که با اعمال ننگین خود مسلمانان جهان را سخت آزرده است، راه حل را‏‎ ‎‏پیچیده تر نموده است. 🔹عجب آن است که سادات نیز مثل کارتر مدعی است که حس‏‎ ‎‏انسان دوستی، او را وادار به پذیرفتن شاه مخلوع نموده است اینان که در هر فرصت،‏‎ ‎‏ملت‌های بزرگ را که جرمی جز حق‌طلبی ندارند، از پا درمی‌آورند، با ادعای احساس‏‎ ‎‏انسان دوستی یک نفر جنایتکار را که در ظرف قریب به چهل سال، ملتی بزرگ را به‏‎ ‎‏تباهی کشید و ده‌ها هزار انسان بیگناه را به خاک و خون کشید، و نزدیک به صدهزار نفر‏‎ ‎‏را مجروح و معلول نمود، و اموال یک ملت فقیر را به یغما برد، پناه داده و از او حمایت‏‎ ‎‏نموده و می‌نمایند و این را احساس انسان‌دوستی می‌نامند و ملت ما و ملت خودشان را به‏‎ ‎‏بازی سیاسی می گیرند.‏(صحیفه امام، ج19، ص220-219) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️‏دوازده فروردین، روز غلبه جنودالله بر جنود شیطان /2 ‏🔹اکنون که ما گرفتار اشخاصی هستیم که از هیچ امری و ارتکاب هیچ جرمی برای‏‎ ‎‏رسیدن به مَسند چند ساله روگردان نیستند و از دروغ‌گویی و یاوه‌سرایی و گفتن و‏ حاشا کردن اِبا ندارند و مع‌الأسف دارای قدرت شیطانی نیز می‌باشند، بر همه ‏‎ ‎‏و خصوص جهان است که به خود آیند و از حق و حقیقت دفاع کنند و‏‎ ‎‏کشورهای خودشان را از لوث وجود این اشخاص پاک کنند.‏ 🔸‏و بر ملت شریف ایران است که در هر مسلکی و با هر گروهی هستند، از اختلاف و‏ نفاق و کارشکنی برای یکدیگر دست بردارند و دشمنان را با و اعتصام به‏‎ ‎‏«حبل‌الله » درهم کوبند، و نزاع‌های شخصی و گروهی را که جز از هوای نفس برنمی‌خیزد‏‎ ‎‏و در صورت رشد همه را به تباهی می‌کشد و کشور را به خرابی سوق می‌دهد کنار‏‎ ‎‏گذارند، و گویندگان و روشنفکران و متفکران و دانشگاهیان و دانشمندان، همه توان خود‏‎ ‎‏را صرف قطع امید ما کنند که با سلطه دشمن قدرتمند، برای هیچ‏‎ ‌‏یک چیزی باقی نخواهد ماند. 🔹من از برادران و خواهران می‌خواهم که برادرانه‏‎ ‎‏با سایر برادران مسلمان خود و در کنار هم از کشور خود دفاع کنید، و ارتش و سایر قوای‏‎ ‎‏انتظامی را که خدمتگزاران به کشور و برای امنیت و رفاه ملت تحمل زحمت و مشقت‏‎ ‎‏می‌کنند، چون برادران خود پذیرا شوید، و به منحرفین که به اسم کرد و ملت کرد‏ می‌خواهند کشور شما را به دامن قدرت‌های شیطانی بیندازند و گرفتاری‌ها و رنج‌های سابق‏‎ ‎‏را اعاده کنند و از اسلام عزیز و احکام آن اطلاعی ندارند و با آن دشمن هستند، گوش فرا‏‎ ‎‏ندهید که با استقرار همه قشرهای ملت در کنار یکدیگر با امن و امان و‏‎ ‎‏رفاه، به خواست خدای متعال ادامه زندگی می‌دهند. 🔸برادران و خواهران من، اگر خدای‏‎ ‎‏نخواسته به شکست گراید، نه کردستان باقی می‌ماند و نه خوزستانی و نه‏‎ ‎‏استان‌های دیگری. بیایید برای رضای خداوند دست از اختلاف بردارید و با برادران‏‎ ‎‏دیگر خود با صلح و صفا رفتار کنید، و با تمسک به قدرت الهی از کشور خودتان دفاع‏‎ ‎‏نمایید که در این صورت خدا با شماست و هیچ قدرتی نخواهد توانست بر شما غلبه کند.‏‎ ‎‏از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین و هدایت منحرفین را خواستارم.‏ والسلام علی‏‎ ‎‏عبادالله الصالحین.12 فروردین 59‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی (صحیفه امام، ج 12، ص 211-220) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید 🔹 متن نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست افتاد. 🔸این سند ارزشمند نشان می‌دهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهم‌ترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریان‌ها و شخصیت‌های ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت است. 🔹کتاب نخستین پیش‌نویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه‌شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران: 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: 32904231-025 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش علم و مذمت بخل و حسد 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/8 🔹 و أَکثَرُ النّاسِ قِیمَةً أَکثَرُهُم عِلماً [ارزشمندترین مردم کسی است که علم بیشتر داشته باشد] این‌جا اهمیت علم را بیان می‌کند؛ البته این به معنای نادیده گرفتن ارزش تقوا و عمل و این چیزها نیست؛ در فرض تساوی افراد از جهت تقوا یا از جهت عمل یا از جهات اخلاقی دیگر، آن وقت آن کسی ارزشش بالاتر است که دانش بیش‌تری دارد. 🔸و أَقَلُّ النّاسِ قیمَةً أَقَلُّهُم عِلماً [کم‌ارزش‌ترین مردم کسی است که دانش کمتر داشته باشد] هیچ بیانی برای ارزش‌گذاری بر روی دانش به این وضوح و به این روشنی نیست. نظر اسلام این است. جامعه عالِم را اسلام می‌پسندد. همت اسلام و احکام اسلامی و نظام اسلامی در هر دوره‌ای بر تربیت عالمان و انسان‌های عالم و دانشمند گماشته شده است. 🔹و أَقَلُّ النّاسِ لَذَّةً أَلحَسُود [از میان مردم، حسود، در زندگی از همه کم‌تر لذت می‌برد] از زندگی لذت نمی‌برد -از لذات معمولی زندگی- به خاطر حسد؛ در درون او یک موریانه‌ای وجود دارد که پایه‌های راحت و تمتع او را می‌پوساند و پوک می‌کند و خراب می‌کند؛ تقصیر کسی هم نیست، مربوط به خودش است. باید با حسد در درون خود مبارزه کنیم. 🔸و أَقَلُّ النّاس راحَةً أَلبَخِیل [از میان مردم، بخیل، در زندگی از همه کم‌تر آسایش دارد] آن کسی که چیزی دارد و بخل می‌ورزد، نسبت به مال خود آن‌چنان دل‌بسته است که دائم در حال نگرانی و دغدغه است... @IRANeMOASER
💢حلقه شاگردان خاص علامه طباطبایی(ره) 📍انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوازدهم 🔹آیت‌الله مصباح در درس مرحوم علامه طباطبایی، صرفاً شنونده نبود و مشارکت فعال داشت. از جمله اقدامات علمی ایشان می‌توان به نمونه‌خوانی تفسیر المیزان و رساندن آن به دست برخی بزرگان حوزه مانند آیت‌‌الله میلانی اشاره کرد که نشان از عمق روابط علمی طرفینی ایشان با علامه دارد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 22اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
2665_31904.pdf
1.82M
💢شاگرد قدیـمی آیت‌الله بهجت(ره) 📍انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سیزدهم 🔹استفاده از محضر آیت ‌الله العظمی بهجت(ره) نیز از توفیقات ویژه آیت ‌الله مصباح بود. بررسی چگونگی روابط علمی و معنوی آیت ‌الله مصباح با فقیه و عارف نامدار معاصر، حضرت آیت ‌الله العظمی بهجت(ره)، حاوی نکات نابی است که کمتر شنیده شده است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 24اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
1401.12.27.pdf
1.65M
💢شاخص‌هایی برای انتخاب استاد 📍انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهاردهم 🔹مرحوم علامه مصباح بر این باور بود که درس‌ها به اشکال و سؤال نیاز دارند اما در برخی موارد ممکن است اشکال‌ها موجب عصبانیّت استاد شود و خلاف ادب تلقی شود. ایشان می‌فرمود نسبت به یکی از اساتید بزرگوارم چنین مشکلی پیش آمده بود که سؤالات مکرر بنده موجب ناراحتی ایشان می‌شد، به همین دلیل و برای حفظ احترام استاد از آن درس فاصله گرفتم...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 27اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠‏اسلام دین سیاست است 🔻 | 13 فروردین 🔹‏... در تمام آزادی‌ها هست. اسلام برای نجات بشر آمده است؛ چنانکه‏‎ ‎‏حضرت مسیح برای نجات بشر آمده بود، و سایر انبیا برای نجات بشر آمده بودند. اسلام‏‎ ‎‏علاوه بر اینکه بشر را در روحیات غنی می‌کند، در مادیات ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ غنی می‌کند. اسلام دین ‎‏سیاست است قبل از اینکه دین معنویات باشد. اسلام همان‌طوری که به معنویات نظر‏‎ ‎‏دارد و همان‌طوری که به روحیات نظر دارد و تربیت دینی می‌کند و تربیت نفسانی‏‎ ‎‏می‌کند و تهذیب نفس می‌کند، همان‌طور ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ به مادیات نظر دارد و مردم را تربیت‏ ‏می‌کند در عالم که چطور از مادیات استفاده کنند و چه نظر داشته باشند در مادیات. 🔸اسلام‏‎ ‎‏مادیات را همچو تعدیل می‌کند که به الهیات منجر می‌شود. اسلام در مادیات به نظر‏‎ ‎‏الهیات نظر می‌کند، و در الهیات به نظر مادیات نظر می‌کند. اسلام جامع مابین همه جهات‏‎ ‎‏است. و شما در روزی وارد شدید که ما به حکومت خودمان رسیدیم و همان طوری که‏‎ ‎‏اسلام معنویات را داشت، و در صدر اسلام حکومت را هم داشت الان هم به خواست‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی، ما با معنویاتی که اسلام دارد روبه رو هستیم و مطیع هستیم، و در‏‎ ‎‏مادیات و در حکومت هم یک ، یک حکومت عدل؛ که حکومت‌ها تابع‏‎ ‎‏مردم باشند و حکومت‌ها برای مردم باشند نه مردم، برای حکومت‌ها. 🔹‏‎ ‎‏حکومتی است که، برایِ مردم خدمتگزار است؛ باید خدمتگزار باشد. در اسلام مابین‏‎ ‎‏اقشار ملتها هیچ فرق نیست. در اسلام حقوق همه ملت‌ها مراعات شده است: حقوق‏‎ ‎‏مسیحیین مراعات شده است؛ حقوق و زرتشتیین مراعات شده است؛ تمام افراد‏‎ ‎‏عالم را بشر می‌داند، و حق بشری برای آن‌ها قائل است؛ تمام عالم را به نظرِ محبت نگاه‏‎ ‎‏می‌کند؛ می‌خواهد عالم مستضعفین نجات پیدا کنند، می‌خواهد تمام عالم روحانی‏‎ ‎‏بشوند، تمام عالم به عالِم قدس نزدیک بشوند. اسلام برای نجات مردم بشر آمده است‏‎ ‎‏که از این علایق جسمانی آن‌ها را رها کند و به روحیات برسد. ... (13 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 467و468) 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غافل‌ترین مردم کیست؟ 🌙ماه معنویت | گزیده‌ای از شرح احادیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری/9 🔹قالْ وَ أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان‌ها بالخصوص به وجود می‌آید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این [شخص] غافل است. چون پُر است این دنیا از موجبات پند. 🔸و سَکَنتُم فی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم این آیات کریمه قرآن به کسانی که به دولت و مقامی رسیدند تذکر می‌دهد که این‌جایی که شما امروز نشسته‌اید، قبل از شما یک عده دیگری نشسته بودند، آن‌ها رفتند، شما آمدید. این تبدّل حالات است. 🔹انسان باید از این تغییر مسیر تاریخ بشر، بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌ها در عالم پند بگیرد. پند هم انواع و اقسامی دارد؛ یعنی فقط این نیست که انسان احساس کند که این نعمت زوال‌پذیر است -این یکی از پندها است- اگر من و شما امروز نعمتی داریم، دیگرانی هم قبل از ما بودند که این نعمت را داشتند و از آن‌ها گرفته شد. 🔸در سطح دنیا هم همین‌جور است؛ از من و شما هم این نعمت ممکن است گرفته بشود؛ تصور نکنیم [این نعمت] ابدی است، تصور نکنیم امضاشده و تضمین‌شده و قطعی است؛ این نعمت را بایستی با شکر الهی و ادای وظیفه نعمت حفظ کرد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴نفوذ در کسوت روحانیت 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز مرگ آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری تلاش دستیار شریعتمداری برای تحمیل شورای سلطنتی به امام نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش اول نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش دوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه)چه بود؟/بخش سوم نقش آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری در کودتای نقاب (نوژه) چه بود؟/بخش چهارم اطلاعيه‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عدم‌ شايستگی آيت‌الله‌ شريعتمداری برای مرجعيت‌ شریعتمداری در دادگاه تاریخ+متن کتاب 🔹صوت | هشدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده در قم 🔸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم 📹 فیلم | حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: آقای شریعتمداری با ساواک در جهت ضربه زدن به مبارزین و انقلابی‌ها کاملا همراه بود 🔹غائله‌آفرینی مدعی مرجعیت 🔸تلاش امام برای حفظ شریعتمداری و دست رد او به سینه امام 🔹عدم مرزبندی شریعتمداری با احزاب انحرافی 🔸پایان مدارای انقلابی 🔹سند | مشاوره آقای شریعتمداری به ساواک برای رهایی از مطالبه‌گری انقلابیون 🔸سند | پیغام باواسطه امام خمینی قدس سره الشریف به آقای شریعتمداری: از اعمال خلاف دین خودداری کن! 🔹سند | حساب خاص دفتر ویژه شاهنشاهی نسبت به آقای شریعتمداری 🇮🇷 @IRANeMOASER
شیخ محسن کدیور، مظلومیت شریعتمداری و تاریخ_سازی امریکایی!!.pdf
871.5K
انتشار یک سند تاریخی در واکنش به دفاعیات پوچ کدیور از شریعتمداری محسن کدیور همراستا با سازمان‌های امنیتی ، ، و برای پژوهش‌های تاریخی علیه انقلاب اسلامی، به پژوهش‌هایی مشغول است تا تاریخ‌سازی جدیدی را در دفاع از سیدکاظم شریعتمداری آغاز کند. این موضوع گویای آن است که این جریان بیش از آن‌که حب امثال شریعتمداری را داشته باشد، بغض امام خمینی و انقلاب اسلامی را به دل دارند لذا در این بخش به مناسبت این بحث، سندی از اسناد ساواک که نشانگر ارتباطات دوستانه آقای شریعتمداری با رژیم پهلوی است منتشر می‌گردد... ضمیمه: مقاله «شیخ محسن کدیور، مظلومیت شریعتمداری و تاریخ‌سازی امریکایی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره33، پاییز 1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد اباذری و ایازی.pdf
1.09M
نقدی تاریخی بر دفاعیات عبدالرحیم اباذری از شریعتمداری تطهير عناصر مطرود و منحرف يكی از حربه‌های قديمی جريان‌های تحريف برای وارونه‌نمايی واقعيت‌های تاريخی و عوض كردن جای «جلاد و شـهيد» است. يكی از اين عناصر،كه از جانب طيف‌های انحرافی و تحريف‌گر تاريخ مورد توجه بوده، سيد محمدكاظم شريعتمداری اســت. فردی كه در عين وابستگی و دلبستگی به رژيم پهلوی خود را در كسوت انقلابی‌گری جا زده بود و در مقاطع حساس نهضت به‌كارشكنی‌های مرموز و خيانت به آرمان‌های ملت ايران دست می‌زد. اما پس از پيروزی انقلاب اسلامی در وقايع مختلف چهره حقيقی او آشكار گرديد و دادگاه تاريخ نيز محكوميت وی را ثابت كرد. ضمیمه: مقاله «دروغ‌سازان تاریخ و تاریخ دروغ‌سازان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان 1401. 🇮🇷 @IRANeMOASER
شریعتمداری در دادگاه تاریخ.pdf
3.15M
✳️شریعتمداری در دادگاه تاریخ+متن کتاب 🔹19تیر1359 کودتای نوژه خنثی شد و مدتی بعد مصاحبه یکی از عوامل آن یعنی آقای جنجال‌برانگیز شد. 🔸ماجرای توطئه‌بار و و جنجال‌برانگیز شریعتمداری و ضربه سنگینی که از این ناحیه بر مقام والا و مقدس مرجعیت وارد شد، بار دیگر زنگ خطر را به رسائیِ غریوهای آسمانی به صدا در آورد و خطر توطئه‌های نامرئی را به آگاهان امت و عالمان متعهد و مسئول هشدار داد. 🔹به جرأت می‌توان گفت شناخت عمل‌کرد و افکار آقای شریعتمداری راه را برای ظهور و کلیه کسانی که از لباس اسلام بر چهره حکومت اسلامی چنگ می‌زنند خواهد بست. 🔸در همین راستا در سال 1361 ه.ش. کتابی تاریخی در معرفی شخصیت و کارنامه آقای شریعتمداری منتشر کرد. 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در این کتاب به معرفی جریان شریعتمداری، ارتباط وی با رژیم پهلوی و ساواک، جریانات به اصطلاح ملی‌گرا و البته رابطه وی با دولت کارتر پرداخته است. او برای انحراف نهضت اسلامی ملت ایران تلاش بسیاری نمود که تأسیس دارالتبلیغ و علم کردن پشتیبانی از قانون اساسی مشروطه سلطنتی دو نمونه از آن است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم 🔻 | 14 فروردین 🔹این‌هایی که می‌گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی،[ قبل از ظهور باطل است] خیال کردند که هر‏‎ ‎‏حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. این‌ها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. این‌ها‏‎ ‎‏تزریق کرده‌اند بهشان که این حرف‌ها را بزنند. نمی‌دانند دارند چی چی می‌گویند. حکومت‏‎ ‎‏نبودن، یعنی این‌که همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند،‏‎ ‎‏برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در‏‎ ‎‏این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای این‌که خلاف آیات قرآن است. اگر هر‏‎ ‎‏روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این‌گونه روایت‏‎ ‎‏قابل عمل نیست. و این نفهم‌ها نمی‌دانند چی می‌گویند، هر حکومتی باشد حکومت‏‎ ‎‏[‏‏باطل‏‏]‏‏ است! بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفته‌اند که خوب با این وضعی که هست،‏‎ ‎‏الآن در ایران هست، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم؛ دیگر غلط است این حرف‌ها!‏‎ ‎‏چیزی نیست دیگر حالا؛ حتماً باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم‏‎ ‎‏فاسدند، شرابخانه‌ها همه بازند و ـ عرض می‌کنم که ـ جاهای فساد همه بازند! اگر یک‏‎ ‎‏جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست، نمی‌شود، باطل است!‏‎ ‎‏این‌ها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آن‌ها می‌فهمند دارند چی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما را کنار بزنند.‏ 🔸‏بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمی‌توانیم ‏‏[‏‏پر‏‏]‏‏ بکنیم. اگر‏ می‌توانستیم، می‌کردیم، اما چون نمی‌توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم‏‎ ‎‏است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیف‌مان است. ضرورت اسلام و قرآن ‏‏[‏‏است،‏‏]‏‏ تکلیف ما کرده‏‎ ‎‏است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمی‌توانیم بکنیم؛ چون نمی‌توانیم بکنیم، باید او‏‎ ‎‏بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک‏‎ ‎‏بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت ـ سلام الله علیه ـ در هر‏‎ ‎‏صورت، این مصیبت‌هایی که هست که به مسلمان‌ها وارد شده است و سیاست‌های خارجی‏‎ ‎‏دامن بهش زده‌اند، برای چاپیدن این‌ها و برای از بین بردن عزت مسلمین ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. و‏‎ ‎‏باورشان هم آمده است خیلی‌ها. شاید الآن هم بسیاری باور بکنند که نه، حکومت نباید‏‎ ‎‏باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتی در غیر زمان حضرت‏‎ ‎‏صاحب، باطل است؛ یعنی، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید‏‎ ‎‏درستش کند! ما درستش می کنیم تا حضرت بیاید. ... (14 فروردین 67، صحیفه امام، ج 21، ص 16و17)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم 🔻 | 14 فروردین 🔹این‌هایی که می‌گویند که هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی،[ قبل از ظهور باطل است] خیال کردند که هر‏‎ ‎‏حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. این‌ها نمی‌فهمند چی دارند می‌گویند. این‌ها‏‎ ‎‏تزریق کرده‌اند بهشان که این حرف‌ها را بزنند. نمی‌دانند دارند چی چی می‌گویند. حکومت‏‎ ‎‏نبودن، یعنی این‌که همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند،‏‎ ‎‏برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در‏‎ ‎‏این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم؛ برای این‌که خلاف آیات قرآن است. اگر هر‏‎ ‎‏روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این‌گونه روایت‏‎ ‎‏قابل عمل نیست. و این نفهم‌ها نمی‌دانند چی می‌گویند، هر حکومتی باشد حکومت‏‎ ‎‏[‏‏باطل‏‏]‏‏ است! بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفته‌اند که خوب با این وضعی که هست،‏‎ ‎‏الآن در ایران هست، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم؛ دیگر غلط است این حرف‌ها!‏‎ ‎‏چیزی نیست دیگر حالا؛ حتماً باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم‏‎ ‎‏فاسدند، شرابخانه‌ها همه بازند و ـ عرض می‌کنم که ـ جاهای فساد همه بازند! اگر یک‏‎ ‎‏جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست، نمی‌شود، باطل است!‏‎ ‎‏این‌ها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آن‌ها می‌فهمند دارند چی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما را کنار بزنند.‏ 🔸‏بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمی‌توانیم ‏‏[‏‏پر‏‏]‏‏ بکنیم. اگر‏ می‌توانستیم، می‌کردیم، اما چون نمی‌توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم‏‎ ‎‏است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را‏ ‏بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیف‌مان است. ضرورت اسلام و قرآن ‏‏[‏‏است،‏‏]‏‏ تکلیف ما کرده‏‎ ‎‏است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمی‌توانیم بکنیم؛ چون نمی‌توانیم بکنیم، باید او‏‎ ‎‏بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک‏‎ ‎‏بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت ـ سلام الله علیه ـ در هر‏‎ ‎‏صورت، این مصیبت‌هایی که هست که به مسلمان‌ها وارد شده است و سیاست‌های خارجی‏‎ ‎‏دامن بهش زده‌اند، برای چاپیدن این‌ها و برای از بین بردن عزت مسلمین ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. و‏‎ ‎‏باورشان هم آمده است خیلی‌ها. شاید الآن هم بسیاری باور بکنند که نه، حکومت نباید‏‎ ‎‏باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتی در غیر زمان حضرت‏‎ ‎‏صاحب، باطل است؛ یعنی، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید‏‎ ‎‏درستش کند! ما درستش می کنیم تا حضرت بیاید. ... (14 فروردین 67، صحیفه امام، ج 21، ص 16و17)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER