📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۲ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
لزوم عبرت گرفتن از تاریخ مشروطه
🔻 #صحیفهخوانی | 13مهر
🔹...تاریخ یک درس عبرت است برای ما. شما وقتی که #تاریخ_مشروطیت را بخوانید میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیمبندی کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ #نجف یک دسته طرفدار مشروطیت، یک دسته دشمن مشروطه، علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه. اهل منبر یک دسته بر ضد مشروطه صحبت میکردند، یک دسته بر ضد استبداد.
🔸در هر خانهای دو تا برادر اگر بودند، مثلا در بسیاری از جاها این مشروطهای بود، آن مستبد. و این یک نقشهای بود که نقشه هم تاثیر کرد و نگذاشت که مشروطه به آن طوری که علماء بزرگ طرحش را ریخته بودند، عملی بشود. به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطهخواه بودند به دست یک عده کوبیده شدند. تا آنجا که مثل مرحوم «حاج #شیخ_فضلالله_نوری» در ایران برای خاطر اینکه میگفت باید «مشروطه مشروعه» باشد و آن مشروطهای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین #تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند.
🔹در مشروطه در عین حالی که ابتدائش نبود این مسائل، لکن آنهایی که میدیدند که از مشروطه ضربه میبینند، منافعشان از بین میرود- نمیگذارد- #قانون_اساسی، که موافق با اسلام باید باشد و اگر مخالف شد، قانونیت ندارد، نمیگذارد که اینها هر کاری میخواهند بکنند، بکنند یک دسته از همان مستبدین، مشروطهخواه شدند و افتادند توی مردم. همان مستبدین بعدها آمدند و مشروطه را قبضه کردند و رساندند به آنجایی که دیدید و دیدیم.
🔸زمان #میرزای_شیرازی هم میخواستند یک همچو کاری بکنند. مرحوم میرزا که دخانیات را تحریم فرمود، شیاطین افتادند و در بین مردم و به آنجا رساندند که بعضی از اهل علم بعضی از شهرها بالای منبر- به طوری که نقل میکنند- قلیان کشید بر ضد حکم مرحوم میرزا، لکن میرزا چون قدرتش قدرت فوق العاده بود، و از این طرف هم طرفداران او مثل #میرزای_آشتیانی قوی بود و قدرتمند، نتوانستند آنجا کاری بکنند. در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند. در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد، ایجاد کردند در بین آنها.
🔹ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون، بیفتند اشخاصی، یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد در ایران اتفاق بیفتد...(13مهر1362، صحیفه امام، ج18، صص271-270)
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢باند جنایت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی
نامه به آقای منتظری و دستور به عدم حمایت از سید مهدی هاشمی و منافقین
حذف آیت الله ربانی املشی، هزینهای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد
قائم مقام و حمایت از جلاد
هشدار آیتالله مشکینی به آقای منتظری
وایت مرحوم آیتالله ریشهری ازحمایتهای خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود و توصیه هاشمی رفسنجانی به اغماض در برخورد با جنایات سیدمهدی هاشمی
نامه امام خمینی به مرحوم آیتالله ریشهری جهت برخورد قاطع با باند سیدمهدی هاشمی
ماجرا و متن نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه
نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
اعتراف سید مهدی هاشمی به سوء استفاده از آقای حسینعلی منتظری در افشای ماجرای مکفارلین
🇮🇷 @IRANeMOASER
توطئه سفر بختیار به پاریس.pdf
623.7K
توطئه لیبرالها علیه انقلاب ملت ایران
بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم؛ فرانسه
🔹توطئه های بسیار فراوانی توسط امریکا و عوامل داخلی آن در روزهای آخر پیروزی انقلاب شکل گرفت تا از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری گردد و شرایط لازم برای سرکوب آن به وجود آید. یکی از توطئهها مشغول کردن رهبران انقلاب به #مذاکرات_بیحاصل و به دست آوردن فرصت و آمادهسازی شرایط برای یک کودتای خونین توسط ژنرال #رابرت_هایزر و کشتار رهبران انقلاب و قتل عام مردم بود.
🔸سفر شاپور بختیار مدیر اجرایی #جبهه_ملی، به فرانسه برای ملاقات با امام یکی از حلقههای این توطئه بود. شاپور بختیار پس از مذاکرات فراوان با رهبران #جبهه_ملی، توسط ژنرال هایزر به جانشینی شاه برگزیده شده بود تا مأموریت او را انجام بدهد...
ضمیمه: مقاله «توطئه لیبرالهای ملیگرا برای ملاقات شاپور بختیار با امام در پاریس»، سیدمحمد هاشم پوریزدانپرست، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
فرانسه و دروغ آزادی
نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/1
بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم
...از حال ما بخواهی همگی خوب هستیم؛ گوش به حرف روزنامهها و زید و عمرو نکن که میدانم نمیکنی، آقا بحمدالله خوب است و مشغول چه مشغولی. درست است که کارش زیاد است ولی مهیا هم شده است.
وضع ما اینجا معلوم نیست مرتب از طرف الیزه که آقا سر ما را کلاه گذاشتید و یک مرتبه در این دیار که نامش به آزادی همه جا را گرفته است، وارد شدی ولی آخر ما با ایران معاهدات اقتصادی داریم و سایر کشورها هم دست کمی از فرانسه ندارند، موجه وحشتشان شده است. مرزها را برای این پیرمرد نه تنها نگشودهاند که شديد كنترل میکنند. دیروز قرب دو هزار پسر و دختر در سالنی جمع شده بود از سراسر اروپا تا په سخنرانی امامشان گوش دهند که ناگهان نماینده ژیسکار ديستن با دستی لرزان که فکر میکرد وارد درباری میشود و از سادگی اوضاع تعجب کرده بود، از رفن ایشان با کمال احترام جلوگیری کردند.
میبینی که این غرب است که یک عمر است ما را به اسم آزادی بازی میداده. اینجا با شرق تنها این فرق را دارد که در اینجا با پنبه سر میبرند و در شرق با شمشير؛ ولى ماحصل یکی است. این مرد که برای نجات امتش لباس مرجعتش را در نجف کند و یک مرتبه با یک تصمیم محیرالعقول از نظر آخوندی، خود را با حصارهای تنیده از همه چیز غير از اسلام رهانید در فضایی خود را یافت که این بار دربانانش همه به دوشکشندگان پرچم آزاديند. او با دست لرزانش - که لرزشش این روزها بیشتر شده است - از فرودگاه بغداد پیامی برای مردمش که خود را جلوی گوله غرب و شرقی میدهند، فرستاد و در اعلامیهها نیز همچون همیشه میغرد که اگر قطعه قطعهام كنند، دست از کار نمیکشم.
ما در غرب، غريبیم؛ چرا که فکر میکردیم در اینجا چیزی را مییابیم که شرق فاقد آن است و آن آزادی است، شاید بیش از سیصد خبرنگار و فیلمبردار بر سر پیر مرد ريختهاند که همه بالاتفاق در این روزها نوشتهاند که هر چه هست زیر سر این یک مشت استخوان است و جلودار اینها بیش از ۱۰۰ پلیس فرانسه که به اسم محافظ چون نجف شديدا همه جا را کنترل
کردهاند و الحق که دنیایی است و پیرمرد به تمام اینها میخندد و معتقد است که همه کشک است و کسی به او هیچکاری ندارد و من هم به هر دو معتقد یعنی اعتقاد به طرفين دو ضد.(1)
امشب آقا محمود [بروجردی داماد امام] گفت که آمدهای تهران و همه رفتهاند قم و دیگر هیچ نگفت. آخر تو تنها آمدهای تهران که چی؟ آیا حسین طوری شده خودت خدای ناکرده بلایی سرت آمده؟ آقا محمود ساکت بود، امیدوارم که مواظبت کنند. خانم احساس ناراحتی و اظهار تنهایی کرده است، با اینکه وضعمان هيچ معلوم نیست و بناست اینجا را ترک کنیم با این وضع میخواهیم که این زن که زندگی پر ماجرایش دیدنی است را بیاوریم هر چه شد، شد. زنی که زندگیاش را بر برگ غربت نوشتهاند.
اوضاع اینجا: تیپها مختلف، عقايد متضاد، حرفها مترادف و محتوا و مفهوم در صورتی که ترادف در کلام باشد قهرا یکی است و ژستها مشترک، شکایات متناقض، و دین آری دین، دینِ یک بعدی، که حرکت رکوع را موج میداند که در نهایت شاه را بر میدارد!!(2)
اگر بگویی چه گل قشنگی است فریاد اعتراض که مردم زیر شکنجه اند(3) و من در این محیط مسمومیتم قطعی و قهری است، اکثرا با شور و شوقي و کثیرا بیاطلاع و تک توکهایی که مطلب دستشان است خیلی ناکس(4) و فهیم
و اما محيط غرب همه سگ باز و اگر راستش را بخواهی همهی سگها آدم باز. و منزل ما سه اتاق دارد یکی برای آقا و یک اتاق
1/2x1/5
پرای من که درش توی اتاق آقا باز میشود و اگر احتیاجی شود، درها صدا دار و من [برای رعایت حال آقا] از پنجره به حیاط میروم و باید مواظب باشم که افسر روبروییم تیرم نزند به عنوان یک تروریست!! میبینی که چه شلم شوربایی است! در اتاقی دیگر ۱۰ نفر میخوابند که در اتاق آقا توی اون باز میشود یعنی من اگر بخواهم بیرون بروم باید از اطاقم برم توی اطاق آقا از آنجا باید برم توی اطاق ده نفری [ و در آن اطاق ده نفری] همه تا قبل از خواب وزير و وکیل مملکت آینده!! و بر سر رئیسجمهور این ملک دعوا، همین حالا یاد حرف جلال افتادم که میگوید روشنفکران ما از هر چهار نفر دور میز یک رئیس جمهور! الحق همین طور است. همین الان نماينده ابو عمار آمده است که ياسر گفته است که این مردی که میگوید من فرودگاه به فرودگاه میروم تا حرفم را بزنم باید بیاید اینجا تا به این عربها شجاعت را یاد دهد، گمانم خیال دارد آقا آنجاها شهید شود من که نیستم!! ...(از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383)
🇮🇷 @IRANeMOASER
خاطرات پاریس حاج احمد آقا.pdf
203K
نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/2
متن نامه
توضیحات:
1. منظور مرحوم حاج احمد خمینی این است که ایشان از یکسو به اطمینانی که حضرت امام میداده آگاهی و ایمان داشت و از سوی دیگر در برابر عشقی که به امام داشت و با آگاهی که از حجم دشمنیها و توطئههای مخالفین داشته است، نسبت به احتمال هرگونه اتفاق سوئی نگران بوده است.
2. اشاره به برداشت رایج و منفی متحجرین از اسلام که با مبارزه با شاه و بیدادگری مخالف بوده و معتقد بودند فقط باید دعا کرد و نماز خواند.
3. اشاره به افراطیگریها و روحیات نامتعادلی که در اوایل انقلاب تحت تأثیر روحیه انقلابیگری بر بسیاری از انقلابیون بهویژه جوانان در آن ایام دارد که همه چیز را حتی مسائل ذوقی و احساسی و عرفانی از دریچه برخورد انقلابی مینگریستند.
4. اشاره به سیاستبازانی که برای عقب نماندن از قافله انقلاب و بهرهبرداریهای بعدی در نوفللوشاتو گرد آمده بودند، چهرههایی همچون بنیصدر و قطبزاده و همفکرانشان از لیبرالها و ملیگرایان و دیگران...
ضمیمه: مقاله «از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی؛ یادی از یادگار امام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🇮🇷 @IRANeMOASER
پیام به ملت ایران به مناسبت خروج اجباری از عراق
بسم الله الرحمن الرحیم
3 ذی القعده الحرام 98
🔹سلام و تحیت بر برادران غیور ایرانی که برای رهایی از #حکومت_طاغوت و خاتمه دادن به چپاول غارتگران بین المللی و نفتخواران بپاخاستهاند. درود بر مسلمانان بیداری که از حملههای پی در پی دژخیمان شاه، هراس به خود راه نداده و راه اسلام و شهدای مجاهد حق را در پیش گرفته و اساس ستمگران را متزلزل نموده و با تظاهرات مردانه خود پشت استعمارگران مفتخوار را به لرزه درآوردهاند.
🔸اکنون که من- به ناچار- باید ترک جوار مولا امیر المومنین- علیه السلام- را نمایم و در کشورهای اسلامی، دست خود را برای خدمت به شما ملت محروم- که مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستید- باز نمیبینم و از ورود به #کویت با داشتن اجازه ممانعت نمودند، به سوی #فرانسه پرواز میکنم. پیش من مکان معینی مطرح نیست؛ عمل به تکلیف الهی مطرح است، مصالح عالیه اسلام و مسلمین مطرح است. ما و شما امروز که نهضت اسلامی به مرتبه بسیار حساس رسیده است مسئول هستیم؛ اسلام از ما انتظار دارد. چشم جهانیان امروز به سوی شما ملت غیور دوخته شده. دولتهای استفاده طلب به مطالعه روحیه و مقدار پشتکار ملت ما پرداختهاند. شما مردان و زنان تاریخ باید پایداری در راه کوبیدن ستمکاران و دفاع از حق را به جهانیان و نسلهای آینده ثابت کنید.
🔹من در حال گرفتاریها و اشتغالات اخیر، اخبار ایران و قیامهای پی در پی نقاط مختلفه را مثل #کرمانشاه و بعض مناطق کردستان و قتلهایی که به دست دژخیمان #شاه واقع شده میشنیدم، و هم متاثر و متاسف بوده و هستم و هم امیدوار و سربلند؛ امیدوار به شجاعت ملت بزرگ، و سربلند از فداکاری آنان در راه اسلام و مستضعفین.
🔸سربلند باد ملتی که با فداکاری خود قدم در راه پیروزی حق برداشت و سدهای مانع از آن را یکی پس از دیگری شکست! پیروز باد رادمردانی که با خون خود #عزت بر باد رفته را بازگرفت و عظمت پایمال شده به دست سلاطین ستمگر را باز یافت!
🔹من وقتی مطالعه روحیه مردان و زنانِ جوانْ از دست داده را میکنم که شجاعانه در مقابل مصایب ایستادگی کرده و میکنند، برای خود احساس شرمندگی میکنم. من میبایست با مصیبتهای شما قدم به قدم همراه و آنچه شما دیدهاید دیده باشم؛ مع الاسف نتوانستم در بین شما باشم و آنچه شما لمس کردید بکنم لکن از این راه دور، چشمم به شما روشن و قلبم برای امت اسلامی میتپد. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و کوتاه شدن دست اجانب و وابستگان آنان را مسالت مینمایم.
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج4، صص482-481)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۴ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۴ مهر ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴انتفاضه سنگ و شکستن استخوانها
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/1
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
انتفاضه اول: 17 آذرماه 66 (هشتم دسامبر 1987)
🔹قیام مردم فلسطین در #سرزمینهای_اشغالی انتفاضهای خودجوش و کاملاً غیر منتظره بود و رهبری واقعی نداشت. در مراحل اولیه قیام، اسراییل سعی بر این داشت که به آن به عنوان یک حادثه محلی که نباید آن را جدی تلقی کرد، نگاه کند؛ لذا آن رژیم به ارزیابی مجدد موقعیت و تغییر اساسی در سیاست خود نپرداخت. چرا که به ادعای اسراییل، حاکمیت آن کشور در سرزمینهای اشغالی و کنترل اسراییل بر جمعیت فلسطینی همیشه خدشهناپذیر بوده و استمرار خواهد داشت. لذا تلاش اسراییل صرفاً بر این بود که چطور با تظاهرکنندگان سنگپرانیها و سایرین برخورد نماید؟
🔸اما وسعت قیام در مراحل بعدی و شدت خشونت اسراییلیها و به خصوص سیاست «رابین» در برخورد شدید با تظاهرکنندگان، موسوم به سیاست «شکستن استخوانها» که وحشیانه و دارای آثار عکس بود و انعکاس این رویدادها توسط وسایل ارتباطجمعی در سراسر جهان، موجب شد که همدردیهای بینالمللی با فلسطینیها بیشتر شود؛ مسئلهای که اسراییل هرگز قبلاً درباره آن اندیشه نکرده بود و لذا مقابله با ابراز همدردیهای وسایل ارتباطجمعی بینالمللی درباره فلسطینیها در دستور کار اسراییل قرار گرفت.
🔹فلسطینیها در انتفاضه اول که در پی زیر گرفته شدن چند #کارگر_فلسطینی توسط یک کامیون اسراییلی در #گذرگاه_ایریز در منطقه #جبالیا واقع در #نوار_غزه آغاز شد و با عنوان انتفاضه سنگ تا سال 1991 (1370هش) تداوم یافت، حتی یک گلوله هم شلیک نکردند. اما #اسحاق_رابین، نخستوزیر وقت رژیم صهیونیستی با شکستن استخوانهای جوانان فلسطینی به آن پاسخ داد. از سال 1991 و پس از آن که نیروهای صهیونیستی توانستند آثار این انتفاضه را تا حدودی مهار کنند، نیروهای مقاومت فلسطینی به سلاح متوسل شدند و سربازان اسراییلی را در نوار غزه هدف قرار دادند. از این سال به بعد فلسطینیها از اتومبیلهای بمبگذاریشده استفاده میکردند.
🔸نکته تلخ از نتیجه انتفاضه اول به انحراف کشاندن آن با برپایی کنفرانس صلح مادرید و فریب طرف عربی- فلسطینی برای وصول به آمال و حق ضایع شده آنها بود.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص314-313)
🇮🇷 @IRANeMOASER
انتفاضة الاقصی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/2
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
انتفاضه دوم: انتفاضه مسجدالاقصی، 7 مهر 1379 (28 سپتامبر 2000)
🔹انتفاضهالاقصی، «دور دوم انتفاضه فلسطین» است. این قیام پس از این که اشغالگری و جنایتهای صهیونیستها پس از مذاکرات صلح اعراب و اسراییل و تشکیل #حکومت_خودگردان_فلسطین در«غزه و اریحا» به ریاست « #یاسر_عرفات » تداوم یافت، شروع شد. ریشههای اصلی این انتفاضه را میتوان ناامیدی مردم فلسطین از حکومت خودگردان فلسطین برای بازگرداندن حقوق پایمالشده آنان و مخالفت تودههای مردمی فلسطین با ادامه مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگیهای امنیتی با آن علیه نیروهای مبارز نام برد. فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربههای گذشته و رویکردهای سازش با رژیم صهیونیستی، بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه حل مؤثر، درگیری و کشمکش با صهیونیستها، استفاده از قوه قهریه و جهاد مسلحانه (انتفاضه) است. بدین لحاظ هنگامیکه احساسات دینی آنها از سوی «آریل شارون» در دیدارش از مسجدالاقصی نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه خود را شروع کردند. به همین لحاظ به این قیام «انتفاضه الاقصی» گفته میشود.
🔸پیشزمینهها و علل انتفاضه مسجدالاقصی
🔹1. پیروزی #حزبالله در جنوب لبنان، 4 خرداد 1379 (25 می 2000)
یکی از علل و پیشزمینههای دور جدید انتفاضه، پیروزی #لبنان بر رژیم اسراییل بود، که این پیروزی عقبنشینی رژیم اسراییل را در پی داشت. البته عقبنشینی اسراییل صرفاً در بحث جنوب لبنان نبود بلکه اسراییل بعدها در موارد دیگری نیز مانند نوار غزه، روی به عقبنشینی آورد. عقبنشینی اسراییل از جنوب لبنان، طلسم شکستناپذیری اسراییل را شکست! و این مسئله را ثابت کرد که در سایه مبارزه و اتحاد میتوان بر دشمنی مقتدر و تا بن دندان مسلح چون اسراییل پیروز شد.
🔸2. شکست مذاکرات کمپ دیوید دوم
پس از آن که مذاکرات طولانی #کمپ_دیوید_دوم- از تیر ماه تا شهریور 1379- میان #عرفات، #ایهود_باراک و #کلینتون بدون دستیابی به نتیجهای ناکام ماند، این امر ثابت شد که رژیم صهیونیستی حاضر به عقبنشینی از موضع سخت و اولیه خود نیست و #قدس_شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نخواهد پذیرفت و به همین دلیل هم #شارون با حضور خود به همراه 1000 چکمهپوش صهیونیست در صحن حرمالشریف معادله بازی را به گونه دیگری رقم زد.
🔹3. به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطین
بر اساس #توافقنامه_وای_ریور (سپتامبر 1999) قرار بود در تاریخ (13سپتامبر2000) کشور فلسطین، مستقل اعلام شود. اما این امر بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و #ایالاتمتحده_امریکا به تعویق افتاده و بعد به فراموشی سپرده شد. این امر باعث شد تا طرف فلسطینی از روند مذاکرات قطع امید کند. چراکه مردم فلسطین شاهد بودند که بیش از 7 سال از امضای پیمان اسلو (1993) میگذرد، اما فلسطینیان بدون دستیابی به حقوق حقه خود، در شرایط بدی به سر میبرند. فلسطینیان با به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطینی دریافتند که به آن آرزو و آرمان خود که همان زندگی در کشور مستقل فلسطین است، دست نخواهند یافت.
🇮🇷 @IRANeMOASER
انتفاضه سوم و بیداری اسلامی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/3
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
انتفاضه سوم: تیرماه 1393 (جولای 2014)
🔹یکی از اصطلاحاتی که به دنبال « #بیداری_اسلامی » رایج شد و برای رژیم صهیونیستی نیز چالشی اساسی و جدی ایجاد کرد، اصطلاح انتفاضه سوم است. فلسطینیها در سال 1987، انتفاضه اول و در سال 2000 انتفاضه دوم یا #مسجدالاقصی را رقم زدند و هم اکنون با فرصت بیبدیل در فضای بیداری اسلامی با ویژگی صهیونیسمستیزی، استکبارستیزی، وحدتطلبی و عدالتخواهی امکان بسیار مناسبی برای حذف رژیم صهیونیستی با عقبه و توان مردمی فراهم بود که متأسفانه از آن استفاده نشد و انتفاضه سوم با محدود شدن در قالب عملیات فردی و بدون پشتوانه قوی گروههای جهادی با توطئه تبلیغاتی صهیونیستها به #انتفاضه_چاقو نیز تحریف شد و عملاً استمرار و گسترش نیافت.
🔸ویژگیهای مشترک در سه انتفاضه فلسطین
🔹1. اسلامی بودن
در واقع ویژگی اصلی این قیام اسلامی بودن آن است؛ نقطه انفجار این قیام مساجد و توسط ائمه جماعت، روشنفکران اسلامی و فارغالتحصیلان بوده و در میان جوانها به سرعت گسترش پیدا نموده است. از بلندگوهای مساجد غالباً با ندای اللهاکبر مردم به تداوم مبارزه دعوت میشوند و ائمه جماعات، مردم را در مساجد به مبارزه با رژیم صهیونیستی فرا میخوانند.
🔸2. مردمی بودن
یکی از ویژگیهای مهم انتفاضه، مشارکت تمام قشرهای مردم در آن است و نقطه شروع انتفاضههای اول و دوم با قیام مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح بوده است.
حرکت اسلامی، جنبش یک گروه خاص از مردم نیست، بلکه وجدان جوشان ملت و ریشههای انقلابی آن است که وابستگی حزبی، جناحی و دولتی هم ندارد.
🔹3. استمرار
به غیر از انتفاضه سوم که متناوباً از سوی مردم مسلمان فلسطین به صورت خودجوش انجام میشد، انتفاضه اول و دوم استمرار قابل توجهی داشت که با انحراف و سرکوب صهیونیستها مواجه گردید.
🔸4. سراسری بودن
گستره برپایی این قیام شهرها، آبادیها و تمام مناطق فلسطینی اعم از کرانه غربی، غزه و حتی اراضی اشغالی 48 را نیز در بر میگرفت و اختصاص به محدوده جغرافیایی خاصی از فلسطین نداشت.
🔹5. کمهزینه بودن
در سه انتفاضه مذکور نیاز به تجهیزات و عدوات یا سرمایه و هزینه خاصی وجود نداشت و مردم فلسطین با اندک سلاح خود که سنگ و حضور جدی خیابانی بود، به مقابله با ارتش صهیونیستی میپرداختند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص317-316)
🇮🇷 @IRANeMOASER
تأثیر انقلاب اسلامی بر انتفاضههای فلسطین
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
🔹در وهله اول #انقلاب_اسلامی موازنه قوا را به نفع ملت مظلوم فلسطین بر هم زد و با حمایت پیگیر از مبارزه مجاهدان فلسطینی در قبال اسراییل، در جهت خشکانیدن ریشههای صهیونیسم بینالملل اقدام نمود.
🔸علاوه بر این، ایران اسلامی، نخستین کشوری بود که با اختصاص دفتری به عنوان #سفارت_فلسطین، حمایت بیدریغ خود از مبارزات ملت فلسطین را اعلام کرد.
🔹در راستای این حمایتها، امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام « #روز_جهانی_قدس »، خطر صهیونیسم را در سراسر جهان متذکر شدند و جبهه سیاسی محکمی را در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل ایجاد نمودند.
🔸افزون بر این، امام خمینی(ره) با احیای مراسم #برائت_از_مشرکین در موسم حج ابراهیمی و یادآوری خطر اسراییل در این مراسم، پایههای مشروعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد. ترس و وحشت اسراییل از برگزاری مراسم سالانه روز جهانی قدس و مراسم برائت از مشرکین، خود حکایتگر کارآمدی این اقدامات از سوی #بنیانگذار_جمهوری_اسلامی است. بدینترتیب، انقلاب اسلامی بر دامنه، قلمرو و گستره حمایت از مبارزه ملت فلسطین افزود و با جهانی کردن این قلمرو حمایتی، یکی از ضعفهای عمده و نواقص مبارزات فلسطینی را برطرف نمود.
🔹رهبران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با قاطعیت و صراحت، از انتفاضه مردم فلسطین حمایت همهجانبهای کردند و آن را یکی از بهترین روشهای ممکن مبارزه فرسایشی علیه اسراییل دانستهاند. یکی از شعارهای اولیه در نهضت امام خمینی(ره) مسئله دفاع از مظلومان بود که مسئله فلسطین و حمایت از فلسطینیان در صدر این هدف قرار داشت؛ زیرا که انقلاب اسلامی ایران بر باورهای اسلامی مردم استوار و مسئله فلسطین جزیی از این باورها بود. صهیونیستها نیز از این موضوع آگاه بودند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص322-321)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷اطلاعنگاشت | نقاط اشتراک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
١. عقیده و راهبرد مشترک
«اسلام» نقطه مشترک اساسی میان انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است.
۲. دشمن مشترک
استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و اسراییل دشمن مشترک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است.
٣. هدف مشترک
انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی، خواهان برچیده شدن ظلم و فساد [اشغالگری] و اجرای قوانین اسلام است.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵٣، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص٣٢۴-٣٢٣
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاعنگاشت: پیامدها و دستاوردهای سه انتفاضه فلسطین
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
۱. نفی موجودیت و تهدید امنیت رژیم اشغالگر قدس
۲. افشای چهره واقعی رژیم صهیونیستی
۳. ایجاد تحرک و تحول در اعراب مقیم در اراضی اشغالی قبل از ۱۹۶۷
۴. ایجاد مشکلات اقتصادی برای رژیم صهیونیستی
۵. دمیدن روح حیات و عزتبخشی به مردم و گروههای فلسطینی
۶. قرار دادن فلسطینیها در موضع حمله
۷. تغییر نگاه مسلمانان و کشورهای منطقه به فلسطین
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۱۸
🇮🇷 @IRANeMOASER
📷ثمرات مقاومت
عبدالعزیز رنتیسی یکی از اعضای فعال فلسطینی:
اول اینکه انتفاضه راه صحیح را به مردم فلسطین نشان داد و توجه آنها را به سوی اسلام جلب کرد.
دوم اینکه انتفاضه با مفسدههایی مثل مستی و اعتیاد و شادیهای کاذب و بیمبالاتی جنسی و... که تا پیش از آن در بین مردم رواج داشت، مبارزه کرد،
سوم این که انتفاضه روحیه دشمنستیزی را در مردم تازه کرد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۲۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸خاطره | انیس نقاش و انتفاضه در اردوگاههای فلسطینیان در لبنان
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
🎥مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم انیس نقاش
فعالیتهای محرمانه و مخاطرهآمیز انیس نقاش برای تأمین آزادیهای سیاسی و مدنی در اردوگاهها
🇮🇷 @IRANeMOASER
📚معرفی کوتاه کتاب «اسرائیلیات تاریخی»
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
در مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔹«تاریخ یهود ایران» با عنوان بسیارکلی و بسیار گسترده ای که دارد بهانهای بود تا آثار مربوط به آن از سوی نویسندگان و فعالان یهودی و صهیونیست، چه ایرانی و چه غیرایرانی مورد توجه، معرفی و نقد قرار گیرد.
🔸کتاب «اسرائیلیات تاریخی» بر آن است تا در مسیر شناسایی و نقد آثار مرتبط با حوزه یهود، ایران، اسرائیل و #صهیونیسم و موضوعات مربوط با آن، مخاطبان داخلی را متوجه این فعالیت سازمان یافته با محورهای مشخص و هدفمند نماید.
🔹اسرائیلیات تاریخی در یازده فصل به نقد آثار و افکار شخصیتهای مذهبی، #سرمایهدار و یا برخی مأموران اطلاعاتی #موساد در ایران و همچنین نقد و ارزیابی کتب مرتبط با صهیونیسم میپردازد. همچنین در فصل «یک منبری ضدصهیونیست» سیره مبارزاتی و کمتر دیده شده #حجتالاسلام_و_المسلمین_کافی علیه رژیم صهیونیستی را تبیین و در فصل آخر ابعاد مختلف اعلامیه بالفور را واکاوی میکند.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32934990-025
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
#طوفان_الأقصی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴ردیابی دستهای آلوده اسرائیل در کشورهای اسلامی
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
📚معرفی کتاب #پیرامونی
#یوسی_آلفر کارمند اطلاعات سیا و ارتش اسرائیل است.این نویسنده اسرائیلی از برخی حقایق کمتر بیانشده نسبت به نفوذ اسرائیل در منطقه پردهبرداری میکند مثل نفوذ دیرینه اسرائیل در مراکش، رابطه با عمان، تلاش برای تجزیه سودان و البته رابطه سران رژیم آذربایجان با اسرائیل.
🔻کتاب پیرامونی؛ انتشار حقایق کمتر بیان شده در مورد نفوذ اسرائیل در منطقه و جهان اسلام🔻
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
🇮🇷 @IRANeMOASER
از جولانگاه استر تا وادی صهیون
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون» اثر ارزشمند علیرضا سلطانشاهی است. این مجموعه بر آن است که بخشی از نیازهای شناختی در حوزه «شناخت تاریخ یهود ایران» را برطرف کند. این اثر همچنین بخشی از شرارتهای صهیونیستها و بخشی از یهودیان در جعل تاریخ را بهخوبی نشان میدهد.
سرفصلهای این کتاب به شرح ذیل است:
فصل اول: بهعشق اسرائیل، با پول ایران، بهکام یک مورخ
فصل دوم: از جولانگاه استر تا وادی صهیون
فصل سوم: فرزندان تاریخپرداز استر
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
#طوفان_الأقصی
🇮🇷 @IRANeMOASER
نابودی اسرائیل چه تأثیر مثبتی بر امنیت ایران میگذارد؟
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
🔹حضور فعال صهیونیستها در کردستان عراق یا حاشیههای امنیتی جمهوری اسلامی ایران چندان شگفتآور نیست؛ اما سادهلوحانه خواهد بود اگر تناوب و گستره آن را به صورت عمیق و دقیق دیدهبانی نکنیم.
🔸تجزیه و تحلیل کارکردهای این حضور هم از جنبه تاریخی، هم از جنبه اعتقادی و هم از جنبه امنیتی و سیاسی از آنچه در ابتدا تصور میشود دشوارتر است.
🔹کارکنان مؤسسات، بنیادها و شرکتهای صهیونیستی در منطقه کردنشین عراق، لزوما نه سلاح بهدست در توسعهطلبی صهیونیسم قدم به میدان کارزار مینهند و نه فعالانه از دورههای آموزش تروریستی سازمان سیا و موساد و اینتلیجنس سرویس برای ترور مخالفان خود بهره میگیرند.
🔸این شرکتها و مؤسسات در حمایت از اهداف توسعهطلبانه رژیم صهیونیستی بهعنوان ستون عقیدتی نظام جعلی اسرائیل در جهان عمل میکنند...
🔻برای شناخت ابعاد نفوذ اسرائیل در عراق و تأثیرات امنیتی آن بخوانید:
کتاب «نفوذ اسرائیل در عراق و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران»، نوشته علیرضا خسروی، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
#طوفان_الأقصی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻تخفیف ویژه آثار بنیاد تاریخپژوهی با موضوع فلسطین
✳️بهمناسبت آغاز عملیات گسترده جبهه مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی
از جولانگاه استر تا وادی صهیون:
معرفی کوتاه
خرید اینترنتی
اسرائیلیات تاریخی:
معرفی کوتاه
خرید اینترنتی
کتاب پیرامونی:
معرفی کوتاه
خرید اینترنتی
نفوذ اسرائیل در عراق و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران:
معرفی کوتاه
خرید اینترنتی
#طوفان_الأقصی
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نگاهی گذرا به سرفصلهای کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون»؛ نگاهی به مهمترین شخصیتها و آثار یهودی-ایرانی
🔻به مناسبت آغاز عملیات «طوفان الأقصی»
فصل اول: به عشق اسرائیل، با پول ایران، به کام یک مورخ
فصل دوم: از جولانگاه استر تا وادی صهیون
فصل سوم: فرزندان تاریخپرداز استر
🔻خرید با تخفیف ویژه بهمناسبت آغاز عملیات گسترده جبهه مقاومت:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»
#طوفان_الأقصی
🇮🇷 @IRANeMOASER