eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️وقتی رضاخان حتی از گریه بر حضرت امام حسین علیه‌السلام هم می‌ترسد ✖️« [در زمان رضاخان] واعظان فهيم و دانشمندی بودند که بسيار عالمانه، را تشريح می‌کردند و محافل و مجالس فراوانی بود که در آن اثری از خرافات ديده نمی‌شد و در همين مجالس، نسبت به رضاشاه انتقاد و اعتراض می‌شد. 🔸 طبق گزارشي که در سال 1313ش از سيرجان مخابره شده به يکي از اين مجالس اشاره شده است. در اين مجلس که در ماه صفر برپا گشته است، از وعاظ معروف آن دوره، بالاي منبر عليه بهاييت روشنگری می‌نمايد. به اين سبب او را توقيف می‌کنند و به کرمان می‌فرستند. طرفداران وی در سيرجان جلساتی به عنوان عزاداری تشکيل داده و دکان‌ها را تعطيل می‌کنند. در نهايت با فشار حکومت، وضع به صورت عادی برمی‌گردد. 🔹نيکوبرش در کتاب خويش می‌نويسد: علت مخالفت رضاخان با برگزاری چنين مراسمی ‌اين بهانه بود که علت قيام امام حسين را مردم نمی‌دانند و وعاظ روايات را به طور ناصحيح و خرافی به ذهن مردم می‌دهند. در حالي که سنت عزاداری امام حسين(ع)، در حقيقت زنده نگه داشتن بود که تصوير جبهه و ، جبهه ظلم و ستم و ايمان را در مقابل يکديگر به تصوير می‌کشد که اين موقعيت بسيار مناسبی جهت روحانيون بود که مسائل انتقادی و مخالفت خود را نسبت به حکومت در قالب قيام امام حسين(ع) و روضه‌خوانی و بيان فلسفه قيام و شهادت امام حسين(ع)، بيان کنند. ◀️همين کانال و انجام اين مراسم با اين محتوا، يک جرقه قابل انفجار بود که می‌توانست براي حکومت خطرناک باشد. بر همين اساس بالاخره رضاشاه تا سال 1316 به بهانه خارج کردن خرافات از سر مردم و آشنا نمودن به اصول تمدن امروزی، عزاداری و سوگواری براي ائمه(ع) به خصوص سوگواری سيدالشهدا(ع) را به کل ممنوع کرد. 🔸جالب توجه اين که مدرس در استنباط خود از تغيير رژيم، برای احمدشاه چنين وضعی را پيش‌بيني کرده و گفته بود: «درهای مساجد و تکايا به عنوان منع خرافات و اوهام بسته خواهد شد.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص93) 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی 12 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 12 شهریور 1358 💎 پیام امام خمینی به علما، روحانیون و مردم مسلمان کردستان در خصوص لزوم هوشیاری علما و روحانیون امروز امام خمینی طی پیامی خطاب به روحانیون، علما و مردم مسلمان کردستان به افشای ماهیت سران گروهک ها در کردستان و لزوم هوشیاری علما و روحانیون در برابر این گروهک ها پرداختند. در بخش هایی از این پیام ضمن اشاره به شایعه اعلام بسیج عمومی علیه کردها آمده است: «از اول پیروزی انقلاب تاکنون در هر موقعیتی که پیش آمده است اعلام کرده ایم که در اسلام کرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و ترکمن و غیر اینها مطرح نیست. اسلام برای همه است؛ و جمهوری اسلامی حق همه گروه ها را با عدالت اسلامی ادا خواهد کرد. در عین حال این خائنان به ایران – خصوصاً کردستان – دست از خیانت و جنایت برنداشته، و طرح های مسالمت آمیز را با اسلحه هایی که از کشورهای خارجی و یا از غارتگری به دست آورده اند جواب داده اند؛ و برادران ما را که برای حفاظت برادران کردستانی خود بسیج شده اند با کمال بی رحمی و شقاوت به آتش کشیده اند و سر بریده اند… ما به این اشرار می گوییم اگر ما بر ضد کردها بسیج عمومی نمودیم، چرا در شهرستان های کردستان- مثل نقده و سنندج و پاوه و دیگر جاها – پس از پاکسازی غیر از برادری رفتار نشده است؟! و چرا برادران کردستانی ما از ارتش و پاسداران و سایر قوای انتظامی استقبال پرشور کردند و با آغوش باز پذیرفتند؟!… ما بسیج عمومی اگر بکنیم، برای پشتیبانی از برادران کردستانی و استخلاص آنان از اشرار است؛ و به خواست خداوند متعال، شر آنان را به زودی دفع، و سران خائن را شدیداً به جزای اعمالشان رسانده و با برادران کرد، حتی آنانی که در حزب منحل دمکرات داخل شده اند، اگر به آغوش ملت برگردند، با برادری و برابری رفتار می کنیم و همه در پناه اسلام خواهند بود (صح ۱۲/۶) 🌀 دستور نخست وزیر دولت موقت برای اختصاص عایدی یک روز صدور نفت کشور به هر یک از استان ها مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت، امروز طی پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد برای مصارف عمرانی و تأمین خدمات عمومی عایدی یک روز صدور نفت به هر یک از استان ها اختصاص داده شد. (خا ۱۳/۶، ش ۱۶۷، ص ۸) 🔻آغاز محاکمه شش نفر از کارکنان ساواک منحله در دادگاه انقلاب اسلامی تهران شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران بعد ازظهر امروز کار رسیدگی به پرونده شش نفر از کارکنان ساواک منحله را آغاز کرد عامل شکنجه و شهادت شهید نواب صفوی هم در میان این عده است. (کی ۱۳/۶، ص ۱۲) 🇮🇷 @iranemoaser
🔴شاه؛ حمایت از دین‌داری سکولار و مبارزه با سیاست دین‌مدار عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5 حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بى‏دريغ توده‏ها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشت‏زده ساخت و به تكاپو و جنب‏وجوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوام‏فريبى و دروغ‏پردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين‏وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشت‏پرده در دست طرح بود، زمينه‏سازى كند. از اين رو پس از دروغ‏بافى‏ها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان‏‏(عج) و حضرت عباس‏‏(ع) چنين گفت: «... ولى بايد بدانيد كه دشمن‏هاى اين مملكت، دشمن‏هاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشسته‏اند، به هر وسيله‏اى كه مى‏توانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بى‏عقيده و بى‏ايمان و بدبختى را مى‏خرند و تحريك مى‏كنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافه‏اى ظاهر مى‏شوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد‏‏...». نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوۀ پادشاهان، به هرزه‏درآيى و ياوه‏سرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت: «تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مى‏ايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشى‏ها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازۀ نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @iranemoaser
💢عزاداری‌های دروغین 🔹«رضاخان برای اجرای سیاست‌های [استعمار] می‌بایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست می‌آورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه می‌شدند، او را در اجرای برنامه‌هایش ناکام می‌گذاشتند...یکی از مواردی که می‌توانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیه‌السلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق می‌نویسد: 🔸سردار سپه پس از موفقیت‌های فوق‎الذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است. 🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرق‌ها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاق‌خانه حرکت [دادند و از] میدان توپ‌خانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحب‌منصبان در جلو و جلوی آن‌ها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آن‌ها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینه‌زن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحه‌خوان می‌خواند و افراد سینه می‌زدند. 🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوش‌باور خالی از تأثیر نبود و شخص از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقه‌مند می‌باشند معرفی شده و ایشان شب‌ها نیز به مجالس روضه اصناف می‌رفت و در مجالس روضه آنان شرکت می‌جست. بعضی از وعاظ و روضه‌خوان‌ها روی منابر از او تعریف و او را دعا می‌کردند. مردم از زن و مرد متوجه می‌شدند که وزیر جنگ به روضه می‌آید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترک‌ها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینه‌زن‌ها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18) ◀️« نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران می‌نویسد: یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یک‌بار در شب اطلاع دادند که دسته‌ای از قزاق‌ها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که می‌گفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بی‌نظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر می‌زد و در حالی که در عزای امام حسین علیه‌السلام گل به پیشانی مالیده بود قزاق‌ها را مرتب می‌کرد... ◾️رضاخان مقابل آقا سید کمال‌الدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاق‌ها همه، یاران شما و هستند و آمده‌اند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهره‌مند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا این‌ها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد می‌شویم هدف‌مان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوام‌فریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22) 🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل می‌کند: این اقدامات... به قدری را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آن‌ها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علم‌های دسته محلات بستند و بر روضه‌خوان‌ها پاکت‌های وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه می‌انداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22) 🔹« مرحوم به کرات به می‌فرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دست‌بوس علما و مراجع می‌رود و تظاهر به دین‌داری می‌کند و از محبت اهل‌بیت دم می‌زند لکن به محض آن‌که به قدرت رسید به علما پشت می‌کند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24) 🔳 عزاداری‌های افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحت‌سنحی کرد. سیاست‌مداری که در عزای حسین بن علی علیه‌السلام شرکت می‌کند ولی را امضا می‌کند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیله‌ای برای رسیدن به آن می‌بیند. 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 13 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه 13 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 13 شهریور 1358 🌀دیدار نخست وزیر و چند نفر از اعضای هیأت دولت با امام خمینی امروز مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر، هاشم صباغیان، وزیر کشور، رضا صدر، وزیر بازرگانی، و علی اکبر معین فر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و دکتر یدالله سحابی، وزیر مشاور، با امام خمینی دیدار کردند. (محضر نور، ج ۱) 🔹دیدار امام خمینی با آیت الله سید کاظم شریعتمداری امام خمینی پس از بازگشت آیت الله سیدکاظم شریعتمداری از زیارت مشهد مقدس به منزل وی رفتند و با او دیدار کردند. (محضر نور، ج۱) 🔻مهلت ۴۸ ساعته ارتش به کردها و افراد مسلح غیرمجاز در مناطق کردنشین برای تحویل سلاح پادگان شهرستان سلماس امروز در اطلاعیه ای به کلیه کردها و افراد مسلح غیرمجاز در منطقه به خصوص محال کردستان، سیلاب، شیرکی، بابکان، و… اعلام کرد اگر در مدت ۴۸ ساعت سلاح های خود را به دفتر اسلحه و مهمات ارتش تحویل ندهند جزو اشرار محسوب خواهند شد. (کی ۱۴/۶، ص ۱۱) 🇮🇷 @iranemoaser
💎 ایرانِ بانوانِ زینبی 🔸«كوشش كنيد كه زير برويد. هر مقدارى كه مى‏شود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مى‏شود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مى‏خواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد. 🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه‏]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مى‏توانيم. ♦️شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانواده‏تان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيال‌تان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مى‏توانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مى‏شود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج‏11، ص: 387-386) 🔸ابتدای گروه‌های مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان می‌دادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت می‌رساندند یا می‌ربودند و شکنجه می‌کردند. 🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیت‌هایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان می‌دهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبی‌اند که از دژخیمان یزیدی واهمه‌ای ندارند. ◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی می‌ماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمی‌کنند. 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی 13 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴 حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایت‌کاران منافق ◀️ صفحه پاورقی برشی دیگر از کتاب را منتشر کرد و به بازخوانی ساده‌اندیشی پرهزینه آقای قائم‌مقام در دهه شصت پرداخت. ✳️در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: آقای علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند: 🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…» ◀️متن کامل: 🔹🔸https://b2n.ir/14362 🇮🇷 @iranemoaser
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بی‌مخ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6 در برابر اين هرزه‏گويى‏هاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديكتر مى‏شد، خروش توده‏ها فزونى مى‏يافت و آتش انقلاب اسلامى شعله‏ورتر مى‏شد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مى‏كرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده‏هاى به‏پاخاستۀ مسلمان، بى‏علم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابان‏هاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته‏هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته‏جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دسته‏هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمى‏شد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابان‏ها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين‏وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده‏هاى انقلابى درآمد. دسته‏هاى عزادار با شعارها و نوحه‏هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مى‏كرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته‏هايى كه از راه مى‏رسيد، جايى نماند. شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوج‏گيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بى‏مخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينه‏زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حمله‏ور شوند و عده‏اى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مى‏كردند در اين حالت، مردم غافلگير مى‏شوند وگمان مى‏كنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مى‏شوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 14 شهریور 1358 💠درخواست امام خمینی از آیت الله سید اسدالله مدنی برای عدم هجرت از تبریز در پی تصمیم آیت الله سیداسدالله مدنی مبنی بر ترک تبریز و تقاضای مردم تبریز از حضور امام خمینی مبنی بر حضور آیت الله مدنی این پیام از سوی امام خمینی برای آیت الله مدنی مخابره شد. «بسم الله الرحمن الرحیم. از جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای مدنی دامت افاضاته تقاضا می کنم که تقاضای مردم تبریز را اجابت فرمایند و عجالتاً از تبریز هجرت ننمایند. والسلام علی عبادالله الصالحین روح الله الموسوی الخمینی» (کی ۱۴/۶، ص ۱۱) 🌀دعوت گروه سیاسی ایران امروز از ژان پل سارتر برای حضور در دادگاه به خاطر امضا ادعانامه غیرایرانی بودن کردها گروه سیاسی ایران امروز از دولت ایران خواست ژان پل سارتر، متفکر فرانسوی، را به دلیل امضا کردن بیانیه ای که در آن ادعا شده کردها یک ملت غیرایرانی هستند در دادگاه های قانونی به محاکمه بکشاند. در این موضع گیری گفته شده است: «… اگر آقای سارتر که پیش از این با دفاع از اسرائیل علیه انقلاب فلسطین خود را در صف طرفداران صهیونیسم قرار داده است به خود زحمت مراجعه به صفحه ۱۰۷۳ از جلد دوم فرهنگ (لاروس) را می داد» متوجه می شد که نژاد کرد از اصیل ترین تیره آریایی ها است. (اط ۱۴/۶، ص ۱۱) 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی 🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذی‌حجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از نیز در مجالس در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، ، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15) 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔻عزاداری پنهانی🔻 ◾️از ۱۳۱۵تا۱۳۲۰ش که عزاداری به طور علنی ممنوع شده بود، مجالس عزاداری به طور پنهانی در خانه ها، گاهی پیش از روشن شدن هوا و دور از چشم مأموران رضاشاه برگزار میشد و اگر ماموران به کسی شک می کردند، دستگیرش می کردند و یا تنها با گرفتن رشوه رهایش می کردند. مردم برای شرکت در مجالس روضه که در خانه ها به صورت پنهانی انجام می شد، از بیم ماموران گاهی از پشت بام ها به منزل یکدیگر می رفتند و روضه خوان هم برای آنکه گرفتار مأموران نشود، با لباس مبدل به خانه ها می رفت و در آنجا لباس خود را می پوشید. . 🔸تلاش رضاشاه و استعمار انگلستان برای از بین بردن محافل و مجالس سوگواری امام حسین (ع) و ریشه کن کردن فرهنگ عزاداری ، به نتیجه ای نرسید بلکه مهم ترین آثار و نتایج سیاست منع عزاداری و مبارزه با سوگواری حسینی، نارضایتی هرچه بیشتر مردم از حکومت رضاشاه بود.نعمت الله قاضی در کتاب خویش علل سقوط رضاشاه را بررسی کرده است، چنین می نویسد: . 🔹"رضاشاه چون در باره ی قدرت مذهب گرفتار برداشت های ذهنی خویش بود و به اصالت و نفوذ مذهب در میان مردم اعتقاد نداشت، نمی توانست این نکته را دریابد که سازمان های مذهبی، بی وقفه ولی در پنهان، فعالیتی مستمر و همیشگی دارند. آخوندهای ده نشین، از همان گام نخستین به هر روستا که مسکن می گزیدند، تبلیغات بر ضد رضاشاه را آغاز می کردند. نتیجه این شد که در کوتاه مدت، رضاشاه پایگاه ملی و مردمی خود را از دست داد و برای قاطبه ی مردم ایران، به خصوص روستانشینان به صورت «شمر» و «یزید» درآمد" . 🔸اما ممنوع بودن برگزاری مراسم عزاداری حسینی با اشغال ایران به دست متفقین و تبعید رضاشاه به پایان رسید. با پخش این خبر، بسیاری از مردم به صورت خودجوش به تكیه ها و مساجد رفتند، و با اینکه ماه محرم و صفر نبود، فریاد «یاحسین» سر دادند. این حرکت مردم، در حقیقت واکنشی به سال های ممنوعیت عزاداری امام حسین (ع) بود. . 📚نعمت الله قاضی ، علل سقوط رضاشاه، نشر آثار ،ص۳۷ و عبدالهادی حائری، آنچه گذشت ...نقشی از نیم قرن تکاپو ، نشر معین . 📍بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔻عید انقلاب 💎به مناسبت سیزدهم شهریور ۱۳۵۷ . در اولین ساعات بامداد دیروز ده‌ها هزار نفر برای شرکت در نماز عید فطر در بیابان جنب پل قیطریه گرد آمده بودند و در اطراف محل برگزاری نماز، نوشته‌های بسیاری به چشم می‌خورد و یک عکس بزرگ از آیت الله العظمی خمینی نیز در پیشاپیش صف نمازگزاران دیده می‌شد. بعد از اتمام نماز آقای دکتر باهنر به منبر رفت و سخنرانی مبسوطی پیرامون اوضاع کشور ایراد کرد. و سپس تصمیم روحانیت تهران خوانده شد که در آن آمده است: روز پنجشنبه این هفته به خاطر کشته‌شدگان خیابان ژاله تهران و شهرستانها تعطیل عمومی است و آنگاه شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پلاکات‌ها راهپیمائی طولانی خود را آغاز کردند...در بین شرکت کنندگان زنان چادری نیز دیده می‌شدند که پلاکاتهایی با خود حمل می‌کردند...تظاهرکنندگان به محض اینکه با کامیون پلیس برخورد می‌کردند شعار می‌دادند:«برادر ارتشی، چرا برادرکشی». و آنگاه زنان چادر سیاه و مردم به طرف مأمورین انتظامی گل پرتاب می‌کردند. . 🗞روزنامه اطلاعات ، سیزدهم شهریور ۱۳۵۷ . 📍بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7 مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بى‏مخ در حالى كه هر يك دشنه‏اى در آستين پنهان كرده‏اند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مى‏كوبند! آنان بى‏درنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند. ديرى نپاييد كه عده‏اى از افراد ورزيده و «يكه‏بزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكش‏هاى مزدور را تحت‏نظر قرار دادند. باند شعبان بى‏مخ كه خود را در محاصرۀ «يكه‏بزن»هاى طيب مى‏ديدند طبق مَثَلِ معروف «ماست‏ها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى: خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مى‏رود، مى‏رود دشمن غدار تو خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو به حركت و راهپيمايى در خيابان‏ها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مى‏دادند اين بود: گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه تا به تنم توان بود زير ستم نمى‏روم اهالى غيور تهران دسته‏دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مى‏شد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكس‏هاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاه‏آباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابان‏هاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت. پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مى‏لرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچ‏كدام توده‏هاى به‏پاخاسته و خستگى‏نشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت. در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمى‏شدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حمله‏ور شوند. اداره‏كنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مى‏كوشيدند توده‏هاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه‏روى كاخ ايستاده، با مشت‏هاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى‏دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی: 15 فروردین 1358 💢دیدار دادستان کل انقلاب اسلامی و وزیر دادگستری با امام خمینی حجت الاسلام علی قدوسی، دادستان کل انقلاب اسلامی، و احمد صدر حاج سید جوادی وزیر دادگستری، با امام خمینی دیدار کردند. در این دیدار امام آقایان را به تجدیدنظر در قوانین دادرسی دادگاه های انقلاب و به طورکلی رسیدگی به امور قضا در کشور سفارش کردند و افزودند که دادگاه ها به کار خود سرعت بیشتری دهند تا رسیدگی به دعاوی زودتر انجام گیرد و وقت مردم برای اجرای مقررات پیچیده اداری تلف نشود. (محضر نور، ج۱) 🌀فرمان امام خمینی به حجت الاسلام سیدرضا برقعی برای رسیدگی به امور ایرانیان مقیم قطر امروز از سوی امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمانی خطاب به حجت الاسلام حاج سید رضا برقعی صادر شد. «بسم الله الرحمن الرحیم جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقای حاج سیدرضا برقعی دامت افاضاته؛ پیرو درخواست مکرر آقایان محترم ایرانیان مقیم قطر مقتضی است جنابعالی مسافرتی به آنجا نموده و به وضع منطقه از نزدیک رسیدگی نموده و چنانچه مصلحت دیدید مدتی در آنجا اقامت نموده و مانند مسافرت های قبلی که به آن منطقه کرده اید در رفع مشکلات مذهبی اهالی سعی کافی مبذول دارید. امید است آقایان محترم نیز با جنابعالی همکاری های لازم را بنمایند. از خدای تعالی موفقیت همگان را در پیروزی اسلام و مسلمین خواستارم. شول المکرم ۹۹- روح الله الموسوی الخمینی» (خا ۱۶/۶، ش ۱۷۰، ص۱) 🔹اظهارات سخنگوی دولت در مورد پیشنهاد نخست وزیر به امام خمینی برای اقامت در تهران دکتر صادق طباطبایی سخنگوی دولت، در گفتگویی با روزنامه کیهان از پیشنهاد نخست وزیر در دیدار چند روز پیش خود با امام خمینی برای اقامت ایشان در تهران سخن گفت. به گفته صادق طباطبایی نخست وزیر در گفت و گوی خود با امام به ایشان توضیح داد که شرایط و اوضاع و احوال جاری مملکت ایجاب می کند که امام به تهران تشریف بیاورند زیرا حضور امام در تهران امکانات و تسهیلات بسیاری را در حل و فصل مسائل مملکتی فراهم می کند. به گونه ای که حضور ایشان عامل ثبات و سرعت بیشتر در حرکت های سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی دولت و ملت خواهد شد. صادق طباطبایی گفت مهندس بازرگان در دعوت خود از امام یادآور شد اگر امام به تهران تشریف بیاورند در مدرسه عالی شهید مطهری اقامت خواهند گزید (کی ۱۵/۶، ص۲) ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/2 🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در و برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاه‌مدت گشت. که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را این‌گونه نقل می‌کند: 🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یک‌باره... بین سی تا چهل نفر زن‌ها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجال‌آفرین شد. 🔹روز نهم یا هشتم [اصل: عاشورا] که روضه برپا بود، سیدحسام‌الدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمی‌توانستید کنید لااقل می‌توانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب صادر گردید.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84) ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser