eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
415 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شیخ شهید در اندیشه حکومت اسلامی🔻 ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش اول 🔸 به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغ‌پراکنی غربی‌ها و غرب‌زدگان بود که برای پیش‌برد اهداف‌شان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند. 🔹شناخت اندیشه رحمه‌الله به عنوان مجتهدی سیاست‌مدار به خودی خود ارزش‌مند است اما بررسی ابعاد تفکر سیاسی ایشان به عنوان پشتوانه تاریخی طرح حکومت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد: 🔸«مهم ترین منبعی که می توان نظرات شیخ فضل الله نوری را در آن یافت، نشریه «لوایح» است که در هنگامه تحصن در بارگاه مقدس (ع) منتشر می شد. 🔹مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید: 🔸« وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیم‌السلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا و سه طایفة دیگر باشند واجب‌الاطاعه نخواهد بود. 🔹بلی به مذاهب اربعه[مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی] دیگران سلطان، اولوالامر و واجب‌الاطاعه است و ممکن نیست مذهباً که دولت آن شوروی شود» ؛ یعنی بدون اذن فقیه و یا تنفیذ ایشان، رأی اکثریت به خودی خود، اعتباربخش حاکمیت نیست؛ هرچند که مقبولیت بیاورد؛ همان طور که شیخ نیز چنین گفتند و گذشت. 🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از ، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در 13 رجب 1327ق اعدام کردند.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص70-69، چاپ پنجم) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۴ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۴ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
⁉️از قم چه خبر؟ 🔸« Scott Modell از جمله افسران سازمان است که در حدود سیزده سال در اداره عملیات این سازمان در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان فعالیت کرده است. 🔹او در اسفندماه سال 95 در جلسه مهمی در کنگره سیاست های دولت ترامپ درباره ایران را با هفت بند شروع کرد. 🔸او که سال‌ها تجربه کار در منطقه غرب آسیا را در کارنامه خود دارد در مورد مقابله و مهار ایران بسیار قابل توجه و تأمل است. 🔹 وی که به زبان فارسی نیز مسلط است در این نسخه که در واقع می‌توان آن را «» نامید به طور خلاصه و فهرست‌وار به موارد بسیار مهم و قابل توجهی اشاره می‌کند. ◀️....افسر ارشد سازمان اطلاعات امریکا ایجاد در و را نیز در فهرست پیشنهادات خود قرار داد. ◀️او اعتقاد دارد باید میان مراجع عظام تقلید و اختلاف ایجاد کرد و از این تفرقه سود برد. در این راستا مادل صراحتاً اعلام می‌کند باید از افرادی مانند حمایت قاطع کرد.»(بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار، فصلنامه پانزده خرداد، شماره 55، بهار97) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
☑️مکانیسم تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم چند وجهی و بی نظیر بود. . 🔸 ملت ایران قبل از این هم در دورۀ مشروطه تجربه تدوین قانون اساسی داشت . مجلس تدوین قانون اساسی مشروطه یک مجلس صنفی و مضحک بود. از هر صنفی افرادی برای نوشتن قانون اساسی یک ملتِ با فرهنگِ تاریخی آنهم فقط از تهران نه از شهرستانها به صورت نمایشی و بدون انتخاب مردم حاضر کردند. به قول شهید شیخ فضل الله نوری" معلوم نیست که ملت ایران گرفتار چه مرضی و جهلی شده که سرنوشت او را باید بقال، بزاز، صنف کله پزها، صنف حمامی ها و... تعیین کند" 🔸قانون اساسی مشروطه از اساس توسط خبرگان یا شخصیت های کار آزموده و دانا نوشته نشد و اختلاف جریانها در نگارش قانون اساسی آرمان های جنبش را به باد داد و یک دیکتاتوری به مراتب سیاه تر از دیکتاتوری قاجارها بر ملت ایران تحمیل کرد. . 🔸اظهارنظرهایی که از هر گوشه و کنار و از هر صنفی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی واصل شد نشان می داد که ظاهراً همان داستان های نوشتن قانون اساسی مشروطه دارد در انقلاب اسلامی هم تکرار می شود. امام اما با تشکیل مجلس خبرگان و متمرکز کردن بررسی قانون اساسی در یک جمع خبره برگزیده توسط مردم به تمام بازی ها پایان داد و انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را از یک خطر ویرانگر نجات داد. برای همین بود که وقتی مخالفان جمهوری اسلامی از تفرقه پیش نویس ها نا امید شدند شعار انحلال مجلس خبرگان سر دادند. 🗞مصاحبه دکتر مظفر نامدار ، سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد با خبرگزاری مهر ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۵ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۵ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۵ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔻سیاست نائینی🔻 ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش دوم 🔸یکی از علمای بزرگی که بحث و حکومت و نیابت فقهاء را مطرح میکند، مرحوم نائینی است که رساله «تنبیه الامّة و تنزیه الملة» وی با موضوع بررسی مستندات و مبانی در عصر غیبت، از شهرتی فراگیر برخوردار است. 🔹مرحوم نائینی از طرفداران و پیشگامان ایران است که افکارش تأثیرات فراگیری در «نظام سازی دینی» برجای گذاشته است تا بدان جا که امام خمینی نیز در ضمن مباحث «ولایت فقیه» به بعضی از نظرات اجتهادی ایشان، ارجاعات و اشاراتی دارد. 🔻در ادامه، برخی از آراء سیاسی-دینی مرحوم نائینی را مرور می‌کنیم: 🔸از نظر مرحوم نائینی در زمانی که دسترسی به امام معصوم و پذیرش ولایت او ممکن نباشد، ، خودساخته و خدا محور، ولایت خواهند داشت. 🔹او حکومت را در درجه اول «» می‌داند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید . 🔸از نظر تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری نداشته باشد، باید تکلیف الهی‌اش را انجام دهد، چنانکه خود او چنین می‌کرد. 🔹« از جمله قطعیات مذهب ما طائفه امامیه، این است که در این عصر غیبت - علی مغیبه السلام- آنچه از ولایات نوعیه را که عدم رضای شارع مقدس به اهمال آن، حتی دراین زمینه هم معلوم باشد، وظایف حسبیه نامیده، نیابت را در آن قدر متیقن و ثابت دانستیم، حتی با عدم ثبوت نیابت عامه در جمیع مناصب و چون عدم رضای شارع مقدس به اختلال نظام و بلکه اهمیت وظایف راجعه به حفظ و نظم ممالک اسلامیه از تمام امور حسبیه از اوضح قطعیات است، لهذا ثبوت نیابت فقها و نواب عامّ عصر غیبت او اقامه وظایف مذکوره از قطعیات مذهب خواهد بود». 🔸همانطور که ملاحظه می‌شود در این بخش از سخنان خود، دو نکته را مورد توجه قرار داده، اول آنکه، نیابت فقها درعصر غیبت در اموری که شارع به تعطیل آنها راضی نیست (امور حسبیّه)، از قطعیات مذهب است. دوم آنکه، وظایف راجع به حفظ و نظم مملکت اسلامی از مهمترین موارد امور حسبیه محسوب میشود.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص73-72) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
♨️۱۶ آذر ، سرآغاز مبارزات دانشجویی علیه رژیم پهلوی 🗣 به مناسبت ۱۶ آذر ، #روز_دانشجو ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🌀 خاطرات همسر امام، به قلم خودش (9 ) ✳️ عروس در ماشین باری 🔹... روز چهاردهم فروردین 1309 ه.ش ... ماشین باری سیمی که شرحش رفت اجاره شده و من برای اولین بار بود که با چنین ماشینی مسافرت این چنینی می‌کردم چرا که قبلاً با سواری می‌رفتیم. وسط ماشین جهزیه مرا ریختند و روی صندلی‌های باریک ما را نشاندند، عده دیگر هم سوار شدند و بدین ترتیب... به سوی شهرستان غبار گرفته قم حرکت کردیم. تا حسن‌آباد گریستم، ناله کردم و گلوله اشک از چشمم روی لباسم می‌ریخت ، نمی‌دانم این همه اشک را از کجا داشتم! به حسن‌آباد که رسیدیم یعنی سه ساعت گریه کردن، آقا گفت « بس است دیگر، تحمل داشته باش » ساکت شدم و تا قم که هشت ساعت راه بود، بغض کردم و گلویم از شدت بغض درد گرفت ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 62-61 ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🔆شاخصه‌های حکومت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی 🔻راه مبارزه با طاغوت از علامه چیست؟ 🔹«از نظرگاه حکومت اسلامی، از مهمترین مظاهر اسلام به شمار میرود. دین اسلام اساس خود را بر اجتماع و حکومت نهاده است و بر تشکیل جامعه تاکید دارد. 🔸در حکومت اسلامی مد نظر علامه هدف، رسیدن به و میباشد. در این جامعه افراد بر حسب مقتضای قوای خویش، راه میانه را پیش میگیرند و نیازها و خواستههای مادی خود را در راستای بندگی الهی قرار میدهند. 🔹شاخصه‌های را میتوان در بعد شاخصه‌های نظری و شاخصه‌های عینی بحث نمود. علامه طباطبایی در تبیین ماهیت حکومت اسلامی، «»، «» و «» را از جمله شاخصه‌های نظری حکومت بر می‌شمارد. 🔸وی در بیان شاخصه‌های عینی حکومت اسلامی به «دو ساحتی بودن اهداف ساختار سیاسی (یعنی دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی)»، «حق‌گرایی و عدالت‌گستری» و «مردم‌سالاری(نقش حداکثری مردم در تدبیر حکومت)» اشاره می‌نماید. 🔹وی بیان می‌کند: «امر حکومت در زمان با شرایطی به مردم واگذار شده است. مستفاد از قرآن کریم این است که اولا مسلمین باید حاکمی برای خود تعیین کنند و حاکم اسلامی باید طبق سیره رسول الله حکومت نماید. 🔸سیره آن حضرت در حکومت بر اساس «» بود؛ نه بر اساس سنت سلطنت و پادشاهی. ثانیا حاکم اسلامی باید احکام اسلامی را بدون هیچ کم و کاستی حفظ کند. ثالثا، حاکم اسلامی باید در امورات جامعه با مردم مشورت کند.» 🔹علامه در مقابل نیز حق‌گریزی و تبعیت از باطل، ابتناء بر اکثریت یا اقلیت مستبد و را از مشخصات حکومتهای غیر اسلامی می‌داند. 🔸وی در زمینه مقابله با حکومتهای طاغوتی و قیام و علیه آنان با اقتباس از برخی اندیشمندان دیگر سه راهکار با روش تدریجی را ارائه میدهد: 🔹1. دعوت و ارشاد و بیان مواعظ به حاکمان حکومتهای اسلامی، 2. مقاومت مسالمت آمیز و سلبی، 3. جهاد و مبارزه.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص78-76) ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۷ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔻شیخ فضل الله در فکر حکومت اسلامی ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن 🔸شیخ_مشروطه‌خواه به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغ‌پراکنی غربی‌ها و غرب‌زدگان بود که برای پیش‌برد اهداف‌شان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند. اما هدف آنها چه بود؟ 🔸مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید: 🔸"وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیم‌السلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا باشند، واجب‌الاطاعه نخواهد بود. " 🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از اجتهاد ناب شیعی، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح مجلس شورا در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، مجتهد شیعه را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در ۱۳ رجب ۱۳۲۷ ق اعدام کردند.» 📚نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۷۰-۶۹ 👈🏻در اینستاگرام مارا دنبال کنید 📡https://www.instagram.com/p/B5tDmilAEfQ/ ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🌀 خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (10) ♨️ در سالگرد عروسی یک پسر دو ماهه 🔹... وارد منزل آقا سید احمد [لواسانی] شدیم. من با زن آقا سید احمد روی دوستی او با مادرم آشنا بودم، او با خوشرویی از ما استقبال کرد. من ذاتاً [خون] گرم و خوش برخورد هستم، نارحتی‌ها را هضم می‌کنم. من هم با او گرم گرفتم... او هم زن جوانی بود ولی یازده سال از من بزرگ‌تر بود. یک هفته در منزل آنها ماندیم تا یک خانه در خیابان ارم از آقا رحیم صفوی اجاره کردیم. این خانه حیاط نسبتاً بزرگی داشت و دارای چهار اتاق بود ... در اولین نامه برای مادرم نوشتم: اگر چه به غربت گرفتار شدم و غم دوری شما آزارم می‌دهد. اما دوست خوبی [آقا را] پیدا کرده‌ام و آقا برایم خانه‌ای با صفا اجاره کرده که چهارده گونه میوه دارد، برای من ناراحت نباشید. آن‌گاه میوه‌ها را شمردم: انگور، انجیر سیاه و زرد، انار، هلو، به، گلابی، سیب، آلبالو، آلوزرد و ... پسر اولم مصطفی، در این منزل متولد شد. ( بیست و یکم رجب سال 1349 ه.ق برابر با بیست یکم آذر 1309 ه.ش ) به این ترتیب در ماه رمضان سالگرد عروسی‌ام یک پسر دو ماهه داشتم و دیگر خودم را تا آخر تنها ندیدم. آقا به اعتبار اسم پدرش و خواسته من نام فرزندمان را مصطفی گذاردیم ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 62-63-64 ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
🚨۲۰۰ سال است که با مغالطه تاریخی رو به رو هستیم! 🔻مفهوم پریشی، مکان و زمان پریشی، متن پریشی، قالب پریشی و یکسان انگاری تاریخی برخی از دلایلی است که امروز ‌عده‌ای در فضای مجازی برای ما تصویرهای تاریخی مجازی می سازند. عده‌ای بدون داشتن تخصص و تبحر در حوزه تاریخ به هر نحو که بخواهند تاریخ و حوادث آن را تفسیر و به جامعه ارائه می دهند. 🔸جنبش‌ها در همه جهان دارای دو چهره رفع وضع موجود و دیگری تفویض نظام مطلوب است که در مرحله نخست گروه‌ها و چهره‌های بسیاری وارد می‌شوند که هر کدام از آنها اقداماتی نیز انجام می‌دهند اما باید بدانیم داستان جنبش‌ها در رفع وضع موجود یا به هم ریزی آن نیست اگر این موضوع منجر به تشکیل یک نظام بهتر نشود هیچ اقدام موثری انجام نشده است 🔻میرزا قیام خود را زمانی شروع کرد که ایران وضعیت به هم ریخته‌ای داشت و بسیاری از کسانی که آن دوران را مطالعه کردند به این موضوع اذعان دارند که چگونه ایران با چنین وضعیتی تجزیه و نابود نشده است. 🔸سرشاخه همه جنبش‌ها در ایران علما، روحانیت و چهره‌های مذهبی ضد استبداد و استعمار بودند، به همین دلیل دشمن به دنبال تخریب چهره‌ آنها در میان مردم بوده و امروز نیز این موضوع را به روش‌های دیگر دنبال می کند. 🌀
میرزا علت اصلی قیام خود را چهار چیز عنوان کرده و به دلیل وجود همین چهار مورد، رهبری، نهضت میرزا را مینیاتوری کوچک از انقلاب اسلامی توصیف می کنند، انقلاب راهکار نجات ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران (مبارزه با استعمار)، تحکیم مبانی حکومت ملی (مبارزه با استبداد) و محافظت از اصول و مبنای دین چهار علت قیام میرزا کوچک خان جنگلی بود.

🔻از عوامل شکست نهضت جنگل و مشروطه که امروز نیز انقلاب اسلامی به برخی از آن دچار شده نفوذ فرصت طلبان است. 🎙سخنرانی دکتر مظفر نامدار در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در حسینیه هنر رشت، آذر ۹۸ 👈🏻 متن سخنرانی را اینجا ببینید ⭐️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۸ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔰مجلس، عامل اصلاح مملکت 💢اگر مجلس شورا آن طورى كه ما بخواهيم ملى و اسلامى باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد؛ همه اين راديو تلويزيون‌ها اصلاح خواهد شد؛ همه اين ادارات تصفيه خواهد شد؛ يعنى ملت بايد تصفيه كند به وسيله اشخاصى كه مى‌فرستد. 📅امام خمینی(ره) | ۲۱ تیر ۱۳۵۸ ⭐️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۹ آذر ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser