eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اهداف پیدا و پنهان آمریکا و شاه از طرج رفراندوم و ارائه لوایح شش‌گانه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/15 🔻با نگاهى كوتاه به لوايح مورد پيشنهاد شاه، اين حقيقت به‏‏خوبى روشن مى‏شود كه امريكا مى‏خواست: 🔹1ـ نيروى عظيم ملى و را ـ كه بزرگترين خطر براى منافع استعمار در كشورهاى زير سلطه مى‏باشد ـ با رفرم «اصلاحات ارضى» و «سهيم كردن كارگران در منافع كارگاه‏ها» فلج و خلع سلاح كرده، پشت سر رژيم شاه قرار دهد. 🔸2ـ راه نفوذ و دخالت مستقيم ستون پنجم و عوامل بيگانه را كه به اسم « » و « »! در ايران فعاليت مى‏كنند به مجلس قانونگذارى به نام مرموز و مبهم «اصلاح قانون انتخابات» باز كند و بدين وسيله براى تصويب قوانين خلق‏الساعه، و ضدمردمى و نيز الغاى قوانينى كه براى شاه و ديگر عوامل بيگانه دست و پاگير است، راه را هموار سازد. 🔹3ـ جاسوس‏هاى ورزيده، ماهر و كارآزموده « » را همراه با جوانانى كه در « » زحمت مى‏كشيدند، به روستاها و دهات گسيل دارد و بدين‏وسيله از نفوذ انقلابيان و مبارزان در ميان روستانشينان جلوگيرى كند و مناطق روستايى را به وسيله جاسوس‏هاى كارآزموده كاملاً زيرنظر بگيرد و نيز روستانشينان را به و استعمارى آشنا سازد و شست‏وشوى مغزى دهد. 🔸4ـ به اسم « » به كارگران و دهقانان مختصر سواد خواندن و نوشتن آموخته، براى استخدام در كارخانه‏هاى مونتاژ خود كه مى‏خواهد براى غارتگرى هر چه بيشتر در ايران تأسيس كند و نياز مبرمى به كاگرِ تا حدى باسواد دارد، آماده سازد؛ و همان تئورى ‏داران_امريكايى را پياده كند كه «صنايع مونتاژ به خاطر ارزانى مزد كارگر در جهان سوم، به سود است.» 🔹5ـ زير پوشش « » و «تقسيم اراضى» كشاورزى ايران را بكلى مختل كند و ايران را به صورت بازار سياه براى فروش گندم و ديگر غلات و حبوبات امريكا درآورد. 🔸6ـ با شعارهاى پر زرق و برق و فريبنده «اصلاحات»، «انقلاب» و «الغاى رژيم ارباب ـ رعيتى» و...، به گفته «در جامعه اميدوارى پديد آورد» و بدين‏وسيله از خشم و نارضايتى توده‏ها نسبت به رژيم كاسته، از شاه قهرمانى افسانه‏اى دست كم همانند «نهرو»، « » و يا « » و « » در نزد ملت ايران بسازد! 🔹7ـ با به راه انداختن رفراندوم فرمايشى به ملت ايران وانمود كند كه پادشاه مملكت در رتق و فتق امور به افكار عامه مردم احترام مى‏گذارد، با همفكرى و همكارى ملت در راه ترقى و پيشرفت مملكت گام بر مى‏دارد و كوتاه سخن اينكه: «انقلاب شاه و ملت» است! نه به دست شاه و عليه ملت! 🔸8ـ با به راه انداختن رفراندوم زمينه را براى از رسميت انداختن اسلام در ايران، اجراى توطئه اسلام‏زدايى، ترويج فرهنگ استعمارى و دور كردن مردم از فرهنگ آزاديبخش و بيداركننده اسلامى هموار سازد، تا هر وقت كه سياست امريكا اقتضا داشت احكام قرآنى و قوانين اسلامى را با يک رفراندوم قلابى رسماً ملغا اعلام كند.(نهضت امام خمینی، ج1، ص251-250) 🇮🇷 @IRANeMOASER
▪️حضرت امام باقر علیه‌السلام سردمدار مقابله با تحریف 🔹مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۶ تیر ۱۳۵۷ 🔹شهید صدوقی در نامه‌ای سرگشاده به سخنان مغالطه‌آمیز در خصوص نبود زندانی بی‌گناه در ایران و همچنین پایان اعتراضات پاسخ داد. 🔸در ساعت 22:30 در پی ممانعت مأموران از مراجعه 50 نفر از اهالی شیراز به منزل تظاهراتی برپا کردید. 📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص360-359 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️طرح "اردن فلسطین است" ✅در سال 1982، دولت تحت رهبری یک متحد مشکوک خود یعنی مارونی‌ها را در لبنان به قدرت رساند و فلسطینی‌های لبنان و رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین (Plo) را مجبور کرد به اردن بروند و بدین‌ترتیب سیاست فلسطینی کردن اردن را در پیش گرفت (بدین‌وسیله اسرائیل می‌توانست با خیال راحت کرانه باختری را نگه دارد) ولی این سیاست منجر به فاجعه‌ای بزرگ برای اسرائیل شد و باعث شد که مخاصمه چریکی در جنوب لبنان و شمال اسرائیل به مدت 18 سال دیگر ادامه یابد. این تقریباً یک رسوایی برای طرح وزیر دفاع اسرائیل، آریل شارون تحت عنوان اردن فلسطین است بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اعلامیه قاطع امام خمینی در رد رفراندوم آمریکایی شاه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/16 بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم 🔹هر چند ميل نداشتم مطلب به اظهار نظر برسد، لهذا مصالح و مفاسد را به‏‏وسيله آقاى به اعليحضرت تذكر دادم و انجام وظيفه نمودم و مقبول واقع نشد. اينک بايد به تكليف شرعى عمل كنم. 🔸به نظر اينجانب اين رفراندوم كه به لحاظ رفع برخى اشكالات به اسم « » خوانده شده، رأى جامعه روحانيت اسلام و اكثريت قاطع ملت است در صورتى كه تهديد و تطميع در كار نباشد و ملت بفهمد كه چه مى‏كند. 🔹اينجانب عجالتاً از بعضى جنبه‏هاى شرعى آن‌كه اساساً يا تصويب ملى در قبال اسلام ارزشى ندارد و از بعضى اشكالات اساسى و قانونى آن براى مصالحى صرف‏نظر مى‏كنم. فقط به پاره‏اى اشكالات اشاره مى‏نمايم: 🔸1ـ در قوانين ايران رفراندوم پيش‏بينى نشده و تاكنون سابقه نداشته جز يک مرتبه، آن هم از طرف مقاماتى غيرقانونى اعلام شد و به جرم شركت در آن جمعى گرفتار شدند و از بعضى حقوق اجتماعى محروم گرديدند. معلوم نيست چرا آن وقت اين عمل «غيرقانونى» بود و امروز قانونى است!؟ 🔹2ـ معلوم نيست چه مقامى صلاحيت دارد رفراندوم نمايد و اين امرى است كه بايد قانون معين كند. 🔸3ـ در ممالكى كه رفراندوم قانونى است بايد به قدرى به ملت مهلت داده شود كه يک‏يک مواد آن مورد نظر و بحث قرار گيرد و در جرايد و وسايل تبليغاتى، آراى موافق و مخالف منعكس شود و به مردم برسد نه آنكه به‏طور مبهم با چند روز فاصله بدون اطلاع اجرا شود. 🔹4ـ رأى‏دهندگان بايد معلومات‌شان به اندازه‏اى باشد كه بفهمند به چه رأى مى‏دهند؛ بنابراين اكثريت قاطع، حق رأى دادن در اين مورد را ندارند و فقط بعضى اهالى شهرستان‏ها كه قوه تشخيص دارند صلاحيت رأى دادن در مواد شش‌گانه را دارند كه آنان هم بى‏چون و چرا مخالف هستند. 🔸5ـ بايد رأى دادن در باشد و بدون هيچ‏گونه فشار و زور و تهديد و تطميع انجام شود و در ايران اين امر عملى نيست و اكثريت مردم را سازمان‏هاى دولتى در تمام نقاط و اطراف كشور ارعاب كرده و در فشار و مضيقه قرار داده و مى‏دهند. اساساً پيش آوردن رفراندوم براى آن است كه تخلفات قانونى قابل تعقيب، كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مى‏شوند لوث شود و كسانى كه در مقابل قانون و ملت مسئول هستند، اعليحضرت را اغفال كرده‏اند كه به نفع آنان اين عمل را انجام دهند. 🔹اينان اگر براى ملت مى‏خواهند كارى انجام دهند چرا به برنامه اسلام و كارشناسان اسلامى رجوع نكرده و نمى‏كنند تا با اجراى آن براى همه طبقات، زندگى مرفه تأمين شود و در دنيا و در آخرت سعادتمند باشند. 🔸چرا درست مى‏كنند؟ كه حاصل دسترنج زارع را ببرند. با تأسيس اينچنين صندوق تعاونى بازار ايران بكلى از دست مى‏رود و و به خاك سياه مى‏نشينند و در نتيجه ساير طبقات نيز به همين روز مبتلا مى‏شوند. 🔹اگر ملت ايران تسليم شوند و از دولت‏ها بخواهند را با نظر علماى اسلام اجرا كنند، تمام ملت در رفاه و آسايش زندگى خواهند كرد. مقامات روحانى براى قرآن و مذهب احساس خطر مى‏كنند. به نظر مى‏رسد اين رفراندوم اجبارى مقدمه براى از بين بردن مواد مربوط به مذهب است. علماى اسلام از عمل سابق دولت راجع به انتخابات انجمن‏هاى ايالتى و ولايتى براى اسلام و قرآن و مملكت احساس خطر كرده‏اند و به نظر مى‏رسد كه همان معانى را دشمنان اسلام مى‏خواهند به دست جمعى مردم ساده‏دل اغفال شده اجرا كنند. علماى اسلام وظيفه دارند هر وقت براى اسلام و قرآن احساس خطر كردند، به مردم مسلم گوشزد كنند تا در پيشگاه خداوند متعال مسئول نباشند. 🔸از خداوند متعال حفظ قرآن مجيد و استقلال مملكت را خواهانيم. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى (نهضت امام خمینی، ج1، صص261-260) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۷ تیر ۱۳۵۷ 🔹بازاریان تبریز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم این شهر خواستند در مراسم صبح 57.4.18 در مسجد جامع شرکت کنند. 🔸در پایان امروز مراسمی به مناسبت شب میلاد امام حسین (ع) با شرکت هزار نفر در مسجد ملک کرمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان هنگام خروج از مسجد در حمایت از امام شعار دادند و تظاهرات کردند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361-360 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بخشی از پیامدهای یک اعلامیه انقلابی 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/17 🔹هنوز ساعتى از نشر و پخش اعلاميه امام علیه [رفراندوم آمریکایی شاه] نگذشته بود كه موج عظيم و خروشانى تهران را فراگرفت. بازارى‏ها و كسبه دست از كسب و كار كشيده به خيابان‏ها ريختند. 🔸فرياد «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» در آسمان تهران طنين افكند، بازار يكسره تعطيل شد، مغازه‏ها و دكاكين قسمت عمده جنوب تهران تا حومه توپخانه، سرچشمه و بهارستان نيز بسته شد؛ عده‏اى از مردم به خانه آقاى خوانسارى در بازار تهران رفتند و از او خواستند كه با شركت در تظاهرات اسلامى و ضد استعمارى مردم تهران، عملاً در برابر «رفراندوم» شاه موضع‏گيرى كند. 🔹او نيز اين درخواست را اجابت كرد و به اجتماع عظيم توده‏ها پيوست، اجتماعى كه نظير آن را تهران كمتر به خود ديده بود، اجتماعى كه در آن پابرهنه‏هاى جنوب شهر، بازاريان، روحانيان، دانشجويان و... به هم پيوستند و دوش به دوش يكديگر در راه هدفى مقدس و واحد حركت كردند. 🔸سيل خروشان جمعيت از ميدان بارفروشى، بازار، دانشگاه و خيابان‏هاى دور و نزديک شمال و جنوب تهران به سوى خيابان بوذرجمهرى، نوروزخان و سه راه سيروس كه مركز اجتماع تظاهركنندگان عليه رفراندوم بود سرازير شد و هر لحظه فزونى مى‏يافت. آقاى خوانسارى و انبوهى از علما و روحانيان تهران در پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مى‏كردند. شعارهاى: «نصر من‏اللّه‏ و فتح قريب ـ انا فتحنا لك فتحاً مبينا ـ رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» گوش فلک را كر مى‏كرد. از پليس و مأموران انتظامى هيچ‏گونه اثرى نبود. 🔹اجتماع عظيم و با شكوه مردم مسلمان تهران از خيابان بوذرجمهرى عبور كرد و به منزل آقاى بهبهانى كه در نزديك سه راه سيروس قرار داشت رسيد. آقاى بهبهانى از منزل خارج شد و به استقبال مردم و علما شتافت و به آنان خوشامد گفت! انبوه تظاهركنندگان وارد منزل آقاى بهبهانى شدند. صحن حياط، اندرون و بيرونى، اتاق‏ها و حتى پشت بام منزل ايشان مملو از جمعيت شد. 🔸كوچه‏هاى اطراف منزل نيز تا سه راه سيروس از جمعيت موج مى‏زد و شعار «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» مرتب داده مى‏شد. در اين هنگام آقاى فلسفى پشت ميكروفن قرار گرفت و مردم را دعوت به آرامش و سكوت كرد تا بتواند سخن براند. 🔹او در حال ايستاده و «تحت الحنک» عمامه را باز كرده (كه نشانه حركت و خروش و انقلاب است) سخنان خود را با آيه شريفه « فليحذر الذين يخالفون عن أمره ان تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم » آغاز كرد و از خطراتى كه اسلام، استقلال ايران و جامعه اسلامى را تهديد مى‏كند خبر داد، از برنامه‏ها و نقشه‏هاى رژيم عليه اسلام سخن گفت و خطاب به مردمى كه در آنجا اجتماع كرده بودند، فرياد سرداد: «اگر شما بدانيد كه در زير سرپوش اين رفراندوم چه جنايتى مى‏خواهند مرتكب شوند، ديوانه مى‏شويد! با اين رفراندوم بار ديگر مى‏خواهند حسين را بكشند، زينب را اسير كنند و صحراى كربلايى بر پا كنند (در اينجا آقاى حاج شيخ عباسعلى اسلامى از ميان جمعيت فرياد كشيد: آقاى فلسفى! اين چند جمله آخر را تكرار بفرماييد. 🔸ايشان نيز بار ديگر تكرار كرد)... شما وظيفه داريد امروز در سراسر تهران فرياد بزنيد كه «ايران كشور خفقان است. مرگ بر خفقان...» بازار هم از امروز براى مدت سه روز به نشانۀ اعتراض و استنكار از رفراندوم غير قانونى تعطيل خواهد بود و...». 🔹در اين هنگام اعلاميه مشترگ آقايان خوانسارى و بهبهانى داير بر تحريم رفراندوم كه در همان جا صادر شده بود به دست آقاى فلسفى داده شد و ايشان متن آن را براى مردم خواند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص263-262) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۸ تیر ۱۳۵۷ 🔹حضور آیت‌الله قاضی طباطبائی به همراه 500 نفر از مردم تبریز به منظور برگزاری مراسمی با سخنرانی . بنی‌احمد سخنرانی خود را منوط به اجازه مقامات دولتی دانسته بود و با تذکرات ساواک از سخنرانی منصرف شد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361 🇮🇷 @IRANeMOASER
سخن سردبیر46.pdf
424.9K
📍واقعه کوی دانشگاه؛ نشانه‌ای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران 🔴سالگرد فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ 🔰گزیده‌ای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد: ⬅️«...آتش‌افروزی‌هایی که سکولارهای بی‌پروایی چون ، ، ، ، و سایر همپالکی‌های این‌ها در درون دولت خاتمی ایجاد می‌کردند و در نهایت به ، واقعه ، واقعه حجاریان و از همه مهم‌تر واقعه منجر شد، نشانه‌های همان نبردی بود که امریکایی‌ها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشده‌ای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنه‌های رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394) 🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله 🇮🇷 @IRANeMOASER
📃امام خمینی و تبیین ظرفیت سیاسی-بین‌المللی روز عرفه ✳️مشکل مسلمین همین است که اختلاف‏‎ ‎‏انداخته‌اند بین‌شان. و بعد از جنگ عمومی این نقشه کشیده شد و قدرت اسلام را دیدند و‏‎ ‎‏نقشه کشیده شد و دولت‌های اسلامی را از هم جدا کردند و مسلمین را با هم مخالف کردند‏‎ ‎‏و دولت‌های اسلامی با هم دشمن شدند. این مشکلی است که حل باید بشود. این مشکلی‏‎ ‎‏است که در روز عید و در در پناه خانه خدا باید حل بشود. این مشکلی است که‏‎ ‎‏سران قوم مجتمع بشوند در مکه معظمه، امر خدای تبارک و تعالی را اطاعت کنند و با هم‏‎ ‎‏در آن‌جا اجتماع کنند و با هم مشکلات خودشان را در میان بگذارند و غلبه کنند بر‏‎ ‎‏مشکلات خودشان. (صحیفه امام، ج13، ص279) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢واقعه کوی دانشگاه؛ نشانه‌ای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران 🔴سالگرد فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ گزیده‌ای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد: 🔰«...آتش‌افروزی‌هایی که سکولارهای بی‌پروایی چون ، ، ، ، و سایر همپالکی‌های این‌ها در درون دولت خاتمی ایجاد می‌کردند و در نهایت به ، واقعه ، واقعه و از همه مهم‌تر واقعه منجر شد، نشانه‌های همان نبردی بود که امریکایی‌ها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشده‌ای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنه‌های رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394) 🖊متن کامل مقاله 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مبارزه منفی مردم قم علیه شاه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/18 🔹به دنبال پخش اعلاميه امام بر ضد در قم، و آگاهى اهالى شهر از تعطيلى و تظاهرات پرشكوه مردم پايتخت عليه رفراندوم شاه، بعدازظهر روز سه‏شنبه دوم بهمن 1341، بازار قم نيز تعطيل شد. 🔸بازاريان پس از بستن بازار، به منازل علما روى آوردند و پشتيبانى خود را از خواسته‏ها و آرمان‏هاى مراجع دينى اعلام داشتند و براى مقابله با رفراندوم شاه از آنان كسب تكليف كردند. 🔹امام در پاسخ به احساسات شديد انبوه مردمى كه در منزل او اجتماع كرده بودند و از وظيفه خود در برابر لوايح شش‌گانه رژيم پرسش مى‏كردند، سخنرانى كوتاهى ايراد كرد و به آمادگى، وفادارى و پشتيبانى نسبت به اسلام و آرمان‏هاى اسلامى ارج نهاد و از عموم مغازه‏دارهاى قم دعوت كرد كه ـ همانند ديگر بازارى‏ها ـ دست از كسب و كار بكشند و از خانه‏هايشان بيرون نيايند و بدين‏وسيله به پيشنهاد نامشروع هيأت حاكمه پاسخ منفى بدهند و دست رد بر سينه دشمن بزنند. 🔸نظر امام از اين پيشنهاد علاوه بر مبارزه منفى با رفراندوم قلابى نشان دادن درجه تنفر و انزجار اهالى قم نسبت به شاه بود كه مى‏خواست در چهارم بهمن به قم بيايد و دستگاه ساواک و فرماندارى قم سخت در تكاپوى تدارك جشن و چراغانى براى استقبال از او بودند؛ نيز مى‏خواست با بيرون نيامدن مردم از خانه‏هايشان، راه بهانه‏گيرى دستگاه جاسوسى شاه براى ايجاد آشوب و بلوا و حمله به مردم به‌كلى بسته شود. 🔹روز چهارشنبه سوم بهمن 1341، شهر مذهبى قم، شاهد و چشم‌گيرى بود كه نظير آن را كمتر به خود ديده بود، در روزهاى تعطيل رسمى، مانند عاشورا و بيست و يكم رمضان بقالى‏هاى كوچه ـ پس كوچه‏ها و سوهان‏فروشان اطراف صحن مطهر‏‏ كه وقت فروش‌شان مى‏باشد ـ غالباً نمى‏بندند؛ ليكن در اين روز حتى در پس كوچه‏هاى قم نيز، يک مغازه باز به چشم نمى‏خورد، مغازه‏ها بسته، خيابان‏ها خلوت، و از رفت‏وآمد و جوش و خروش هر‏‏روزه خبرى نبود. 🔸اندوه و عزايى گنگ و مبهم، سراسر شهر را فرا گرفته بود. عكس قدى و بزرگى از امام خمينى كه « » كشيده و زيبايى و هنر خاصى در آن به كار برده بود در ميدان آستانه جلب نظر مى‏كرد. 🔹دستگاه جاسوسى «ساواک» و ديگر مقامات دولتى قم از وضعى كه به وجود آمده بود، سخت نگران و خشمگين بودند، بنا بود روز بعد، شاه وارد قم شود و مورد استقبال گرم و پرشور اهالى و علما و روحانيان قرار گيرد! ليكن قم به صورت شهرى عزادار و ماتم‏زده درآمده بود...(نهضت امام خمینی، ج1، صص274-273) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۹ تیر ۱۳۵۷ 🔹ملاقات ری ویکو، سردبیر ارشد نشریه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا با آقای در قم 🔸همدردی آیت‌الله گلپایگانی با خانواده زندانیان سیاسی محبوس در اصفهان که در خانه آقای متحصن شده بودند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص362 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔹عید قربان، عیدی است که انسان‌های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می‌اندازد؛ قربانگاهی که درس و در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می‌دهد ،این پدرِ توحید و بت‌شکن جهان، به ما و همه انسان‌ها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ تیر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شهر اسلامى قم از شاه استقبال نكرد 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/19 🔹شب چهارم بهمن 1341 ماشين‏هاى شركت واحد، صدها كماندوى ورزيده و كارآزموده و كارشناسان را به قم آورد، و تمام خيابان‏ها، ميدان‏ها، گلدسته‏هاى حرم و مساجد و نيز ساختمان‏هاى بلند حومه آن، از طرف آنان، اشغال و تحت‏نظر قرار گرفت. 🔸روز چهارم بهمن، شهر به صورت يک پايگاه نظامى درآمده بود، مأموران انتظامى و سربازان تا دندان مسلح و سربازان گارد كه به قم اعزام شده بودند، در سراسر خيابان‏ها و بسيارى از كوچه‏ها گماشته شدند و رفت و آمدها را زير نظر گرفته، به شدت كنترل مى‏كردند؛ منازل برخى از علما، مدارس دينى و مراكز حساس شهر در محاصره پليس مخفى و كارآزموده «ساواک» قرار گرفت؛ تانک‏ها و كاميون‏هاى نظامى مجهز به مسلسل‏هاى سنگين در اطراف صحن مطهر و در سر چهارراه‏ها مستقر شده بود؛ در بالاى مناره‏ها و گلدسته‏ها و پشت‏بام‏هاى بلند، سربازان با مسلسل سنگر گرفته بودند. ميدان آستانه از كماندوها و نظاميانى كه با لباس مبدل، به اسم «اهالى شاه‏دوست قم»! فرياد جاويد شاه سر مى‏دادند انباشته بود. از مردم و رفت و آمدهاى هر‏‏روزه و جنب و جوش‏هاى صبحگاهى خبرى نبود. 🔹برخلاف همه روزه كه ميدان آستانه و جلوى درب مدرسه فيضيه و خان، از روحانيان، زوار و مردم قم موج مى‏زد، آن روز چيزى به چشم نمى‏خورد. گويا شهر از سكنه خالى شده بود! 🔸اين تنها مردم و روحانيان نبودند كه با بيرون نيامدن از خانه و خوددارى از استقبال از شاه تنفر و انزجار خود را از ديكتاتور ايران به نمايش گذاشتند، بلكه برخى از مقامات رسمى و وابسته به رژيم ـ چون ابوالفضل مصباح، توليت آستانه قم ـ نيز به عنوان اينكه امام خمينى استقبال از شاه را تحريم كرده است، در صف مردم قرار گرفتند، از رفتن به استقبال شاه سرباز زدند و از منزل بيرون نرفتند. او بر اثر اين موضع‏گيرى مردمى، مبغوض شاه واقع شد و از قم تبعيد گرديد. او به اراده ملوكانه از توليت آستانه معزول شد و شخص شاه توليت آستانۀ قم را چون ديگر مناصب اجتماعى غصب كرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص288-287) 🇮🇷 @IRANeMOASER