♨️شاگرد دلباخته مکتب امام
🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ایام سالگرد ارتحال آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی
مقابله مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی با دارالتبلیغ
نقش آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی در انتشار آثار امام خمینی
اعتراض امام خمینی به درج القاب برای ایشان
ملاقات شهید سیدمصطفی خمینی و حاج آقا مجتبی تهرانی با آیتالله حکیم
بازگشت آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی به ایران
اعتماد امام به سرمایه ایمانی مردم ایران
مذاکرات امام و علما در مبارزات انجمنهای ایالتی و ولایتی
رابطه علمی امام خمینی و آیتالله بروجردی
شاهبازی را کنار بگذارید
آیتالله کاشانی: در قم اگر ملایی باشد همین حاج آقا روحالله است
امام و میرزا مهدی اصفهانی
سند: پاسخ امام به نامه مرحوم حاج آقا مجتبی و تعیین نام کتابخانه
سند: اعتراض امام به حاج آقا مجتبی تهرانی بابت درج القاب برای ایشان در کتاب تحریرالوسیلة
مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۵ دی ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۵ دی ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۵ دی ۱۳۶۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیتالله مصباح
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /1
🔹25شهریور1393، یکی از سایتهای خبری غربگرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیتالله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام میدانستند.
🔸این خاطره، همچون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد و اسناد و استنادات کتاب #عمار_انقلاب این قبیل مطالب خلاف واقع را بهخوبی نقد و حلاجی کرده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در همان ایام صدور این خاطره از زبان آقای رفسنجانی گفت: «اگر واقعاً این اظهارات از آقای هاشمی درباره آقای مصباح بوده باشد، عجیب است چرا که خود ایشان هم میدانند که آقای مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد.
🔸ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) به آیتالله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت، تصریح کرد: آیتالله مصباح از ارکان اصلی #جامعه_مدرسین بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اینکه آقای هاشمی حرف دیگری میزند، اشتباه است.
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیتالله مصباح بصیرت مبارزاتی داشتند، گفت: یکی از اختلافات آقای مصباح و هاشمی درباره #سازمان_مجاهدین یا همان #سازمان_منافقین بود؛ آیتالله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت از سازمان مجاهدین(منافقین) را حرام میدانستند اما آقای هاشمی در برههای برخلاف نظر آقای مصباح بعضاً از این گروه حمایت میکرد. لذا آقای مصباح حمایت از این سازمان را حرام میدانست نه مبارزه با شاه را. بهتر است به جای تخریب شخصیت بزرگورا و بصیری چون حضرت آیتالله مصباح از گذشته درس گرفته شود.
🔸ایشان با بیان اینکه اسناد دقیق، کامل و قابل توجهی از سابقه مبارزاتی آیتالله مصباح وجود دارد، گفت: برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیتالله مصباح را را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری میکرد. امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیههای علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست.
🔹استاد سیدحمید روحانی خاطر نشان کرد: وقتی نشریه بعثت منتشر می شد، آقای مصباح به دلیل آنکه این نشریه را آلوده به تفکرات آقای #شریعتمداری میدانست تصمیم گرفت نشریه #انتقام را منتشر کند که در این زمینه اصطحکاک بین آقای هاشمی و مصباح به وجود آمد و بعدها مشخص شد که نظر آقای مصباح درست بوده است؛ درباره حمایت از سازمان مجاهدین نیز همین طور شد و مشخص شد که تحلیل آیتالله مصباح درباره این گروه چقدر دقیق بوده است.(خبرگزاری تسنیم، 26شهریور1393)
خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی»
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴هاشمی رفسنجانی و نامحرم دانستن مردم
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /2
🔹با مطالعه خاطرات آقای هاشمی مشخص میشود که نویسنده آن در این خاطرهنویسیها با #مردم بیپرده، صاف و شفّاف سخن نگفته است و حتی در مواردی عادی و پیشپا افتاده با پردهپوشی، #نهانكاری، سربسته و آهسته گذاشته و گذشته است، گویی #ملّت_بزرگ_ایران را كه امام قدس سره الشریف با همه وجود به آنها عشق میورزید و آنها را محرم راز میدانست، نامحرم میداند!
🔸جناب #هاشمی_رفسنجانی در جایجای خاطرات خود تلاش كرده است پیرامون رویدادها و جریانهای تاریخی دوران انقلاب اسلامی با پردهپوشی و پنهانكاری قلم بزند و سخن بگوید. البته آوردن برخی از موضوعات و رویدادهای سیاسی شاید در یک برهه زمانی به #مصلحت امنیت كشور و نظام نباشد و برای بازگو كردن آن به گذر زمان نیاز باشد، لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود برخی از جریانها و رویدادها را سربسته گذاشته و گذشته است كه نهتنها جنبه اسرار و امنیتی نداشته، بلكه توضیح آن برای مردم میتوانست یک سلسله واقعیتهای تاریخی را روشن كند تا برای نسل امروز و نسلهای آینده درس عبرت باشد.
🔹از این دست جریان، دستگیری و مرگ شیخ #حسن_لاهوتی در سال ١٣۶٠ است كه در پرده ابهام مانده و تاكنون نیز كسی برای مردم توضیح نداده است كه نامبرده چرا دستگیر شد و چگونه درگذشت؟! در آن روزها این خبر را كه لاهوتی بر سر هواداری از #سازمان_مجاهدین_خلق ! با امام و نظام #جمهوری_اسلامی مشكل پیدا كرده و در صف مخالفان قرار گرفته است همگان دریافتند، لیكن علت دستگیری و بازداشت او از سوی #دادستان_انقلاب_اسلامی و مرگ او در زندان در همان ساعتهای اولیهای كه بازداشت شده بود، تاكنون برای ملّت ما روشن نشده و در پرده ابهام مانده است.
🔸انتظار میرفت كه جناب هاشمی رفسنجانی چون با این جریان از نزدیك درگیر بوده است، بیپرده و #شفّاف واقعیتها را آشكار سازد و مردم را در متن این رویداد تاریخی قرار دهد. بیتردید شرح و بیان موضع سیاسی آقای لاهوتی و اینكه چرا دادستان انقلاب اسلامی او را بازداشت كرد و آیا مرگ او به علت #خودكشی یا سكته بود، از مسائل مهم امنیتی و اطّلاعاتی نیست كه بازگو كردن آن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نباشد لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود این جریان را به گونهای سربسته، پیچیده و با پردهپوشی و نهانكاری مطرح میكند و میگذرد كه جز رازداری برای یک خطاكار و در تاریكی نگاه داشتن مردم، نامی نمیتوان بر آن نهاد.(برگرفته از کتاب روایتهای ناروا، فصل دوم)
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفینامه خانوادگی؟!
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /3
🔹آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرهنویسیهای خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بیمناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطرهنویسیها مطرح كردن و معرفی كردن #نورچشمیها ، #آقازادهها، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از #تاریخ_ایران و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است:
🔸«... مهدی و یاسر از اینكه در صف اول نماز [جمعه] دیده میشوند خیلی خوشحال بودند...
🔹... #یاسر و #مهدی از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند...
🔸...مهدی و یاسر به برفبازی در باغچه مشغولاند، گاهی هم دعوا میكنند...
🔹... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید...
🔸... بچهها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند...
🔹... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!...
🔸... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعةالصادق رفتند...
🔹... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچهها هم آمدند. مهدی و یاسر از اینكه در فیلم و در صف اول نماز دیده میشدند خیلی خوشحال بودند...
🔸... عفت به خانه فائزه رفت...
🔹...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند...
🔸...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس میرفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...»
🔹جناب هاشمی رفتن #محسن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است:
🔸«... جالب است كه #عفت هم با صبر و منطق برخورد میكند و با اینكه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچههایش را متحمّل نمیشود، در این مورد اظهاری نمیكند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه میروند وجود دارد...»
🔹لیكن به نظر میرسد این رفتن به جبهه جنبه #نمایشی داشته و بازدیدی از #مناطق_جنگی بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار #قرارگاه_كربلا شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از #معدن_اورانیوم در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایتهای ناروا، فصل دوم)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻ژست رهبری و فرماندهی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /4
🔹از دیگر نكتههایی كه در خاطرات #جناب_هاشمی فراوان خودنمایی میكند، ادعای رهبری و راهنمایی در نهضت و انقلاب، حتی در مورد امام است؛ اینگونه داعیهها و خودنماییها در لابهلای خاطرهگوییها در شرایطی مطرح میشود كه در كارنامه او هیچگونه نمونهای از درایت، مدیریت و توانایی برجسته در امور كشوری و كشورداری و ابتكار عمل در عرصه سیاسی و زمامداری و نیز در عرصه جنگ و جبهه دیده نمیشود و از نقش فرماندهی ایشان در دوران #دفاع_مقدس- با اینكه جانشینی فرماندهی كل قوا را بر دوش داشته است- نكتههای برجستهای روایت نشده است و اصولاً در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی كمتر حضور داشته و بیشتر با #كنترل_از_راه_دور تنها از پیشرفتها و پسرفتها آگاهی مییافته است. البته در این مورد نیز غالباً شادروان حاج #سید_احمد_خمینی خبرهای تازه و دست اول به ایشان میدادهاند. (برگرفته از کتاب روایتهای ناروا، فصل دوم)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴نادیده انگاشتن ویژگیهای برجسته امام
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /5
🔹آنانكه امام را از نزدیک دیده و چند صباحی با ایشان دیدار و گفت و گویی داشتهاند میدانند كه در گفتار و كردار ایشان نكتههای گرانبهایی نهفته بود كه به انسانها درس میداد و آنانی كه آمادگی داشتند میتوانستند از رفتار و كردار ایشان درسها بیاموزند و پند بپذیرند و در راه خودسازی از آن بهرهها بگیرند، از این رو میبینیم برخی از طلّابی كه در #نجف_اشرف پای درس امام مینشستند و با امام دیدار و گفت و گویی داشتند از ویژگیهای امام خاطرههایی دارند كه اگر نتوانستند از آن الگو بگیرند، دست كم برخی از آن را در مصاحبهها و نوشتههای خود بازگو كردهاند كه اكنون زیر عنوان ویژگیهای امام به چاپ رسیده و منتشر شده است.
🔸در مورد خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی پرسش این است كه جناب ایشان در درازای ده سال آزگار دیدار و گفت و گو با امام آیا نكتههای برجسته، آموزنده و در خور بهرهگیری در گفتار و كردار امام ندیدند كه در خاطرات خود از آن یاد كنند یا اینكه پرداختن به ویژگیها و برجستگیهای امام را دون شأن خود میدانستند و بیاعتنا از كنار آن گذشتند؟
🔹آخر كسی كه در خاطرات خود حتی #شوخیهای_بیاهمیت_خانوادگی را برجسته كرده و آورده است چگونه امكان دارد در آن سالهای متمادی كه نامبرده با امام در ارتباط بود سخنی بدیع و آموزنده از امام نشنیده باشد كه در خاطراتش بازگو كند تا نسل امروز و نسلهای آینده از آن بهره گیرند و الهام پذیرند؟ (برگرفته از کتاب روایتهای ناروا، فصل دوم)
🇮🇷 @IRANeMOASER
معرفی کتاب روایتهای ناروا
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /6
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری رجال سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجاست که #رجال_سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش میکنند در پیروزیها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکستها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخنگاران متعهد و متولیان #ثبت_صادقانه_تاریخ سخت میکند و باعث میشود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخپژوهان قرار گیرد.
🔸در میان شخصیتهای مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام #هاشمی_رفسنجانی مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیتهای سیاسی عالی قرار داشت...
متن کامل معرفی کتاب
راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
📞تلفن: 32934990-025
خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی»
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زنگ تاریخ
◀️رژیم شاه سعی کرد با هتاکی و اهانت امام را از صحنه خارج کند
#سیدحمیدروحانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «چرا امام خمینی (رحمهالله) تا قبل از سال ۴۱ وارد صحنهی مبارزه نشدند؟»
🔻 قسمتی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در دفتر مقام معظم رهبری-قم - 13دی1402
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «سه دستور مهم امام خمینی (رحمةاللهعلیه) برای #جهاد_تبیین»
🔻 قسمتی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در دفتر مقام معظم رهبری-قم - 13دی1402
🇮🇷 @IRANeMOASER
📜۶۰ سال پیش در چنین روزی
📆یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۴۲
⁉️دولت پول نداد! مدیران و معلمان از جیب خود نفت مدارس را تامین کردند
🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️به بهانه سالگرد صدور فرمان #کشف_حجاب
📍 زمینه سازی توسط کتاب و سینما و تلویزیون
🔹البته ماجرای کشف حجاب و تغییر شکل پوشش ملی به لباس و پوشش غربی و دیگر سبک و آیین های زندگی و رفتاری که با تهاجم فرهنگی غرب به جامعه ایرانی تحمیل شد پیش از اجرایی شدن یک دوره زمینه سازی ذهنی را پشت سر گذارده بود.
🔸از اوایل دوران قاجار با انتشار نشریات و کتابهایی توسط عوامل تشکیلات فراماسونی و رواج تئاتر جدید و شعر و رمان نو و نقاشی مدرن و معماری و لباس و لوازم و ابزارها و تجملات زندگی غربی و سپس دانشگاه و کتابها و جراید و سینما و.... برای ترویج تجدد ،وارداتی در واقع به نوع سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم هجوم برده و اذهان آنها را آماده پذیرش هر طرح و برنامه استعماری نمودند. احسان یارشاطر بهائی معروف وابسته به دربار شاه در گفت و گویی به سال ۱۳۹۴، به زمینه چینی رفتارهای غیراخلاقی و سبک زندگی غربی توسط سینما و رسانه های مانند آن اذعان کرد و ... اصولا اقتباس تمدن غربی اول با چیزهای بی آزاری مثل قاشق و چنگال شروع میشود و به تدریج مسئله کت و شلوار و حجاب پیش میآید... اینها در کنار هم به مرور ذهنیت و خواستهای جامعه را عوض میکند . یعنی هر مرحله نتیجه مرحله پیش از خود است کشف حجاب به هر حال در ایران اتفاق می افتاد؛ ولی خیلی طول میکشید... وقتی شعرا در ذم حجاب شعر گفته اند و فیلمهای سینمایی هم تصویر زن بی حجاب و شکل و شیوه حضورش را در جامعه به صورتی مثبت نشان داده اند جامعه در برخی سطوح و تا اندازه هایی آمادگی پذیرفتن چنین فرمانی را دارد...
🔹وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها مانند مطبوعات و کتاب و تئاتر و سینما و... مهمترین نقش را در این میان ایفا کرده و پیش از هر اقدام رسمی و علنی زمینه های ذهنی آن را در جامعه به وجود آوردند. در همین جهت بود که نخستین ایستگاه تلویزیونی در ایران با مدیریت حبیب ثابت ( یکی از اعضای ارشد محفل بهائیت ایران ) برپا گردید و رادیو توسط سازمان ماسونی ( پرورش افکار ) تاسیس شد. برای ورود سینما به ایران و تولید فیلم و گسترش آن نیز جمعی از اعضای تشکیلات فراماسونری و بهائیان به همراه عناصر درباری مشارکت داشتند.
📍 پروژه کشف حجاب کلید خورد
🔹علی اصغر حکمت در کتاب خاطراتش تحت عنوان سی خاطره از عصر فرخنده «پهلوی» شرح کاملی از ماجرای کشف حجاب و تمهیداتی که برای اجرای آن اندیشیده بود، میدهد حکمت که ۶ سال متمادی بین سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۷ بر منصب بسیار حساس وزارت معارف تکیه زده بود از تیرماه ۱۳۱۳ با طرح موضوع در جلسه هیئت وزیران و سپس تشکیل کانون ،بانوان پروژه کشف حجاب را کلید زد. وظیفه این کانون آنچنان که حکمت در خاطراتش ذکر کرده است آماده سازی افکار عمومی برای اجرای طرح کشف حجاب بود. حکمت در گوشه گوشه خاطراتش خود را نفر اول در قضیه کشف حجاب معرفی نموده است. حتی مینویسد که روز و مکان جشن ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ برای مراسم علنی کشف حجاب و حضور خاندان سلطنت در این مراسم را ، وی به رضاخان پیشنهاد داده پیش از آن در اوایل سال ۱۳۱۴ شخص علی اصغر حکمت زمینه های طرح استعماری فوق را از شیراز و مدرسه شاهپور این شهر آغاز نموده بود. به این صورت بود که
🔸... عده ای از دختران جوان بر روی سن ظاهر گشته به ناگاه برقع از روی برگرفتند و با چهره ای باز و گیسوانی نمایان، پایکوبی را آغاز کردند.
📍مقاومت مردم مسلمان در برابر کشف حجاب
🔹خوشبختانه این توطئه ضد اسلامی و ضد ملی همچون همیشه با مقاومت اقشار متدین و به ویژه روحانیت مبارز مواجه گشت . به گواهی اسناد برجای مانده مانع اصلی بر سر راه پیشرفت طرح استعماری کشف حجاب در شهرهای مختلف ،ایران روحانیون و علمای مبارز بودند که به حبس و تبعید رفتند ولی از پای ننشستند تا با فرار رضاخان و روی کار آمدن پهلوی ،دوم او جرات ادامه طرح فوق را نیافت و قانون کشف حجاب برای همیشه به تاریخ پیوست . اما از آن پس ترویج حجاب زدایی و سبک زندگی غربی و بی بندوباری و هجوم به ارزشها و باورهای ملی و دینی توسط انواع و اقسام رسانه ها دنبال شد و از این طریق اذهان و افکار برخی طبقات اجتماعی را تحت تاثیر قرار دادند این هجمه فرهنگی همچنان ادامه داشته و دارد و امروز از طریق انبوه کانالهای ماهواره ای و شبکه های اینترنتی و سریالها و فیلمهای سینمایی به شکل افسار گسیخته ای تداوم یافته است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد به سوی سرنوشت.pdf
236.5K
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /7
🔹یادداشتهای سال ۱۳۶۳ آقای #هاشمی_رفسنجانی با نام «به سوی سرنوشت» و شیوههای اختصارنویسی، مبهمنویسی و همچنین پررنگسازی نقش خویش و خودمحوری در این خاطرات، با نقد علمی مجامع تاریخی روبرو شد. در مقاله ضمیمه بخشی از این انتقادات را خواهید خواند.
🖇ضمیمه: مقاله «نقد و بررسی کتاب «به سوی سرنوشت»؛ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره17، پاییز 1387
معرفی کتاب «روایتهای ناروا؛ مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی»
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد اوج دفاع.pdf
348.1K
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /8
🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی در کتاب «اوج دفاع» به تحولات سال ۱۳۶۵پرداخته است. ابهامگوییها، پیچیده و گنگ نوشتنهای آقای هاشمی رفسنجانی در این کتاب نیز مشهود است. همچنین او در این کتاب نیز تلاش کرده هزینه برخی اقدامات را به گردن سایر مسئولان بیفکند و خود را تبرئه کند. بهطور مثال آقای هاشمی همه مسئولیت دور دوم ارتباطات با آمریکاییها را متوجه آقای #محسن_رضایی میکند و بهگونهای وانمود میسازد که به هیچوجه در جریان نبوده است؛ در حالی که سفارت ایران در لندن و سایر کانالها همگی در ارتباط مستقیم با وی بودهاند...
🔻متن کامل در مقاله ضمیمه
🖇ضمیمه: مقاله: «نقدی بر کتاب اوج دفاع؛ خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در سال 65»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388
🇮🇷 @IRANeMOASER
روتوش هاشمی بدون روتوش1.pdf
278.6K
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش»
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /9
🔹هاشمی بدون رتوش نام کتابی است که در آن #صادق_زیباکلام گفت و گوهایی را با #اکبر_هاشمی صورت داده است. آنچه ما را به نقد و به نحوی رویارویی با مطالب این کتاب و یا کتابهای خاطراتی از این دست وا داشته و میدارد، دروغپردازیها، نارواگوییها، تحریفگریها، غرضورزیهای شیطنتآمیز است، نه باورها و پندارها که به هر دلیلی خطا و اشتباه است و صاحب آن اصرار ندارد که این پندارها را به جای واقعیتها و حقیقتها قالب کند. در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام را در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها را از زبان وی نشان دهیم.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش1»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره25-24، تابستان و پاییز 1389
🇮🇷 @IRANeMOASER
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /10
🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامههای پشت پرده جریانهای استحالهگر و گروههای واداده و تسلیمطلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیتها از جمله آقای #هاشمی_رفسنجانی و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد.
🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها از زبان وی بپردازد.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389
🇮🇷 @IRANeMOASER
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /11
🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای #هاشمی_رفسنجانی منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن #حافظه_تاریخی_ایرانیان بهطور فزایندهای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند.
🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزههای نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداختهاند.
🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ!!
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /12
🔹نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشههای مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگکردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پررنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاههای امام خمینی در عرصهای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاهداشتن ویژگیها و برجستگیهای امام»، «خلافگویی پیرامون برخی از جریانها»، «پردهپوشی و نهانکاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد.
🖇ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
آسیبشناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /13
🔹بررسی نقادانه شیوه خاطرهنگاری مسئلهای است که ذهن هر #تاریخپژوهی را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحتسنجی آنها، به خود مشغول میکند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آنها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق مییابد.
🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطههای نقلقولها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطرهنگاری وی شده است.
🔹گذشته از ابهام و کلیگویی، #روایت_کاریکاتوری از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیلهای خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « #خودهمهپنداری » و همسو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، #جهتدارنویسی و دخالت دادن #تمایلات_شخصی در خاطرهگویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطرهنگاری آقای هاشمی رفسنجانی است.
🖇ضمیمه: مقاله: «آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🇮🇷 @IRANeMOASER
آسیبشناسی انتقادی.pdf
1.69M
نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /14
🔹عدهای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمیتوان نادیده گرفت که آقای #هاشمی_رفسنجانی از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاههای مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش #امام_خمینی نزدیک باشد بیشتر به #نهضت_آزادی و #ملیگراها و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمانها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قویتر میسازد.
🔸مردم از خود میپرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و همعقیده و همصدا با همان جریانهای افراطی خواستار تجدید نظر عمیقتر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن گردد؟!...
🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🇮🇷 @IRANeMOASER
مطالعه آسیبشناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /15
🔹در مقاله پیش رو، نگارنده تلاش میکند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه #سیاسی، #فرهنگی و #اقتصادی در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دستهبندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند.
🔸آسیبهای قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبهگرایی محض و گسستگی از تودههای مردم»، «سیاستزدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکلگیری و قدرتیابی تکنوکراتهای مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغهآمیز» و «ایدئولوژیزدایی از سیاست خارجی». آسیبهای قلمرو فرهنگی عبارتاند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیبهای قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینهسازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن».
🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🇮🇷 @IRANeMOASER
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بیدلیل
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /16
🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینهای از نحوه شکلگیری #نهضت_امام، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخنگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطرهنویسی آقای هاشمی رفسنجانی که #غلو، اختصارنویسی و ابهام از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود را مورد نقد قرار میدهد.
🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آنها فاقد هرگونه اعتبار و #ارزشگذاری_تاریخی بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمیتوان نوشتههای او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود.
🔹محور بررسیها در مقاله حاضر، کتاب #هاشمی_رفسنجانی، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتابهای خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخنگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتابهای بعدیاش خواهد شد.
🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🇮🇷 @IRANeMOASER