eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول ✳️آغاز ماجرا روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.» 🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند. 🔹🔸فرصت اجرای رسالت شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود. 🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد. 🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید. 🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید! اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد. 🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد. 🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش دوم 🔸🔹 نشان دادن وجه غیر قانونی تصویبنامه این تغییر و تبدیل در قانون، در برابر فترت تعطیلی مجلسین، به دست دولت علم که حق هیچ گونه دخل و تصرفی در قانون اساسی را نداشت انجام گرفته بود و در حقیقت تجاوز به قانون اسا‌سی و اساس مشروطه- که به بهای خون صدها آزادیخواه به دست آمده است- به شمار می رفت. 🔹دولت علم در حقیقت می خواست چرخ زمان را به عقب برگرداند و همان دوران استبداد را بار دیگر زنده کند و با تصویب قوانین خلق الساعه سرنوشت ملتی را دستخوش اغراض پلید و مقاصد شوم بیگانگان و ایادی بی وطن و خائن آن سازد. 🔸امام همچنین در اولین تلگرامی که در28 مهر به علم نخست وزیر ایران ارسال می دارند تلویحا به تعطیلی مجلس شورا و سنا برای مدت طولانی و سوء استفاده دولت از این تعطیلی طولانی مدت و هشدار به اینکه این عملکرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد اشاره می کند و در حقیقت به ملت خاطر نشان می کنند که هیات حاکمه در برابر کارهای شما مسئول است، این عملکرد امام به نوعی هدف عالیتر و دامنه دارتری بود که سعی داشت تحولات فکری جدیدی در جامعه پدید آورد بنابر این در مورد تکیه روی قانون اساسی، در مرحله اول به منظور به حرکت در آوردن و به مبارزه واداشتن همه نیروی خلق- چه آنکه پایبند به اسلام و چه بی تفاوت- بوده است و در مرحله دوم همان نطق خود حضرت امام در پایان تصویبنامه در تاریخ 11 آذر 41 می باشد که بیان داشتند: 🔹«.. استناد و تکیه ما روی قانون اساسی از طریق الزموهم بما الزموا علیه انفسهم می باشد..اصل دوم متمم قانون اساسی، تصویب هر قانون خلاف قرآن را از قانونیت انداخته است. «والا مالنا و القانون»؟..» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش آخر 🔸🔹امام و تلاش برای اتحاد میان علماء به دنبال انتشار تصویبنامه در جراید در 16 مهر، امام خمینی بی درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگوی پیرامون تصویبنامه دعوت نمود این نشست در منزل حاج شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزندشان حاج آقا مرتضی تشکیل شد. که علاوه بر امام آقایان گلپایگانی و شریعتمداری هم بودند. 🔹در این نشست امام تمام تلاش خود را به نمایش گذاردن چهره سیاه و وحشت بار آتیه ترسیم نمود و خطر مقابله با اساس اسلام را به علماء گوشزد نمود و ماحصل تبادل نظر و گفتگو اعلام تلگرام مخالفت به شاه و در خواست لغو فوری آن و ارسال نامه به علمای شهرستان در جهت بازگوی خطرات تصویبنامه و قراردادن جلسه مشاوره و تبادل؛ امام همچنین به منظور اینکه مردم در جریان اقدامات پیشوایان قرار گیرند پیشنهاد انتشار اخبار نشست را می دهند که به رغم مخالفت برخی علماء به بهانه خشم دولت امام با پافشاری توانستند موافقت آقایان را برای چاپ و نشر جلب نمایند. 🔸امام در آن روزگار تنها به دنبال بستری برای لغو تصویبنامه و برقراری«صلح و آشتی» با آن رژیم نبوده است، بلکه اسلام را در مرز فنا و بقا می دیده از اینرو امام میان اسلام اصیل و دیانت مقدس مآب های بازاری(که هیچ خطری برای رژیم ندارد) تفاوت می دیده و بر این باور بوده که علما و روحانیون مردم را طوری به صحنه مبارزه بیاورند که رژیم را اندیشناک کند، نه اینکه در یک مسجد که حکم یک صندوقخانه است مردم جمع شوند. امام همواره سعی داشت به علمای اسلام قدرت بخشد و آتش مبارزه را تحت هیچ شرایطی خاموش نکنند، لذا در سخنرانی 9 آذر قبل از اعلام رسمی لغو تصویبنامه خط علما را دفاع از اسلام و خط دولت را دشمنی با اسلام مطرح می کنند. 🔹 از سویی امام همواره اتحاد میان علما را به معنای سنگری مستحکم برای ضربه ناپذیری اسلام قلمداد می نمودند و در سخنرانی 11 آذر که پس از اتمام غائله بیان کردند بار دیگر روی سخن را به رژیم کرد و در مقام ارزیابی قدرت و نیروی لایزال و خلقی علمای اسلام بر آمد و عدم بر خورداری هیأت حاکمه ایران از پشتیبانی مردم را یادآور شد و قدرت مردمی روحانیت را به رخ کشید. 🔸🔹امام و ترغیب سخنوران دینی روشنگری های پیگیر گویندگان مذهبی در بسیاری از نقاط کشور خشم و خروش مردم و پشتیبانی آنان از رهبران دینی و عالمان اسلامی را به همراه داشت.از این رو امام با توجه به نقش ژرف گویندگان وارسته و متعهدی مثل حجت الاسلام فلسفی در پیشبرد نهضت طی نامه ای، روشنگری های پیگیر او و دیگر گویندگان مذهبی را در منابر ستود و آنان را به پایداری و استواری بیشتر در راه مبارزه و رویایی با توطئه اسلام زدایی فرا خواند.آقای فلسفی آن روزها با مقامات روحانی قم در تماس دائم بود و نظرات آنان را در منابر مرتب بازگو می ساخت. 🔸🔹سرانجام ماجرا امام خمینی با مشاهدۀ لجاجت دولت در عدم لغو مصوبه، با استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی – که به علما حق می‌داد، قوانین مخالف اسلام را رد نمایند – طی تلگراف‌های بعدی اعتراض را از تصویب نامه فراتر برد و نسبت به انحلال مجلسین، تخلف از قانون اساسی و احکام اسلام هشدار داد و علمای تهران و شهرستان‌ها را به تحرک بیشتر وا داشت. سرانجام علمای تهران از مردم برای تشکیل مجلس دعا در روز 8 آذر 1341 دعوت کردند، بار دیگر دولت عقب نشینی کرد و در 7 آذر تشکیل جلسه داد و تصویب نمود که «تصویب نامۀ مورخ 14 مهر 1341 قابل اجرا نخواهد بود» و آن را به علمای تهران و قم تلگراف کرد. بار دیگر امام خمینی از علمای قم دعوت کرد تا به مبارزه ادامه دهند. استدلال امام خمینی آن بود که مصوبۀ قبلی در دولت تصویب شده بود و از مطبوعات اعلام شده بود، اما ما نمی‌توانیم به لغو مصوبه در پشت درهای بسته اکتفا کنیم. باید به طور رسمی و لغو مصوبه نیز باید از طریق مطبوعات اعلام شود. علیرغم اعلامیه برخی از علما مبنی بر خاتمۀ مبارزه، عده‌ای از دانشگاهیان، اصناف و بازاریان تهران به قم رفتند تا از نزدیک در جریان مواضع علما در خصوص نهضت قرار گیرند. آنان در منزل امام و با تعبیر «زعیم رشید ما» تقاضای اعلام تکلیف کردند. امام خمینی خواهان ادامۀ مبارزه تا اعلان رسمی لغو مصوبه شدند. سرانجام دولت تسلیم خواستۀ امام خمینی شد و در تاریخ 10 آذر 1341 رسماً از مطبوعات خبر لغو تصویبنامه اعلام شد. *نهضت امام خمینی‌، دفتر اول ،‌‌سید حمید روحانی،چاپ پانزدهم،بهار 1381، صص 239 – 186 *نهضت دو ماهه روحانیون ایران، علی دوانی،چاپ اول، 1393،نشر رهنمون 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بازخوانی تجلیل امام خمینی از هنرمندان متعهد «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‏‌آور محرومیت‌ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خون‌‏آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى‏درد، و در یک کلمه « » باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مى‏‌توانند بى‏دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‏‌اند. و هنرمندان ما در جبهه‏‌هاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى‏درد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند. ۶۷/ ۶/۳۰ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 145 و 146) ◀️پی‌نوشت: به فرموده امام خمینی قدس سره الشریف تنها هنری مورد قبول اسلام و قرآن کریم است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی و نابودگر اسلام مرفهین بی‌درد و سرمایه‌سالاران زالوصفت باشد. گرچه نباید زحمات فرهنگی هیچ هنرمند و غیر هنرمندی مورد بی‌اعتنایی اصحاب امور قرار گیرد اما نسبت تقدیر و ارج‌گذاری به میزان خدمات افراد به اسلام و ملت انقلابی ایران خواهد بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شیخ مجاهد 🔴گزیده‌ای از پیام امام خمینی قدس سره الشریف به مناسبت شهادت 🔻در آستانه شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی ▫️وجود پربرکت متعهد مرحوم شهید بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج‏‎ ‎‏آقا عطاءالله اشرفی را قریب شصت‏‎ ‎‏سال است می شناختم. ▪️آن مرحوم را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب‏‎ ‎‏و خالی از هواهای نفسانی و و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح‏‎ ‎‏می شناسم ایشان در عین حال مجاهد و متعهد و قوی النفس بود. ▫️او در جبهۀ دفاع از حق از‏‎ ‎‏جمله اشخاصی بود که مایۀ دلگرمی جوانان مجاهد بود و از مصادیق بارز‏‏ رِجالٌ صَدَقُوا ما‏‎ ‎‏عاهَدُوا الله َ عَلَیْه‏‎ بود. رفتن او ثلمه‏‎ بر اسلام وارد کرد و را سوگوار‏‎ ‎‏نمود. ▪️خداوند او را در زمرۀ قرار دهد و لعنت و نفرین خود را بر قاتلان‏‎ ‎‏چنین مردانی نثار فرماید. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
جریان اعتدال.pdf
395.2K
✳️مقام معظم رهبری: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند! 🔹«بعضی‌ها اسم و را می‌آورند اما منظورشان ، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت به‌معنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار میکنند.»(مقام معظم رهبری؛ 21مهر1399) ◀️پی‌نوشت: ، طایفه‌ای سیاسی است که به تبع پدر سیاسی خود، آقای دیرزمانی است مناصب حساس کشور را به دست گرفته و در هفت سال اخیر سکان اجرایی کشور را در دست دارد. جریان مذکور تلاش دارد یکی از محورهای فکری و اجرایی خود را « » جلوه دهد. این در حالی است که عقلانیت تعریف‌شده در قاموس سیاسی آنان بریده از وحی است و در مقاطع مختلف رنگ و بوی ترس و انفعال و سازش به خود می‌گیرد. شناخت هرچه بهتر طایفه موسوم به «اعتدال» در انتهای دولت متبوع‌شان ما را به درک دقیق‌تری نسبت به آرایش سیاسی کشور خواهد رساند. 🖇ضمیمه برای مطالعه بیش‌تر: مقاله «شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی»-فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60 🇮🇷 @IRANeMOASER
📸وحشت جبهه استکبار از جبهه مقاومت 🔻به مناسبت بازگشت شهدای مظلوم خان‌طومان 🔹جنایات آمریکا در سوریه، عراق، یمن و... به خاطر این بود که را در هم بشکند یا حداقل به چالش بکشاند و جلوی این سخن امام که باید صادر شود گرفته شود، ولی انقلاب صادر شد، هم پدید آمد و شکست‌های پیاپی در و عراق و یمن و ایران وحشت عجیبی برای استکبار به وجود آورد. (بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (97.8.14)) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️... هم نمازخوان بود و هم از خانواده متدین و هم علاقه به روحانیت داشت و هم مخالف دستگاه حکومت بود... 🔻بخشی از خاطرات حجت الاسلام حاج آقای / 1 🔸... یادم می آید که شاید چهار و یا پنج روز بعد از واقعه مدرسه فیضیه بود، به ما خبر دادند که آقا ضیاء سید جوادی فوت کرده اند. آقا ضیاء سید جوادی یک روحانی بسیار محترم و نماینده قزوین بود. با مرحوم صفایی و چند روحانی که در زمان مصدق به مجلس آمدند و بعضی از تبریز مثل آقای انگجی. آقا ضیاء سید جوادی بعدها فقط به منبر می رفت. ما ایام عاشورا در مسجد حاج آقا جمال نوری پسر خاله آیت الله شیخ فضل الله نوری شهید به منبر می رفتیم. آقا ضیاء سید جوادی به منبر می رفت و به تشکیلات کنایه می زد. به ما خبر دادند که ایشان فوت شده اند. 🔸ما رفتیم و جنازه را به خیابان امیریه آوردند. بعد یکی از دوستان گفت که پای جنازه باید سخنرانی کنی. خلاصه ما را روی کولش سوار کرد و جلوی جنازه ما سخنرانی کردیم. گفتیم ایشان فرزند پیغمبر و مرد مبارزی بود. همیشه کسانی که پای جنازه سخنرانی می کنند در آخر به روضه گریزی می زنند و به صحرای کربلا. ما گریزی زدیم به مدرسه فیضیه. جمعیت مالامال در خیابان امیریه بود. گفتيم ايها الناس شما برای این شخصیت محترم اشک می ریزید و عزادارید. ای کاش چهار روز پیش در مدرسه فیضیه بودید. آن چنان مردم گریه کردند که در روضه امام حسین گریه می کنند. از دوش مردم پایین آمدم و جنازه را تا دخانیات حمل کردیم. آنجا باز هم من بالای آمبولانس رفتم و سخنرانی کردم و سپس جنازه را به قزوین بردیم. آنجا هم در مراسم سوم وی که در مسجد ارک فاتحه گرفته بودند از من نیز دعوت کردند که سخنرانی کردم. 🔸سرهنگ مولوی رئیس ساواک به من زنگ زد و گفت: شيخ! قبرت حاضر است. ناخنت را میکشم. چنین و چنان می کنم. همه روضه امام حسین می خوانند تو روضه مدرسه فیضیه می خوانی؟ او خودش متهم بود که در واقعه مدرسه فیضیه نقش داشته و کارگردان بوده است او ادامه داد: حالا مسجد ارک هم قول دادی! می دانم با تو چه کار کنم مرتبا تهدید می کرد. 🔸آن روز ما رفتیم دیدیم در جلوی مسجد ارک ماشین های لندرور که غالبا از آن ساواکیها بود که ما در زندان قزل قلعه و جای دیگر می دیدیم جلوی مسجد پر بود و ساواکیها پای منبر نشسته بودند. من ترسیدم چون تازه ده روز بود از زندان آزاد شده بودم. دوباره بروم منبر خطرناک است. آرام بلند شدم و به یک سیدی گفتم که شما منبر بروید. من آمدم جلوی در که مرحوم تختی به عنوان عزادار در آنجا بود. دو تا بازوی من را گرفت گفت: کجا می روی؟ گفتم: فرار میکنم. ساواکیها در اینجا هستند و ماشین هایشان در جلوی مسجد است. مرحوم تختی گفت: اگر منبر رفتی رفتی، و گرنه به خدا به همین صورت دو تا بازوی تو را گرفته می برم روی منبر می نشانم. گفتم: این کار را نکن، آبروریزی نکن. بعد اشاره کرد آن سیدی را که من به جای خودم می خواستم به منبر بفرستم که پله دوم و سوم منبر رفته بود برگردانند. ... ادامه دارد 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻بخشی از خاطرات حجت الاسلام حاج آقای / 2 🔸پیش خود گفتیم که آقای دوست دارند و دلشان می خواهد که ما به منبر برویم، دلشان را نشکنیم. به بالای منبر رفتیم و به یاری خدا آنچه که دلمان می خواست گفتیم. از منبر که پایین آمدیم جنگ مغلوبه شد. عمامه را برداشتیم و لاى قبا گذاشتیم و همراه مردم به خارج از مسجد رفتیم. البته مردم سنگهای زیادی همراه داشتند و در میدان ارک به رادیو می زدند. سپس به سوی بازار حرکت کردند و به سراغ زرگرهای بازار رفتند. چون می گفتند تمام اصناف به دستور امام احترام کردند، مغازه ها را تعطیل کردند جز زرگرها. به بازار زرگرها ریختند و آن را نیز تعطیل کردند، ما فرار کردیم. رفتیم در گمرک و مدتی در خانه ها مخفی شدیم. 🔸خاطره دیگری که از آن مرحوم دارم اینکه در دهه های آخر صفر بود که من ده شب در یکی از خانه ها در خیابان بهار به منبر می رفتم. آقای تختی هر شب می آمد روضه و می نشست. ما بالای منبر می رفتیم و سخنرانی می کردیم. آقای تختی دست قوی داشت و دست من را می گرفت و ول نمی کرد خم میشد تا حتما دست من را ببوسد و مرتبا این کار را هر شب تکرار می کرد. من گفتم: برای چه این کار را می کنی؟ گفت: تو نوکر امام حسین (ع) هستی و من نوكر تو. من باید حتما دست تو را ببوسم که در این مدت ده شب ایشان چنان دستم را می گرفت که بنده نمی توانستم دست خود را از دست او بیرون بکشم. 🔹تختی هم نمازخوان و از خانواده ای متدین بود و علاقه به روحانیت داشت و مخالف با دستگاه حکومت بود و گرایش به روحانیت داشت. خدا رحمتش کند و روحش شاد. 📚دوره سوم سال چهارم / شماره ۱۹ / زمستان ۹۶ به یاد چهلمین سال شهادت جهان پهلوان تختی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️اقدامات در بزرگداشت شهادت 🔹با گسترش برگزاری سلسله مجالس ترحیم ، کرمانشاه نیز میزبان مردم عزادار در مساجد و حسینیه‌های بزرگ شهر می‌شود. 🔸اطلاعیه‌ای برای دعوت از مردم و روحانیون در تمام پخش و بزرگ‌ترین مراسم، از سوی برگزار شد. با وجود تدابیر امنیتی شدید توسط ، این مراسم در مسجد بروجردی کرمانشاه برپا شد. ساواک در صدد دستگیری سخنرانان آن مراسم بود که شبانه از کرمانشاه خارج شده بودند.( انقلاب اسلامی در کرمانشاه، جلد دوم،ص24 ) 🔹در سند دیگری راجع به برگزاری مراسم ختم برای حاج آقا مصطفی خمینی آمده است: 🔻«مجلس ترحیمی برای نامبرده بالا [شهید حاج مصطفی خمینی] توسط حاج عطاءالله اشرفی ... در مسجد بروجردی برگزار گردید. در این مجلس حدود 600 نفر حضور داشته که از این عده حدود 50 نفر روحانی و طلبه که از قم آمده بودند حاضرین جلسه را تشکیل می‌دادند.» 🔸در این مراسم به شدت از انتقاد شد که بازتاب بسیار زیادی در میان مردم کرمانشاه داشت. پس از این مراسم آیت الله اشرفی اصفهانی بلافاصله به ساواک احضار، اما به دلیل کهولت سن فرزندشان به جای ایشان به شهربانی رفتند.(همان) 🔹 (ره) در نامه‌ای به آیت‌الله عطاءالله اشرفی اصفهانی در تاریخ 26 آذر1356 برابر با 6 محرم1398 نوشتند: «به عرض عالی می‌رساند از قرار مسموع در این حادثه، مرقومات و تلگراف‌هایی شده و غالباً نرسیده و نیز معلوم می‌شود که جنابعالی مجلس داشته و تحمل زحماتی نموده‌اید. لازم شد از جنابعالی و سایر آقایانی که اظهار عطوفت نموده‌اند، تشکر کنم. از خداوند تعالی سلامت و سعادت همه را خواستار و امید است، موفق شویم در راه ، این چند روز باقی عمر را بگذرانیم. امید دعای خیر از جنابعالی و سایر آقایان دارم. مستدعی است، تشکر اینجانب را به دوستان و اهالی محترم ابلاغ فرمایید. والسلام علیکم و رحمت‌الله. روح‌الله الموسوی الخمینی» (صحیفه امام خمینی، ج3، ص286) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن ۲۵۰۰ شاهنشاهی؛ پرده آخر بی خردی شاه مفلوک(۱) 🔻گزیده از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به مناسبت سالروز جشن های ۲۵۰۰ساله 🔸 در زمان رژیم شاه وضعیت شهرستان‌ها وحشتناک بود و ایران در منطقه شاید عقب‌مانده‌ترین کشور بود 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ مهر ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER