eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
426 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای به مناسبت ایام سالگرد وفات حضرت آيت‌الله سيد جواد خامنه‌ای؛ پدر گرامی رهبرانقلاب 🔻 آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای -پدر رهبر انقلاب-، روحانی زاهد و ساده‌زیست و فرزند آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای از روحانیون آزاداندیش و حامی مشروطه‌ی آذربایجان بود. 🔹 ایشان حوالی سال‌های ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که راهی مشهد شد و بعد از حدود نه سال اقامت در مشهد برای تکمیل مراتب علمی‌ راهی نجف اشرف و حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر شد. آیات عظام محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی از جمله اساتیدی بودند که سیدجواد در این مدت پای درسشان حاضر بود. 🔸حاج سیدجواد پس از چند سال حضور در درس آیت‌الله نائینی از ایشان اجازه‌ی روایت و اجتهاد گرفت و بعد از پنج سال دوباره راهی مشهد شد. 🔹تصویر بالا نسخه‌ای از دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی است به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای که حضرت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی آن را تأیید کرده است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📚معرفی کتاب ولایت و حکمرانی فقیه توسط پایگاه تخصصی رنگ ایمان 🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه »، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است. کتاب حاضر در ۲۴۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۶۵ هزار تومان، از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بهار ۱۴۰۰ راهی بازار نشر شد. 🔸این کتاب ترجمه و تعلیقه‌ای روان و جذاب از رساله ولایت فقیه نوشته شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است که در دوران اوج مبارزات امام خمینی (ره) در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. متاسفانه تاکنون در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان و محققین از وجود چنین اثری اطلاع نداشتند! 🔹این اثر بنا بود برای چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، یعنی ۱ آبان ۱۳۹۶، منتشر شود ولی مشکلاتی که از سوی وزارت ارشاد و موسسه حفظ آثار امام (ره) برای صدور مجوزهای چاپ و نشر به وجود آوردند و موانعی که برای چاپ این کتاب گذاشتند باعث طولانی مسیر چاپ و نشر این کتاب گردید و چند بار این کتاب ویرایش شد که آخرین بار آن تیرماه ۱۳۹۸ بود. در نهایت در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ شمسی این کتاب از زیر چاپ خارج شد. 🔸تقدیم این کتاب، بسیار پرمعناست و به این ترتیب است: «تقدیم به صاحب جواهر، رحمه الله، که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست.» 🔹جا داشت که متن اصلی و عربی این کتاب هم در این کتاب درج میشد، چرا که تا کنون جایی به صورت مستقل منتشر نشده است. میشد یک بخش ضمیمه یا فصل اول به آن اختصاص می یافت. 🔸نویسندگان در مقدمه به زمان تالیف این کتاب اشاره نکردند، با توجه به اینکه طرح حکومت اسلامی از سوی امام خمینی ذیل عنوان باب «ولایت فقیه» از کتاب مکاسب در درس خارج فقه ایشان، در در بین روزهای ۱ بهمن ۱۳۴۸ تا ۲۰ بهمن مطرح شده بود و متن کامل سخنان امام در آن جلسات، بعد از مدت کوتاهی با کوشش حجج اسلام سیدحمید روحانی و سیدهادی موسوی گیلانی در قالب کتاب «حکومت اسلامی یا ولایت فقیه» به فارسی منتشر شد و خیلی زود ترجمه عربی آن هم در نجف بیرون آمد. پس می توان گفت این کتاب در همین ایام توسط حاج آقا مصطفی در ضمن مطالب کتاب البیع ایشان نگارش یافت. جای یک ابهام باقی است و آن اینکه آیا حاج آقا مصطفی بحث ولایت فقیه را همزمان با امام در درس خارج خودش هم مطرح کرده بود یا نه؟ و اگر مطرح کرده بود، این مباحث آن مربوط به چه تاریخی بود. متن کامل معرفی کتاب 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴عدالت‌خواهی امام 🔻توصیه امام خمینی به کارخانه‌داران و کارفرمایان در حمایت از کارگران 🔻 |١۵ تیر 🔹‏‏ ...این معنا در امروز دیگر عملی نیست که یک دسته‌ای آن بالاها باشند و همه چیزهایی‏‎ ‎‏را که بخواهند، به طور اعلی تحقق پیدا بکند؛ پارک‌ها و اتومبیل‌ها و بساط. یک دسته هم‏‎ ‎‏این زاغه‌نشین‌ها باشند که اطراف تهران‌اند، و می‌بینید آن‌ها را. این نمی شود، این نه دارد، نه دارد، نه صحیح است. 🔸و اگر خدای نخواسته این‌ها‏‎ ‎‏صدایشان درآید، دیگر قابل خاموشی نیست. شماها باید یک فکری بکنید برای این‌ها.‏‎ ‎‏شما برای حفظ خودتان، حفظ خانواده‌تان، حفظ ثروت‌تان، حفظ حیثیت‌تان، خودتان‏‎ ‎‏بنشینید با هم تفاهم کنید. دسته‌های دیگر هم که ‏‏[‏‏پیش‏‏]‏‏ من آمدند ـ از یک‏‎ ‎‏دسته ای آمده بودند ـ من همین حرف‌هایی که به نظرم می آید به آن‌ها گفتم، که باید یک‏‎ ‎‏فکری خودتان بکنید که این تفاوت طبقاتی به این‌طور نباشد؛ یک تعدیلی بشود. 🔹اسلام‏‎ ‎‏تعدیل می خواهد؛ نه جلو سرمایه را می گیرد، و نه می گذارد سرمایه آن‌طور بشود که یکی‏‎ ‎‏صدها میلیارد دلار داشته باشد و برای سگش هم اتومبیل داشته باشد و شوفر داشته باشد‏‎ ‎‏و امثال ذلک؛ و یکی شب برود پیش بچه هایش نان نداشته باشد. نمی شود این؛ این‏‎ ‎‏عملی نیست. نه اسلام با این موافق است، نه هیچ انسانی با این موافق است.‏‏ این با دست شماها نصفش حل می شود؛ نصفش. اگر نگویم همه اش، نصفش با‏‎ ‎‏دست شما حل می شود. یک قسمت دیگرش هم با دولت است...(١۵تیر١٣۵٨، صحیفه امام ج٨ ص۴٧٠-۴۶٩) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴حذف آیت‌الله ربانی املشی، که بیت آقای منتظری به انقلاب کرد 🔻به‌مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله ربانی املشی ▫️ازدواج احمد منتظری با زهرا ربانی املشی در سال ۱۳۵۶ موجب خویشاوندی آیت الله ربانی املشی با آقای منتظری و صمیمیت و ارتباط بیش از پیش آن دو گردید. ▪️همین مساله باعث شد تا آیت الله ربانی فعالیت های مثبتی را در دفتر و بیت منتظری آغاز کند. سید مهدی هاشمی که از این اقدامات، سخت به وحشت افتاده بود، درصدد برآمد با روش های مخصوص خودش جلوی فعالیت های آیت الله ربانی را بگیرد و او را به وسیله سم، مبتلا به سرطان کرده و در روز ۱۷ تیر۱۳۶۴ به شهادت رساند. ▫️" سید مهدی هاشمی در آخرین خود در مورد چنین اقرار می کند: در رابطه با قتل مرحوم ربانی، قضیه بدین ترتیب بود که بعد از قضيه مجلس خبرگان و آمدن آقای ربانی املشی خدمت آیت الله منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری،چند ماه بعد از خبرگان - که دقیقا یادم نیست چه زمانی بود - روزی با آقای...(در کتاب خاطره ها حذف شده است) در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود، صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم. ▫️گفت: ما وسایل و امکانات سنتی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که می توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این به سرطان گشنده مبتلا خواهد شد. پس از بحث و بررسی این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد. ▪️برای اجرای قضیه، او گفت: یکی از افراد ما که شک دارم منظورش فلانی یا فلانی بود به تازگی با آقای... ارتباط یافته بودند، البته رفاقت قبلی داشتند. وی از نظر کار با نهضت ها به تازگی در اختیار آقای... قرار گرفته بودند. ▫️می گفت: می توانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقيقا سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است ولی آقای... باضرس قاطع مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است. ▪️در مورد شیوه عمل مدعی بود پس از ۱۵ یا ۲۰ روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که به قم آمده بود، گفت:عمل انجام گرفته است.»( خاطره ها، ج۴، ص۴۲۷) ▫️همچنین حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید: تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی می لرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. می لرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت! این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبرو... از این کارهاهم می کردند. سم می ریزند در استکان افراد، غذایی را آلوده می کنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و می لرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!» ▪️یک هفته بعد، بحث قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شد و رحلت آیت الله کی املشی از هزینه هایی بود که دفتر آقای منتظری به انقلاب تحمیل کردند. (روزگار قائم مقامی، ص۸۹ - ۸۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۷ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۸ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
با روحیه قوی و ایمان به خدا مشکلات حل خواهد شد 🔻 |١٨ تیر 🔹... و ما نباید روحیه خودمان را از دست بدهیم برای مشکلات. با شما‏ جوان‌ها و متوجه‌های به این مشکل بزرگی که عبارت از این رژیم فاسد بود آن را‏‎ ‎‏پس زدید و از بین بردید، این روحیه را حفظ کنید، این روحیه قوی را حفظ کنید؛ ‏‎_شماست. وقتی خدا با کسی باشد کارها درست می‌شود. البته پشت سر هر انقلاب‏‎ ‎‏مشکلات زیاد هست. لکن آن‌هایی که به این انقلاب دارند، به این ‏‎ ‎‏دارند، این روحیه قویی‌ای که با آن روحیه قوی و آن ایمان راسخ و آن توجه به خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی شما را پیش برد، مادامی که این روحیه محفوظ باشد، شما پیش می‌روید.‏‎ ‎ 🔸حالا گاهی کندی دارد، گاهی تندی دارد، گرفتاری دارد، گرفتاری دارد؛ هر راه‏‎ ‎‏حقی مشکلات دارد. نشسته‌اند سر راه حق که مردم را کنند، مال حالا‏‎ ‎‏نیست، زمان پیغمبر هم همین‌طور بوده، مشکلات پیغمبر از مشکلات ماها زیادتر بوده‏‎ ‎‏است. مشکلات امیرالمومنین ـ سلام الله علیه ـ از مشکلات ما بیشتر بوده، گرفتاری آن‌ها ‎‏از گرفتاری ما بیش‌تر بوده، آن‌ها هم از دوستان‌شان مخالفت می‌دیدند، این دسته‌ای که قیام‏‎ ‎‏کردند در صفین‏‎ ، در مقابل حضرت امیر ایستادند و شمشیر کشیدند به روی حضرت،‏‎ ‎‏این‌ها از دوستان حضرت بودند؛ مخلصین حضرت بودند، گرفتاری حضرت از‏‎ ‎‏مخلصینش شاید بیشتر بود تا از سایرین. امام حسن ـ سلام الله علیه ـ آن‌قدر گرفتاری که‏‎ ‎‏از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام‏‎ ‎‏زمان‌شان روی چه نقشه دارد عمل می‌کند، با خیال‌های کوچکشان، با افکار ناقص‌شان در‏‎ ‎‏مقابلش می‌ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و ـ عرض می‌کنم که ـ شکستش‏‎ ‎‏دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. 🔹شما گمان نکنید که‏‎ ‎‏این برای من و شماست. هر چه مشکلات زیادتر باشد، اجرش زیادتر است؛‏‎ ‎‏الهیتش زیادتر است. اگر آدم در حال خیلی وسعت، و در حال خیلی تفریح و تفرح،‏‎ ‎‏گرایش به بکند این‌که چیزی نیست. خوب، همه وقتی که وقت نتیجه بردن ‏‏[‏‏است‏‏]‏‎ ‎‏حاضرند. آن روزی که برای اسلام زحمت پیش می‌آید، آن روزی که زحمت و مرارت‏ ‏دارد، آن روزی که خون دارد، آن روزی که رنج دارد، آن روزی که با سرنیزه آدم‏‎ ‎‏مقابل است، آن روزی که با توپ و تانک مقابله می‌کند، آن روز، روزی است که مرد از‏‎ ‎‏غیرمرد تمیز داده می‌شود، مسلمان از غیرمسلمان. آن روز، روزی است که روز اجر‏‎ ‎‏است؛ روزی است که خداوند توجهش را به این ملت کرد.‏ ... (١٨ تیر ۵٨، صحیفه امام، ج ٩، ص ٣١-٢٩) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔹حضرت امام جواد علیه‌السلام و تشکیلات تمام‌نشدنی شیعی 🔘دنیاى اسلام آن روز بخش عظیمى متوجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد (علیه الصّلاة و السّلام) و ائمه‌ى بعد از حضرت رضا تا حضرت ولىّ‌عصر -سه امام- این بود که زمینه را آماده کنند براى شکل گرفتن یک اعتقاد تمام‌نشدنىِ شیعى به لزوم ایجاد حکومت علوى و قرآنى، یک تشکیلاتى درست کنند، یک طرز فکرى را در میان این تشکیلات رائج کنند، آن‌چنان این تشکیلات را محکم کنند، به هم پیوند بزنند که با غیبت امام عصر (علیه الصّلاة و السّلام)، این تشکیلات متلاشى نشود؛ و این کارى بود که خلفاى آن زمان بشدت از این کار بیمناک بودند. (مقام معظم رهبری ۱۳۶۴/۰۵/۲۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۰ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
ای آقایان نویسندگان! اینقدر تضعیف نکنید روحانیت را 🔻 |٢٠ تیر 🔹... امروز هست برای همه ما، ما باید این وظیفه را انجام بدهد. امروز روزی‏‎ ‎‏است که قدرت‌های بزرگ با داخل و خارج می‌خواهند این را به‌کلی‏‎ ‎‏به هم بزنند، و را که الان از آن ضربه دیدند زیرپا بگذارند، و قطع کنند ریشه‌های او‏‎ ‎‏را. امروز همه اهالی مملکت ما و کشور ما باید به حال آماده‌باش باشند. 🔸نروید سراغ زمین‏‎ ‎‏و ـ نمی‌دانم ـ این چیزهایی که مال دنیاست. این‌قدر دنبال این چیزها نروید. شما باید‏‎ ‎‏ را حفظ کنید. در پناه اسلام همه این چیزها را هم داشته باشید. 🔹اگر اسلام را از دست‏‎ ‎‏شما بگیرند، خیال نکنید که اسلام را که گرفتند یک ملتی می‌گذارند و یک ملیتی که این‏‎ ‎‏آقایان ، هی دهن خودشان را پر می‌کنند، ملت، ملت! اگر اسلام را از دست شما‏‎ ‎‏گرفتند و آخوند و ملت را جدا کردند، شما چهار نفر نمی‌توانید هیچ کاری بکنید، اگر‏‎ ‎‏بین شما امثال بختیار‏‎ نباشد و حال این‌که ممکن است باشد، اینقدر ایجاد نکنید.‏‎ ‎‏ای آقایان نویسندگان! اینقدر نکنید را. ای آقایان ! اینقدر‏‎ ‎‏مملکت را از این طرف به آن طرف نکشید تا اینکه خدای نخواسته بیایند همه تان را‏‎ ‎‏عذرتان را بخواهند. با هم باشید. آماده باشید. 🔸ملت باید آماده باشد برای این اموری که‏‎ ‎‏دارد پیش می آید، که آن روزی که خدای نخواسته فرض کنید فانتوم آن‌ها آمد و اینجا را‏ ‏خراب کرد و من هم رفتم سراغ کارم، ملت دستش باز و با مشت محکم حفظ بکند ‏‎ ‎‏را. روحانی، بازاری، کارگر، کشاورز، کارمند، قوای مسلح، همه باید حال آماده باش‏‎ ‎‏داشته باشند... ( ٢٠ تیر ۵٩، صحیفه امام، ج ١٣، ص ١٧ و ١٨) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت احمد جبرئیل 🔻احمد جبرئیل از رهبران نسل اول فلسطین در مصاف و هماوردی لاینقطع و پر استقامت در جبهه ضد صهیونیستی بود. 🔹اگرچه هم قطاران او در ابتدای این راه، درگیر دسته بندیها و مرزبندی‌های فکری متعدد و متنوعی بودند ولی او به سرعت و بصیرت راه خود را در همراهی با انقلاب اسلامی در ایران و پیروی از حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان دید و تا آخرین لحظات از عمر سراسر مجاهدت خود به این اصل متعهد ماند و حتی در زمانیکه بحران سوریه در صف مقاومت ریزش‌های غیرقابل باوری را به خود دید، احمد جبرئیل با هدف پایبندی به آرمان آزادی قدس شریف، در فتنه پر تب و تاب سوریه، راه صواب یافت و جبهه مقاومت را ترک نکرد. 🔹با سازش ناپذیری، ایثار، اخلاص و جدیت در قاموس فکر و رفتار احمد جبرئیل، شاخص و معیاری به نسل جدید از جوانان انتفاضه و سنگ عرضه شد که همانا آزادی قبله اول بوسیله مردان بی ادعا رقم خواهد خورد و نه سیاست بازانی که قدس و آزادی آن تضمین حیات دنیوی و تمتع مادی آنها است. 🔹نسل آینده جوانان فلسطینی نوید دهنده پرورش رادمردانی چون احمد جبرئیل با یک هدف مقدس است. و گوارا باد آزادی قدس بدست این مردان. 🇮🇷 @IRANeMOASER
روشنفکران غرب‌زده؛ هم‌گامان رضاشاه در جنایت کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹یکی از راه‌های آماده‌سازی مردم برای در ایران نشر افکار اروپایی بود و این کار از راه‌های مختلفی صورت می‌گرفت. گاه غربی‌ها در نوشته‌های خود انتقاداتی از حجاب می‌نمودند و گاه ایرانیانی که به شکل‌های مختلف به غرب‌ علاقه‌مند می‌شدند اندیشه‌های غربیان را در میان ایرانیان مطرح می‌کردند. 🔸رژیم شاه ماحصل تلاش‌های پس از مشروطه بود. آنان به دنبال اجرای برخی شیوه‌های حکومت غربی شامل سکولاریسم و قضاوت بر اساس معیارهای دنیای مدرن بودند و چنین حاکمیتی با سلطنت پهلوی در ایران انجام پذیرفت و غرب‌زدگان و استعمارگران را به آرزوی خود رساند. 🔹حکومت با هرگونه گرایش مذهبی مخالف بود و برخی از مقامات مسئول نیز مخالف اسلام بودند؛ ، و از جمله افراد بی‌اعتقادی بودند که همگام با رضاخان مقدمات کشف حجاب را فراهم می‌کردند. کار مهم‌تری که تیمورتاش درصدد آن بود و آمدن پادشاه افغانستان راه آن را هموار می‌کرد، قبولاندن کشف حجاب زنان و تغییر لباس مردان به رضاشاه بود. در این کار به سخنان مخبرالسلطنه و دیگران که از واکنش مردم مسلمان و معتقد نگران بودند وقعی نمی‌نهاد. شاه هم کم‌کم داشت نرم می‌شد. 🔸امور فرهنگی از جمله مشغولیات مهم تیمورتاش بود.برپا داشتن کنسرتی عمومی که برای نخستین‌بار زنی در آن با لباس باز بخواند، برپاداشتن گاردن پارتی‌ها و مجالس جشن، سینما و اپرت‌ها از جمله این اقدامات بود. در این کار تنها زنی که وی را همراهی می‌کرد ایران دخترش بود که بی‌پروا گیسوان خود و لباس‌های خوش‌دوخت خود را به نمایش گذاشته بود و در مراسم رسمی حضور می‌یافت.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص227-226) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴ویروس غربی ضدیت با حجاب از چه طریقی وارد ایران شد؟! 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹بحث از آزادی زنان و کشف حجاب، پیش از آن‌که در ایران مطرح شود، در مطرح شد و به تدریج در سایر کشورهای عربی نفوذ کرد. دلیل این امر چنان بود که مصر زودتر از دیگر مردمان شرق اعم از عرب و ایرانی، با غرب به‌ویژه با افکار فرانسوی‌ها آشکار شد. 🔸از راه‌های نشر اندیشه‌های مربوط به کشف حجاب ورود اندیشه‌هایی از به ایران بوده است که از طریق نشریاتی از قبیل «حبل‌المتین» که حاوی مقالاتی درباره لزوم کشف حجاب بود، صورت می‌گرفت. 🔹علاوه بر آن کشف حجاب در در سال 1307 ه.ش. نیز زمینه‌های گرایش متجددان را به این موضوع فراهم می‌کرد. با مسافرت امان‌الله خان، امیر افغانستان به ایران سیاست فرهنگی جدید علنی‌تر گردید. امان‌الله خان به دنبال سفر اروپایی خود همراه با همسرش و هیأت همراه با لباس اروپایی و بدون چادر در مهمانی‌هایی در ایران شرکت می‌کردند و در بازگشت به افغانستان نیز با لباس و کلاه اروپایی از شهرهای ایران عبور کردند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص228-227) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴زمینه‌سازی کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مدت‌ها قبل از آغاز رسمی کشف حجاب رضاخان، عوامل وی اقداماتی برای زمینه‌سازی آن انجام داده شده بودند و به دنبال سفر آن اقدامات جنبه جدی‌تری به خود گرفت. 🔸یکی از نمایش‌هایی که با همین هدف در 17 تیر 1305 از سوی « » اجرا شد. تئاتری با عنوان «تمدن نسوان» بود که دست‌اندرکاران آن قصد داشتند تا زیر پرده این‌گونه نمایش‌ها، حضور زنان در مجالس عمومی را عادی جلوه داده و آنان را برای بی‌حجابی ترغیب کنند که البته چاپ خبر اجرای این نمایش در روزنامه‌ها باعث شد تا علمای عالی‌قدری چون سیدحسن مدرس، محمد بهبهانی، میرزا هاشم آشتیانی، نامه اعتراض‌آمیزی به رئیس‌الوزرا « » نوشته خواستار جلوگیری از پخش نمایش شدند. 🔹در سال 1313 با اجازه رضاشاه « » با حضور نمایندگان ده کشور از جمله ، ، ، و در (تالار وزارت فرهنگ) تشکیل شد. در این کنگره درباره پیشرفت‌های زنان اروپایی، محرومیت زنان در کشورهای اسلامی و لزوم انجام اقداماتی از سوی زنان روشنفکر بحث و گفتگو شد. مخبرالسلطنه درباره آثار این کنگره می‌نویسد: پس از تشکیل کنگره نسوان شرق، متأسفانه پرده کنگره را دریدند و سراسیمه در میدان هوا و هوس دویدند، مسکری نماند که نخوردند و منکری نماند که نکردند.»(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص229-228) 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹با روی کار آمدن به جای از 21 شهریور1312 سیاست‌های تجددگرایانه با سهولت بیش‌تری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت. رضاشاه در ادامه از علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف، می‌خواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد: 🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود. 🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور و تشکیل می‌شد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت. بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود می‌نویسد: 🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علی‌اصغر حکمت، عده‌ای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه دعوت شده به آن‌ها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد. 🔹برنامه‌های علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخرب‌ترین برنامه‌ها در راه اسلام‌ستیزی بود. وی طرح‌هایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن‌ ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستان‌ها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانون‌ها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER