📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل)
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۲ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۲ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۲ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پنج شاخص انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن از نگاه رهبر انقلاب
🔹۱- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب
🔹۲- هدفگیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها
🔹۳- پایبندی به استقلال کشور
🔹۴- حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن
🔹۵- تقوای دینی و سیاسی
#کلام_رهبری
#انقلابی
#انقلابی_گری
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماز نخواندن علما بر جنازه رضاخان در قم
#تاریخ_شفاهی
#محمد_مهدی_عبدخدایی
#انقلاب_اسلامی
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢خبر مهم
🖊اطلاعیه دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست بنیاد تاریخپژوهی و برخی مؤسسات تاریخی دیگر، پیرامون نامه مرحوم آذری قمی
🔹در پی انتشار نامه پوزشخواهی #مرحوم_آیتالله_آذری_قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانهها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران #تاریخ_انقلاب_اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامهای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.
🔸این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام میکند مرحوم آیتالله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی داشته که از جمله آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظمله است. نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب « #روشنبینی_امام_خمینی رحمةاللهعلیه» تألیف آیتالله ریشهری دامتبرکاته درج شده و اخیراً توسط #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام_خمینی قدسسرهالشریف منتشر شده است. مرحوم آیتالله آذری قمی در نامهی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامهی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است:
«در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»
🔹این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهرهبرداری همهی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر میکند.
روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊درخواست بنیاد تاریخپژوهی و برخی مؤسسات تاریخی دیگر، پیرامون نامه مرحوم آذری قمی
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی
سلام علیکم
🔹همانگونه که مستحضرهستید در ماه گذشته برخی از رسانههای مکتوب و مجازی برای اولین بار متن و تصویر نامهای منسوب به مرحوم آقای آذری قمی با مضمون عذرخواهی وی از مقام معظم رهبری و اظهار پشیمانی از مواضعی که بر علیه ایشان اتخاذ کرده بود را منتشر کردند که منجر به واکنشهایی نسبت به آن شدهاست.
🔸یکی از مهمترین این واکنشها تشکیک در اصل وجود نامه و صحت تاریخ انتشار نامه است. شایان ذکر است که در برخی منابع تاریخی همچون کتاب خاطرات آیت اللهالعظمی شبیری زنجانی با عنوان "جرعهای از دریا"، ج۴ ص۶۵۳ و همچنین در تصویری که از دستخط آن مرحوم توسط یکی از خبرگزاریها منتشر شدهاست، صدور آن در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ دانسته شده است. در حالی که در برخی آثار تاریخی همچون کتاب "روشنبینی امام خمینی رحمهالله در نامه ۱۳۶۸/۱/۶" تألیف آیت الله ریشهری، ص ۱۶۶ که از سوی مؤسسه عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده، تاریخ صدور نامه ۱۲ خرداد ۱۳۷۵، قید شده است.
🔹گفتنی است منبع اخیر، این نامه و تاریخ نگارش آن را به «مرکز اسناد دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای» استناد کردهاست.
🔸با توجه به تهافت یاد شده در تاریخ صدور نامه در این منابع و ابهام به وجود آمده پیرامون آن و اهمیت ثبت مضمون نامه به عنوان سندی مهم و عبرتآموز در تاریخ انقلاب اسلامی، تقاضا مندیم که آن مرکز نظر صریح خود را درباره تاریخ، مضمون نامه و اصالت تصویر منتشر شده از آن نامه، برای صیانت از حافظه تاریخی ملت و اسناد تاریخی که افراد و جریانهایی در صدد مخدوش سازی و تحریف آنها هستند، اعلام کند.
والأمر إلیکم
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۱. بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
۲. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
۳. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
۴. مرکز بررسی اسناد تاریخی
۵. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
۶. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فصلنامه ۱۵ خرداد شماره ۶۷/۶۸ منتشر شد.
در این شماره میخوانیم:
🔸سخن سردبير
🔸پرونده ویژه صدمین سالگرد کودتای سیاه #رضاخان
🔸اسنادی از واقعه #کشف_حجاب
🔸گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان
🔸پیرامون فعالیت #روزنامه_پیکار در برلین
مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم
🔸ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد
🔸 انقلاب اسلامی و مسئله فلسطين
🔸سرزمین مقدس
🔸#صهیونگریزی؛ بازجستی در کتاب ترک صهیون؛ مهاجرت یهودیان از فلسطین و اسرائیل
🇮🇷 @IRANeMOASER
نامه های عذرخواهی مرحوم آذری قمی.jpg
1.66M
🖊دو نامه عذرخواهی مرحوم آذری قمی از مقام معظم رهبری
متن نامه اول:
بسمه تعالی
١۴ محرم ١۴١٧
١٣٧۵/٣/١٢
حضرت آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران ـ دامت برکاته
پس از سلام و تحیت
براساس یک سوءظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور ـ یعنی دو ترک وظیفه مخیر میکرد ـ ناخواسته مبتلا به ضربهای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنیهاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد، اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمیخواهم، در عین حال، نه جنابعالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم، خواستهای هم جز خواستههایی را که جنابعالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سؤال داشته باشید. احمد آذری قمی
متن نامه دوم در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱
در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️امام خمینی و مقوله «حفظ نظام»
🔻… جنگ با ایران، جنگ با اسلام است؛ جنگ با قرآن است؛ جنگ با رسول الله است و این از اعظم محرماتى است که خداى تبارک و تعالى نمى گذرد از او…
🔹#امام_خمینی و به نتایج « حفظ نظام » در #مقاله حاضر به محتوا و فلسفه گفتار ناگزیر آن در سیاست خارجى مى پردازیم. آنچه در ابتدا ضرورتاً باید تصریح شود آن است که در اینجا امام خمینى همچون یک نظریه پرداز اسلامى در عرصه #سیاست_خارجی و #امنیت_ملی، مشابه دیگر نظریه پردازان تلقى نمى شود بلکه به عنوان بنیاد گذار یک نظام سیاسى جدید که باید به تمهیدات عملى و حل کشاکش هاى مربوط به تأسیس دولت و از میان برداشتن مشکلات آن بپردازد، در نظر گرفته مى شود.
🔸براى امام خمینى مقولات خارجى مثل امنیت، صلح، جنگ و سیاست خارجى در راستاى حفظ نظام معنا مى یابد؛ و بى راه نیست اگر بگوییم براى امام تقریباً همه چیز در ارتباط با «جمهورى اسلامى» معنا داشته یا بى معنا مى شود؛ اهمیت مى یابد یا بى اهمیت مى شود. وصیت بزرگ امام به مدیران و به مردم حفظ نظام است. اما آیا تأکیدات مستمر امام خمینى بر حفظ نظام، بیشتر به معناى حفظ نهادها، تشکیلات و کالبد نظام است یا محتواهاى آن؟ پس ابتدا باید دانست گفتار « #حفظ_نظام » امام خمینى چه معنایى دارد و اینکه براساس آن، سیاست خارجى و امنیت نظام جمهورى اسلامى چه ابعاد و منظرى به خود مى گیرد.
🔗لینک مقاله:
http://iranemoaser.ir/quarterly-28-article-2/
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۴ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۴ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خصوصیات آیتالله حائری موسس حوزه علیمه قم
جریانات سیاسی مذهبی روحانیت در دوران رضاخان
#تاریخ_شفاهی
#محمد_مهدی_عبدخدایی
#انقلاب_اسلامی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۵ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۵ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۵ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️تاریخسازی به سبک کدیور؛ خاطرهسازی مجعول و بهتان به علامه طباطبایی(ره)
🔴پاسخ بنیاد تاریخپژوهی به بهتان تاریخی کدیور علیه علامه طباطبائی رحمهالله
🔹نقطه آغاز کدیور برای روایت مناسبات علامه طباطبائی و انقلاب اسلامی این جمله است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود» کدیور جمله مزبور را به علامه طباطبایی نسبت داده و با رویکردی جزمگرایانه آن را « نظر نهائی وی [علامه] دربارهی انقلاب 1357 و جمهوری اسلامی» قلمداد کرده است. این جمله برای کدیور مبدأ تحلیل به حساب میآید، و با تکرار همین جمله آن را دلیل بر تفاوت منظر بنیادین علامه طباطبائی با امام خمینی در تحولات اجتماعی تلقی کرده است. او در نهایت چنین نتیجه گرفته است که علامه طباطبائی هرگز «جزء حامیان انقلاب 57 یا پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی قرار نمیگیرد.»
🔸محسن کدیور طی چهار یادداشت تلاش کرده تا علامه طباطبائی را به اصطلاح، «عالمی ضد انقلاب» معرفی کند. اما پرسشی که به ذهن هر خواننده منصفی خطور میکند آنست که مستند کدیور برای این جمله و دلیل او برای این نسبت دادن چیست؟...
متن کامل یادداشت
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۶ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۶ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۶ آذر ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER