eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
423 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رذیله خودنمایی و کفر بالله ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/27 🔹ای بیچاره، تو که عابد نفسی و متصرف در قلب تو شیطان و جهل است و دست تصرف حق را از قلب خود منقطع کردی، چه ایمانی داری که مورد تجلی حق و سلطنت مطلق گردی؟ پس، بدان تا بدین حال هستی و این رذیله «خودنمایی» در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقین محسوب می شوی، گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی. (شرح چهل حدیث، ص 46)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻خواب غفلت بر چشم خود حرام نما! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/28 🔹پس ای عزیز، بیدار شو و پنبه غفلت را از گوش برون کن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما، و بدان که تو را از خدای تعالی برای خود آفریده، چنانچه در حدیث قدسی می‌فرماید: «یا ابن آدم خلقت الأشیاء لأجلک، و خلقتک لأجلی.» (شرح چهل حدیث، ص 46)‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️بازخوانی تجلیل امام خمینی از هنرمندان متعهد «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ 🔹خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‏‌آور محرومیت‌ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خون‌‏آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى‏درد، و در یک کلمه « » باشد. 🔹هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. 🔹هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد. 🔹هنرمندان ما تنها زمانى مى‏‌توانند بى‏دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‏‌اند. 🔹و هنرمندان ما در جبهه‏‌هاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى‏درد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند. ۶۷/ ۶/۳۰ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (صحیفه امام، ج٢١، ص: ١۴۵ و ١۴۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
❇️قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود 🔴سالروز شهادت مرحوم آیت‌الله مرتضی مطهری 🔹 شهید مطهری درست در همان دورانی که کسی باور نمی کرد حرکت آغاز یک است. در نوشته ها و حرف های خود از پانزده خرداد به عنوان آغاز یک نهضت عظیم اسلامی یاد کرد و رهبری امام را آگاهانه، شجاعانه و غیر قابل تردید دانست 🔸« نهضت اسلامی ایران مفتخر است که در حال حاضر رهبری آن مرجعی آگاه و شجاع و مبارز بر عهده گرفته‌اند که نیازهای زمان را تشخیص می دهند..اما آن سفر کرده که صدها قافله دل همره اوست.نام او، یاد او و شنیدن سخنان او. استقامت او، شجاعت او، روشن‌بینی او، ایمان جوشان او که زبان‌زد خاص و عام است.یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نور چشم و عزیز ملت ایران استاد عالی قدر و بزرگوار ما "حضرت آیت الله العظمی خمینی ادام الله ظلاله" ، حسنه‌ای است که خداوند به قرن ما و روزگار ما عنایت فرموده... 🔸قلم بی تابی می کند که به پاس دوازده سال فیض‌گیری از محضر آن استاد بزرگوار به شکرانه بهره‌های روحی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضیلت و مکرمت کسب کرده‌ام، از بسیار را بازگو کنم». 🔹متفکر شهید مرتضی مطهری عمق عشق خود را به استاد و پیر و مرادش، در قطعه شعری که بعد از پانزده خرداد سروده است نشان می‌دهد: زمنزل‌گاه آن محبوب، یاران را خبر نبود؛؛همی آید به گوش از دور آواز جرس ما را صبا از ما ببر یک لحظه پیغامی به روح الله؛؛ که ای یاد تو مونس روز و شب در این قفس مارا به رغم کوشش دشمن نخواهد بگسلد هرگز؛؛ میان ما و تو پیوند تا باشد نفس ما را سزاوار تو ای جان، کنج زندان نیست منزلگه؛؛ سزد گر خون ببارد از دو دیده هر نفس ما را رواق منظر دیده مهیای قدوم تو؛؛ کرم فرما و بپذیر از صفا این ملتمس ما را تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت؛؛ به راه عدل و آزادی، نه باک از هیچ کس ما را (فصلنامه پانزده خرداد،ش۳، بهار۸۴) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴شهید مطهری از تقابل با ، تا از سوی منحرفین 🔻سال‌روز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری رحمه‌الله ▫️استاد شهید مرتضی مطهری را باید از برجسته‌ترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد کنیم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزه‌های دینی پرداخت آن‌گونه که استاد بزرگ او در وصف آثارش می‌گوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی 61/2/11) ▪️یکی از مولفه‌ها و ویژگی‌هایی که شهید مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه مقابله با نفوذ اندیشه‌های انحرافی در حوزه دین بود. عجیب آن‌که امروز عده‌ای تلاش دارند در سایه از ایشان چهره‌ای سکولار و التقاطی بسازند. ▫️شهید مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژی‌های انسانی تهدید می‌کند ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی نیست بلکه شکل گیری است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است. ▪️تلاش غیراصولی و غیرعالمانه برای به روز کردن دین توسط مدعیان دین‌شناسی همچون و ، حرکتی انحرافی بود که منجر به التقاط گردید. ▫️رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبه‌های افکار نو و وارداتی، مجذوب این‌ها می‌شدند و سعی می‌کردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با این‌ها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین می‌گذاشتند که ما اسلام را جوان‌پسند و مردمی و قابل قبول کرده‌ایم! گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرف‌ها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا و به کلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام می‌گذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشم‌ها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری 82/2/18) ▪️لذا در آن دوران بود که اندیشه‌های مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسم‌های غربی توسط جریان‌های فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخه‌های اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه می‌گردید. ▫️نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروه‌های ریز و درشتی بودند که در دهه 20 تا 50 در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج می‌بردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلوم‌الحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان 🔴سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری ▫️تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت آنان از دین بر گردانیم و در این زمینه میان مطهری و بازرگان تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هسته اندیشه‌ی غربی او، تنها با روکشی از پوشانده می‌شد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش می‌کرد تا اسلام را بدون التقاط و و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند. ▪️مواجهه در سیره عقیدتی شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر بر لبان خود نمی‌زند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند: ▫️1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15) ▪️2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15) ▫️3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص165) ▪️4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص182،219) ▫️5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30) ▪️شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده می‌داند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین» می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جسته‌اند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمی‌توانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان) 🔻مواجه در مسائل انقلاب ▫️شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی‌ماند. در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می‌کند: « بازرگان گفت: دولت چاره‌ای ندارد جز این‌که در مقابل حزب دموکرات شود و یک نوع خودمختاری به آن‌ها اعطا کند و شرایط‌شان را بپذیرد.» ▪️در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد می‌کشند:« شما می‌خواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.» (انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب ص383-384) 🔻مواجهه در کارکردهای دین ▫️رویکرد شهید مطهری در آموزه‌های دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاه‌هایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمی‌کرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقع‌گرا. در اسلام به همه‌ی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 64) این در حالی است که بازرگان با آن‌که به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئله‌ی دین، رهیافتی علمی است که می‌توان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های سازگار است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری ▶️بخش اول 🔹تصور من اینست که مرحوم آیت‌الله مطهری (رضوان الله عليه ) بعنوان یکی از چهره هائی که در احياء تفکر اسلامی بیشترین نقش را داشتند، و جزو یکی از پرچمداران این بینش نوین اسلامی، و طرح دوباره اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان باید بشمار بیاید! 🔸ما در میان و غیرایرانی... وقتیکه نگاه می کنم به این چهره های شناخته شده، مرحوم شهید مطهری را یکی از برترین این‌ها بحساب می آورم، علت هم، همین جامعیت ایشان است. 🔹 این مرد يك بود، یعنی وقتی می‌خواست اسلام را تبیین، و مسائل اسلامی را بیان کند، از خودش چیزی مایه نمی‌گذاشت. اسلام را می‌شناخت، فقه اسلامی را بلد بود، همان‌طور که می‌دانید فقه اسلامی به معنای شیوه استنباط احکام از منابع اولی اسلام، یعنی کتاب و سنت است، و فقیه، آن کسی است که این شیوه استنباط را بلد است. 🔸 مرحوم مطهری يك بود.. اینطور نبود که به دام شرقی یا غربی بیفتد! همچنان‌که بسیاری از متفکرین مصلح و طرفدار تجدید حیات دوباره اسلام، در آن دام افتادند. 🔹يك فيلسوف بود، ولی با معارف عمیق و استدلالی اسلام آشنا بود. 🔸يك سخنور بود، یعنی میتوانست همه آنچه را که بلد است بزبان بیاورد. 🔹 يك نويسنده بسیار خوب بود، یعنی می‌توانست همه آن‌ها را بنویسد، واقعا ابعاد يك شخصیت زبده برجسته بود، که می‌توان او را یکی از متفکرین، و یکی از پرچمداران به شمار آورد. 🔸شهید مطهری تاریخ را خوب میدانست، و دوره‌های مختلف تاریخی کشور ما را بعد از اسلام، ایشان یقینا مطالعه کرده بود. 🔹به نظر من مرحوم مطهری با دو ابزار..می‌توانست تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیل‌کرده‌های جدید را به وجود بیاورد: یکی ، و دیگری غنای شخصیت خود ایشان 🔸از لحاظ تلاش عملی، ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیل‌کرده ، مهندسین، پزشکان، شرکت کردند، و يك قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیل کرده‌های جدید شدند. 🔹هیچ‌کدام از این چهره‌های بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند، و ایمان آن تحصیل‌کرده‌های جدید را جلب نکردند. 🔸دومین وسیله، غنای شخصیت خود ایشان بود. می‌دانید یکی از چیزهائی که بین این دو قشر را جدا کرده بود، این بود که این دو قشر را نسبت بهم بی اعتماد کرده بودند! تحصیل کرده های جدید، فارغ التحصیل حوزه علمیه را يك آدم باسواد نمی‌دانستند! روحانی، در عرف و فرهنگ غربی تزریق شده به يك عده‌ای از تحصیل‌کرده‌های ما، يك عنصر بی‌سواد و پرمدعائی به حساب می‌آمد که اصلا تضييع وقت بود که انسان با او بنشیند، حرف بزند، یا خودش را به او نزديك كند؟ یعنی او را اصلا قابل نمی‌دانستند! متقابلاً، تحصیل‌کرده حوزه علمیه هم تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی را با همین چشم نگاه می‌کرد..شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیش‌ترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. 🔹اعتقاد مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه) به نقش منهای اشتباهاتی که ممکن است این، یا آن شخص روحانی داشته باشد یکی از خصوصیات ویژه این بزرگوار بود. 🔸این جمله که واقعا بطور کامل در ذهن‌های کسانی که مشتبه بودند کوبیده و پاك شد، این هنر آقای مطهری بود که او درك کرد که هدف آن کسانی که داشتند يك سری حرف‌هائی را می‌زدند، همین اسلام منهای روحانیت است. می‌خواهند اسلام بدون مفسر و عالم اختصاصی به اسلام وجود داشته باشد، تا راه برای تعبیر و توجيه باز باشد. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص 283-262) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری ▶️بخش دوم 🔻مرحوم شهید مطهری برای حفظ تداوم ، و غلبه آن بر این انقلاب عنصر مؤثری بود. 🔸 از همان ابتدایی که این انقلاب داشت پیروز می‌شد و حتی قبل از پیروزی، عده‌ای بودند که مصرا می‌خواستند صفت اسلامی را از این انقلاب بگیرند! و بعد از آن هم که انقلاب به پیروزی رسید از اولین لحظات، کسانی بودند که در این خط حرکت می‌کردند، و کسانی هم که این فکر را داشتند، همه جزو آن بی‌اعتقادها و ملحدهای آشکار و صریح نبودند، بلکه کسانی هم بودند که «على الظاهر مسلمان بودند و داعیه ضد اسلامی هم نداشتند، اما على الباطن» به هیچ‌وجه نمی‌توانستند تفکر اسلام، آن هم تفكر فقاهتی اسلام را تحمل کنند> طبیعی است که آقای مطهری با حساسیت‌هایش، با آگاهی و با ، و با علم فراوانش با آن حالت خاص، و به تعبیری خط شکنی ایستادگی کردند. 🔹مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه)» يك انسانی بود که علی‌رغم ظاهری که به آن این رقت‌ها و لطافت‌ها (حالت استدلال و مثلا منطقی برخورد کردن بامسائل) نمی‌آمد و تصور نمی‌شد، باطن بسیار رقیق و لینی داشت. يك وقتی شاید حدود سال‌های ۵۲، ۵۳ بود به يك مناسبتی می‌گفتند که من مایل هستم یك فرصتی پیدا کنم، و کارهای دانشگاهی و درسی را کنار بگذارم، و بروم تا حالا تعبیری که ایشان می‌کردند شاید مثلا این بود که خدا را ببینم ، یا مثلا لقاء حق برسم و يا يك تعبیر اینطوری که خوب مقصود ایشان این بود که بروم آنجا و کار فرهنگی و فکری توأم با خلوت مناسب با عبادت و ریاضت، و توجه و این‌ها داشته باشم. 🔸ایشان یك چنین روحی داشت. مرد بسیار دقیق و ظریفی بود، و به شدت تحت تأثیر هیجانات عرفانی و معنوی قرار داشت. يك شب ایشان منزل ما بودند، نصف شب از صدای گریه ایشان خانواده ما از خواب پریده بودند البته اول ملتفت نشده بودند صدای کیست اما بعد فهمیدند که صدای آقای مطهری است. بله ایشان نصف شب نماز شب می‌خواند همراه با گریه، با صدایی که از آن اطاق می‌شد آن را شنید! 🔹پدر ایشان را در رفت و آمدها و جلسات می‌دیدم صحبت کردن ایشان را ندیده بودم، که مثلا از ایشان استفاده ای کرده باشم، لكن مرحوم مطهری عجیب برای ایشان احترام قائل بودند! در حالیکه قطعا مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه) رتبه فکری بالاتری داشتند و شخصیت ایشان شاید قابل مقایسه نبود، اما به قدری ایشان در مقابل پدر بودند که حد نداشت! و علت هم این بود که می‌گفتند اول کسی که مرا به مسائل معنوی و حال و عبادت و این‌ها هدایت کرد پدرم بود مثلا می‌گفتند پدرشان از دوران کودکی و جوانی ایشان را به قرآن خواندن و این‌ها وادار می‌کرد. 🔹علی ای حال مرحوم شهید مطهری اگر امروز می‌بودند من فکر می‌کنم مناسب‌ترین جا برای ایشان ریاست‌جمهوری بود، که با آن ابعاد عظیم شخصیت يك حكيم، يك فيلسوف، يك يك نظام می شد و این خیلی برای این نظام ارزش داشت، و ما می‌توانستیم به وجود او در دنیا افتخار کنیم، و این بزرگوار واقعا می توانست يك نمود خوبی برای این نظام باشد.(ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص283-262) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری ▶️بخش سوم 🔹مرحوم شهید مطهری بدون شک یکی از ارکان مبارزه (در هنگام اوج گیری آن در تهران) بودند. و نیز یکی از دو، سه نفر افرادی بودند که امام نهایت اطمینان و اعتماد را در اداره قضایای ایران و تهران (که مرکز همه مسائل بود به ایشان داشتند. 🔸من البته هنگامی که از برگشتم، آمدم تهران و بعد رفتم مشهد. و باز بعد از مدت کوتاهی آمدم تهران، با ایشان در ارتباط بودم (غالبا در ارتباط زیادی بودم تا اینکه در نزدیکی های آن هفته‌های آخر قبل از پیروزی انقلاب که شورای انقلاب تشکیل شده بود ایران پیغام دادند که من فورا به تهران بیایم) برای محرم رفته بودم مشهد و يك دو هفته‌ای طول کشیده بود. می‌خواستم زودتر برگردم اما نشد و گفتند که با کاری هست و چون باز یکی دو سه روز دیگر تأخیر شد، مجددا ایشان پیغام داد و مؤكدا خواستند من بیایم. تهران که آمدم به من اطلاع دادند امام دستور فرموده‌اند بنده هم جزو شورای انقلاب باشم. 🔹ایشان در آن برهه از زمان یك شخصیت سیاسی بود، فعالیت سیاسی می‌کرد، فکر می‌کرد. از جمله خصوصیتی که من از ایشان فراموش نمی کنم صلابت و ایشان است، در مقابل حرکت که از طرف میانه‌حال در همان روزهای اول پیروزی انقلاب برای صورت اسلامی انقلاب انجام می‌گرفت. 🔸آن وقتی که بختیار پیشنهاد کرده بود برود خدمت امام برسد! يك شرحی (اعلامیه‌ای بود) را داده بود به یکی از این آقایان وابسته به که بیاورد شورای انقلاب، که بختیار مایل است اگر شما موافقید و اگر امام هم قبول می‌کند این اعلامیه را صادر کند. از این اعلامیه می‌توانست وجهه‌ای برای بختیار درست کرده، و کار را عقب بیندازد. لکن در آن جمع ما، دو نفر قاطع مخالفت کردند! یکی مرحوم شهید مطهری بود، و دیگر مرحوم . این دو نفر هر کدام يك نكته‌ای را به عنوان ایراد، در این اعلامیه ذکر کردند که اگر آن نکته می شد نظر بختیار برآورده نمی شد. لذا بود که وقتی این دو نفر اصلاحات خود را ذکر کردند و آن اعلامیه برگشت، مایل نشد که آن را پخش کند، چرا که برایش فایده‌ای نداشت. 🔹مرحوم شهید مطهری یك بینش سیاسی عمیقی داشت، یعنی عمق طبیعی و فکری ایشان در میدان سیاست هم آشکار می‌شد و همین عمق و شهید مطهری بود که امام به ایشان در معرفی و شناسایی افراد، بیش از همه(به نظر من) اطمینان داشتند شاید يك تعدادی از شخصیت‌ها و اشخاصی که در ، یا در بعضی از مسئولیت‌های دیگر گماشته شدند، امام این‌ها را گماشتند، با معرفی آقای مطهری، و اطمینانی بود که امام به آقای مطهری داشتند و انصاف به حق هم بود! و به نظرم می‌رسد، همان‌طور که ایشان خوبی برای امام بود و قدر امام را واقعا می دانست و امام را می شناخت، امام هم این شاگرد خوب و ممتاز خودش را واقعا می‌شناخت، و علی ای حال امام ایشان را بهتر و بیش‌تر از همه ما می‌شناخت و بیش‌تر از همه ما قدر ایشان را می‌دانست! (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص 283-262) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻از نفس خود در هر عملی حساب بکش! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/30‏ 🔹ای عزیز! در کارهای خود دقیق شود و از نفس خود در هر عملی حساب بکش، و او را در برابر هر پیش آمدی استنطاق کن که آیا اقدامش در خیرات و در امور شریفه برای چیست؟ دردش چیست که می‌خواهد از مسائل نماز شب سؤال کند، یا اذکار آن را تحویل بدهد؟ می‌خواهد برای خدا مسئله بفهمد یا بگوید، یا می‌خواهد خود را از اهل آن قلمداد کند؟ (شرح چهل حدیث، ص 51) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️مطهری پیش قراول مبارزه با و 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/1 ▶️راوی اول: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔸 در زمینه شناخت مطهری باید بدانید، مرحوم مطهری یک عنصری بود که در حرکت می‌کرد و همان‌طوری که با تفکر مادی می‌جنگید، با هم جنگید و آن کسانی که اندیشه انقلابی اسلامی را کوبیدند و با اندیشه‌های التقاطی که مثل چهل‌تکه‌های کهنه زمان سابق که پیرزن‌های قدیمی از سرقیچی‌های زیادی صرفه‌جویی می‌کردند و از پارچه‌های مختلف در رنگ‌های متنوع تشکیل می‌شد که از لحاظ صرفه‌جوئی اقتصادی چیز خوبی هم بود، يك عده‌ای آمدند این انگیزه خوب صرفه‌جوئی از لحاظ اقتصادی را در پیاده کردند یعنی یک تکه از ، يك لقمه از اسلام، یک تکه از تفكر فلان ایسم یکی از نوشته‌های فلان دانشمند غربی. این‌ها را گرفتند. و اسمش را هم در ایران اسلام می‌گذارند آن هم اسلام مترقی و اسلام هیچ‌کس دیگر را قبول ندارند. 🔹 اول کسی که بوی عفن این را استشمام کرد و این اندیشه را شناخت و علیه آن به صورت علمی مبارزه کرد مرحوم مطهری بود و این خیلی هوشمندی و می‌خواهد و لذا در خور شخصیت ارزشمند مرحوم مطهری است و التقاطیون که با ایشان بد شدند به همین جهت بود و همین جنبشی‌ها و مجاهدین خصم خونین مرحوم مطهری بودند. بعضی‌ها آدم‌های خوبی بودند یعنی صاف و مستقیم بودند و کجی نداشتند، اما آن پیچیدگی ذهنی را که بتواند این و شگرد را کشف کند نداشتند... و لذا به این‌ها میدان می‌دادند و با توجه به این‌که آدم‌های بدی هم نیستند منتهی نمی‌فهمند توجه نمی‌کنند و حال این‌که بعضی مقاله‌های مهلك می‌دهند در حالی که آن جریان‌های سیاسی هم دلشان نمی‌خواهد يك چوب و چماق دستشان باشد که به خیال خودشان مبارزه کنند. 🔺گروه فرقان و دشمنی با روحانیت اصيل 🔹همین جریان فرقان که مظهر کامل است خصم خونینش بودند و اول کسی که جریان به قول خودشان یعنی اسلام منهای روحانیت را به صورت گسترده افشاء کرد مرحوم مطهری بود يك عده‌ایی معتقد بودند که اسلام خوب است اما و این مثل این است که ما وارد يك باغ بشویم و بگوییم این باغ خوب است. اما این دستگاه باغبانی را جمع کنید، چون اگر باغبان باشد مانع از تعدی به گل‌ها و درخت‌ها و اشجار و آن باغ می‌شود، لذا دل‌شان می‌خواهد باغبانی نباشد تا هر وقت دلشان خواست وارد باغ شوند و هر کاری دل‌شان می خواهد بکنند. 📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (صص 258- 259) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️مبارزه با التقاط و تحریف، از صحابه صدر اسلام تا شهید آیت‌الله مطهری 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/2 ▶️راوی اول: آیت الله خامنه ای 🔻 یا نیروی شکننده 🔹اگر قرار شد چیزی که ساخته فلان آدم عادی و فلان انسان است به نام اسلام راهنمای آدم باشد این دیگر خاصیتی نخواهد داشت و در این صورت چرا ما بگوییم اسلام را می‌خواهیم؟! خیلی خوب را بخواهیم چون آن هم ساخته مغز يك انسان است!! 🔸 آن وقت اسلامی را که یک مغز بی‌اطلاع (اگر نگوییم مغرض) دنبالش راه بیفتیم و به آن عمل کنیم بعد هم مغرض بشویم خیلی خوب چرا اینکار را بکنیم؟ از همان اول برویم بدنبال ، یا برویم دنبال یا دنبال مكتب‌های سیاسی اقتصادی لذا می‌خواستند روحانیت نباشد تا روحانیت جلو انحراف را نگیرد و تذکر ندهد. 🔹در همین رابطه یک‌سال و خرده ای قبل دو گروه به ظاهر مسلمان اعلام کردند که هر دو گروه با هم مؤتلف شدند و این دو گروه که مدعی مسلمان بودن بودند و هر دو آن‌ها را ما می‌شناختیم در رابطه با اعلام وحدت‌شان اعلامیه چسباندند و در آن اعلامیه اولش يك آیه‌ای نوشته بودند که همان آیه اول را غلط معنی کرده بودند، آن هم غلط واضح نه غلط . به طوری که اگر کسی عربی می دانست می‌فهمید که این آیه غلط است، لذا همان وقت بنده به آنها پیغام دادم که بابا اقلا اگر ادعای مسلمانی می‌کنید و خودتان را از و و شئون روحانی اهل قرآن بی نیاز می‌دانید اقلا آیه را درست نقل کنید. این‌ها تا این حد ناتوانند ولی گذشته از بعضی‌شان که ناتوانند، بعضیشان هم عملا اشتباه می کنند. 🔸شما ببینید در ... يک حزب اشراف خون‌طلب آیه « والذین یکنزون الذهب والفضة، ولا ينفقونها في سبيل الله» را کردند «الذين یکنزون» یعنی والذين شد الذين در صورتی‌که در این رابطه عبد الله بن سعود شمشیرش را روی دوش گذاشت و گفت اگر این «واو» را از اینجا بردارید من شمشیرم را به زمین نخواهم گذاشت یعنی حاضرم جنگ کنم اما نگذارم «والذين » را به جایش الذين بگذارند زیرا اگر این «واو» کم می‌شد معنای آیه صد درجه عوض می‌شد یعنی آیه بدون «واو» معنایی را که با «واو» می‌دهد نخواهد داد. 🔹بنابراین اگر «واو» را بردارند مصداق آیه کسانی می شوند که قبلا در آیه اسمشان برده شد، و آن‌ها احبار و رهبانند اما اگر «واو» باشد مصداق آیه عمومیت پیدا می کند و هر کسی را که می کند و در راه خدا انفاق نمی‌کند شامل می‌شود و او را باید به عذاب دردناك مژده داد. 🔸بنابراین وقتی می‌آیند واو «والذين» را برمی‌دارند چه کسی به جز و می‌تواند بفهمد که معنای آیه عوض می‌شود؟ و هرگز افراد عادی و معمولی نمی‌توانند بفهمند همچنان‌که اگر الآن آیه هم از قرآن بردارند بسیاری از مردم نخواهند فهمید و لذا این را اهل قرآن و قرآن و مأنوسین با قرآن هستند که می‌توانند بفهمند. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (صص ۲۵۸- ۲۶۱) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/3 ▶️ راوی دوم: شهید محمد جواد باهنر 🔹مسئله‌ای که برای استاد و این معلم بزرگ زیاد مطرح بود و بد نیست که در این زمینه مقداری صحبت کنیم و توقف کنیم روی این بحث به موضع‌گیری حادی که داشت در برابر در درون برداشت های اسلامی. 🔸اگر کسی بیاید با نام ضد اسلام سخن بگوید، مسئله مشکلی نیست، دشمن در باره اسلام مطالب ناروایی می‌گوید. اما بهتر از آن، آن است که به نام اسلام و با دلسوزی برای اسلام سخن گفته شود. 🔹 در طول 14 قرن اسلام گرفتار این‌چنین انحراف‌هایی بوده است، یعنی اشخاص با برداشت‌ها و پیش‌داوری‌هایی وارد مطالعه اسلامی می‌شوند. قبلا مواضع فکری خودشان، خودشان را انتخاب کرده بودند از روی مکتب‌هایی که با آن‌ها آشنا بودند. از روی رسوم و سنت‌هایی که با آن دم‌خور بودند مردمی با آن پیش داوری‌ها وارد صحنه می‌شدند. برای اینکه اسلام را تفسیر کنند . 📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️روش مبارزه شهید مطهری با التقاط 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/4 ▶️ادامه روایت شهید محمد جواد باهنر از مبارزات شهید آیت‌الله مطهری 🔸یادم نمی رود شاید حدود ۳۰ سال قبل، ۲۷، ۸ سال قبل آن‌چه که برای ما بسیار چشم‌گیر بود در تحقیقات اسلام و در تبلیغات اسلامی در مجالس وقتی بود که کسی یکی از تعالیم اسلام را بر مبنای مسائل علمی روز توجیه می‌کرد و تفسیر می‌کرد و بحث می‌کرد . 🔹حتی نماز را وقتی می‌خواست برای ما توجیه کند آن را دقیقا در يك حركت موزونی که برای راه افتادن اعصاب و عضلات حتی هضم غذا بسیار می‌تواند مفید باشد. یا روزه را صرفا در چهار چوب مسائل بهداشتی تفسیر بکند و آن جنبه‌های معنوی، جنبه‌های روحانی آن را فراموش بکند یا بسیاری از مسائل دیگر را فقط با این نوع تفسيرها . 🔸در هر حال بسیار چشمگیر این نوع برداشت‌ها در قرآن و در اسلام مطرح بود و بالاخره دورانی رسید در این ۱۰، ۲۰ سال اخیر که مسئله مکتب در دنیا مطرح شد و در دنیا مطرح شد. یعنی دیگر خدای جدیدی به نام ، مکاتب مختلف اجتماعی، سیاسی، عبادی در دنیا مطرح شد، دیگر نمونه‌های شخصیت‌ها، و تفسیرها در آن افرادی بود که دارای یك ایدئولوژی و دارای یک مکتبی بودند یعنی توانستند مکتب خودشان را به عنوان يك زیر بنای حرکت اجتماعی و يك حرکت سیاسی در دنیا مطرح کنند. دیگر خداوندان علم جای خودشان را به خداوندان فلسفه و خداوندان مکاتب مختلف اجتماعی و سیاسی دادند.در این شرایط بود که نوعی التقاط جدید و تفسیر جدید در اسلام پیدا شد. 🔹اگر می‌خواستیم همراه با سیر تفکر و فلسفه و علم بشر اسلام را در درون این حرکت تاریخی علم و فلسفه و تفسیر و تأویل بکنیم چیزی از چهره اصیل اسلام برای ما باقی نمی‌ماند و لذا مرحوم شهید مطهری حساسیت زیادی روی این مسئله داشت. فوری می‌گفتند فلان‌کس کتابی درباره جامعه‌شناسی نوشته است و بحث‌های جدیدی را درباره جامعه کرده است کتاب را می‌گرفت و با دقت مطالعه می‌کرد. 🔸می‌گفت این صفحه کتاب مربوط به کدام جامعه‌شناس آمریکایی است. 4صفحه بعد را می‌خواند زیر 5خط آن علامت می‌زد و خط می‌کشید و می‌گفت این مربوط به کدام جامعه‌شناس فرانسوی است. بعد خط بعدی را می‌خواند و می‌گفت این طرز تفکر مال قرن چهاردهم است. این طرز تفکر مال قرن پانزدهم است. 🔹در حاشیه کتاب معمولا نظر می‌نوشت که این‌جا از نظر اسلامی درست است و این‌جا از نظر اسلام منحرف است. بعد علامت این صفحه را هم پشت این کتاب می‌گذاشت و وقتی آدم کتابی را که استاد شهید مطالعه کرده بوده بود باز می‌کرد معمولا این‌طور بود در صفحه پشت کتاب 20مورد، 40مورد را از درون کتاب استخراج کرده بود. 🔸نوشته بود صفحه 13 فلان بحث فلسفی مربوط به فلان، صفحه 43 فلان مطلب یعنی . خلاصه آن چیزی که از کتاب توانسته بود ایشان دربیاورد فهرست آن را در پشت کتاب نوشته بود و جاهای معین آن را هم خط کشیده بود. از این نوع مطالعه‌ها، ایشان صدها کتاب را به این طریق مطالعه کرده بود. آدم وقتی که به کتابخانه ایشان می رود می بیند گویی يك فرهنگ سیار است گویی يك علم پادار است که جان دارد و دارد راه می رود آدم کتاب را که باز می کند با آن یادداشتهای ایشان، با آن فهرست بندی های ایشان می شود . کتاب برای آدم زبان دار می شود که کجا چی می خواهد بگوید ودر کجا دارد می شود و من فکر می کنی تا آدم از نزدیک با این متفکر و آشنا نباشد شاید بدرستی نتواند ارزش فکرها و آثار ایشان را بداند. 📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف می‌کند! 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/5 ▶️ادامه روایت شهید محمد جواد باهنر از مبارزات شهید آیت‌الله مطهری 🔹ایشان، بسیار پرحافظه بود . به خوبی مطالب به یادش می ماند، عجیب بود ، عجیب بود هیچ مسئله‌ای از مسائل فلسفی، اجتماعی وسیاسی ، تاریخی نبود که در محضر ایشان مطرح بشود و ایشان فوری به دنبال همین مسئله‌ای که گفته شد چند تکه تاریخی، چند تا روایت، يك تكه آیه، يك تكه از فلان نویسنده و فیلسوف، يك قطعه از فلان جامعه‌شناس به عنوان شاهد این مطلب بیان نکند. گویی يك فرهنگ سیاری است و بعد هم می‌دیدیم در عین این‌که آن عمق و ژرفای فکری و فلسفی را داشت روان می‌گفت و روان می نوشت این روان‌نویسی و ساده‌نویسی هنری است که برای یك فیلسوف مشکل است. 🔸چون فیلسوف در آن ژرفای فکری عمیق فلسفی که دارد نمو می‌کند اگر بخواهد حرفش را روان بنویسد که همه بتوانند بفهمند، هنری است، و ایشان این هنر را داشت و عجیب است از نوشتن که داستان برای بچه‌های ۱۰، ۱۱ ساله است تا پاورقی برای نوشتن که مطالب فلسفی بسیار سنگین است برای کسی که آشنایی‌های فلسفی و علمی داشته باشد. یعنی این طیف وسیع را در نویسندگی از داستان كودك تا بحث‌های فلسفی عمیق، و نقد مثلا بر یا دیگران در بحث‌های فلسفی‌اش. 🔹بنابراین این استاد بزرگوار عمدتاً بود. و هوشیار در برابر اسلام، یادم نمی‌رود که يك کتابی را ایشان شنیده بود که این کتاب منتشر شده است. من اسم این کتاب را نمی‌برم چون ترويج از يك كتاب می‌شود ایشان می‌گفت این کتاب را از هر جا هست برای من پیدا کنید. ما مأمور شدیم برای این‌که این کتاب را بگردیم و بالاخره برای ایشان پیدا کنیم گشتیم و بالاخره یک نسخه پیدا کردیم آن نسخه به دست ما که رسید منحصر به فرد بود. ۴۰۰ صفحه کتاب بود. من به زحمت ۳، ۴ نسخه از آن را فتوکپی گرفتم و بعد، یک نسخه خدمت ایشان و يك نسخه پیش خود ما بود، شاید، ۲ روز بیشتر نگذشت ایشان فرمودند با آن کتاب چه کردی؟ گفتم : من هنوز گذاشتم ان شا ا... دقت کنم مطالعه کنم. بعد دیدم این کتاب را ایشان تمامش را خوانده است سطر به سطر نظر را روی آن تحریر کرده است نقطه‌های ضعف آن را در آورده بود و در حدود ۳۰۰، ۳۵۰ مورد علیه اسلام، به نام اسلام نوشته شده است. یعنی کتابی که به عنوان يك بحث تاریخی اسلام بود و دقیقا می‌خواست بگوید این کتاب، کتاب اسلامی است. ولی بیش از ۳۰۰ مورد ایشان در این کتاب که به اسم اسلام نوشته شده بود علیه اسلام دید مطلب در آن است و در آورد. خوب این هوشیاری و این حضور، حضور همیشه در صحنه علمی و دفاع فكری از اسلام بسیار محترم است. 🔸خوب چه می‌شود يك وقت دشمن بعد از انقلاب این چنین مغز بزرگ، فیلسوف و نویسنده بزرگ را هدف قرار می دهد؟ چرا این مغز را هدف قرار می‌دهد؟ شاید ظاهرا هم آن‌چنان چشمگیر در صحنه سیاسی مرحوم شهید مطهری ظاهرا حاضر نبود در عین این‌که در پشت پرده حاضر بود این را من برای بعضی از برادرها و خواهرهایی که درست حضور ایشان را در مبارزه، شاید اطلاع نداشته باشند عرض کنم. 🔹 دقیقا در تنظیم اعلامیه‌های ۱۰ سال قبل، ۱۵ سال قبل، در تفسیر آثار امام که از نجف می‌رسید در تهیه بعضی از پیام‌های مخفیانه‌ای که بعدها مردم نمی‌دانستند از کجا این پیام‌های مبارزاتی صادر شد؟ و ظاهرا تصور نمی‌کردند که مثلا مرحوم مطهری این‌طور حضور داشته باشد. این‌ها پشت‌پرده توسط ایشان افرادی مثل ایشان تهیه می‌شود. یا در آن و یا انتخاب به عنوان عضو شورای انقلاب و اولین آن توسط امام بزرگوار و تماس با و تماس با پاریس، در جریان ، در عین این‌که حضور سیاسی داشت، اما حضور فکری و فلسفی و اسلام‌شناسی او در انقلاب بیشتر بود و لذا دشمن وقتی دید انقلاب اسلامی شده است و آن مغزهای سیار و متفکری که باید اشباع و تغذیه کند انقلاب را و خط راستین مکتب و خط اصیل را که سعی دارد از چپ و راست رفتن و از هرگونه آمیختگی، ، کج و راست منحرف شدن خودش را حفظ کند اینچنین مغزی را هدف قرار می‌دهند. 📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️خاطره شهید مفتح از دغدغه کم‌نظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/6 ▶️راوی سوم: شهید مفتح 🔹شخصیتی مانند مطهری باید احترام به اثر او، فکر او و مکتب او داشته باشیم. او شهید راه مکتب شد، شهید راه عقیده شد، ، ایستادن در برابر مکتب‌های شرك و مادیگری. 🔸در محل سابق دانشکده الهیات یک روز بعد از ظهر بود رفتم در اتاق ایشان، دیدم با يك نگرانی می‌گوید فکری باید کرد. عجیب دارد در ذهن جوانان ما رسوخ می‌کند. چه باید کرد؟ متأثر بود، ناراحت بود. وقتی جمله‌هائی را از بعضی از نوشته‌ها زیر آن را خط می‌کشید، نشان می‌داد و می‌گفت ببینید این گروه به نام ، اما علیه مذهب، علیه معارف اسلام، عليه فکر توحیدی دارند کار می‌کنند. به نام علیه توحید. این را می‌گفت والله می‌لرزید و ناراحت بود. 🔹چه بود؟ در درونش عشق به اسلام بود، برای او مسئله اسلام يك تظاهر نبود، يك مقاله و يك سخنرانی به عنوان حرفه و کار نبود، از روی عقیده می‌گفت و می‌سوخت. مکتب استاد بزرگ ما بود. شما دوستان مطهری شما شاگردان مطهری امید است که این مکتب را هم‌چنان احیاء کنید، نگه دارید، ایستادگی کنید، کنید، مقابله کنید. 🔸 یک وقت با یکی از افرادی که در ظاهر طرفداری از مکتب‌های دیگری داشت می‌گفت من حاضرم هر کجا که می‌گوید، بیایم و با شما صحبت کنم. آن روزها تلویزیون در دست ملت نبود، در دست رژیم طاغوتی و رژیم جبار پهلوی بود و همه نفرت داشتند از رادیو و تلویزیون، در عین حال ایشان می‌گفت برای خدا و برای توحید حاضرم هر کس می‌خواهد خطاب به يك فرد معینی بود حاضرم آن فرد و یا افراد دیگر برویم در صفحه تلویزیون ظاهر بشویم هر چه سخن دارد بگوید و با آن صحبت کنم و بحث کنم، عرض کنم برای او مسئله مهم، مسئله بود، ایمان به الله و فکر الهی بود و بس. 🔹 هم درست تشخیص داد، دشمن هم فهمید که مرتضی مطهری بزرگ‌ترین نیروی ملت مسلمان ایران و جان اسلام است. بزرگترین مفکر و فیلسوف اسلامی است. از مدتی بود به طوری که شنیدم مرحوم مطهری را زیر نظر داشتند تا او را از بین ببرند. ( ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص96)) 🇮🇷 @IRANeMOASER
♦️مخالفان مطهری، از مادیون تا ملی‌گراها 🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/7 ▶️راوی چهارم: مرحوم آیت‌الله مشکینی 🔹ایشان يك و درك کننده اسلام راستین بود و چون عقاید و عمل و اخلاق و روش و فروع را خوب درك می‌کرد و را می‌گفت و می‌نوشت و طرفدار اسلام حقیقی بود، قهرا عده‌ای با مرحوم مطهری مخالفت داشته و دارند و حداقل سه تیپ با ایشان مخالفند: 🔸تیپ اول و هستند، چرا که استاد اسلام‌شناس و پیاده کننده اسلام بود و مخالفان او در درجه اول آن‌هایی هستند که ضد اسلامند. مرحوم مطهری به خوبی می‌توانست جواب را بدهد و عمیق در بحث وارد بشود و لذا از ابتدا آن‌ها با ایشان مخالفت داشتند. 🔹تیپ دوم، آقایان هستند که با مرحوم مطهری جدا مخالف می‌باشند علی (ع) در نهج البلاغه راجع به التقاط صحبت می‌فرماید که : اگر جایی حق کاملا روشن بشود دیگر کسی به دنبال باطل نمی‌رود. باطل در جایی رواج پیدا می‌کند که در لباس حق باشد و خود را به نام حق معرفی کرده، و مردم را گول می زند و مردم می‌پذیرند. 🔸اگر در جایی و بدون لباس باشد یعنی آن روشن بشود دیگر کسی به دنبال باطل نمی‌رود و اگر اسلام و حق به وضوح تجلی کند دیگر فرار کرده و با حق مخلوط نمی‌شود، لذا کسانی که، هستند و مطالب را مخلوط می‌کنند آن‌ها هم با مرحوم مطهری مخالف بوده و هستند.. 🔹تیپ سوم از مخالفین استاد مطهری و هستند يك عده ای که داد از اسلام می‌زنند، می‌گویند اسلام بله ، روحانیت خیر و البته می‌دانید که این یک مطلب غیر معقولی است. اگر کسی بگوید اسلام منهای روحانیت مثل این است که بگوید طبابت و جراحی آری اما طبیب و جراح خير؛ و این بدان معناست که مریض‌ها را برای جراحی به دست قصاب‌ها بدهیم. 🔸 مراد از روحانیت اسلام‌شناسان و متخصصین اسلامی و مؤمنین به اسلام است. اگر بنا باشد که ما متخصصین و مؤمنین به اسلام را از کشور دور کنیم، آن وقت اسلامی را که دیگران بخواهند درك کنند، همان اسلامی خواهد بود که با نهج البلاغه و به نام اسلام و امثال این‌ها را میدهد (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی صص53-52) 🇮🇷 @IRANeMOASER
خبر ویژه ۲۵ دی به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ثبت شد 🔹به گزارش بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ روز 25 دی در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» ثبت شد. 🔸گفتنی است امام خمینی قدس سره الشریف 25دی1367 طی یک پیام مکتوب مأموریت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را به حجت‌الاسلام و المسلمین محول کردند. در بخشی از این پیام آمده است: 🔹«شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید....شما باید نشان دهید که در جمود آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت و یا حرکت می‌کردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. 🔸شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال 41، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ‌آباد و مآبی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاکباخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دل‌ها خوردند، متهم به جاسوسی و بی‌دینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز - ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش - پیروز شدند...» 🔹گفتنی است این پیشنهاد به امضای مجموعه سازمان‌های اسنادی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر و مرکز بررسی اسناد تاریخی) رسیده بود و در تاریخ 6اردیبهشت1401 در جلسه ۷۷۱ شورای فرهنگ عمومی کشور روز ۲۵ دی ماه به عنوان روز ثبت شد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیت‌الله مطهری ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏انا لله و انا الیه راجعون‏ ‏‏🔹اینجانب به اسلام و اولیای عظیم‌الشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز‏‎ ‎‏ایران ضایعه اسف‌انگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی‌مقام مرحوم آقای‏‎ ‎‏حاج شیخ ـ قدس سره ـ را تسلیت و تبریک عرض می‌کنم. تسلیت در‏‎ ‎‏شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف‏‎ ‎‏کرد و با کج‌روی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در‏‎ ‎‏اسلام‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم‌نظیر بود. 🔸من فرزند بسیار عزیزی را از‏‎ ‎‏دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب‏‎ ‎‏می‌شد. در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمه‌ای وارد شد که‏‎ ‎‏هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک در داشتن این شخصیت‌های فداکار که در زندگی و‏‎ ‎‏پس از آن با جلوه خود نورافشانی کرده و می‌کنند. من در تربیت چنین فرزندانی که با‏‎ ‎‏شعاع فروزان خود مردگان را حیات می‌بخشند و به ظلمت‌ها نور می‌افشانند، به ، مربی انسان‌ها و به امت اسلامی تبریک می‌گویم. من گرچه فرزند عزیزی را که‏‎ ‎‏پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود‏‎ ‎‏داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت‏‎ ‎‏و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و‏ ‎‏فلسفی اش نمی‌رود.‏ ‏🔹تروریست‌ها نمی‌توانند شخصیت انسانی مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به‏‎ ‎‏خواست خدای توانا با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و‏‎ ‎‏استعمار مصممتر می شوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشه‌های گندیده رژیم‏‎ ‎‏سابق و طرفداران منحوس آن از پای نمی‌نشیند. اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن‏‎ ‎‏عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحی تاکنون بر شهادت توأم با شهامت بوده.‏‎ ‎‏قتال در راه خدا و راه مستضعفین در رأس برنامه‌های اسلام است. ‏‏مَا لَکُم لاتُقاتِلونَ فِی سَبیلِ الله ِ‏‎ ‎‏وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَالنّساءِ وَالولدانِ. ‏‏🔸‏‏اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیرانسانی می‌خواهند‏‎ ‎‏انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کرده‌اند. از هر‏‎ ‎‏موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین می ریزد، انسان‌های مصمم و مبارزی‏‎ ‎‏به وجود می‌آید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید والاّ ترور فرد هر چه بزرگ‏‎ ‎‏باشد، برای اعاده چپاول‌گری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای‏‎ ‎‏احیای اسلام بپا خاسته با این تلاش‌های مذبوحانه عقبگرد نمی کند. ما برای فداکاری‏‎ ‎‏حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.‏ ‏🔹اینجانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و‏‎ ‎‏مجاهد در راه اسلام و ملت، عزای عمومی اعلام می‌کنم و خودم در روز‏‎ ‎‏پنجشنبه و جمعه به سوگ می‌نشینم. از خداوند متعال برای آن فرزند عزیز اسلام رحمت‏‎ ‎‏و غفران و برای اسلام عزیز عظمت و عزت مسئلت می نمایم. سلام بر شهدای راه حق و‏‎ ‎‏آزادی.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج7، صص179-178) 🇮🇷 @IRANeMOASER