📌گام پنجم: نفی اشرافیگری؛ حمایت از مستضعفین
⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔸«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر #ملت_مستضعف و تودههای محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل #زرمداران_قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است.
🔹اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ #کوخ_نشینان را به کاخ نشینان ترجیح میدهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام میفرمود کسانی میتوانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایهداری، #رفاه_طلبی و اشرافیگری دوری گزیدند.
🔸بزرگترین خطری که #اشرافیگری و #زرپرستی برای یک ملت درپی دارد خطرِ وابستگی است. و نتیجه این اشرافیگری آن میشود ملتی که با دادن جان وجوان و خون خود استقلال را به دست آورده، دشمن از در رانده شده از پنجره برگردد. لذا مردم عزیز ما باید هوشیار باشند و توجه داشته باشند که تفکر اشرافیگری هم بر خلاف موازین اسلام و قرآن است و هم برخلاف آرمانهای امام است؛ حتی کسانی که فارق از اعتقاد به اسلام میخواهند سربلند و باعزت و بدون وابستگی و تعرض دشمن زندگی کنند باید سعی کنند از اشرافیگری و رفاهطلبی دوری کنند.
🔹نفرت امام از زرمداران و سرمایه داران باعث شده بود که ایشان تا روزی که چشم از جان برستند هرگز حاضر نشدند با سرمایه داران و کسانی که اهل آلاف و ثروت اندوزی بودند نشست و برخاست داشته باشند وبه آنها کمکی کنند.
🔸حتی امام به مسئولین تذکر می دادند تا سرمایهداران و مالاندوزان را در کارهای اجرایی ممکلت شریک نکنند و با آنها ارتباط نداشته نباشند. امام روی این موارد بسیار حساس بودند.
آنچه باعث شده بود امام راحل به قشر مستضعف و محروم توجه ویژه ای داشته باشند علاوه بر اینکه دستور قرآن و اسلام بوده، برگرفته از اقتضای انسانیت انسان است.
🔹امام وقتی مطلع می شد انسانی مشکلی در زندگی دارد به شدت رنج میکشید. امام راحل مصداق واقعی " بنی آدم اعضای یکدیگرند " است. امام با تکیه برانسانیت تکامل یافته خود نمی توانست نسبت به محرومین بیتفاوت باشد. لذا امام از همان روز اولی که انقلاب به پیروزی رسید به سازندگی روی آورد. اولین اقدام امام بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث سازندگی این بود که شماره حساب 100 را برای مسکن محرومین راه اندازی کرد. امام فعالیت های سازندگی زیادی را برای اینکه توده های محروم جامعه را به حقوق حقه شان برساند و از محرومیت نجات دهد، به سرانجام رساند. » (مصاحبه تسنیم 16بهمن1395: https://b2n.ir/72863 )
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۶ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
نکته ها و ناگفته هایی از زندگی علامه مصباح.pdf
208.3K
🔰نکتهها و ناگفتههایی از زندگانی شخصی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی
💢گفتگوی اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
🔹نکاتی تاریخی از روابط گرم خانوادگی مرحوم آیتالله مصباح
🔸همکاری مرحوم آیتالله مصباح در کارهای منزل
🔹تقید مرحوم آیتالله مصباح به اذکار دینی و تهجد
🔸ماجرای انتخاب نام خانوادگی «مصباح»
🔹حفظ احترام و ارتباط متقابل با شهید بهشتی، پس از اختلافات مدرسه حقانی
🔸روایت مرحوم آیتالله مصباح از دقت نظر مقام معظم رهبری در مصرف بیتالمال
🔸اصل ولایتفقیه؛ یکی از نقاط افتراق اصلی میان مرحوم آیتالله مصباح و هاشمی رفسنجانی
🔹مرحوم آیتالله مصباح حتی یکبار هم به انجمن حجتیه روی خوش نشان نداد
🔸مرحوم آیتالله مصباح آقای منتظری را خیلی جدی نمیگرفت و سادگی او را پیشبینی میکردند
🔹ماجرای عدم شرکت آیتالله مصباح در جلسه با منتظری
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۸ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۸ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام ششم: حمایت از پیشرفت اقتصادی و مادی
⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔹با توجه به نوع تبلیغات انجام گرفته در خصوص اهداف و آرمانهای امام خمینی (قدس سره) ممکن است این نکته به ذهن برسد که نهضت ایشان محدود به آرمانها و ارزشهای معنوی بود و به #پیشرفتهای_اقتصادی و مادی نظری نداشت. امّا با مطالعه دقیق کنشها و بیانات ایشان در طول نهضت این فرضیه باطل میشود. نامه به نخستوزیر وقت؛ امیرعباس #هویدا در خصوص وضع نابسامان اقتصادی کشور :
🔸«... موجب کمال تأسف است که نغمه ناموزون #اصلاحات شماها تقریبا از حدود تبلیغات رادیو و روزنامههای غیر آزاد و بعضی نوشتههای مشحون به گزافه تجاوز ننموده است و هر روز بر فقر و بیچارگی ملت افزوده میشود و ورشکستگی بازار و بازرگانان محترم روزافزون است. نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سرتا پا گزاف، #بازار_سیاه برای اجانب است و ملت را به حال فقر و عقبافتادگی به اسم ملت مترقی نگهداشتن است...
🔹جشنهای غیرملی که به نفع شخصی در هر سال چندین مرتبه تشکیل میشود و در هر مرتبه مصیبتهای جانگداز برای اسلام و مسلمین و ملت فقیر پابرهنه ایران به بار میآورد، یکی از آنهاست. با سرنیزه پلیس از مردم بیچاره بیپناه، خرجهای گزاف آنها گرفته میشود.
🔸یکی از جشنها که من نمیتوانم اسمی روی آن بگذارم جز هوس و شهوت و بازی با احساسات ملت، گفته میشود چهارهزار میلیون ریال خرج شده است که نصف آن از خزانه ملت و نصف دیگر بیواسطه از بازار و غیره و با زور و ارعاب اخاذی شده... شماها در کاخهای مجللی که هر چند سال تغییر مکان میدهید و با میلیونها تومان خرجهای گزاف که تصورش برای ملت ممکن نیست، نشستهاید و مخارج آن را از کیسه این ملت بدبخت اخاذی نمودهاید و ناظر فقر و گرسنگی ملت و ورشکستگی بازار و بیکاری جوانان فارغالتحصیل هستید، ناظر اختلال وضع فلاحت و زراعت، اختلال وضع بازار و تسلط #اسرائیل بر شؤون اقتصادی کشور، بلکه به طوری که گزارش دادهاند دخالت اسرائیل در #فرهنگ میباشید؛ ناظر فقدان ضروریات اولیه زندگی در غالب دهات نزدیک، چه رسد به دهکدههای دور افتاده، از قبیل آب آشامیدنی سالم، حمام، وسایل بهداشت هستید...چطور وجدان خود را راضی میکنید برای حکومت زودگذر اینقدر چاپلوسی از اجانب کرده، ذخایر ملت را به رایگان یا به مقداری ناچیز تسلیم آنها نموده و ظلم و ستم به زیردستان یعنی ملت بدبخت میکنید؟»(نهضت امام خمینی ج2 ص313-312)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۹ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۹ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام هفتم: بیاعتمادی به وعده طاغوت و اعتماد به صدق وعده الهی
⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔹سیاستورزان در ساحت اندیشه و تصمیم همواره در یک دو راهی قرار دارند: اعتماد به #طاغوت و بیگانگان یا اعتماد به صدق #وعده_الهی و مردان خدا راهی جز راه او و اعتماد تام به قول خداوند متعال نمیشناسند و در مقابل منافقین و #خودباختگان وعده پوچ طاغوت را پذیرفته و کلام الهی را کنار میزنند.
🔸یکی از صحنههای تاریخی این دو راهی؛ قضیه #مکفارلین بود که در آن مذبذبین و منافقین که آمریکا آنها را میانهرو میخواند و امید خود میدانست؛ وعده باطل آمریکا را حق پنداشتند و در مقابل؛ امام (قدس سره) که از صمیم قلب به وعده الهی ایمان داشت دست رد به سینه آمریکا و اذناب داخلی او زد. شمهای از ماجرای مکفارلین؛ به روایت تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام سیدحمید روحانی:
🔹« اصولاً لیبرالیستها و گروههای سیاسی مانند #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی از اندیشه ضدآمریکایی و سازشناپذیری امام رنج میبردند و هنوز هم رنج میبرند، چون آنها بر این باورند که ما باید به هر نحوی با آمریکا #مذاکره کنیم. یادم هست که زمانی که مهندس #بازرگان و ابراهیم #یزدی از سفر الجزایر بازگشتند در آنجا با #برژینسکی ملاقات کرده بودند و امام نسبت به این مسئله اعتراض کردند، حرف مهندس بازرگان این بود که ما بدون آمریکا نمیتوانیم زندگی کنیم و ما باید با آنها تعامل داشته باشیم، متأسفانه این فکر هنوز هم موجود است.
🔸در قضیه مکفارلین آنها چون اعتقاد داشتند که ما باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم، سعی کردند که امام را دور بزنند؛ بنابراین آقای [حسن] روحانی را فرستادند و آنجا ملاقات کردند و زمینهای فراهم کردند که مکفارلین به تهران بیاید، لذا فکر میکردند که امام در مقابل عمل انجامشده قرار خواهد گرفت و تسلیم میشود و کوتاه میآید.
🔹اما امام، آن مرد خدا همه اعمال، رفتار و گفتارش برمدار خداشناسی بود در قضیه مکفارلین نیز دست رد بر سینه نامحرمان زد،[ و وقتی خبردار شد که مک فارلین به ایران آمده، اجازه نداد کسی با وی ملاقات کند و دستور داد ماجرا را برای #مردم بازگو کنند. ] اما این جریان ناامید نشدند و باز هم به دنبال رابطه با آمریکا رفتند. و موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا نیز در راستای همین تفکر و جریان بود و فتنه ۸۸ ریشهای از همانجا بود، یعنی همان قضیه رابطه با آمریکا و مکفارلین بود که در سال ۸۸ این مسئله اوج گرفت. الآن نیز مسئله #برجام۲ بر مبنای همین تفکر شروعشده است.»
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️انتخابات در دهه آخر رژیم قاجاری
🔹انتخابات با #انقلاب_مشروطه و تشکیل #مجلس_شورای_ملی وارد ادبیات سیاسی ایران شد. از پیروزی جنبش مشروطه، تا پیروزی انقلاب اسلامی ، بیست و چهار دوره انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. #مجلس_سنا بر اساس قانون اساسی مشروطیت، به همراه مجلس شورای ملی یکی از دو مجلس قانونگذاری ایران بود. با توجه به انتصابی بودن نیمی از نمایندگان سنا توسط شاه، عملاً اراده ملی در انتخاب نمایندگان این مجلس، مفهوم خود را از دست داد. #مجلس_مؤسسان ، مجمعی از نمایندگان ملت بود که از طریق انتخابات عمومی تشکیل میشد و مسئول تهیه قانون اساسی یا تغییر بعضی از اصول آن بود.
🔸مهمترین نهاد مشروطیت، مجلس شورای ملی بود. نخستین مجلس شورای ملی در 1285 افتتاح شد. انتخابات مجلس اول مشکلاتی چون صنفی بودن انتخابات تهران، دو مرحلهای بودن انتخابات ولایات و ایالات و عدم تخصیص نماینده به اقلیتها و ایلات را داشت. مطابق نظامنامه، انتخابات صنفی-طبقاتی بود و طبقات ششگانه شاهزادگان قاجاری، علما و طلاب، اعیان و اشراف، ملاکین، فلاحین و اصناف نمایندگان خود را برگزیدند.
🔹مشروطهخواهان در قانون انتخابات مجلس شورای ملی، زنان را از انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم ساختند.
نظامنامه انحصار طبقاتی در دوره بعدی به تدریج اصلاح شد و راه را برای حضور بیشتر طبقات مختلف جامعه فراهم کرد.
مجالس اول و دوم به ترتیب با به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روسی و اولتیماتوم روسها در مخالفت با اقدامات شوستر امریکایی بسته شد. در انتخابات دوره سوم که در سال 1293 برگزار گردید، بر اساس قانون جدید، انتخاب نمایندگان به صورت همگانی و عمومی بود و دهقانان نیز از حق رأی برخوردار شدند.
🔸دوره چهارم با مسائل حاد سیاسی همچون جنجال قرارداد #وثوقالدوله همراه بود. بریتانیا سعی داشت به این قرارداد وجهه قانونی ببخشد و این امر مستلزم تصویب در مجلس شورای ملی بود. بنابراین وثوقالدوله نخستوزیر به منظور گزینش نمایندگان هوادار بریتانیا و تصویب قرارداد 1919، فرمان انتخابات مجلس چهارم را صادر کرد. اما گسترش اعتراضات داخلی و خارجی و نیز برملا شدن توطئه تقلب گسترده در انتخابات در سطح وسیع به سقوط دولت وثوقالدوله منجر شد. مشیرالدوله نخستوزیر جدید زمینه بر هم زدن قرارداد 1919 را در مجلس آینده فراهم کرد.
📚منبع: فصلنامه 15خرداد، شماره 69/70
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۰ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۰ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۰ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/١
◀️امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: #نهضت_آزادی
⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #نهضت_آزادی با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچگاه با امام و #نهضت_اسلامی ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و #مواضع_انقلابی امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلافها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی گام به گام انحرافشان آشکارتر میگردد:
🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوشزد میکنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل #جمهوری_دمکراتیک_اسلامی می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی میپردازد:
« همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم #رنگ_غرب. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم #جمهوری_دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
و در نهایت استوار به مردم ایران گوشزد میکنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، #شیاطین می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157)
🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به #ثبات زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل #مجلس_خبرگان، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون میداند و به #دولت_موقت تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریعتر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح #ولایت_فقیه این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، #توطئه و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند.
🔸امام همچنین با حمایت از #اسلامشناسان، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان میخواهد اگر مادهای از #پیشنویس_قانون_اساسی و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامهها و #نویسندگان_غربزده نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت #ولایت_فقیه شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان میترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308)
🔹امام حتی زمانی که #بازرگان پس از #تسخیر_لانه_جاسوسی با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت #انقلاب_اسلامی را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه #جوانان_بیدار_عزیز، این لانه جاسوسی را گرفتند، این #شیاطین به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... میخواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه #پرونده اینها هم ظاهر میشد»(همان، ج 15، ص 30)
#ارتحال_امام
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت التقاطی/٢
🔸گام سوم: با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از #اصول_انقلابی و اسلامی، امام به آنان تشر می زنند و از آنان می خواهد که خط خود را از #خط_انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند. «خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا « #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این نماز شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر نهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
🔹گام چهارم: از سال 1363 كه نمایندگان عضو و یا هوادار نهضت آزادی از #مجلس اول هم بیرون رفتند، آخرین رشتههای نازک پیوند رسمی آنان با نظام #جمهوری_اسلامی نیز قطع شد. به مرور این جریان در سر و شکل حقیقی خود یعنی #اپوزیسیون برانداز نظام جمهوری اسلامی را به خود گرفت. " #ابراهیم_یزدی " در كنگره هفتم نهضت آزادی در تاریخ 18بهمن 1363، خط مشی براندازی نظام را چنین تبیین میكند: «نهضت آزادی ایران معتقد است كه باید حاكمیت فعلی را از طریق قانونی و منطقی و پارلمانی #سرنگون كرد. ادامه بحران فعلی مملكت، شرط لازم #براندازی رژیم حاكم میباشد اما شرط كافی نیست ... شرط كافی موقعی ایجاد میگردد كه در ذهنیت مردم، عنصر جانشینی ملحوظ گردد. نهضت میباید به عنوان این عنصر جایگزین عمل نماید».(خیانت های نهضت آزادی از زبان رهبر انقلاب، رونامه کیهان،ش 20955)
🔸 امام خمینی قدس سره الشریف نیز وقتی این نصیحت ها اثری نمی گذارد رسماً آنان را به عنوان نهضتی مخالف خط اسلام و مدافع استکبار اعلام کرده و بر لزوم برخورد قاطعانه با این نهضت تأکید می کنند:
«به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481)
🔹هرچند امام خمینی قدس سره الشریف بعدها تیر خلاص بر پیکر بی روح سران نهضت آزادی می زند ولی در واقع آنان را از ابتدا منحرف میدانند. ایشان با درایت و صبر انقلابی خود چهره کریه و مذبذب آنان را به تاریخ نمایان نمودند«گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند.»( همان، ج21، ص285)
#ارتحال_امام
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم
⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔹یکی از اصول سیاستورزی همیشگی امام خمینی (قدس سره)؛ اعتقاد ایشان به #اراده_مردمی بود. اعتقادی که وجه تمایز ایشان با بسیاری از شخصیتهای سیاسی و حتی حوزوی بود.
🔸در ادامه بخشی از گفت و گوی تاریخی امام خمینی (قدس سره) با مرحوم #آیتالله_حکیم که در آن زمان از زعمای #حوزه_علمیه_نجف بودند میپردازیم. امام در این جلسه حساس و ویژه اعتقاد و ایمان خود را به نیرو و بصیرت مردم ابراز میکنند.
🔹در این دیدار « امام فرصت را غنیمت شمرد و رسالت تاریخی خود را چنین آغاز کرد:
خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آنجا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان #مرحوم_بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره، حمل بر صحت میکردم و میگفتم مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم اینطور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند و الا شما هم ساکت نمیماندید. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کردهاند از گفتنش خجلم.
آقای حکیم: شما که اینجا هستید به من لطفی ندارد به ایران بروم، وانگهی چه میشود کرد، چه اثری دارد.
🔹امام: قطعا اثر دارد، ما با همین #قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا مؤثر است.
آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است.
امام: قطعا تأثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، #اقدام_عاقلانه است. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
آقای حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمیکنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟! این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت، چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند دروغ میگویند؟!
آقای حکیم: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آقای حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد و سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد. در تبعید #ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم، اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آنها سنی میباشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک میبینند، چهل نفر کشته میدهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است....»(نهضت امام خمینی، ج2، صص222-221)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها
🔆به مناسبت میلاد حضرت #فاطمه_المعصومه سلام الله علیها
🔹ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر!
وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر!
🔸آیت رحمت ز جلوهی تو هویدا
رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس
لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر
🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام
عالَم اجسام گردد عالَم دیگر
🔹جلوهی تو، نور ایزدی را مَجْلیٰ
عِصمت تو، سِرّ مُختفی را مَظهر
🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت
خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر
🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا
واجبی اندر ردای امکان مُظْهر
🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان
واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر
🔹ممکن، امّا یگانه واسطهی فیض
فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر
🔸ممکن، امّا نمودِ هستی از وی
ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر
🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز #زهرا
نور وی از #حیدر است و او ز پیمبر
🔸نور خُدا در #رسول_اکرم پیدا
کرد تجلّی ز وی به حیدر صفدر
🔹و ز وی، تابان شده به حضرت زهرا
اینک ظاهر ز دُختِ موسی جعفر
🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد
عالم، آنکو به عال است مُنوّر
🔹این است آن نور، کز تجلّی قدرت
داد به دوشیزگان هستی زیور
🔸شیطانْ عالِم شدی اگر که بدین نور
ناگفتی آدم است خاک و من آذر
🔹آبِروی مُمْکِناتْ جمله، از این نور
گر نَبُدی، باطل آمدند سراسر
🔸جلوهی این، خود عَرَض نمود عَرَض را
ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر
🔹عیسیِ مریم به پیشگاهش دربان
موسیِ عمران به بارگاهش چاکر
🔸آن یک چون دیدهبان، فرا شده بر دار
وین یک چون قاپقان، معطّی بر در
🔹یا که دو طفلاند در حریم جلالش
از پی تکمیل نفس آمده مُضطَر
🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ
وین یک «تورات» را بخواند از بر
🔹گر که نگفتی: امام هستم بر خلق
موسیِ جعفر ولّیِ حضرتِ داور
🔸فاش بگفتم که این رسول خدای است
معجزهاش می بُوَد همانا دختر
🔹دختر، جُز فاطمه نیاید چون این
صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمهی مادر
🔸دختر، چون این دو، از مَشیمهی قدرت
نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر
🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ
وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر
🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلیٰ
وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر
🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک
وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر
🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه
وین یک، در مُلک کبریایی مَشْعَر
🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم
دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر
🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع
وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر
🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد
مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور
🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی، تارُک
وین یک، بر عرش کبریایی افسر
🔹تابشی از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد
سایهای از قهر این، جحیم مُقَعّر
🔸قطرهای از جودِ آن، بِحارِ سماوی
رَشْحهای از فیض این، ذخایر اغیر
🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین
صفحهی قم را نموده، این یک انور
🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت
آب مدینه، نموده آن یک، کوثر
🔹عرصهی قم غیرت بهشت برین است
بلکه بهشتش، یَساولی است برابر
🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر
شاید، گر «لوح» را بیابد همسر
🔹خاکی، عجب خاک! آبروی خلایق
ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر
🔸گر که شنیدندی این قصیدهی هندی
شاعر شیراز و آن ادیب سخنور
🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی
ای به جلالت ز آفرینش برتر
🔸وین یک قمری نمط هماره نگفتی
ای که جهان از رُخ تو گشته منوّر
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۱ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۱ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۱ خرداد ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌گام نهم: حمایت از مظلومین
⚫️به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی
چهارده گام تا امام
🔹یکی از شاخصههای ثابت سیاستورزی امام خمینی (قدس سره) حمایت از مظلومین به ویژه مظلومین #فلسطین بوده است. شاخصی که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج قدرت #رژیم_صهیونیستی در وجود ایشان نهادینه شده بود. روایت تاریخی زیر جلوهای از این ویژگی است:
🔸« در پی تراژدی خونین سپتامبر سیاه (1349) در اردن که بیش از 25 هزار نفر از بهترین پارتیزانهای فلسطینی به دست دژخیمان رژیم آن کشور از پا درآمدند فلسطینیها ناگزیر شدند که نیروهای خود را از اردن بیرون برند و به سوی لبنان کوچ کنند و جنوب آن کشور را برای مبارزه با اشغالگران صهیونیسم برگزینند و پایگاههای چریکی برای خود در آن منطقه پدید آورند.
🔹اشغالگران فلسطین که از استقرار پارتیزانها در جنوب لبنان، سخت بیمناک و وحشتزده شده بودند و خود را آسیبپذیر میدیدند، بر آن شدند که با یورش به مناطق مسکونی جنوب لبنان، مردم ستمدیده و محروم آن سامان را که بیشتر شیعه هستند به ستوه آورند و بر ضد فلسطینیها به شورش وادارند.
🔸اشغالگران فلسطین با یورشهای پیاپی به جنوب لبنان... و همچنین دروغپردازیهای دیگری مانند اینکه فلسطینیها «ناصبی» و ضدشیعه هستند، «در شب عاشورا جشن و پایکوبی داشتهاند» «به ناموس مردم چشم طمع دارند» و... زمینه بدبینی، خشم و نفرت مردم نسبت به فلسطینیها را فراهم میکردند و راه را برای رویارویی مردم جنوب با فلسطینیها هموار میکردند و خطر درگیری تودههای آن سامان با فلسطینیها روز به روز بیشتر میشد.
🔹«سازمان آزادیبخش فلسطین» از شیوهها و روشهایی که برای پیشگیری از رویارویی مردم جنوب لبنان با فلسطینیها در پیش گرفت، مددخواهی از امام بود. نمایندگان سازمان #الفتح به دیدار امام در نجف شتافتند و توطئهها و ترفندهای دستافزاران صهیونیسم را برای سرکوبی جنبشهای پارتیزانی و رهاییبخش فلسطین برای امام بازگو کردند.
🔸به یاد دارم که امام از نمایندگان سازمان الفتح پرسید: شما چرا برای پیشگیری از این خطر و برخورداری از پشتیبانی شیعیان لبنان با #آقاموسی_صدر گفت و گو نمیکنید و از او کمک نمیخواهید؟ آنان پاسخ دادند که آقاموسی نیز از زیست پارتیزانهای فلسطینی در لبنان خشنود نیست و آنان را مهمان ناخوانده و دردسرزا میپندارد و به ما روی خوش نشان نمیدهد.
🔹امام نیز بار دیگر به یاری ملت به پا خاسته و ستمدیده فلسطین شتافت و در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن «ماه رمضان» فرستاد، رسالت اسلامی خود را در راه جهانی کردن نهضت اسلامی دنبال کرد و از همه مسلمانان جهان و سران کشورهای اسلامی خواست که با پارتیزانهای فلسطینی همکاری کنند.»(نهضت امام خمینی ج3 ص755-754)
🇮🇷 @IRANeMOASER