فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی نامه حضرت زینب (س)
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از معجزات حضرت زینب (س)
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد حضرت زینب (س)روز پرستار
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی نامه شهید نواب صفوی
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت رهبر معظم انقلاب از شهید نواب
https://eitaa.com/Beautifulirran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فدائیان اسلام
https://eitaa.com/Beautifulirran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ و مشخصات بیت المقدس
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اسرائیل می خواهد مسجد الاقصی را خراب کند
https://eitaa.com/Beautifulirran
13.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زندگی نامه مختصر حضرت فاطمه زهرا (س)
https://eitaa.com/Beautifulirran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
القاب ونام های حضرت زهرا (س)
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
@Wiki_Shobhe
آیا امام علی(ع) با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرد؟ چرا با وجود هتک حرمت و به شهادت رساندن حضرت زهرا(س) امام علی(ع)با خلفا بیعت کرد؟
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #بیعت #حضرت_علی
❇️ پاسخ شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
📌پاسخ اول👇👇
🔸اولاً: "هنوز پیامبر (ص) دفن نشده بود که واقعه سقیفه بنی ساعده شکل گرفت و عده ای با شخصی غیر از علی (ع) بیعت کردند در حالی که علی (ع) مشغول کفن و دفن رسول خدا (ص) بودند."
اما عده ای از اصحاب و بزرگان قوم از جمله عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، زبیر بن عوام، خالد بن سعید، مقداد بن عمرو، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار ین یاسر، البراء بن عازب و ابی بن کعب با وی بیعت نکردند و جانب امام علی (ع) را گرفتند."
و به تصریح مسند احمد 1/55 و طبری 2/466 این عده در خانه حضرت زهرا (س) اجتماع کرده و از بیعت با ابوبکر سر باز زدند.
در تاریخ آمده است که حضرت علی (ع) در جواب آنانی که بر در خانه اش جمع شده بودند و در خواست کردند که با ایشان بیعت کنند، فرمود: "فردا صبح در حالی که موهای خود را کوتاه کرده اید بیایید! ولی فردا جز 3 نفر کسی نیامد.
🔺 همچنین در تاریخ گزارش شده است که علی (ع) تا زمانی که فاطمه در قید حیات بود بیعت نکرد ولی وقتی دید مردم از او روی برتافتند مجبور به مصالحه با ابوبکر شد.
بنابراین امام علی (ع) و عده ای از اصحاب ایشان و بعضی از یاران پیامبر ابتداءً و تا مدتی بعد از رحلت پیامبر (ص) با ابوبکر بیعت نکردند و زمانی هم که با او بیعت کردند فقط به خاطر حفظ اسلام و مصالح حکومت اسلامی بود.
👈 بلاذری در بیان علت بیعت امام علی (ع) می گوید: «بعد از وفات پیامبر(ص) که تعدادی از قبایل عرب مرتد شدند عثمان به نزد علی (ع) آمد و گفت: ای پسر عمو! تا تو بیعت نکنی کسی به جنگ این دشمنان نمی رود پیوسته چنین با علی (ع) تکلم می کرد تا بالاخره علی (ع) با ابوبکر بیعت کرد.»
اما پیوسته علی (ع) در دوران خلافت ابوبکر و بعد آن از این جریانات شکایت کرده و اعتراض میکرد.
📌منابع:
سیوطی، تاریخ الخلفاء، ص 62،
تاریخ یعقوبی، 2/124-125؛
طبری، تاریخ الامم والملوک، 2،ج2، ص443،
معالم المدرستین، علامه عسکری، ج 1، ص 162.
طبری، تاریخ الامم والملوک، 2/448
@mobahelegharne21
باید ساحت دین را از خرافات و باورهای غلط پاک نمود.
https://eitaa.com/Beautifulirran
1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیا #فاطمیه برای بعد از انقلابه؟
آیا جمهوری اسلامی درستش کرده و قبلا نبوده؟
✅ پاسخ به این شبهه توسط استاد کاشانی👆
✅ پاسخ دیگری به این شبهه👇
https://eitaa.com/Wiki_Shobhe/9402
#شهادت_حضرت_زهرا
#ایام_فاطمیه
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
چه مدرک معتبر سنی پسندی برای ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) وجود دارد؟
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا
❇️ پاسخ شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
✳️ بدون شک ، دغدغهی کسانی که در شهادت حضرت فاطمهی زهراء (س) تشکیک میکنند ، چگونگی رحلت ایشان نیست و برای آنها فرقی ندارد که وفات ایشان به چه نحوی بوده است . بلکه دغدغه این است که اگر از واژه ی «شهادت» استفاده شود ،
اولاً دال بر قرار گرفتن بر موضع حق و کشته شدن در راه خداست و ثانیاً دال بر قرار گرفتن بر موضع باطل و دشمن خدا بودن قاتل یا قاتلین است . لذا اثبات قرار داشتن آن بانوی بزرگوار بر صراط مستقیم و موضع حق ، اهمیت بیشتری نسبت به اثبات چگونگی رحلت یا شهادت دارد . چرا که در این صورت فرقی نمیکند که به محقق ثابت شود ایشان به صورت طبیعی رحلت نموده است و یا به شهادت رسیده است ، در هر دو حال دشمن او ، بر مواضع ناحق و دشمن خدا محسوب میگردد . در این خصوص شیعه و سنی روایات بسیار محکمی نقل کرده اند که بیان همه یا اکثر آنها میسور نمیباشد ، لذا فقط به ذکر سه نمونه ی گویا به سند اهل سنت بسنده میشود:
1️⃣ رسول خدا فرمود : «یا فاطمه انّ الله یَغضِبُ لِغَضَبَکِ وَ یَرضیٰ لِرضاک» ؛ ای فاطمه ، همانا خداوند به خاطر خشم تو خشم میگیرد و از خشنودی تو خشنود میگردد.
📝مدارک : مستدرک حاکم ، ج 3/154 ، مجمع الزواید ، ج 9/203
2️⃣ #فاطمه پاره ی تن من است و هر کس او را به خشم آورد ، مرا خشمگین کرده است.
📝مدرک : فتح الباری فی شرح صحیح البخاری ، ج 7/84 و نیز صحیح بخاری ج4/210 چاپ دارالفکر بیروت.
3️⃣ فاطمه دختر رسول خدا (ص) [در ماجرای فدک] خشمگین شد و از ابوبکر کناره گیری کرد و تا هنگام وفات و رحلتش این قهر و کناره گیری ادامه داشت.
📝مدرک : صحیح بخاری ، ج 4 ص 96 و 42 ؛ چاپ دارالفکر بیروت
🔰با توجه به جایگاه و مقام آن حضرت نزد خداوند متعال و رسول او (ص) که شیعه و سنی بر آن معترفتند و مواضع ، خشم و قهر ایشان تا آخر عمر با شیخین ، نفی و تکذیب شهادت ، هیچ مسئله ای را مرتفع نمینماید .
👈 اما در خصوص حمله با خانه ایشان ، ضرب و جرح و آتش زدن درب خانه و باز کردن در با لگد و سقط محسن و وفات بر اثر جراحات وارده (که همان شهادت است) ، مستندات ذیل ایفاد میگردد:
✔️احمد بن جابر بلاذری ، نویسنده ی بزرگ اهل تسنن و صاحب کتاب «التاریخ الکبیر» که علمای اهل تسنن امثال «ذهبی» در کتاب «تذکره الحفاظ» و «ابن کثیر» در کتاب «البدایه و النهایه» به نقل از «ابن عساکر» او را بی بدیل میشمرند ، در شرح ماجراهای سقیفه مینویسد:
🔥ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت نماید ، اما او بیعت نکرد . پس عمر در حالی که ابزار آتش افروزی به همراه داشت بدانجا آمد . فاطمه او را در کنار در خانه دید و گفت : پس خطاب ! آیا میخواهی در خانه ام را بر روی من آتش بزنی ؟! عمر گفت : بلی ، و آتش زدن در خانه ی تو برای تقویت رسالت پدرت است.
📝مدرک : انساب الاشراف ، ج 1/586 ؛ چاپ دار المعارف قاهره
✔️صلاح الدین خلیل ایبک صفدی کتابی را به نام «الوافی بالوفیات» که مستدرک «وفیات الاعیان» ابن خلکان است ، تألیف نمود . او در این کتاب مینویسد:
🔥«روز بیعت ، عمر ، ضربتی به شکم فاطمه کوفت ، به گونه ای که محسن (همان جنینی که در شکم داشت) را سقط نمود.
📝مدرک دیگر : نزدیک به همین تعریف در کتاب «اثبات الوصیه» مسعودی ، صحفه 143 آمده است.
✔️سبب و علت درگذشت حضرت آن بود که «قنفذ» غلام آن مرد ، به دستور وی ، با غلاف شمشیر بر آن حضرت کوبید . ایشان بر اثر آن ضربات محسن را سقط کرد و بدین جهت به سختی بیمار شد و به هیچ وجه به کسانی که در آزار وی دسته داشتند ، اجازه ی عیادت نداد.
📝مدرک : طبری ، دلایل الامامه ، ص 45
@Sho1bahat
بازنشراز
◀️شبهه #شماره_1781
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
چه مدرک معتبر سنی پسندی برای ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) وجود دارد؟
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا
❇️ پاسخ دوم شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🔹در شهادت حضرت زهرا طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست.
علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار که دایره المعارف روایات شیعه است در ابواب مختلف، روایات وارده از کتب معتبر شیعه را ذکر کرده وبر مظلومیت اهل بیت استدلال می کند
📚بحار الانوار،ج28 ص37 باب 2-
ج29 ص105 باب 11- ج43 ص155 باب 7 وج97 ص191 باب 5 و...
❗️مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام کاظم فرمود:
"ان فاطمه صدیقه شهیده"
"فاطمه صدیقه شهیده است"
📚الکافی،ج1 ص458
❗️روایات فراوانی نیز در کتب علمای اهل سنت آمده است که دلالت می کند حضرت زهرا را شهید کرده اند.
علامه سبحانی در یورش به خانه وحی،علامه مکارم شیرازی در دوکتاب "الغاره علی بیت الوحی"وکتاب "پیام امام"( شرح نهج البلاغه) ذیل خطبه 202 وعلامه سید جعفر عاملی در کتاب "ماساه الزهرا"مفصلا قضیه شهادت حضرت زهرا را از کتب اهل سنت اثبات کرده اند.
محقق معاصر جناب عصیری نیز در کتاب "شبهات فاطمیه"مفصلا این قضیه را از کتب اهل سنت اثبات می کنند.
❗️ما به طور اجمالی مقداری دراین مورد بحث می کنیم.
✅:تهدید به هجوم واتش زدن خانه حضرت در کتب اهل سنت:
1️⃣ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب مصنف خود چنین روایت می کند:
"هنگامی که مردم با ابوبکر بیعت کردند، علی وزبیر در خانه فاطمه به گفتگو ومشاوره می پرداختند واین مطلب به عمر رسید. او به خانه فاطمه آمد وگفت :ای دختر پیامبر محبوبترین فرد برای ما پدرت وسپس تو هستی ولی سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند"
📚المصنف،ج8 ص572
2️⃣بلاذری در انساب الاشراف خود روایت می کند:
"ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت کند.علی از بیعت امتناع کرد، سپس عمر با فتیله ( آتش زا) حرکت کرد وبا فاطمه در مقابل خانه رو به رو شد. فاطمه گفت ای فرزند خطاب می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی؟ عمر گفت بلی این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است"
📚انساب الاشراف،ج1 ص586
❗️در این باب روایات دیگری نیز است که به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید
✅:عملی شدن تهدیدات
1️⃣طبرانی در معجم الکبیر خود روایت می کند که ابوبکر چنین آرزو می کرد وچنین می گفت:
"آرزو می کنم ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم وآن را به حال خود رها می کردم"
📚معجم الکبیر،ج1 ص62
ابن عبد ربه آرزوی ابوبکر را چنین نقل می کند:
"ای کاش خانه فاطمه را نمی گشودم هرچند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند"
📚عقد الفرید،ج4 ص93- مروج الذهب،ج2 ص301- تاریخ الاسلام،ذهبی،ج3 ص117-118- مجمع الزواید ومنبع الفواید،ج5 ص202-203- لسان المیزان،ج4 ص189- کنزالعمال،ج5 ص631-
2️⃣نظام معتزلی که از بزرگان معتزله می باشد وکاملا فرد موجه وموثقی است
📚بحوث فی الملل والنحل،سبحانی،ج3 ص248-255
واقعه را چنین نقل می کند:
"عمر در روز بیعت برای ابوبکر بر شکم فاطمه زد، او فرزندی را که در رحم داشت ونام اورا محسن نهاده بودند سقط کرد"
📚الوافی بالوفیات،ج6 ص17 -ملل والنحل،شهرستانی،ج1 ص57
❗️دراین باب نیز روایات متعدد دیگری است که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید
@Rahnamye_Behesht
✅
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ سوال: ⛔️
لطفا درمورد شهادت حضرت زهرا توضیح بدید. دوستان وهابی دارم که شداید این را انکار می کنن ومیگن دروغه
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا #فاطمیه
❇️ پاسخ : ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🔸در شهادت حضرت زهرا طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست.
🔺علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار که دایره المعارف روایات شیعه است در ابواب مختلف، روایات وارده از کتب معتبر شیعه را ذکر کرده وبر مظلومیت اهل بیت استدلال میکند
📚بحار الانوار،ج28 ص37 باب 2-
ج29 ص105 باب 11- ج43 ص155 باب 7 وج97 ص191 باب 5 و...
🔺مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام کاظم فرمود:
👈"ان فاطمه صدیقه شهیده"
"فاطمه صدیقه شهیده است"
📖الکافی،ج1 ص458
📚روایات فراوانی نیز در کتب علمای اهل سنت آمده است که دلالت می کند حضرت زهرا را شهید کرده اند.
علامه سبحانی در یورش به خانه وحی،علامه مکارم شیرازی در دوکتاب "الغاره علی بیت الوحی"وکتاب "پیام امام"( شرح نهج البلاغه) ذیل خطبه 202 وعلامه سید جعفر عاملی در کتاب "ماساه الزهرا"مفصلا قضیه شهادت حضرت زهرا را از کتب اهل سنت اثبات کرده اند.
محقق معاصر جناب عصیری نیز در کتاب "شبهات فاطمیه"مفصلا این قضیه را از کتب اهل سنت اثبات می کنند.
❗️ما به طور اجمالی مقداری دراین مورد بحث می کنیم.
✅ تهدید به هجوم واتش زدن خانه حضرت در کتب #اهل_سنت:
1️⃣ ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب مصنف خود چنین روایت می کند:
"هنگامی که مردم با ابوبکر بیعت کردند، علی وزبیر در خانه فاطمه به گفتگو ومشاوره می پرداختند واین مطلب به عمر رسید. او به خانه فاطمه آمد وگفت :ای دختر پیامبر محبوبترین فرد برای ما پدرت وسپس تو هستی ولی سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند"
📖المصنف،ج8 ص572
2️⃣ بلاذری در انساب الاشراف خود روایت می کند:
"ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت کند.علی از بیعت امتناع کرد، سپس عمر با فتیله ( آتش زا) حرکت کرد وبا فاطمه در مقابل خانه رو به رو شد. فاطمه گفت ای فرزند خطاب می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی؟ عمر گفت بلی این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است"
📖انساب الاشراف،ج1 ص586
❗️در این باب روایات دیگری نیز است که به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید
✅ عملی شدن تهدیدات
1️⃣ طبرانی در معجم الکبیر خود روایت می کند که ابوبکر چنین آرزو می کرد وچنین می گفت:
"آرزو میکنم ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم وآن را به حال خود رها می کردم"
📖معجم الکبیر،ج1 ص62
ابن عبد ربه آرزوی ابوبکر را چنین نقل می کند:
"ای کاش خانه فاطمه را نمی گشودم هرچند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند"
📚عقد الفرید،ج4 ص93- مروج الذهب،ج2 ص301- تاریخ الاسلام،ذهبی،ج3 ص117-118- مجمع الزواید ومنبع الفواید،ج5 ص202-203- لسان المیزان،ج4 ص189- کنزالعمال،ج5 ص631-
2️⃣ نظام معتزلی که از بزرگان معتزله می باشد وکاملا فرد موجه وموثقی است
📖بحوث فی الملل والنحل،سبحانی،ج3 ص248-255
👈واقعه را چنین نقل می کند:
"عمر در روز بیعت برای ابوبکر بر شکم فاطمه زد، او فرزندی را که در رحم داشت ونام اورا محسن نهاده بودند سقط کرد"
📖الوافی بالوفیات،ج6 ص17 -ملل والنحل،شهرستانی،ج1 ص57
❗️دراین باب نیز روایات متعدد دیگری است که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید
https://eitaa.com/Beautifulirran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
⛔️ شبهه: ⛔️
چرا دو تا #دهه فاطمیه داریم و دقیقا زمان شهادت حضرت زهرا معلوم نیست؟
💡 هشتگ کلیدی: #شبهات_فاطمیه #حضرت_زهرا #فاطمیه
❇️ پاسخ شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🔸اینکه چرا دو تا دهه فاطمیه داریم علتش این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دقیقاً مشخص نیست.دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است.
🔸 اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
🔸بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل میخوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
اما در پاسخ به این سوال که چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) مشخص نیست باید عرض کنم:
عدم شفافیت و اختلاف در رخدادهای تاریخی اختصاص به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت ائمه(ع) ندارد، بلکه در بسیاری از مسایل دیگر تاریخی نیز به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. زندگی و شهادت ائمه از این وضع مستثنا نیست. در عدم شفافیت تاریخ زندگی ائمه(ع) عوامل متعددی اثر گذارد بودهاند یکی از عوامل مهم آن است که در آن مقطع زمانی، تاریخ نگاری و سیرهنویسی به معنای امروزی آن وجود نداشته است، یعنی این گونه نبوده که هرگاه یکی از ائمه(ع) متولد میشد و یا به شهادت میرسید، تاریخ زندگی آنها ثبت و ضبط گردد و مورخان آنها را دقیقاً بنویسند. حتی در مورد تاریخ ولادت پیامبر(ص) مشاهده میکنیم که اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر گفتار امامان معصوم(ع) دچار تحریف میشد و برخی از نقل قولها از امامان(ع) جعلی بود. جعل گفتار تنها در احادیث و روایات نبود، بلکه در سخنان عادی و سیره زندگی آنها نیز وجود داشت. به همین خاطر شاید نقل قولهای متعددی که از آنها و یا از شیعیان خاص صورت گرفته، موجب اختلاف نظر تاریخی باشد
https://eitaa.com/Beautifulirran
❁ـ﷽ـ❁
⛔️ شبهه: ⛔️
چرا دو تا دهه #فاطمیه داریم و دقیقا زمان شهادت #حضرت_زهرا معلوم نیست؟
#فاطمیه
❇️ پاسخ دوم شبهه: ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🏴 در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛
1️⃣ ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
📚الکافی ج1 ص458
❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
2️⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
🔹طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
📚دلائل الامامه ص13
📚بحار الانوار ج43 ص171
🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
📚زاد المعاد ص280
🔹شیخ عباس قمی نیز می نویسد:
« اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛
📚مسار الشیعه ص54
📚مصباح کفعمی ص522
📚تاریخ الموالید ص98
📚مصباح کفعمی ص522
📚اعلام الوری ج1 ص300
🔸پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است
📚کشف الغمه ج1 ص503
📚الذریه الطاهره ص151
📚اعلام الوری ج1 ص300
👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
🔸علامه مجلسی مینویسد:
« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
📚زاد المعاد ص280
❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.
https://eitaa.com/Beautifulirran
❁ـ﷽ـ❁
⛔️ سوال: ⛔️
☑️ ایام فاطمیه دقیقا چندروز است وچرا برای حضرت زهرا(س) دو #دهه مراسم میگیرند
#فاطمیه #شبهات_فاطمیه
❇️ پاسخ سوم : ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
🏴 دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است:
▪️ هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص)
▪️یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
🔹بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را #فاطمیه اوّل میخوانند.
🔹اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم میخوانند.
✅ بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز میباشد،
▪️۳ روز در ماه جمادی الاول
▪️ و ۳ روز در ماه جمادی الثانی.
◼️فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی میباشد.
🔹و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت #حضرت_زهرا(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
🔹اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
🔺و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع)
https://eitaa.com/Beautifulirran
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 شبهه 📛
حضرت علی با اون شجاعتش چطور همسرش رو کتک زدن هیچی نگفت وسکوت کرد!!
آیا شهید شدن #حضرت_زهرا زیر سوال بردن شجاعت حضرت علی نیست!!
🆔 @wiki_shobhe
❇️ پاسخ دقیق به این سوال رو در سه بخش در کلیپ بالا ببینید👆
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
☆○═════════┅
https://eitaa.com/Beautifulirran
🔺پاسخ به شبهات #فاطمیه
📛 شبهه 📛
چرا مردم مدینه در قبال کشته شدن
دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله» توسط عمر سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند؟
❇️ پاسخ ❇️
🆔 @wiki_shobhe
🔺اعتراض بنی هاشم
✔️الف ) آیا بنیهاشم و همه کسانی که به ماجرای سقیفه و حوادث آن روزها اعتراض کرده و در خانه #حضرت_زهرا "سلام الله علیها" جمع شده و از بیعت با ابوبکر امتناع کردهاند، از اهالی مدینه محسوب نمیشوند؟
🔺شناخت حق وباطل
✔️ ب) آیا رسول خدا صلى الله علیه و آله، اهالی مدینه را معیار شناخت حق و باطل معرفی کرده بود و یا حضرت علی علیه السلام را؟
🔺عملکرد مردم مدینه حجت است ؟
✔️ ج) اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل است پس
✖️ کشتن خلیفه سوم،
✖️تعرض و دست کشیدن به باسن همسرش نائله.[1]
✖️شرکت نکردن در تشییع جنازه خلیفه، ممانعت از دفن شدن وی در قبرستان مسلمانان و دفن کردن خلیفه در قبرستان یهودیان و ... مباح و جایز بوده و قاتلین خلیفه نه تنها مقصر و معصیت کار نیستند؛ بلکه مستحق پاداش الهی نیز می باشند و از آنان باید تقدیر و تشکر شود؛ زیرا مردم مدینه هنگام کشته شدن عثمان نیز سکوت کرده و هیچ اقدامی نکردند.
👈اگر رفتار و عملکرد مردم مدینه معیار شناخت حق و باطل باشد پس یزید در حمله به مدینه و کشتن صحابه و مباح کردن خون و ناموس مسلمانان مقصر نیست و مرتکب هیچ گناهی نشده است! چون مردم مدینه در مقابل عمل يزيد عکس العمل خاصی از خود نشان نداده و هیچ اقدامی نکردهاند.
پینوشت: [1]«فَغَمَزَ أَوْرَاکَهَا، وَقَالَ: إِنَّهَا لَکَبِیرَهُ الْعَجِیزَهِ».
تاریخ طبری، ج 2، ص 676، حوادث سال 35 هجری.
https://eitaa.com/Beautifulirran