eitaa logo
مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبهٔ قم
1.2هزار دنبال‌کننده
289 عکس
31 ویدیو
33 فایل
کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🔹سایت: irip.ac.ir ارتباط با ادمین: @ho_rezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 توصیه رهبر انقلاب به هیئت دولت: از همکاران با خصوصیاتِ جوان، مومن، انقلابی و باانگیزه بیشتر استفاده کنید/ اگر نسلی از مدیران جوان مؤمن انقلابی در این دولت تربیت شوند، کار بزرگی انجام گرفته است 📩 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: ▪️ نکته‌ی بعدی، انتخاب همکار [است]. بالاخره شما همکارانی انتخاب می‌کنید، بنده توصیه‌ام این است که از همکاران دارای این خصوصیات بیشتر استفاده کنید. جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد، پرانگیزه، اینها هستند که میتوانند به شما کمک کنند. ▪️ شما وقتی که جوانها را آوردید در رده‌های گوناگون مدیریتی از پایین گذاشتید یک نسلی از مدیران پرانگیزه برای فردا تربیت دارید می‌کنید. با آقای رئیس‌جمهور هم ما صحبت میکردیم همین موضوع مطرح شد. اگر چنانچه ایشان بتوانند مثلاً فرض کنید صد جوان مؤمن پرانگیزه‌ی انقلابی و متعهد را آماده کنند و آخر دولت‌شان همین صد تا جوان را تحویل کشور بدهند به نظر من کار بسیار بزرگی انجام گرفته.۱۴۰۳/۶/۶ 🔴 🆔@irip_ir
💠 خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالت‌های آن در الهیات و علوم‌انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️مولف: عبداله محمدی 🔰 انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ |قیمت ۲۶۰٫۰۰۰ تومان 📚علامه طباطبایی معتقدند آیات مرتبط با خلقت حضرت آدم (ع)، صرفاً، بیانگر امری تاریخی نیستند؛ بلکه حقایقی فراتاریخی دربارۀ سرشت انسان، مسیر ابتدا و انتهای او به‌شمار می­‌روند. همچنین، مفاهیم یادشده به‌منزلۀ قواعدی هستند که دیگر مباحث دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی بر آن متفرع می­‌شوند. متأسفانه، علامه فرصت نکردند ابعاد مختلف این مدعای ارزشمند را تبیین کنند. بر همین اساس، پژوهش پیشِ رو قصد دارد گام­‌های ابتدایی را در تکمیل طرح علامه بردارد. به‌همین منظور، ابتدا، تعابیر پراکندۀ علامه در این موضوع به شکل دستگاهی منسجم تنظیم، و سپس دلالت‌های مختلفِ این مبنا در دیگر بخش‌های دین وحتی نظام­‌های اجتماعی نمایان شده است. این مطالعه نشان می‌­دهد تفسیر قرآن کریم از خلقت حضرت آدم (ع) نه‌تنها نوعی انسان­‌شناسی نوین به ارمغان آورده است، بلکه می‌­تواند بنیانی برای تحلیل مباحث الهیاتی، تربیتی و علوم انسانی باشد. 📚برای خرید مجازی کتاب «خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالت‌های آن در الهیات و علوم‌انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان به آدرس ذیل مراجعه فرمایید https://www.irip.ac.ir/u/14H 🆔@irip_ir
امام کاظم علیه السلام : وجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ: اَوّلُها أن تَعرِفَ رَبَّکَ، وَ الثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ، وَ الثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ما أرادَ مِـنکَ، وَ الرّابعَةُ أن تَعرفَ ما یخرُجُکَ مِن دینِکَ. 🔰علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم: 1️⃣اول اینکه خدای خودت را بشناسی [خداشناسے] 2️⃣بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است[خودشناسے] 3️⃣بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد[وظيفه شناسے] 4️⃣بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند[آسيب شناسے] .
🔹سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت 🔹 🔷آیت الله حائری شیرازی 📆 (سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - سال 1365) 🔹 امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و « برای مسلمانان ناخالص». 🔹هر دوی این ولایت‌ها هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه می‌خواهم بگویم! در این‌طرف، ولایت امام دارد سر بلند می‌کند. در آن‌طرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند می‌کند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشده‌اند، به‌خاطر این است که این دو ولایت هنوز به‌اندازۀ کافی به خودشان نرسیده‌اند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. 🔹 کسانی که با امام مخالفت می‌کنند، اینها می‌مانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشده‌اند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهل‌بیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمی‌توانند زیر بار یهود بروند، می‌بینند که چاره‌ای جز قبول ولایت اهل‌بیت(ع) ندارند. آن‌وقت، اهل‌بیت(ع) رشد می‌کنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودی‌صفتان، سراغ امام زمان(ع) می‌آیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد. 🔹 شما می‌پرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهل‌بیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهل‌بیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، . 🔹زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همان‌چیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان می‌گوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونه‌ای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت. امروزه هم، ، همان تجلّی ولایت اهل‌بیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به منتهی خواهد شد! 🔹 را برایتان گفتم تا اگر سختی‌ها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهل‌بیت(ع) باشد را تحت فشار قرار می‌دهند. این شخص اگر به درد اهل‌بیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون می‌آیند و به صف شما می‌پیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند. .
🔰 زیارت در نگاه فیلسوفان مسلمان 🔶در رساله ای منسوب به ابن سینا، گفتگویی مکتوب میان وی و ابوسعید ابوالخیر نقل شده است که در آن به فلسفه زیارت از منظر خویش پرداخته است. 🔸وی در این نوشتار زیارت به ویژه زیارت دست جمعی را موجب تصفیه نفوس و آمادگی برای دریافت صور مطلوب بر می شمرد. نفس زائر که هنوز به بدنش تعلق دارد در هنگامه زیارت از نفس مزور کسب خیر می کند یا ضرر از وی دفع می شود و از این طریق آماده دریافت صور معقول می شود. این کسب آمادگی در دو جهت واقع می شود: 1️⃣ کسب آمادگی جسمانی: بدن در مواجهه با مزور مزاج معتدلی پیدا می کند که به عنوان ابزاری برای نفس نقش ویژه ای در کسب صور مطلوب و ملکات خلقی دارد. این تاثیرپذیری در جایی که زوار اجتماع دارند، مانند زیارت بیت الله بیشتر واقع می شود. زیرا در چنین موقعیتی اذهان صفای بیشتری دارد و خواطر انسان ها کمتر پراگندگی پیدا می کند و نفوس استعداد بالاتری دارند. همچنین در زیارت هایی که اجتماع بشری بزرگی پدید می آید به دلیل اجتماع عقاید نزدیکی بیشتری به محضر الهی حاصل می شود و آمادگی بیشتری برای ارتباط با عالم اله ایجاد می شود. 2️⃣ کسب آمادگی نفسانی: در این جهت زیارت موجب رویگردانی نفس از متاع دنیا شده و در نتیجه نفس به عالم قدسی رو می کند و از این طریق نور الهی در سر باطن او تابیدن می گیرد. 📚 رسائل ابن سينا (يك جلدى)، ص338 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2 🆔@irip_ir
✅شرافت مزاج نبوی در بین انواع انسانی ✍یادداشت: احمد شه‌گلی (عضو هيئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران) 🔹بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. 🔹در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. 🔹مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. 🔹هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) 🔹عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. 🔹انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی (ره) در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) 🆔@irip_ir
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 مقام رضا 🎙 ▪️هیچ کس در هیچ نقطه‌ی عالم خشنود نمی شود مگر به وساطت وجود مبارک علی بن موسی علیه السلام 🆔@irip_ir
📝پیام خیلی مهم امام رضا به شیعیان ✅لطفاپیام امام ع را به‌همگان،خصوصا شخصیّت‌های تاثیرگذار ارسال بفرمایید ای عبدالعظیم! أبلغْ‌عنّی أولیائی السلامَ و قل لهم: سلام‌مرا به‌دوستدارانم‌برسان وبه‌آنان بگو: أن لایجعلوا للشیطان علی‌أنفسهم‌سبیلاً، ومُرْهم بالصدق‌ الحدیث...وترک‌الجدال...‌ در دلهای‌خود راهی‌برای‌شیطان نگشایند آنان‌را به‌راستگویی،ادای‌امانت، سکوت پر معنا و ترک‌جدال در امور بیهوده‌ فراخوان به‌صله‌رحم و رابطه‌دوستانه باهم دعوت کن؛ چراکه این‌کار باعث تقرب به‌خدا و من و دیگر اولیاء اوست دوستان‌ما نباید فرصت‌های گرانبهای زندگی را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند من با خود عهد کرده‌ام که هرکس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند؛ از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز این‌گونه افراد از زیانکاران خواهند بود 👌به دوستان ما توجه بده که خداوند نیکوکاران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده است و ۳ گروه از بدکاران را هرگز نخواهدبخشید: ۱_ آن‌هایی که به‌ خداوند شرک ورزند ۲_ یکی از دوستان ما را برنجانند ۳_ ویا در دل نسبت به‌آنان کینه بپرورند، مگراینکه از نیت و عمل خود بازگردند امااگرهمچنان باقی باشند،خدا روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و ازدوستی ما اهلبیت بی‌بهره خواهند بود و من ازاین لغزش‌ها به‌خدا پناه میبرم 📚اختصاص‌ شیخ‌مفید،ص۲۴۱
امیرالمؤمنین علیه السلام: مَن أسرَعَ فِی الجَوابِ لَم یُدرِکِ الجَوابَ هر کس در دادن پاسخ شتاب نماید، از دادن پاسخِ درست باز مانَد غرر الحکم حدیث ۸۶۴۰ ┄┅═✧☫✧═┅┄ .