eitaa logo
وایپ
1.3هزار دنبال‌کننده
437 عکس
86 ویدیو
0 فایل
##گروه مستقل## تمامی مطالب کانال و سایت تولیدی گروه روبش است. ارتباط با مدیر @W_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💣 قرار است سریال ترور خط‌شکن شل حجابی یا عقب رفتن روسری در تلویزیون شود؟! 📺 چند قسمت از سریال ترور می‌گذرد، سریالی که روایتگر ماجراهای جذاب امنیتی و چالش‌های میدان در سال‌های اخیر است. عطشی که جامعه امروز درباره دیدن و شنیدن حقایق دیپلماسی و میدان دارد، مخاطب را به تماشای آن می‌نشاند. اما...
📽 این‌که چه شد در سینمای بعد از انقلاب، حجاب از چارقدهای ساده و گیره‌ی زیرگلو یا مقنعه‌های چانه‌دار رسید به کلاه و کلاه‌گیس و یقه‌ی باز بماند؛ حتی این‌که امروز شال و روسری عقب رفت و موی سر بازیگر و مژه‌ی کاشت‌شده و میکاپ اروپایی‌اش در یک نمای بسته، قاب تلویزیون را پر می‌کند هم بماند! یا در صحنه دیگری باید بنشینیم موهای لایتِ کراتینه‌شده و هفت قلم آرایش بازیگر مثلا خارجی را ببینیم هم بماند! ❓سوالی که از آقایان مسئول که گویی پشت میز ریاست در حال چرت زدن هستند این است: این صحنه‌ها چطور، با چه سیاست و با چه مجوزی پایش به سریال‌های امنیتی باز شده! ❗️سریالی که چپ می‌روند، راست می‌روند از اسم و عکس و فیلم حاج قاسم در آن مایه می‌گذارند، سریالی که محوریت داستانش چفت شده با بالا و پایین‌های زندگی حاجی. ⛱نکند این بازیگرانی که آن بالاتر وصف ظاهرشان را کردم همگی را چپانده‌اند زیر چتر «همان دختر کم‌حجاب، دختر من است» حاج قاسم!؟ نگاه ابتری که انگار کور بود برای درک فهوای کلام حاجی و هرگز نخواست بفهمد که مقصود ایشان دلسوزی پدرانه برای گرفتن دست آن دختر خطاکار و برگرداندنش به صراط مستقیم و زندگی نجیبانه و وجیهانه است؛ نه یله و رها گذاشتن او و تماشای سقوطش! ⁉️نکند قرار است فتح بابی در تلویزیون شود؟! نکند توجیه کنید که بازیگر مسلمان نیست و اشکال فقهی ندارد حجابش! مگر چه‌تعداد مخاطب به‌فکرش می‌رسد دین و آیین بازیگر چیز دیگریست! نگویید که قرار است این مدل از حجاب نماد زن‌های با نقش منفی باشد؟ آن‌وقت کجای دل بگذاریم چادری که بر سر زن زندانی می‌کنید در فیلم‌های‌تان را؟! این کرنش نرم و این دیپلماسی ذلت راه راستی برای رسیدن به حتی چنین مقصودی هم نیست آقایان! 🔺این مدل سقوط و ابتذال چرا باید از سریال‌های امنیتی آغاز شود؟! ارتباط آغاز شومِ شل حجابی و کشف حجاب با سریال‌های امنیتی چیست؟! 🔻این کرم‌ها چطور از این دهان سر درآورده‌اند؟! 📝نرجس احمدی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴تاریخ‌نگاری پهلوی منبع عمده فیلم‌های مستند تاریخی ضرورت به‌کارگیری کارشناس تاریخ در فرایند تولید فیلم‌های مستند 🔺فیلم‌ مستند «ناخدا» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نمایش تصاویری در قالب نقاشی و یا با استفاده از نمادپردازی، به «قهرمان‌سازی» از دوره پهلوی پرداخت و آبادانی، رفاه مردم و رونق صیادی آن دوره را با فقر و مشکلات دوره پس از انقلاب در خطه جنوب کشور مقایسه کرد. 🔺روایت درست از تاریخ منافاتی با روایت انتقادی و حتی اعتراضی ندارد، چنانکه در بخشی از مستند نیمه بلند «هولاین در ایران» اثر دیگر مرکز گسترش سینمای مستند با روایت داستان طراحی و احداث موزه شیشه ایران توسط هانس هولاین، مدیریت فرهنگی پس از انقلاب به چالش کشیده شد، چراکه با بررسی‌های ناقص، دستور ساخت مسجدی در مجاورت موزه را صادر کردند. 🔺 در صورتی‌ که فیلم ناخدا با نادیده گرفتن تحولات مهمی که در عرصه دریاداری و کشتی‌سازی و کمک به صیادی در مناطق جنوب کشور اتفاق افتاده، با وجود پذیرش پدیده نامبارک فقر آن خطه در حال حاضر، در امتداد روایت‌های نادرست از زمان پهلوی و تحقیر انقلاب اسلامی برآمد. 🔺در آثاری از این نوع، تاریخ‌نگاری پهلوی‌ به دو دلیل مشروعیت زائی برای رژیم پهلوی و در مقابل، ایجاد بدبینی نسبت به نظام اسلامی دنبال می‌شود. کم کاری در حوزه تاریخ و خلل پژوهش در آثار تاریخی... ✍مطالعه مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1361 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چگونه می‌توان ملاک‌های انتخاب جشنواره آگهی‌های بازرگانی را باور کرد!؟ 🔸 اولین جشنواره فرهنگی-اقتصادی پیام‌های بازرگانی با شعارِ "ابزارِ بازاریابی و تبلیغ رسانه ملی، در خدمت پیشرفت هویت‌محورِ عدالت‌گسترِ ایران اسلامی"!؟!!
🔸 این شعار و رویداد همان‌قدر به هم مرتبط هستند که گودرز و شقایق!!! پیشرفت هویت‌ عدالت ایرانِ اسلامی... مفاهیمی هستند که پیام‌های تبلیغاتی حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند با آن سر دوستی داشته باشند. 🔸نمی‌توان منکر این شد که معرفی کالاهای تولید شده در داخل، منجر به شناخت «مصرف‌کننده هدف» از آن شده و رونق اقتصادی به دنبال خواهد داشت، اما آیا آگهی‌های بازرگانی به‌دنبال محقق شدن این هدف هستند؟ 🔸 اصل و اساس تبلیغات، مصرف‌گرایی و ایجاد نیاز کاذب در مخاطب است. پیام‌های رنگارنگ به‌حدی مخاطب را مشغول و سرگرم مسائل بی‌اهمیت کرده و اولویت‌ها را در نگاه او جابه‌جا می‌کند که اساسا مجالی برای فکر کردن به پیشرفت باقی نخواهد ماند؛ درواقع با تغییر اولویت‌ها پیشرفت را ارتقاء سطح مادی زندگی و زرق و برق آن تعریف می‌کند، تا جایی که مخاطب به آنجا می‌رسد که صرفِ استفاده از یک برند، فارغ از کیفیت و تناسب آن با نیاز وی برایش ارزش محسوب می‌شود! 🔸 پیام‌های بازرگانی شاید به‌نسبت برنامه‌ها زمان کمتری را به خود اختصاص دهند اما به دلیل ماهیت‌شان اثرگذاری عمیقی در مخاطب دارند. به‌ویژه در چند سال اخیر مضامین و ساختار پیام‌ها و رفتار و پوشش افراد در آن به سمتی رفته که هیچ تناسبی با هویت ایرانی-اسلامی ندارد. 🔸 استفاده از زنان برای جذب مخاطب، نوع پوشش و آرایش، ترویج مصرف‌گرایی، ایجاد طمع و ولع خرید در مخاطب با وعده جایزه، نمایش زندگی‌های مجلل، کالاهای لوکس و عدم صداقت در تبلیغ کالا نمونه‌ای از هجمه پیام‌های بازرگانی به هویت ایرانی-اسلامی‌ست. 🔸 متاسفانه در تبلیغات تنها و تنها یک موضوع اصالت دارد و آن فروش بیشتر است، حتی اگر به‌قیمت ایجاد و یا تقویت فرهنگ غلطی همچون اولویت زیبایی در ازدواج باشد. نمایش انواع غذاهای گران‌قیمتِ کمتر در دسترس، استفاده از کودکان برای تهییج مخاطب کودک که درکی از شرایط ندارد و تنها شوق رسیدن به محصول در او ایجاد می‌شود و شرمندگی پدران چه تناسبی با عدالت دارد؟ کمی که بخواهیم منصف باشیم تبلیغ شهرها و سراها و هایپرها و مهدها هم علاوه بر تمام مضرات گفته‌شده، ناعادلانه موجب کم‌رونق شدن کسب کاسبان خرد خواهد شد. 🔸 بابایی، مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما گفته: "«ستایش و حمایت از سبک زندگی ایرانی اسلامی، ساده‌زیستی، قناعت و نکوهش تجمل‌گرایی و تبختر، ترویج الگوی صحیح مصرف، ترویج فرزندآوری، ستایش و حمایت از زن تراز و حمایت از نمایش زیبایی‌های فرهنگی و توسعه ایران» به عنوان ملاک‌‌های ارزیابی و داوری آثار مورد استفاده قرار گرفته‌اند." آقای بابایی! تابحال پای پیام‌های بازرگانی نشسته‌اید؟ تک‌تک محورهایی که آن را ملاک ارزیابی آثار معرفی کرده‌اید ارزش‌هایی‌ست که پیام‌های بازرگانی ناجوانمردانه به آن تاخته است. کدام سبک زندگی ایرانی؟ لابد همین‌که یک خانواده در منزل آن‌چنانی‌شان سر میز در ظروف لوکس با انواع دسر و نوشیدنی قرمه‌سبزی میل می‌کنند نمایش سبک زندگی ایرانی‌ست! یا مثلا برنده شدن مبلغ بیشتر با تعداد فرزند بیشتر در رقابت خرید از فلان فروشگاه را ترویج فرزندآوری میدانید! زن تراز؟! نکوهش تجمل‌گرایی؟!! و... این نطقِ جنابتان بیشتر شبیه یک پارادوکس مضحکِ دردآور است. 🔸 بماند که اساسا رسانه ملی جای تبلیغات نیست و مطلوب واقعی حذف آگهی‌های بازرگانی از رسانه ملی‌ست. اما فعلا سوال اینجاست که متولیان امر با چه رویی چنین شعاری برای این جشنواره انتخاب کرده‌اند؟!؟ 📝 معصومه عمرانی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📍نگاهی به سه برگزیده فانوس‌ جشنواره عمار 🔸همین ابتدای امر و بی‌تکلف باید گفت؛ رشد کیفی جشنواره عمار از چند فیلم برگزیده فانوس‌‌ها عیان است. 🔸مستندهای «سرکش»، «قاعده‌ بازی» و «جوان‌مرگ» سه فیلم مهم برگزیده است. 🎞مستند قاعده بازی، درباره انقلاب مردم یمن است. اطلاع از اخبار یمن و انصارالله این روزها برای مردم دنیا جذاب است و بسیاری علاقه‌ دارند درباره یمن بیشتر بدانند. شکل‌گیری اعتراض مردم و روی کاری آمدن منصور هادی و استقامت مردم یمن و نحوه قدرت گرفتن انصارالله و برگرداندن ورق جنگ با عربستان سعودی و امارات در این فیلم روایت شده است. 🎞تغییر مسیر تصویرسازی‌ها از سیستان و بلوچستان در یکی دوسال گذشته، کلیشه‌ها را شکسته و یکی از بهترینِ آن‌ها مستند «سرکش» است که ضمن بیان واقعیت‌های انتقادیِ به‌حق در این فیلم، یک انسان تراز و حتی بِکر را معرفی می‌کند. جواد یوسفی کارآفرینی‌ست که هجرت می‌کند تا برای جهاد آدم تربیت کند! او موفق می‌شود با علم و ایمان تحولی‌ در دامپروری منطقه ایجاد کند و از ناامیدی امید بپرورد. این مستند هم در محتوا و هم در نوع روایت نو و جذاب است و ارزش تماشا دارد. 🎞جوان مرگ نیز حکایت تاریخچه جهاد سازندگی از تشکیل تا منحل شدن و احیای مجدد آن است. عملکرد «حیرت‌انگیز» جهاد سازندگی و خدمات بی‌نظیر این نهاد مردمی انسان را ترغیب می‌کند که با دقت بیشتری به تماشای این مستند بنشیند تا از علت و افراد دخیل در فرایند منحل شدن جهاد سازندگی مطلع شود و همچنین پی به موانع پیش روی احیای مجدد این نهاد بَرد! 🔸تماشای فیلم‌ها: http://B2n.ir/amafe 📝حمیرا رحمتی 📡 روبش/وایپ @irwipe
🔴فرهنگ‌سازی پوشش کجای برنامه‌های کودک است؟ 🔻صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، باید اراده و همتش در راستای ارزش‌های والای انسانی باشد، باید حافظ ارزش‌های ایرانی_اسلامی باشد، باید با استفاده از هنر در ناخودآگاه مخاطب به ویژه نسل‌های کودک و نوجوان، هنجارهای عقلی و شرعی را بنشاند.
🔻تولیدات پویانماییِ داخلی، نویدبخش پیشرفتِ حوزه هنری و آرامش‌بخش خانواده‌های ایرانی‌ست، چرا که توانسته ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی_اسلامی را به کودکان منتقل کند و باید از سازندگان پویانمایی‌هایی چون «جعبه‌ی جورواجور»، «بعبعی»، «فینگیلیا»، «موچولوها» و... تشکر ویژه کرد؛ هرچند که در این میان نسبت به مسئله‌ی ارزشی «پوشش» غفلت بزرگی صورت گرفته است. 🔻پای به پای کودکم بعبعی را نگاه کردم و با خود گفتم: حساس نباش. مادر بعبعی، گوسفند است و نیازی به پوشش سر ندارد مخصوصا با آن حجم از موهای فرفری. ‼️اما وقتی نگهبان قصه، کلاه برسر دارد، خانم دکتر داستان، روپوش سفید بر تن دارد و پدر بعبعی کت‌وشلوار می‌پوشد، حساس شدم که اگر چون حیوان هستند، پوشش لازم ندارند چرا فقط پوشش سر برای زنان حذف شده است! 🔻در کارتون موچولوها هم که مادر با عینک و صدای نازکش از پدر که ریش پروفسوری دارد قابل تشخیص است، قالب موچولوها بدون پوشش هستند اما پلیس شهر کلاه دارد، گل و دستمال سر نیز مورد استفاده‌ی برخی از موچولوهاست. حال چرا برای شناسایی پلیس از پوشش عرف استفاده شده اما پوشش سر و تن زنان و مردان نادیده گرفته شده است! 🔻اختلاط مدرسه‌ی فینگلیا زیاد حساسیت برانگیز نیست، با توجیهاتی چون حیوانات، اختلاط سرشان نمی‌شود خودمان را سرگرم می‌کنیم؛ اما چرا به مدرسه می‌روند؟! بگذریم..‌‌. معلم زن در این کارتون شال گردن دارد اما پوشش سر ندارد، بعضی از دانش‌آموزان کلاه دارند و برخی گل به سر می‌زنند. 🔻در پویانمایی کارتونی‌ها، مادر با موهای حالت‌دار مشخص می‌شود اما چون کارتون است نیازی برای پوشش سر در آن دیده نمی‌شود... 🔻وقتی به پویانمایی‌های حوزه کودک نظری می‌اندازیم، حتی اگر به عمد نباشد، اکثر آن‌ها به واسطه استفاده از حیوانات به‌راحتی از مقوله‌ی پوشش سر به عنوان یک هنجار شرعی و عرفی برای زنان غفلت کرده‌اند، درحالیکه همین حیوانات از سایر لوازم انسان‌بودن استفاده می‌کنند. اگر این روال و بی‌همتی در این قضیه ادامه یابد، روند فرهنگ‌سازیِ پوشش در کودکان که بخش مهمی از آن توسط پویانمایی‌ها در صداوسیما نشات می‌گیرد، مختل خواهد شد. 🔻می‌توان ادعا کرد کامل‌ترین ضدارزش پوشش در پویانمایی شهر موش‌های۲ رقم خورد و احتمالا این پویانمایی‌ها با اقتباس از آن، تکمیل‌کننده‌ی آرمان‌شهرِ ضد ارزشِ حجاب در شهر موش‌های۲ هستند. ‼️حال ممکن است برخی این نقدها را حساسیت بیش از حد بدانند که حیوانات را چه به فرهنگ‌سازی در باب پوشش! نکته‌ی باریک‌تر از مو در همین است. وقتی از حیوانات به علت همذات‌پنداری کودکان برای انتقال ارزش‌هایی چون رعایت نوبت، عدم قضاوت، همکاری و... استفاده شده و در نمایش آنها، پوشش‌های متنوعی چون پیراهن، کلاه، لباس پلیس و... استفاده می‌شود چرا از هنجاری چون پوشش سر غفلت می‌کنند؟! در پویانمایی «نقاش کوچولو»، حیوانات با پوشش‌های طبیعی‌شان در طبیعت به نمایش درآمده‌اند و همین امر سبب شده نوع پوشش حساسیت‌زا نباشد. اگر سایر پویانمایی‌های یادشده نیز مانند این پویانمایی، از پوشش طبیعی حیوانات استفاده می‌کردند، سخنی نمی‌ماند. 🔻شاید بتوان از تاثیری که این نوع پرداخت‌های سکولار در عرصه پوشش بر ناخودآگاه کودک می‌گذارد، چشم‌پوشی کرد اما با خلا فرهنگ‌سازیِ ارزشِ مهمی چون پوشش، چگونه می‌توان کنار آمد؟ اگر نسبت به این هنجار در پویانمایی‌هایی با شخصیت‌های حیوانات بی‌توجهی شود با چند پویانمایی که مستقیما به این مسئله می‌پردازد این خلا پر نخواهد شد و قطعا استفاده از هنر به عنوان زبان غیرمستقیم در نظام ارزشی اهمیت والایی دارد. 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴قوه قضائیه چه توجیهی برا حمایت از فیلم‌سازانی مانند صناعی‌ها دارد؟؟ 🔺فیلم «کیک محبوب من» ساخته مشترک مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره برلین پذیرفته شد! 🔺صناعی‌ها کارگردان فیلم توقیف شده قصیده گاو سفید است که از قضا حمایت قوه قضاییه را نیز داشت!! این فیلم به عنوان اولین اثر این کارگردان در جشنواره برلین به نمایش درآمد و در اسرائیلِ جعلی پخش شد!! 🔺اکنون افرادی که به واسطه حمایت قوه قضائیه در ساخت فیلم ضد قصاص و توهین‌آمیز به خود قوه و حتی دین، مطرح شدند فیلم دیگری ساختند که مقبول خارجی‌ها افتاده و آنگونه که از عکس‌های این فیلم پیداست لی‌لی فرهادپور بدون حجاب در این فیلم بازی کرده است! 🔺قوه قضائیه در طول سال‌های اخیر با حمایت از فیلم‌‌سازان و فیلم‌هایی با مضامین نابهنجار، نردبان ترقی افرادی شده که آسیبشان دامنگیر قوه و مهمتر از آن نظام شده است! آیا این قصه ادامه خواهد یافت یا بلاخره تدبیری اندیشیده شده؟! جشنواره پیش رو پاسخ این سوال را خواهد داد. 📝 حمیرا رحمتی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴کاشت بذر کینه در تئاتر، برداشت آن در کجا؟! 🔺«کابوس‌های شازده اجباری» یکی از نمایش‌های بخش مسابقه چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر است که در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت.
🔺موضوع نمایش در مذمت قدرت است و حاکمِ دیکتاتور و ظالم یک آبادی، دست‌مایه اجرا، که بازی‌ها و نور خوب آن در خدمت قصه در می‌آید. تعداد بازیگران و طراحی لباس آنان نیز نشانگر پرهزینه‌ بودن نمایش است. 🔺حاکم، خود را «فیروزخان؛ بزرگِ خاندان قجری تیمورخان سنگ تراش، یگانه نوه خونی محمودخان اسلام‌آبادی» معرفی می‌کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نام این فرد فرضی است و در رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری که گفته شده این نمایش برداشت آزادی از آن است نیز وجود ندارد. 🔺فیروز خان؛ نوه محمود خان اسلام‌آبادی؛ همانند پدران و اجدادش، حاکمی ستمگر است که مردم و به‌ویژه زنان، حتی دختران و عروسان و بستگان او از ظلمش در امان نیستند. 🔺ظلمی که روایتش حدود یکی دو سال اخیر در کشور بیش از هر زمان دیگری بحث‌برانگیز است و درست یا غلط، مردمانی را با خود همراه می‌کند. این نوع روایت‌ها که غالبا با نمادپردازی همراه است، تداعی کننده ذهنیت ساخته شده برای مخاطبی‌ست که ذهن و روحش مملو از داده‌ها و تحلیل‌های مغرضانه و تحریف شده‌ی رسانه‌های دشمن بوده است! 🔺بنابراین گریزی نیست که بسیاری از مخاطبان، برعکس ناظران و مجوزدهندگان، این نمایش را با بُعد زمان و مکان ببینند و آن آبادی را به کشورشان تعمیم بدهند. همچنین نمیتوان از مخاطب انتظار داشت که این نمایش را نمادین نبیند. 🔺به عنوان مثال برای تبیین مطلب، یکی از پرده‌های نمایش که در آن یک زن به دستور خان کشته شد، تا حد ممکن بیان می‌شود. این زن ماه‌منیر نام دارد و زن برادر فیروز است که به جرم راه‌اندازی گروهکی قرار است مجازات شود. توصیف این صحنه از نمایش: 🗣«مراد»؛ دستیار فیروزخان خطاب به سایرین: امروز خبر رسید که ماه‌منیر خانم بیوه برادر فیروزخان، نسوان یاغی طایفه سنگ‌تراش را اغفال کرده تا گروهک بداَختری را بسازند به نیت فعل براندازی! گویا تدارکاتی هم داشته. مراد خطاب به زن: مگر نه این است که هرچه شما دارید از صدقه سر بزرگی آقاست؟ مگر نه اینکه روز شب شما از لطف و کرم و بزرگی آقاست؟ ماه‌منیر: البته که هست، آقا جان رحم کنید! فیروزخان: حکم قابل اجراست. ماه‌منیر: درها را ببندید تا پسرها نبینند با مادر چه می‌کنید فیروزخان: هیچ دری بسته نمی‌شود. ماه‌منیر: «پس بناست به رسم چرکین این خاک نسل سوزی بشه! کسی که در جستجوی عدالت و حقیقته! بکُشیییییید، بکشید، بکشید، که این تنها کار حرامیانی چون شماست ولی بدونید، شمارِ زنانی همچون من بیشماره. با زدن هر شاخه، شاخه‌ی تنومندتر قد علم می‌کنه. این کمیته تنها برای آگاهی دادن به زنان چشم و دهن بسته بود کسی با چهارپایه‌ی لرزان قدرت شما کاری نداره! ولی اونقدر کثافتو نجسی به تُنبان دارید که هر اقدامی را معنی دیگه‌ای می‌کنید.» 🔺فیروزخان پس از کشته شدن زن، با عبارات زشت همگان را تهدید می‌کند که عاقبت دشمنی مرگ خواهد بود و شخصیت اعلام‌کننده مرگ‌های این حکومت، علت مرگ ماه‌منیر را این‌گونه توصیف می‌کند: امروز ماه‌منیر خانم بیوه برادر فیروزخان بزرگ، بدلیلِ بدلیل (تکرار به‌جهت تمسخر) ریختن اشک در غم همسر ابتدا نابینا و سپس دچار سوهاضمه شده و دوان دوان به آغوش معشوقش شتافت. 🔺با این اوصاف، از مخاطبی که ذهنش آلوده شده، توقع نمی‌رود ساده از این پرده عبور کند و مانع دریافت القا شود و مشابهت‌سازی نکند! و ذهن و قلبش را بیش از این، با کینه و نفرت نآلاید! 🔺گفته شده این نمایش برداشت آزادی از رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری است. یکی از مشابهت‌های آن فخرالنسا، همسر شازده است. فخرالنسای رمان، کنیزی به نام فخری دارد که بازیچه دست شازده است، اما در نمایش، غلامی به نام نصرت! بازیچه دست شازده اخته است! 🔺همین دو پرده از نمایش گویای ظلمی‌ست که هنرمند و مسئول با زحمت و هزینه به مخاطب روا می‌دارند و روشن است که بذر کاشته شده در ذهن تماشاگر کجاها به ثمر خواهد نشست و درو خواهد شد! 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
✅راه نجات تئاتر همین است 🔸در بین نمایش‌های چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر دو نمایش «انگشتر و چاه» و «دل‌لرزه» برخلاف روند موجود تئاتر، دارای نمایش‌نامه داخلی بودند. برای نجات عرصه نمایش کشور که سال‌های بسیاری دچار افت ترجمه و اجرای نمایش‌نامه‌های خارجی بوده، چاره‌ای جز تولید نمایش‌نامه‌های داخلی نیست. 🔸دو اجرای یاد شده اگرچه دارای ضعف‌هایی بودند اما نویدبخش دمیدن نفسی تازه در عرصه تئاتر است. سال‌های گذشته نمایش‌هایی با مضامین ملی_مذهبی عموما آمیخته با آموزه‌های شبه روشنفکری بود که برای بالندگی هنرهای نمایشی، همانند این دو نمایش نیاز به اتقان در کلام است. 🔸داستان انگشتر و چاه مربوط به اوایل دهه هفتاد در جنوب کرمان است. روایت زندگی خانواده‌‌ای که تحت‌تاثیر اتفاقات آن برهه از تاریخ کشورمان قرار می‌گیرند از زبان یک چاه شنیده می‌شود. ماجرای واقعی تسلیم شدن قاچاقچیان جنوب کشور توسط حاج قاسم دستمایه این نمایش است. پدر و عموی خانواده‌ از قاچاقچیان جنوب کشورند، پدر کشته می‌شود و پسر با تحریک عمو به خون‌خواهی پدرش می‌رود. 🔸رافت حاج قاسمی که در نمایش غایب است و... 🔸نمایش «دل‌لرزه» نیز داستان لرزه‌ای است که بر دل حاج مرسل وکیلی، کاندید شورای شهر روانه می‌شود و رضایت گرفتن برای یک قاتل با نیت رضای خدا یا جلب توجه مردم و کسب رای، دوراهی‌ای بود که حاجی را مردد می‌کند. وسوسه‌های متعدد مشاور و نوچه حاجی که با بازی بی‌نقص‌اش، معرف شخصیت‌های منفعت‌طلب روزگار بود نیز در نهایت موثر نیفتاد و حاجی با انصراف از انتخابات.. 🔸مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1385 📝نعیمه شیخ‌الاسلام 📡 روبش/وایپ @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ صهیونیست‌ها؛ در واقعیت جانی و خونخوار، در فیلم‌ها مهربان و دلسوز! 🔺سریال «آشوب (Fauda)» یکی از آخرین کارهای صهیونیست‌هاست که توسط شرکت نتفلیکس در چهار فصل تولید شده و احتمالا فصل پنجمی هم دارد.
فیلم درمورد تلاش ماموران اسرائیلی جهت ترور یکی از فرماندهان مقاومت است؛ در سکانسی یکی از ماموران می‌گوید: "او صدها آدم بی‌گناه را کشته، زن و بچه و پیر و جوان..." 🔺این درحالی‌ست که اساسا چیزی تحت‌ عنوان مردمِ اسرائیل نداریم و افراد ساکن در سرزمین‌های اشغالی، غاصب زمین‌های مردم اصیل فلسطینی، اعم از مسلمان، مسیحی و حتی یهودی هستند؛ پس از لحاظ قانونی حقی ندارند و دشمن محسوب می شوند! 🔺در جریان فیلم ماموران امنیتی اسرائیل شخصیت‌هایی نمایش داده شده‌اند که قلب‌شان برای زنان و کودکان می‌تپد!! با اسیر فلسطینی با ملایمت رفتار می‌کنند و حتی درقبال اطلاعات حاضرند به او کمک کنند! هیچ خبری از جنایت‌های اسرائیل در حق مردم فلسطین از سال۱۹۴۸ تا الان نیست! افرادی که حتی اسم انسان برای آن‌ها زیاد است و از هیچ وحشی‌گری درقبال مردم مظلوم فلسطین چشم‌پوشی نکرده‌اند و دریدن؛ خوی آن‌هاست، آنگاه مهربان و وطن‌دوست نمایانده می‌شوند...! 🔺در ادامه تصاویری از افراد مرتبط با مقاومت می‌بینیم که تفکر جهادی و استشهادی آن‌ها را زیر سوال برده و آن‌ها را شبیه القاعده، داعش نشان داده است و سران مقاومت و حماس مردم را برای رسیدن به اهدافشان شستشوی مغزی می‌دهند! 🔺دراین‌مورد می‌توان به «فیلم پیچ‌گوشتی»؛ محصول مشترک آمریکا و فلسطین! نیز اشاره کرد که در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. 🔺در این فیلم ابدا خبری از اهداف مقدس فلسطینی‌ها برای بازپس‌گیری سرزمینشان نیست، چیزی به اسم مبارز فلسطینی وجود ندارد و تنها چند جوان لاابالی خوش‌گذران به تصویر کشیده شده‌اند که اتفاقا در جریان همین خوش‌گذرانی‌ها به اشتباه توسط صهیونیست‌ها دستگیر شده و لقب قهرمان می‌گیرند. علاوه‌بر‌این جریان فیلم به‌گونه‌ای پیش می‌رود که به مخاطب القا می کند اصلا مبارزه ثمری جز اتلاف عمر ندارد و مبارزان از روی سبک‌سری و سودای جوانی به دنبال مبارزه هستند. 🔺صهیونیست‌ها از همان اوایل و حتی قبل از تشکیل رژیم وحشی و تروریست اسرائیل به خوبی می‌دانستند باید از رسانه خصوصا فیلم و سریال، در جهت منافع خود از جمله تبلیغ مهاجرت به فلسطین استفاده کنند. برای آشنایی با این موضوع پیشنهاد می‌شود مستند «بهشت می تواند آنجا باشد»؛ که چند بار از تلویزیون پخش شد را تماشا کنید. آن‌ها ابتدا با ساخت مستند کار رسانه‌ای خود را آغاز کرده و با استفاده از سلبریتی‌ها و هالیوود، این روند را ادامه داده و با ساخت آثاری چون فیلم «مهندس»؛ درباره‌ی شهید عیاش و یا سریال «شبح بیروت»؛ درباره‌ی شهید حاج عماد مغنیه روایت دروغین خودشان را به خورد مردم جهان و شهرک نشینان قالب می‌کنند. 🔺با این حساب اگر کشور ما در حوزه رسانه و ساخت فیلم و سریال در جهت اهداف پاک انقلاب و جبهه مقاومت در طول سالیان گذشته کوتاهی نکرده بود، شاید اکنون خون‌های کمتری بر زمین می‌ریخت! 📝 حمید عارفی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎞فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» 📽 نخستین فیلم جشنواره «دروغ‌های زیبا» با کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، در کاخ جشنواره به روی پرده رفت.
🔸محصولی مشترک بین سینمای ایران و بنگلادش، فیلمی درام که روایتگر فرهنگ اجتماعی بنگلادش بود؛ ارزش‌ها، وجدان، عواطف انسانی و سلامت نفس و البته با یک بی‌سلیقگی یا حتی شیطنت محوریت قالب داستانی است که کارگردان توانست روح حاکم بر جامعه‌ و مردمان بنگلادش را به مخاطب منتقل کند. 🔸کشور بنگلادش، یک کشور مسلمان غالبا اهل تسنن است با ۱۸۰ میلیون جمعیت که در شرق هندوستان واقع شده است. این کشور، از نظر جمعیتی، بسیار متراکم است جرا که وسعتش نسبت به جمعیتش بسیار کم است. وسعت آن به اندازه استان کردستان ایران است و از نظر اقتصادی، کشوری فقیر محسوب می‌شود. سوژه‌ فیلم، ماجرای کمکِ یک خانواده فقیر مسلمان به دختر هندوی فقیر ناشنوا، در تامین هزینه کاشت حلزون است. مرد مسلمان خانواده وسیله نقلیه‌اش را که تنها راه درآمد خانواده‌اش است برای کمک به دختربچه هندو می‌فروشد و نقطه اوج فیلم که هیجان بچه از اولین لحظه‌ی شنیدن و خوشحالی زائدالوصف مادر اوست را رقم می‌زند. 🔸بی‌سلیقگی و نقطه ضعف فیلم مربوط به انتخاب حجاب زن اهل تسنن فیلم است که ممکن است متأثر از سازمان گردشگری به عنوان یکی از صاحبان فیلم باشد و به عبارتی نقطه ضعف فیلم محسوب می‌شود. زیرا کارگردان می‌توانست با انتخاب یک زن محجبه مسلمان در کنار زن بی‌حجاب هندو از پیشامد شائبه جلوگیری کند و یک نمونه کاملتر را معرفی کند اما این اتفاق در فیلم نیفتاده است. 🔸نمایش فقر جامعه این فیلم بسیار متفاوت از فیلم‌های مشابه ایرانی است. به گونه‌ای که اگر این فیلم در ایران ساخته می‌شد تراژدی غم‌انگیز و تلخی بود که تنفر از حاکمیت یکی از وجوه انکار ناپذیر آن به حساب می‌آمد. اما در این فیلم نه اشاره‌ای به حاکمیت شد و نه روح مخاطب را با زشتی‌، ناامیدی و آه و ناله آزرد. 🔸نکته قابل اشاره‌ی دیگر این فیلم، پرداختن به زندگی یک زن قدرتمند مسلمان از نوع فرهنگ بنگلادشی است که حتی در اوج فقر و تنگ‌دستی پیشنهاد غیراخلاقی مدیرش را رد می‌کند و ضمن گرفتن حق و حقوقش، از کارش می‌گذرد و محل کارش را ترک می‌کند. 🔸در شرایطی که رسانه‌های صهیونیستی در سطح جهان، اسلام‌هراسی را در سطح وسیعی در برنامه کار دارند؛ «دروغ‌های زیبا» به‌خوبی توانست زندگی یک زن مسلمان با مختصات و فرهنگ حاکم بر بنگلادش را به تصویر بکشد؛ زنی که در عین فقر و نداری از نجابت و حیا برخوردار است و آنچه را که در طول سالیان، پس‌انداز کرده برای یک دختر ناشنوای هندو هزینه می‌کند. 🔸روایت این‌ داستان از سویی در داخل این کشور نیز مهم است چرا که در شبه قاره هند، مسئله روابط مسلمان و هندو بسیار مهم بوده و درگیری‌هایی که این دو مذهب باهم دارند منجر به مشکلات فراوانی میان‌ آنان شده است و یکی از راهکارهای حل مشکل، فیلم‌هایی نظیر دروغ‌های زیباست. 📝رضا قریبی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📽 «شکار حلزون» باز هم ماجرای یک قصاص! 🎞 شکار حلزون به کارگردانی محسن جسور از جمله فیلم‌های تکراری جشنواره‌های هر ساله با مضمون قصاص بود. با این تفاوت که همچون فیلم توقیف شده «قصیده گاو سفید» به ماجرای پس از قصاص و مواجهه با خانواده قاتل پرداخت.
🖋داستان حول شخصیت یک قاضی بازنشسته دادگاه بود که بعلت تنهایی و زمین‌گیر شدن نیاز به یک پرستار داشت. پسر برای رتق و فتق کارهای خانه و رسیدگی به پدرش دنبال پرستار زنی می‌گشت که صیغه شدن با پدر مذهبی با بازی حسین پاکدل را بپذیرد. ❗️از قضا و به صورت تصادفی این قاضی، قاضی پرونده پدر پرستار بود که به جرم قتل قصاص شده بود. 🔺این مواجهه عجیب و غیرمعمول قاضی با خانواده محکوم و صحبت‌های رد و بدل شده بین قاضی و پرستار و هجمه به قاضی بابت سختی‌ها و فلاکتی که دختر از بچگی تحمل کرده، موجب شد که قاضی درباره حکم قصاص پدر آن زن دچار عذاب وجدان و پشیمانی شود! و درصدد جبران مافات برآید. مقصر جلوه دادن قاضی تا حدی بود که بی‌ربط‌ترین مسائل و مشکلات زندگی زن، حتی قاچاق مواد مخدر توسط شوهر سابقش نیز به نوعی به حکم قاضی مرتبط می‌شد! 🔺ضعف فیلمنامه و منطق روایی این فیلم نیز تا حدی بود که برخی سکانس‌های آن همانند موضوع عفو شوهر سابق زن در تناقض با یکدیگر بودند. از طرفی موضوعی چون چرایی انتقال پرونده‌های دادگاه به منزل قاضی بازنشسته نیز از آن مواردی‌ست که کارگردان اگر کمی فکر کرده بود به نتیجه می‌رسید! که بهتر است به نحو دیگری توبه و پشیمانی قاضی از سال‌ها قضاوت را به تصویر بکشد! 🔺اگر چه که همان تحول و توبه هم مشخص نشد چگونه حاصل شد!! قطعاً نمی‌توان پذیرفت که از مواجهه با دختر اعدامی این دگرگونی حاصل شود! علاوه‌بر ارتباطات بی‌ربط مشکلات پرستار به قاضی، تصویر‌سازی نامطلوبی که از خانواده وی به واسطه پسر نزول‌‌بگیر او با رفتارهای غیر متعارف و خلاف ادب نسبت به پدر و سایر فرزندانی که قاضی را ترک کردند نیز از نشانه‌هایی بود که فیلم‌ساز برای اثبات مقصر جلوه دادن قاضی استفاده کرد! یکی دیگر از نکات فیلم ابهامی بود که در بیوه بودن یا نبودن زن ایجاد شد! به گونه‌ای که مخاطب، زمان زیادی از فیلم تصور می‌کرد این زن طلاق نگرفته و به دروغ صیغه شدن را پذیرفته است! حتی تعدادی از مخاطبان نیز تا انتهای فیلم متوجه طلاق این زنِ چادر به‌سر از شوهر سابقش نشدند! ❗️زن چادری که در یک صحنه در حضور قاضی و پسرش چادر از سر به در نکرد و در صحنه‌ای دیگر گردن او به واسطه رها بودن روسری مشخص بود! ❓و در انتها هم‌چون همیشه باید پرسید که قوه قضائیه و ناظران کجا بودند! 📝نعیمه شیخ الاسلامی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
👑 تکرار فیلم‌های خاطره‌بازی با دوران پهلوی! 📽 فیلم «تابستان همان سال»، ساخته‌ی محمود کلاری فیلم‌بردار معروف، از آن دسته فیلم‌هایی بود که ثابت کرد خاطره‌بازی با دوران پهلوی و ذکر خاطرات خوبِ زندگی در آن دوران و به‌زبان ساده‌تر؛ تطهیر دوران پهلوی، این دولت و آن دولت ندارند. ❗️در هر دولت و دوره‌ای پهلوی‌های خائن بازوهای خود را دارند! ♦️فیلم «تابستان همان سال» اثری کسل‌کننده و با ریتمی کند است، نه فیلمنامه درستی دارد و نه قصه خاصی را روایت می‌کند. مخاطب با گذشت بیش از نیمی از زمان فیلم، همچنان سردرگم خرده روایت‌های قصه‌ی گم‌شدن طلاهای خاله یکی از شخصیت‌های داستان، پدر توده‌‌ای زندانی و بچه‌های فیلم و... است! ♦️فیلم در دوران قبل از انقلاب است اما در نشان دادن دهه‌های بیست و سی و خصوصیات آن دوران، تنها به استفاده از تکنیک‌های بصری بسنده شده و تحقیق و پژوهشی در آن مشاهده نمی‌شود. ♦️گویی فیلم، از درکنار هم چیده شدن سکانس‌های چند فیلم کوتاه و نامربوط به یکدیگر است تا فقط نمادبازی و تکه‌پرانی کند. ♦️کلاری بدون هیچ فکر و زحمتی درونیات خود را با سکانس‌های نخ‌نمایی بیرون می‌ریزد. مکث طولانی دوربین روی دختربچه قرمز پوشی به اسم مسیح، در حالیکه بعد از انقلاب خبری از او نیست! و خانه خرابه‌ای که تنها تصویر فیلم از ایران پس از انقلاب است که جمهوری اسلامی مسبب آن بوده نهایت تفکر و افق اندیشه این فیلم‌ساز است!! 📝 معصومه عمرانی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎥فیلم سینمایی آپاراتچی؛ بهترین فیلم روز پنجم جشنواره 🔸فیلم سینمایی آپاراتچی ساخته علی طاهرفر روایت کارگردانی به نام جلیل طایفی از خطه آذربایجان است. 🔸قصه‌ی ساخت پرنشیب‌وفراز یکی از فیلم‌های «جلیل طایفی» درباره‌ی قاضی‌ای که حکم اعدام صادر می‌کرده و در دهه شصت ترور شده، درون‌مایه این فیلم است. 🔸آپاراتچی در قالب طنز و خلاف جهت معمول فیلم‌های کمدی امروزی، فیلم موفقی از آب درآمده که هم موقعیت طنز می‌آفریند، هم محتوا دارد و هم مسئله حال کنونی را بیان می‌کند. 📝نعیمه شیخ الاسلامی 📡 اخبار جهان هنر👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4051828916Cabecc297b8 🌐roubesh.ir
🔵 روایتی مستند و غیر انتزاعی از زنان جنگ 🔹انسیه شاه‌حسینی در فیلم «دست ناپیدا» در قالب روایت تجارب شخصی‌اش از زمان دفاع مقدس به سراغ زنان فعال در جنگ رفته است. 🔹زن عکاسی به خاطر کسب درآمد بیشتر و تامین مخارج زندگی به جبهه می‌رود تا از صحنه‌های ناگوار جنگ عکس‌ تهیه کند، اما بدلیل ممانعت از حضور وی در خط مقدم سر از اردوگاه زنان در می‌آورد و در روند قصه و آشنایی با زنان آنجا تحولش رقم می‌خورد. درواقع ایشان در این فیلم، به نوعی خودش را به تصویر کشیده است. 🔸از نکات قابل توجه در فیلم دست ناپیدا واقعی بودنِ شخصیت‌هاست، زنانی که روزی در جریان جنگ، همین وقایع را زیسته‌اند؛ این نکته شاید در ابتدای امر غیرحرفه‌ای به نظر برسد، اما در مواجهه با وقایع معاصر، وفاداری به اصل سوژه بسیار قابل اهمیت است و روند داستان و شخصیت‌پردازی نباید به‌گونه‌ای پیش رود که سبب تغییر یا تحریف واقعیت شود؛ اتفاقی که در آثاری چون دسته دختران افتاده و شاهد شخصیت‌هایی هستیم که نه‌تنها مابه‌ازای خارجی ندارند و کمکی به شناخت مخاطب حالِ حاضر از وقایع نمی‌کند بلکه سبب تحریف آن نیز می‌شود. روز صفر و درخت گردو را نیز می‌توان در کنار دسته دختران نام برد. 🔹موضوع دیگر اینکه خانم شاه‌حسینی در فیلم دست ناپیدا، با بازی گرفتن از بازیگران غیرچهره جرأت به خرج داده و توانسته فضای خوبی رقم بزند. 🔹این فیلم حرف‌هایی برای گفتن دارد که در عصر حاضر درحال فراموشی است و روایت زنان قهرمان و گمنانی‌ست که هر کدامشان قصه‌ای مخصوص به خود را دارند. 📝 معصومه عمرانی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe 🌐 roubesh.ir
📍درخشش فیلم سینمایی آسمان غرب در چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر 👌خدا قوت به عوامل فیلم سینمایی آسمان غرب؛ از علی عسکری و حبیب والی‌نژاد گرامی و بازیگران آن؛ از میلاد کی‌مرام تا امیرحسین آرمان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎥دو فیلم اوج؛ یکی سوژه‌سوزی، دیگری ضعیف! 🔹دو فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کننده‌گی عباس نادران و «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا از فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که با مشارکت سازمان اوج ساخته شده است.