فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم ضد قصاص ″یلدا″ از جشنوارهها تا اکران در آلمان
🎞«یلدا» ساخته مسعود بخشی و تهیه کنندهگی علی مصفا در چندین جشنواره خارجی برگزیده شده و حال قرار است شهریور ماه در آلمان اکران شود.
♦️این فیلم ماجرای مریم دختر کم سن و سالی از طبقه محروم جامعه است که مجبور شده پیشنهاد محرمیت رئیس خود را به شرط عدم بارداری بپذیرد. اما او باردار شده و در حین مشاجرهای برای حفظ بچه، همسرش را ناخواسته به قتل میرساند.
📺″بخشی″ روایتگر حضور مریم در یک برنامه تلویزیونی، همانند برنامه "ماه عسل" است، تا به هر طریقی شده صحنه عفو ولی دم از قصاص را رقم بزند.
🔺فیلم برای مخاطب ایرانی در حکم برنامه خسته کنندهای ست که بارها بصورت زنده و جذابتر شاهدش بوده، با این تفاوت که «دافعه بیشتری به حکم قصاص و لذت کمتری از عفو» را احساس میکند. از طرفی جزء فیلمهای جشنوارهایست که در حال حاضر برای عرصه جهانی به لحاظ موضوع و قصه اهمیت دارد؛ حال چه تصویری مغشوشی از ″ایران و اسلام″ ارائه دهد برای داخلیها اهمیتی ندارد.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
⭕️واکنش به آزارِ جنسی از فیلمهای هالیوودی تا جنبشهای مجازی
🎥فیلم سینمایی "Bombshell" محصول سال ۲۰۱۹، روایتِ رویداد حقیقی از آزار جنسی کارمندان زن فاکس نیوز است؛ خانم مجری سابقهداری، روابط مدیر با زنانِ خواستار پیشرفت در رسانه را افشا مینماید. در ابتدا با تطمیع و تهدید روبرو میشود و زنان نیز همراهی نمیکنند، اما در نهایت بواسطه همکاری زنی محبوب اعتراضها موثر واقع شده و مدیر تغییر میکند.
🎞 سریال ”The Morning Show" سال ۲۰۱۹ نیز به مسئله سؤاستفاده جنسی درون سازمانی یک رسانه آمریکائی میپردازد. در این سریال نیز ابتدا زنان حاضر به همراهی نیستند اما در نهایت مدیر را تغییر میدهند.
♨️ نکته جالب توجه آنجاست که پرداختن به این موضوع حساس، بدون هجمه علیه سیستم مدیریتی آمریکاست و با دیدگاه طرح مسئله و حل و فصل آن ساخته شده؛ به عبارتی در ضمیر مخاطب احساس انزجار و ناامیدی از ساختار حاکمیتی غلبه ندارد بلکه منجر به همراهی مخاطب، حس تغییر و پیروزی میشود.
💢 مسئله اینجاست که آیا ساخت فیلمهای جذاب هالیوودی و طرح این موضوع، در حمایت از زنان است یا سوپاپ اطمینان جهت کنترل تحقیرِ تاریخی علیه زنان⁉️با توجه به این نکته که این آزارها با تغییر مدیر، پایان نیافته و ادامه دارد، بنابراین بنظر میرسد مشکل جای دیگری است...
ادامه دارد...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
👤آقاتهرانی:
📑 ضوابط فرهنگی اسلامی_ ایرانی در محصولات تولید شده به راحتی نادیده گرفته میشود و این محتواها سنخیتی با "هنجارهای فرهنگی" و "سلامت فرهنگی جامعه" ندارد. مسئولان ارشاد روزهایی که باید از طریق انجام رفتار مسئولانه در قبال محتوای شبکه نمایش خانگی، مانع از رواج ابتذال افسار گسیخته در این شبکه میشدند، مسئولیت خود را درست انجام ندادند؛ حالا که این مسئولیت به نهاد دیگری واگذار شده، اصرار بر اینکه همچنان خودشان مرجع صدور مجوز باشند، بیفایده است.
🕹 مجلس بنا به وظیفه ذاتی مبنی بر نظارت بر حسن اجرای قوانین، حتما در برابر نادیده گرفتن این تصمیمات قانونی، خواهد ایستاد و نهادها را ملزم به عمل به مرّ قانون خواهد کرد.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
⭕️واکنش به آزارِ جنسی از فیلمهای هالیوودی تا جنبشهای مجازی
✍قسمت دوم
🔶 این روزها پخشِ مستند سؤاستفاده جنسیِ از زنان خبرنگاران ایرانی، مایه تاسف بسیاری شد. از طرفی در طول این سالها از جانب برخی زنانِ بازیگر، در ارتباط با فسادِ اخلاقی تهیهکنندگان و کارگردانان و... مطالبی مطرح شده است که هرازچندگاهی، توجه جامعه را معطوف به خود میکند.
✅موضوعی پُراهمیت و البته پُر سروصدا
🔴ایجاد چالش ”نه به سکوت“ این روزهای اهالی رسانه و سلبریتیها نیز مشابه جنبشِ هشتگ ”Me_Too“ است که در اکتبر ۲۰۱۷ در رسانههای اجتماعی گسترش پیدا کرد. این هشتگ در خصوص اتهاماتی مبتنی بر اذیت و آزار جنسی ”هاروی وایناستاین“ تهیه کننده آمریکایی آغاز شد و برای نشان دادن شیوع گستردهٔ تجاوز و آزار جنسی، به ویژه در محیط کار و محکوم کردن آن مورد استفاده قرار گرفت.
💢اما آیا افشاگریها موثر واقع شد؟ چه تغییر ساختاری را ایجاد کرد؟
♨️درست است که زنانی با تجربه آزار متحد شدند اما این اتحاد تنها به همدردی ختم شد و این آزارها همچنان ادامه دارد!
❓آیا برحسب این تجربه میتوان پایان ”نه به سکوت“ و امثال آنرا هم پیشبینی کرد⁉️
ادامه دارد...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
⭕️ تاثیر اندک فیلمها و جنبشها در کاهش خشونت علیه زنان
✍قسمت سوم
❓چرا ساخت فیلم، مستند و راهاندازی جنبشها، کاهشِ خشونت علیه زنان را بهدنبال نداشته است؟
✅بهنظر میرسد این اقدامات تنها به نمایش ضدانسانی بودن حرکات میانجامد و راهکاری جدی برای مقابله ارائه نمیدهد! زیرا تجربه ثابت کرده، تهیهکنندگان یا کارگردانان و... همچنان به کار خود ادامه میدهند و متاسفانه جامعه با بیانِ این نکته که مشکل از سوی زنان است، موضوع را فیصله میدهد.
🔍اما باید دانست که مطالبه باید در ریل اصلی و با شناخت ریشه اصلی انجام گیرد.
🖋ساختارِ رسانه که از تمدنِ مادی الگو گرفته است، بسترِ پرورشیِ این رذائل بوده و ظلم در آن ذاتی است، هر کس و از هر جنسی در این ساختار، قادر و یا مجبور به ظلم است.
ادامه دارد..
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
👤الهی:
📊 گواه این ادعا همین بس که از مجموع بیش از ۴۰۰۰ اثر سینمایی در طول این ۴۱ سال، تعداد کل فیلمهای سینمایی که مستقیم به واقعه خونین کربلا پرداختهاند بین ۲۰ تا ۳۰ اثر بیشتر نیستند و این یعنی تولید یک فیلم عاشورایی در هر دو سال! این در حالی است که انقلاب اسلامی ملهم از فرهنگ قیام امام حسین(ع) در واقعه کربلا بوده و در سال ۵۷ با مفاهیم برگرفته از آن همچون عدالتخواهی و سلطهناپذیری در برابر فساد و ظلم حکومت طاغوت، شکل گرفت.
⚔ نبرد ناعادلانه حق و باطل در روز عاشورا در ذات خود بهراحتی دربرگیرنده انواع موقعیتها برای نگارش فیلمنامههای مختلف با روایات متعدد است لیکن تا حمایتهای مدیران فرهنگی بطور صریح در این حوزه وجود نداشته باشد، سینماگران کشور نیز انگیزه کافی برای تولید پیدا نخواهند کرد.
📌 انتظار میرود مدیران سینمایی و فرهنگی کشور در تعامل با دفاتر مراجع و حوزههای علمیه بستر کافی را برای ورود فیلمسازان دلسوز در این عرصه فراهم نموده و با تامین منابع، شرایط تولید آثار عاشورایی در کشور را برای روشنگری بصری نسل جوان مهیا کنند.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
⭕️ تاثیر اندک فیلمها و جنبشها در کاهش خشونت علیه زنان
✍قسمت چهارم
💢چگونه میتوان خشونت و تعرضات زنان در رسانه را کاهش داد؟
✅ با تفاصیلی که گذشت؛ راهکار حل مشکل، ″تغییر ساختار″ است! لذا مطالبه اصلی باید دگرگونساختن ساختار ظلمزای ″رسانهی مبتنی بر معارف مادی″ باشد. جهت تغییر، توجه به ساختارسازی در دوران دفاع مقدس میتواند کارساز باشد. در محاسبات مبتنی بر جنگ کلاسیک، شکست ایران قطعی بود اما حضور فرماندهان جنگ در خطوط مقدم، ایجاد انگیزه شهادتطلبی و توجه به قوانین ثابت هستی؛ سبب شد تمام جهان، سرِ تعظیم در برابر ایرانِ بدون امکانات فرود آورد.
💢وضع قوانین حمایتی و البته دارای ضمانت اجرا جهت حمایت زنان خبرنگار و بازیگر و... میتواند روند این ظلم را کُند کند، اما با ساختار موجود نمیتوان از قانون انتظار معجزه داشت.
🔔اگر چنین مطالبهای شکل نگیرد به ناچار باید انتظارات را تعدیل کرد و تبعات و آزارهای موجود را طبیعی دانست و با آن کنار آمد.
👤زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
⁉️ چرا از وزیر جوان گرفته تا امثال جامعه صنفی تهیه کنندگان و... بدنبال رقیب سازی برای صدا و سیما هستند؟ انتقادها به ضعف صدا و سیما بجاست؛ با این وجود آیا رسانههای اینترنتی همچون فیلیمو با توجه به سازوکار نامشخصشان گوی سبقت را بیش از این در گسترش لیبرالیسم فرهنگی از تلویزیون نخواهند ربود؟!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
🔴چه کسی قیل و قالی که برای سکانس صیغه ″آقازاده″ به راه افتاد را برای روابط نامشروع فیلمهای دیگر دیده؟!
🔅مقصودم دفاع از سریالی نیست که چند قسمت از آن پخش شده؛ خیر به هیچ وجه! روی همین سکانس حرف دارم...
⁉️سوالم از همه مخاطبان و از همه تیپها و سلیقههاست؛ دقیقا از چه ناراحتید؟ نهی و هشدارهایتان برای چیست؟؟
«صحنه اروتیک» نشان خانوادهتان دادند؟ چشمانشان را ماسک میزدید، همانگونه که پیش از این زدید!
چرا اینقدر جوگیرند همه!!
مگر در همین فیلمهای مجوزدار روابط نامشروع پشت درهای بسته را ندیدید!
منکراتیتر از آن، جنین نامشروع!
❓انصافاً برآشفتید و حرف زدید یا سکوت کردید؟
دوستیها و همباشی دختر و پسر و زن و مردهایی که دیدید، اروتیک نبود؟
حالا خطبه صیغه خواندن عروس و دامادی که قرار بر عقد دائم دارند چرا برآشفتهتان کرده؟ از عقد دائم عروس و دامادی بگذریم، مگر غیر از این است که راضیه نفوذی باید حامدِ دختر ندیده را با زبان خوش فریب دهد؟ مگر نداشتیم و ندیدیم و نشنیدیم چه مسئولانی که با همین حربه از راه به در شدند!
سروصداهای امروز بهخاطر صحنه اروتیک نیست، شاهدش چه بسیار سکانسهای مفتضح که دیدید و دیدیم و جنجالی نشد!
🔰اگر قصد کارگردان مَحرمیت حامد و راضیه بود، بدسلیقگی بود که پس از مراسم خواستگاری سکانسش را شسته رفته نگرفت؛ ما عادت کردیم به خرج نکردن سلیقهها!
آموزش حُکمش هم برای آنها که جان به جانشان کنی بازهم در پی رابطه حرامند، هنرمندی و دقت بیشتری طلب میکرد! اما اگر طعنه زدن به برخی آقازادهها و مسئولین عیالوار درکار باشد، که گرچه با حکم خدا و شرعی، اسیر راضیهها میشوند! چه طعنه و تذکر بهجایی میبود، تذکری برای یک واقعیت جاری انکار ناپذیر!...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ ما همگناهیم
✍قسمت اول
🎞سریال پر بازیگر «همگناه» اولین تجربه سریالسازی مصطفی کیانی به پایان رسید.
سریالِ پرمخاطب در شبکه نمایش خانگی، که دست روی موضوعاتِ زیادی چون مشکل روانی، تغییر جنسیت، عشقهای غیرمتعارف، عذاب وجدان و... گذاشت.
📚محور داستان، تعصبِ خانوادهی اشرافی صبوری است. این تعصب اجازه وصلت با افرادی در شرایط اقتصادی غیر هم سطح را نمیدهد. در این بین فریبرز؛ پسر خانواده اقدام به ازدواجی میکند که داستان حول آن به پیش میرود.
✅ پرداخت به تعصبی جاهلانه که از سالیان سال ریشه در این خاندان داشته، در فرید و فریده؛ برادروخواهرفریبرز، بروزات روانی در پی دارد، فرید گمان میکند هر اقدامی برخلاف این سنت جاهلی، سبب فروپاشی خانواده میشود و فریده که خود ازدواجی خارج از خانواده داشته از همسرش جدا میشود. او از اینکه پسرانش با زنانی با سطح مالی پایین ازدواج کند، واهمه دارد و احساس گناه میکند.
هرچند که فرید و فریده، آسیب این دیدگاه را دیدهاند اما گویی نمیتوانند از این تعصب گذر کنند.
در نهایت در پایان فصل۲ «فریده» سعی بر جبران دارد و همراه همسر سابقش میشود، «فرید» نیز اعتراف میکند که چیزی از خودش ندارد و تنها تسلیم و گوش به فرمان «آقاش!» بوده است.
📌ادامه دارد...
👤 زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️یا شیخ؟ هم منطق چه کسی هستی؟
چندتا مغالطه سرهم کن، با فرافکنی دادی بزن، مخاطب و سلبریتی جذب و منحرف کن!
⛔️یا شیخ! چرا مخاطب را نابینا و ناشنوا میپنداری و با حرفهای بیاساس تحمیقشان میکنی؟! کدام بازیگر و خوانندهای توبه کرد و رأفت اسلامی شامل حالش نشد?
🔸اوایل انقلاب بسیاری از بازیگران و ...ظاهری یا باطنی اظهار توبه کردند و پذیرفته شدند و تا زمان کنونی مشغولند!
کدام توبهکار را دق دادند و ممنوع الکار کردند؟ راست و دروغ کدامشان را سنجیدند؟ مردم را نابینا فرض نکن! بازیگران قبل از انقلاب که «چهارتا فیلم بازی کردند» را میبینند!
✅اما در مورد جناب حر؛ ایشان خلف وعدهای نداشتند، قصد جنگ نداشتند، ادبشان در مورد مادر سادات نشان از اطلاع از جایگاه خانوادگی امام داشت، نماز اقتدا شدهی ایشان به امام، مصداق بارز «تنهی عن الفحشا» شد و نکته مهم دیگر شخصیت و جایگاه اجتماعی جناب حر بود؛ ایشان فرمانده لشکر بود، سپاهیانِ تحت امر داشت، شجاع بود و با منزلت! چنین شخصیتی از جایگاه و مقام و مرتبهاش چشم پوشید، تحول درونی یافت، نفسش را شکست آنهم چه شکستنی! با متواضعانهترین حالت نزد امام بازگشت؛ به قول خودتان سر به زیر و خجالت زده و تمام داراییاش که جان مبارکش بود را نثار امام کرد!
⚠️جناب شیخ بیشتر درس بخوانید و کمی هم التماس تفکر! مثالی بزنم تا شاید ذهنتان ورزی بیاید! فرض کنید همین حالا سرداران برجام از خسارات محضی که وارد کردند فقط اظهار و اقرار به اشتباه کنند؛ توبه حرگونه پیشکش، شماتت همکیشانشان را در نظر بگیرید! کدامشان چنین شجاعت و صداقتی دارد؟ در مثل مناقشه نیست اما تفکر در همین یک فقره شاید ذرهای برای فهم عمل جناب حر کافی باشد!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ عشقهای همگناه
✍قسمت دوم
«همگناه» سرشار از عشقهای متنوع و گاه نامتعارف بود.
💞 آرمان، پسر خوشگذرانی است و عاشق زیبا که ده سال از او بزرگتر است، میشود. زنی مطلقه از همسر معتاد و صاحب یک فرزند. در ادامه زیبا مبتلا به سرطان شده و آرمان فداکارانه همراه اوست؛ حتی پس از مرگ زیبا، پسرش را نزد خود حفظ میکند.
⛔️ تبدیل یکباره و بدون پردازش پسری هوسران به مردی فداکار، اقناع کننده نیست. از طرفی طرح فرهنگسازیِ این نوع اختلاف سنی، سوالبرانگیز است، هرچند شکستن تابو آن صحیح بنظر میرسد.
💕 فرهاد در تصادفی مقصر مرگ مردی شده، به آلمان فرار میکند و با لیدا همکلاسیش همراه میشود. آنها عاشق هم بودند و قرار بر ازدواج داشتند، اما فرهاد به علت عذاب وجدان، بازمیگردد و با دخترک آن مرد که بیستسال از او کوچکتر است به صورت صوری ازدواج میکند و نهایتا ترحمش به عشق تبدیل میشود؛ لیدا نیز برمیگردد.
⛔️ ازدواج با دخترکی هجده ساله با اختلاف بیست سال و ترک عشق دهساله، که جذاب تصویر شده بود، تعجببرانگیز است! آیا طرز برخورد روشنفکران با این اتفاق در جامعه اسلامی نیز به همین گونه است؟
💗 عشق فریبرز-لیلا و ایرج-فریده، از نوع عشقهای با فاصله طبقاتی است که به علت تعصب منجر به نتیجه مطلوبی نشد.
💞 عشقهای امین-نیکی و سارا-پیمان، از نوع عشقهای متداول در داستان بود.
📌ادامه دارد..
👤زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ تغییر جنسیت به سبکِ همگناه
✍قسمت سوم
💢 «تغییر جنسیت»، موضوعِ مهمی است که پرداخت به آن ظرافتهای زیادی را میطلبد.
«سیما» دختر فرید، ترنسی است که با مشکلاتش دستوپنچه نرم میکند.
✅ برای فرهنگسازی در زمینه افراد دوجنسیتی، علاوه بر بیان مشکلات، باید نحوه مواجهه خانواده و اقناع آنها انجام گیرد؛ مسئلهای که در این سریال کمرنگ بود، چراکه پذیرفتن عاقلانه این مسئله توسط خانواده نشان داده نشد و تنها تنش فراوان «فرید» و تلاشش برای اثبات آنکه دخترش این مشکل را ندارد، به تصویر درآمد.
⚠️خواستگاریها و تنشهای سیما پرداخت خوبی داشت اما نکته مهم مغفول مانده در سریال، آزادی این افراد در پوشش به سبک شخصیتِ روانیشان است. یعنی با تایید و گواهینامه روانشناس، سیما میتواند و "باید" به راحتی با لباس پسرانه در جامعه حضور پیدا کند. درحالیکه در عین بیاطلاعی یا بدسلیقگی، در سکانسی، «سیما» به علت لباس کوتاهش توسط گشت بازداشت شده و با پوشیدن مانتو آزاد میشود. این صحنه ناخودآگاه مخاطب را به انزجار از این واقعه میرساند.
⛔️گنجاندن این سکانس در سریال بیشتر از آنکه نمایش مشکلِ یک ترنس باشد، به نوعی تسویهحسابِ فیلمساز با گشت ارشاد و تخطئه این نهاد است.
📌ادامه دارد...
👤زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تمرکز شدید جریان نفوذ بر شبکه پویا
⚠️چندی پیش موضوع رده بندی سنی در یکی از موزیک ویدئوهای مناسبتی ماه محرم اعتراض بسیاری را برانگیخت. محمد سرشار؛ مدیر شبکه اعلام کرد رده بندی بدرستی انجام شده و این اتفاق ارتباطی به سند ۲۰۳۰ و مسائل پیرامونی آن ندارد. هر چند دلیل پخش کردن آن قابل قبول نبود.
❌حال روز گذشته انیمیشن «عروسکهای دوست داشتنی» از این شبکه پخش شد که محتوای آن غیر قابل اغماض است.
«ادبیات رختخوابی» و «همخوابگی» این انیمیشن قطعا با سن تمامی مخاطبان شبکه پویا تناسبی ندارد و تهمت و افترایی هم در میان نیست!
🔔آقای سرشار حساسیت کار شما بسیار بالاست و به مراتب نیاز به مراقبت و دقت بیشتری دارد.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تولید انبوه فیلمهای کوتاه با هدف سیاهنمایی و هجمه به مبانی دینی
📹«فرزند این سرزمین» یک نمونه از فیلمهایی است که مطابق با چند بند از ″سند ۲۰۳۰″ تولید شده و توسط برخی سلبریتیها ازجمله ″اشکان خطیبی″ از فعالان یونسکو در ایران و همکار تولید این فیلم، بازنشر داده شده است.
⛔️از بررسی آرشیو رسانه مربوطه، عنادورزی این فرد یا افراد با مبانی دینی-ملی محرز است. از توهین و تمسخرِ مقدسات ″دینی و نظام اسلامی″، زیرسوال بردن قانون ″قصاص″، سیاهنمایی در موضوع ″حجاب″ تا نمایش چهرهای خشن و زشت از مردم.
به عبارتی؛ تمامی موارد دیکته شدهی دشمن در سالهای اخیر که بصورت هماهنگ از طریق قالبهای مختلف هنری در کشور بازتاب داده شده است!
🕹 مواردیکه عینا به عنوان دستورالعمل در بندهای ″هفده گانه سند ۲۰۳۰″ ابلاغ شده و علنی یا غیرعلنی توسط جریان لیبرال در حال محقق شدن است!
‼️تاسفبارتر آنکه با طیب خاطر در فضای مجازی ″ولنگار″ کنونی در دسترس عموم قرار گرفته و از سوی دیگر در قامت سندساز برای دشمنِ خارجی عمل کند! همچنین از همین طریق اقدام به جذب کمک مالی نموده است!
🔔این رسانه و نحوه فعالیت و دریافت کمک مالی آن نیاز به بررسی نهادهای امنیتی و نظارتی دارد.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ همش گناهِ ماست
✍ قسمت چهارم
✅ دیالوگِ کلیدیِ قسمت آخر که در آن فرید با مشاهدهی از همپاشیدگی خاندانِ صبوری، میگوید: «یهویی بلوایی شد» و جواب فریبرز «این بلوا پایانی نداره، کاری که با لیلا کردین برگشت به زندگیتون، کاش اینو میفهمیدین» قانون ثابت هستی است؛ نکتهای که فهمیدنش سخت است، چون نیاز دارد در باورهایت، تغییر ایجاد کنی!
در ادامه فریده، اوج داستان را رقم میزند و میگوید:
«اونی که حقیقت رو میگه، تو زندانه؛
اونی که عاشقه، عشقش زیر خاکِ؛
اونایی که بهم رسیدن، خستن؛
اونی که میخواست خودش باشه، آواره ست»
⛔️ از این دیالوگ سرشار از مغلطه دو نوع برداشت ″طعنه سیاسی″ و یا احساسی میتوان داشت زیرا:
◾️آنکس که در زندان است، به علت قتل پدرِ معشوقهاش است نه بخاطر حقیقتگوییاش.
🔲آنکه آواره شده، بخاطر سست بودن خانهای است که اعضایش آن را ناامن کردهاند.
⬛️ خستگی افرادی که بههم رسیدن، بخاطر انتخابِ اشتباهشان است.
🔴 از این مغلطهها در سریال به وفور دیده میشد.
📌ادامه دارد...
👤زهراخندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
📣در فضای مجازی خبری مبنی بر تغییر جنسیت «محمد رضا فروتن» بازیگر ۵۱ ساله و متاهل سینما و تلویزیون منتشر شده و واکنشهای بسیاری را در پی داشته.
از طرفی شخصی که خود را وکیل این بازیگر معرفی کرده، تغییر جنسیت فروتن را تکذیب و درخواست عدم انتشار این خبر کذب را داشته است.
❗️این درحالیست که فروتن هنوز هیچ واکنشی به انتشار این خبر و تکذیبیه شخصی که مدعیست وکیل فروتن است، نشان نداده!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
❓تغییر جنسیت فروتن؛ حرام یا حلال
🔸″محمدرضا فروتن″ خبر تغییر جنسیتی را تکذیب کرده، با این وجود فارغ از صحت و سقم خبرِ تغییر جنسیت این بازیگر، ذکر چند نکته ضروری است:
🔺افشای مسئله شخصی این بازیگر بدون اطلاع و تائید و تکذیب او با هر هدف یا پشتپردهای خطا بوده است.
🔺اما نکته مهم؛ شناخت در مورد این اقدام است:
✅اولین مرجعتقلیدی که فتوا به ″حلال بودن″ تغییر جنسیت داد، ″امام خمینی رحمةاللهعلیه″ بوده و اولین عمل تغییر جنسیت در سالهای اولیه ۱۳۰۰ در ایران انجام گرفت.
✅دین اسلام، هرگونه حَرَج و ضرری را برای انسان نهی کرده؛ به همین دلیل فقهای شیعه با توجه به ″مقتضیات″ روان و زمان و مکان، فتوا میدهند.
🔔″افرادِ ترنس″ از نظر روانی به جنس دیگری تعلق دارند هرچند که ممکن است تعدادی از آنها صاحب فرزند شوند. مهم این است که مبانی اسلام، مترقی و پویاست و مشکلات سایر کشورها و ادیان تحریف شده را ندارد. اسلام با تغییر جنسیتی که از نظر علمی اثبات شده باشد موافق است و قطعا تغییر جنسیت و رسیدن به جنس روانی، در مقابلِ گناهانی همچون لواط و.. تایید شده است.
⚠️حال درصورت تایید یا تکذیب این خبر، انتخابِ فروتن اگر طبق علم روانشناسی و تایید آنان باشد، صحیح بوده و جسارت این بازیگر برای انجام حرکت اختیاریاش اگر مبتنی بر علمِ متقن باشد، نباید تخطئه گردد.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ روابط آلوده در همگناه
✍قسمت پنجم
⛔️در فیلم همگناه روابط آزاد به وفور به تصویر کشیده شد.
⭕️ بیقیدیهای آرمان و ساسان و ترویج بیمسئولیتی در قبال روابطشان به شدت در ذوق میزند و تحقیر پنهان زنان در آن هویداست.
🚫 امین و نیکی، ارتباطی همچون دو دوست دارند؛ در سکانسی بسیار وقیحانه، نیکی به امین ابراز میکند «میخواستم بیام بغلت کنم» و امین میگوید «خوب میومدی» و نیکی حضور جمعیت را مانع این کار اعلام میکند!!!
‼️این دیالوگها با لحنی اروتیک و درفضایی اروتیکتر مطرح میشود. ظاهرا عوامل فیلم، تنها اطلاع خانوادهها را برای چنین روابطی کافی دانستند و نیاز به عقد و محرمیتی ندیدند!
از جماعتی که درمورد «سکانس صیغه» معروف احساس خطر کردند جای تعجب است که در مورد این سکانس آلوده به حرام، سکوتی مذبوحانه پیش گرفتند!
رابطه سارا-پیمان و فرهاد-لیدا نیز در جهت آشنایی در فضای ارتباط آزاد بود.
⛔️⛔️ این حجم از دریده شدن مرزهای شرع در ارتباطات قابل اغماض نیست؛ آنهم در فضای هیاهوییِ همین جماعت نسبت به عدم وجود آزادی ارزشها‼️
📌ادامه دارد..
👤زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
🔸به قول سیاستمداران، «خورشید» مجید مجیدی مصرف داخلی و خارجی دارد!
✅مصرف داخلی خوبی دارد؛ چون مشکلات، آسیبها و دنیای بچههای کار را بدون حملهی غرض ورزانه به ساختارهای حاکمیتی، به تصویر کشیده و گوهر وجودیشان را به جامعه معرفی میکند.
✅اما در مصرف خارجیاش اگر نبود، معلمِ فداکار مدرسه و نوع بیان قصه، آنگاه معرفی این قشر از کودکان به عنوان نمایندهی کودکان ایرانی، زیادی به مذاق منتقدان ایران خوش میآمد! بهویژه؛ اغراقی که در نوع رفتار حاکمیت با بچههای مهاجر افغان صورت گرفته است.
🔆با این حال هوشمندی«خورشیدیها» در نشست خبری فیلم، بافتههای ذهنی ونیزیها و همکیشانشان را خوب بر باد داد!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
🔍 نگاه کلی به همگناه
✍ قسمت ششم
✅وجود بازیگران کمتر دیده شده اما هنرمند در کنار بازیگران مطرح سبب جذابیت سریال شد. سیر داستانی نسبتا قابل قبول فیلمنامه، تصویربرداری خوب و وجود برخی پیامهای اخلاقی مناسب ازجمله توجه به زندگی خانوادگی از دیگر نکات بوده است.
⛔️ اما همگناه نیز بیشاز آنکه نماینده عامه مردم باشد، نمایشی از دغدغههای جماعت مرفه بود؛ تنها خانواده متوسط سریال چندان به چشم نیامد و خانواده فقیر آن به شدت شبیه سایر سریالها بودند.
بهعلاوه، شخصیتهای سریال به ارزشهای اسلامی که عامه مردم نسبت به آن تقید دارند بیتفاوت بودند.
⭕️ وجود شخصیتهای متعدد و خرده داستانهای فراوان سبب شد از جذابیت داستان کاسته شود و برخی شخصیتها به خوبی از آب درنیاید. فلشبکها در خلال داستان، فاقد جذابیت بود.
💢هرچند بدمنها (شخصیتهای منفی) خوب از کار درآمده بودند اما در قسمتهایی تعلل فریبرز به عنوان پلیسِ باتجربه قابل توجیه نبود.
⛔️ خودکشی سیما، روش نامناسبی را برای رسیدن به هدف به مخاطب آموزش داد.
✅ در مجموع میتوان گفت این سریال از آخرین تجربه مصطفی کیایی، که محتوایی سخیف داشت و از برخی سریالهای نمایش خانگی که گرفتار محتوای فیلمهای فارسیوان شدهاند سطح بالاتری داشت.
📌پایان
👤زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی»
♨️انسانیت یک زن متاهل با نگهداری و پرستاری از شوهر سابقش!
🕹چرا حکم سینما و به اصطلاح روشنفکران در مورد مردی که مهر دو زن را در دل دارد خیانت است و جنایت، اما زنی که مهر دو مرد بر دل دارد انسانیت است و حق!
🖥فیلم در حال اکران «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زند حقیقی و بازی فاطمه معتمد آریا، رضا بابک و سعید آقاخانی از فیلمهای نمایش داده شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است.
📖شکوه با همراهی همسرش رضا تصمیم به نگهداری از فریدون؛ همسر سابقش میگیرد.
شکوه و رضا در یک خانه قدیمی و سنتی که بیشتر به یک ویرانه شباهت دارد زندگی میکنند و زنِ مدرن در این خانه مشغول رنگرزی نخ است!
@irwipe
🚫هندسه عشقی یا به اصطلاح «عشق مثلثی» بین این زن زحمتکش با دو همسر سابق و فعلی در این فیلم، با ادعای انسانیت به تصویر کشیده شده! ادعایی که توجیهپذیر نیست و یکی از حفرههای فیلمنامهی ضعیف این اثر است.
🔺شخصیتپردازی بسیار ضعیف ابهامهای فراوانی را ایجاد کرده؛ مخاطب متوجه چرایی تصمیم شکوه برای نگهداری فریدون و مهمتر از آن موافقت رضا نمیشود، رابطه دوستانه بین دو مرد فیلم که دوست قدیمی بودند و از قضا رضا در منزل فریدون عاشق شکوه شده؛ مبهم است، گفتگوی چندانی بین آنها صورت نمیپذیرد و اوج این ارتباط زمانیست که رضا رختخواب نجس فریدون را برای حفظ آبروی او به آتش میکشد!
علت جدایی شکوه از فریدونِ متمول از دیگر ابهامات بیپاسخ فیلم است.
❗️داستان فرعی مهاجرت دخترک به خارج چه کمکی در پیشبرد داستان دارد! عکس شکوه چرا در کیف فریدون است و آیا شکوه راه دیگری جز تقسیم عاطفه بین دو مرد، برای ایفای انسانیت ندارد؟! مرگ فریدون نیز چرایی دیگر است!
⛔️پذیرفتن ادعای رفتار انسانی زن، منطقپذیر نیست؛ از طرفی رضای عاشق شاهد محبت و فداکاری شکوه به فریدون است و مشخص نیست چه بلایی سر «غیرت مردانهاش» آمده! طبق روال، تشخیص سینمای ایران در این موارد «تعصب» است و حکم آن «عدم ابراز» صادر میشود!
🔺اگر شکوه با افکار مدرن و شکل و شمایل سنتی خانهاش، زمزمه ترانههای قبل انقلابی و دو همسر سابق و فعلیاش، لایه نمادین فیلم در نظر گرفته شود، در این صورت نیز بهانه مناسبی برای ضعفهای اساسی فیلمنامه دست و پا نخواهد شد!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe