eitaa logo
وایپ
1.3هزار دنبال‌کننده
457 عکس
88 ویدیو
0 فایل
##گروه مستقل## تمامی مطالب کانال و سایت تولیدی گروه روبش است. ارتباط با مدیر @W_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴دنیای انیمیشن؛ جایی برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگ‌سازی... 🔺در سال ۲۰۰۲ انجمن فیلم انیمیشن بین‌المللی(ASIFA)، ۲۸ اکتبر (۶ آبان) را روز جهانی انیمیشن(IAD) نامید؛ درواقع این تاریخ بزرگداشت نخستین نمایش عمومی تئاتر اپتیک «امیل ریناد» در موزه گروین در پاریس در سال ۱۸۹۲ است.
🔺اگر چه تصاویر کوزه سفالی کشف شده از شهر سوخته‌ی زابل (با قدمت ۵۰۰۰ساله) لقب اولین انیمشن جهان را به خود اختصاص داده، اما امروزه آنچه عموم مردم به عنوان انیمیشن می‌شناسند فیلم‌ها و کارتون‌هاییست که موجبات سرگرمی را برای کودکان و حتی بزرگسالان فراهم می‌کند. 🔺هنر انیمیشن به عنوان صنعتی سرگرم‌کننده و پولساز، علاوه‌بر تاریخچه‌ای طولانی، تکنیک‌های متفاوتی در شیوه‌ی تولید و اجرا دارد که می‌تواند وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف آشکار و پنهان شرکت‌های سازنده و حامیان آن باشد. 🔺«سفید برفی و هفت کوتوله» محصول ۱۹۳۷ شرکت والت دیزنی، اولین فیلم سینمایی بلند به شیوه انیمیشن بود؛ فیلمی سرگرم کننده و جذاب برگرفته از یک داستان عامه پسند. این روال برای سال‌ها ادامه پیدا کرد و اکثر انیمیشن‌ها براساس داستان‌های سرگرم کننده، آموزنده و مناسب دنیای کودکان ساخته می‌شد. اما به مرور صحنه‌هایی با بدآموزی‌هایی وارد انیمیشن‌ها شد؛ صحنه‌هایی اروتیک و یا خنده‌دار که به طبع میزان مخاطب و فروش انیمیشن‌ها بالاتر می‌برد. پس‌از آن محتوای انیمشین‌ها هدف قرار گرفت و انیمیشن‌هایی تولید شد که از نظر محتوا مناسب کودکان نبود و حتی در مواقعی جهان‌بینی آنان را تغییر می‌داد (انیمیشن‌هایی نظیر عروس مرده، هیولا در پاریس، کورالین، هورتون صدایی می‌شنود و...). برخی انیمیشن‌ها نیز بر این اساس تولید شدند تا در ناخودآگاه کودکان سیاهی و پلیدی‌ها را زیبا جلوه دهند، با این مضمون که حتی شرارت‌ها نیز می‌توانند خوب و بامزه باشند! (انیمیشن‌های منِ شرور، کارخانه هیولا، هتل ترانسیلوانیا و...). اما در سال‌های اخیر کار به‌جایی رسیده که شاهد ورورد انحرافات اخلاقی و جنسی به انیمیشن‌ها هستیم، انحرافاتی که دنیای پاک کودکان را نشانه گرفته است. 🔺دیزنی، پیکسار، دریم وُرکس، ایلومینیشن، بلو اسکای، سونی پیکچرز، نتفیلیکس و بسیاری دیگر از شرکت‌های انیمیشن‌سازی بیش‌از آن‌که ما تصور کنیم وابسته به سیاست و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف به اصطلاح ابَرقدرت‌ها هستند. ❗اما در این میان سوالی که از سوی برخی والدین پیش خواهد آمد این است: «پس کودکان ما چه ببینند؟!» 🔺پیش از هرچیز باید گفت منفعت ندیدن برخی از این تولیداتِ مخرب به مراتب بیشتر از دیدن آن است، با این وجود اگر می‌خواهید فرزندتان برای چند ساعت سرگرم شود چند پیشنهاد برای شما داریم: ⬅️ تولیدات انیمیشن مناسب کشور خودمان را در اولویت قرار دهید؛ چراکه حداقل با فرهنگ خودمان سازگار است و علاوه برآن چندین سال است صنعت انیمیشن‌سازی در ایران پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و به استانداردهای جهانی دست پیدا کرده‌ است، بنابراین بهانه‌ای برای بی‌کیفیت بودن آثار وجود ندارد. ⬅️ همراه فرزندتان انیمیشن‌های مفهومی ببینید؛ بسیاری از انیمیشن‌هایی که به صورت مستقل و برای جشنواره‌ها تولید می‌شوند(به خصوص انیمیشن‌های کوتاهِ بی‌کلام) از بار معنایی بالایی برخوردارند و قدرت تفکر و حتی قدرت تحلیل در کودکان را تقویت می‌کنند. ⬅️ و در آخر قبل‌از هرچیز، فارغ از هر نوع انیمیشن، شرکت و یا کشور سازنده آن، اول خودتان فیلم مورد نظر را ببینید و حداقل چند نقد درموردش بخوانید سپس آن‌را برای فرزندتان نمایش دهید تا حداقل از محتوای آن‌چه فرزندتان می‌بیند آگاه باشید. 📝زهرا تیموری‌نژاد 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔵چند جمله درباب حواشی فیلم بازمانده 🔸در یک برنامه نظری از رهبری درباره فیلم بازمانده مطرح شد، موضعی که نه عجیب بود و نه بدیع! اما پس از آن و شاید در کمال ناباوری حاشیه‌هایی مبتنی بر رسمیت دادن برخی نظراتِ شخصی درباره حجاب با مرجع قراردادن آن جملات رهبری ایجاد شد. 🔹بدیهی‌ست که حجت قرار دادن کلام رهبری، بدون آگاهی از منظومه فکری ایشان و مقدمه و مؤخره سخنان‌شان غلط است. 🔸تعمیم دادن جمله ایشان درباره این فیلم به وضع فعلی حجاب در جامعه، برخوردی سلیقه‌ای است، چرا که ایشان به نجابتِ موضوع فیلم و جلب‌نظر نکردنِ بی‌حجابی در آن اشاره کردند. سوق ندادنِ ضمیر مخاطب به بی‌حجابی چند بازیگر؛ حتی غیرمسلمان نشان‌دهنده هدفی فراتر از بی‌حجابی در فیلمی است که در خارج از ایران تولید شده و جزو معدود فیلم‌های خوب در حوزه فلسطین است. 🔹این مورد خاص، اساساً قابل مقایسه نیست با وضعیت پوشش ولنگار در جامعه‌ی امروز یا حتی فیلم و سریال‌هایی که نه‌تنها اصل نجابت در موضوع فیلم رعایت نشده که حتی حضور بازیگران غیرمسلمان و بدون حجاب، صرفاً «وسیله‌ای برای جلب‌نظر و جذب‌مخاطب در نظر گرفته شده است» به‌ویژه با آن نوع بازی یا بعبارتی طنازی‌های زنانه! 🔸یادمان باشد هرگز نمی‌توان حلال و حرام خدا را با ذائقه خودمان تغییر دهیم! حلال رسول‌الله، حلال الی‌الابد است و حرام رسول‌الله، حرام الی‌الابد... 📝نرجس احمدی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎬فیلم سینمایی خالق (The creator)؛ جدیدترین اثر در حوزه هوش مصنوعی 🔴سوپر هوش مصنوعی در خالق؛ زائیده‌ی توهمات هالیوودی 🔶صنعت فیلم‌سازی و هالیوود تصوری برای ما بوجود آورده که با شنیدن «هوش مصنوعی» ناخودآگاه ربات‌های انسان‌نما در ذهنمان تداعی می‌شود. رویای ربات‌های هوشمند از همان سال‌های ابتدای تولد سینما در فیلم‌ها خودنمایی می‌کرد برای مثال فیلم «متروپلیس» (Metropolis) محصول ۱۹۲۷. این فیلم ساخته‌ی فیلم‌ساز اکسپرسیونیست آلمانی، فریتز لنگ است که بعدها الهام بخش ساخت بسیاری از فیلم‌های دیگر در این ژانر شد. سری فیلم‌های «جنگ ستارگان»(Star Wars) (از سال ۱۹۷۷ تا اکنون) و چندگانه‌ی «ترمیناتور»(The Terminator) به کارگردانی جیمز کامرون (۱۹۸۴، ۱۹۹۱، ۱۹۹۶، ۲۰۰۳، ۲۰۰۹، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹) از نام آشناترین این نوع فیلم‌ها هستند.
🔸کارنامه فیلم‌های علمی-تخیلی پر است از محصولاتی که در آن ربات‌های انسان‌نمای هوشمند مانند انسان از احساسات برخوردارند و به تکاملی دست می‌یابند که می‌توانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند، درواقع به قدرت اختیار و اراده می‌رسند؛ موهبتی که خداوند تنها به انسان بخشیده تا به مقام اشرف مخلوقات برسد! در این نوع فیلم‌ها غالباً شخصیتی وجود دارد که به تنهایی اولین ربات با قدرت اراده را خلق می‌کند. برای مثال در فیلم «هوش مصنوعی» (A.I. Artificial Intelligence) ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ محصول ۲۰۰۱، پرفسور هابی رباتی به‌ شکل پسربچه اختراع می‌کند که احساساتی مشابه یک پسربچه واقعی نسبت به والدینش دارد. و یا در فیلم «من ربات هستم» (I, Robot) محصول ۲۰۰۴ به کارگردانی الکس پرویاس، شخصیتی به نام دکتر آلفرد لنینگ، رباتی به نام سانی می‌سازد که قدرت اراده و تصمیم دارد، حتی مانند انسان رویا می‌بیند و در نهایت برای آزادی ربات‌ها قیام می‌کند. ‼️اکثر فیلم‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی ساخته می‌شوند با محوریت «سوپر هوش مصنوعی» هستند و تنها بخش‌هایی از آن به «هوش مصنوعی محدود و عمومی» اختصاص دارد. هدف نمایش هوش مصنوعی محدود و یا عمومی در این نوع فیلم‌ها ایجاد این ذهنیت در مخاطبان است که «هر آنچه در فیلم می‌بینید روزی به حقیقت می‌پیوندد». برای مثال در فیلم «هوش مصنوعی» دستگاهی با عنوان «Ask me any thing» وجود دارد که کاراکتری شبیه انیشتین به‌صورت هولوگرام به تمام سؤالات مخاطب پاسخ می‌دهد و اکنون در سال ۲۰۲۳ که ۲۲سال از ساخت این فیلم می‌گذرد «CHAT GPT» به مخاطبان معرفی شده که کاری مشابه «Ask me any thing» در فیلم هوش مصنوعی انجام می‌دهد. این تکنولوژی در زیرگروه هوش مصنوعی محدود قرار می‌گیرد، اما ربات‌های هوشمند با قدرت اراده و اختیار نوعی سوپر هوش مصنوعی است که رسیدن به آن غیرممکن است. 🎥فیلم سینمایی «خالق» (The Creator) یکی از جدیدترین محصولات سال ۲۰۲۳ به کارگردانی گرت ادواردز در زمینه‌ی هوش مصنوعی است. استودیو قرن بیستم خلاصه داستان فیلم «خالق» را اینگونه منتشر کرده است: «در میانه جنگی بین نژاد انسان و نیروهای هوش مصنوعی، یک مأمور سابق نیروهای ویژه به نام جاشوا(با بازی جان دیوید واشنگتن) که از ناپدید شدن همسرش غمگین است، به خدمت گرفته می‌شود تا معمار هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که خالق یا کریتور نام دارد را پیدا کند و بکشد، کسی که یک سلاح اسرارآمیز با قدرت پایان دادن به جنگ و خود بشریت ساخته است. جاشوا و تیم عملیاتی‌اش از خطوط دشمن عبور می‌کنند و به درون منطقه تحت اشغال هوش مصنوعی می‌روند. با این حال، آن‌ها متوجه می‌شوند که این سلاحی که دستور نابودی‌اش را دارند، یک هوش مصنوعی ساخته شده به‌شکل یک کودک خردسال است.» 🔺انسان و ربات در کنار هم زندگی خوبی داشتند تا اینکه به ادعای آمریکا ربات‌ها با بمباران هسته‌ای منجر به مرگ میلیون‌ها آمریکایی شدند و از آن پس آمریکا علیه ربات‌ها و سازنده هوش مصنوعی پیشرفته یعنی خالق اعلام جنگ کرد و طبق معمول برای نجات بشریت دست به‌کار شد. مردم و دولت‌های بلوک شرقی پذیرای ربات‌های باقیمانده شدند و به این ترتیب جنوب آسیای شرقی یا به تعبیر فیلم آسیای نو به آخرین سنگر هوش مصنوعی تبدیل می‌شود. جاشوا به‌عنوان مأمور مخفی در جنوب آسیای شرقی با مایا ارتباط برقرار می‌کند تا خالق ناشناس هوش مصنوعی پیشرفته «نیرماتا» را پیدا کند (در ابتدای فیلم در یادداشتی نیرماتا به زبان نپالی خالق یا آفریننده معرفی می‌شود که ربات‌ها او را به‌عنوان خالق و خدا می‌پرستند). جاشوا در این مأموریت به مایا دل می‌بندد و با او ازدواج می‌کند، ولی درحالی که مایا باردار است مأموریت لو می‌رود و جاشوا همسر و فرزندش را از دست می‌دهد. اکنون بعداز پنج سال از آن ماجرا دولت آمریکا از جاشوا می‌خواهد تا دوباره به آسیا برگردد تا این‌بار سلاح مرگباری که نیرماتا برای نابودی «نومد» (NOMAD) و نسل بشر ساخته را از بین ببرد. 🔺نومد مؤثرترین و پرهزینه‌ترین سلاحی است که آمریکا برای شناسایی و نابودی هوش مصنوعی به‌کار می‌گیرد. جاشوا سلاح را که یک ربات کودک است پیدا می‌کند و او را «الفی» می‌نامد؛ رباتی خاص و منحصربه فرد با هوش مصنوعی پیشرفته که توانایی رشد، تکامل، کنترل از راه دور و همچنین قدرت‌هایی معجزه‌وار دارد. جاشوا پی می‌برد هدف از نابودی نومد پایان دادن به جنگ و صلح میان انسان و ربات است، بنابراین اگرچه در این فیلم اهداف دولت و ارتش آمریکا جنگ‌طلبانه معرفی می‌شود، اما باز هم یک آمریکایی یعنی جاشوا است که با فدا کردن جان خود منجر به نابودی نومد و برقراری صلح می‌شود.
فیلم «خالق» با داشتن فیلم‌نامه‌ای منسجم، پروژه‌ای خوش ساخت و سرگرم‌کننده است که با تأثیر از تفکر اومانیسم سعی دارد بیننده را متقاعد کند انسان می‌تواند در مقام خالق برآید و به تنهایی مخلوقی به مراتب برتر و هوشمندتر از نسل بشر بیافریند؛ مخلوقی استثنایی که پیامبروار «صلح و آزادی» را برای همه به ارمغان خواهد آورد. 🔶گرت ادواردز نپال زادگاه بودا را برای پیشبرد داستان فیلم انتخاب می‌کند، ربات‌های راهب تسبیح به دست را نمایش می‌دهد که در موعظه‌هایشان آمدن ناجی را نوید می‌دهند، الفی نیز کارهای معجزه‌آسای خود را با حرکتی نظیر عبادت بوداییان انجام می‌دهد. ادعا می‌شود آیین بودا بیشتر بر کردار نیک، پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تأکید دارد و اخلاقیات بودا گرایانه بر دو اصل بی‌گزندی و رواداری برپا شده‌ است؛ بنابراین نویسنده و کارگردان با انتخاب نپال و نشانه‌های بودایی، تمام این ادعاها را برای ربات‌ها قائل می‌شود تا برحق بودن ربات‌ها را نمایش دهد. ⛔️نگرش هالیوودی در نمایش ربات‌ها و قدرت انسان در خلق ربات‌هایی با ویژگی‌های کامل انسانی و حتی فراتر از آن، از غرور و سرکشی انسان نسبت به خالق خود سرچشمه می‌گیرد؛ «تکبر و غرور» انسان نسبت به خداوند، او را به جایی می‌رساند که مدعی خلقتی برتر از خلقت خداوند می‌شود. هرچند این توهمات و تخیلات هالیوودی تنها در حد آرزوست و تحقیقات در زمینه «سوپر هوش مصنوعی» ثابت می‌کند رسیدن به این مرحله در تاریخ بشریت غیرممکن است، اما باز هم انسان دست از سرکشی برنمی‌دارد و با ساخت فیلم‌هایی در این زمینه افکار مخاطبان بی‌شماری را با خود همراه می‌سازد. 📝زهرا تیموری‌نژاد 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حیازدایی و زن‌ستیزی در نمایش‌خانگی و استاندارد دوگانه رسانه‌ها 💻 در قسمتی از مجموعه‌ی «دفتر یادداشت» که به تازگی در حال پخش است، به زندگی مرد مسن با دختر جوانی پرداخته شده است که فریاد برخی از خبرگزاری‌های "طرفدار زن زندگی آزادی" را بلند کرده است که چرا فکری برای اصلاح زن‌ستیز بودن این قسمت‌ها، نکرده‌اند! آنان نوشته‌اند؛ شوگرددی مصداق بارز زن‌ستیزی است!
❓اما آیا شوگرددی در ادبیات این رسانه‌ها مساوی با زن‌ستیز بودن است یا پیر بودن این شخصیت و کراهت درونی شخصیت زن، برایشان سنگین است؟ زیرا در مجموعه‌ی «هم‌گناه» که دخترک دبیرستانی با یک مرد میانسال ازدواج کرد، نقدی به شوگرددی بودنش و حتی به کودک همسری نزدند! احتمالا جذابیت مرد میانسال و عشق شیرینی که در دل دخترک جوانه زده بود، دلیلی برای عدم انتقاد این رسانه‌ها باشد! 🔻این نوع نقدها نشان از معیارهای دوگانه‌ی این خبرگزاری‌ها دارد! کما اینکه در موقعیت‌های مشابه نیز رفتار دوگانه داشته‌اند. ‼️حتی هم نمایشی است! به طور مثال اگر عشق دخترک در هم‌گناه حذف شود، مساوی با خفقان است! اما اگر سکانس‌های مجموعه دفتر یادداشت را دربر بگیرد، حذف زن‌ستیزی و اصلاح فرهنگ محسوب می‌شود. 🔺درحالیکه نقد خبرگزاری‌های مستقل، معیار ثابت دارد! به عنوان مثال حساسیت نسبت به حیازدایی در مجموعه‌ها یک ملاک ثابت است و حتی اگر در فیلم فلان کارگردان نزدیک به حکومت هم باشد از نقد و نظر دور نمی‌ماند و مشی این رسانه‌ها، همواره ترویج فرهنگ اصیل بوده و فریادشان در راستای رعایت خط قرمزها بلند شده است که با توجیه کمدی یا عرف‌مداری یا... تیشه به ریشه نزنید. 🔺از طرفی در خبرگزاری‌های مستقل هیچوقت هشتگ نشد، زیرا بدون ناظر متخصص، سلیقه‌ها وارد می‌شود و هرسلیقه ممکن است یک حدودی از شرع و حتی عرف را زیرپا بگذارد. 🔺در این مجموعه جدید نیز هم‌نظر با رسانه‌های دوگانه، برای پخش این سکانس‌ها انتقاد داریم که چرا ناظری برای ممانعت از نمایش این‌ نوع از ارتباط نبوده و ممیزی زده نشده است؟ 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔵تودهنی چین به وطن‌فروشان بی‌هنر 🔹دولت چین از نمایش فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی نادر ساعی‌ور و با فیلم‌نامه مشترک او و جعفر پناهی در بخش مسابقه جشنواره هاینان جلوگیری کرد. 🔹آنگونه که برخی رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب نقل کردند، مدیریت جشنواره سینمایی «هاینان» گزینش «بی‌پایان» در بخش مسابقه اصلی را تائید کرده بود، ولی در روزهای اخیر به شرکت پخش فیلم اطلاع داده که «به دلیل فشارهای سیاسی و قوانین سانسور حکومت چین» ناگزیر شده فیلم را از جشنواره حذف کند! 🎬از مطالعه داستان فیلم که به شکل زیرزمینی ساخته شده، مشخص است که ساعی و پناهی فیلم‌های تلویزیون را رصد کرده و نسخه سینمایی و باب میل جشنواره‌های خارجی را با الگوبرداری از فیلم‌های امنیتی تلویزیون ساختند! 🎬فیلم همانند تعدادی از مجموعه‌های امنیتی اخیر تلویزیون، داستان شهروندی است که ناخواسته درگیر یک پرونده امنیتی می‌شود. در این فیلم، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند او را با تهدید و برخلاف خواسته خودش درگیر روندی از اتفاقات برای رسیدن به خواسته خود کنند! و یحتمل پایان فیلم نیز به صورتی رقم خورده که این شهروند به هر ترتیبی برای رها شدن از دست ماموران دست به هرکاری می‌زند حتی به بهای از دست دادن جانش! این پایان فرضیه است اما از عوامل فیلم بعید نیست! ✍در این میان آنچه مهم است عملکرد دولت چین در پس زدن امثال این دونفر است که می‌تواند با تدابیر مسئولین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در سایر رویدادهای جهانی نیز تکرار شود. 📝روبش 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
⁉️ القای ناامیدی و نمایش جفت‌گیری، تنها برای ارائه یک آمار؟! 🎞 فیلم مستند «تکثیر در اسارت» از مستندهای بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره سینما حقیقت را است که به موضوع انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی پرداخته است. ▶️ روش تکثیر در اسارت از روش‌هایی‌ست که از زمان دولت قبل برای نجات انقراض یوزپلنگ ایرانی استفاده شد؛ البته موفقیت چندانی از آن حاصل نشد و حتی انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت. ▶️ مستند «تکثیر در اسارت» مراحل کامل جفت‌گیری، جزئیات عملیات جنسی و سزارین ایران؛ یوزپلنگ ایرانی، را به تصویر کشیده و تلاش‌های گروه مسئول را نیز از زاویه همراهی با آنان به نمایش گذاشته است. این نوع از روایت نشان از موافقت کارگردان با روش تکثیر دارد. ⁉️با این تفاسیر نتیجه روایت اول‌بار نمایش مراحل جفت‌گیری تا سزارین چیست؟؟ تحمیل و تزریق ناامیدی به مخاطب، تنها با توجیه ارائه آماری مخدوش و حتی غیر موثق از نظر برخی متخصصان!! 📊 آماری که هرروزه به وفور در رسانه‌ها ارائه می‌شود و هر پرسشگری به سادگی به آن دسترسی دارد! مستند مدعی‌ست که تعداد یوزها به «نه نفر» رسیده است. درحالیکه کارشناسان و فعالان محیط زیست بدلیل مشاهدات شخصی آن را قبول ندارند! و عدد اعلام شده را غلط و برای ایجاد هیجان تفسیر می‌کنند. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔵یک نقد چارچوب‌مند در حوزه حکمرانی پزشکی 🎞مستند رزیدنت محصول سفیر فیلم دست روی موضوعی مهم اما مغفول دستیاران پزشک گذاشته است. 🔹رزیدنت؛ روایت مشکلات جدی دستیاران پزشک است که کمتر کسی در میان مردم جامعه از آن مطلع است. ساعات طولانی کار و درآمد پایینی که تعجب‌آور است! و شاید علت عمده افزایش افسردگی و متاسفانه خودکشی و مهاجرت این قشر نیز باشد! 🔹این مستند به درستی به سراغ آسیب‌شناسی مشکلات این قشر مهم رفته و از دل موضوع تلخ آن، قصه‌ای نقادانه، مطالبه‌گر اما امیدوارکننده‌ای را بیان کرده است‌. در سال ۶۴ و دوران وزارت دکتر محمد مرندی که نامش در بحث کنترل جمعیت نیز بسیار مطرح شد، مصوبه تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم در مجلس رأی می‌آورد و نتیجه آن در حال حاضر ناکارآمدی و شکل‌گیری معضلات بسیاری در حکمرانی پزشکی کشور می‌شود! 🔺بخشی از مشکلات مربوط به خانم‌های پزشک است که به واسطه دستیاری با محدودیت‌های زیادی در زندگی شخصی و فرزندآوری مواجه می‌شدند، از طرفی اعزام آنان به مناطق دوردست... ✍مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1238 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴تمجید و تطهیر پهلوی به وسیله سازمان اوج در جشنواره حقیقت! 🎥فیلم‌های مستند تاریخی پای ثابت هر ساله جشنواره سینما حقیقت هستند. مستند «آذرآبادگان» یکی از این نوع فیلم‌های هفدهمین دوره از جشنواره است. 🎬این فیلم که درباره چگونگی شکل گیری و شکست فرقه دمکرات آذربایجان پس از اشغال ایران ساخته شده است، در حالت خوشبینانه! به علت «ضعف پژوهشی» نتوانسته عوامل اصلی خروج شوروی از آذربایجان را به درستی بیان کند و متاسفانه به صورت کلیشه‌ای و تکراری به «قهرمان‌سازی» از احمد قوام و «محمدرضا پهلوی» پرداخته است. ⛔️این مستند هیچ نقشی برای عامل اصلی خروج نیروهای شوروی از ایران یعنی «مرجعیت شیعه» و «مردم ایران» قائل نشده است. در صورتی‌که این قدرت نرم؛ یعنی باورهای مردم ایران بود که در آن مقطع توانست نقش اصلی را ایفا کند. ⛔️ یکی از دیگر ایرادات آذرآبادگان، مظلوم‌نمایی درخصوص شخصیت «سید جعفر پیشه‌وری» و تطهیر اوست. مستند به نقش پیشه‌وری در «تجزیه ایران» و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده بود، نپرداخته و علت شکست نیروهای «فرقه دموکرات» در برابر دولت مرکزی را عدم پشتیبانی دولت شوروی می‌داند؛ این در حالی است که تنفر مردم آذربایجان از اقدامات «ضددینی» اعضای فرقه و مقابله فرقه با مرجعیت شیعه، علت اصلی شکست پروژه تجزیه آذربایجان بود. 📝رضا قریبی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فرشته‌ها؛ روایتی متفاوت از سیاهی 🔹فیلم کوتاه فرشته‌ها ساخته مهدی زمانپورکیاسری از آثار انگشت‌شماری است که تلخی را به درستی با شیرینی درهم آمیخته است. 🔹زوجی نابینایی با دخترک‌شان پس از ویرانی‌های جنگ سوریه و شرایط نامساعد پس از آن، زندگی شاد و شکوری دارند. 🔹علی‌رغم فضای تاریک فیلم، مستند زنده و سرپاست، همه اجزا متناسب و به‌اندازه است، بدون خارج زدن، روایتی ساده از روزمره این خانواده را به تصویر می‌کشد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴 ارائه داده‌های دروغ، حمله به حاکمیت و مبانی باطل فمینیسم در مستند سونوگرافی! ▪️در افق آینده سی میلیون کمبود دختر داریم! باید دختر وارد کنیم! شرایط زنان هر روز در این جامعه بدتر می‌شود! ▪️تفکری هست که سعی می‌کند زنان را به محیط خانواده رجعت دهد! زنان در این جامعه محدودند! چون: حق طلاق با مرد است حضانت با مرد است زنان امنیت ندارند و... ▪️مطالبه گری زنان برای حاکمیت تهدید تلقی می‌شود! ▪️زنان از مردان کتک می‌خورند! ▪️تعداد قابل توجه سقط جنین‌هایی که به دلایلی غیر از مشکلات جسمی است (بالغ بر ده هزار جنین) به دلیل آگاهی از جنس دختر است! ▪️نسل کشی دختران در جامعه! ▪️مردان و زنان بدلیل شرایط جامعه برای خودشان خط قرمز تعریف کردند، مثلا مردان خط قرمزی به نام ناموس ایجاد کردند! ⛔️طرح تمام این گزاره‌ها به بهانه واهیِ پسردوست بودنِ تعدادی از مردم ترک‌زبان اردبیل است! فیلم‌ساز چند سوژه را یافته که به هر دلیلی تمایل به داشتن فرزند پسر دارند! به این بهانه و با بزرگنمایی این آسیب و تسری آن به کل جامعه با تحلیل‌های غلط و دروغین به شکل عجیبی آموزه‌های رنگ باخته، کثیف و ضد زن فمینیستی را تکرار می‌کند. ❌هدف نگارنده نکوهشِ نقد قاعده‌مند و عالمانه نیست بلکه اعتراض به هدف نامقدس فیلم‌ساز و حتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در فیلم هویداست! آیا شأن مرکز گسترش و جشنواره حقیقت این فیلم نازل است؟! ⛔️این نوع پرداختن به یک آسیب، نه تنها مشکلی از تفکر غلط برخی، حل نخواهد کرد بلکه بزرگنمایی و... مطلب کامل👇 http://roubesh.ir/post/1242 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎬جمال‌الدین مستندی تاریخی مبتنی بر تاریخ‌نگاری پهلوی 🔺مستند «جمال‌الدین» محصول مرکز مستند سوره در جشنواره سینما حقیقت یکی دیگر از مستندهای تاریخی بود که ضعف پژوهش و عدم درک درست واقعیت‌های تاریخ در آن نیز مشهود بود! 🔺در فیلم جمال‌الدین نیز مطابق روند موجود در آثار هنری، با ارائه تصویری از ناصرالدین شاه قاجار بر مبنای تاریخ‌نگاری دوران پهلوی مواجهیم که با واقعیت‌های تاریخی فاصله زیادی دارد. 🔺این ضعف در بیان ناشی از دشمنی فرق ضاله بابیه و بهاییه با حکومت قاجار، خصوصا ناصرالدین شاه است که دستور اعدام «علی‌محمد باب» را صادر کرد. از این رو از قاتل ناصرالدین شاه که مشهور به بابی بودن است، تصویری مثبت ارائه می‌شود. 🔺ضعف مهم دیگر، نادیده گرفتن رهبران اصلی قیام تنباکو در ایران ازجمله شهید شیخ فضل‌الله نوری، میرزا حسن آشتیانی، آقا نجفی، حاج آقا نورالله اصفهانی و ... و پر رنگ کردن نقش اسدآبادی و قهرمان‌سازی از او در واقعه قیام تنباکو است. 📝رضا قریبی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
❓بحران سالمندی، بدون تشویق ویژه به فرزندآوری قابل کنترل است؟! 🎥 «بحران خاموش» مستندی پژوهشی است که خطر بزرگ سالمندی را به تصویر درآورده است. 🎞 «محمدحسین حقیقی» بسیار هنرمندانه با استفاده از خشکی سی‌وسه‌پل، خطرات فرونشست در تهران، تخت‌جمشید و صدای آوارهای پل چوبی، خطری را گوشزد می‌کند که به علت تدریجی بودن، بدان رسیدگی نمی‌شود و به یکباره با فروریختن آوارها، آه حسرت بلند می‌شود.. 0⃣6⃣ بیش‌زایی دهه شصت که جوانی جمعیت در دهه‌های بعدی را ایجاد کرد با عدم سیاست‌گذاری‌های مطلوب به بخشی از آسیب‌های اجتماعی منجر گشت که کاهش فرزندآوری را به‌دنبال داشت. ❌در کنار این بیش‌زایی، معضل اصلی گذار از سنت به مدرنیته است که در این مستند فقط بدان اشاره شد ولی در راهکارها، موردی با عنوان مقابله با تبعات مدرنیته دیده نشد. ‼️در مستند علت سالمندی، به‌ هم خوردن توازن بین گروه‌های جمعیتی بیان شده است ❌اما در ارائه راهکار، پژوهشگران مصاحبه‌شونده، تشویق افزایش جمعیت را تحقیر کرده و آن را سیاست شکست‌خورده خوانده و راه‌حل را در جوانی سالم و فعال می‌دانند که بتوانند.. ..... ⁉️ گویی مستند مدرنیته و نظام سرمایه‌داری را سرنوشتی حتمی می‌داند که باید با آن سایر ساختارها را تعبیه کرد و راهکاری چون عبور از مدرنیته و ساختار پیشرفت ایرانی_اسلامی در ادبیات پژوهشی آنان جایی ندارد! 🔴 پایان فیلم مخاطب را به این می‌رساند که آینده تلخ خواهد بود و گریزی از این تلخی نیست! درحالی‌که امید با افزایش جمعیت، فرهنگ‌سازی... مطلب کامل👇 http://roubesh.ir/post/1247 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ @irwipe
📍اسامی برندگان بخش‌های مختلف هفدهمین جشنواره سینما حقیقت 🔸مستند جذاب قوی دل جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. 🔸سعید الهی تهیه‌کننده مستند گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده تماشاگران و هم شهید آوینی و جایزه ویژه شهید آوینی می‌شود. این ماجرا پیام‌آور این است که می‌توان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر می‌کنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است. مطالعه کامل خبر👇 http://roubesh.ir/post/1250 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎥قویدل؛ نمایشی مستند از شیوه تفکر انتقادی 🔸مستند قویدل، اثر علی فراهانی، یکی از آثاری بود که توانست در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت، نظر مخاطبین را به خود جلب کند. 🔸 این اثر که به واکاوی یکی از پرونده‌های پرچالش سی سال گذشته، یعنی «خونهای آلوده فرانسوی» می‌پردازد، با نگاهی خلاقانه و با روایت طنازانه احمد قوی‌دل؛ یکی از مطالبه‌گران اصلی این پرونده تلخ، فرهنگ مطالبه‌گری و گرفتن حقوق پایمال‌شده را در یک بستر کاملاً آموزشی، به خوبی به مخاطب ارائه می‌دهد. 🔸در مستند قویدل، علی‌رغم تلخی‌های آن، روح امید و احقاق حق موج می‌زند. 🔸این اثر، نمایشی مستند از شیوه تفکر انتقادی است که کارگردان در آن به‌خوبی بین افراد مقصر در پرونده و سیستم حاکمیتی، فاصله‌گذاری کرده و از تعمیم تقصیر حادثه به سیستم پرهیز می‌کند و به دام آفت نقد غیرمنصفانه نمی‌افتد. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
♦️عبور از پر التهاب‌ترین سال‌های قرن، نویدبخش پیروزی التهاب کنونی در جغرافیای فلسطین 📽 «سال‌های سرخ» به کارگردانی «میلاد محمدی» در مستندی پژوهشی به جست‌جو پیرامون انگیزه‌ها و اهداف چند بمب‌گذاری توسط گروهک منافقین در دهه شصت پرداخت. 🎞 مستندی که هنرمندانه بخشی از تاریخ معاصر را به تصویر کشیده است و تلاشی برای بیشتر روشن شدن چهره‌ی کریه گروهکی که هم‌پیاله‌ی «فتنه‌های هشتادوهشت، نودوشش و جنگ ترکیبی زن زندگی آزادی» است. 0⃣6⃣ اوایل دهه شصت، مردم عادت کرده بودند، هرروز واقعه‌ای رخ دهد که همواره رد گروهکی که بدنبال ایجاد وحشت عمومی بود، به جا می‌ماند. 🔺بیان جزئیات پنج بمب‌گذاری، چگونگی ردگیری اعضای منافقین با طرح مالک و مستاجر، چگونگی تصویب این طرح، نقش فعال کمیته انقلاب اسلامی و اعتماد مردم به این کمیته به علت درک دشمنی آشکار گروهک با مردم از نکات مثبت این مستند بود. ❗️اکنون که در زمانه‌ی نسل‌کشی صهیونیست‌ها هستیم، بیان این جنایات یادآور جنایات صهیون با حمایت آمریکا و غرب متعفن است اما چه قرابتی است بین گروهک منافقین با صهیونیست‌ها! و چه قرابتی است بین فتنه‌هایی که یک‌سر آن منافقین و صهیونیست‌ها هستند و سرهای دیگر برخی از چهره‌ها، سفارت‌خانه‌ها و حتی امام جمعه‌ای که در این مستند منافقین را تکفیر کرد! مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1262 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎥مستندهای «آخرین خداحافظی»، «پایان جنگ» و «سر به هوا» نمایش‌گر زاویای متفاوت از دفاع مقدس . . . 🔺 اگر دو مستند «آخرین خداحافظی» و «پایان جنگ» به تنهایی دیده شوند، خلاهای انگیزشی و آرمانی در آن به ذوق مخاطب خواهد خورد، متاسفانه تاکیدات بر این‌گونه موضوعات بدون توجه به فرهنگ عظیم شهادت و ایثار، بی‌انصافی سترگی است بر دفاعی که تمام جهان را به تعظیم درآورد. تاکید بر قلیان کشیدن مادران در این دو مستند که احتمالا نمادی از رنج مادران بود که با آن کمی تسکین می‌شد، زیادی بنظر می‌رسید. ✅ اما در کنار هم این سه مستند یک مفهوم کلی از جنگ را روایت می‌کند، دفاعی مقدس که در آن نوجوانانی چون صفرعلی‌ها با صدق و یقین در آن به شهادت می‌رسند و نوجوانانی چون ذبیحی‌ها چنان شجاعانه به دفاع از خاک خود می‌پردازند که جز شهادت و جنگ مفهوم دیگری را پذیرش نمی‌کنند و جوانانی چون عباس‌ها که در اوج رشادت با تخصص فراوان در رسیدن به رضوان الهی پرواز می‌کنند. مطلب کامل و شرح فیلم‌ها👇 http://roubesh.ir/post/1268 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سکانس ضد ایرانی فیلم پرفروش جدید جهان! 🎬فیلم بالیوودی «دانکی Dunki» جدیدترین اثر سینمای هندوستان محصول سال 2023 است که با بازی شاهرخ خان و کارگردانی «راجکومار هیرانی» کارگردان شهیر سینمای هند همانند سایر فیلم‌هایش با استقبال زیادی مواجه شده است. این فیلم در مدت زمان بسیار کوتاه از آغاز فروش، یعنی از 21 دسامبر تاکنون، از فروش بیست میلیون دلاری عبور کرده و در جدول پرفروش‌های جهان و در «جایگاه سوم» قرار گرفته است. 🔹 داستان فیلم درباره‌ی مهاجرت غیرقانونی گروهی از هندوستان به لندن است که ایران نیز در مسیر عبور آنان واقع شده است. شکل روایت از ایران در این فیلم که حتی رنگ پرچمش را هم نمی‌دانند و اشتباه می‌زنند! بسیار توهین‌آمیز و غیرواقعی است. گذشته از صحنه کشتار کولبران که متاسفانه محصول صدور فیلم‌سازان جشنواره‌ای ایرانی‌ست! مرزبانان ایران وحشی و متجاوز معرفی می‌شوند! که هم رشوه دریافت کرده و هم مهاجران را به رگبار بسته و تجاوز می‌کنند! 🔺این نوع نمایش خشن و دروغین از مرزبانان ایرانی که ناشی از سیاست خصمانه‌ی دولت ضد اسلامی نارندا موندی و در جهت سیاست‌های ضد ایرانی غرب و صهیونیست‌ها در قبال ایران است واقعا دردناک است! 🔺فیلم دانکی قطعا مخاطبان بیشتری خواهد یافت که ذهنیتشان از ایران و ایرانی براساس چنین تصویر سیاه و زشتی شکل خواهد گرفت. 🔺بنابراین لازم است اعتراض رسمی به دولت و سفارت هندوستان توسط مسئولین ذیربط انجام شود 🔸مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1270 📝حمید عارفی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔔مطالبات برای اعتراض به هندوستان در حال پیگیری است/پخش دانکی در سکوها ممنوع! ⏪انتشار گسترده این سکانس فیلم دانکی در رسانه‌ها واکنش‌های بسیاری از مردم و مسئولان را برانگیخته است. 🔰بر اساس اطلاعات رسیده، مطالبه‌هایی از مسئولان نظامی و سیاسی در راستای اعتراض به مقامات هندوستان انجام گرفته و موضوع در حال رسیدگی است. 🔹مسئولین ساترا نیز اعلام کرده‌اند در راستای صیانت از منافع ملی، عدم انتشار این فیلم توهین‌آمیز را به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اطلاع داده‌اند. 📝روبش 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📌 رهبر انقلاب: قدرتمندان عالم مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را برای هنر و سینما و تبلیغات می‌کنند چون قدرت نرم هستند! رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مداحان اهل‌بیت به‌مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از اهمیت هنر مداحی و سرمایه‌گذاری دنیای استکبار برای تولید آثار هنری و به ویژه سینما صحبت کردند، ایشان فرمودند: 🔸هنر مداحی و موجودیتی به نام هیئت، که محور هیئت مداح است و واعظ، جزو مهم‌ترین بخشهای قدرت نرم جامعه‌ی اسلامی است. 🔸 قدرت نرم از قدرت سخت نافذتر و مؤثرتر است. 👈قدرتمندان عالم مثل آمریکا مثلاً بمب اتم دارند،‌ انواع و اقسام سلاحهای پیشرفته را دارند، درعین‌حال مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را میکنند برای هنر و سینما و هالیوود و تبلیغات. چون سینما قدرت نرم است. قصه‌نویسی، فیلم قدرت نرم است. این است که اثر میگذارد. قدرت سخت اثر آنی دارد، بعد از بین میرود. 🔸 قدرت سخت یعنی آمریکا می‌آید با تجهیزات کامل همه‌ی عراق را تصرف می‌کند، حکومت عراق را ساقط می‌کند، خودش آنجا به جای حکومت می‌نشیند. بعد از حدود ۲۰ سال امروز منفورترین دولت در عراق عبارت است از دولت آمریکا. ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
⚫️واقعه‌ی تروریستی در کرمان چه شباهت عجیبی با این مستند دارد. ایجاد وحشت و رعب عمومی راهکاری است که برای نپیوستن به زباله‌دان تاریخ انجام می‌دهند. اما اگر کمی از مغزشان استفاده می‌کردند و از دهه شصت عبرت می‌گرفتند، می‌دانستند ملتی که حسین علیه‌السلام را دارد با شهادت، زنده‌تر خواهد شد. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🟣چند نکته در باب ساخت فصل جدید پایتخت 🎬 فصل جدید مجموعه «پایتخت» در دست تولید است و سارا و نیکا فرقانی اصل به گفته خودشان در فصل جدید این مجموعه حضور نخواهند داشت و مدعی شدند که عدم حضورشان بدلیل گذر زمان و رفتن قصه به ده سال بعد است. مهمتر از این دو شخصیت و صدق و کذب اظهار نظرشان، بازگشت «محسن تنابنده» به عنوان نویسنده و بازیگر این سریال است که مواضع او از یاد هیچ کس پاک نشده است.