🎬جمالالدین مستندی تاریخی مبتنی بر تاریخنگاری پهلوی
🔺مستند «جمالالدین» محصول مرکز مستند سوره در جشنواره سینما حقیقت یکی دیگر از مستندهای تاریخی بود که ضعف پژوهش و عدم درک درست واقعیتهای تاریخ در آن نیز مشهود بود!
🔺در فیلم جمالالدین نیز مطابق روند موجود در آثار هنری، با ارائه تصویری از ناصرالدین شاه قاجار بر مبنای تاریخنگاری دوران پهلوی مواجهیم که با واقعیتهای تاریخی فاصله زیادی دارد.
🔺این ضعف در بیان ناشی از دشمنی فرق ضاله بابیه و بهاییه با حکومت قاجار، خصوصا ناصرالدین شاه است که دستور اعدام «علیمحمد باب» را صادر کرد. از این رو از قاتل ناصرالدین شاه که مشهور به بابی بودن است، تصویری مثبت ارائه میشود.
🔺ضعف مهم دیگر، نادیده گرفتن رهبران اصلی قیام تنباکو در ایران ازجمله شهید شیخ فضلالله نوری، میرزا حسن آشتیانی، آقا نجفی، حاج آقا نورالله اصفهانی و ... و پر رنگ کردن نقش اسدآبادی و قهرمانسازی از او در واقعه قیام تنباکو است.
📝رضا قریبی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
❓بحران سالمندی، بدون تشویق ویژه به فرزندآوری قابل کنترل است؟!
🎥 «بحران خاموش» مستندی پژوهشی است که خطر بزرگ سالمندی را به تصویر درآورده است.
🎞 «محمدحسین حقیقی» بسیار هنرمندانه با استفاده از خشکی سیوسهپل، خطرات فرونشست در تهران، تختجمشید و صدای آوارهای پل چوبی، خطری را گوشزد میکند که به علت تدریجی بودن، بدان رسیدگی نمیشود و به یکباره با فروریختن آوارها، آه حسرت بلند میشود..
0⃣6⃣ بیشزایی دهه شصت که جوانی جمعیت در دهههای بعدی را ایجاد کرد با عدم سیاستگذاریهای مطلوب به بخشی از آسیبهای اجتماعی منجر گشت که کاهش فرزندآوری را بهدنبال داشت.
❌در کنار این بیشزایی، معضل اصلی گذار از سنت به مدرنیته است که در این مستند فقط بدان اشاره شد ولی در راهکارها، موردی با عنوان مقابله با تبعات مدرنیته دیده نشد.
‼️در مستند علت سالمندی، به هم خوردن توازن بین گروههای جمعیتی بیان شده است
❌اما در ارائه راهکار، پژوهشگران مصاحبهشونده، تشویق افزایش جمعیت را تحقیر کرده و آن را سیاست شکستخورده خوانده و راهحل را در جوانی سالم و فعال میدانند که بتوانند..
.....
⁉️ گویی مستند مدرنیته و نظام سرمایهداری را سرنوشتی حتمی میداند که باید با آن سایر ساختارها را تعبیه کرد و راهکاری چون عبور از مدرنیته و ساختار پیشرفت ایرانی_اسلامی در ادبیات پژوهشی آنان جایی ندارد!
🔴 پایان فیلم مخاطب را به این میرساند که آینده تلخ خواهد بود و گریزی از این تلخی نیست!
درحالیکه امید با افزایش جمعیت، فرهنگسازی...
مطلب کامل👇
http://roubesh.ir/post/1247
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ
@irwipe
📍اسامی برندگان بخشهای مختلف هفدهمین جشنواره سینما حقیقت
🔸مستند جذاب قوی دل جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.
🔸سعید الهی تهیهکننده مستند گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده تماشاگران و هم شهید آوینی و جایزه ویژه شهید آوینی میشود. این ماجرا پیامآور این است که میتوان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر میکنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است.
مطالعه کامل خبر👇
http://roubesh.ir/post/1250
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥قویدل؛ نمایشی مستند از شیوه تفکر انتقادی
🔸مستند قویدل، اثر علی فراهانی، یکی از آثاری بود که توانست در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت، نظر مخاطبین را به خود جلب کند.
🔸 این اثر که به واکاوی یکی از پروندههای پرچالش سی سال گذشته، یعنی «خونهای آلوده فرانسوی» میپردازد، با نگاهی خلاقانه و با روایت طنازانه احمد قویدل؛ یکی از مطالبهگران اصلی این پرونده تلخ، فرهنگ مطالبهگری و گرفتن حقوق پایمالشده را در یک بستر کاملاً آموزشی، به خوبی به مخاطب ارائه میدهد.
🔸در مستند قویدل، علیرغم تلخیهای آن، روح امید و احقاق حق موج میزند.
🔸این اثر، نمایشی مستند از شیوه تفکر انتقادی است که کارگردان در آن بهخوبی بین افراد مقصر در پرونده و سیستم حاکمیتی، فاصلهگذاری کرده و از تعمیم تقصیر حادثه به سیستم پرهیز میکند و به دام آفت نقد غیرمنصفانه نمیافتد.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♦️عبور از پر التهابترین سالهای قرن، نویدبخش پیروزی التهاب کنونی در جغرافیای فلسطین
📽 «سالهای سرخ» به کارگردانی «میلاد محمدی» در مستندی پژوهشی به جستجو پیرامون انگیزهها و اهداف چند بمبگذاری توسط گروهک منافقین در دهه شصت پرداخت.
🎞 مستندی که هنرمندانه بخشی از تاریخ معاصر را به تصویر کشیده است و تلاشی برای بیشتر روشن شدن چهرهی کریه گروهکی که همپیالهی «فتنههای هشتادوهشت، نودوشش و جنگ ترکیبی زن زندگی آزادی» است.
0⃣6⃣ اوایل دهه شصت، مردم عادت کرده بودند، هرروز واقعهای رخ دهد که همواره رد گروهکی که بدنبال ایجاد وحشت عمومی بود، به جا میماند.
🔺بیان جزئیات پنج بمبگذاری، چگونگی ردگیری اعضای منافقین با طرح مالک و مستاجر، چگونگی تصویب این طرح، نقش فعال کمیته انقلاب اسلامی و اعتماد مردم به این کمیته به علت درک دشمنی آشکار گروهک با مردم از نکات مثبت این مستند بود.
❗️اکنون که در زمانهی نسلکشی صهیونیستها هستیم، بیان این جنایات یادآور جنایات صهیون با حمایت آمریکا و غرب متعفن است اما چه قرابتی است بین گروهک منافقین با صهیونیستها! و چه قرابتی است بین فتنههایی که یکسر آن منافقین و صهیونیستها هستند و سرهای دیگر برخی از چهرهها، سفارتخانهها و حتی امام جمعهای که در این مستند منافقین را تکفیر کرد!
مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1262
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥مستندهای «آخرین خداحافظی»، «پایان جنگ» و «سر به هوا» نمایشگر زاویای متفاوت از دفاع مقدس
.
.
.
🔺 اگر دو مستند «آخرین خداحافظی» و «پایان جنگ» به تنهایی دیده شوند، خلاهای انگیزشی و آرمانی در آن به ذوق مخاطب خواهد خورد، متاسفانه تاکیدات بر اینگونه موضوعات بدون توجه به فرهنگ عظیم شهادت و ایثار، بیانصافی سترگی است بر دفاعی که تمام جهان را به تعظیم درآورد. تاکید بر قلیان کشیدن مادران در این دو مستند که احتمالا نمادی از رنج مادران بود که با آن کمی تسکین میشد، زیادی بنظر میرسید.
✅ اما در کنار هم این سه مستند یک مفهوم کلی از جنگ را روایت میکند، دفاعی مقدس که در آن نوجوانانی چون صفرعلیها با صدق و یقین در آن به شهادت میرسند و نوجوانانی چون ذبیحیها چنان شجاعانه به دفاع از خاک خود میپردازند که جز شهادت و جنگ مفهوم دیگری را پذیرش نمیکنند و جوانانی چون عباسها که در اوج رشادت با تخصص فراوان در رسیدن به رضوان الهی پرواز میکنند.
مطلب کامل و شرح فیلمها👇
http://roubesh.ir/post/1268
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سکانس ضد ایرانی فیلم پرفروش جدید جهان!
🎬فیلم بالیوودی «دانکی Dunki» جدیدترین اثر سینمای هندوستان محصول سال 2023 است که با بازی شاهرخ خان و کارگردانی «راجکومار هیرانی» کارگردان شهیر سینمای هند همانند سایر فیلمهایش با استقبال زیادی مواجه شده است.
این فیلم در مدت زمان بسیار کوتاه از آغاز فروش، یعنی از 21 دسامبر تاکنون، از فروش بیست میلیون دلاری عبور کرده و در جدول پرفروشهای جهان و در «جایگاه سوم» قرار گرفته است.
🔹 داستان فیلم دربارهی مهاجرت غیرقانونی گروهی از هندوستان به لندن است که ایران نیز در مسیر عبور آنان واقع شده است.
شکل روایت از ایران در این فیلم که حتی رنگ پرچمش را هم نمیدانند و اشتباه میزنند! بسیار توهینآمیز و غیرواقعی است. گذشته از صحنه کشتار کولبران که متاسفانه محصول صدور فیلمسازان جشنوارهای ایرانیست! مرزبانان ایران وحشی و متجاوز معرفی میشوند! که هم رشوه دریافت کرده و هم مهاجران را به رگبار بسته و تجاوز میکنند!
🔺این نوع نمایش خشن و دروغین از مرزبانان ایرانی که ناشی از سیاست خصمانهی دولت ضد اسلامی نارندا موندی و در جهت سیاستهای ضد ایرانی غرب و صهیونیستها در قبال ایران است واقعا دردناک است!
🔺فیلم دانکی قطعا مخاطبان بیشتری خواهد یافت که ذهنیتشان از ایران و ایرانی براساس چنین تصویر سیاه و زشتی شکل خواهد گرفت.
🔺بنابراین لازم است اعتراض رسمی به دولت و سفارت هندوستان توسط مسئولین ذیربط انجام شود
🔸مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1270
📝حمید عارفی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🔴سکانس ضد ایرانی فیلم پرفروش جدید جهان! 🎬فیلم بالیوودی «دانکی Dunki» جدیدترین اثر سینمای هندوستان
🔔مطالبات برای اعتراض به هندوستان در حال پیگیری است/پخش دانکی در سکوها ممنوع!
⏪انتشار گسترده این سکانس فیلم دانکی در رسانهها واکنشهای بسیاری از مردم و مسئولان را برانگیخته است.
🔰بر اساس اطلاعات رسیده، مطالبههایی از مسئولان نظامی و سیاسی در راستای اعتراض به مقامات هندوستان انجام گرفته و موضوع در حال رسیدگی است.
🔹مسئولین ساترا نیز اعلام کردهاند در راستای صیانت از منافع ملی، عدم انتشار این فیلم توهینآمیز را به رسانههای صوت و تصویر فراگیر اطلاع دادهاند.
📝روبش
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📌 رهبر انقلاب: قدرتمندان عالم مهمترین سرمایهگذاریها را برای هنر و سینما و تبلیغات میکنند چون قدرت نرم هستند!
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مداحان اهلبیت بهمناسبت ولادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها از اهمیت هنر مداحی و سرمایهگذاری دنیای استکبار برای تولید آثار هنری و به ویژه سینما صحبت کردند، ایشان فرمودند:
🔸هنر مداحی و موجودیتی به نام هیئت، که محور هیئت مداح است و واعظ، جزو مهمترین بخشهای قدرت نرم جامعهی اسلامی است.
🔸 قدرت نرم از قدرت سخت نافذتر و مؤثرتر است.
👈قدرتمندان عالم مثل آمریکا مثلاً بمب اتم دارند، انواع و اقسام سلاحهای پیشرفته را دارند، درعینحال مهمترین سرمایهگذاریها را میکنند برای هنر و سینما و هالیوود و تبلیغات.
چون سینما قدرت نرم است. قصهنویسی، فیلم قدرت نرم است. این است که اثر میگذارد. قدرت سخت اثر آنی دارد، بعد از بین میرود.
🔸 قدرت سخت یعنی آمریکا میآید با تجهیزات کامل همهی عراق را تصرف میکند، حکومت عراق را ساقط میکند، خودش آنجا به جای حکومت مینشیند. بعد از حدود ۲۰ سال امروز منفورترین دولت در عراق عبارت است از دولت آمریکا. ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
♦️عبور از پر التهابترین سالهای قرن، نویدبخش پیروزی التهاب کنونی در جغرافیای فلسطین 📽 «سالهای سرخ
⚫️واقعهی تروریستی در کرمان چه شباهت عجیبی با این مستند دارد.
ایجاد وحشت و رعب عمومی راهکاری است که برای نپیوستن به زبالهدان تاریخ انجام میدهند.
اما اگر کمی از مغزشان استفاده میکردند و از دهه شصت عبرت میگرفتند، میدانستند ملتی که حسین علیهالسلام را دارد با شهادت، زندهتر خواهد شد.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🟣چند نکته در باب ساخت فصل جدید پایتخت
🎬 فصل جدید مجموعه «پایتخت» در دست تولید است و سارا و نیکا فرقانی اصل به گفته خودشان در فصل جدید این مجموعه حضور نخواهند داشت و مدعی شدند که عدم حضورشان بدلیل گذر زمان و رفتن قصه به ده سال بعد است.
مهمتر از این دو شخصیت و صدق و کذب اظهار نظرشان، بازگشت «محسن تنابنده» به عنوان نویسنده و بازیگر این سریال است که مواضع او از یاد هیچ کس پاک نشده است.
وایپ
🟣چند نکته در باب ساخت فصل جدید پایتخت 🎬 فصل جدید مجموعه «پایتخت» در دست تولید است و سارا و نیکا فرق
🔺ایشان اعلام کرده بود که دیگر به تلویزیون باز نخواهد گشت و در فصلهای جدید پایتخت حضور نخواهد داشت.
◀️نحوه به تفاهم رسیدن برای ساخت فصل هفت مجموعه و بازگشت محسن تنابنده از مواردیست که نیاز است مدیران رسانه ملی آن را شفافسازی کنند.
زیرا مردم حق دارند بدانند سیاست مدیران تلویزیون چیست و با چه ساز و کاری ایشان را مجددا پذیرفتهاند و یا احیانا از وی دعوت کردهاند؟
⏸اهمیت این شفافسازی از چند بعد ضرورت دارد؛
۱- برای مردم و به خصوص خانواده شهدا که از عزیزترین داراییهایشان برای حفظ ایران و اسلام گذشتند، شفاف شود که حرمت خون شهدا حفظ شده و دلسردی برای خانوادههای گرانقدرشان پیش نیاید. ضمن آنکه مردم معمولی نیز دچار تناقض و انفعال نشوند.
۲- هنرمندان جوان و کسانی که پا در این عرصه گذاشتهاند در اعتقادات ملی مذهبی خود دچار تزلزل نشوند و خیال نکنند هر کس بیشتر مخالفت کند جایگاهش بیشتر حفظ میشود.
۳- اگر تنابنده با ابراز پشیمانی و یا احیانا تعهد شفاهی و کتبی به تلویزیون بازگشته و یا سایر گزینهها، مدیران با شفاف کردن ماجرا، علاوهبر اقناع آحاد مردم، جایگاه سازمانی تلویزیون، قانون و حتی خود را برای همگان مشخص خواهند کرد و برعکس اگر بی هیچ پیش شرطی بازگشته و از عملکردش چشمپوشی شده، باز هم لازم است مردم بدانند.
♨️از اظهارنظرها و پست و استوریهای جناب تنابنده در باب فتنه زن زندگی آزادی و توهین و نظرات شاذ وی که بگذریم، به هیچ وجه افتخار کردن وی به همنام بودنش با «محسن شکاری» قابل چشمپوشی نیست. تنابنده به عنوان یک فرد فرهنگساز یک جوان جویای نام نیست و قطعا نظراتش مبتنی بر هیجان جوانی نیست.
🔔نیاز است مدیران رسانه ملی حداقل بدلیل اتخاذ چنین مواضعی از سوی تنابنده، چگونگی حصول توافق با وی را برای مردم توضیح دهند؛ چرا که عملکرد تنابنده و مشکلش با تلویزیون منحصرا با آقای جبلی نبوده که علنی نشود.
لازم به ذکر است که این درخواست و مطالبه برای هر چهرهای مشابه تنابنده نیز وجود دارد.
📝حمیرا رحمتی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 «عمامه صورتی» در جهت اثبات پیشفرضهای مستندساز
🌀با چشمپوشی از سطح پایین مستند در بُعد ساختاری، که گاها به شدت در ذوق مخاطب میزند، میتوان آن را یک فیلم کوتاه نامید تا مستند، زیرا مستند بر پایهی استنادهای واقعی، بهدنبال توصیف یا تبیین یک واقعه میرود، موضوعی که در این مستند غالبا به فراموشی سپرده شده بود.
وایپ
❗️نهیازمنکر مکشفهها، تأثیری در بهبود وضعیت پوشش ندارد! پیشفرضیست که مستندساز آن را در روند داستانی خود با انتخاب آخوندی در طراز همین پیشفرض، به اثبات میرساند.
❌روند داستانی مستند با حضور یک آخوند فعال در حیطه ورزش شکل میگیرد، آخوندی باصفا که سادگی و صفایش برای حضور در آزمایش اجتماعیای که مستندساز رقم زد، اصلا کافی نبود و فقدان زبان گویا سبب شد کفه نتیجهی آزمایش به سمت فرضیهی مستندساز سنگین شود.
‼️عدم توانمندی معرفتی_شناختی یا بروز بهجای آن، این آخوند باصفا را دارای لکنتی میکند که یارای پاسخگویی به شبهات و احساسات نامطلوب مطرح شده از طرف مکشفهها را ندارد!
❌به عنوان مثال ترسی که آخوندها به عنوان دین به مردم میفروشند! دست داشتن طلاب در خون مردم! گذاشتن تمام بار فتنههای چهل ساله بر دوش آخوندها! و... سخنانی بود که دختران مکشفه چشم در چشم این آخوند زدند و یا جوابی داده نشد یا جواب در مستند آورده نشد! که هر دو حالت نشان از مداخله غیرعلمی مستندساز دارد.
حتی گاهی در جایجای گفتوگوهای دختران با آخوند، مستندساز وارد میشد یا از پشت دوربین، کسی به مصاحبهشونده جهت میداد.
سوالات مهمی بیجواب گذاشته شد که تنها یک گزاره را بزرگ میکنند و آن این است:
⁉️اگر با لحن مناسب از شما خواسته شود، پوشش خود را رعایت کنید، میکنید؟
جواب: خیر!
‼️پس نهیازمنکر و فشار مذهبیها برای بهبود وضعیت حجاب، تلاشی بینتیجه خواهد بود...
غلط مصطلحی که در باور برخی رایج شده است.
🔺یکی از مهمترین عوامل بازدارنگی در گناه اجتماعی، امربهمعروف و نهی از منکر است که با کاهش امنیت روانی در اجتماع، جرأت انجام گناه را در افرادی که عمل گناهی انجام میدهند کاهش میدهد.
ممکن است برخی افراد آنچنان گستاخ باشند که تغییر نکنند، اما عدم ایجاد امنیت روانی، سبب میشود برای افرادی که بین انجام ناهنجاری اجتماعی یا ترک آن ماندهاند، بازدارندگی ایجاد شود. همین موضوع رمز سخن گهربار مرجع عالیقدر است که میگویند؛ تذکر لسانی، وظیفهی همگانیست و در ادامه میفرمایند: بگید و رد شید. بنابراین اصل در نهی ازمنکر لسانی، تغییر فوری در عمل گناه فرد نیست بلکه عدم ایجاد حاشیه امن برای انجام گناه در اجتماع است.
📍 عدم فهم روحانیت از کف میدان و عدم توانمندی در اولویتبندی مسائل اجتماعی، محصول مستند «عمامه صورتی»
‼️در مستند بارها به طعنه وظیفه آخوند را درس و بحث میشمردند و از کافه آمدن او یا ورزشکار بودن یا همصحبت شدن با جوانان، تعجب میکردند.
این موضوع بهگونهای پردازش شد که گویی تنها این آخوند در کف میدان است و به همین علت اولویت را نهیازمنکرِ بیحجابی نمیداند! مابقی جامعهی روحانیون به علت مشغولیت به درس و بحث، خبری از جامعه نداشته و اولویت اول را حجاب میدانند!!
🔺 اشتباهِ واضحی که یا ناشی از عدم شناخت مستندساز از جامعهی عظیم روحانیت است یا از روی...
بگذریم!
قشر قابل قبولی از روحانیون چه زن و چه مرد در دانشگاهها و مدارس فعال هستند و از میان آنان تعداد بالایی از شناخت کافی و حتی جامعنگری برخوردارند!
♦️کافی بود مستندساز، کمی بیشتر از بدنهی حوزه علمیه آگاه بود تا میتوانست از مبلغ یا مبلغهای با سبقهی علمی و زبان گویا استفاده کند. اگر این همت را میکرد حتما مبلغهای مییافت که همجنس مصاحبهشوندگان بود و قطعا نتیجهی آزمایش اجتماعی بسیار متفاوت بود.
🔻عدم فهم کافی مستندساز از تفاوت بین ارشاد و امربهمعروف و نهیازمنکر، سبب انتقال همین فهم نادرست به مخاطب میشود.
🔸ارشاد، مهمترین وظیفهی یک طلبه است که سبب میشود زمینههای فرهنگی، اجتماعی و فردی بهگونهای...
🔔مطالعه مطالب کامل
http://roubesh.ir/post/1346
🔵عناوینی که در این مطلب مطرح شده است:
📍عدم حمایت مردم از مطالبات روحانیت در بعد از انقلاب، گزارهی دیگر در مستند «عمامه صورتی»
📍مقایسهی بین اختلاس و حجاب، مغلطهی آشکار در مستند «عمامه صورتی»
📍طبقاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر و عدم اولویتِ امر به معروف کردن مسئولین، انتقاد درست در مستند «عمامه صورتی»
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
💣 قرار است سریال ترور خطشکن شل حجابی یا عقب رفتن روسری در تلویزیون شود؟! 📺 چند قسمت از سریال ترور
📽 اینکه چه شد در سینمای بعد از انقلاب، حجاب از چارقدهای ساده و گیرهی زیرگلو یا مقنعههای چانهدار رسید به کلاه و کلاهگیس و یقهی باز بماند؛ حتی اینکه امروز شال و روسری عقب رفت و موی سر بازیگر و مژهی کاشتشده و میکاپ اروپاییاش در یک نمای بسته، قاب تلویزیون را پر میکند هم بماند! یا در صحنه دیگری باید بنشینیم موهای لایتِ کراتینهشده و هفت قلم آرایش بازیگر مثلا خارجی را ببینیم هم بماند!
❓سوالی که از آقایان مسئول که گویی پشت میز ریاست در حال چرت زدن هستند این است:
این صحنهها چطور، با چه سیاست و با چه مجوزی پایش به سریالهای امنیتی باز شده!
❗️سریالی که چپ میروند، راست میروند از اسم و عکس و فیلم حاج قاسم در آن مایه میگذارند، سریالی که محوریت داستانش چفت شده با بالا و پایینهای زندگی حاجی.
⛱نکند این بازیگرانی که آن بالاتر وصف ظاهرشان را کردم همگی را چپاندهاند زیر چتر «همان دختر کمحجاب، دختر من است» حاج قاسم!؟
نگاه ابتری که انگار کور بود برای درک فهوای کلام حاجی و هرگز نخواست بفهمد که مقصود ایشان دلسوزی پدرانه برای گرفتن دست آن دختر خطاکار و برگرداندنش به صراط مستقیم و زندگی نجیبانه و وجیهانه است؛ نه یله و رها گذاشتن او و تماشای سقوطش!
⁉️نکند قرار است فتح بابی در تلویزیون شود؟! نکند توجیه کنید که بازیگر مسلمان نیست و اشکال فقهی ندارد حجابش! مگر چهتعداد مخاطب بهفکرش میرسد دین و آیین بازیگر چیز دیگریست! نگویید که قرار است این مدل از حجاب نماد زنهای با نقش منفی باشد؟ آنوقت کجای دل بگذاریم چادری که بر سر زن زندانی میکنید در فیلمهایتان را؟! این کرنش نرم و این دیپلماسی ذلت راه راستی برای رسیدن به حتی چنین مقصودی هم نیست آقایان!
🔺این مدل سقوط و ابتذال چرا باید از سریالهای امنیتی آغاز شود؟!
ارتباط آغاز شومِ شل حجابی و کشف حجاب با سریالهای امنیتی چیست؟!
🔻این کرمها چطور از این دهان سر درآوردهاند؟!
📝نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴تاریخنگاری پهلوی منبع عمده فیلمهای مستند تاریخی
ضرورت بهکارگیری کارشناس تاریخ در فرایند تولید فیلمهای مستند
🔺فیلم مستند «ناخدا» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نمایش تصاویری در قالب نقاشی و یا با استفاده از نمادپردازی، به «قهرمانسازی» از دوره پهلوی پرداخت و آبادانی، رفاه مردم و رونق صیادی آن دوره را با فقر و مشکلات دوره پس از انقلاب در خطه جنوب کشور مقایسه کرد.
🔺روایت درست از تاریخ منافاتی با روایت انتقادی و حتی اعتراضی ندارد، چنانکه در بخشی از مستند نیمه بلند «هولاین در ایران» اثر دیگر مرکز گسترش سینمای مستند با روایت داستان طراحی و احداث موزه شیشه ایران توسط هانس هولاین، مدیریت فرهنگی پس از انقلاب به چالش کشیده شد، چراکه با بررسیهای ناقص، دستور ساخت مسجدی در مجاورت موزه را صادر کردند.
🔺 در صورتی که فیلم ناخدا با نادیده گرفتن تحولات مهمی که در عرصه دریاداری و کشتیسازی و کمک به صیادی در مناطق جنوب کشور اتفاق افتاده، با وجود پذیرش پدیده نامبارک فقر آن خطه در حال حاضر، در امتداد روایتهای نادرست از زمان پهلوی و تحقیر انقلاب اسلامی برآمد.
🔺در آثاری از این نوع، تاریخنگاری پهلوی به دو دلیل مشروعیت زائی برای رژیم پهلوی و در مقابل، ایجاد بدبینی نسبت به نظام اسلامی دنبال میشود.
کم کاری در حوزه تاریخ و خلل پژوهش در آثار تاریخی...
✍مطالعه مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1361
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چگونه میتوان ملاکهای انتخاب جشنواره آگهیهای بازرگانی را باور کرد!؟
🔸 اولین جشنواره فرهنگی-اقتصادی پیامهای بازرگانی
با شعارِ "ابزارِ بازاریابی و تبلیغ رسانه ملی، در خدمت پیشرفت هویتمحورِ عدالتگسترِ ایران اسلامی"!؟!!
🔸 این شعار و رویداد همانقدر به هم مرتبط هستند که گودرز و شقایق!!!
پیشرفت
هویت
عدالت
ایرانِ اسلامی...
مفاهیمی هستند که پیامهای تبلیغاتی حتی اگر بخواهند هم نمیتوانند با آن سر دوستی داشته باشند.
🔸نمیتوان منکر این شد که معرفی کالاهای تولید شده در داخل، منجر به شناخت «مصرفکننده هدف» از آن شده و رونق اقتصادی به دنبال خواهد داشت، اما آیا آگهیهای بازرگانی بهدنبال محقق شدن این هدف هستند؟
🔸 اصل و اساس تبلیغات، مصرفگرایی و ایجاد نیاز کاذب در مخاطب است. پیامهای رنگارنگ بهحدی مخاطب را مشغول و سرگرم مسائل بیاهمیت کرده و اولویتها را در نگاه او جابهجا میکند که اساسا مجالی برای فکر کردن به پیشرفت باقی نخواهد ماند؛ درواقع با تغییر اولویتها پیشرفت را ارتقاء سطح مادی زندگی و زرق و برق آن تعریف میکند، تا جایی که مخاطب به آنجا میرسد که صرفِ استفاده از یک برند، فارغ از کیفیت و تناسب آن با نیاز وی برایش ارزش محسوب میشود!
🔸 پیامهای بازرگانی شاید بهنسبت برنامهها زمان کمتری را به خود اختصاص دهند اما به دلیل ماهیتشان اثرگذاری عمیقی در مخاطب دارند.
بهویژه در چند سال اخیر مضامین و ساختار پیامها و رفتار و پوشش افراد در آن به سمتی رفته که هیچ تناسبی با هویت ایرانی-اسلامی ندارد.
🔸 استفاده از زنان برای جذب مخاطب، نوع پوشش و آرایش، ترویج مصرفگرایی، ایجاد طمع و ولع خرید در مخاطب با وعده جایزه، نمایش زندگیهای مجلل، کالاهای لوکس و عدم صداقت در تبلیغ کالا نمونهای از هجمه پیامهای بازرگانی به هویت ایرانی-اسلامیست.
🔸 متاسفانه در تبلیغات تنها و تنها یک موضوع اصالت دارد و آن فروش بیشتر است، حتی اگر بهقیمت ایجاد و یا تقویت فرهنگ غلطی همچون اولویت زیبایی در ازدواج باشد.
نمایش انواع غذاهای گرانقیمتِ کمتر در دسترس، استفاده از کودکان برای تهییج مخاطب کودک که درکی از شرایط ندارد و تنها شوق رسیدن به محصول در او ایجاد میشود و شرمندگی پدران چه تناسبی با عدالت دارد؟
کمی که بخواهیم منصف باشیم تبلیغ شهرها و سراها و هایپرها و مهدها هم علاوه بر تمام مضرات گفتهشده، ناعادلانه موجب کمرونق شدن کسب کاسبان خرد خواهد شد.
🔸 بابایی، مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما گفته: "«ستایش و حمایت از سبک زندگی ایرانی اسلامی، سادهزیستی، قناعت و نکوهش تجملگرایی و تبختر، ترویج الگوی صحیح مصرف، ترویج فرزندآوری، ستایش و حمایت از زن تراز و حمایت از نمایش زیباییهای فرهنگی و توسعه ایران» به عنوان ملاکهای ارزیابی و داوری آثار مورد استفاده قرار گرفتهاند."
آقای بابایی! تابحال پای پیامهای بازرگانی نشستهاید؟ تکتک محورهایی که آن را ملاک ارزیابی آثار معرفی کردهاید ارزشهاییست که پیامهای بازرگانی ناجوانمردانه به آن تاخته است.
کدام سبک زندگی ایرانی؟ لابد همینکه یک خانواده در منزل آنچنانیشان سر میز در ظروف لوکس با انواع دسر و نوشیدنی قرمهسبزی میل میکنند نمایش سبک زندگی ایرانیست!
یا مثلا برنده شدن مبلغ بیشتر با تعداد فرزند بیشتر در رقابت خرید از فلان فروشگاه را ترویج فرزندآوری میدانید!
زن تراز؟! نکوهش تجملگرایی؟!! و...
این نطقِ جنابتان بیشتر شبیه یک پارادوکس مضحکِ دردآور است.
🔸 بماند که اساسا رسانه ملی جای تبلیغات نیست و مطلوب واقعی حذف آگهیهای بازرگانی از رسانه ملیست.
اما فعلا سوال اینجاست که متولیان امر با چه رویی چنین شعاری برای این جشنواره انتخاب کردهاند؟!؟
📝 معصومه عمرانی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📍نگاهی به سه برگزیده فانوس جشنواره عمار
🔸همین ابتدای امر و بیتکلف باید گفت؛ رشد کیفی جشنواره عمار از چند فیلم برگزیده فانوسها عیان است.
🔸مستندهای «سرکش»، «قاعده بازی» و «جوانمرگ» سه فیلم مهم برگزیده است.
🎞مستند قاعده بازی، درباره انقلاب مردم یمن است. اطلاع از اخبار یمن و انصارالله این روزها برای مردم دنیا جذاب است و بسیاری علاقه دارند درباره یمن بیشتر بدانند.
شکلگیری اعتراض مردم و روی کاری آمدن منصور هادی و استقامت مردم یمن و نحوه قدرت گرفتن انصارالله و برگرداندن ورق جنگ با عربستان سعودی و امارات در این فیلم روایت شده است.
🎞تغییر مسیر تصویرسازیها از سیستان و بلوچستان در یکی دوسال گذشته، کلیشهها را شکسته و یکی از بهترینِ آنها مستند «سرکش» است که ضمن بیان واقعیتهای انتقادیِ بهحق در این فیلم، یک انسان تراز و حتی بِکر را معرفی میکند.
جواد یوسفی کارآفرینیست که هجرت میکند تا برای جهاد آدم تربیت کند! او موفق میشود با علم و ایمان تحولی در دامپروری منطقه ایجاد کند و از ناامیدی امید بپرورد. این مستند هم در محتوا و هم در نوع روایت نو و جذاب است و ارزش تماشا دارد.
🎞جوان مرگ نیز حکایت تاریخچه جهاد سازندگی از تشکیل تا منحل شدن و احیای مجدد آن است.
عملکرد «حیرتانگیز» جهاد سازندگی و خدمات بینظیر این نهاد مردمی انسان را ترغیب میکند که با دقت بیشتری به تماشای این مستند بنشیند تا از علت و افراد دخیل در فرایند منحل شدن جهاد سازندگی مطلع شود و همچنین پی به موانع پیش روی احیای مجدد این نهاد بَرد!
🔸تماشای فیلمها:
http://B2n.ir/amafe
📝حمیرا رحمتی
📡 روبش/وایپ
@irwipe
وایپ
🔴فرهنگسازی پوشش کجای برنامههای کودک است؟ 🔻صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، باید اراده و همتش در ر
🔻تولیدات پویانماییِ داخلی، نویدبخش پیشرفتِ حوزه هنری و آرامشبخش خانوادههای ایرانیست، چرا که توانسته ارزشها و هنجارهای ایرانی_اسلامی را به کودکان منتقل کند و باید از سازندگان پویانماییهایی چون «جعبهی جورواجور»، «بعبعی»، «فینگیلیا»، «موچولوها» و... تشکر ویژه کرد؛ هرچند که در این میان نسبت به مسئلهی ارزشی «پوشش» غفلت بزرگی صورت گرفته است.
🔻پای به پای کودکم بعبعی را نگاه کردم و با خود گفتم: حساس نباش. مادر بعبعی، گوسفند است و نیازی به پوشش سر ندارد مخصوصا با آن حجم از موهای فرفری.
‼️اما وقتی نگهبان قصه، کلاه برسر دارد، خانم دکتر داستان، روپوش سفید بر تن دارد و پدر بعبعی کتوشلوار میپوشد، حساس شدم که اگر چون حیوان هستند، پوشش لازم ندارند چرا فقط پوشش سر برای زنان حذف شده است!
🔻در کارتون موچولوها هم که مادر با عینک و صدای نازکش از پدر که ریش پروفسوری دارد قابل تشخیص است، قالب موچولوها بدون پوشش هستند اما پلیس شهر کلاه دارد، گل و دستمال سر نیز مورد استفادهی برخی از موچولوهاست. حال چرا برای شناسایی پلیس از پوشش عرف استفاده شده اما پوشش سر و تن زنان و مردان نادیده گرفته شده است!
🔻اختلاط مدرسهی فینگلیا زیاد حساسیت برانگیز نیست، با توجیهاتی چون حیوانات، اختلاط سرشان نمیشود خودمان را سرگرم میکنیم؛ اما چرا به مدرسه میروند؟! بگذریم...
معلم زن در این کارتون شال گردن دارد اما پوشش سر ندارد، بعضی از دانشآموزان کلاه دارند و برخی گل به سر میزنند.
🔻در پویانمایی کارتونیها، مادر با موهای حالتدار مشخص میشود اما چون کارتون است نیازی برای پوشش سر در آن دیده نمیشود...
🔻وقتی به پویانماییهای حوزه کودک نظری میاندازیم، حتی اگر به عمد نباشد، اکثر آنها به واسطه استفاده از حیوانات بهراحتی از مقولهی پوشش سر به عنوان یک هنجار شرعی و عرفی برای زنان غفلت کردهاند، درحالیکه همین حیوانات از سایر لوازم انسانبودن استفاده میکنند.
اگر این روال و بیهمتی در این قضیه ادامه یابد، روند فرهنگسازیِ پوشش در کودکان که بخش مهمی از آن توسط پویانماییها در صداوسیما نشات میگیرد، مختل خواهد شد.
🔻میتوان ادعا کرد کاملترین ضدارزش پوشش در پویانمایی شهر موشهای۲ رقم خورد و احتمالا این پویانماییها با اقتباس از آن، تکمیلکنندهی آرمانشهرِ ضد ارزشِ حجاب در شهر موشهای۲ هستند.
‼️حال ممکن است برخی این نقدها را حساسیت بیش از حد بدانند که حیوانات را چه به فرهنگسازی در باب پوشش! نکتهی باریکتر از مو در همین است. وقتی از حیوانات به علت همذاتپنداری کودکان برای انتقال ارزشهایی چون رعایت نوبت، عدم قضاوت، همکاری و... استفاده شده و در نمایش آنها، پوششهای متنوعی چون پیراهن، کلاه، لباس پلیس و... استفاده میشود چرا از هنجاری چون پوشش سر غفلت میکنند؟!
در پویانمایی «نقاش کوچولو»، حیوانات با پوششهای طبیعیشان در طبیعت به نمایش درآمدهاند و همین امر سبب شده نوع پوشش حساسیتزا نباشد. اگر سایر پویانماییهای یادشده نیز مانند این پویانمایی، از پوشش طبیعی حیوانات استفاده میکردند، سخنی نمیماند.
🔻شاید بتوان از تاثیری که این نوع پرداختهای سکولار در عرصه پوشش بر ناخودآگاه کودک میگذارد، چشمپوشی کرد اما با خلا فرهنگسازیِ ارزشِ مهمی چون پوشش، چگونه میتوان کنار آمد؟ اگر نسبت به این هنجار در پویانماییهایی با شخصیتهای حیوانات بیتوجهی شود با چند پویانمایی که مستقیما به این مسئله میپردازد این خلا پر نخواهد شد و قطعا استفاده از هنر به عنوان زبان غیرمستقیم در نظام ارزشی اهمیت والایی دارد.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe