15.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 2
🔹 كسی می تواند #سالك_الهی گردد كه خلیفه خدا باشد; زیرا راه یابی, مهندسی راه, معماری راه, آگاهی از راهزنان این راه, تهیه دوستان همراه این راه, تحصیل ره توشه این راه, همه و همه مرهون #معرفت_خلافت_الهی است كه از ذات اقدس الهی رهنمود می گیرد.
🔹 دو قوس در جهان آفرینش هست: یك قوس نزول است كه از خدا تا خَلق و عالَم طبیعت تجلّی كرده است؛ طبق بیان نورانی امیر بیان علی بن ابی طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) كه در خطبه نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» خدای سبحان در قوس نزول ـ از صادر اول تا پایان نظام هستی ـ یك #حقیقت_گسترده است در جام اشیا افتاد، خدا این قوس نزول را خلق كرده است. در قوس صعود از خاك و از فرش تا عرش رفتن را به نام قوس صعود دستور داد و در سوره انشقاق فرمود: ﴿یا أَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/CHm4J
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @isca24
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
⬅️آیههای «بعضبعض» (قسمت دوم)
برخی از مناسبات و روابط بعضبعضها در قرآن، تکوینی است و در فرایند خلقت بوجود آمده است. برخی دیگر از نِسَب انسانی و روابط بعضبعضها نه برآمده از متن هستی بلکه برخاسته از خواستهها و ارادههای انسانی است. مثلا آیههای مربوط به «عداوت» (قال اهبطوا بعضکم لبعض عدو)، «فتنه» (جعلنا بعضکم لبعض فتنه)، «امتحان» (لیبلو بعضکم ببعض)، «رفع» (رفع بعضکم فوق بعض)، «دفع» (و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض)، «تفضیل» (تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض) به نسبتهای اجتماعیای اشاره میکند که به دست خدا ایجاد شده است (روابط اجتماعی به مثابه فعل خدا).
و آیههای مربوط به «اولیاء» («و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض»، و «و ان الظالمین بعضهم اولیاء بعض»)، «استمتاع» (ربنا استمتع بعضنا ببعض)، «سخریا (لیتخذ بعضهم بعضا سخریا) مربوط به نسبتهای اجتماعیای است که به دست انسان و با اختیار انسان ایجاد میشود.
نکته مهم اینکه نسبتی و ارتباطی هست بین فعل انسان و فعل خدا. درست است که همه چیز در یک معنای عرفانی و توحیدی فعل الله و به اراده الهی (کل من عندالله) است، لیکن در یک نگاه عرفی و عادی این نکته قابل ذکر است که بین فعل خدا و فعل انسان ارتباط دوسویهای وجود دارد، همانطور که فعل خدا فعل انسان را متأثر میکند (مثلا توبه و بازگشت خدا به سمت انسان، زمینه را برای توبه انسان به سمت خدا فراهم میکند)، فعل انسان نیز فعل الهی را متأثر میکند (توبه انسان به سمت خدا موجب توبه و بازگشت خدا نیز به سمت فردِ تائب میشود).
از این منظر، مناسبات اجتماعی را از منظر فعل خدا میتوان در نظر گرفت و خدا را در متن مناسبات انسانی حاضر یافت و سنتهای الهی را نیز در آن جاری دانست، همانطور که مناسبات اجتماعی را میتوان از منظر فعل انسانی در نظر گرفته و اراده و کنشهای انسانی را در ساخت نظام مناسبات بشری دخیل و موثر قلمداد کرد.
https://eitaa.com/isca24/11245
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و دومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: چهار شنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11246
19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 3
🔹 تنها موجودی می تواند #سالك الهی باشد كه خلیفه خدا باشد، زیرا منظور از سلوك, رفتن از فرش به عرش است، رفتن از عالَم طبیعت به ماورای طبیعت است و این راه را قرآن كریم تبیین كرد، از نظر وجودِ علمی در بیانات عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمده است؛ ولی این راه بدون انسان رونده ای ندارد.
🔹 در قوس نزول خدا ... فیض خود را نازل كرد، خواه به صورت قرآن ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾، خواه به صورت حیوانات ... همه این حقایق را از قُرب الهی تنزّل داد، از آن بارگاه آفرینش تا كارگاه خلقت تنزّل داد، قوس نزول را ترسیم كرد و آفرید، قوس صعود را راهنمایی كرد؛ ولی #رونده می خواهد و آن انسان است... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/LRgO3
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @isca24
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
آیههای «بعضبعض» و ارادههای پیچیده (قسمت سوم)
برخی از مناسبات مطرح شده بین بعضبعضهای قرآنی، مناسبات انسانی و اخلاقی است و برخی دیگر از مناسبات مطرح میان بعضبعضهای قرآن نیز غیر اخلاقی و غیر انسانی است، و هر دو گونه از مناسبات، چه انسانی و چه غیر انسانی، در یک فرآیند جمعی و با استفاده از پشتوانههای جمعی (برخی با پشتوانه برخی دیگر) به انجام میرسد. به بیان دیگر، یکی از اشارههایی که آیات بعضبعض دارد کسب پشتیبانیِ برخی مردم از برخی دیگر است.
نکته اینکه پشتیبان بودن بعضی برای بعض دیگر( مثلا ظهیر بودن، یا اولیاء یکدیگر بودن، و یا در استخدام و استمتاع یکدیگر بودن) برای انجام کار اخلاقی و یا امر غیر اخلاقی، و برای صورتبندی عدل و یا حتی ظلم در جامعه، یک طرفه نیست بلکه چند طرفه و در یک رفت و برگشت متقابل و چندطرفه بین نخبگان و عوام، و بین صاحبان قدرت و توده مردم رخ میدهد. دیگر اینکه همواره کسب پشتیبانی و یا ایجاد پشتوانه برای حرکتهای خوب یا بد، همیشه آگاهانه و عامدانه نیست، بلکه گاه ناآگاهانه و ناخواسته است که منجر میشود موضع علمی یک عالم امتداد اجتماعی پیدا بکند و یا موضع ناصواب یک عالم یا دانشمند به ظلم و ناراستی بیانجامد. به دیگر بیان، ارادههای فردی در فرایند «بعضبعض» نه ارادههای بسیط و خودخواسته، بلکه ارادههای پیچیده، چندسویه، دیگرخواسته و در امتداد ارادههای مختلف از گروههای گوناگون انسانی است.
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و سومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنج شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11249
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارکرمضان
فلسفهی بعضبعضها در قرآن (قسمت چهارم)
قرآن با تکرار بعضبعضها و تاکید بر آنها دنبال چیست؟ به نظر میرسد ریشه تکرار آهنگین بعضبعضها را بتوان در موارد زیر جستجو کرد:
۱. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان نظامات ارتباطی، سیستم اجتماعی، و طبقهبندیهای واقعی در شکلبندی جامعه است؛
۲. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان تنوع اجتماعی و گونههای متنوع در روابط انسانی است؛
۳. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان نظام نیازهای گروهی انسانها به یکدیگر است؛
۴. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان فرایند نظم یا نظمهای اجتماعی و قواعد حاکم بر همزیستی یا ستیز اجتماعی است؛
۵. اینکه قرآن با تکرار بعضبعضها در پی بیان طبیعت امر اجتماعی و حرکت دائمی بعضی به سمت بعضی (پیوستگی) و فاصله گیری مستمر بعضی از بعضی (گسستگی) است.
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ضیافت ۱۴۰۰
🔸برنامه چهل و ششم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان_۱۴۰۰
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی
🔺جلسه اول
🔸#حکمرانی_علوی
وظایف حکمرانی و حکمرانی تقوا مدار
حکمرانی علوی-جلسه اول-وظایف حکمرانی و حکمرانی تقوا مدار
https://eitaa.com/isca24/11251
28.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جرعه_ای_از_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: سبک زندگی در قرآن
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
زمان: ماه مبارک رمضان 1401 ه.ش
🌐https://eitaa.com/isca24/11252
20.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 4
🔹 سلوك براي انسان در فرصتي مناسب و مقدور هست كه او #صبغه_خلافت_الهي خود را حفظ كند و اگر اين صبغه را حفظ كرد؛ هم مي تواند سلوك زميني و هم سلوك آسماني و هم سلوك جامع بين أرض و آسمان داشته باشد.
🔹 محور بحث كنوني آن سلوك تام است که در نظام هستي فقط مقدور خليفه الهي است به نام #انسان_كامل. يك وقت انسان مأموريت پيدا مي كند كه خليفه خدا باشد و حاكم در زمين باشد وليّ جامعه باشد؛ نظير آنچه درباره داوود (سلام الله عليه) آمده است كه ﴿يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ﴾؛ اين يك نحوه خلافت است، يك وقت خلافتي است كه تعليم اسما براي فرشتگان است؛ نظير آنچه در جريان آدم (سلام الله عليه) رخ داده است.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/hBRip
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @isca24
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و چهارمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 20 فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/11254