eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
889 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
📒سلسله نشست‌هاي علمي ماهانه با موضوع «مستندات قرآني انديشه سياسي امام خميني ره» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰چهارشنبه، 11 خرداد 1401 ساعت: 21:30 ⬅️مجری: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 💠لینک ورود در جلسه : 🌐 https://meet.quran.ac.ir/farhan
25.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀نماهنگ زیبای فدای دخترم 🌸 به مناسبت میلاد سراسر نور حضرت معصومه علیهاالسلام؛ روز دختر
📒خرید نسخه الکتروونیکی از کتابخوان پژوهان ⬅️https://pajoohaan.ir/document/6237
▪️به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 📚معرفی مجموعه کتاب های مرتبط با حضرت امام خمینی _ره) 🌐 pajoohaan.ir/search/result/امام%20خمینی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید |ایتا|بانک صوت ایتا|تلگرام|بانک صوت تلگرام|اینستاگرام|یوتیوب|فیس بوک|نماشا|آپارات| صفحه دوم اینستاگرام
شریف لک‌زایی در گفت‌وگو با ایکنا: عدالت در اندیشه حکمرانی امام(ره) معیاری برای سنجش میزان اسلامیت نظام است 📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اندیشه حکمرانی و گفتمان اسلامی و مردمی امام(ره) بر پایه عدالت استقرار یافته است، گفت: شاید بتوان گفت از نگاه امام(ره) وجه اسلامیت نظام جمهوری اسلامی افزون بر رأی اکثریت و مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف، براساس عدالت جلوه‌گر می‌شود و معیاری برای محک زدن اسلامیت نظام است تا ببینیم اسلامیت چه وضعیتی دارد. 📒به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی،در این راستا ایکنا در گفت‌وگو با شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به بررسی سیر تحول اندیشه حکمرانی امام(ره)، مؤلفه‌های اصلی گفتمان حکمرانی ایشان و بهترین روش فهم اندیشه سیاسی امام(ره) پرداخته که متن آن به شرح ذیل است: 💠چزئیات خبر از سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. 🌐http://dte.bz/ebPDn
علی اکبری معلم؛ معنویت و انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) 📒معنویت از نظر حضرت امام آنقدر دارای اهمیت است که آن را پایه و اساس امور دیگر معرفی می کند؛ چرا که معنویت، مقصد همه انبیا بوده و میزان در انسانیت شمرده می¬شود. به اعتقاد ایشان معنویات بر مادیات تقدم دارد. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جناب آقای دکتر علی اکبری معلم عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ووفرهنگ اسلامی طی یادداشتی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، معنویت و انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی را مورد واکاوی قرار داد. 📒متن کامل یادداشت از سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید 🌐http://dte.bz/oyck9
حکمت و حکومت امام خمینی رحمة الله علیه.MP3
21.89M
🎧 | حکمت و حکومت امام خمینی(ره) 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی ، استاد تمام گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🌸 مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐https://eitaa.com/isca24/11498
⬅️گفتگو با شریف لک‌ زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔷امام خمینی ملیت را در حرکت و حضور مردم تعریف می‌کرد 📒آنچه که انقلاب اسلامی را از سایر انقلاب‌های معاصر جهان متفاوت و متمایز می‌کند؛ گفتمان ارائه شده در دل انقلاب اسلامی است که از سوی بنیان‌گذار آن مطرح شد. ارزش‌ها، آرمان‌ها، اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی از مبانی و گفتمان متفاوتی وام گرفته شدند که تا پیش از امام خمینی، تقریبا از سوی کسی مطرح نشده بودند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی،در سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در گفتگویی با شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به سراغ واکاوی گفتمان ارائه شده از سوی امام خمینی رفته‌ایم. متن زیر مشروح این گفتگو است. 📒مشاهده متن کامل مصاحبه در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/uXma2
فرا رسیدن ۱۴ خرداد ماه، سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر همگان تسلیت و تعزیت باد.
📒یادداشت دکتر حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت سالگشت ارتحال امام خمینی 📒معانی نوساخته‌ی تمدنیِ امام خمینی 🔸انقلاب اسلامی در ایران، صرفا نه انقلاب در ساختار، بلکه مهم‌تر از آن انقلاب در مفاهیم و معانی جدید و اصیلی بود که رهبران انقلاب مخصوصا امام خمینی ره به مثابه یک مجتهد عالم به زمانه ارائه کرد. معانی که امام خمینی ره مطرح کردند ایران را با تمامی کاستی‌ها و ضعف‌هایش، وارد الگوی جدیدی از معانی و دنیای مفاهیم نو کرد. انسان انقلابی با همان مفاهیم اصیل و جدید دوران دفاع مقدس را طی کرد، و سپس دوران سازندگی، دوران پرآشوب اصلاحات، و سپس دوران‌های آشفته بعدی را از سرگذراند. 🔹معانی و مفاهیمی که در دوره تأسیس جمهوری اسلامی توسط معمار انقلاب ایران ساخته شد، در صورت‌بندی جهان تمدنی ایرانیانِ انقلابی موثر واقع شد. مثلا مفهوم «بسیج» در بیان و ادبیات امام خمینی ره فرهنگ جدید و نهاد متفاوتی را در ایران خلق کرد که هم در دوران دفاع مقدس و هم در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم اثری ماندگار داشت. فرهنگ بسیجی‌ یکی از مفاهیمی بود که در حرکت‌های عمومی و اصلاحی بسیار موثر واقع شد. همین‌طور مفهوم جدید از «جهاد» و تطبیق آن بر «جهاد سازندگی»، «جهاد دانشگاهی»، «جهاد فرهنگی» و سپس جهاد در عرصه‌های اجتماعی و تمدنی از جمله مفاهیم بسیار موثری بود که منتهی به نهادهای حیاتی در جمهوری اسلامی ایران گردید. 📒یکی دیگر از معانی ساده و البته بسیار فراگیری که امام خمینی آن را مطرح کرده و در عرصه‌های جهانی در مورد نظام سلطه و دولت آمریکا به طور پر بسامد استفاده شد، واژه «شیطان بزرگ» بود که نه فقط در جهان اسلام این مفهوم در مورد آمریکا نهادینه شد، بلکه در دنیای غرب نیز این مفهوم در مورد خود آمریکا با عنوان (Great Satan) مورد استفاده قرار گرفت. در همین راستا بود که امام رابطه ما با آمریکا را به رابطه «گرگ و میش» تشبیه کردند و این نوع از تضاد و تعارض را بین تمدن غرب و تمدن اسلامی به تصویر کشیدند. ◼️علاوه بر این مفاهیم، امام خمینی ره در یک ابتکاری هوشمندانه در مواجهه با اسرائیل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند و این نام‌گذاری تحولات گسترده‌ای را در کشورهای اسلامی و انسجام آنها در مواجهه و مقابله با اسرائیل موجب گردید. ◼️علاوه بر موارد فوق، آنچه امام خمینی با انقلاب اسلامی در معنای آن تحول ایجاد کرد، معنای تمدن بود که آن را از تمدن به مثابه «تجددِ سکولار» (در کتاب «بسوی تمدن بزرگ» نوشته محمدرضا پهلوی) به تمدن به مثابه «تحقق جامع دین» تغییر دادند. البته شایان ذکر است که واژۀ «تمدن» در ادبیات امام خمینی ره بیشتر حالت نفی و سلب داشته است و ایشان با به­کارگیری واژۀ تمدن به رد و انکار تمدن غرب، و تمدنی که نظام شاهنشاهی آن را در کتاب «به سوی تمدن بزرگ» وعده می­داد، می­پرداخت. در یک نگاه، پروژۀ فکری امام ـ با توجه به جایگاه تاریخی و نقش بنیانگذاری ایشان در انقلاب، حکومت اسلامی (فاز اول ساخت تمدن اسلامی) بوده و نه کلیت تمدن اسلامی. در نگاه دیگر و با توجه به دیگر عبارات ایشان که اسلام را دراعلا مرتبۀ تمدن می­دانند و یا تمدن مسلمانان را فوق تمدن­ها می­دانند و یا اینکه بر تمدن الهی تأکید می­کنند، وی به جنبه‌های ایجابی تمدن نیز به اختصار اشاره کرده اند، لیکن چون دوره رهبری ایشان از آغاز نهضت تا رحلت، دورۀ تأسیس و نه تفسیر و تفصیل گفتمان انقلاب و جمهوری اسلامی بوده، او نتوانست به جنبه‌های ایجابی تمدن اسلامی به تفصیل ورود پیدا بکند. 🔳با این همه و به‌رغم ادبیات سیاسی و سلبی امام در موضوع تمدن، به لحاظ مبانی فکری و اندیشه‌های جامع اجتماعی، سیاسی، فلسفی و عرفانیِ‌شان، نمی‌توان امام را یک مبدع و یا یک موسس تمدنی به حساب نیاورد. از نظر برخی از محققان اساسا شاخصه‌های اندیشه تمدن‌گرا را درآراء و عملکرد امام خمینی ره بیش از هر جای دیگر می‌توان جستجو کرد. ایده‌ها و طرح‌های امام در مورد انقلاب فرهنگی، وحدت حوزه و دانشگاه، اتحاد امت اسلامی (هفته وحدت)، نقش زمان و مکان در اجتهاد، و مهم‌تر از همه موضوع و معنای ولایت مطلقه فقیه و احکام حکومتی و بالاخره تفسیر حکومت به عنوان فلسفه عملی فقه، همه، نقطه‌های عطف اندیشۀ تمدن‌گرای امام خمینی ره بوده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/11501
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی تسلیت باد