امام سجاد علیه السلام:
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
"امالی صدوق، صفحه ۴۶۲- بحارالانوار، ج. ۲۲، ص. ۲۷۴"
خدا حضرت عباس را رحمت کند! حقا که امام حسین را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فدای آن حضرت نمود تا اینکه دستهای مبارکش قطع شد. خدای مهربان در عوض دستهای عباس علیه السّلام دو بال به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در بهشت با ملائکه پرواز نماید. کما اینکه این نعمت را نیز به جعفر بن ابی طالب عطا کرد. عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن رشک می برند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه حضرت عباس علیه السلام از زبان رهبرمعظم انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دکتر شاکرنژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در ویژه برنامه «مسیر» شبکه قرآن و معارف سیما:
در صحنه کربلا، هر دو طرف قهرمان دارد... قهرمان هر دو وارد کارزار میشوند؛ اما یکی برای دنیا و دیگری برای توحید.
✅برگی از کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا (ص149-147)
🔹نویسنده: سید علیرضا واسعی
📒ناشر: بوستان کتاب
💠تهیه کننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهالسلام
✍️علّت حضور زنان در حادثه عاشورا
در پاسخ به این پرسش چند نظریه مطرح شده است:
1️⃣. امام حسین علیهالسلام طبق عادت باستانی عرب، اهل بیت علیهالسلام را همراه برد. از دیرباز همراه بردن زن و فرزند در مسافرتهای طولانی و جنگها مرسوم بود. مسلمانان و حتی شخص پیامبر صلیاللهعلیهوآلهدر بسیاری از جنگها زنان خود را میبرد، چنانکه در جنگهای مشرکان با مسلمانان، زنان آنها در تحریک مردان بر قتال بسیار مؤثر بودند.
بنابراین حضور زنان در جنگها و سفرها یک شیوه باستانی بوده و هدف از آن نشان دادن میزان عزم و همّت خود در انجام دادن کار بوده است.
امام حسین علیهالسلام نیز مردم را به فداکاری دعوت میکرد و از آنان میخواست که ازمصائب مالی و جانی و عرضی ـ که بدآنهاروی میآوردـ پروا نکنند، زیرا هدفشان گرانبهاتر و با ارزشتر از جان و مال و فرزند است و لازمه جوان مردی پیشرو بودن خود در این مسئله بود.
از سوی دیگر کسانی که حسین علیهالسلام را به خاطر نام و نژادش یاری میکردند، اگر او را در میان زن و فرزندانش یاری میرساندند بسیار شایسته و پسندیده بود؛ همچنانکه تنها گذاشتن او در میان آنها زشت و ناستوده، به شمار میرفت .
2️⃣. امام حسین علیهالسلام اهل بیت خویش را به خاطر ترس از دستگیری و شکنجه و آزارشان همراه برد؛ چنانکه امام خود به این نکته تصریح دارد که اگر آنها را در مدینه بگذارم، امویان را بر آنان مسلّط کرده تا آنها را زندانی و شکنجه کنند. در این صورت امام بر سر دو راهی قرار میگرفت که انتخاب هر یک نهضت اورا فلج مینمود: یکی اینکه، برای نجات اهل بیت خود تسلیم دشمنان شده و با یزید بیعت کند.
دوم اینکه، بیاعتنا به اهل بیت، به راه خویش ادامه دهد که نفس غیور امام حسین علیهالسلامطاقت چنین کاری را نداشت، زیرا روشن بود بنی امیه برای رسیدن به اهداف خود از ارتکاب به قبیحترین منکرات دینی و عقلی واهمهای نداشتند؛ چنانکه همسر عمرو بن حمق خزاعی، عبید الله بن حرّ جعفی و کمیت اسدی را زندانی کردند .
3️⃣. امام حسین علیهالسلام با علم به شهادتش و برای ادامه قیام و تحقق اهداف خود و رسوا کردن بنی امیه و جلوگیری از انحراف امّت و ممانعت از تحریف وقایع، زنان و کودکانش را همراه برد.
به نظر میرسد که مناسبترین پاسخ برای این پرسش نظریه اخیر باشد، زیرا اقدامات بانوان حرم حسینی علیهالسلام در واقع تکمیل کننده قیام امام حسین علیهالسلام بود؛ همچنانکه شهادت امام علیهالسلامبرای احیای دین ضروری بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراک قتیلاً؛ خدا میخواهد تو را کشته ببیند .» اسارت اهل بیت علیهمالسلام نیز لازمه آن بود: « اِنَّ الله شاء أنْ یراهُنَّ سبایا؛ خداوند میخواهد آنها را اسیر ببیند .»
✅با توجه به اینکه هدف امام حسین علیهالسلام اصلاح امّت و بازگرداندن آن به سنّت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و برملا کردن فساد حکومت بنی امیه خصوصا یزید بود، آن حضرت میبایست با نقشهای دقیق و حساب شده به مردم دنیا ثابت کند که آنها نمیخواهند کسی از خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله زنده بماند و با اهل بیت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهبدتر از اسیران و مشرکان و کفّار رفتار میکنند و این هدف، با توجه به شدّت انحرافی که در جامعه پدید آمده بود جز با قیامی خونین و سرمایه گذاری کلان امکانپذیر نبود. از این رو امام میبایست علاوه بر کشته شدن، به نحوی پیام الهی خود را به گوش تمام مسلمانان و حتی تمام دنیا برساند و نیل به این هدف، با ادامه نهضت بعد از شهادت ممکن بود و امام علیهالسلام با آگاهی از این نکته اهل بیت خود را به کربلا برد.
اگر امام علیهالسلام بدون اهل بیت خویش به کربلا میرفت و در آنجا به شهادت میرسید، تاریخ، این حادثه را، فقط از منظر دشمنان ثبت میکرد و بیتردید اصل واقعه کاملاً وارونه جلوه مییافت. اما بانوان اهل بیت علیهمالسلامبه رهبری زینب کبری علیهاالسلام نگذاشتند جنایتهای بنی امیه پنهان بماند و حاملان رسالتِ عاشورا شده و نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.
بنابراین در یک جمله میتوان گفت امام حسین علیهالسلام اهل بیت خود را برای انجام دادن رسالتی عظیم و ایفای نقشی بسیار مهم در ساختن تاریخی بزرگ همراه برد؛ از این رو بایسته است به اختصار، گذری بر زندگی این بانوان و نقش آنان در کربلا بیفکنیم.
💠برای دریافت کامل اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/1663
امام حسین علیه السلام :«الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهى عنه، لیرغب المؤمن فى لقاء الله، و انى لا ارى الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما»
آيا نمي بينيد كه به حق عمل نمي شود و از باطل دست برنمي دارند؟ به طوري كه مومن حق دارد كه به مرگ و ديدار خدا مشتاق باشد. به راستي، من چنين مرگي را جز سعادت ندانم و زندگي در كنار ظالمان را جز هلاكت نخوانم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینی رامندی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در ویژه برنامه «مسیر» شبکه قرآن و معارف سیما:
امام حسین(ع) نامههای کوفیان را آتش زد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
روضه خوانی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: 1395/05/26
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حجت الاسلام والمسلمین دکتر بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در ویژه برنامه «مسیر» شبکه قرآن و معارف سیما از انواع درد و رنج میگوید.
درد و رنج «از» چیزی و درد و رنج «برای» امری....
رنجهای سید الشهدا(ع) از جنس رنج «برای» تأمین هدف اخلاقی، انسانی و متعالی در نهفته در وجود انسان و نزول وحی بود.
#فراخوان_همایش
✅ همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
🔴برگزارکننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅مهلت ارسال مقالات: ۱۵ آبان ۱۴۰۱
👈پست الکترونیک ارسال مقالات: mn.entezar313@gmail.com
#مهدویت #انتظار #همایش
#صافی_گلپایگانی #مقاله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
الجَنَّةُ تَحتَ أقدام الامهات
همکار ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای صادق آزرم
رحلت والده ماجده تان، بانوی پارسا، که عمری مومنانه زیست و عاشقانه به اهل بیت(ع) عشق ورزید به جنابعالی،ابوی گرامیتان ، بازماندگان و بستگان تسلیت عرض می نمایم. برای آن بانوی مومنه، رحمت وغفران الهی و برای جنابعالی و خانواده محترم صبر و اجر از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
نجف لکزایی
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💢 نشست تخصّصی تبیین اندیشهی رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
💠 «فلسفهی سیاسیِ اندیشهی مقاومت»
👤 حجتالاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی
📍بهمناسبت روز «مقاومت اسلامی»
🗓 یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
🕖 ساعت ۱۹
🎥 پخش از Abarat.tv (با ترافیک رایگان)
@qom_khamenei_ir
@nlakzaee
🔰✦؛﷽✦
🏴🏴🏴
✨ویژه برنامه ماه محرّم
✅ درس گفتارهای تخصصی عاشورا «شماره ٢»
📎با ارائه: استاد حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی
📜اعطا گواهی پایان دوره به پذیرفته شدگان در آزمون نهایی
🗓تاریخ برگزاری: یکشنبه ٢٢ مردادماه ١۴٠١ شمسی مصادف با١۶ محرم الحرام
🕔ساعت برگزاری؛ ١٨(۶عصر)
📲لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/ieks/course-2
•┈┈••••✾⬛️⬛️⬛️
سایت موسسه :
👇👇👇👇👇👇
🌐https://ieks.ir
اینستاگرام:
https://instagram.com/ieks.ir
•┈••✾••✾••┈•
🔆 لینک کانال اطلاع رسانی در پیامرسان ایتا
┏━━━⚫️━━━┓
https://eitaa.com/azadieks
┗━━⚫️━━━━┛
⚡️کانون های علمی، فقه، ادبیات، تاریخ، حدیث و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
45.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست| امام حسین(ع) و رابطه آزادی با امر به معروف و نهی از منکر
🔸حجتالاسلام والمسلمین شیرزاد کمانگر
https://eitaa.com/isca24/11679
📒کارگاه آموزشی اندیشه ها و وصایای امام خمینی ( ره)
⬅️ویژه مدرسین دروس اندیشه ها و وصایای امام خمینی (ره)
🔸مدرسین دوره:
👤حجت الاسلام دکتر حسن خیری
👤حجت الاسلام دکتر محمود قیوم زاده
👤دکتر علی اکبری معلم
⏰زمان: 30 و 31 مرداد ماه ( یکشنبه و دوشنبه ساعت 8 الی 17 )
🔸مکان: قم- پردیسان-دانشگاه آزاد اسلامی- سالن دفاع دانشکده علوم انسانی
◼️مجری: مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان قم
📒سلسله جلسات گفت و شنود اخلاق پژوهی ( جلسه هفتم)
⬅️موضوع جلسه: شاخص های اخلاقی تمدن و واقعیات اخلاقی جهان اسلام
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسامین دکتر حیبب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: چهارشنبه 2 شهریو رماه 1401 ساعت 17 تا 20
🔷مکان: مشهد مقدس-بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی- تالار شیخ طوسی
🔳مجری: سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی
🌐https://eitaa.com/isca24/11684
📒سلسله جلسات گفت و شنود اخلاق پژوهی ( جلسه هشتم)
⬅️موضوع جلسه: رویکرد تمدنی به اخلاق
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسامین دکتر حیبب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: پنج شنبه 2 شهریو رماه 1401 ساعت 10:30 تا 12
🔷مکان: مشهد مقدس-بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی- تالار شیخ طوسی
🔳مجری: سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی
🌐https://eitaa.com/isca24/11685
سلسله نشست های علمی ( صد و پنجاه و دومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن ( جلسه ۱۵۲)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه ۵ شهریورماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️سلسله کرسی های نو آوری ( اجلاسیه نهایی)
📒عنوان: رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی اسلام
👤ارائه دهنده:حجت الاسلام دکتر رضا غلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📒داوران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رضوانی و دکتر علیرضا صدرا
⬅️ناقدان: دکتر شریف لک زایی،دکتر مجتبی زارعی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رضا یزدانی مقدم
⬅️ناظر اجلاسیه: دکتر علی اکبر مسگر
🔸مدیر جلسه: دکتر امیر سیاهپوش
⏰زمان: یکشنبه 6 شهریور 1401
🔷مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔹نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
⬅️لینک شرکت در جلسه
🌐 www.irip.ac.ir/U/136
⬅️سومین یادمان رحلت حضرت آیت الله العظمی محسنی (قدس سرّه)
📒همایش علمی تقریب مذاهب اسلامی از نظر تا عمل
🔸سخنرانان:
👤حضرت آیت الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ع
👤دکتر عبدالقیوم سجادی رئیس دانشگاه خاتم النبیین ص
👤دکتر علی یاور غفاری محقق و پژوهشگر
👤دکتر ضامن علی حبیبی استاد دانشگاه کاتب و رئیس مؤسسه تربیت معلم سنایی
👤استاد محمد جواد برهانی استاد،مترجم،پژوهشگر و رئیس مؤسسه فانوس
⏰زمان: پنج شنبه 3 شهریور ماه 1401 ساعت 10 صبح
🔲مکان:ایران- قم -چهار راه شهدا-سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca24/11691
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی » منتشر شد.
چکیده:
«تحلیل الگویی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت براساس نظریه ولایت فقیه» اثر حسین الهینژاد؛ «خوانشی از عزاداری حسینی(ع)، به مثابه یک سبک زندگی» به قلم جواد مویزچی و سیدخدایار مرتضوی؛ «بازخوانی انتقادی منطق تكوينی علم اجتماعی دوركيم از منظر حكمت متعالیه» به قلم صادق مشکاتی و مهدی سلطانی؛ «طراحی الگوی تبیین مخاطرات در عرصه اجتماع از منظر حکمت صدرایی» نوشته فاطمه عبداللهآبادیکهن، حمید پارسانیا و عبدالحسین کلانتری از جمله مقالات این شماره است.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سلسله نشست های علمی ( صد و پنجاه و دومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن ( جلسه ۱۵۲)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه ۵ شهریورماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
🔰 سلسله نشستهای درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه»
👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🌹 نشست پنجم: فارابی و جایگاه وجودی زن
🔸 سه شنبه ۸ شهریور ۱۰ صبح
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
📝 ثبت نام: dte.bz/01041
🔻پیام رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پی ارتحال آیت الله ناصری
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله حاج شيخ محمد علی ناصرى(رضوان الله تعالی علیه) را تسلیت گفت.
متن پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله آقاى حاج شيخ محمد علی ناصرى(رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، زعیم حوزه علمیه اصفهان حضرت آیت الله مظاهری (حفظه الله تعالی)، فرزندان فاضل و مکرم، حوزههای علمیه و شاگردان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض مینمایم.
استاد اخلاق شریفی که سالهای عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج اخلاق حسنه و معارف الهی اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت ، اخلاق و تواضع بود که با صفای نفس، عشق و ارادت کم نظیری به حضرت بقيةالله الأعظم ارواحنا له الفداء داشت، و با همان صفا و عشق فعالیتهای ماندگار و پر برکتی را در ایجاد مدارس علمیه و مراکز آموزشی و تربیت شاگردان متعدد، بنیان نهاد.
آن عالم وارسته همواره پشتیبان نظام اسلامی و امام راحل عظیم الشأن(قدسسره الشریف) بود و در حمایت از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استوار بود.
برای روح بلند آن عالم وارسته علو درجات و برای فرزندان بزرگوار و بازماندگان و ارادتمندان آن فقید سعید، صبر و اجر مسئلت دارم.
٢٨/محرم الحرام ۱۴۰۱/۶/۴
احمد واعظی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی