eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
879 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/UcRce
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/ILdC1 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/UcRce 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/12966 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 179) 📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه چهارم) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: پنج شنبه 17 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره ۵ مجله علمی_ترویجی جامعه مهدوی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید. ✅ مقالات 🔸«استبعاد گرایی در انتظار و مهدویت » دکتر حسین الهی نژاد 🔸«بررسی مدل برند سازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی » دکتر جلال ریزانه و دکتر رضا باقریان 🔸«وجوه معنا بخش مقاومت در مواجهه با مداخله فکری _ علمی بازیگران خارجی در توسعه افراط گرایی معاصر» دکتر مختار شیخ حسینی 🔸«قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی در اندیشه ایت الله صافی گلپایگانی» دکتر رضا محمد زاده و دکتر رضا لک زایی 🔸«ماهیت و مبانی و کارویژه های دولت اسلامی در جامعه منتظر در اندیشه ایت الله صافی گلپایگانی» دکتر رضا عیسی نیا 🔸«کتاب شناسی تحلیلی منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر » دکتر محمد هادی منصوری علاقمندان و پژوهشگران مهدوی می تواند مقالات علمی خود را در سایت جامعه مهدوی به ادرس زیر برای انتشار بارگزاری کنند ‌http://jm.isca.ac.ir/
📒نشست علمی چیستی رمان دینی با تکیه بر مفهوم توحید و قیامت در قرآن 🎙ارائه دهنده: جناب آقای ابراهیم اکبری دیزگاه ✍️دبیر علمی: دکتر محمد سوری 📅زمان: شنبه 19 فروردین ماه 1402 🗒مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم- تالار سردار شهید سلیمانی 🔗لینک ورود به جلسه 🌐https://bbb04.dte.ir/b/w74-elx-rzp-lcy 🗒مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📒چهارمین کنگره بین المللی قدس شریف 🗒با موضوع جهان پسا صهیونیسم ✅قدس قبله اول من 📅زمان: 21 فروردین ماه 1402 ⏰ ساعت 15:30 🎙پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات 🌐 https://heyatonline.ir/ABARAT.TV ➖با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت شانزدهم: راه‌های پناه) شماره 4 نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان در آمریکا، در شهر شارلوتسویل با جمعی از خانواده‌های ایرانی جلسات هفتگی قرآن داشتیم که با جلسات قرآنی که در ایران برگزار می‌شود متفاوت بود، و آنجا واقعا یک پناه هویتی و اسلامی برای خانواده‌های مسلمان در فضای سکولار غرب بود. در مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن (IEC)، شب عاشورا بسیاری از خانواده های ایرانی و گاه افغانی از جاهای دور و نزدیک حضور پیدا می کردند برای شرکت در یک مراسم ساده روضه خوانی امام حسین علیه السلام. این مرکز در چنین شبی با چنان مراسمی واقعا یک پناه هویتی بود برای شیعیان و حتی برای اهل سنت. در شهر سانفرانسیسکو، در یک جلسه خانگی شرکت کردم که جمعی از ایرانیان اشعار سعدی و حافظ می خواندند. این جلسه نه برای میهمانی و نه برای آموزش اشعار فارسی بود، این جلسه پناهی بود برای خانواده های ایرانی که در پی مصونیت هویتی‌ در برابر فضای ناهمگن غربی بودند. همین طور در تجربه حضورم در غرب، انسان‌پناه‌هایی از ایران و از برخی کشورهای دیگر را دیدم که پیوسته نقش «پناه» داشتند (آنها یا ژنتیک پناه بودند و یا تربیت‌ خانوادگی و یا فرهنگی‌شان، تربیت پناه‌پایه بود و خوب یادگرفته بودند که چطور دیگرانِ در خطر را پناه بدهند). افرادی که من آنها را «انسان‌پناه» می‌نامم، همه انسان‌پناه‌های اقتصادی و معیشتی نبودند، بلکه غیر از انسان‌پناه‌های معیشتی، کسانی هم بودند پناه فرهنگی (در مشورت‌‌های روزمره، در اصلاح خانواده‌ها و رفع منازعات خانه‌ها، و در پاسخ به مسئله‌های دینی و اخلاقی مراجعان) بودند. (به نظر می‌‍رسد تربیت انسان‌پناه‌های اقتصادی و انسان‌پناه‌های فرهنگی مخصوصا در حوزه‌های علمیه بسیار می‌تواند در مصونیت اقتصادی و فرهنگی جامعۀ ما نقش‌آفرین باشد.) اما آنچه که در جهان اسلام و در جوامع اسلامی می‌توان دید سبیل‌های فشردۀ پناه است که می‌توانند جمعا پناه بزرگی را شکل بدهند برای وضعیت بی‌پناهی جهان اسلام. فرهنگ ارتباط با خدا، فرهنگ عمیق دعا، فرهنگ جمعی نماز، فرهنگ مسجد، و فرهنگ ایام معنوی و عرفانی (محرم، صفر، رمضان، شبهای قدر، روز عرفه) هریک را نه صرفا به جهت معنوی، بلکه به جهت اجتماعی پناه فرهنگی باید یک پناه به حساب آورد. به نظرم یکی از تفاوت‌های تمدن غرب با تمدن اسلامی را باید در همین پناه عظیم معنوی در ایران و در جوامع اسلامی جستجو کرد. یاد اهل بیت علیهم السلام نیز نوعی از چنین پناه فرهنگی ـ معنوی را ایجاد می کند که نظیر آن را در دنیای امروز غرب نمی‌توان مشاهده کرد. در این باره مشاهد مشرفه در ایران و عراق و مراسم پیاده‌روی «اربعین» در پناه‌بودگی‌شان غیر قابل انکار هستند. در نگرش تمدنی، تمدن‌ها همواره برخوردار از یک پناه جغرافیایی ـ تاریخی یا همان سرزمین تمدنی (در گذشته و یا در حال) هستند که همواره به آن تکیه می‌کنند و بدان پیوسته ارجاع می دهند. ببینید مرجعیت یونان و روم باستان در دوران رنسانس اروپایی را، و ببینید مرکزیت مدینه النبی و بعدها شهرهای مرکزی مسلمانان در تمدن اسلامی را. در قلمرو تمدنی مقاومت در جهان اسلام نیز امروزه «ایران» و شخص ولیّ‌فقیه پناهی هویتی (ام القرای مقاومت یا الگوی مرجع در امر مقاومت) به حساب می‌آید برای بسیاری از ملت‌های مظلوم و مقاوم از یمن گرفته تا فلسطین. گفتنی است هیچ جامعه و هیچ دولتی نمی‌تواند همۀ گونه‌های پناه و شبکه‌های تودرتوی پناه را در جامعه فعال سازد، ولی می‌تواند عموم مردم را آموزش بدهد که مردم هرآنجا که در خطر فرهنگی قرار می‌گیرند، شبکه‌‌های پناه‌ در پیرامون خود را شناسایی کنند و از آنها در راستای حفظ و مصونیت خود استفاده کنند (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا. ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید). اینجا شاید بتوان تعبیر «سبیل‌های پناه» و یا «پناه‌های سبیل» را مطرح کرد و نوعی از تنوع و تراکم پناه‌ها را در مقابل با بدفرهنگی‌های متراکم تعریف تعریف و فعال ساخت. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
بازدید دکتر محمد جواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور از غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم. ـــــــــــــــــــــــــــ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور از غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دیدن نمود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/n8KZ4
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 تفسیر دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/KBJp4 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/n8KZ4 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/12978 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
به اهتمام «کارگروه قرآن و تمدن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» روزهای ۲۱ و ۲۳ فروردین ساعت ۲۱ الی ۲۳.۳۰ لینک حضور dte.bz/scscenter ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/