eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
856 ویدیو
228 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
کرسی ترویجی بارخوانی ضعف مسلمانان و راه های برون رفت از آن http://www.aparat.com/v/GFyHZ
نشست علمی سبک زندگی در تفسیر اجتماعی- روش استخراج-راهکارها و موانع http://www.aparat.com/v/IBh1m
کرسی آزاد اندیشی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی http://www.aparat.com/v/juMhi
برگزاری مراسم پاسداشت مقام جانباز توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://www.instagram.com/p/BwGerAbJV8A/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1qe0ojv82d7j0 و هم چنین می توانید گزارش تصویری را در سایت ایسکا مشاهده کنید. http://yon.ir/lcImB
✳️همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) ♈️مراسم تکریم از مقام جانباز در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد 🔼به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل (ع) مراسم تجلیل از مقام جانباز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. ✳️مراسم پاسداشت مقام جانباز هم ‌زمان با اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز، با حضور حجت الاسلام والمسلمین لطف الله خراسانی، جانباز ۵۰ درصد و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی مدیران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در سالن شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد. 🔼در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن تبریک ایام شعبانیه و خیرمقدم، آرامش امروزی کشور را مرهون خون پاک شهیدان و ایثارگران و جانبازان دانستند و نسبت به برگزاری این مراسم ابراز خرسندی کردند. ⬇️در ادامه علی اکبری معلم، معاون منابع انسانی و پشتیبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، هدف از برگزاری این مراسم را تقویت فرهنگ جهاد و شهادت دانسته و گفت: در مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۵۰ درصد از کارکنان و ۶۰ درصد از اعضای هیأت علمی ایثارگر هستند که از این میان ۱۰ درصد کارکنان و ۱۲درصد اعضای هیأت علمی جانباز هستند. وی افزود: حجت الاسلام لطف الله خراسانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ۵۰ درصد جانبازی، بالاترین درصد جانبازی در میان جانبازان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را داراست و همکاری با ایشان از افتخارات پژوهشگاه می باشد. ⭕️سپس حجت الاسلام والمسلمین لطف الله خراسانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بنده نیز به نوبه خود اعیاد شعبانیه را تبریک و بابت برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم و آرزویی جز توفیق عاقبت به خیری ندارم. ✳️در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وجود جانبازان عزیز در دفتر تبلیغات و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افتخاری برای مجموعه دانسته و افزود: حجت الاسلام خراسانی شخصی مهذّب و ستونی است و راه و مسیر ایشان راه حضرت ابوالفضل است. سپس حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم افزود: حجت الاسلام لطف الله خراسانی از سال ۱۳۷۶ با پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و گروه دائره المعارف‌های قرآنی این پژوهشکده همکاری دارد و همیشه پیشرو و سرآمد بوده و وجود ایشان انگیزه ای برای تلاش بیشتر سایر همکاران می باشد. ⭕️حجت الاسلام والمسلمین نوروز نژاد، مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی نیز ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز گفت: طبق آیین نامه‌ای که در سالیان گذشته در اداره بیمه و رفاه دفتر تبلیغات تدوین شده، برنامه تقدیر از ایثارگران دفتر وجود دارد. برگزاری این مراسم را به فال نیک می گیریم و امیدواریم همچون سالیان گذشته این مراسم ادامه داشته باشد. ✳️حجت الاسلام والمسلمین تیموری، رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بنده نیز به نمایندگی از حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این روز را خدمت همکاران جانباز مجموعه دفتر تبلیغات تبریک گفته و همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند، جانبازان شهیدان زنده هستند. ⭕️در پایان این مراسم از حجت الاسلام و المسلمین لطف الله خراسانی، تقدیر و لوح یابودی از سوی معاونت منابع انسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به وی اهدا شد. برگزاری مراسم پاسداشت مقام جانباز توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://www.instagram.com/p/BwGerAbJV8A/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1qe0ojv82d7j0 و هم چنین می توانید گزارش تصویری را در سایت ایسکا مشاهده کنید. http://yon.ir/lcImB
پنجمین پیش نشست همایش علم اسلامی.mp3
27.36M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت اول)
قسمت دوم پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی.mp3
4.47M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت دوم)
💠رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ☮علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست حجت الاسلام والمسلمین واعظی با انتقاد از فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی، گفت: برخی به غلط در دعوت به علم دینی آن را به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی متداول ترجمه می کنند. 💠پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. ✍حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که با آن می‌ شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می‌ شود. وی با بیان این که دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم. 💠حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می‌ کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می‌ کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می‌ دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده های تجربی به ضمیمه آورده های متافیزکی است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌ خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است. ✳️وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌ کنید و استنباط می‌ کنید، می‌ گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم. 🔯حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می‌ گوییم علم دینی، می‌ خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم. 🔯وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌ شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون این که علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠💠پژوهشگر فلسفه علم: 🔯الحاد اصلی در نظام آموزشی کشور ریشه در علوم طبیعی و تجربی دارد 💠گلشنی گفت: علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید. ✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. 💠مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر برجسته فلسفه علم در این نشست با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علمشان عین دینشان بود و یک چتر دینی بر علمشان سایه افکنده بودو نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است. وی افزود: در گذشته این که این علم است و این دین مطرح نبود، تا وقتی که به قرون وسطی رسید و در این دوره هم همین فکر حاکم بود؛ در عصر جدید هم همین تفکر حاکم است و نیوتن و کبلر کارشان را عبادت می دانند و نیوتون و قتی کتاب مکانیک را می نویسد صریحا می گوید امیدوارم کتاب زمینه قرب الهی شود. 🔯گلشنی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علیرغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید: من هر چه می گویم ناشی از تجربه است. 💠,وی ادامه داد: هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قایل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد. 💠استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در ادامه مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری به وجود آمدند که حتی به اتم هم اعتقاد نداشتند در حالی که اتم چیزی بود که در جامعه آن روز اثبات شده بود؛ مسأله دیگر این بود که علوم تجربی خیلی موفق بودند، الکتریسیته کشف شد و تخصص گرایی راه افتاد و فلسفه را تحت الشعاع قرار داد و فلسفه از محیط های علم رخت بر بست و اگر اسم کلمات فلسفی برده می‌ شد یک نوع بی احترامی بود. ✳️وی عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می‌ کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می‌ کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می‌ زنیم. گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می‌ شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می‌ کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|