eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️عرضه کتاب تربیت اخلاقی با نگاه قرآنی در نمایشگاه قرآن دفتر تبلیغات اسلامی 🔵به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزی مهر، از تالیف کتاب تربیت اخلاقی با نگاه قرآنی با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خبر داد و اظهار کرد: این کتاب با هدف ساماندهی تربیت اخلاقی از نگاه قرآنی به تالیف رسیده است. 📝وی با بیان اینکه کتاب تربیت اخلاقی با نگاه قرآنی در پنج فصل تدوین شده است، تصریح کرد: در فصل نخست این کتاب مباحث کلیات و مفهوم شناسی و برخی مباحث و پیش نیازهایی که با مبحث اصلی ارتباط داشت، مطرح شده است. ☮️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: فصل دوم این کتاب به مبانی تربیت اخلاقی از منظر قرآن مورد بحث قرار گرفت که پنج مبنا به عنوان مبانی اخلاقی مورد بحث قرار گرفته است که شامل وجود تلاش های گوناگون در انسان، استعداد خلافت الهی، معرفت و ایمان به خدا، تاثیر و نیت بر تعهد اخلاق و نقش شریعت الهی در تحقق اخلاق الهی، می شود. وی افزود: در فصل سوم اهداف تربیت اخلاقی قرآن مورد بحث قرار گرفته و به اهداف واسطی تربیت اخلاقی از منظر قرآن به صورت خاص توجه شده است که شامل روش حس فضیلیت جویی، پرورش تفکر و تعبد اخلاقی، تسلط بر نفس عماره و رسیدن به نفس مطمئه می شود. ⭕️حجت الاسلام والمسلمین فیروزی مهر با اشاره موضوع فصل چهارم این کتاب گفت: اصول تربیت اخلاقی موضوع فصل چهارم این کتاب است که اصل نخست آن به تقویت گرایش رحمانی نفس می پردازد و به گرایشات ربانی و رحمانی نفس توجه دارد؛ اصل دوم نیز تعادل جنبه مادی و معنوی را مورد توجه دارد و اصل سوم تقرب الهی برای اخلاق الهی را توضیح داده است؛ اصل چهارم کمال جویی انسان در مسیر صحیح و در نهایت ایمان است که باید بسط پیدا کند و درفصل پنجم روش های تربیت اخلاقی مورد بحث قرار گرفته است. ⬇️وی خاطر نشان کرد: این کتاب دوبار به چاپ رسیده که در مرحله دوم ۵۰۰ نسخه از آن منتشر شده است. 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه سی و یکم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 http://yon.ir/HFuv1
💠حجت الاسلام و المسلمین مطهری تبیین کرد: 🔯جریان مباهله را باید بعنوان غدیر دوم معرفی کنیم ✳️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، گفت: برخی مفسران اهل سنت، نام امام علی(ع) را از اهل بیت(ع) حذف کرده اند در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته اند. ✍️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، امروز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸، در نشست علمی اهل بیت(ع) در آثار مفسران آندلس که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اولین حکومتی که در اندلس شکل گرفت حکومت امویان بود لذا تمایلی به ارائه اسلام با نگاه اهل بیت(ع) به مردم وجود نداشت؛ بنابراین طبیعی بود که مخالف جریان شیعی باشند. ☮️وی افزود: شکل گیری حکومت فاطمیون هم سبب شد تا دشمنی اموی ها با شیعه بیشتر شود و از طرفی مذهب مالکی، مذهب مسلط بر این مناطق بود؛ مذهبی که سایر مذاهب اهل سنت را تحمل نمی کردند و اگر به فردی شیعی دست می یافتند او را می کشتند. رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عموم آثاری که در اندلس تولید می شد ضدیت با اهل بیت(ع) بود که به خصوص در تفسیر هم این مسئله مشاهده می شود؛ البته در برخی موارد از جمله ادبیات و شعر، به خصوص در دوره های بعد، گرایش به تشیع در میان علما دیده می شود. 🔵وی گفت: مفسران منطقه اندلس عمدتا شاگرد مفسران مدینه، مکه و ... بودند ولی این به معنای آن نیست که لزوما آثارشان همانند آن ها باشد؛ و گرایش مذهبی مالکی به وضوح در آثارشان دیده می شود؛ همچنین نوع بیان آن ها نسبت به امام علی(ع) کاملا متفاوت از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) است؛ یعنی در حالی که مثلا در جریان مباهله، امام علی(ع) را نفی و یا حذف می کنند، و از مابقی اهل بیت(ع) نام برده اند. ♈️حجت الاسلام والمسلمین مطهری با تاکید بر اینکه باید جریان مباهله را مورد تاکید بیشتر و حتی به عنوان غدیر دوم معر فی کنیم، اظهار کرد: مفسران اندلس در ذیل این آیه مطالبی دارند؛ از جمله ابن عربی که از فقها و بزرگان اهل سنت است، در تفسیر این آیه آورده که بعد از نزول این آیه، پیامبر(ص)، دخترش فاطمه(س) و فرزندانش را فراخواند و اشاره ای به نام امام علی(ع) ندارد؛ در حالی که فرزند پیامبر بودن حسنین(ع) را پذیرفته است. ♦️وی افزود: همچنین ابن عطیه اقوال مختلفی را در تفسیر این آیه ذکر کرده ولی به گونه ای بیان کرده که به خواننده القاء می شود که امام علی(ع) در این جریان نبوده است؛ در قول مختار وی هم نام حضرت امیر(ع) نیامده است و در برخی اقوال دیگر که نام امام هست گفته است که روایات متعدد هستند ولی بیشتر روایات شبیه قول مختار وی هستند که امام علی(ع) در آن ذکر نشده است. 🌐رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین در آیه ولایت "انما ولیکم الله والذین آمنوا" این تعصب دیده می شود؛ این آیه شرح معروفی دارد و آن اینکه امام علی(ع) انگشتری خود را در هنگام نماز به فقیر دادند ولی عمده تلاش این مفسران آن است که انحصار نزول آیه به امام علی(ع) را بشکنند و حتی استناد به روایتی از امام باقر(ع) هم می کنند ولی به اینکه ایشان در چه شرائطی بحث را مطرح کرده اند توجهی ندارند؛ قرطبی نیز در ذیل این آیه با استناد به روایت امام باقر(ع) که از ایشان سؤال شد که مراد از "الذین آمنوا"، امام علی(ع) است؟ ایشان فرمود امام از مومنان است، انحصار آیه برای امام علی(ع) را زیر سؤال برده است. 💠مطهری با بیان این که آیه تطهیر نیز معرکه آراء مفسران اهل سنت برای مقابله با اهل بیت(ع) است، گفت: اگرچه این آیه اختصاص به ۵ تن آل عبا دارد؛ ولی در ذیل این آیه برخی مفسران اهل سنت طوری مطالب نوشته اند که کاملا مشخص است هدفشان اضافه کردن افرادی غیر از اهل بیت(ع) به عنوان مصداق آیه هستند یا تلاش کرده اند که انحصار آیه به ۵ تن را بشکنند؛ قرطبی که تعصب سنی دارد در تبیین اهل البیت(ع) آورده که منظور از بیت، مکان سکونت پیامبر(ص) است لذا اهل بیت شامل همسران پیامبر(ص) هم می شود. 💠ادامه گزارش نشست را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/iGY7b 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه سی و یکم ردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 http://yon.ir/HFuv1
💠حجه الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم تبیین کرد: ✅هماهنگی کارها با قرآن به معنی مرجعیت علمی قرآن نیست 💠رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، گفت: ما اگر قرآن را مرجع علمی بدانیم حق این است که قرآن را مبدا نظریات علمی بدانیم ولی اگر از قرآن امضاء بگیریم و هماهنگ باشیم، اگرچه کار خوبی است ولی مرجعیت قرآن محسوب نخواهد شد. 🔵به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در "نشست علمی بررسی تأثیر آیات قرآن بر اندیشه انسان متعالی ملاصدرا" که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار شد، با طرح این سؤال که ملاصدرا نگاهش به قرآن امضایی، استنطاقی و یا استخراجی است؟ گفت: آیا در یک بحث علمی مفاد به دست آمده، اگر هماهنگ با قرآن باشد کفایت دارد یا خیر؟ این مسئله باید از نگاه ملاصدرا تبیین می شد. ✳️یوسفی مقدم با بیان اینکه ما اگر قرآن را مرجع علمی بدانیم حق این است که قرآن را مبدا نظریات علمی بدانیم ولی اگر از قرآن امضاء بگیریم و هماهنگ باشیم کار خوبی است ولی مرجعیت قرآن محسوب نخواهد شد افزود: بنده معتقدم که خیلی از فقها، متکلمین و فلاسفه نظریه ای را از قبل برگزیده و با این نظریه برگزیده سراغ قرآن رفته اند و این اشکال روشمندانه را دارند. مثلا در آیه شریفه هل اتی، شیخ الرئیس از خلقت روح تعبیر به آشیانه کرده است یعنی روح از بیرون در آشیانه بدن نشست ولی حکمت متعالیه معتقد است که روح از جشم به وجود آمد ولی سوار بر روح شد. 🔵رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: در آیه شریفه «...ثم انشاناه خلقا آخر...» می بینیم که سخن از خلق جدیدی دارد؛ علامه طباطبایی فرموده ایجاد شیء و تربیت او در انشانا وجود دارد که این انشاء جدید با دیدگاه ملاصدرا سازگار نیست و با ددیگاه شیخ الرئیس سازگارتر است مگر اینکه میان خلقت اولی و بعدی او تفاوت قائل شویم یعنی بگوئیم خداوند جسم آفرید و روح در او قرار داد و وقتی آفریده شد جریان روحانیت البقاء در او تحقق یافت. ♦️وی با تاکید بر اینکه تطبیق نظریات بر قرآن کریم باید همراه با ملاحظاتی باشد تصریح کرد: چطور ما در انتساب نظریات طبی و نجوم و ... با احتیاط عمل می کنیم باید در این نوع نظریات هم این احتیاط را داشته باشیم. وسفی مقدم با طرح این سؤال که تحول ارتقائی انسان از آن وجود یا ماهیت انسان است بیان کرد: ارائه دهنده این بحث روشن نکردند که تحول ارتقائی مبتنی بر اصالت وجود و یا اصالت ماهیت بوده است؛ همچنین ایشان مدعی است که انسان بسیط الحقیقت و محدودنشدنی است که بنده با آن مخالفم؛ وقتی شما از واجب الوجود تنزل کنید تمامی مراتب وجود دارای ماهیت هستند و آنچه بسیط الحقیقت و مجرد من جمیع جهات و بی نهایت است تنها و تنها خداست و هر موجود دیگری محدود است و معتقدم که عبارات ملاصدرا هم چنین تصریحی ندارد. 💠یوسفی مقدم با بیان اینکه ما هم از ارادتمندان به ملاصدرا هستیم ولی معتقدیم هر فردی اندیشه ای دارد، با این فرض که اگر سراغ قرآن برود از اندیشه ملاصدار فاصله می گیرد، اظهار کرد: ادعای اینکه ما قرآن را فارغ از اندیشه خود تفسیر کنیم کار دشواری است و تصور می کنم علامه طباطبایی موفقترین فرد در این زمینه است و قرآن را با قرآن تفسیر کرده است؛ تعبیرات ملاصدرا نباید رهزن ذهن ما شود؛ برای مثال تعبیر هیولانی بودن انسان با قرآن سازگار نیست. ♈️وی با بیان اینکه اندیشه هیولانی بودن انسان متاثر از اندیشه های غربی است زیرا قرآن از ابتدا انسان را موجودی هیولانی و صرف استعداد نمی داند ادامه داد: مفهوم حقیقی خداشناسی قرآنی حفظ هویت وجودی انسان و ارتقاء آن و فعلیت های ارتقاءبخش است؛ قرآن معتقد است که خداپرستی در وجود انسان بالفعل است و او موجود هیولانی مطلق نیست. قرآن انسان را موجودی خداشناس می داند و حجاب ها مانع راه او هستند. قرآن فرموده «هدیناه السبیل» یعنی ما انسان را هدایت کردیم. 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه سی و یکم ردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398 http://yon.ir/HFuv1
ویژه نامه گزارش برگزاری کارگاه های حکمت متعالیه،حکمت سیاسی متعالیه و عرفان.pdf
1.09M
ویژه نامه گزارش برگزاری کارگاه های حکمت متعالیه،حکمت سیاسی متعالیه و عرفان.pdf
هم اکنون جلسه اصحاب قلم جلسه۵۳
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت‌الاسلام اسلامی با توضیح اینکه هر کس با هر هدفی که در سر دارد به دنبال محدود کردن و هدایت آن به یک سمت است گفت: کسی که به محدود نبودن رسانه قائل نیست دچار تعارض است.
🔸بازدید استاندار قم از نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم استاندار قم با حضور در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بمدت یک ساعت از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد 👈 جزئیات این خبر👇👇👇