eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت حضرت آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◀️پیام تسلیت دکتر فوزی العلوی رئیس مرکز مسارات تونس خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی▶️
مراسم بزرگداشت مرحوم عالم وارسته ابوالشهید حاج شیخ محمد لک زایی|چهارشنبه نوزدهم تیر ماه|قم: خیابان صفائیه-مسجد رفعت|ساعت 18:30 تا 20
مراسم بزرگداشت مرحوم عالم وارسته ابوالشهید حاج شیخ محمد لک زایی|چهارشنبه نوزدهم تیر ماه|قم: خیابان صفائیه-مسجد رفعت|ساعت 18:30 تا 20
💠کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه برگزار می‌شود ▶️به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه ۲۰ تیرماه در این پژوهشگاه برگزار می شود. ♈️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود. ❎این جلسه با سخنرانی نجمه کیخا ارائه دهنده و مهدی فدایی مهربان به عنوان ناقد و محسن جبار نژاد به عنوان دبیر علمی برگزار می شود. 🌐کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان مناسبت اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پنج شنبه ۲۰ تیرماه ساعت از ۱۱:۰۰ در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برپا می شود.
💠نجمه کیخا: حکمت متعالیه ماهیت دوگانه‌ای برای اخلاق و سیاست قائل نیست ❇️نجمه کیخا گفت: مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم با تلقی ارسطویی در این نکته مشترک است که ماهیت دوگانه‌ای برای اخلاق و سیاست قائل نیست. ⏺ نجمه کیخا استادیار دانشگاه شهید بهشتی در مورد کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه که ۲۰ تیرماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود، گفت: در باب نوع مناسبات میان اخلاق و سیاست، از دوگانگی مطلق تا یگانگی مطلق، ابراز نظر شده است. ♈️وی افزود: دوگانگی اخلاق و سیاست، محصول جهان مدرن است، حال آنکه وحدت این دو، بیشتر در فلسفه سیاسی کلاسیک (اعم از فلاسفه یونان و حکمای مسلمان)، تعقیب می شده است. این نزدیکی و وحدت آن قدر جدی است که تایلور نظریه سیاسی ارسطو را نه متمایز از نظریه اخلاق او می‌پندارد، و نه حتی آن را حاصل کاربرد نظریه اخلاقی در قلمرو سیاسی می‌داند، بلکه از همه اینها بالاتر، آن را حوزه‌ای علمی منضمّ به نظریه اخلاق می‌داند و این نکته مهمی است. 🅾این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهارکرد: البته درک این نکته، چندان اعجاب آور هم نیست، به شرط آنکه به این مساله توجه شود که نقطه کانونی نظریه اخلاقی ارسطو، سعادت است و سعادت نیز جز در بسترِ حیاتِ سیاسی و زیست مدنی، امکان تحقق ندارد. با درک همین دقیقه فکری است که سیاست، اخلاق فردی و اخلاق، سیاست جمعی دانسته می‌شود. 🛅وی در مورد ایده مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه هم گفت: مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم با تلقی ارسطویی در این نکته مشترک است که ماهیت دوگانه‌ای برای اخلاق و سیاست قائل نیست (و حتی بر یکی شدن آن دو با استعانت از ایده خیال صدرایی تأکید می‌کند). ✍کیخا تصریح کرد: با آغاز دوران تجدد، اخلاق دیرین رو به زوال رفت و وحدت اخلاق و سیاست به نوعی نسبتِ دوگانگی (اگر نگوئیم بیگانگی)، تغییر ماهیت داد. نتیجه عملی این تلقی و تأثیر آن بر سیاست و دانش سیاسی این بود که سیاست را از ذات آن (که نوعی پیشه است)، تهی کرد و به نوعی بی پیشگی و ناپیشگی کشاند. 📖این محقق و نویسنده کشورمان بیان کرد: سیاستمداران هم در این میان، وارد دعواهای قدرت و زد و بندهای سیاسی شدند. شأن علم سیاست هم در این میان، به جای تلاش برای دست یابی به غایات تجویزی سیاست، صرفاً به توصیف گری این وضعیت بغرنج و غیراخلاقی تنزل داده شد، البته ناتوانی ایده‌ی دوگانگی اخلاق و سیاست (به مثابه ایده محوری جهان تجدد)، به دلیل بحران‌های ذاتی جهان تجدد (از جمله اینکه طبق تلقی مک اینتایر، تجدد اساساً محمل اخلاقی ندارد)، بیش از هر زمان آشکار شده است و همین مسئله، ضرورت معرفی الگوهای جدید در باب مناسبات اخلاق و سیاست را به ما گوشزد می‌کند. 📖این استاد دانشگاه تأکید کرد: ایده مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم در بعد انتقادی و سلبی خود، می‌تواند چالشی نظری برای ایده اخلاقیِ جهان مدرن (که مبتنی بر نوعی فردانگاری و فایده گرایی است)، باشد، اما اینکه این ایده چقدر توانسته ایجاباً به طرحی خلاقانه، انضمامی و با وضوح بالا، دست یازیده باشد، در ارائه این ایده و ارزیابی نقادانه آن (که نشست پیش رو، عهده دار این مهم است)، مشخص می‌شود. ⏸کیخا تصریح کرد: خروجی کار، حداقل از جهتی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند و آن اینکه با توجه به اینکه حکمت متعالیه، اگر نه مثابه یک نظریه انقلاب، بلکه از آن رو که ادعا می‌شود بار بنیان‌های نظری و فلسفی انقلاب اسلامی را بر دوش می‌کشد، باید بتواند طرحی را از منظر فلسفه سیاسی و یا فلسفه اخلاق، در جهت فائق آمدن بر چالشهای پیش روی انقلاب اسلامی (و نظام سیاسی برامده از آن) در حوزه اخلاق و سیاست، درافکند و یا حداقل تمهیداتی نظری برای تحقق آن طرح فراهم آورد؛ چنانکه در این میان نباید از ظرفیت بالای حکمت متعالیه به ویژه نگاه وجودی آن در این راستا غفلت کرد.
✳️در دیدار با مدیران همایش ملی مقاومت اسلامی ♈️آیت‌الله العظمی علوی گرگانی: روحانیت نسبت به ضد ارزش‌ها ساکت نماند ⬇️آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید گفت: روحانیت نباید نسبت به مسائل ضد ارزشی و فساد ساکت بنشیند، باید به میدان بیاید و به مسئولان تذکر دهد 🌐به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا روز چهارشنبه ، وی در دیدار با مدیران همایش ملی مقاومت اسلامی پژوهشکده قرآن و معارف اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: امروز افرادی در جامعه به‌راحتی ارزش‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و اصلاً ارزشی برای مسائل دینی قائل نیستند. این‌ها مشکلات جامعه است. ⬅️وی ادامه داد: چه شده است جامعه گرفتار این وضع نامناسب فرهنگی و ارزشی شده، این‌ها نگرانی‌های جامعه است. ⭕️آیت‌الله علوی گرگانی اظهار داشت: امروز بعضی با مقدسات دینی بازی می‌کنند. اشکال کار در کجا است؟ مهم‌ترین اشکال عدم حرکت به‌موقع حوزه و روحانیت است. 🔰وی در ادامه گفت: قرآن کریم بر مساله مقاومت تأکید کرده است ولی آنچه آسیب در این بحث است، عمل به مباحث مقاومت است. ✳️این مرجع تقلید اضافه کرد: درباره مقاومت حرف‌های زیادی زده‌شده است، اما در عمل چه کرده‌ایم.
✳️در دیدار با مدیران همایش ملی مقاومت اسلامی ♈️آیت‌الله العظمی علوی گرگانی: روحانیت نسبت به ضد ارزش‌ها ساکت نماند https://eitaa.com/isca24/4674
⬅️همزمان با ولادت پر برکت امام رضا علیه السلام رو نمایی از جدید ترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام 🔰سخنرانان: حجه الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی ⬅️حجه الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⏹زمان:یکشنبه 1398/04/23 ساعت 11 الی 13 💠مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه چهارم تالار شیخ طوسی
💠مراسم هفتمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «محمد لک زایی اعتمادی» عصر روز چهارشنبه 19 تیر 1398 از سوی "دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم" و "مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان" در مسجد رفعت شهر قـم برگزار شد. ❇️ در این مراسم که علمای اعلام، فضلای حوزه، خانواده های معظم شهداء و اقشار مختلف مردم در آن حضور داشتند، حاج «حسن باقری» مداح اهل بیت(ع) مرثیه سرایی کرد و آیت الله «سلیمانی» نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخن پرداخت. 🔽حضرات آیات، حجج اسلام و آقایان «نواب» دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «ملکا» رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم، «شهرستانی» رییس دفتر آیت الله سیستانی در قم، «اعرافی» مدیر حوزه های علمیه، «ربانی» رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، «واعظی» رییس دفتر تبلیغات اسلامی، «جعفری گیلانی» عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، «محمد مطهری» فرزند آیت الله شهید مرتضی مطهری، «مرتضی جوادی» فرزند آیت الله جوادی آملی، «صباحی کاشانی» رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)، «حسینی عارف»، «جعفری»، «خرسندی» و «خوش آمدی» از مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) به همراه جمعی از کارکنان این مجمع، «محسن الویری» از دانشگاه باقرالعلوم(ع) به همراه جمعی از استادان و کارکنان این دانشگاه، «فخرآذر» از دانشگاه ادیان و مذاهب و «حمیدرضا مطهری» رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه، از جمله حاضران در این مجلس معنوی بودند. ❇️گزارش تصویری در پست های آینده تقدیم خواهد شد‌
کتاب سیره معیشتی معصومان را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1724
▶️درگفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛ 💠جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) رونمایی می شوند. ♈️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام گفت: همزمان با ولادت باسعادت امام رضا(ع) مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار می‌شود. 🌐حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم‌السلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای تبیین معارف ناب اسلامی و پالایش فرهنگ دینی از پیرایه‌های جمود و التقاط و همچنین تبیین نظام‌مند اسلام و ارائه الگوهای كارآمد فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای جهان معاصر از طریق توسعه، تعمیق و توانمندسازی علوم اسلامی، جدیدترین آثار این پژوهشکده رونمایی می‌شوند، تصریح کرد: 🔵همزمان با ولادت باسعادت امام رضا (ع) هشت اثر جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام، یکشنبه (23 تیرماه) با حضور حجج الاسلام والمسلمین احمد واعظی و نجف لک‌زایی رونمایی می‌شوند.   ▶️مطهری به عناوین این آثار اشاره کرد و افزود: سیره سیاسی معصومان، سیره اقتصادی معصومان، سیره فرهنگی و اجتماعی معصومان، و سیره عبادی معصومان از آثار حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ذاکری خمی، سیره معصومان در فقرزدایی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین علی‌اکبری، سیره معیشتی معصومین از حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی و شلمغانی از استقامت تا انحراف از حجت‌الاسلام محمدتقی ذاکری آثاری هستند که در این مراسم رونمایی می‌شوند.   ▶️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم‌السلام ادامه داد: بیش از 10 اثر دیگر از این پژوهشکده، به زودی منتشر می‌شود که ان‌شاء‌الله در نیمه دوم سال جاری (1398) رونمایی می‌شوند. 💠وی در پایان تصریح کرد: مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم‌السلام، روز یکشنبه (23 تیرماه) ساعت 11 الی 13، در تالار شیخ طوسی واقع در چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، طبقه چهارم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.
▶️در نشست علمی بررسی شد؛ 💠مناسبت اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه ✅ دکتر نجمه کیخا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حکمت متعالیه ماهیت دوگانه‌ای برای اخلاق و سیاست قائل نیست. به گزارش خبرنگار وسائل، کرسی ترویجی عرضه مناسبت اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه و نقد ایده علمی، با عنوان «مناسبت اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه»، با ارائه دکتر نجمه کیخا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پنج شنبه 20 تیر 98 در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد. ⚫️مشروح مباحث مطرح شده توسط ایشان تقدیم خوانندگان می شود: 🔵طرح محور بحث ما دست یافتن به یک مبنای نظری برای مناسبات اخلاق و سیاست است. بحث اخلاق و سیاست یکی از بحث‌های جدید و کاربردی اخلاق است. ما در این زمینه فقدان مبنای نظری داریم. در بحث اخلاق هنجاری مشکل عمده ما عدم وجود مبنای نظری است. یک سوال این بحث این است که آیا اولویت با وظیفه‌گرایی است یا با فضیلت‌گرایی؟ یک تششت نظری در این زمینه وجود دارد. مبنای نظری را ما از فلسفه متعالیه می‌گیریم. یکی از ویژگی‌های فلسفه متعالیه این است که برهان و عرفان را در خدمت قرآن گرفته است و تلفیقی بین علوم عقلی و علوم وحیانی ایجاد کرده است. جایگاه عالم خیال برای تبیین ارتباط میان اخلاق و سیاست استفاده می‌کنیم. ☸️عالم مثال عالم میانی است این عالم در انسان هم وجود دارد یعنی انسان قوه خیال دارد و نقش واسطه بین حس و عقل را ایفا می‌کند ولی از دو عالم دیگر متفاوت است و معقولات را تبدیل به محسوسات می‌کند. در حکمت متعالیه ابتدا بعد حسی و بعد از آن بعد خیالی و بعد از آن بعد عقلی انسان مطرح می‌شود این سلسله‌وار است یعنی اگر مرحله حس نباشد نوبت به بقیه مراحل نمی‌رسد. خیال گنجینه محفوظات انسان است و چیزهای ترکیبی و جدیدی را ایجاد می‌کند و حتی موجوداتی را تصور می‌کند که تا حالا ندیده است و این عرصه می‌تواند وسیع‌تر هم باشد آزادی انسان به خاطر وجود همین بعد است یک هنرمند می‌تواند معقولات خود را به شکل محسوسات برای ما ترسیم کند. ما در یک عالم میان عالم حس صرف و عالم عقل صرف قرار داریم. ✳️ما درجات مختلف اخلاق و سیاست داریم و عالم خیال ظرف اخلاق و سیاست است. دوگانگی بین اخلاق و سیاست، دین و سیاست و نیز سیاست و عرفان وجود ندارد. هانری کربن به این مساله به خوبی پرداخته است. او می‌گوید ما در اسلام علم میانه داریم و به دام سکولاریزم نمی‌افتیم. ولی آنها چون عالم میانه را ندارند و دسترسی به عالم بالا که ندارند به همین دلیل در عالم ماده صرف باقی می مانند. عالم مثال می‌تواند تحت شرایطی به عالم محسوسات نزدیک شود و زمینی شود وقتی زمینی شد از حکمت خبری نیست چرا که حکمت وقتی است که اوج گرفته باشد. عالم سیاست وقتی به عالم حس نزدیک می‌شود متفرق می‌شود ولی وقتی از علوم حسی فاصله می‌گیرد وحدت پیدا می‌کند. ✅مک اینتایر می‌گوید ما مرجع واحد در حوزه اخلاق نداریم به همین دلیل در بحث تزاحمات اخلاقی با مشکل مواجه می‌شویم و تعیین اینکه حق با چه کسی است مشکل می‌شود. در بحث حقوق بشر امروزه این مشکل وجود دارد هر حاکمی بحث ملت خود را مطرح می‌کند لذا تفرق به وجود می‌آید. ما باید به اخلاق فضیلت محور ارسطویی برگردیم. بین عمل طبیعی و قدسی فاصله وجود دارد و این فاصله به خاطر نیت‌ها است. از خواص عالم خیال این است امکان حرکت انسان را تا مقام‌های بسیار بالا فراهم می‌کند و انسان می‌تواند به مقام ولایت برسد. هم سیاست و هم شریعت باید ارتقاء بدهیم. راه‌های قدرت گرفتن شریعت با عالم خیال پیوند خورده است. ▶️مطابق با فهم افراد جامعه از شریعت، شریعت ظاهر می شود. عالم خیال امکان حضور انسان را در جهان فراهم می‌کند. ما باید فراتر از وجود خودمان باشیم و این با عالم خیال تحقق پیدا می‌کند هر قدر قدرت شناخت ما بیشتر شود جایگاه ما بیشتر ارتقاء پیدا می‌کند. جامعه هم مثل افراد هر قدر هویت خود را بیشتر بشناسد بیشتر ارتقاء پیدا می کند. امام خمینی(ره) می فرماید: وقتی ملتی به تمدن می رسد که معرفت پیدا کند. مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، دست کم با تلقی ارسطویی در این نکته مشترک است که ماهیت دوگانه‌ای برای اخلاق و سیاست قائل نیست. ☸️دوگانگی اخلاق و سیاست، محصول جهان مدرن است، حال آنکه وحدت این دو، بیشتر در فلسفه سیاسی کلاسیک (اعم از فلاسفه یونان و حکمای مسلمان)، تعقیب می شده است. این نزدیکی و وحدت آن قدر جدی است که تایلور نظریه سیاسی ارسطو را نه متمایز از نظریه اخلاق او می‌پندارد، و نه حتی آن را حاصل کاربرد نظریه اخلاقی در قلمرو سیاسی می‌داند، بلکه از همه اینها بالاتر، آن را حوزه‌ای علمی منضمّ به نظریه اخلاق می‌داند و این نکته مهمی است. ▶️ادامه گزارش را از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/tKZBZ