پیام تقدیر و تشکر بیت ابوالشهید مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد لک زایی پدر سردار شهید حبیب لک زایی
هدایت شده از کتابشناخت
🔰در آمدی بر سیره معصومان در کتابهای چهار گانه شیعه
علی اکبر ذاکری؛ چ۱، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار 1398، 372 صفحه رقعی
🔼برای دستیابی به سیره صحیح و سبک زندگی پیامبر (ص) ، ائمه: و حضرت فاطمه (س) بهترین منبع، کتب معتبر است. تا آنچه نقل و ارائه می شود برای همه مورد پذیرش قرار گیرد.
برترین و گرانسنگترین و مستندترین آثار معتبر نزد پیروان اهل بیت(ع)؛ کتابهای چهارگانه شیعه است. ا
ولین و مهم ترین آن کتاب شریف الکافی است که مشتمل بر مسائل مختلف است.
🔵دو جلد آن در باره مسائل اصول دین، پنج جلد در مسائل فروع دین و یک جلد با عنوان روضه، شامل برخی مسائل تاریخی و خطبها و نامههای معصومان است.
این کتاب را ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی (329ق) در عصر غیبت صغری در بغداد نگاشته است.
دومین کتاب من لا یحضره الفقیه است، کتابی در مسائل فروع دین و مسائل فقهی که محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق(3381ق) آن را نوشته و مشتمل بر حکم و نواهی پیامبر(ص) نیز هست و تلاش کرده از اخبار صحیح آن را گردآوری و در دسترس عموم قرار دهد.
سومین اثر تهذیب الأحکام و چهارمین آن الاستبصار فیما اختلف فیه الاخبار است که هر دو توسط محمد بن حسن معروف به شیخ طوسی(460ق) نگاشته شده است. هر دو در مسائل فقهی است.
⬅️هدف اصلی نویسنده در عین شرح کتاب استادش مقنعۀ شیخ مفید، بر طرف کردن تعارضات اخبار است. الاستبصار آن بخش از کتاب تهذیب است که شیخ طوسی در حل تعارضات اخبار، اظهار نظر کرده و با اندک ویرایش به صورت کتابی مستقل عرضه کرده است. این چهار اثر که در 24 مجلد منتشر شده از مهمترین و ارزشمندترین آثار مکتوب شیعه است که از زمان تدوین تا کنون به عنوان منابع اولیه مسائل عقیدتی و فقهی مورد توجه بوده و از منابع اصلی فقه شیعه است. سیره پژوهشی مستقل در این آثار، برای اولین بار است که انجام میگیرد.
🖊این جلد مقدمهای است بر استخراج سیره از این کتابهای چهار گانه شیعه. ابتدا به بیان مفهوم سیره و سنت در لغت و اصطلاح و دلایل پیروی از سیره معصومان پرداخته است. سپس ساختار و ویژگیهای هر یک از این چهار کتاب، تبیین و نسخهها، شروح و مؤلفان آنها معرفی شدهاند. علت اعتماد به آنها و منابعشان که برگرفته از اصول چهارصدگانه شیعه است. همراه با سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه در بخش اول کتاب بیان شده است.
◀️بخش دوم در باره زندگانی معصومان(ع) در فصول متعددی ارائه و اخباری که در کتابهای چهارگانه شیعه در باره معصومان آمده نقل و به وضعیت سیاسی-اجتماعی زمان آنان نیز پرداخته شده است. از ویژگیهای دیگر این اثر آن که، برخی اخبار که با حقایق تاریخی مخالف بوده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#علی_اکبر_ذاکری
#آثار_علمی
💠به گزارش خبرگزاری ایسکا از قم، رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) پیش از ظهر امروز در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
❇️این مراسم با حضور آیتالله محمدهادی غروی استاد حوزه و دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب برگزار شد.
☸سیره عبادی معصومین(ع) در کتابهای چهارگانه شیعه، سیره اقتصادی معصومین(ع) در کتابهای چهارگانه شیعه، سیره فرهنگی و اجتماعی ائمه معصومین(ع) در کتابهای چهارگانه شیعه و سیره نظامی معصومان(ع) در کتابهای چهارگانه شیعه از آثار حجتالاسلام علیاکبر ذاکری خمی، درآمدی بر سیره معصومان(ع) در فقرزدایی از حجتالاسلام محمدحسین علیاکبری، سیره معیشتی معصومان(ع) از حجتالاسلام یدالله مقدسی و زندگی فرهنگی سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف از حجتالاسلام محمدتقی ذاکری آثاری بودند که در این مراسم رونمایی شدند.
💠مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) در این مراسم، با نقل روایتی از امام رضا(ع) اظهار داشت: مهمترین هدف پژوهشگاه تاریخ و سیره اهلبیت(ع) ترویج سیره و روش اهلبیت(ع) است.
✅حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری با بیان اینکه این پژوهشگاه در 4 گروه در حال فعالیت است، افزود: یکی از ثمرات کارهای پژوهشی عمدتاً سیره اهلبیت(ع) بوده است.
⏸وی با بیان ویژگی آثار رونمایی شده گفت: این آثار با تکیهبر کتب اربعه شیعه تدوینشدهاند، در میان اهل سنت آثار متعددی را با تکیهبر اهلبیت(ع) تدوین کردهاند که آثار بسیار ناچیزی است درحالیکه آثاری که امروز رونمایی میشود با تکیهبر کتب چهارگانه شیعه تدوینشده است.
🔽مطهری با بیان اینکه 15 اثر دیگر در پژوهشکده در دست تدوین و نشر داریم، ابراز کرد: امیدواریم آثار منتشرشده پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) در سال جاری به 30 اثر برسد.
❇️در ادامه جلسه، حجتالاسلام مقدسی مؤلف کتاب سیره معیشتی معصومان(ع) با اشاره به اینکه این اثر در یک مقدمه، 5 فصل و یک نتیجه بررسیشده است، اظهار داشت: در فصل دوم این کتاب، دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی آمده است.
✅وی با اشاره به اصول راهبردی که از سیره و زندگی ائمه(ع) میتوان استخراج کرد، گفت: تهیه و حفظ زیرساختهای تولید، پرهیز از رکود سرمایه، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، جلب رضایت مشتری، آیندهنگری، داشتن برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینههای غیرشخصی و تولید شغل برای دیگران ازجمله اصول اقتصادی و راهبردی این فصل از کتاب هستند.
☸حجتالاسلام محمدتقی ذاکری مؤلف کتاب زندگی فرهنگی سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف نیز در این مراسم، با بیان اینکه این فرد یک شخصیت علمی شیعه بوده است، گفت: صاحب اثر بودن، جریان شناسی علمی، گرایشات فکری و منازعات این شخصیت موردتوجه اهل فن بوده است.
💠در ادامه حجتالاسلام والمسلمین ذاکری صاحب 6 اثر در حوزه تاریخ و سیره اهلبیت(ع) با بیان دلایل پرداختن به این آثار گفت: اهل تسنن توجه جدیتری به آثار خوددارند درحالیکه تشیع توجه زیادی به این مهم ندارد.
💠وی با بیان اینکه بین سیره ائمه(ع) و حکم فقهی آنها ارتباط وجود دارد، تصریح کرد: آنچه ائمه(ع) انجام میدادند بر اساس حکم فقهی بوده است، این مسئله نشان میدهد آنچه ائمه(ع) عمل میکردند مهمتر از گفتارشان بوده است.
https://eitaa.com/isca24
💠سیره پژوهی ائمه(ع) باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی ارتقاء یابد.
❇️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:
سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است.
🔽به گزارش خبرگزاری ایسکااز قم، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) که در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در دهههای اخیر رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهلبیت(ع) به وجود آمده که از ساحت فردی به ساحتهای اجتماعی فراتر رفته است.
⏺رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از پیشگامان این عرصه سید محمدباقر حکیم است، افزود: شبیه همین ایده یعنی نقش ائمه(ع) در جماعت صالحان در اندیشههای آیتالله آصفی و شهید سیدمحدباقر صدر پیگیری میشد، در ایران هم مقام معظم رهبری بهصورت جدی به این مسئله پرداختهاند.
♈️وی با اشاره به اینکه در دورههای متأخر رویکردی که به این بحثها در سیره اهلبیت(ع) پرداخته تنزل یافته است، ادامه داد: سیره پژوهی را باید از سطح اجتماعی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقاء دهیم و انجام این مهم نیازمند گسترش دانش اجتماعی و تمدنی است.
▶️لکزایی ابراز کرد: جامعه شناسان 5 نهاد اساسی را مورد تأکید قرار دادهاند که باید موردتوجه قرار گیرد، این 5 نهاد شامل نهادهای خانواده، بهداشت، تعلیم و تربیت، اقتصاد و حکومت هستند.
▶️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر توجه به این 5 نهاد مهم گفت: باید سیره و زندگی ائمه(ع) را از این 5 منظر موردتحقیق و پژوهش قرار دهیم.
وی با تأکید بر ارتباط بین تاریخ با نیازهای روز مطرح کرد: یکی از معانی سیره متعارف با هَدی است که این مفهوم میتواند سیره را به سطح راهبردی و حتی فرا راهبردی ارتقاء دهد، امیدواریم ارتباطات میان عالمان مختلف بیشتر شده و بتوان به این سمت رفت.
📔لکزایی ثمره شناخت عقل و جنود جهل را هدایت عنوان کرد و گفت: وقتی میگوییم کسی هدایت شد به این معنا است که در راه قرار گرفته است، اگر این عقلانیت و جامعه مبتنی بر جنود عقل را در یکطرف و جامعه مبتنی بر جنود جهل را در طرف دیگر قرار دهیم آن زمان میتوانیم سیره اهلبیت(ع) را در ابعاد مختلف موردبررسی قرار دهیم.
🅾️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نتیجه تربیت انسان را رشد عقل دانست و خاطرنشان کرد: سیره به معنای هدایت و هدایت به معنای راهبرد عقلانیت بوده و از این راهبرد به تمدن توحیدی و الهی خواهیم رسید.
https://eitaa.com/isca24
▶️گزارش دوم سخنرانی حجت الاسلام و المسمین دکتر لک زایی👇👇
https://eitaa.com/isca24/4742
💠پرداختن به رفتار و سیره اهلبیت(ع) پاسخگوی بسیاری از ابهامات تاریخی است
❇️حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی در این مراسم اظهار داشت: این پژوهشگاه سال گذشته 76 عنوان تولید اثر داشت و امسال نوید 121 جلد کتاب را دادهاند که از این تعداد قریب به 30 جلد متعلق به پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) است.
⏺رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ثمره این آثار گفت: الگو گیریهای فردی و اینکه این آثار دربردارنده اقوال معصومین(ع) نبوده و بیشتر بر رفتار و سیره ائمه(ع) پرداخته ازجمله ثمرات این آثار بوده که بسیاری از ابهامات تاریخی را میتواند پاسخ دهد.
▶️وی قرن دوم هجری را پر از التهابات سیاسی و تنشهای فکری دانست و ابراز کرد: بسیاری از انشعابات تاریخی به این قرن برمیگردد و این اعتقادات بیشتر وجه سیاسی داشته است.
✍️واعظی ثمره اساسی و مهم این آثار را میزان استحصال از کتاب و سنت برای وجه اجتماعی زیست انسانی عنوان کرد و گفت: اینکه چگونه میتوانیم به قرآن در زیست اجتماعی خودمان مرجعیت ببخشیم و یا چگونه میتوانیم از سیره اهلبیت(ع) در مرجعیت بخشیدن به زیست اجتماعی بهره بگیریم بسیار مهم و حائز اهمیت است.
📔رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان تفاوت وجه اجتماعی با وجه فردی عنوان کرد: آنچه بهعنوان سیره اجتماعی معصومین (ع) آمده در بافت اجتماعی و سیاسی آن زمان است.
🅾️وی افزود: امروزه اگر بخواهیم با توجه به بافت اقتصادی و سیاسی جوامع، شاخصهای جامعه عادله را استخراج و رصد کنیم باید با توجه به شاخصها این مهم را موردبررسی قرار دهیم و یک فرد فقیه و یا سیره پژوه بهتنهایی نمیتواند این کار را انجام دهد و نیازمند یک کار جمعی است.
📖واعظی با تأکید بر اینکه برخی ثمرات بررسی عملی سیره ائمه(ع) نیازمند برداشتن قدمهای علمی بسیاری است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این راه گامهای علمی بهتری برداریم.
https://eitaa.com/isca24
❇️گزارش دوم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی
https://eitaa.com/isca24/4743
💠گزارش دوم از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
🔵رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
✳️باید به سیره تمدنی اهل بیت توجه کنیم
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست، گفت: حتما باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم.
▶️ حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:
در دهه های اخیر یک رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهل بیت(ع) مطرح شده که رویکرد مبارکی است و سعی می کند مباحث را از ساحت خرد و یا فردی به ساحت های اجتماعی، تمدنی و راهبردی ارتقا دهد؛ به طور خاص، از پیشگامان این عرصه می توان به شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم اشاره کرد.
✅وی گفت: توجه به نقش ائمه(ع) در ایجاد جماعت صالحان و جامعه صالح توسط آیت الله آصفی(ره) پیگیری شده بود و با ایشان جلساتی داشتیم که گزارش آن را در کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله آصفی» منتشر کردیم.
✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در ایران هم آیت الله مطهری شروع کرده بود که نرسید تا بتواند این مباحث را بسط دهد، اما شاید کسی که از همه جدی تر این بحث را پیگیری کرد و کارهای خوبی هم اخیراً منتشر شد، مقام معظم رهبری بودند که کتاب "انسان 250 ساله" و دو کتاب اخیر ایشان با عناوین "همرزمان حسین(ع)" و "دو امام مجاهد" از جمله آنها بود.
وی افزود: کاری که پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد شده، تعلق به همین جریان دارد و نقطه های آغازین است که سطح سیره پژوهی را از سطح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقا دهیم؛ در این صورت، می توانیم انتظار داشته باشیم که دانش تاریخ در خدمت توانمندسازی علوم اسلامی و علوم انسانی قرار بگیرد.
🔵حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: آنگاه که وارد سیره نویسی اجتماعی و ارتقای آن به راهبردی می شویم، باید به سیره خانوادگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و حکومتی و سیره فرهنگی و تربیتی معصومین(ع) توجه کنیم؛ اگر از این منظر نگاه کنیم، می بینیم که برخی حلقات مفقوده داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: در این آثار، منابع سیره پژوهی هم دچار یک تحولی شده است؛ یعنی اگر تا کنون برای سیره نویسی به کتب عمدتاً تاریخی مراجعه می شد، در این آثار سعی شده که به کتبی که تاریخی نیست، از طریق کتب حدیثی و اربعه وارد سیره نویسی شوند.
⬛️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شاید حلقه تکاملی این آثار، این باشد که در فضای رویکرد سیره نویسی راهبردی به همه این منابع و منابعی که مورد توجه قرار نگرفته، بپردازیم و به منابع تاریخی، حدیثی، قرآن و تفاسیر توجه شود.
وی افزود: یکی از معانی سیره، این است که مترادف با هدی است؛ این هدی، هدایت و هادی یکی از مفاهیمی است که می تواند سیره را به سطح راهبردی ارتقا دهد، البته سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست، بلکه سیره فردی و اجتماعی هم وجود دارد اما حتماً باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم.
☸️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: نگاه ما به زندگی معصوم(ع) باید بر روی پایه های محکم و استواری قرار بگیرد و هر جا که بحث فردسازی، جامعه سازی، تمدن سازی، مدیریت و رهبری مطرح می شود، سیره اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی و... ارائه شود.
وی با بیان این که باید به سیره امنیتی اهل بیت(ع) هم توجه شود، گفت: سیره نظامی مورد تحقیق قرار گرفته اما باید به سیره نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و حوزه های مورد نیاز نظام و سیره معصومین در عرصه الگوی اسلامی پیشرفت توجه شود و به این سمت پیش برویم.
💠
💠گزارش اول از آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)👇👇👇
https://eitaa.com/isca24/4738
💠گزارش دوم از سخنرانی دکتر واعظی در آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
▶️حجت الاسلام والمسلمین واعظی:
✅مرجعیت پیدا کردن سیره معصومین در جامعه نیازمند دانش ترکیبی است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برای این که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر و نیازمند دانش ترکیبی است.
❇️ حجت الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار پژوهشی این دفتر اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی از آذرماه 96 تا آذرماه 97 در عرصه پژوهشی 76 عنوان تولید اثر داشت و از آذرماه 97 تا آذرماه 98 تولید قریب به 121 کتاب را بر عهده دارد که 30 جلد آن مربوط به همین پژوهشکده است.
وی گفت: پژوهش در عرصه سیره معصومان(ع) فواید زیادی دارد، یکی از آنها سیره فردی است که افراد می توانند با مراجعه به این آثار به آنها دست یابند و ثمره مستقیم این کار است.
⬛️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ثمره دیگر این که، گرچه این اثر در بر دارنده اقوال معصومین(ع) نیست و ناظر به عمل و رفتار معصومان(ع) است، اما بسیاری از ابهامات تاریخی و سؤالاتی که راجع به زندگی اهل بیت(ع) است را می تواند پاسخ دهد.
وی افزود: ثمره اساسی و مهم این آثار که هم راجع به قرآن و هم راجع به سیره و کلام اهل بیت(ع) مطرح است، این بوده که ما چه استحصالی از کتاب داشته باشیم و سنت که کلام و فعل معصومین(ع) باشد، برای وجه اجتماعی زیست کنونی خود می توانیم داشته باشیم.
⭕️حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به لزوم مرجعیت بخشی به قرآن و سیره معصومان(ع) اظهار داشت: بهره گیری و اقتباس فردی نسبت به سیره اهل بیت(ع) و قرآن خیلی روشن و سهل الوصول است اما آنچه که دشوار است، این بوده که چگونه می توانیم به قرآن در زیست اجتماعی خود مرجعیت ببخشیم و چگونه می توانیم برای تنظیم مناسبات اجتماعی خودمان به سیره معصومین(ع) مرجعیت ببخشیم.
وی گفت: در این زمینه کارهای زیادی لازم است و حتی کار متخصص بحث سیره هم نیست؛ برای مرجعیت بخشیدن به قرآن و سیره و کلام اهل بیت(ع) در وجه اجتماعی خیلی کار نیاز دارد.
✳️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نویسندگان این آثار با مراجعه به تراث دینی مان مواد خام و اولیه را در اختیار قرار داده اند و میان این مسأله و اقتباس و استضائه فردی از نورانیت اهل بیت(ع) با استحصال از این منابع برای وجه اجتماعی تفاوت وجود دارد.
وی افزود: تفاوت وجه فردی با اجتماعی در این است که جامعه و مناسبات اجتماعی به سرعت متحول شده و آنچه که به عنوان مثلاً سیره اقتصادی و معیشتی معصومین(ع) بیان شده، در واقع سلوک عملی آنها در بافت اجتماعی و اقتصادی آن زمان و مواجهه های ائمه(ع) با سبک و سیاق مدیریتی آن زمان است، کما این که مواجهه اهل بیت(ع) با جریان های انحرافی و فکری منحرف با این زمان متفاوت است و خیلی از درون مایه های محتوایی آن زمان اکنون مطرح نیست اما اصطیاد نحوه مواجهه و درس آموزی ها برای مواجهه اکنون با جریان های انحرافی قابل اصطیاد است.
☸️حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که استخراج شاخص های جامعه عادله نیازمند شاخص ها و دانش های ترکیبی و وزن دهی به آنها است، اظهار داشت: برای این که در وجه اجتماعی که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر است و نیازمند دانش ترکیبی است، نه تک وجهی.
وی گفت: این آثار ثمرات فراوانی دارد، برخی از آنها سهل الوصول و مستقیم است و هر خواننده با دقتی می تواند با مراجعه به این آثار، ثمراتی را دریافت کند اما این آثار برخی کارکردهایی دارد که عیان، آشکار و سهل الوصول نیست و قدم های علمی فراوان دیگری باید برداشته شود و ترکیبی از دانش ها باید در اختیار قرار گیرد، تا این ظرفیت استحصال شود./
▶️گزارش اول سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی👇👇👇
https://eitaa.com/isca24/4740
آیین رونمایی از جدیدترین آثار منتشره پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۸
قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی#دفترتبلیغات #حوزه_علمیه_قم#واعظی #نجف_لک_زایی
🔼 سخنرانان آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع)-
🔼سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری
https://eitaa.com/isca_seda/148
🔼حجه الاسلام و المسلمین ید الله مقدسی نویسنده کتاب سیره معیشتی معصومان علیهم السلام
https://eitaa.com/isca_seda/149
◀️سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین محمد تقی ذاکری نویسنده کتاب شلمغانی از استقامت تا انحراف
https://eitaa.com/isca_seda/150
▶️حضرت آیت الله یوسفی غروی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/isca_seda/151
⏹حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری خمی نویسنده کتاب های سیره معصومان در حوزه های مختلف
https://eitaa.com/isca_seda/152
🔰حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca_seda/153
▶️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/isca_seda/154
🔸بررسی جایگاه کرامت انسان در استنباط
✳️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اسماعیل آقابابایی در گفت وگو با خبرنگار ما در رابطه با پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «جایگاه کرامت انسان در استنباط» اظهار داشت:
💠خداوند در قرآن می فرماید «ولقد کرمنا بنی آدم» یعنی تمام انسان ها دارای کرامت هستند؛ ولی در ادبیات فقهی به مواردی بر می خوریم که این کرامت را به مسلمانان اختصاص داده است و می گوید خون و جان و مال غیر مسلمانان با شرایطی حرمت دارد و گاهی هم می گوید که حرمتی ندارد.
🔵وی گفت: این نگاه دوگانه و نگاه درجه بندی شده به انسان ها این بحث را به وجود می آورد که آیا این نگاه در فقه با آن توصیه قرآنی سازگاری دارد یا خیر؟ در این جا دو گروه شده اند و برخی خواسته اند که این سازگاری را توجیه کنند و گفته اند که این انسانی که به اختیار خودش مسلمان نمی شود، خودش نمی خواهد که کرامت خود را حفظ کند و برخی هم گفتهاند که این کرامت را خدا در انسان قرار داده و اگر مسلمان هم نشود، از این کرامت برخوردار است.
▶️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این نگاهها که آیا این کرامت اکتسابی است که انسان ها باید به اختیار خود آن را به دست بیاورند و یا کرامت ذاتی است که خداوند در وجود همه انسان ها قرار داده است، بحث های کلامی دارد که در فقه هم بر اساس این بحث نتایجی داشته است.
🌐وی افزود: در این بحث، به سراغ برخی از گزینه ها رفتیم که مثلاً در فقه برخی از فتاوا وجود دارد که به خاطر نادیده گرفته شدن کرامت انسانی صادر شده اند، مثلاً در بحث برده داری و یا برخی از احکام جهاد، به همین دلیل ما از صاحبنظران در این زمینه دعوت می کنیم و در جلساتی نظریه خود را ارائه می دهند که چه مصادیقی را می توانند از فقه ارائه دهند که فقیه اگر به کرامت انسانی توجه کند، در فتوای خود تجدید نظر می کند و یا تجدید نظر کرده است.
آقابابایی با بیان این که این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی قرار دارد، افزود: این پروژه در یک جمع خاصی که در این زمینه صاحبنظر هستند، مطرح می شود و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و نتایج این گفت و گوهای جمعی به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد.
❎وی اظهار داشت: تا کنون دو جلسه برگزار شده است و جلسات بعدی با توجه به این که بحث سنگینی است و کمتر افرادی در این موضوع وارد شده اند و برخی هم که وارد شده اند، حاضر نیستند که در این جلسات شرکت کنند، ممکن است به طول بینجامد.
منبع خبر: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐https://eitaa.com/isca24
✳️استاد حوزه علمیه:
🔼تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است
محقق تاریخ اسلام ضمن پاسخ به شبهاتی در خصوص دهه کرامت، گفت: تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است.
💠 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ میلاد حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر که در زبان ما فارس ها به نام معصومه ملقب شده، به دست نیامده است و تعیین اول ماه ذی القعده یک نظر و قیاس کردنی به میلاد برادرشان امام رضا(ع) است.
⏹وی گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا میلاد امام رضا(ع) را از جمعی از اهل مدینه نقل می کند که در یازدهم ربیع الاول است و همان روایت را مرحوم شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل کرده اما برای اولین بار می بینیم که یازدهم ربیع الاول به یازدهم ذی القعده تبدیل شده است یعنی این مسأله زیر علامت استفهام می آید.
این محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ششم این ماه را به صورت تعظیمی به شاهچراغ اختصاص داده شده است و در این ماه نه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) است و نه میلاد حضرت فاطمه(س).
وی افزود: اسم هایی برای مادر حضرت رضا(ع) از جمله نجمه گفته شده است، البته اسم های دیگری هم برای مادر آن حضرت نقل شده و این نام در فارسی بیشتر شهرت پیدا کرده است؛ بعد از ولادت امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) نام ماه امام هشتم(ع) را طاهره قرار داد.
▶️آیت الله یوسفی غروی اظهار داشت: برخی به سراغ این رفته اند که چرا اسماء امّهات ائمه(ع) به خصوص مادر امام زمان(عج) متعدد شده است؟ اسم های متعدد نرجس، صیقل و... را منشأ اشکال گرفته اند، پاسخ این است که این امر، کاری بی ریشه و بی اساس نیست.
وی گفت: در تاریخ ولادت حضرت رضا(ع) از نظر سال مورد بحث بوده که اختلاف عمر حضرت طبق دو روایت نقل شده، 5 سال است که برخی روایات سال 148 قمری و در روایتی دیگر سال 153 گفته شده است.
🌐https://eitaa.com/isca24/4740
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#یوسفی_غروی