💠گزارش مهر از همایش بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی (قسمت اول)
💠نجف لکزایی تشریح کرد؛
🔵اربعین می تواند برای ما دستاوردهای فراتمدنی داشته باشد
♈️اربعین در چهار بخش می تواند به ما در عرصه تمدن سازی و امت سازی کمک کند: ارکان بنیان ساز، ارکان جهت ساز، ارکان ساختارساز و ارکان محیطی.
✳️به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی که بیستم مهرماه در نجف اشرف برگزار شد به ارائه سخن پرداخت و گفت: تمدن یک دستاورد و تجربه بشری است ولی اربعین یک دستاورد و تجربه الهی و دینی است. وقتی می خواهیم نسبت تمدن را به عنوان یک امر بشری و تجربه بشری به مثابه یک امر الهی بسنجیم، فرضیه و مدعای من این است که اربعین فراگیرتر و وسیع تر و بزرگتر از تمدن است.
▶️وی با تأکید بر اینکه اربعین می تواند برای ما دستاوردهای فراتمدنی داشته باشد، اضافه کرد: البته این موضوع باید در جای خود بحث شود. اما یکی از دستاوردهای اربعین برای جهان امروز می تواند در عرصه تمدن سازی باشد و البته تمدن را از سمت و سوی مادی و طبیعی و تجربی صرف و خالص به سمت و سوی الهی، توحیدی و متعالی ببرد. ما می توانیم از دو دسته تمدن یاد کنیم؛ تمدنهای دنیاگرا و تمدن های توحیدگرا، تمدن های غیردینی و تمدن های دینی و تمدن غیر اسلامی و تمدن اسلامی.
♈️این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمدن اسلامی می تواند تمدن حسینی، تمدن اربعینی یا تمدن مهدوی باشد، تصریح کرد: از این جهت اربعین در چهار بخش می تواند به ما در عرصه تمدن سازی و امت سازی کمک کند:۱- در عرصه ارکان بنیان ساز، هر تمدنی بنیان هایی دارد. دو دسته از این بنیانها خیلی مهم هستند. یکی بنیانهای معرفتی و دیگری بنیانهای انگیزشی.
💠وی در ادامه سخنانش گفت: اربعین می تواند هم محرکهای معرفتی تمدن را اصلاح و تأمین کند هم می تواند بنیانهای انگیزشی تمدن را اصلاح، تسهیل و تأمین کند. یعنی همان رسالت انبیای الهی که فرمود: ویُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ. این مربوط می شود به محرکهای معرفتی، یُزَکِّیهِمْ مربوط می شود به محرکهای انگیزشی.همین طورمی تواند بنیانهای انسان شناختی را برای ما روشن کند. همچنین می تواند بنیانهای جامعه شناختی را برای ما روشن کند و بنیانهای هستی شناختی و توحید را به عنوان مبدأ و معاد را به عنوان مقصد به ما نشان دهد. در برابر توحید، طاغوت قراردارد. در برابر سعادت، شقاوت قرار دارد و در مسیر، یا هدایت است یا ضلالت. تمدن اربعینی از توحید شروع می شود، با هدایت به پیش می رود و به سعادت قصوی ختم می شود.
❎وی با بیان اینکه دسته دوم ارکانهای هدف ساز است، اظهارکرد: اربعین می تواند در عرصه اهداف، آرمانها، چشم انداز و جامعه سازی و تمدن پردازی با نگاه آینده به ما کمک کند. اینکه ما آرمانهای خود را به عنوان آرمانهای توحیدی چیست. به عنوان مثال در فلسفه بعثت انبیاء آمده است: «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» اربعین از طریق ارتباط برقرار کردن میان انسان و عدالت در بخش آرمانهای تمدنی و اهداف تمدنی به ما کمک کند و همین طور دیگر ارزشهای اساسی حیات انسان.
💠استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دسته سوم ارکان ساختارساز است؛ اربعین در بخش ساختارسازی هم به تمدن سازی کمک می کند. به ما می گوید از چه ساختاری استفاده کنید و چه ساختاری را طرد کنید. ساختاری که اربعین به ما ارائه می دهد، یک ساختار چهار ضلعی یا چهار وجهی است. با رهبری الهی شروع می شود. اولین عنصر تمدن اسلامی رهبری الهی است. عنصر دوم مکتب است. عنصر سوم امت است. عنصر چهارم دولت است.
🌐وی با اشاره به اینکه این عناصر ذکر شده برگرفته از سیره نبوی است، تصریح کرد: پیامبر(ص) به عنوان رهبر الهی مبعوث می شود. به پیامبر وحی نازل می شود به عنوان مکتب و دین. پیامبر وحی را به مردم عرضه می کند امت شکل می گیرد و بعد پیامبر به کمک امت برای اجرای شریعت دولت را به وجود می آورد. پس عنصر رهبری الهی می شود، اولین عنصر. بعد مکتب هست. چون رهبر باید مکتب را تبیین کند. بعد امت و در نهایت دولت قرار دارد.
✅این پژوهشگر و نویسنده کشورمان با تأکید بر اینکه آن دسته از ساختارهایی که در جامعه اسلامی وجود دارند، بدون عنصر رهبری الهی شکست خوردند، گفت: آنچه در مصر اتفاق افتاد میخواست بدون توجه به رهبری الهی و فقط با عنصر دولت، امور را پیش ببرد که اجرایی نشد. تجربه های دیگری هم در این موضوع وجود دارد که الان وارد این مباحث نمی شویم.
گزارش مهر از همایش بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی (قسمت دوم)
♈️وی افزود: چهارمین از تأثیرات اربعین در ارکان تمدن سازی مربوط می شود به ارکان محیطی. ارکان جغرافیایی، من محیط را به معنای عام به کار می برم، یعنی آنچه که مربوط می شود به اقتضائات. اربعین وقتی که به جغرافیا می خورد، نژاد را حذف می کند. فرانژادی می بیند پدیده ها را. زبان را حذف می کند، فرازبانی می بیند. هر کسی با هر زبانی، هر کسی با هرنژادی.
🔵لکزایی با اشاره به اینکه ورود به تمدن الهی برای هیچ کس ممنوع نیست، تصریح کرد: هر کسی با هر رنگ پوستی و با هر جنسیتی فرقی ندارد. هندی، پاکستانی، ایرانی، افغانستانی، آمریکایی و ... وقتی وارد اینجا می شوند در این ظرف در کنار هم قرار می گیرند. بنابراین ناسیونالیسم اینجا نادیده گرفته می شود. ناسیونالیسم یک امر فرعی می شود، چون اربعین می تواند این مرزها را بشکند. ضمن اینکه با این مرزها درگیر نمی شود اما بر فراز این مرزها حرکت می کند می تواند نسبت به ارکان محیطی تمدن به ما خدمت کند. افرادی را اربعین دور هم جمع می کند که اگر یکی از این تعین ها را بپذیریم دور هم جمع شدنی نیستند. اگر ناسیونالیسم را بپذیریم دیگر دور هم نمی توانیم جمع شویم. اگر فمنیسم دیگر نمی توان دور هم جمع شد. اگر یک نژاد را برتر بدانیم، اگر یک زبان را برتر بدانیم. اگر هر نوع تعینی را برتر بدانیم دیگر نمی توانیم دور هم جمع شویم. اربعین می آید فقط بر گرد حق و باطل انسانها را تنظیم می کند. همه حق گرایان، همه عدالت خواهان، همه آزادی خواهان عالم، همه موحدان عالم ... در اربعین جمع می شوند.
🌐معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: «تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ»یی که قرآن می فرماید اینجا نمود پیدا می کند. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» اینجا نمود پیدا می کند. بنابراین به طور خلاصه اربعین از چهار جهت کلان که ارکان تمدن محسوب می شوند می تواند در تمدنسازی به ما کمک کند. ارکان بنیان ساز، ارکان جهت ساز(اهداف و آرمانها)، ارکان ساختارساز( که کارگزاران ذیل همین مجموعه هستند) و ارکان محیطی.
✅یادآور می شود، همایش بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، بعثه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین و مراکز علمی دیگر کشورها بیستم مهرماه در نجف اشرف برگزار شد.
✅به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و پنجمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مدیر مسؤولی نجف لک زایی و سردبیری حمید پارسانیا منتشر شد.
🔵در این فصلنامه در 7 مقاله و در 174 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
✅عقلانیت کُنشِ اجتماعی، از منظر حکمت اسلامی در مواجهه با سنت وِبِری
نصرا... آقاجانی، اصغر اسلامی تنها و منصور محمدی
عقلانیت و کنش، واژههایی هستند که از حیث انتزاعی، بهمعنای برخاستگی از عقل و ارادهاند، اما از حیث انضمامی، مبتنی بر چگونگی نگاه به ماهیت و قوای إدراکی و حرکتیِ انسان، معنای خاص خود را پیدا میکنند. بر همین اساس، در تحلیل وِبِر، عقل و کُنش، به روش و عمل برآمده از عقل عملی خودبنیاد و عقلانیت کُنش اجتماعی، نیز به داشتن محاسبه ریاضیوار برای دستیابی به اهداف زندگی، تقلیل و جامعه غربی، جامعهای عقلانی و در عینحال، مبتلا به بحران معنویت دانسته شده است. اما حکمای اسلامی، مبتنی بر نگاه خود، به ماهیت و قوای انسان، عقل را بهمعنای ظرفیت ادراک معانی؛ و کُنش را نیز منبعث از إراده برخاسته از قوه شوقیه متاثر از قوا وگرایشات نفوس سافل و عالی انسان میدانند؛ بنابراین، عقلانیت کُنش اجتماعی را بهمعنای مبتنیکردن کُنشهای اجتماعی، بر ظرفیت ادراک معانی مجرد، در مراتب و مصادیق مختلف آن، تعریف و رعایت روش و محاسبه منطقی در کُنشِ اجتماعی را تنها یکی از معیارهای عقلانیبودن در نظر میگیرند و از این حیث، جامعه را نیز دچار بحران معنویت نمیکنند.
🔵مؤلفههای ارتباط میانفردی شیعیان با اهلسنت از دیدگاه معصومین(ع)؛ مورد مطالعه کتاب جامع الأحادیث الشیعة
میثم فرخی و زهرا جعفری
هدف پژوهش، پاسخ به این پرسش است که مولفههای ارتباط میانفردی شیعیان با اهلسنت از دیدگاه معصومین(ع) طبق کتاب جامع احادیث الشیعه چیست؟ بنابراین، با روش تحلیل محتوای کیفی عرفی و با رویکردی استقرایی، ابتدا دادههای موجود، تحلیل شده و با استخراج مفاهیم کلیدی و مقولات اصلی و فرعی، نتیجه نهایی حاصل گشت. بر اساس یافتههای پژوهش، در احادیث بر شیوههای ارتباطی در دو مقوله اصلی تاکید شده؛ نخست، شیوههای ارتباطات کلامی شیعیان در تعامل با اهلسنت، مشتمل بر چهار مقوله فرعی: جدال أحسن، تقیّه زبانی، فاشنکردن أسرار و رعایت آداب کُنش گفتاری است که همگی بر سنجیدهبودن کلام شیعیان در شرایط گوناگون تاکید دارند. دوم، شیوههای ارتباطات غیرکلامی شیعیان در تعامل با اهلسنت است که هفت مقوله فرعی: أسوهسازی شیعیان، تقیّۀ رفتاری، برجستهسازی هویت شیعی، تبلیغ غیرمستقیم، همزیستی مسالمتآمیز، ایجاد فضای تکریم ائمه(ع) و به کارگیری برخوردهای سلبی را در بردارد. علت تنوع این مقولات، اهمیّت توجه به زمینه و شرایط ارتباط و ویژگیهای مخاطب است که شیعیان ارتباطگر را ملزم به انتخاب بهترین شیوه ارتباط میانفردی با اهلسنت در هر موقعیتی میسازد. در پژوهش حاضر سعی شده به این بُعد از سخنان معصومین(ع) پرداخته شود.
❇️نگاه فرایندی به سنتهای اجتماعی در سوره اسراء
حسن غفاری فر و صفورا سالاریه
کل نظام هستی، هدفمند و بر پایۀ قانون علّی - معلولی استوار است. بر همین مبنا، روابط حاکم بر عالَم انسانی و غیرانسانی، مبتنی بر اصل تاثیر و تأثر است. روابط اجتماعی انسان نیز خارج از این سیستم و حتمیبودن نیست. قرآن ـ که دربردارندۀ قوانین چیستی و چرایی عالم هستی است ـ از هست اجتماعی سخن گفته و بر این دسته از قوانین إلزامی، نام «سُنن» نهاده است که در علوم اجتماعی به آن «سنتهای اجتماعی» گویند. با توجه به گستردگی قرآن و محدودیت ظرفیت مقاله، در نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک منابع تفسیری، تاریخی وجامعهشناسی برای شناسایی سنتهای اجتماعی، تنها سورۀ مبارکۀ اسراء ـ که کلیدیترین سنتهای اجتماعی را یادآور شده ـ بررسی میشود تا مُدل فرایند تحقق سنتها در جوامع بشری از مبدأ تا مقصد، شناسایی و بهعنوان دانشی بنیادین، مفید برای تفسیر وقایع گذشته و تحلیل پدیدههای پیشرو باشد. قوانین و سنتهای شناساییشده در این سوره عبارتند از: اصل هدایتگری خدا و هدایتپذیری بشر، اصل تربیتی تشویق و ترغیب، اصل مُرید و مختاربودن انسان، اصل بازخوردگیری و ارزیابی أعمال، سنت إستمهال، پاداش در قالب تنبیه مجرمین و طالحین و پیروزی صالحین و در نهایت، جانشینی اهل حق بر باطل یا سنت استخلاف.
❇️ادامه گزارش از سایت پژوهشگاه مطالعه کنید.
💠https://b2n.ir/isca
#اداره_نشریات_پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#فصلنامه_اسلام_ومطالعات_تجتماعی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
✳️https://eitaa.com/isca24/5566
✅هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.
⏹در این شماره، مقالاتی منتخب از مجموعه مقالات دریافت شده توسط دبیرخانه همایش بین المللی «امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» منشر شده اند که عناوین هشت مقاله منتشر شده به شرح ذیل می باشد:
💠- ظرفیت های معنویت گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی – حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی
⏹http://psq.bou.ac.ir/article_67394_e5a3f7e19631cba145d57f094c101e23.pdf
💠- پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیره علوی – حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و محمود مختاربند
⏹http://psq.bou.ac.ir/article_67400_566c0e8bae76f25a12a4bc5b304887c9.pdf
💠- عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی – دکتر عماد افروغ و احمد اولیایی
♈️http://psq.bou.ac.ir/article_67401_dff5ccfec6f2a083523ea48dad23545c.pdf
💠- رفتارشناسی حاکم در نامه ی امام علی علیه السلام به مالک اشتر – دکتر هدیه تقوی و سمیه بخشی زاده
❇️http://psq.bou.ac.ir/article_67420_13c1c8c779a21ac204a11a1029f44341.pdf
- جوان گرایی در حکومت امام علی علیه السلام – حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری و محمدجواد پردل
✅http://psq.bou.ac.ir/article_67421_7a4ccc9dc8ffe80db9c0c7c2d18d1462.pdf
💠- سبک شناسی مواجهه ی امام علی علیه السلام با گسست های فعال اجتماعی – دکتر امیر محسن عرفان
🌐http://psq.bou.ac.ir/article_67422_4b11ba521495241afd780b0a85ea98b1.pdf
⏹- علل مهارگریختگی قدرت سیاسی و ساز و کارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی علیه السلام – دکتر سیدحسین فلاح زاده
⏹http://psq.bou.ac.ir/article_67423_5a61504f12e39758dc73e07930ed233b.pdf
🔰- مفهوم شناسی عدالت و الزامات اجرایی شدن آن بر اساس سیره ی علوی – دکتر سیدعلی اصغر میرخلیلی
🔵http://psq.bou.ac.ir/article_67424_68756c81a86f0da44fe71c818959f81c.pdf
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#مقالات_منتشر_شده
🌐https://eitaa.com/isca24/5570
📺برنامه تلویزیونی قرار گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی قسمت اول
💠http://www.aparat.com/v/IxdBQ
🎙گفتگو شبکه چهار سیما با حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در برنامه قرار جلسه شماره 1 (صوت)
✅https://eitaa.com/isca_seda/220
💠دکتر حبیب الله بابایی در کانال ایتا و تلگرامیش یادداشت ذیل را منشرکرده است که به لحاظ اهمیت آن به بازنشرش می پردازیم.
✅حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی است
🔰"سپاه قدس" یا "سپاه تمدن نوین"
🔵کتاب «عیار تمدنی جمهوری اسلامی» که آورده های تمدنی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را دنبال کرده (و اکنون در حال انتشار در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است) یک جای خالی دارد و آن جای سپاه پاسداران به مثابه یکی از مهم ترین آورده های تمدنیِ انقلاب و امروزه یکی از کنشگران اصلی در عرصه های تمدنیِ دنیای اسلام است.
✳️ این جایگاه در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه به گونه های مختلفی بیان گردید که مهم ترین آن از نظر اینجانب، توصیه به «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» بود.
ایشان در این باره تأکید کردند «نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجبترین واجبات هم لازمتر میشود». تعبیر «عمق راهبردی» در بیانات رهبری که در سخنرانی های اخیر خود همواره بر آن تأکید می کنند، همان رویکرد و نگرش تمدنی است. این رویکرد در عرصه های رقابت تمدنی در دیگر کشورهای اسلامی نیز مورد تأکید قرار می گیرد که نمونه آن را می توان در کتاب «عمق استراتژیک» داوود اوغلو در ترکیه و تا حدودی در کتاب «اسلام تمدنی» در مرکز ایستک در مالزی مشاهده کرد.
🌐همین تعبیر هوشمندانه در بیان سردار سلامی نیز در همین دیدار انعکاس داشت که گفتند: «امروز خطوط تماس انقلاب، هزاران کیلومتر عمق پیدا کرده و با انتقال پیام ظلمستیزی، عدالتخواهی و معنویت، آمریکا در تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به حاشیه رانده شده است.» این جملات که برای تمدن پژوهان کاملا وزن و مضمون تمدنی دارد، نشان از خودآگاهی های تمدنی در میان نخبگان نظام اسلامی دارد.
⚫️با همین رویکرد و با ترسیم حوزه های اعتبار تمدن اسلامی و تعریف عمق استراتژیِ جریان مقاومت و ضرورت فراروی آن از مرزهای جهان اسلام به مرزهای دنیای مستضعفان، نقش و جایگاه سپاه بویژه سپاه قدس را باید از نو فهم و خوانش کرد. سپاه قدس که به حق باید آن را نه صرفا یک سپاه نظامی، بلکه یک سپاه هویت ساز و تحول آفرین در عرصه های بین المللی دانست، در ایجاد چنین عمق استراتژیکی و چنین حوزه اعتبار تمدنی نه فقط برای ایرانیان، بلکه برای مسلمانان و حتی برای مستضعفان دنیای امروز آورده های بی بدیلی داشته است،
⚫️سهمی که دیگر نهادهای علمی و فرهنگی ایران بعد از انقلاب از ایفای چنان نقشی عاجز بوده اند. مشکل سپاه پاسداران و خاصا سپاه قدس نه در تجربه ها و کنش های تمدنی اش، بلکه در فقر زبانی و بیانی آن است که نمی تواند ثبوت خود را به اثبات برساند و انقلاب مفهومی و هویتیِ ایجاد کرده اش را در جهان اسلام به نمایش گذاشته و بر آن تحدی کند. به بیان دیگر، به رغم فعالیت های بسیار گسترده سپاه و نقش آفرینی های تمدنی آن، هنوز این تجربه ها در هیچ یک از محافل علمی و آکادمیک تبدیل به تئوری نشده است.
❇️از نظر نویسنده، آنچه که چنین فقری را موجب گشته است، فاصله بین سپاه و نخبگان فکری در حوزه و دانشگاه است. ایجاد ارتباطات تنگاتنگ بین سپاه قدس با اساتید دانشگاه و همین طور برخی از اساتید حوزه، می تواند زمینه را برای فعال کردن حوزه های دانشی در فهم تمدنی از سپاه و فهم علمی از کنش های تمدنیِ سپاه در گذشته جمهوری اسلامی فراهم کند. (حبیب اله بابائی)
https://t.me/Habibollah_Babai
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
با حضور غلامرضا جلالی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی؛
کرسی ترویجی نقد و بررسی «اطلس تاریخی سادات ایران» برگزار می شود.
یکی از برنامه های مستمر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری کرسیهای ترویجی است؛ نقد و بررسی «اطلس تاریخی سادات ایران» (قم و آوه) عنوان یکی از این سلسله جلسات است که به همت گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تدارک دیده شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، این کرسی ترویجی با ارائه سید حسن حسینی، پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و با نقد ناقدان دکتر ابوالفضل حسن آبادی، رییس اداره اسناد سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و پژوهشگر تاریخ محلی و تاریخ شفاهی و همچنین غلامرضا جلالی، پژوهشگر بنیاد تدارک دیده شده است. کرسی ترویجی نقد و بررسی «اطلس تاریخی سادات ایران» (قم و آوه) در تاریخ ۵ شنبه دوم آبان ماه سال جاری از ساعت ۹ در محل بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار خواهد شد.
💠دکتر اسفندیار: اربعین عامل مهم قدرت نرم مسلمانان است
🔵عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین را همانند موسم حج، قدرت نرم جهان اسلام دانست و گفت: قدرت نرممحصول و برآیند تصویرسازی مثبت از خود همراه با رضایت دیگران است و این مفهوم به خوبی در راهپیمایی اربعین مشاهده می شود.
🌐قدس آنلاین؛ به گزارش ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین، دکتر رجبعلی اسفندیار عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین را همانند موسم حج، قدرت نرم جهان اسلام دانست و گفت: قدرت نرممحصول و برآیند تصویرسازی مثبت از خود همراه با رضایت دیگران است و این مفهوم به خوبی در راهپیمایی اربعین مشاهده می شود.
✳️وی با اشاره به مولفه های قدرت نرم اظهار داشت: تولید مطلوبیتهای سیاسی و تاثیرگذاری بر مشروعیت سیاسی از جمله کارکردهای اربعین است و اینحماسه در سطح جامعه طبیعیترین رابطه میان ملتها را فراهم میکند و ارتباطات علمی و دیپلماتیک خاص را رقم میزند.
🔵اسفندیار اربعین را یکیاز عوامل جدی وحدت میان مسلمین دانست و گفت: این حماسه بزرگتاریخی تکیه بر ارزشهای معنوی و فرهنگی دارد و این یک مساله جدی در شکلدهی قدرت نرم است چون یکباور و یک هنجار مشترک میان مسلمانان است که میتواند محور وحدت بر یک زمینه مشترک باشد.
#دفتر_تبلیغات_اسلامی
#رجبعلی_اسفندیار
#اربعین
💠https://eitaa.com/isca24/5583
💢انتشار هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه علوم سیاسی
✔️هشتادو پنجمين شماره فصلنامه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.
📜در این شماره، عناوین هشت مقاله منتشر شده بشرح ذیل میباشد🔻
🔹ظرفیتهای معنویت گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی
🔹پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیره علوی
🔹عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی
🔹رفتارشناسی حاکم در نامهی امام علی علیه السلام به مالک اشتر
🔹جوان گرایی در حکومت امام علی علیه السلام
🔹سبک شناسی مواجهه ی امام علی علیه السلام با گسست های فعال اجتماعی
🔹علل مهارگریختگی قدرت سیاسی و ساز و کارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی علیه السلام
🔹مفهوم شناسی عدالت و الزامات اجرایی شدن آن بر اساس سیرهی علوی
دکتر اسفندیار: اربعین عامل مهم قدرت نرم مسلمانان است
🌐https://eitaa.com/isca24/5587
🔴 سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد
♈️ با موضوع: "کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی"
🔷 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی اکبر علیخانی
♦️ دبیر علمی: جناب آقای محسن جبارنژاد
🔷 زمان و مکان:
پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح
قم، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔵دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی بیان نمود:
❇️دائرهالمعارفها جامع تمام نظریات کهن هستند.
✅به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی در کرسی نقد و بررسی دائرهالمعارف آستان قدس رضوی به نقد دائرهالمعارف آستان قدس رضوی پرداخت و عنوان کرد:
انجام چنین کار سترگی جای تقدیر و تشکر دارد و چنین کارهایی سخت، دیربازده و پر مشکل است ازاینرو به هر نحوی که ارائه شود جای نقد، اشکال و خردهگیری دارد، زیرا اینگونه کارها بزرگ است.
🔵وی با بیان اینکه در اروپا تحول فکری را به عصر دائرهالمعارف نویسی یا دانشنامه نویسی پیوند میزنند خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشنامهها این خصوصیت رادارند که همه نظریات پیشین را جمع میکنند و در دل آنیک نظریه نو متولد میشود؛ درواقع دائرهالمعارفها جامع همه نظریات کهن هستند.
واسعی ادامه داد: دانشنامهها در عین جامع بودن خلاصه و مختصر هستند و بحث متقن بودن مقالات دانشنامه نویسی، بیطرفی و غیر ارزشی نویسی از ویژگیهای دائرهالمعارفها و دانشانامه نویسی است.
◀️وی افزود: دائرهالمعارفهایی که در ایران نوشتهشده زمانهای بسیاری به طول انجامیده است؛ اما انتشار جلد نخست دائرهالمعارف آستان قدس رضوی در سال ۹۳ و چاپ دومین جلد این اثر در آینده نزدیک جای تقدیر و تشکر دارد اما در چاپ این اثر باید یک بازنگری جزئی شود.
💠بهزاد نعمتی، پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به نحوه نگارش و تدوین دائرهالمعارف آستان قدس رضوی پرداخت و عنوان کرد: در ابتدا برای تدوین این اثر، پرداختن به موضوعات منحصر به آستان قدس رضوی و مدخل یابی آغاز شد.
وی گفت: دائرهالمعارف آستان قدس رضوی تنها مرجع علمی است که مجموعه آستان قدس را بهطور دقیق و با آخرین شیوههای پژوهشی روز، بر اساس منابع و اسناد و همچنین پژوهشهای تازه معرفی میکند و حاصل ده سال کار جمعی بیش از ۱۵۰ پژوهشگر و نویسندۀ صاحبنظر است.
این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب در دو جلد با ۸۲۶ مقاله تدوینشده که جلد اول آن با ۴۲۶ مقاله (از حرف آ تا حرف س) در آبان ماه ۱۳۹۳ مصادف با آغاز چهارمین دهۀ تأسیس بنیاد پژوهشهای اسلامی منتشر شد و جلد دوم آن نیز (از حرف ش تا حرف ی) بهزودی در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
❇️وی خاطرنشان کرد: اگر آستان را نهاد ادارهکننده حرم و مالک املاک حرم بدانیم که مجموعه بناها، مؤسسات و تشکیلات را در اختیار دارد، آستان قدس رضوی یک موضوع خاص است و این اثر با محورهای، رجال، القاب، موضوعات و مشاغل، مکانها، مکتوبات، نفایس موزه، سازمانها، آستان قدس را معرفی میکند.
نعمتی تصریح کرد: مقالات به شیوۀ الفبایی تنظیم و تدوینشده و بهاینترتیب، هر موضوعی که به آستان قدس رضوی ارتباط داشته باشد، در این کتاب معرفیشده است. این معرفی نهتنها یک توصیف ساده بلکه شرح زمینۀ تاریخی موضوع و پیشینۀ آن از ابتدای شکلگیری حرم مطهر رضوی تاکنون است و تماماً با روش کاملاً علمی و دور از قالبهای تبلیغی، صرفاً بر اساس اسناد و مدارک معتبر تاریخی و معاصر و یا مشاهده و مصاحبههای روشمند انجامگرفته است. این کتاب از جهات گوناگون ساختاری، محتوایی، ظاهری و روند تولید و تدوین ویژگیهای منحصربهفردی دارد.
وی عنوان کرد: برای تدوین این اثر، اسناد تاریخی در اختیار ما قرار گرفت اما این اسناد و تحقیقات بسیار کم بود؛ ازاینرو ۱۵ سال زمان برد تا محققان دسترسیشان به اسناد آسانتر شود و منابع و احاطه و اشراف موضوع هم برای ما کمکم شکل گرفت.
⏹تعیین اهداف در تدوین دائرهالمعارف مهم است.
حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی معاون آموزشی سابق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نیز دیگر منتقد این اثر به حوزه مقدمات کار و زیرساختهای اثر اشاره کرد و گفت: در فرایند طولانی تدوین این اثر جابهجایی اهداف و قلمروها اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: مراد از دائرهالمعارف تشکیلات آستان قدس نبوده، بلکه مجموعه این بارگاه منور است. تعیین اهداف در این دائرهالمعارف لازم است و به لحاظ فرایندها و زیرساختی نیز باید معلوم شود که این فرایندها چه مراحلی را طی کرده است.
الهی خراسانی به یکی دیگر از نقدهای وارد بر این اثر اشاره کرد و گفت: کنترل فرایند برپایش این اثر به سیستمی نیاز دارد و پیشبینی منابع مالی و درآمدی در این اثر مشاهده نمیشود که باید این نکات توجه شود.
#نشست_علمی
#علیرضا_واسعی
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
🌐https://eitaa.com/isca24/5595