eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
727 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نشست علمی نقد:کتاب ماخذ شناسی جامع فقه اسلامی ✅ارائه دهنده: فاضل ارجمند جناب آقای محمد نوری ⏹ناقدان: ✅حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی راد ✳️فاضل ارجمند جناب آقای علی اکبر زمانی نژاد 🔵دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فجری ⏰زمان: پنج شنبه 1398/8/16| ساعت 12-10 🔷مکان: قم -ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-تالار شیخ طبرسی 🌐https://eitaa.com/isca24/5683
✅رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در مصاحبه با شفقنا تبیین کرد: ✳️فرهنگنامه های تخصصی قرآن در حال تدوین است ▶️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: فرهنگنامه های تخصصی قرآن در حال تدوین است/ دانشنامه اصول فقه منتشر می شود ✅شفقنا- رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین فرهنگنامه های تخصصی همچون مطالعات زیست محیطی، مطالعات بهداشت و درمان، مطالعات علوم اجتماعی و مطالعات علوم سیاسی خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در گفت وگو با خبرنگار شفقنا با اشاره به قدمت ۳۲ ساله پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: فعالیت های خوبی در این پژوهشکده که در ابتدا به عنوان مرکز فرهنگ و معارف قرآن تأسیس شد، صورت گرفته است. 🔷او با بیان اینکه این پژوهشکده دارای ۷ گروه و اداره پژوهشی و فناوری است، عنوان کرد: تفسیر، علوم قرآنی، دایره المعارف های قرآنی، فرهنگنامه های قرآنی و مطالعات تطبیقی گروه های این پژوهشکده را تشکیل می دهند که عمده فعالیت گروه مطالعات تطبیقی در حوزه قرآن و استشراق است. رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بی نظیربودن فعالیت های گروه دایره المعارف های قرآنی در جهان اسلام گفت: بزرگترین دایره المعارف قرآن کریم در این گروه در حال تدوین می باشد که امید است ظرف ۸ سال آینده به اتمام برسد. 🔷او به تدوین دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: این دانشنامه مورد استقبال قرار گرفته است و دانشنامه های تخصصی دیگری چون اَعلام قرآن کریم، علوم قرآنی، معارف عقلی و اصول فقه هم تدوین شده است. 💠ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید 🌐https://b2n.ir/Yosefi
💠به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام انجام شد: ✳️کرسی ترویجی «موقعیت تمدنی ایران در دوره معاصر» ❎این کرسی ترویجی روز سیزدهم آبان ماه در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار گردید. 🔷در ابتدای این نشست علمی، دبیر علمی نشست دکتر یدالله حاجی زاده ضمن اشاره به عنوان کرسی، اشاره ای به بیانیه گام دوم کرده و آن را رهنمود و راهکاری بسیار ارزشمند معرفی کردند که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مطرح شده است. سپس ایشان از ارائه کننده محترم جناب آقای دکتر سید حسین فلاح زاده؛ دانشیار دانشگاه باقرالعلوم، عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن این دانشگاه و مدیرگروه تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستند ایده علمی خویش را مطرح کنند. ♦️دکتر سید حسین فلاح زاده ابتدا به بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی تمدن پرداختند و تمدن را از نظر لغوی شهرنشینی و اقامت در شهر معنی کردند و از نظر اصطلاحی تمدن را کلان‌ترین مرحله از ساخت حیات جمعی انسان دانستند که مبتنی بر نوعی نگاه معرفتی به هستی، به فلسفه تاریخ و به جامعه انسان می باشد. ایشان سپس ضمن اشاره به انواع تقسیم بندی هایی که می توان درباره تاریخ ایران داشته باشیم، تاریخ ایران را از منظر تمدنی به پنج مرحله تقسیم کردند: ۱- دوره تمدن شهری که ایران شاهد تمدن هایی در مناطقی چون سیلک کاشان، شهر سوخته و ایلام بوده است. ۲- دوره تمدن های فراگیر از زمان هخامنشیان تا ظهور اسلام. ۳- دوره تمدنی ایران بعد از اسلام از قرن دوم تا هفتم هجری که در این دوره ایران بخشی از تمدن اسلامی بوده است و با حمله مغول آسیب دیده است. ۴- دوره صفویه تا قاجار ۵- دوره معاصر از قاجار تا زمان حاضر. 🔷سپس ایشان به این نکته اشاره داشتند که دوره معاصر تمدن ایران با افول همراه بوده است و ایران در این دوره با چالشی بسیار جدی و همه جانبه به نام تمدن غرب مواجه شده است که وضعیت بسیار نامناسبی برای ایران رقم خورده است. ایشان چالش های عمده در مواجه با غرب را شامل عرصه های گوناگونی چون: عرصه فرهنگی و هویتی، عرصه سیاسی و امنیتی، عرصه علمی و تکنولوژیکی و عرصه اقتصادی و اجتماعی دانستند. سپس این سوال اساسی را مطرح کردند که در دوره معاصر جهت مقابله با این چالش، دولت های قاجار و پهلوی و انقلاب اسلامی چه کرده اند؟ در پاسخ به این سوال بیان شد که دولت قاجار در سه بخش نظامی، علمی و سیاسی اصلاحاتی انجام داد اما به جهت حضور استبداد این اصلاحات چندان کارساز نشد. در دوره پهلوی نیز راهبرد این حکومت غلطیدن به سمت غرب بود به گونه ای که تنها در این دوره به جنبه های ظاهری تمدن غرب توجه شد. در دوره انقلاب اسلامی همچنان چالش ما با غرب تداوم یافت چرا که غرب خواستار سلطه بر ایران است. انقلاب اسلامی تلاش کرد چالش هایی که با آن مواجه بود را تا حدودی برطرف سازد بنابراین در جهت علمی و تکنولوژی تا حدودی پیشرفت داشتیم، در عرصه نظامی و سیاسی نیز موفق بودیم، اما در عرصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همچنان با چالش مواجه هستیم. 🔶در بخش دیگر این نشست دکتر محمد ستوده آرانی دانشیار دانشگاه باقرالعلوم و استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل این دانشگاه به نقد مباحث مطرح شده پرداختند. ایشان ابتدا این مسئله را مطرح کردند که سوال اصلی بحث مشخص نشد و این که کاربست این بحث برای امروز جامعه کجاست؟ همچنین بیان شد که بحث ارائه شده بیشتر روی چالش ها بود نه موقعیت تمدنی ایران. سپس ایشان ضمن اشاره به ضعف تمدنی ایران و وضعیت تمدن غرب که سیطره جهانی دارد، نظریه «مرکز- پیرامون» را مطرح کردند و اشاره شد در این نظریه کشورهای مرکز چند کشور پیشرفته و مدعی تمدن هستند و کشورهای پیرامون کشورهای غیر تمدنی هستند که جهان اسلام و ایران جزء این دسته هستند. 🔵ایشان سپس این مسئله را مطرح کردند که سرّ این که در این ۴۰۰ سال کشورهای پیرامون نتوانستند به سمت مرکز حرکت کنند برمی‌گردد به روابط نابرابر مبادله با غرب(در جنبه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و ...) و اشاره کردند که این روابط نابرابر در این ۴۰ ساله انقلاب اسلامی کمتر نشده بلکه تشدید هم شده است. ◾️ایشان در پایان ضمن اشاره به لزوم گذر از این مرحله به چند راهکار اشاره کردند: ۱- بازگشت و توجه به ۴۰ سال گذشته که چه کرده ایم کجاها موفق و کجاها ضعیف بوده ایم؟ ۲- بازگشت به میراث تمدنی خودمان و ۳- توجه و کاربست رویکردهای انقلابی. ایشان در توضیح مورد سوم اشاره کردند که در این چهل ساله ما هرجا رویکرد انقلابی داشتیم و این رویکرد حاکم شده، موفق بودیم و به سمت تمدن حرکت کردیم امری که رهبری نیز در بیانیه گام دوم بر آن تاکید کرده است. در ادامه این نشست اساتید به سوالات برخی از حاضران پاسخ گفتند.
💠دوره "مطالعات اجتماعی دین" در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شروع بکار کرد. ✳️گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه فعالیت‌های خود، دوره «مطالعات اجتماعی دین» را با حضور 12 نفر از طلبه-دانشجوهای پذیرفته‌شده شروع کرد. ✅جلسه افتتاحیه این دوره (دوشنبه 13 آبان 98) در تالار المهدی پژوهشگاه برگزار شد. ♈️ در ابتدای برنامه، دکتر مولایی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی، برگزاری این دوره را یک برنامه ویژه برای تحقق اهداف و آرمان‌های بلندتر در تشکیل حلقه مطالعات اجتماعی دین و انجام مطالعات مستمر در این حوزه دانست. 🔵در ادامه، حجه‌الاسلام دکتر بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی تمدنی، بر اهمیت راهبردی و بنیادی این دوره برای مرکز تاکید کردند و ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های انجام شده طی سه سال گذشته برای شروع و اجرایی‌شدن این دوره، ارائه یک طرح و برنامه کاملا حرفه‌ای و آکادمیک را از ویژگی‌های ممتاز این طرح دانستند. 🔶در ادامه دکتر قائمی‌نیک به عنوان دبیر علمی این کارگاه توضیحاتی را راجع به محتوای این دوره بیان کردند. به گفته دکتر قائمی‌نیک، این دوره در پنج مرحله مطالعاتی و یک مرحله پژوهشی معطوف به نگارش مقاله‌ای فاخر طراحی شده است. پژوهشگران، در هر مرحله موظف به مطالعه منابع مرتبط و ارائه یک یا چند پرسش اصلی از اساتید مطرح و برجسته‌ای این حوزه خواهند بود. 🔶در کنار برگزاری حلقه‌های مطالعاتی و جلسات پرسش و پاسخ با اساتید، نشست‌های نقد کتاب در این حوزه نیز توسط پژوهشگران این دوره که همگی از فضلای حوزوی و دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌های علوم انسانی اجتماعی هستند برگزار خواهد شد. ♦️در انتهای جلسه به پرسش‌های پژوهشگران و منتخبان دوره، درباره محتوا و چگونگی اجرایی شدن مراحل دوره پاسخ داده شد.
♈️ کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «جایگاه علوم عقلی در توسعه و اسلامی سازی دانش و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» 🔵 کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «جایگاه علوم عقلی در توسعه و اسلامی سازی دانش و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» در راستای همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» با حضور دکتر ابراهیم علی پور به عنوان «ارائه دهنده» و دکتر عبدالله نصری و دکتر محمد فتحعلی خانی به عنوان «ناقد» و دبیری علمی دکتر اکبر ذوالفقار ناصری برگزار می گردد. ✅زمان: پنجشنبه 16 آبان ماه 98، ساعت 10 ✅مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
انا لله و انا الیه راجعون به آگاهی می رسانم مادر بزرگوار جناب آقای دکتر احمد زاده مرحومه مغفوره حاجیه خانم صدیقه هنرپیشه به فرزند شهیدش سید مرتضی احمدزاده پیوست. مراسم تشییع و خاکسپاری آن بزرگوار همزمان با روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام روز چهارشنبه ساعت 9 صبح در حرم مطهر رضوی(صحن آزادی) انجام خواهد شد. مراسم ترحیم روز پنجشنبه و جمعه صبح 8/30 تا 10/30و بعدازظهر 14تا16 در مسجد العلی نبش بهجت 18(بین چهارراه زرینه و راه آهن) برگزار خواهد شد.
✅نشست علمی پدیدار شناسی اربعین با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجدکشور ❇️نشست علمی پدیدار شناسی اربعین با مشارکت ستاد هماهنگی کانون های مساجدکشور و دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد. 🔽به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، نشست علمی پدیدار شناسی اربعین ویژه گزارش تحلیل گروه اعزامی به راهپیمایی اربعین شب گذشته (دوشنبه ۱۳آبان) با حضور اساتید و پژوهشگران در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد. ♈️ضرورت توجه به سیاست گذاری عمومی در حرکت اربعین 💠حجت الاسلام والمسلمین «نجف لک زایی»  نیز در این نشست با اشاره به یکی از آسیب های پیاده روی اربعین با عنوان خلأ راهبردی اظهار داشت: اگر در بحث اربعین مدیریت راهبردی نسبت به محتواهایی که تولید شده تولید نشود، روز به روز به بلبشویی محتوایی در این حوزه دامن می‌ زنیم. 💠رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: خلائی که دیده می‌ شود خلأ نگرش راهبردی به اربعین است، اگر از منظر سیاست گذاری عمومی به اربعین نگاه کنیم اولین مسأله ای که مطرح می‌ شود این است که مسأله ما چیست؟ یعنی بتوانیم یک توصیف خوبی از مسأله خودمان داشته باشیم که این مسأله یا نیاز ما است یا نارضایتی است که به وجود آمده که می‌ خواهیم حل کنیم یا ایده ها و آرمان هایی است که می‌ خواهیم به آنها برسیم.   ✅حجت الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: در بحث اربعین رهبر معظم انقلاب ایده راهبردی مطرح کردند که هنوز مورد توجه قرار نگرفته و آن ایده تشکل جهانی شیعه است که اصلا ائمه اطهار(ع) با این نگاه اربعین را ایجاد کردند که در کنار حجی قرار دارد که عرصه برای تشکل جهانی پیروان اهل بیت(ع) بسته است.  ❇️وی افزود: از نظر رهبری تشکل جهانی شیعه با یک عرصه سازی در اربعین شکل می‌ گیرد که تبلور امام و امت در آن دیده می‌ شود و این ها می‌ آیند گذشته شیعه را آسیب شناسی کرده و برای آینده شیعه برنامه ریزی می‌ کنند، تمام این مسائل به هیچ عنوان در حج دیده نمی شود چون امکان ارتباط با دیگران خیلی کمتر است. 💠معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر ما این مسأله کانونی ونقطه مرکزی را مشخص کردیم که مسأله ما تشکیلات جهانی شیعه است و آن را پذیرفتیم تکلیف خیلی از چیزهای دیگر مشخص می‌ شود و تمام برنامه های بعدی ما از این منظر منشعب می‌ شود.  ▶️وی با تأکید بر این که اربعین دست کم گرفته شده است، گفت: از منظر دانش سیاست گذاری عمومی وقتی به مدل برنامه ریزی موجود نگاه می‌ کنیم سیاست گذاری راهبردی در آن وجود ندارد چون دستور کار و مسأله ای در آن دیده نمی شود وستاد اربعین نیز در این راستا نتوانسته کاری انجام بدهد. ♈️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: بعد از تعیین مسائل اساسی در مورد اربعین باید فهرستی از ریز مسائل را مشخص کنیم که در این حالت می‌ توان با پیشنهادات عملی در مورد اربعین کارهای جدی و سازنده ای انجام داد تا سطح کار در اربعین تا این میزان پایین نباشد. ✳️وی ارتباط نخبگان در اربعین را یکی از اساسی ترین مسائل در این حرکت دانست و خاطرنشان ساخت: در این جا نقش مراکزی از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب اسلامی روشن می‌ شود و همین طور حوزه علمیه اگر در این فرصت کاری نکنند دیگر چه زمانی می‌ خواهند برای رسالت جهانی خود به میدان بیایند؟.