eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
730 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 مصاحبه با دکتر مسعود آذربایجانی؛ 🔷عملکرد جمهوری اسلامی ایران در ترویج معنویت طی چهل سال و نگاهی به آینده 💠مقدمه: معنویت گرایی مقوله ای است که از دیرباز مورد توجه مردم و جوامع مختلف بوده؛ هرچند در شکل و شیوه تفاوت هایی با هم داشته اند. جمهوری اسلامی ایران نیز طی بیش از چهار دهه، در زمینه ترویج معنویت گرایی فعالیت هایی انجام داده که برخی موفق بوده و برخی نیز کاستی هایی داشته است. امروزه نیز با توجه به ورود معنویت های نوظهور و مدرن در جهان، بایسته است با نگاهی به آینده، دستاوردهای جمهوری اسلامی در ترویج معنویت بازخوانی شود. مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است: 🔷*- می دانیم که از چهل سال پیش تا کنون، انقلاب اسلامی ایران در زمینه ترویج معنویت گرایی فعالیت هایی داشته و سناریوهایی نیز برای آینده در نظر دارد. لطفاً در مقدمه مصاحبه، بفرمایید با توجه به پیشینه معنویت گرایی، آیا سناریوهای محتمل، با آینده معنویت گرایی در ایران انطباق پیدا می کند یا خیر؟ 🔴- در ابتدا باید نکاتی را به عنوان سر نخ و نکات کلیدی مطرح کنم؛ انقلاب ما یک انقلاب با رویکرد معنوی بوده که شواهدی نیز برای آن وجود دارد؛ یکی این که رویکرد عرفانی- مذهبی خود حضرت امام، به عنوان رهبر و بنیان گذار این انقلاب بوده که در گفتار، سیره و آثار ایشان مشهود است. به ویژه تأکید ایشان بر محور قراردادن خدا و مبدأ قدسی در همه امور از جمله آزادی خرمشهر. با تحلیل محتوایی سخنان امام راحل، می بینیم که تقریباً بدون استثنا، تمام سخنرانی های امام (ره)، رویکرد بحث های معنوی الهی با مبدأ قدسی داشته اند. دیگر این که در پدیدارشناسی رفتارهای مردم طی دهه اول انقلاب، رویکرد معنوی مشهود بود؛ عمدتا گذشت و بخشش در میان مردم بیشتر بود و دعواها و اختلافات، دنیایی نبود؛ به صورت جدی و جهادی به محرومان و بینوایان رسیدگی می کردند و سطح توقعات برای اموری چون ازدواج و مسکن و ... پایین بود. از این رو این مبنا وجود دارد که اصل انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی بوده و این نظام سیاسی با رویکرد معنوی در نظامات اجتماعی تأثیر فراوانی در تعاملات و رفتارهای مردم گذاشت. البته متاسفانه این امر به دلایل مختلفی در جامعه نهادینه نشد و از دهه دوم انقلاب به تدریج کم رنگ شد؛ به گونه ای که در دهه های اخیر این بحث را کم تر مشاهده می کنیم. البته گفتنی است که این معنویت هیچ گاه خاموش نشده و هم چنان وجود دارد. از آن جمله می توان به مراسم دعای کمیل، توسل و ندبه، ارتباطات با ائمه معصوم به ویژه امام هشتم (ع) و زیارت های عرفه و اربعین، رشد تصاعدی اعتکاف در دو دهه اخیر و ... اشاره کرد که رگه هایی از این معنویت هستند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ شده اند. 💠 ادامه مصاحبه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه مطالعه کنید.
✅عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی : 🔷حوزه نقش اول در تقویت فرهنگ و سرمایه‌ی اجتماعی برای تحقق گام دوم انقلاب را دارد. 💠عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با شبکه معالم تبیین نمود: 🔶به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید محمد حسینی، عضو هیئت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی و دانش آموخته دکتری دانشگاه امام صادق، در گفتگو با شبکه معالم به تحلیل کارشناسانه ی بیانیه گام دوم، در حیطه مسایل اقتصادی واجتماعی پرداخت و گفت : 🔷ایران برای این‌که در بعد اقتصادی موفق باشد و بتواند از چالش‌های اقتصادی داخلی و خارجی به سلامت خارج شود، باید به سرمایه اجتماعی توجه کند. سرمایه اجتماعی گرچه یک پدیده‌ی اجتماعی است ولی اخیرادر اواخر قرن بیستم در متون اقتصادی هم وارد شده و به عنوان یک عامل اساسی در پیشرفت و توسعه اقتصاد کشورها از ضروریات تشخیص داده شده است. ✅آن‌چه در متون اقتصادی آمده این است که چهار نوع سرمایه داریم: سرمایه مالی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی؛ در سرمایه اجتماعی آنچه اهمیت دارد بحث اعتماد در مناسبات اجتماعی است. یعنی مردم نسبت به یکدیگر، خانواده ها نسبت به یکدیگر، خانواده ها نسبت به بنگاه‌ها و بالعکس،ملت به دولت و دولت به ملت. آنچه در متون آمده این است که اگر اعتماد نباشد، سایر سرمایه‌ها کارکرد خود را از دست خواهد داد. حال باید ببینیم وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران چگونه است ؟ 🔷ادامه این مصاحبه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. 🔷
🔷دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی طرحی نو در تحلیل روشمند وجوه و نظایر در قرآن ✅ارائه دهنده:حجة الاسلام والمسلمین عباس کوثری 🔶شورا ی داوران: حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد ،دکتر مجید معارف ،حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم و حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی 💠کمیته ناقدان : دکتر هادی نصیری ،دکتر عباس مصلایی پور ،دکتر امیر خداوردی وحجت الاسلام والمسلمین دکترسیدعیسی مسترحمی 🔶مدیر جلسه:حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده 🔷ناظر جلسه :دکتر محسن موسی وند 🔷حضور برای کلیه اسانید ، طلاب و دانشجویان محترم آزاد است ✅زمان: سه شنبه 5/9/1398 ساعت 15 ♦️مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی (عج) 💠برگزار کننده:پژوهشکده فرهنگ و معارف قران و |مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔷به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد؛ 🔶همایش علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی برگزار گردید. 🔵از نوآوری‌های علامه طباطبایی، بحث ادراکات اعتباری است که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان می‌دهد. ⏹به گزارش روابط عمومی پژوهشكده اسلام تمدّني، همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد سطوح عالی حوزه و دکتر فنایی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی(ره) قم، به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. ✳️حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی فرد در ابتدای این همایش، گفت: مبانی علامه طباطبایی مثل مبانی مرحوم شیخ انصاری در حوزه‌ها رشد نکرده است و اگر به آن توجه می‌شد می‌توانستیم تمام‌قد در برابر فلاسفه غربی، مکتب صدرایی را عرضه کنیم. وی افزود: یکی از بحث‌هایی که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان می‌دهد بحث ادراکات اعتباری است که از نوآوری‌های علامه است و اگر روی آن کار شود، اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و خیلی از مباحث آن حذف می‌شود. 🔶همچنین دکتر فنایی اشکوری نیز در این جلسه، گفت: فلسفه صدرایی ویژگی‌هایی دارد، مثل اینکه فلسفه وجودی محض است، قرآن و برهان و عرفان در آن هماهنگ است، از حیث نتیجه نیز دغدغه دین دارد و نتایجی از فلسفه می‌گیرد که به مطابقت با دین لطمه نزند. وی با اشاره به اینکه علامه به این معنا فیلسوف صدرایی است، گفت: اما نوبودن یک تفکر فلسفی، تحول در ساختمان نظام فلسفی در کنار مواد اولیه و اجزای آن است که علامه آن را انجام دادند، مثل واردکردن مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه و بحث ادراکات اعتباری. 🔶دکتر عباس جوارشکیان، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه، گفت: فلسفه هویت پویایی دارد و هر سطحی از واقعیت می‌تواند مورد تعقل قرار گیرد، بنابراین فلسفه محصول تأمل و اندیشه‌ورزی است. وی افزود: نباید دنبال فلسفه‌ای باشیم که در آن رشد و تعالی محقق نمی‌شود، زیرا محصول تفکر انسان است و همان طور که انسان محدود و ناقص است ثمره او هم که اندیشه است، ناقص و محدود است. وی تصریح کرد: درست است که اندیشمندان بزرگی داشته‌ایم ولی تحول بشر و زندگی او همه در فلسفه مؤثر است و فلسفه صدرایی علی‌رغم همه توانمندی‌هایی که در بالاترین سطح دارد، اما هنوز مرزهایی از آن گشوده نشده است؛ مثل بحث تشکیک که اگر ادامه یابد، کل دستگاه فلسفی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 🌐https://eitaa.com/isca24/5853
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: بسیج لشکر انقلاب است.